Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2025 | 21:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD3020...hvorfor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 78
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 September 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Alle, den slår bare alle forstærker den lille kasse der, det er jo imponerende, det må jeg sige og på alle parameter, nemt bare at slynge ud syntes jeg nok.Gad vidst om den også helt ubesværet kan klare en Tannoy D700 der sagtens kan tage et dyk til ned omkring 3ohm. Sagtens!

Jeg må ærlig talt indrømme at det glæder mig at folk kan finde lykken i en gammel forstærker der brugt kan købes for 300 kroner (Hallo du! Den er sandeligen rykket en klasse op, 1700 dask må du slippe, det er tøt på ML niveau fra samme tid ), forsæt dog endelig med det, men husk lige samtidig på at vi mennesker har helt forskelige præferencer når det handler om lyd, hvilke igen bære præg af hvilken musik der lyttes til og det er nok ikke alle der kan høre stjernestøvet fra en Nad 3020. Så hvorfor denne iver for at vi alle skal kunne lide dette fortidslevn, kan du ikke bare selv glæde dig over den og grine stille af alle os der er så skide dumme at have brugt en hel årsløn på vores interesse, når vi nu bare kunne have købt en NAD 3020 og dermed have haft verdens bedste lyd.

Fortsat god dag.

Ork jo Slips!
Men nu går stunten jo ud på, at banke den her 3020 så den rasler, hvem vil gøre det og med hvad?
Provokationen skulle da være til stede - sådan en aldrende og slasket amerikaner børge, som du tror er rigtig god, den vil bare blive hakket til fars af min 3020 Injection.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 15 September 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Kubik.... hvad er dit indtryk af ICEPower vs 3020-Power??

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Kubik.... hvad er dit indtryk af ICEPower vs 3020-Power??

Hejsa Hurtig!

Jeg vil ikke påstå, at jeg har noget særligt grundigt begreb om forskellene på disse 2 amps.
Det der nemlig gik galt den aften var, at der blev spillet med noget stripline halløj fra LC. De prægede meget voldsomt lyden fra hele set-uppet uanset om det var den ene eller den anden. Først da Bertram satte sine kabler på skete der noget. Lige pludselig var det noget helt andet.
Vi nåede ikke at sætte NADén på igen efter det.

Derfor vil det ikke være seriøst at sige ret meget om den.
Den vi hørte er vist i øvrigt udgået nu.
Så beklager, det kan jeg ikke skråsikkert sige ret meget om.
At det så ikke ligefrem lød, som om ICE power lød mere udstrakt er så en anden sag.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Jeg griner stadigvæk, når jeg læser de tåbelige indlæg fra Kubikken. Det lyder virkelig som om hans gamle kasse af en 3020 kan spille røven ud af alle moderne forstærkere.

Jeg har selv ejet en sådan forstærker engang i 80érne, og det lød som om at loudness var slået permanent til - men det passser vel rimelig til dine lystklingende Diva højttalere ? Desuden var den grovmotorisk og håbløs udetaljeret. Bevares, den var da musikalsk, men det var da vist også det eneste positive ved den. Dens succes er vel snarere et udtryk for, at man for beskedne penge fik en væsentlig bedre forstærker end den tids typiske rackanlæg. Min bedste anbefaling til Kubikken og hans trofaste deciple Lasse og Asbjørn fra   Århus Hifiklub, er at få foretaget en øjeblikkelig ørerensning og få fjernet snavs og kilovis af ørevoks.     

Lars

Nå så kom den lokale NAD ekspert på banen igen med et nyt konstruktivt indlæg.
Fantastisk er det, at du til enhver tid formår at få debatten løftet op på dette sublime niveau, som klart og tydeligt viser din tekniske indsigt og enorme erfaring. Pick Your Nose 3 Back Stabber
Skynd dig at forklare alle, hvordan man konstruerer en forstærker, så man helt og aldeles undgår NAD lyd?

Hvad skal vi dog gøre for at høre mere fra din gyldne pen.Bow Down Before You
Vi venter i tavshed og spændte på hvad du har at bringe. Flasher

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 September 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Alle, den slår bare alle forstærker den lille kasse der, det er jo imponerende, det må jeg sige og på alle parameter, nemt bare at slynge ud syntes jeg nok.Gad vidst om den også helt ubesværet kan klare en Tannoy D700 der sagtens kan tage et dyk til ned omkring 3ohm. Sagtens!

Jeg må ærlig talt indrømme at det glæder mig at folk kan finde lykken i en gammel forstærker der brugt kan købes for 300 kroner (Hallo du! Den er sandeligen rykket en klasse op, 1700 dask må du slippe, det er tøt på ML niveau fra samme tid ), forsæt dog endelig med det, men husk lige samtidig på at vi mennesker har helt forskelige præferencer når det handler om lyd, hvilke igen bære præg af hvilken musik der lyttes til og det er nok ikke alle der kan høre stjernestøvet fra en Nad 3020. Så hvorfor denne iver for at vi alle skal kunne lide dette fortidslevn, kan du ikke bare selv glæde dig over den og grine stille af alle os der er så skide dumme at have brugt en hel årsløn på vores interesse, når vi nu bare kunne have købt en NAD 3020 og dermed have haft verdens bedste lyd.

Fortsat god dag.

Ork jo Slips!
Men nu går stunten jo ud på, at banke den her 3020 så den rasler, hvem vil gøre det og med hvad?
Provokationen skulle da være til stede - sådan en aldrende og slasket amerikaner børge, som du tror er rigtig god, den vil bare blive hakket til fars af min 3020 Injection.

Tjaa, du kæmper virkelig for din sag.

Jeg tror ikke at en ML331 er god, jeg ved den er god, ellers spillede jeg ikke på den og på de 4 højtalersæt jeg har haft koplet på den har der i sandhed ingen slasket lyd været at spore, det mest slasket jeg har oplevet i mine 25 hifi år er Denon dcd s1.

Miavvv. 

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 15 September 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg mener nu aldrig, at jeg har udgivet for teknisk ekspert - slet ikke om NAD-produkter. Teknisk indsigt krævis vist heller ikke, når vi taler om at nyde lyd - blot ens medførte høreorganerBig smile Men jeg siger, at jeg kender forstærkeren af egen erfaring og dens begrænsede lydkvaliteter. Der er mere nostalgi over den end så meget andet godt...Wink

Og hvad vil jeg sige med det - jo, allerede når du påstår, at din gamle NAD 3020 kan udspille f.eks en moderne ML, så kan din tekniske indsigt være nok så god, men dine høreorganer har et eller sted lidt et brist. Men humor det har du da LOL

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Jeg mener nu aldrig, at jeg har udgivet for teknisk ekspert - slet ikke om NAD-produkter. Teknisk indsigt krævis vist heller ikke, når vi taler om at nyde lyd - blot ens medførte høreorganerBig smile Men jeg siger, at jeg kender forstærkeren af egen erfaring og dens begrænsede lydkvaliteter. Der er mere nostalgi over den end så meget andet godt...Wink Jeg vil æde en stegt makrel på, at du slet ikke kender det apparat. Så havde du ikke skrevet det her om power ampen.

Og hvad vil jeg sige med det - jo, allerede når du påstår, at din gamle NAD 3020 kan udspille f.eks en moderne ML, så kan din tekniske indsigt være nok så god, men dine høreorganer har et eller sted lidt et brist. Men humor det har du da LOL

Lars

Jamen tjuhejsa i spektaklet Lars73!

Nu må vi have det helt på det rene!
De der rygter om, at du under besættelsen var med i noget bang bang med en bande rødder, hvor i fik blæst et futtog lastet med vingummi til tyskerne af skinnerne, vil åbenbart ikke rigtigt dø.
Det forlyder at du på tapreste vis skulle placere dynamitten og tænde lunten, så toget kunne himle med et gedigent skrald. Lunten skulle vist have været 30 sekunder lang, men nerverne var vist lidt exalterede den aften. Lunten knækkede vist andda flere gange og endte med at være en lille bitte fidus, med kun 3 sekunder til det store skrald.
  Det fortælles, at du tændte alligevel You Are The Man - respekt respekt - du   er en rigtig helt!Brows.

Combust At hørelsen så måske kun næsten er helt perfekt, bærer vi allesammen i dyb taknemmelighed fint over med.

Måske det i øvrigt kan forklare lidt om, hvordan du er gået hen og blevet Audio Technology Fan! Et par Peak eller Eben kunne måske være sagen. Når de sådan rigtigt for alvor resonerer, så kunne der måske komme ægte "hul" igennem! Afraid

Mht. en moderne ML, så er sådan én altid velkommen til at gennemtæske min oldsag af en 3020. Jeg skal være den allerførste til at kaste mig omkuld for sådan én, men den skal gøre det først.

Hvis du iøvrigt læste det jeg skrev - det var vel kun ørerne det der bang bang gik ud over ikke?. Så ville du forstå, at jeg ikke påståt at 3020 er bedre end noget som helst, jeg forsøger at provokere nogen til at banke den. Lasse har forsøgt med en moderne FET fidus. Selv Lasse synes det gik galt. Du er velkommen til selv at forsøge. Jeg ser gerne den amp. der bare kan gøre det.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Tjaa, du kæmper virkelig for din sag. Det har du misforstået unge ven! Der er da dig der kæmper
Drooling Bouncy Smiley

Jeg tror ikke at en ML331 er dyr, jeg ved den er dyr, ellers spillede jeg ikke på den og på de 4 højtalersæt jeg har haft koplet på den har der i sandhed ingen slasket lyd været at spore, det mest slasket jeg har oplevet i mine 25 hifi år er Denon dcd s1. Det undrer mig fuldstændigt, det er slet ikke på den måde jeg har oplevet forskel på S1 og Proceed, der er noget fuldstændigt andet - faktisk er de begge lidt slaskede - men hvad? - Tannoy kan jo næsten trylleSmiley Shell  Brows

Miavvv. 

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

.... her var et indlæg fra min søn

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Jeg tror ikke at en ML331 er god, jeg ved den er god, ellers spillede jeg ikke på den og på de 4 højtalersæt jeg har haft koplet på den har der i sandhed ingen slasket lyd været at spore, det mest slasket jeg har oplevet i mine 25 hifi år er Denon dcd s1.

Miavvv. 

[/QUOTE]

Jamen hvorfor ikke tage en lytter med Kurt? Det er vel ikke fordi i er bange?? Det lyder da til at i har udstyret i orden....fornemmer man en tvivl??

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
DarkWing skrev:

Kurt du glemte regulering af indgang/driver forsyning?

Mon ikke også 3020s single endede opbygning ind til driverne har meget at sige?

Hejsa!
Selvfølgelig skal der reguleres så det basker, strømtrinnet undtaget, det ville blive lidt vildt og sikkert heller ikke virke.
Og ja jeg tror også 3020 er som den er af topologiske årsager.
Mht. at bygge forstærkeren 100% differentialt, så ser jeg ingen grund til det. Ballancerede kabler og forbindelser i hjemmehifi er simpelthen en gang opreklameret fis.
Der er først guf i det, når alle apparater 100% er differentialt opbyggede, ofte er de jo SE med en phasesplitter lige ved udgangen. I så fald er SE bedre.

Hvad synes du i øvrigt om idéen med thermisk feedback, så man kan holde styr på bias uden emittermodstande?

Ja, lad os dvæle ved konstruktionen igen!

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

NAD3020 har jo ikke emittermodstande, men har biastransistoren monteret på den ret lille køleprofil (et simpelt stykke bukket alu).

Det fungere jo....

Der er vist spurgt før: Densen, hvad er jeres argumenter for at anvende emittermodstande i udgangen? Har i prøvet uden? Og i givet fald, hvad var resultaterne?

Og relateret til PSU'en, har i (Densen) erfaringer med hvordan dimentioneringen af trafo og lytter påvirker gengivelsen? HVad sker der ved for lidt hhv. for meget (vis det er muligt )...

Lad og i første omgang regne produktionstid/omkostninger og kostpris på komponenter som ligegyldige

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
DarkWing skrev:

Hejsa!
Selvfølgelig skal der reguleres så det basker, strømtrinnet undtaget, det ville blive lidt vildt og sikkert heller ikke virke.
Mht. at bygge forstærkeren 100% differentialt, så ser jeg ingen grund til det. Ballancerede kabler og forbindelser i hjemmehifi er simpelthen en gang opreklameret fis.
Der er først guf i det, når alle apparater 100% er differentialt opbyggede, ofte er de jo SE med en phasesplitter lige ved udgangen. I så fald er SE bedre.

Hvad synes du i øvrigt om idéen med thermisk feedback, så man kan holde styr på bias uden emittermodstande?

Ja det ville være interessant.

Jeg ville bare kommentere ideen med termisk feedback til styring af bias.

Ideen er vel egentlig udmærket, men ulempen er at biasen ville blive justeret ned når der blev gået til mosten(hvilket vel ofte sker under "seriøs" lytning).

Ofte vil det sikkert kunne lade sig gøre at få konstruktionen til at køre i klasseA hvis man blot vælger en rimelig høj temperatur på udgangen.

En konkurrent til 3020'eren kunne måske være LC audio's gamle klasse A serie(kan ikke huske hvad den hed).
Jeg havde en 16Watter, med en bolsche i hver udgang. Den fik min NAD sparket ud af døren..NAD'en var ikke en 3020, så bedriften var sikkert ikke så stor...

Forstærkeren gik desværre til under en flytning.. Men der må være flere derude i det danske land...

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Miavvv. 

[/QUOTE]

Jamen hvorfor ikke tage en lytter med Kurt? Det er vel ikke fordi i er bange?? Det lyder da til at i har udstyret i orden....fornemmer man en tvivl??

[/QUOTE]

Tvivl, hos hvem?. Kurt skal være velkommen med sin Nad,så skal jeg sku stille min 50 kg tunge ML oven på den, så kan vi jo se om der kommer noget lyd ud af den.

Bortset fra det så er hifi ikke en konkurence for mig, jeg har købt det udstyr jeg vil spille på og det er uasnet hvad min nabo og resten af landet skulle mene om det.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Den hed vel Zapsolute?

Gad vide hvor meget selve klasse A driften betyder for lyden? Nogen der har kørt samme forstærker både i klasse A og AB?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:

Tjaa, du kæmper virkelig for din sag. Det har du misforstået unge ven! Der er da dig der kæmper
Drooling Bouncy Smiley

Jeg tror ikke at en ML331 er dyr, jeg ved den er dyr, ellers spillede jeg ikke på den og på de 4 højtalersæt jeg har haft koplet på den har der i sandhed ingen slasket lyd været at spore, det mest slasket jeg har oplevet i mine 25 hifi år er Denon dcd s1. Det undrer mig fuldstændigt, det er slet ikke på den måde jeg har oplevet forskel på S1 og Proceed, der er noget fuldstændigt andet - faktisk er de begge lidt slaskede - men hvad? - Tannoy kan jo næsten trylleSmiley Shell  Brows

Miavvv. 

Ja lad os bare give højtaleren æren selvom det er den samme jeg har brugt på begge maskiner.   

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 15 September 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Du kan rolig starte med makrellen - jeg har i en meget kort periode ejet en NAD 3020. Den røg hurtigt på porten!!!

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Groove skrev:
LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
DarkWing skrev:

Hejsa!

Ja det ville være interessant.

Jeg ville bare kommentere ideen med termisk feedback til styring af bias.

Ideen er vel egentlig udmærket, men ulempen er at biasen ville blive justeret ned når der blev gået til mosten(hvilket vel ofte sker under "seriøs" lytning).

Ofte vil det sikkert kunne lade sig gøre at få konstruktionen til at køre i klasseA hvis man blot vælger en rimelig høj temperatur på udgangen.

En konkurrent til 3020'eren kunne måske være LC audio's gamle klasse A serie(kan ikke huske hvad den hed).
Jeg havde en 16Watter, med en bolsche i hver udgang. Den fik min NAD sparket ud af døren..NAD'en var ikke en 3020, så bedriften var sikkert ikke så stor...

Forstærkeren gik desværre til under en flytning.. Men der må være flere derude i det danske land...

3020 har også en temperatur følsom modstand på kølepladen som indgår i bias reguleringen.

LC Audio ZapSolute mk?

De nye lc har desværre fetter i indgangen.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Den hed vel Zapsolute?
Det er rigtigt..

Gad vide hvor meget selve klasse A driften betyder for lyden? Nogen der har kørt samme forstærker både i klasse A og AB?

Interessant spørgsmål. Det er jo forholdsvis let at teste... Gad vide om den høje og næsten konstante temperatur , ikke er en stor fordel. Transisstorerne er normalt hurtigst når de er godt varme.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:

3020 har også en temperatur følsom modstand på kølepladen som indgår i bias reguleringen.

LC Audio ZapSolute mk?

De nye lc har desværre fetter i indgangen.

[/QUOTE]

Det er ikke rigtigt, i hvert fald ikke i min 3020 original (tør ikke udtale mig om 3020i.

På 3020 original er der en BD139 bias trans skruet direkte på hovedkølepladen. På diagrammmet indgår også en lille diode i serie med emitteren på BD139'ern, men den er erstettet af en lus på printet....(fra fabrikken)

<< Forrige Side af 78 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes