Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD3020...hvorfor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 78
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 September 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

måske skulle vi vende tilbage til at finde en udfordre til nad'en..??

måske en tung rørfætter, en densen dm, eller maxi's h/k

Vi har jo Troels og hans Rotel dimmer.
En Densen ville da være top nice.
Cayin m.fl. ville også bare være fine.
Men hvorfor egentlig ikke en Krell eller en ML.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 September 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Hurtig skrev:
Groove skrev:

Da jeg er ved at give en 3020 kunstigt åndedræt, har jeg brug for følgende transistorer:

2N6551

2N6554

De har vist sig svære at få fat i ...er der nogen der kan hjælpe? Gerne med en 3020 donor amp...stand underordnet!

Ring til Århus Radiolager på 86 24 64 22. De plejer at være kvikke til at skaffe den slags, og endda til fornuftige priser.....

De har prøvet deres gode kanaler og melder pas

Hvem kender forøvrigt tomgangsstrømmen på sådan en sag (3020)?

Tomgangsstrøm 5 - 20 mA - typisk 12 mA. Den sviner ikke med strømmen! Måles over R653(left) og R654(right)

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 September 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

jamen så mangler vi vel bare nogle "donorer"

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 September 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Hej Karsten!

Alt er relativt, men ja, den er vel relativt ulav.
Men faktisk reproducerer 3020 alligevel rimeligt stramt ganske jævnt fordelt over det den magter.
Sagen er jo, at det slet ikke er verdens bedste forstærker.
Jeg forsøger blot lige at smide en reminder ind om, hvordan det også kan gøres og om at nyt ikke altid er bedre og til sidst, at dyrt ikke altid pr. automatik fører bedre lyd med sig.

Al ære og respekt for det  Der er jo efterhånden ingen tvivl om at 3020 effektdelen besidder nogle musikalske kvaliteter. Det kunne så være interessant at prøve på at snævre ind hvorfor dette er tilfældet.

Efter hvad jeg hører fortalt, kunne det tyde på at i hvertfald en del af forklaringen ligger i det at udgangsimpedansen er relativt høj. Med en højere udgangsimpedans vil det virke som basniveauet bliver hævet da der ikke er absolut kontrol over basenhederne. Det vil typisk også give hvad der opfattes som en mere levende og musikalsk bas, dog på bekostning af detaljer, specielt i basområdet. 

Jeg har ikke selv hørt vidunderet, så det er naturligvis gætværk fra min side. 

Hvis du siger til, så sender jeg gerne et par forstærkere over til næste seance

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

det er da service....

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 September 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Hej Karsten!

Men faktisk reproducerer 3020 alligevel rimeligt stramt ganske jævnt fordelt over det den magter.
Jeg forsøger blot lige at smide en reminder ind om, hvordan det også kan gøres og om at nyt ikke altid er bedre og til sidst, at dyrt ikke altid pr. automatik fører bedre lyd med sig.

Al ære og respekt for det  Der er jo efterhånden ingen tvivl om at 3020 effektdelen besidder nogle musikalske kvaliteter. Det kunne så være interessant at prøve på at snævre ind hvorfor dette er tilfældet.

Efter hvad jeg hører fortalt, kunne det tyde på at i hvertfald en del af forklaringen ligger i det at udgangsimpedansen er relativt høj. Med en højere udgangsimpedans vil det virke som basniveauet bliver hævet da der ikke er absolut kontrol over basenhederne. Det vil typisk også give hvad der opfattes som en mere levende og musikalsk bas, dog på bekostning af detaljer, specielt i basområdet. 

Mvh,

Karsten

What do you have in mind?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 September 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Hej Karsten!

Mvh,

Karsten

Jeg tror ikke (ud fra diagrammet) at udgangsimpedansen er specielt høj, ej heller exceptionelt lav. Den udmodkoblede udgangsimpedans er jo en dobbelt emitterfølger (normalt), dog uden emittermodstande i udgangen der bringer den længere ned en gennemsnittet. Den umodkoblede udgangsimpedans sænkes så med modkoblingsgraden, så min vurdering er at Rout er i milliohm størrelsen i det meste af audioområdet, stigende over 5-10kHz. Seriemodstanden i spolen i udgangen er nok broderparten af Rout, da denne sidder efter modkoblingen.

En høj udgangsimpedans (røreffekt, Hiraga klasse A) er vel i størrelsesordenen 1 Ohm og kan give en anden afstemning af specielt basreflex højttalere (hævet niveau).

Så lige her tror jeg ikke hunden liger og slumrer

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

"Så lige her tror jeg ikke hunden liger og slumrer "

den har jeg ikke hørt før.. lokal dialekt...?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 September 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Jeg tror ikke (ud fra diagrammet) at udgangsimpedansen er specielt høj, ej heller exceptionelt lav. Den udmodkoblede udgangsimpedans er jo en dobbelt emitterfølger (normalt), dog uden emittermodstande i udgangen der bringer den længere ned en gennemsnittet. Den umodkoblede udgangsimpedans sænkes så med modkoblingsgraden, så min vurdering er at Rout er i milliohm størrelsen i det meste af audioområdet, stigende over 5-10kHz. Seriemodstanden i spolen i udgangen er nok broderparten af Rout, da denne sidder efter modkoblingen.

En høj udgangsimpedans (røreffekt, Hiraga klasse A) er vel i størrelsesordenen 1 Ohm og kan give en anden afstemning af specielt basreflex højttalere (hævet niveau). Sådan en Hiraga vil få sådan et lag bammerklø af rodekassen, så den end ikke kunne stamme på Fransk mere.

Så lige her tror jeg ikke hunden liger og slumrer

Jeg mener bestemt heller ikke, at de klanglige egenskaber er påvirket af mangel på kontrol. Det ville også udpræget ødelægge rumgengivelsen, og netop her har den faktisk fine egenskaber.
I øvrigt er det mig stadig en gåde, at den rodebunke overhovedet kan spille

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 23 September 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Tja, det ku' da være sjovt at vide hvordan den gør det op imod Berning ZH-270 og evt. også en lille Orpheus 2 x 40W sag.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 23 September 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Så er priserne faldet igen

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=20234

Ja, jeg ville nok vælge ebay hvis jeg sku ha en..  

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 September 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:
Groove skrev:
Hurtig skrev:
Groove skrev:

Da jeg er ved at give en 3020 kunstigt åndedræt, har jeg brug for følgende transistorer:

2N6551

2N6554

De har vist sig svære at få fat i ...er der nogen der kan hjælpe? Gerne med en 3020 donor amp...stand underordnet!

Ring til Århus Radiolager på 86 24 64 22. De plejer at være kvikke til at skaffe den slags, og endda til fornuftige priser.....

De har prøvet deres gode kanaler og melder pas

Hvem kender forøvrigt tomgangsstrømmen på sådan en sag (3020)?

Tomgangsstrøm 5 - 20 mA - typisk 12 mA. Den sviner ikke med strømmen! Måles over R653(left) og R654(right)

Ok, det er jo faktisk også tæt på optimalt rent forvrængsmæssigt. Altså så tæt på klasse B drift, uden at være det

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 September 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Tja, det ku' da være sjovt at vide hvordan den gør det op imod Berning ZH-270 og evt. også en lille Orpheus 2 x 40W sag.

Mvh,

Karsten

Berning kunne noget i tidernes morgen, de fik ret god kritik i TAS engang.
Typisk små forstærkere.
Orpheusen kender jeg ikke.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 23 September 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Berning kunne noget i tidernes morgen, de fik ret god kritik i TAS engang.
Typisk små forstærkere.
Orpheusen kender jeg ikke.

Berning grejet bliver udviklet og lavet af David Berning selv, han har ene mand bygget over 4000 forstærkere gennem tiden, ret imponerende egentligt. Han har så heller ikke andre øvrige forpligtelser end at motionere sin MC (desværre ikke en MZ) Der er i øvrigt ikke nogen typisk "rørlyd" over hans forstærkere, som er lavet efter et ret unikt koncept som han selv har udviklet.

Orpheus forstærkerne har jeg selv et lidt ambivalent forhold til, de er lidt specielle. Der er en ny modificeret variant på vej som jeg håber på at komme til at holde lidt mere af. Nogen er dog ret glade for den gamle variant, men det er jo smag og behag....

Mvh,

Karsten 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 September 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Ok, det er jo faktisk også tæt på optimalt rent forvrængsmæssigt. Altså så tæt på klasse B drift, uden at være det

Nogen der kender tilsvarende for Injection modellen?

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 September 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Skorpio skrev:

Jeg aner intet om Injection modellen men de nævnte strømme gælder for 3020B og 3120. 3120 var uden tonekontroller og lysshow. Findes der en 3020A?

Men er vi nu ikke ved at bruge for meget krudt på den oldsag af en elektronik rodekasse. Jeg tror Bjørn Erik gik kedede sig en søndag eftermiddag og så tænkte han "Jeg klamper sgu lige en forstærker sammen - hvad har vi af komponenter i rodeskuffen" Der lå tydeligvis ingen emittermodstande.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 23 September 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Skorpio skrev:

Jeg aner intet om Injection modellen men de nævnte strømme gælder for 3020B og 3120. 3120 var uden tonekontroller og lysshow. Findes der en 3020A?

Men er vi nu ikke ved at bruge for meget krudt på den oldsag af en elektronik rodekasse. Jeg tror Bjørn Erik gik kedede sig en søndag eftermiddag og så tænkte han "Jeg klamper sgu lige en forstærker sammen - hvad har vi af komponenter i rodeskuffen" Der lå tydeligvis ingen emittermodstande.

Det er jo netop det er kernen i denne tråd. Hvad der gør denne forstærker så speciel! Bjørn Erik ved det ganske sikkert ikke selv, da hans senere konstruktionen ikke har samme komposition.

Måske er det et lykketræf? En unik kombination af komponenter? Hvis ikke, hvorfor gentager han den så ikke?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 September 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Skorpio skrev:

Hejsa!

Tror du har ret!

Man skal ikke bruge tid på at rode med skrammelbunken.
Tag den som den er, eller lad den være.
Gem den hen i et hjørne, hvorfra du fremdrager den, når nogen kommer med en zing zong super duper ding dong fini mini flower power amp!
Marching Band Så spiller du bare bukserne ned om hælene på den med det lille sorte monster.

PS! Det er lidt klogt lige at teste den op mod sin egen udkårne yndlingspower amp først, det skulle jo nødig blive dobbelt bøllebank for åben skærm - vel? Too Funny

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 September 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Nu er NAD3020 jo efterhånden kommet over hånestadiet, ikke så mange kæphøje "den er gammldags og uddateret" kommentarer mere.

Og Denon 3560 er også i status. Disse to kombineret med et sæt fornuftige højttalere vil formodenligt trække bukserne ned på det store flertals anlæg, dejlig tanke

Nogle er sure og hidsige, men jeg finder det befriende at få bekræftiget at alting ikke er bestemt af mynt og facade!

Hvad ville være et godt HT-match til ovennævnte combo? Selvfølgelig helt i tråde med filosofien: Ulv i fåreklæder!

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Sendt: 24 September 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Tror også at min Maranz CD-16, Doxa 70 og Croft Supermicro og modificeret/ ombygget Carlsson OA-52, kan spille røven af det meste !!!

Til top Vis All4HIFI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af All4HIFI

<< Forrige Side af 78 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes