Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 18:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD3020...hvorfor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 78
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 September 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der mulighed for brokobling?

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 September 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hvad er der at tekniske lighedspunkter imellem Doxa og 3020?

Jeg mener Doxa bruger parallelle sæt i udgangen, emittermodstande, ringkernetrafo og fuldt symmetrisk opbygning. Og har de ikke også et heftigt lyt-batteri i strømforsyningen? Denne er forøvrigt vist også fælles for indgang/driver/udgange og direkte fra lytterne?

Hvilken vej bringer det os i jagten på den gode forstærkers genmateriale? 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 September 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Hvad er der at tekniske lighedspunkter imellem Doxa og 3020?

Jeg mener Doxa bruger parallelle sæt i udgangen, emittermodstande, ringkernetrafo og fuldt symmetrisk opbygning. Og har de ikke også et heftigt lyt-batteri i strømforsyningen? Denne er forøvrigt vist også fælles for indgang/driver/udgange og direkte fra lytterne?

Hvilken vej bringer det os i jagten på den gode forstærkers genmateriale? 

Jeg tror lighedspunkterne er meget få.
Doxaen udmærker sig ved at have en udpræget maskulin klangballance.
Lidt i retning af 3020. Hertil har den en fornuftig effekt på 70Watt.
Men ellers er det såmænd som Groove siger.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 12 September 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Altså fald nu lige lidt ned, ikke? Vor Herre bevar os, hvorfor kører I sådan op over en unuanceret gammel integreret forstærker, der har en så ringe forforstærkerdel, at den idag lyder gammeldags?

Meget muligt at fundamentalistiske Kurt og ditto JoBo synes det er det vildeste de har hørt, men de to er da konstant ude på et overdrev; er det ikke på meningernes boldgade,så på en grejmæssig synsvinkel er de begge med vilje til en side.

KVK kan argumentere, ud fra selvvalgte kriterier læg mærke til det, at tilfældigvis hans NAD 3020 er så og så god. Og i hans syrede setup spiller den åbenbart bedre end en Advantage. So what? Tror dog hans NAD får tæsk hvis den kom ud af jordhulen og fik almindelige vilkår på både strøm og kabelsiden.

Jeg kunne tro KVK har trimmet resten af anlægget ind til at please NAD´en?

Jeg er overbevist om at folks generelle krav og ønsker til et moderne lydbillede ikke ligner det en NAD fra 80´erne kan tilbyde. WE WANT FET´S!!! Get it?

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 September 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Altså fald nu lige lidt ned, ikke? Vor Herre bevar os, hvorfor kører I sådan op over en unuanceret gammel integreret forstærker, der har en så ringe forforstærkerdel, at den idag lyder gammeldags?

Nu er forforstærkerdelen jo netop der eneste der ikke diskuteres i denne tråd

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Nu er forforstærkerdelen jo netop der eneste der ikke diskuteres i denne tråd

Det gør den ikke, fordi den ikke er noget særligt. Faktisk er den ligesåtåget som det meste.
Men hvis Dige vil stille sine egne poweramps op mod min 3020 er han velkommen. Den må endda gerne få en forfriskende tur ud af jordhulen .
Prisen på udfordreren er totalt ligegyldig endda. Millioner er ingen hindring, bare kom an.
I øvrigt håber jeg da ærligt og oprigtigt, at én eller anden kan mønstre en amp, som bare kører klatten, det ville da være glædeligt.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Jeg kunne tro KVK har trimmet resten af anlægget ind til at please NAD´en?

Trimmet? Det vil altså sige at en 1K amp kan slå en 30K ditto, hvis der tweekes lidt med kabler?

Men du tager vel Kurts udfordring op, det er jo piece of cake for dig

Jeg er overbevist om at folks generelle krav og ønsker til et moderne lydbillede ikke ligner det en NAD fra 80´erne kan tilbyde. WE WANT FET´S!!! Get it?

Kan du ikke forklare hvordan et moderne lydbillede adskiller sig fra eks. NAD'en, eller andre ting?

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 14 September 2004 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg syntes en 3020 var den bedste forstærker idag til mig, så havde jeg købt sådan en. Jeg har ikke en 3020 idag. Jeg er forundret over I falder i svime over sådan et bondeprodukt. Synes I så ikke osse en MZ med sidevogn er fed?

Kender til kultorienteringen fra andre hobbies. Pludselig bliver noget gammelt hot, men det er jo bare fordi nogle bevidst fremhæver det idag, som om det kan løse de ønsker og behov vi har idag. Det kunne også være fordi de selv er gået i stå lige siden "det" var hot?

Personligt har jeg aldrig fattet hvad folk ser i HFK´s produkter. Over en kam vil jeg kalde dem alle lidt forkerte. Enten er de grimme eller spiller ringe. De er altid næsten ligeså gode som andre, men jeg kan anytime finde det ved ethvert produkt de har, som gør det kan sælges lidt billigere. Og som gør det er lidt ringere. Beklager, men sådan ser jeg det altså.

Min nuværende integrerede forstærker ( en Unison Research Unico) vil i mine ører lammetæske en 3020. Og Kurt von Selvbagte Menings Anlage mit Gammelstoff vil mene jeg ikke kan høre og JoBo vil mene jeg sidder på mine øre, som han plejede at skrive. Uden flertalsendelse, naturligvis.

Sådan er vi så forskellige. Så det at sige en 3020 bare er det bedste her i verden og bare kom an, helt ærligt det er for langt ude. Såvidt jeg har indlæst KVK´s mange meddelelser har han et anlæg der for det mestes vedkommende er en del baguddateret. Så hænger lyden fra det naturligvis sammen, internt, og leverer et lydbillede af 80 - 90´erne. Men det er ikke det vi bruger idag.

Hvad forskellen er? Kan ikke lige på stående fod definere det, da jeg har konsekvent fornyer mine ting så ingen del er mere end 4 år gamle. Men I der har, prøv selv at sammenligne 80´er med 2000-lyd.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 September 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Hvis jeg syntes en 3020 var den bedste forstærker idag til mig, så havde jeg købt sådan en. Jeg har ikke en 3020 idag. Jeg er forundret over I falder i svime over sådan et bondeprodukt. Synes I så ikke osse en MZ med sidevogn er fed? Jo!

Kender til kultorienteringen fra andre hobbies. Pludselig bliver noget gammelt hot, men det er jo bare fordi nogle bevidst fremhæver det idag, som om det kan løse de ønsker og behov vi har idag. Det kunne også være fordi de selv er gået i stå lige siden "det" var hot? Ja da!

Personligt har jeg aldrig fattet hvad folk ser i HFK´s produkter. Over en kam vil jeg kalde dem alle lidt forkerte. Enten er de grimme eller spiller ringe. De er altid næsten ligeså gode som andre, men jeg kan anytime finde det ved ethvert produkt de har, som gør det kan sælges lidt billigere. Og som gør det er lidt ringere. Beklager, men sådan ser jeg det altså. Det er måske nok den værste omgang sludder jeg hidtil har læst. Du kan med 100% garanti ikke finde noget som helst der gennemgående er galt med HFK´s produkter, som ikke også er galt med andre.
Mht. lige netop HFK´s produkter, så har mange i branchen misundet dem den succes de har haft med især NAD. Der er talrige gange forsøgt modtræk, her kan jeg kort nævne Rotel og Proton, men helt uden held. Et produkt er overhovedet ikke nødvendigvis godt fordi der står NAD på det, eller fordi det er forhandlet gennem HFK, men NAD har faktisk et par gange lavet fornuftige produkter. Her   tænker jeg på 3020 og 218THX. Sjovt nok har deres preamps altid været noget tågede., men sådan er det.
Men alt dette fortalt, så har der jo været snart det ene rygte og snart det andet om at varer der sælges gennem HFK, ikke ængere er de originale, men billig udgaver el.lign. Tænk bare på Snell i sin tid, her gik det da helt i selvsving da Lyngdorff køte skidtet.

Min nuværende integrerede forstærker ( en Unison Research Unico) vil i mine ører lammetæske en 3020. Og Kurt von Selvbagte Menings Anlage mit Gammelstoff vil mene jeg ikke kan høre og JoBo vil mene jeg sidder på mine øre, som han plejede at skrive. Uden flertalsendelse, naturligvis. Den Unison Research hybrid fidus med de unævnelige bolscher i udgangen bliver fuldstændigt gjort til grin af min gamle 3020Moony 2 . Du vil ikke engang selv kunne lade være med at kaste op. I øvrigt har det hele tiden ALENE været udgangstrinnet der har været talt om. Og det vil da være det alermindste for 3020 at tvære sådan en MOSFET børge helt og aldeles ud.

Sådan er vi så forskellige. Så det at sige en 3020 bare er det bedste her i verden og bare kom an, helt ærligt det er for langt ude. Sig mig engang, du har da ikke læst hvad der er skrevet? Der er aldrig nogen der har sagt, at 3020 er verdens bedste noget som helst. Jeg bruger ikke engang selv sådan en fætter. Det jeg har sagt er, at hvis nogen kan komme med en amp, der bare får den til at lyde som det den er - en billig kinesisk rodebunke, som tilfældigvis ikke eksploderer når den bliver tændt - så bukker jeg i dyb respekt.  Såvidt jeg har indlæst KVK´s mange meddelelser har han et anlæg der for det mestes vedkommende er en del baguddateret. Så hænger lyden fra det naturligvis sammen, internt, og leverer et lydbillede af 80 - 90´erne. Men det er ikke det vi bruger idag. Du milde noget vås. Der er da ikke ret mange steder, hvor mere forskelligt er blevet afprøvet end her. når der en dag kommer noget ind, der afgørende er bedre end det jeg har, så skal det da overvejes om det skal blive. Jeg har da også hørt ting der på enkelt discipliner har kvaliteter, der er unikke. Tag f.eks. Treshold, der er da ikke mange der driver en sub som sådan én gør, da heller ikke 3020. Men kommer det til helheden, så mister man hurtigt interessen for dem.
Der vil da også være enkelte amps, der kan detaljere mere end en 3020, men hvad ryger så på den bekostning.
Man må gøre op med sig selv, hvornår det er en god handel at bytte et godt helstøbt lydbillede ud med en måske på enkelt discipliner bedre lyd.
Devisen lyder ret meget sådan her: " Hold da op en top den amp har, men sig mig lige, hvor blev klaveret af?"

Hvad forskellen er? Kan ikke lige på stående fod definere det, da jeg har   konsekvent fornyer mine ting så ingen del er mere end 4 år gamle. Men I der har, prøv selv at sammenligne 80´er med 2000-lyd. Fantastisk kunde i en lydbutik. Det er jo netop hvad man gerne ser.
Men før du gør det næste gang, så prøv lige at spørge dig selv. "Hvad er der sket af udvikling siden sidst"
På halvlederområdet er der i 25 år sket NADA!
Og her menes virkeligt 0,00 dut. Det eneste skred der er sket er, at alle nu bruger FET´s fordi de er meget nemmere at bygge med. Det er ligesom med folkeskolen - sænk kravene og vi er allesammen klogere.
På digitalsiden er der de senere år kommet upsampling tilog SACD.
Det kan du jo så prøve om du kan finde dig til rette med.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 14 September 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Goddag i savværket - skal vi så få de planker savet op !!

Hej dige

Nu gider jeg ikke komme Kurt til hjælp for om nogen kan argumenterer og forsvarer sig så er det ham, men der ud over vil jeg gerne knytte et par kommentarer til dine anskuelser. For det første vil jeg sige at "effektdelen" i 3020 er ikke helt uden evner, jeg har hørt 3020 her i gemakkerne, altså hele 3020 og det var mildt at sige ikke imponerende. Nede ved Kurt med hans "Dental"  forforstærker og 3020 som effektforstærker var der da godt nok nogle kvaliteter der ikke sådan lige med en håndbevægelse kunne afvises. Ud fra dit indlæg kan jeg se at du mener at nyt er godt og at der automatisk sker en glidende fremad skridende udvikling (læs: lyden fra div. audioprodukter bliver bedre) her tror jeg du gør regning uden vært og sluger reklamerne lidt for rådt, for det kan da godt være at lyden ændre sig men bliver den bedre eller bliver den bare anderledes. Der vil altid være nogle produkter derude der upåagtet hvor gamle de bliver vil besidde nogle kvaliteter der er ubestridelige, måske var der en særlig magi tilstede da de blev frembragt - hvad ved jeg. Jeg finder det direkte useriøst at afvise hele HFK's katalog med ordene at  de "Enten er de grimme eller spiller ringe", O.K. jeg kan da ikke afvise at det er sådan at du har det, men det virker på mig mere som om du har en fobi i forhold til HFK. At sige at 3020 er verdens bedste forstærker (effektdel) er ikke rigtigt for den har mange fejl, det den bare formår sådan som jeg hører den, er at gøre det så godt med det den har, der er ikke rigtigt noget der stikker ud, det passer lige som til hinanden og det er det den kan. Man forundres over hvad der er gået godt i den konstruktion, den ligner en sur gammel løgn, komponenterne er smidt i kassen med en møggreb og den er blottet for enhver audiofil komponent what so ever. Det der imponerer ved denne forstærker er sgu ikke at den er verdens bedste men at den gør det så godt på trods.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Dige - Hvis du tør, jeg mener du synes jo at alle HFK's produkter er latterlige, ikke mindst denne lille antikviterede undermåler, så lad da Kubikken komme forbi med den, eller tag ud til ham.

Jeg stiller gerne op som uvildig 3. part. Jeg kender ikke hverken Kubikken eller dit setup, men jeg kan høre, kan jeg....... Og jeg skal nok sige min ærlige mening om tingene.

BTW jeg kender heller ikke JoBo.

Tag nu udfordringen op, i det mindste får vi da hørt noget ny musik.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

Jeg syntes denne tråd var interessant da den begyndte, for jeg regnede med en masse guldkorn om konstruktionen, men må indrømme at selv om flere ingeniører deltog, var det jo ikke ligefrem fordi konstruktionen blev analyseret grundigt..

Som det er fremgået tidligere, synes jeg NAD 3020 er en fornuftig konstruktion, jeg har en liggende på loftet, hvor den vist er ved at ruste op, men da mine døtre var 6 og 4 år og skulle have deres første anlæg var NAD 3020 altså ikke god nok til at indgå i deres setup (og nej, de fik ikke Densen)...

Men NAD 3020 er stadig et eksempel på at der faktisk ikke er ret meget godt hifi  på markedet. De fleste køber desværre anlæg hvor de tweeker på livet løs for at få det til at funke, og det gør de ofte selvom det nye apparat i starten lyder dårligere end det gamle. Denne tråd er et eksempel på at man bør smide et apparat ind i kæden, hører om det er bedre, og er det det, så arbejder videre derfra.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 September 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Dige - Hvis du tør, jeg mener du synes jo at alle HFK's produkter er latterlige, ikke mindst denne lille antikviterede undermåler, så lad da Kubikken komme   forbi med den, eller tag ud til ham.

Jeg stiller gerne op som uvildig 3. part. Jeg kender ikke hverken Kubikken eller dit setup, men jeg kan høre, kan jeg....... Og jeg skal nok sige min ærlige mening om tingene.

BTW jeg kender heller ikke JoBo.

Tag nu udfordringen op, i det mindste får vi da hørt noget ny musik.

Fremragende idé Troels!
Evt. kan vi prøve begge steder, først i min jordhule, så hos Dige.
Når vi er færdige, så kan vi jo sammen se om vi kan få 12m høje flammer til at rejse sig fra den spaghetti amp .
Vi kunne måske få dige til selv at lave hjulspin på den med én af mine historic Evertoner.

Eller hvad med om vi straks afholder det første DM i udendørs Unisonkast.Brows

Bow Down Before You Well Done High Five Terrific Good Job You Rock

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 September 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hej dige,

Gammelt og nyt. Hardcore folkene der har været med i årtier anbefaler ind imellem effekt-konstruktioner der er op til 40 år gamle. Snakker vi SET er det endnu længere. Marantz og Macintosh tager ældre konstruktioner frem af skuffen og begynder at fremstille dem igen.

HFK har betydet meget for hifi i danmark. De skrev historie da de kom på banen.
Da fik den almindelige mand råd til god lyd. Hatten af for det.

Mht. Kurts anlæg vil jeg bare sige at det nok nærmere ikke har nogen lyd.

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 September 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej allesammen,

Jeg syntes denne tråd var interessant da den begyndte, for jeg regnede med en masse guldkorn om konstruktionen, men må indrømme at selv om flere ingeniører deltog, var det jo ikke ligefrem fordi konstruktionen blev analyseret grundigt.. Ja! Det er faktisk en skam.

Som det er fremgået tidligere, synes jeg NAD 3020 er en fornuftig konstruktion, jeg har en liggende på loftet, hvor den vist er ved at ruste op, men da mine døtre var 6 og 4 år og skulle have deres første anlæg var NAD 3020 altså ikke god nok til at indgå i deres setup (og nej, de fik ikke Densen)... Kun det bedste til tøserne . Farmand må nøjes med Densen.
Prøv da i øvrigt at hente rustbunken ned igen. Tag svejsebriller og ørepropper på og så tryk på afbryderen med et kosteskaft. Måske de slumrende kræfter kommer til live. Prøv så om effektrinnet duer til et par timers underholdning.
Den skal såmænd nok mosle sådan nogen Densen fis helt alvorligt op i et hjørne

Men NAD 3020 er stadig et eksempel på at der faktisk ikke er ret meget godt hifi  på markedet Mer epræcist kan jeg ikke selv udtrykke det. De fleste køber desværre anlæg hvor de tweeker på livet løs for at få det til at funke, og det gør de ofte selvom det nye apparat i starten lyder dårligere end det gamle Også det. Denne tråd er et eksempel på at man bør smide et apparat ind i kæden, hører om det er bedre, og er det det, så arbejder videre derfra.
Jamen enigheden kan dog slet ikke blive mere vidtfavnende.
Hvorfor ikke bare prøve at smide noget på og så hive det af igen, når benovelsen har lagt sig.
Det ville spare mange mennesker for mange ærgrelser.
Det ville såmænd også begrænse udbredelsen af fimsede FET og MOSFET amps.
Tænk engang, at man finder det nødvendigt at hælde rør i en amp, for at udballancere den pjevsede lyd fra MOSFETTERNE i udgangen.
Det er jo så tydeligt som det næsten kan være, at den ene uballance skal forsøges elimineret med den anden.
Hvis trinnene på sådan en hybridBørge ellers kan fungere hver for sig, tror jeg at der vil blive langet øretæver ud af 3020 som aldrig før.

Med venlig hilsen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 14 September 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Det mener du da vel ikke??? Der er sket en hel del, bl.a. med meget lineære transistorer. Spørgsmålet er så bare, om det har betydet en forbedring på hifi-siden...?? Det tvivler jeg på. Mange fabrikanter og kunder tror, at bare der er benyttet de bedste Sanken transistorer og dyre kondensatorer, så lyder det automatisk godt... Nej... det er vigtigere, at delene spiller ordentligt sammen. Og så kan man faktisk få lækker lyd ud af en gammel forældet 2N3055... Har bygget flere Linsley Hood'er med denne trasistor, og de spiller rocker godt!

Gad egentlig godt have fingre i en 3020'er... solgte min egen for snart 10 år siden... øv øv øv! Gider bare ikke give 1700,- som folk tager i dba... Latterligt for en 20 år gannel sag, til 999,- fra ny! Også selvom den spiller fremragende!

Kurt, har du prøvet at sætte en dobbelt Remus på en Tomos?? Tror den bliver helt vild!!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 September 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Goddag i savværket - skal vi så få de planker savet op !!

Hej dige

Nu gider jeg ikke komme Kurt til hjælp for om nogen kan argumenterer og forsvarer sig så er det ham, men der ud over vil jeg gerne knytte et par kommentarer til dine anskuelser. For det første vil jeg sige at "effektdelen" i 3020 er ikke helt uden evner, jeg har hørt 3020 her i gemakkerne, altså hele 3020 og det var mildt at sige ikke imponerende. Nede ved Kurt med hans "Dental"  forforstærker og 3020 som effektforstærker var der da godt nok nogle kvaliteter der ikke sådan lige med en håndbevægelse kunne afvises. Ud fra dit indlæg kan jeg se at du mener at nyt er godt og at der automatisk sker en glidende fremad skridende udvikling (læs: lyden fra div. audioprodukter bliver bedre) her tror jeg du gør regning uden vært og sluger reklamerne lidt for rådt, for det kan da godt være at lyden ændre sig men bliver den bedre eller bliver den bare anderledes. Der vil altid være nogle produkter derude der upåagtet hvor gamle de bliver vil besidde nogle kvaliteter der er ubestridelige, måske var der en særlig magi tilstede da de blev frembragt - hvad ved jeg. Jeg finder det direkte useriøst at afvise hele HFK's katalog med ordene at  de "Enten er de grimme eller spiller ringe", O.K. jeg kan da ikke afvise at det er sådan at du har det, men det virker på mig mere som om du har en fobi i forhold til HFK. At sige at 3020 er verdens bedste forstærker (effektdel) er ikke rigtigt for den har mange fejl, det den bare formår sådan som jeg hører den, er at gøre det så godt med det den har, der er ikke rigtigt noget der stikker ud, det passer lige som til hinanden og det er det den kan. Man forundres over hvad der er gået godt i den konstruktion, den ligner en sur gammel løgn, komponenterne er smidt i kassen med en møggreb og den er blottet for enhver audiofil komponent what so ever. Det der imponerer ved denne forstærker er sgu ikke at den er verdens bedste men at den gør det så godt på trods.

Hallå da!
Lad os lige pause motorsaven et øjeblik.
Det er nemlig lige netop rigtigt.
3020 gør det den gør med en vis bravour. 
At man overraskes lidt over den endnu, hænger såmænd ikke sammen med, at den er blevet bedre med årene, eller at den nu pludselig er kult.
Det er mere et udtryk for, at det er ret svært at bygge en ordentlig amp.
Langt hen ad vejen sidder de fleste konstruktører og læser datablade og afgør derved, hvordan en amp skal stykkes sammen.
Tænk engang den tanke, at man skalafprøve 15 forskellige powertransistorer i en bestemt kobling. Her skal der f.eks. bruges 3 komplementære par pr. kanal i matcede udgaver. Det giver 12X15 transistorer = 180 stk. Der skal indkøbes til FORSØG alene. Det er der ingen der gør. I stedet lægger man sig fast på hvad man vil bygge fra begyndelsen, og afviger kun marginalt fra den kurs.
Unison vælger således ikke rør/MOSFET fordi det lyder bedst i den givne kombination, men fordi de nu har valgt det fra begyndelsen. Det var med andre ord fastlagt allerede.
Det er faktisk kun de allerstørste producenter der har mulighederne for den slags, men her skal det så også kunne produceres på ægte "Lean" manér.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 September 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det mener du da vel ikke??? Der er sket en hel del, bl.a. med meget lineære transistorer. Spørgsmålet er så bare, om det har betydet en forbedring på hifi-siden...?? Det tvivler jeg på. Mange fabrikanter og kunder tror, at bare der er benyttet de bedste Sanken transistorer og dyre kondensatorer, så lyder det automatisk godt... Nej... det er vigtigere, at delene spiller ordentligt sammen. Og så kan man faktisk få lækker lyd ud af en gammel forældet 2N3055... Har bygget flere Linsley Hood'er med denne trasistor, og de spiller rocker godt! Det er da kun FETér der er kommet nye af, de bipolare er der godt nok ikke sket meget med.

Gad egentlig godt have fingre i en 3020'er... solgte min egen for snart 10 år siden... øv øv øv! Gider bare ikke give 1700,- som folk tager i dba... Latterligt for en 20 år gannel sag, til 999,- fra ny! Også selvom den spiller fremragende!
Whaaaaaaat?
Jeg har da købt min 3020 for 350 kr. og en kølig pils.
Det kan da ikke være rigtigt - 1.700 dask???????
Er der nogen der er gået agurk i blæsevejret?
Hvad skyldes dette vanvid monstro?

Kurt, har du prøvet at sætte en dobbelt Remus på en Tomos?? Tror den bliver helt vild!! Uha hårene rejser sig ved tanken om lyden.
Tænk engang en rigtig toptrimmet Tomos ringe ved maks omdrejninger og helt klokkerent 0 firetaktsprutter. Det er englemusik og så lige en Remus til afføringen. Top Nice - Top Nice.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 14 September 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

350 og en kølig... det var lige godt grov... Det er en fornuftig pris. Men 1700 er dybt latterligt!

Giver dig ret i, at der er sket mest med FET'er. Men generelt er bipolare også blevet "bedre". Rent teknisk set. Men lydmæssigt er det stadig imponerende hvad man kan hive ud af en gammel 3055'er. Tror ikke en 3020'er ville blive bedre, hvis ma proppede et par SANKEN transer i. Det ville sikkert lyde meget anderledes. Og mange vil naturligt antage det som bedre, da SANKEN jo er dyrere og bedre. Men nej... ikke alle forandringer er til det bedre, heller ikke selvom det har kostet dyrt!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Jeg gav 300....

Desuden har Kurt ret i at langt langt de fleste lægger sig fast på et designoplæg fra begyndelsen, faktisk er vi derhenne at de færreste efterhånden selv udvikler deres produkter selv.... Men køber færdige produkter/konstruktioner fra firmaer der lever af at lave standardløsninger OGSÅ til high-end firmaer...

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

<< Forrige Side af 78 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes