| Forfatter |
|
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 16 August 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen meninger om dette strøm-kabel?
Det er jo ganske billigt og frister derfor som et første el-kabel-køb, men er det egentlig bedre end standard kabler?
Jeg fik det i julegave for lang tid siden og har bare brugt det siden uden at tænke nærmere over det.
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 17 August 2004 kl. 04:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo farligt at utale sig om et punkt som dette, da det jo mest af alt handler om religion !!!! Tror man på det eller ej, Tro kan som bekendt flytte bjerge.
Jeg mener at du lige så godt kan spare penge de er ikke bedre. Denne mening har jeg efter at jeg selv har prøvet LoRad. Tag noget tykt NKT standard el kabler det er lige så godt og meget billigere. LoRad ser dog lækkert ud, så det er godt til at imponere vennerne med og skal det se endnu bedre ud, så køb en stump vandslange og træk over og lav en fin afslutning af krympefleks, så ser det lige så godt ud som kabler i den meget dyre ende.
Jeg prøvede LoRad hjemme på mit anlæg og ved hjælp af en blindtest. Jeg kunne ikke høre forskel og så er der jo ingen grund for mig til at give penge for det. Dermed ikke sagt at der ikke er andre som kan hør forskel, men jeg kan ikke.
Jeg bruger ofte blindtest for for at afgøre om det er noget som jeg skal investere i, da jeg har opdaget at det er den bedste måde at være ærlig over for sig selv på. Man lader sig ikke influere af at der ser lækkert ud eller andre ting.
Classe
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu prøvede jeg at pille dem (supra) af og jeg synes faktisk det lød
bedre med de helt normale lakridskabler, hvilket så giver anledning til
lidt af en religionskrise... Man kan (med lidt god vilje) forestille
sig, at et bedre el-kabel kan give bedre lyd, men hvordan forklarer
man, at et dyrere og mere gennemtænkt kabel kan give en dårligere lyd?
Nu skal jeg snart sætte dem på igen og så kan det jo være, at jeg er så
heldig, at jeg synes, at det lyder bedre med dem på igen eller, at jeg
ikke kan høre forskel. Men indtil da, så føler jeg mig lidt fjollet.
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jakobf
Jeg har gennem længere tid selv brugt Supra LoRad på mine forstærkere, og er godt tilfreds med den forbedring de har givet mig. Husk at teste kablet på både signalkilder og forstærker.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes faktisk lorad er direkte dårligt i forhold til de standard netkabler der følger med de fleste apperater. Det har ligesom en evne til at klemme tingene sammen og få det til at lyde som om musikken ikke ka få luft. Lidt som om anlægget har lige fået en mave pumper  
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asbjørn -
Ja, jeg syntes faktisk at min umiddelbare oplevelse er, at med Supra, så bliver det hele lidt mere neddæmpet. En god mavepuster (som vi kalder det her på djævleøen) er en meget god beskrivelse Men jeg er ikke færdig med at bestemme mig, og jeg skal da selvfølgelig prøve på hhv forstærker og cd-afspiller.
Men, jeg synes det er mærkeligt, hvordan kan det blive dårligere af et bedre kabel
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 19 August 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det bliver dårligere er kablet vel ikke bedre?
Du sætter lighedstegn imellem godt, dyrt og vel markedsført.
Eksempel:
Hvis du vil lave en god saftig hakkebøf, skal du bruge kød med en del fedt...det er billigere end dyrt filet....men bøffen bliver meget bedre . De rigtige ingridiender og opskriften er vigtigere en dyre råvarer brugt tankeløst. __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
groove -
Du har fuldstændig ret, da jeg skrev bedre, var det ud fra en ide om, at Supra-kablet er lavet specifikt til hifi brug og der er en del overvejelser bag det. Så er det, at jeg finder det mærkeligt, at overvejelserne og tanken bag resulterer i et dårligere kabel. De har vel tænkt: "lad os lave et godt kabel til audio", og "hvad er vigtigt i den sammenhæng", "det må være x og y" og resultatet af disse overvejelser bliver et dårligere kabel!?!
Bedre var altså ment som bedre materialer og flere overvejelser...
|
| Til top |
|
| |
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er slet ikke mine oplevelse at Lorad strømkabel tager luften uf af lyden.
Tværtom. Det giver blødere bas, mere af den og lidt mere krop til instrumenter. Et standard netkabel skriger tyndt og lyder hidsigt i fht Lorad.
Det er et spørgsmål om finetuning af den samlede lyd man vil have i sit setup.
Ikke noget om den ultimative sandhed eller det der.
Til mine små Sonus FAber er den lidt oppulente bas og ekstra kropslighed lige der der skal til for ting får den rette størrelse.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har aldrig selv hørt LoRad, men mange syntes ikke om det - mener vi har haft dem op og vende tidligere engang. Har du prøvet søgefunktionen?
Classe: Man skal huske når man blindtester nye kabler op imod dem man har har haft siddende på, at de nye ikke er spillet til! Det tager flere hundrede timer før eksempelvis strømkalbler, stikdåser er spillet ordentlig til.
Brug nu ørene ordentligt og tag jer tid til at lytte og høre forskelle! i stedet for det her blindtest-pis 
MVH. M
|
| Til top |
|
| |
Århus Branchemedlem

Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg arbejder til daglig med strøm, og i kan ikke på nogen måde opnå bedre lyd med andre strømkabler, brug nu indersiden af jeres hoveder.
Hvor kommer strømmen fra og hvordan når den ud til jeres ( alt for dyre snyde kabler ) når strømmen sendes ud til jeres stikkontakt i ganske normale kabler, kan den JO ikke blive bedre fordi i sætter et smart og dyrt stik i kontakten.
Så mit råd er, brug de almindelige strømkabler, og spar pengene.
Men hvis i vil snydes for Jeres surt tjente penge efter skattefar allerede har snydt Jer, ja men så gå da endelig igang.
Men skulle i gøre noget, kunne i jo ringe til elkraft selskabet, og spørge om i måtte trække nye kabler ud til dem, så kunne det jo være det hjalp 
Den eneste grund til folk ikke vil Blintestes, er fordi de er bange for at de ikke kan høre forskæld, og derfor er blevet snydt så vandet driver i flere år.
Derfor kalder de det for noget pis, men når man ikke ved bedre ja så udtaler man sig jo sådan.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Århus skrev:
|
Jeg arbejder til daglig med strøm, og i kan ikke på nogen måde opnå bedre lyd med andre strømkabler, brug nu indersiden af jeres hoveder.
Hvor kommer strømmen fra og hvordan når den ud til jeres ( alt for dyre snyde kabler ) når strømmen sendes ud til jeres stikkontakt i ganske normale kabler, kan den JO ikke blive bedre fordi i sætter et smart og dyrt stik i kontakten.
Men hvis i vil snydes for Jeres surt tjente penge efter skattefar allerede har snydt Jer, ja men så gå da endelig igang.
Men skulle i gøre noget, kunne i jo ringe til elkraft selskabet, og spørge om i måtte trække nye kabler ud til dem, så kunne det jo være det hjalp 
Den eneste grund til folk ikke vil Blintestes, er fordi de er bange for at de ikke kan høre forskæld, og derfor er blevet snydt så vandet driver i flere år.
Derfor kalder de det for noget pis, men når man ikke ved bedre ja så udtaler man sig jo sådan. |
|
|
Hejsa! Hvis man tænker sig lidt om, så er der mange andre muligheder for, om dette og hint netkabel gør en forskel eller ej. Det med den sidste meter skulle gøre strømmen pænere eller sænke udgangsimpedansen fra nettet er noget sludder. Men apparaterne påvirker hindanden, dels gennem fælles stelbaner og dels gennem primærspolerne og det anvendte netkabel. Der er forskel på netkabler, det er 100% min opfattelse, men det der med at spare pengene, holder jeg med Århus I. Det har nemlig intet med, hvor teoretisk rigtigt og hvor stort tværsnit og hvor godt skærmet og hvilket metal det er lavet af. Sjovt nok er det andre parametre eller kombinationer af parametre der spiller ind. Ændrer man tværsnittet opefter, så har det stort set altid den samme effekt på lyden. Bamset og upræcist. Bliver tværsnittet mindre, så tyndes der ud i lyden. er kablet fortinnet kommer det nemt til at virke grumset (LoRad der spiller oppulent og grumset). Forsølvede kabler af betragteligt tværsnit virker stort set altid meget pæne og medgørlige i lyden. rene sølvkabler typisk endnu mere pæne, men yderligt afrundede opefter. Min opfattelse er at kobber rykker som materiale. Kigger man på solid core op imod multicore, så oplever jeg solid core, som noget afrullet i den øvre ende, det bliver derved noget mat og fjernt, men med et lidt overdrevet attack i de nedre regioner. Det mest mærkelige jeg til dato har prøvet, var at strippe et 4X1,5kvmm kabel, så jeg kunne bruge alle 4 ledere. Jeg troede jeg var smart - det var jeg også, men bare ikke lige den dag, lyden blev ganske enstremt slasket. Som allerede nævnt, så tror jeg overhovedet ikke på at strømmen bliver bedre af den sidste meter, ar du andre bud på sammenhængen, så hører jeg dem gerne.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 20 August 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Århus skrev:
|
At du "arbejder med strøm" til daglig gør dig jo ikke til ekspert i hifi - specielt ikke hvis den eneste viden du har om emnet er en teoretisk indføring i + og - eller hvad det nu er I lærer på teknisk skole. Har du nogen sinde forsøgt at eksperimentere med at skifte netkabler, og hvis du har, hvad bestod dit setup af, fortæl fortæl?
Ved lejlighed vil jeg selv få lavet en seperat gruppe på el-tavlen til hifi, og få ført et kabel direkte til stikkontakten ved anlægget, så strømmen ikke skal igennem 10 samlemuffer rundt omkring i lejligheden før den når anlægget.
Godt råd hvis man vil spare penge! Dårligt råd, hvis man ønsker at forbedre/forandre lyden! Jeg går op i hifi fordi jeg synes det er sjovt at få så god lyd som mulig for de (få) midler jeg har til rådighed. Jeg hår opnået væsentlig bedre lyd ved at få andre strømkabler (+ stikdåse) i mit setup, end dem der fulgte med.
jeg har det sgu fint med at betale skat!
Hvis du kan basere alt på lynhurtige blindtest, så er det jo heldigt for dig. mht. kabler, vil jeg give dig ret i at vi ofte er ude i marginalerne, men det er jo ofte de små forbedringer og detajler, der på sigt gør det spændende at lytte til musik!
Derfor kalder de det for noget pis, men når man ikke ved bedre ja så udtaler man sig jo sådan.
Som sagt: lad mig nu høre om alle dine erfaringer i praksis.
|
|
|
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne tråd er da alt for spændende til bare at ligge stille hen - den kunne godt bruge en bedre tone men området er da uhyre interessant.
Selv er stadig i syv sind om hvorvidt jeg skal ofre nye og smarte/dyre elkabler til mit Densen - umiddelbart tro jeg mere på effekten ved at høre hifi om aftenen når net-støjen generelt er aftaget lidt pga arbejdstiderme i DK - måske er det også noget sludder ???
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
| Denne tråd er da alt for spændende til bare at ligge stille hen - den kunne godt bruge en bedre tone men området er da uhyre interessant.
Selv er stadig i syv sind om hvorvidt jeg skal ofre nye og smarte/dyre elkabler til mit Densen - umiddelbart tro jeg mere på effekten ved at høre hifi om aftenen når net-støjen generelt er aftaget lidt pga arbejdstiderme i DK - måske er det også noget sludder ??? |
|
|
Jeg har forsøgt at eksperimentere med et Jorma netkabel på mit Densen-setup, og det gjorde en mærkbar forskel (til det bedre!). Jeg har en idé om at forskellen skyldes afskærmningen i kablet, så i stedet for at bekoste en halv arm pr. kabel har jeg bestilt et 3x2,5mm2 skærmet DIY kabel hos http://www.gmsound.dk (pris: 165,- ) som jeg i denne weekend skal have testet. -Har dette kabel lignende gode egenskaber som Jorma-kablet vil jeg betragte dette som et billigt tweak med stor effekt. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at få den fulde udnyttelse af net kabler så husk at alle komponenter sakl være forbundet. Det er altså ikke nåk, for at få den fulde udnyttelse, kun at bruge netkabel på f.eks. forstærkeren.
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shras...det skal vi lige høre om når du er færdig med at teste...
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
| For at få den fulde udnyttelse af net kabler så husk at alle komponenter sakl være forbundet. Det er altså ikke nåk, for at få den fulde udnyttelse, kun at bruge netkabel på f.eks. forstærkeren. |
|
|
Jeg havde kun et enkelt til rådighed, men skiftede lidt rundt imellem enhederne. Jeg må sige at det største resultat blev opnået ved at sætte det på CD-afspilleren. Effekten på forforstærkeren var en smule mindre, og på effektforstærkeren oplevede jeg den mindste forskel. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
hifido Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg synes også det der med netkabler er lidt voodo..! Jeg har selv de pågældende supra kabler...!! Men også diy kabler og dem fra jorma...!! Så jeg har da lidt at sammenligne med..! Jeg synes godt jeg kan høre forskel på de billige alm. netkabler, og så de noget tykkere og dyrere supra. (måske lidt mere luftig gengivelse) Men at høre forskel på supra, Diy og jorma...det vil jeg ikke satse mit liv på...!! og det er altså på et anlæg i den tunge ende...!!
Mvh. Hifido
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|