Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 08:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Artikel i JP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 August 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

»Når vi markedsfører højttalere, skriver vi typisk, hvor mange watt de kan tåle. Det siger ikke ret meget om kvaliteten - men sådan gør altså hele branchen,« siger Peter Martedal.

Interessant citat. Jeg har sjældent, måske aldrig, set watt opgivelser på højttalere hos en seriøs HiFi forhandler.

Alt i alt en god artikel! Hvad mener i? Er det konkurrenceforvridende at der opgives forkerte watt-tal, og skal man forbyde det ved lov? Håber på en god debat

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 August 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Tjah, vi har vel efterhånden vænnet os til at sådan er det mange steder. Jeg kommer dog til at tænke på Hi-fi klubben, som helt fra starten har forsøgt at oplyse køberne om hvordan tingene hænger sammen.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 August 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

ja det er en god artikel, dem har Poul Tvilum en del af.

jeg ser ofte at watt opgivelser på højttalere er fremhævet som noget vigtigt, men kun i discountkæderne, aldrig hos en seriøs forhandler.
og ofte ser man også de der latterlige opgivelser, fx et united surroundsæt med 5 meget små satelitter og en tvivlsom sub, opgivet til at være på hele 300watt. Jeg har læst manualen igennem et par gange, og jeg kan ikke se hvordan deres udregninger er lavet..

Ja det er konkurrenceforvridende, for de almindelige forbrugere, har ikke den viden om tingene som de fleste herinde. Jeg kender flere som køber ting ud fra fx watt-angivelsen, for det er jo blevet kendt at jo flere watt, des bedre er systemet.. hvilket jo bare ikke er tilfældet.
det er vel egentlig forbudt, eftersom det er vildledende markedsføring.

Artiklen i JP skrev:

Pengene tilbage

Ifølge Forbrugerklagenævnet er der imidlertid hjælp at hente for skuffede forbrugere, der ikke har fået, hvad de har betalt for.

»Hvis man for eksempel kan godtgøre, at en forstærker yder langt færre watt end opgivet, vil det med en juridisk term være "en mangel, der ikke er uvæsentlig". En forstærker skal jo i sagens natur netop kunne forstærke som lovet. Og så har forbrugeren rigtig gode muligheder for at kunne returnere produktet og få sine penge igen,« oplyser Tina Morell, jurist hos Forbrugerklagenævnet.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Har en kammerat, der var ude hos en gut for at lave en computer. Der stod et sæt gulv-højttalere og oven på dem, et sæt computer højttalere. Gulv-højttalerne, blev ikke brugt til at lytte musik, men det gjorde computer højttalerne derimod, da de vist var på 150 watt og gulvhøjttalerne, var kun på 100 watt. Grunden til at det var computerhøjttalerne, der blev brugt til at lytte musik, var at de var på flere watt og derfor spillede bedre

Så der er vist nogen der tror på de lokale Merlin forhandlere....

Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 12 August 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

det kunne måske også få forhandlerne til at opgive at gengive data i din , 4 og 6 ohm, samt pmpo (ca 1/50 af en rms watt). det er møgirriterende.

ellers er der jo tricket med at udregne det relle antal watt på baggrund af den interne spænding (kan ikke huske formlen korrekt, men den er her på siderne et eller andet sted).... se det kunne give forbrugerklagenævnet grå hår i håret... næppe at de eller alm. forhandlere gad at gøre noget ved det....

konklusion: hold dig til en "rigtig" hifi forhandler.

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 August 2004 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Det var faktisk en rigtig god artikel, og jeg må indrømme jeg blev lidt bange da jeg så det her:

" At det er varehusene, der rykker, når der skal varer over disken, understreges af, at Eltax i forsommeren solgte 40.000 såkaldte moviebox-pakker til 999 kr "

Det siger altså ikke så lidt, syns det er drøn kedeligt at folk går mere efter prisen end kvaliteten

Og når Eltax kan lange 40000 enheder over disken på relativ kort tid, ja så er det da klart at de benytter sig af disse tvivlsomme reklamer, det sælger jo alligevel...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

se på den positive side.... de kunne have været noget udenlandsk, jvc, sony eller den slags.

Sten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 12 August 2004 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Bjørn B skrev:
" At det er varehusene, der rykker, når der skal varer over disken, understreges af, at Eltax i forsommeren solgte 40.000 såkaldte moviebox-pakker til 999 kr "

Det kan da kun betyde, at 40.000 kunder er blevet slemt skuffet... med mindre de salgstal også er oppustede.   Det gør butikkerne jo tit, så uvidende mennesker hellere må styrte hen og købe et sæt, inden de alle er væk.

Til top Vis Sten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sten

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 August 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Sten skrev:

Bjørn B skrev:

Det kan da kun betyde, at 40.000 kunder er blevet slemt skuffet.   

Hehe, ja det er en slem statistik!

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

jeg læste hele artiklen , og ikke kun udraget på jp's hjemmeside... eltax indrømmer at de godt ved at spec'sne er pumpet op, deres egen leverandør skriver også kun 18 watt (på en påstået 50), og high fidelity laver en test der presser 10 watt ud, inden at forwrængningen stiger til 10% ved 11 watt. vel og mærke kun på en kanal..... subwoofer kanalen kan også kun levere 25 watt, selvom den er sat til 100.....

men meget interessant undskylder de sig med "det gør alle de andre også".

hvis alle andre sprang ud over en klippe, ville i så også gøre det..?

Sten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 12 August 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
... hvis alle andre sprang ud over en klippe, ville i så også gøre det..?

Det kaldes for Lemminge effekten... gælder også for mennekser.  

Til top Vis Sten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sten

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

ja, bortset fra lemminger ikke kan gøre for det....

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 12 August 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Teknisk set kaldes den slags markedsføring vistnok 'bondefangeri'...  Den bagvedliggende 'moral' skal jeg undlade at kommentere.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 12 August 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Teknisk set kaldes den slags markedsføring vistnok 'bondefangeri'...  Den bagvedliggende 'moral' skal jeg undlade at kommentere.

ja eller sagt på en lidt pænere måde "Vildledende Markedsføring"..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

jeg tror der ernogle hos elgiganten der læser dette forum, i hvert fald var deres nyeste surround sæt på denver kun på 15 watt per kanal og 25 watt til sub'en, så vi er da ved at nå et realistik niveau efterhånden...

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 August 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Sten skrev:

Bjørn B skrev:

Det kan da kun betyde, at 40.000 kunder er blevet slemt skuffet... med mindre de salgstal også er oppustede.   Det gør butikkerne jo tit, så uvidende mennesker hellere må styrte hen og købe et sæt, inden de alle er væk.

Ligeså naivt som det er at forestille sig at man kan købe 5 højkvalitets-højttalere og en subwoofer for 999kr, ligeså naivt synes jeg det er at tro, at folk der køber den slags må blive mægtigt skuffede. De går måske fra TV-lyd til surround, og jeg tror der er mange der bliver begejstrede. At det så for os er et anlæg der ligger ”uden for kategori” betyder ikke at anlægget ikke stemme overens med købers forventning.

Mht. trådens topic, så jo det er nok meget forvirrende og vildledende med de forskellige watt-tal, men jeg synes ikke der er noget reelt behov for at stramme op på reglerne. Folk der køber et anlæg alene baseret på watt-tal, har ikke sat sig ordentligt ind i tingene, uanset om vedkommende er blevet præsenteret for et vejledende eller vildledende watt-tal. De køber discount, fordi det er billigt, og de ved godt at de ikke køber verdens bedste anlæg.

Vi kan sagtens lovgive os ud af problemet med watt-opgivelsen, men så længe folk insisterer på at købe varer de dybest set ikke ved noget om, så gør det jo ingen forskel. Sagen havde været en anden hvis watt-tallet rent faktisk VAR sigende for kvaliteten af anlægget, men det ved vi jo alle at det ikke er.

Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

lpm skrev:

Mht. trådens topic, så jo det er nok meget forvirrende og vildledende med de forskellige watt-tal, men jeg synes ikke der er noget reelt behov for at stramme op på reglerne. Folk der køber et anlæg alene baseret på watt-tal, har ikke sat sig ordentligt ind i tingene, uanset om vedkommende er blevet præsenteret for et vejledende eller vildledende watt-tal. De køber discount, fordi det er billigt, og de ved godt at de ikke køber verdens bedste anlæg.

Det er jeg ikke enig med dig i.. Der er rigtig mange almindelige mennesker som ikke forstår folk som os (Læs: Hi-Fi nørder). For hvorfor give 100.000,- for et anlæg, når man kan få et "High-End" surround anlæg for 999,- i EL mutanten.. Og det er jo også "på" 5 * 100 watt, lige som det dyre til 100.000,-.. Det er jo bare fordi man betaler for mærket, vil disse almindelige mennesker hævde..

For 100 watt er vel 100 watt..

Du stiller vel heller ikke tvivl om en bil nu har så mange hestekræfter, som der står angivet.. Tænk sig hvis bilproducenterne også gjorde som man gør i radiobranchen..

Fiat Panda: Ægte racer bil, med teknologi hentet direkte fra formel 1. Høj ydelse med hele 500 hestekræfter.. Nu kun 99.999,-

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 August 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Det er jeg ikke enig med dig i.. Der er rigtig mange almindelige mennesker som ikke forstår folk som os (Læs: Hi-Fi nørder). For hvorfor give 100.000,- for et anlæg, når man kan få et "High-End" surround anlæg for 999,- i EL mutanten.. Og det er jo også "på" 5 * 100 watt, lige som det dyre til 100.000,-.. Det er jo bare fordi man betaler for mærket, vil disse almindelige mennesker hævde..

Jamen det ville jo ikke gøre nogen forskel. Folk ville stadig gå efter det højeste watt-tal og de ville stadigvæk købe deres anlæg på et "forkert" grundlag. Vil du ikke give mig ret i det?

Desuden mener jeg heller ikke vi skal gøre folk dummere end de er! Ja de tror muligvis at de har gjort et kup, (og det har de også hvis de er tilfredse) men jeg tvivler på du kan finde mange mennesker der har købt et anlæg til 999, og som seriøst tror at det kan konkurrere med anlæg i 100.000kr-klassen.

Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 August 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

jeg syntes nu ikke at folk er dumme fordi de køber en ht'er baseret på watt

de ved bare ikke bedre!vi kender vel alle en med et 1000watts anlæg som

syntes hans anlæg bare er super simpelthen fordi at han ikke har hørt bedre.

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 August 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Der er mange folk der ryster på hovedet når man siger man lige har brugt 2-5000Kr på en cd afspiller, så kommer den klassiske "Jamen man kan jo ikke høre forskel, det hele spiller jo fint" den hører jeg tidt, og ærgeligt talt gider jeg ikke en gang at kommenter den længere, jeg lader folk sejle deres egen sø.

en anden ting, er sku udsende et anlæg til 999Kr ligner jo pis, i forhold til selv anlæg i den billige ende.

i mange tildfælde kan folk jo med de lidt dyrer sorround anlæg jo smide 1000Kr mere i puljen og tage smuttede forbi eks. tapeconnection.dk hvor de nu og da sælger nogle ret gode samlet anlæg til næsten ingen penge, som ville give folk et bedre lyd samt mere for pengene på mange måder, men næhh nej i EL mutanten/bilka/føtex/brugesen/netto/alta skal vi da og købe det hele.

jeg har personligt selv valgt at sige at sorround ikke er mig og kører derfor kun med stereo.

Til top Vis Whistler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Whistler Besøg Whistler's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes