| Forfatter |
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 05 Juni 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvestergaard skrev:
jdg1 skrev:
Bent L skrev:
Vanderlay skrev:
Bent L skrev:
|
ER en af parameterne for succes ikke at du kan afspille din DVD samling på den samme maskine, det kan man såvidt jeg ved kun på HD-DVD.
Så fidusen med en dobbelt sidet BR kan jeg ikke lige få øje på?
|
|
|
Nej, en Bluray-afspiller kan også afspille dvd-skiver. Det, der her tales om, er en skive, som både indeholder hddvd og alm. dvd-spor, så den kan afspilles på en alm dvd-afspiller.
|
|
|
Ok så er der noget jeg har misforstået
|
|
|
Det er almindelig CD som BlueRay afspillere ikke kan afspille 
|
|
|
Ikke korrekt.
Der er nogle af 1. generations Blu-Ray afspillerne som angiveligt ikke kan afspille CD'er. Resten kan. Og når vi kommer til 2. generation er der ikke nogen tvivl om at de alle vil kunne afspille CD'er uden problemer. Det har ikke noget med formatet at gøre.
|
|
|
Jeg skrev ikke at det havde noget med formatet at gøre.
Hvilke afspillere kan afspille cd'er?
|
| Til top |
|
| |
kvestergaard Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 05 Juni 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
kvestergaard skrev:
jdg1 skrev:
Bent L skrev:
Vanderlay skrev:
Bent L skrev:
|
ER en af parameterne for succes ikke at du kan afspille din DVD samling på den samme maskine, det kan man såvidt jeg ved kun på HD-DVD.
|
|
|
Nej, en Bluray-afspiller kan også afspille dvd-skiver. Det, der her tales om, er en skive, som både indeholder hddvd og alm. dvd-spor, så den kan afspilles på en alm dvd-afspiller.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ikke korrekt.
Der er nogle af 1. generations Blu-Ray afspillerne som angiveligt ikke kan afspille CD'er. Resten kan. Og når vi kommer til 2. generation er der ikke nogen tvivl om at de alle vil kunne afspille CD'er uden problemer. Det har ikke noget med formatet at gøre.
|
|
|
Hvilke afspillere kan afspille cd'er? |
|
|
Når man skriver "Blu-Ray afspillere" i ubestemt flertal så tror jeg de fleste vil opfatte det som et generelt træk ved Blu-Ray afspillere, og dermed en konsekvens af formatet. Den eneste hvor det er nogenlunde bekræftet at den ikke kommer til at afspille CD'er vel Sony's afspiller. Samsungs afspiller er bekræftet til at kunne afspillere CD'er ( http://www.bluraylive.com/products.html). Panasonic og Pioneer ved jeg ikke så meget om i den henseende, men eftersom Pioneers afspiller efter sigende først kommer omkring PS3 launch så er jeg ret overbevist om at de nok skal nå at få den detalje på plads inden da.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|

kvestergaard skrev:
jdg1 skrev:
kvestergaard skrev:
jdg1 skrev:
Bent L skrev:
Vanderlay skrev:
Bent L skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ikke korrekt.
|
|
|
Hvilke afspillere kan afspille cd'er?
|
|
|
Når man skriver "Blu-Ray afspillere" i ubestemt flertal så tror jeg de fleste vil opfatte det som et generelt træk ved Blu-Ray afspillere, og dermed en konsekvens af formatet.
|
|
|
Fair nok - point taken
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter hvad jeg ved kan laseren til BR ikke bruges til CD afspilning. Der skal altså være 2 laser i maskinen.
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
| Efter hvad jeg ved kan laseren til BR ikke bruges til CD afspilning. Der skal altså være 2 laser i maskinen. |
|
|
Ja det er klart. Det samme er gældende for HD-DVD. HD-DVD og Blu-Ray bruger begge blå laser (bølgelængde på 405 nm). Laseren til DVD er en rød laser med en bølgelængde på 640 nm. Laseren til CD har en bølgelængde på 780 nm.
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 05 Juni 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvestergaard skrev:
torkild skrev:
| Efter hvad jeg ved kan laseren til BR ikke bruges til CD afspilning. Der skal altså være 2 laser i maskinen. |
|
|
Ja det er klart. Det samme er gældende for HD-DVD. HD-DVD og Blu-Ray bruger begge blå laser (bølgelængde på 405 nm).
Laseren til DVD er en rød laser med en bølgelængde på 640 nm.
Laseren til CD har en bølgelængde på 780 nm.
|
|
|
Sony udviklede en pickup enhed der kunne aflæse og optage CD, DVD og Blu-ray tilbage i 2004 (der var også andre Blu-ray fabrikanter der senere kom med lignende pickup's), men hvorvidt disse eller andre rent faktisk vil blive brugt i 1G maskinerne ved jeg ikke. Det kan jo også have noget med pris eller andre tekniske aspekter at gøre. Men teknologien for at samle alle 3 formater med hver deres bølgelængde i samme pickup er tilstede idag. __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 05 Juni 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
kvestergaard skrev:
torkild skrev:
|
|
Ja det er klart. Det samme er gældende for HD-DVD. HD-DVD og Blu-Ray bruger begge blå laser (bølgelængde på 405 nm).
|
|
|
Sony udviklede en pickup enhed der kunne aflæse og optage CD, DVD og Blu-ray tilbage i 2004 (der var også andre Blu-ray fabrikanter der senere kom med lignende pickup's), men hvorvidt disse eller andre rent faktisk vil blive brugt i 1G maskinerne ved jeg ikke. Det kan jo også have noget med pris eller andre tekniske aspekter at gøre. Men teknologien for at samle alle 3 formater med hver deres bølgelængde i samme pickup er tilstede idag.
|
|
|
Hi Agent Cooper: Hvor har du den viden fra?
Vil den pickup du tale om kunne aflæse SACD skiver?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Juni 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
| Hi Agent Cooper: Hvor har du den viden fra?
Vil den pickup du tale om kunne aflæse SACD skiver?
|
|
|
"...several leading consumer electronics companies (including Sony, Panasonic, Philips, Samsung, Pioneer, Sharp and LG) have already demonstrated products that can read/write CDs, DVDs and Blu-ray discs using a BD/DVD/CD compatible optical head, so you don't have to worry about your existing DVD collection becoming obsolete."
http://www.blu-ray.com/faq/#bluray_backwards_compatible
"...Sony Corporation has developed a single 3-wavelength recording/playback optical head, capable of recording and playing-back 3 formats, Blu-ray Disc (BD), in addition to DVD, CD..."
http://www.cdfreaks.com/news2.php?ID=9716
"...The OPU81 optical pick-up unit (OPU) developed by Philips will be able to read and write CD-R/-RW, DVD+R/+RW and the next generation in optical storage: Blu-ray Disc (BD).... The triple-writer OPU design integrates the infrared, red and blue wavelength lasers as well as a single detector in a compact form factor, 20.2mm high with a shaft distance of 56.5mm, thanks to a patented objective lens design whereby all three different wavelengths (CD infrared 780nm, DVD red 650nm and BD blue 405nm) use the same optical light path...... Mass production is planned for 2006 when Philips anticipates that the mass-market demand for BD recorders will pick-up.
http://www.epn-online.com/page/15431/all-in-one-optical-pick up-unit-for-cd--dvd-and-blu-ray-disc-read--amp--write.html
Jeg tror ikke sacd bliver understøttet pt...

__________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Juni 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
Agent Cooper skrev:
kvestergaard skrev:
torkild skrev:
|
|
|
|
|
Sony udviklede en pickup enhed der kunne aflæse og optage CD, DVD og Blu-ray tilbage i 2004 (der var også andre Blu-ray fabrikanter der senere kom med lignende pickup's), men hvorvidt disse eller andre rent faktisk vil blive brugt i 1G maskinerne ved jeg ikke. Det kan jo også have noget med pris eller andre tekniske aspekter at gøre. Men teknologien for at samle alle 3 formater med hver deres bølgelængde i samme pickup er tilstede idag.
|
|
|
Hi Agent Cooper: Hvor har du den viden fra?
Vil den pickup du tale om kunne aflæse SACD skiver? |
|
|
SACD bruger samme laser som DVD, så umiddelbart vil jeg tro at en pickup der kan læse DVD skiver også kan læse SACD skiver. Spørgsmålet er selvfølgelig om/hvornår en producent finder på at lave en afspiller der så udnytter den mulighed.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Manualen til Samusungs BD afspiller:
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/200606/20060605 081322171_P1000_XAA_BK_0602.pdf
Interssant nok kan den kun afspille single layer skiver.... Desuden har den kun dts, DD normal ud. Hvad?! Dvs. jeg skal bruge 10k på en afspiller som ikke lever op til formatet!? Underlig beslutning...
En lille anden ting, det ser ud som om at Black Hawck Down BD IKKE får alle features fra 3 disen, så Sony kan udggive den igen! Det holder altså ikke og slet ikke her i begyndelsen til et nyt format. Der har WB været gode til at overføre alt fra dvden. Det duer jo ikke at folk syntes de mister ( ! ) noget ved at købe HD versionen af en film som de allerede har igen ;) . Sony, sony... :nono:
De her ting kan man se er et problem allerede...
1) The Bluray demo shows Mpg2 "artifacting" around hi-contrast edges.
2) The Sony Mpg2 encoding is "clipping" blacker-than-black and whiter-than-white information from the movies before they are copied to the disc. This is not like the HD DVD players clipping (which was fixed by a firmware update) because the data is dropped for good by the Bluray encoders.
3) The Bluray launch has effectively been pushed back to August now, as the Samsung player, which was the only one shipping before then, has been delayed.
Av av. Jeg er helt klart vendt mod HD DVD siden efterhånden, men om et par år når BD er 50GB og disse problemer er løst er det nok en anden sag.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og i det mindste så satser sony stadig på SACD! Dejlligt.
Another interesting question that the Blu-Ray launch raises is whether
Sony thinks that Super Audio CD (SA-CD) and Direct Stream Digital (DSD)
have a future. At the show, Sony officials noted that the audio output
on their new STR DG-1000 receiver is actually marked not "CD" but
rather "SA-CD/CD" as one clue to their thinking along with their recent
enhancement to the SACD mastering format. I also heard once again that
the Super Audio CD playback feature as well as Blu-Ray Disc playback
both continue to be part of the feature package for the upcoming Sony
Playstation 3 product due out this November. And I was told that SACD
playback was coming to a future edition of the Blu-Ray hardware
platform. So this will be an interesting area to watch.
http://www.highfidelityreview.com/n...number=19009834
og Philips laver da en BD med SACD: __________________ Hands off the compression button music industry!
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/200606/20060605 081322171_P1000_XAA_BK_0602.pdf
Interssant nok kan den kun afspille single layer skiver....
|
|
|
Hvor er det lige du ser at den kun kan afspille single layer?? I manualen kan jeg kun se at den afspiller single sided BD-ROM/BD-R/BD-RE.
Raskolnikov skrev:
Desuden har den kun dts, DD normal ud. Hvad?! Dvs. jeg skal bruge 10k på en afspiller som ikke lever op til formatet!? Underlig beslutning...
|
|
|
Både Blu-Ray og HD-DVD 1. generations afspillere understøtter slet ikke eller kun i begrænset omfang de nye lydformater. Toshibas afspillere understøtter DTS-HD men kun i stereo, hvilket reelt er ubrugeligt. De understøtter derudover DD+ hvilket de første Blu-Ray afspillere af en eller anden underlig grund ikke ser ud til at gøre. Men ellers må man for begge formaters vedkommende nok vente til næste generation kommer på markedet før man kan få fuldt udbytte af de nye lydformater.
Raskolnikov skrev:
En lille anden ting, det ser ud som om at Black Hawck Down BD IKKE får alle features fra 3 disen, så Sony kan udggive den igen! Det holder altså ikke og slet ikke her i begyndelsen til et nyt format. Der har WB været gode til at overføre alt fra dvden. Det duer jo ikke at folk syntes de mister ( ! ) noget ved at købe HD versionen af en film som de allerede har igen ;) . Sony, sony... :nono:
|
|
|
Jeg tror det er de færreste early adopters der tænker på om de nu har fået alle special features med på de nye diske. Det det drejer sig om er at få filmene i 1080p. At der senere kommer bedre udgaver kan vel ikke overraske nogen, det vil også være gældende for HD-DVD. Sådan fungerer det nu engang, hvis studierne kan få folk til at købe deres film flere gange så vil de også gøre det.
Raskolnikov skrev:
2) The Sony Mpg2 encoding is "clipping" blacker-than-black and whiter-than-white information from the movies before they are copied to the disc. This is not like the HD DVD players clipping (which was fixed by a firmware update) because the data is dropped for good by the Bluray encoders.
3) The Bluray launch has effectively been pushed back to August now, as the Samsung player, which was the only one shipping before then, has been delayed.
|
|
|
Går ud fra at de har disse spekulationer fra AVSforum. Det første punkt er allerede tilbagevist af flere som har set BD demo i butikker i USA. Mht. clipping af BTB og WTW har jeg ikke hørt om det før, men lad os nu lige give dem en chance for at få en rigtig disc på gaden. Der kan allerhøjest have været tale om en demo disc. Mht. punkt 3. Kilde?
Raskolnikov skrev:
Av av. Jeg er helt klart vendt mod HD DVD siden efterhånden, men om et par år når BD er 50GB og disse problemer er løst er det nok en anden sag.
|
|
|
Hvis du tror at der går et par år før BD50-ROM er kommercielt tilgængelig tager du fejl. Allerede i løbet af sensommeren i år vil alle Sonys produktionsfaciliteter være udstyret således at de kan producere BD50-ROM. I løbet af 2006 vil man nå op på en kapacitet på 5 mio. diske for USA alene (et tilsvarende antal for Europa og Japan tilsammen). Se http://www.sony.com/SCA/press/060120.shtml. De andre problemer de snakker om er ikke et problem med Blu-Ray, det er ting som må forventes med 1. generations produkter og ligesom Blu-Ray har sine startvanskeligheder har HD-DVD det også. Jeg synes det er meget kortsigtet at afskrive BD på baggrund af ovenstående. De eneste problemer med BD lige pt. er at de kun kan producere 25 gb diske og at 1. generations afspillerne ikke understøtter alle de nye lydformater. Sidstnævnte gælder også for HD-DVD. Både HD-DVD og BD er blevet rushet på markedet. Begge formater kunne sagtens have brugt 1 år mere i "laboratoriet" så alt var på plads inden launch, men sådan fungerer tingene ikke i elektronikverdenen, og slet ikke når der er to konkurrerende formater.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok var ikke klar over at Mp2 artifakterne var blevet tilbagebevist. Jeg er bare lidt træt af Sony gnerelet og deres konstante trang til at genudgive med ret grimme covers! De kunne sku lære lidt af WB, Criterion og Fox( de genudgiver også, men giver besked om dette ) Jeg har skam heller ikke afskrevet BD endnu, syntes bare de er kommet meget dårlig fra start! Potentialet ligger helt klart i BD, men de skulle nok lige have nrugt lidt længere tid på det og udsendt det med et andet codec end Mpeg2, Dual layer og med nogle af de nye SS formater
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Ok var ikke klar over at Mp2 artifakterne var blevet tilbagebevist. Jeg er bare lidt træt af Sony gnerelet og deres konstante trang til at genudgive med ret grimme covers! De kunne sku lære lidt af WB, Criterion og Fox( de genudgiver også, men giver besked om dette ) Jeg har skam heller ikke afskrevet BD endnu, syntes bare de er kommet meget dårlig fra start! Potentialet ligger helt klart i BD, men de skulle nok lige have nrugt lidt længere tid på det og udsendt det med et andet codec end Mpeg2, Dual layer og med nogle af de nye SS formater
|
|
|
MPEG2 er i kvalitetsmæssig henseende ikke dårligere end MPEG4. Det eneste problem er at det fylder noget mere, og i kombination med at de første udgivelser kun bliver SL er der nok ingen tvivl om at de nok skal få fyldt de 25 gb godt ud. Iøvrigt mener jeg at Sony vil bruge LPCM 5.1 på flere af deres udgivelser, og det er som nævnt tidligere fuldt ud lige så godt som både DTS-HD og DD TrueHD.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvestergaard skrev:
Raskolnikov skrev:
Interssant nok kan den kun afspille single layer skiver....
|
|
|
Hvor er det lige du ser at den kun kan afspille single layer?? I manualen kan jeg kun se at den afspiller single sided BD-ROM/BD-R/BD-RE. |
|
|
Jeg kom sjovt nok også til at læse det som Single Layer første gang jeg læste det - pudsigt!
kvestergaard skrev:
Raskolnikov skrev:
Desuden har den kun dts, DD normal ud. Hvad?! Dvs. jeg skal bruge 10k på en afspiller som ikke lever op til formatet!? Underlig beslutning...
|
|
|
Både Blu-Ray og HD-DVD 1. generations afspillere understøtter slet ikke eller kun i begrænset omfang de nye lydformater. Toshibas afspillere understøtter DTS-HD men kun i stereo, hvilket reelt er ubrugeligt. De understøtter derudover DD+ hvilket de første Blu-Ray afspillere af en eller anden underlig grund ikke ser ud til at gøre. Men ellers må man for begge formaters vedkommende nok vente til næste generation kommer på markedet før man kan få fuldt udbytte af de nye lydformater. |
|
|
Jeg mener det er DD+ som er understøttet med 2 kanaler i HD (left+right) fra HD-DVD's side og ikke DTS-HD. DTS-HD og DD TrueHD skulle gerne være HD hele vejen rundt, men jeg må hellere lige dobbelttjekke facts på et senere tidspunkt. 
Enig med dig i at (kun) 2 HD kanaler i et 5/6/7.1 format/setup er temmeligt nytteløst.
kvestergaard skrev:
Raskolnikov skrev:
|
|
|
Jeg tror det er de færreste early adopters der tænker på om de nu har fået alle special features med på de nye diske. Det det drejer sig om er at få filmene i 1080p. At der senere kommer bedre udgaver kan vel ikke overraske nogen, det vil også være gældende for HD-DVD. Sådan fungerer det nu engang, hvis studierne kan få folk til at købe deres film flere gange så vil de også gøre det. |
|
|
Skal man dømme efter reaktionerne fra de første HD-DVD adoptere, så betyder billede+lyd alt og ekstra features næsten intet. Det vil naturligvis ændre sig løbende hen af vejen, præcis som vi så det med DVD.
kvestergaard skrev:
Raskolnikov skrev:
|
|
|
Går ud fra at de har disse spekulationer fra AVSforum. Det første punkt er allerede tilbagevist af flere som har set BD demo i butikker i USA.
Mht. clipping af BTB og WTW har jeg ikke hørt om det før, men lad os nu lige give dem en chance for at få en rigtig disc på gaden. Der kan allerhøjest have været tale om en demo disc.
Mht. punkt 3. Kilde? |
|
|
Tag Blu-ray demoerne med et gran salt hvad angår billede+lydkvaliteten. Når vi har en reel afspiller og Blu-ray film i hånden, så ved vi hvad vi har med at gøre. Og ja - der er tale om en demo-disc og der har været vidt forskellige reaktioner på den indtil videre - både positive og negative.
kvestergaard skrev:
Raskolnikov skrev:
|
|
|
Hvis du tror at der går et par år før BD50-ROM er kommercielt tilgængelig tager du fejl. Allerede i løbet af sensommeren i år vil alle Sonys produktionsfaciliteter være udstyret således at de kan producere BD50-ROM. I løbet af 2006 vil man nå op på en kapacitet på 5 mio. diske for USA alene (et tilsvarende antal for Europa og Japan tilsammen)...
|
|
|
Det er ikke noget problem at fremstille BD50 ROM discs - discfabrikanterne er blot længere tid om at forbedre fremstillingsapparatet til masseproduktion end forventet. Det er et spørgsmål om yieldfaktor og stykpris osv. Der er ingen tvivl om at BD50 ROM bliver en standardstørrelse - jeg er så mere i tvivl når vi snakker BD100 ROM (4 lag). 
__________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
Jeg mener det er DD+ som er understøttet med 2 kanaler i HD (left+right) fra HD-DVD's side
|
|
|
DD+ understøttes i 5.1 (enten via HDMI eller 5.1 analog ud) - og der er hørbar forskel i forhold til DTS og DD 
Agent Cooper skrev:
|
Skal man dømme efter reaktionerne fra de første HD-DVD adoptere, så betyder billede+lyd alt og ekstra features næsten intet.
|
|
|
Helt enig - billedkvaliteten er intet mindre end fantastisk! For min skyld gør det ikke så meget, at ekstra features foreløbigt er ganske sparsomme.
Agent Cooper skrev:
|
Tag Blu-ray demoerne med et gran salt hvad angår billede+lydkvaliteten. Når vi har en reel afspiller og Blu-ray film i hånden, så ved vi hvad vi har med at gøre. Og ja - der er tale om en demo-disc og der har været vidt forskellige reaktioner på den indtil videre - både positive og negative.
|
|
|
Igen helt enig! 
Lige præcis mht. Blueray og HD-DVD skal man tage indlæggene på avsforum med et STORT gran salt.
Der er nærmest "religionskrigs-tilstande" på det forum i øjeblikket fsva. de to formater og folk fyrer postulater og "tilsvininger" i et stor flæng. Saglighed og objektivitet er der ikke meget af lige nu fsva. de to formater - desværre.
Jeg fatter ikke at folk kan hidse sig så meget op over dette - og at man absolut skal "vælge side".
Jeg regner bestemt med at holde den "pragmatiske" linje i "krigen" og køber begge maskiner 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
Det er ikke noget problem at fremstille BD50 ROM discs - discfabrikanterne er blot længere tid om at forbedre fremstillingsapparatet til masseproduktion end forventet. Det er et spørgsmål om yieldfaktor og stykpris osv. Der er ingen tvivl om at BD50 ROM bliver en standardstørrelse - jeg er så mere i tvivl når vi snakker BD100 ROM (4 lag). 
|
|
|
Helt enig, men BD100-ROM har så heller ingen betydning for det aspekt af BD som der fokuseres på i øjeblikket, nemlig film. BD100 bliver vel nærmere noget som kan anvendes ifm. BD-drev i computere til backup, o.lign., da det ikke er en del af specifikationerne og dermed ikke et krav at afspillere skal kunne afspille dem. 50 gb er også rigeligt til 1080p og loss-less audio med de tilgængelige codecs.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvestergaard skrev:
Agent Cooper skrev:
|
|
|
|
Helt enig, men BD100-ROM har så heller ingen betydning for det aspekt af BD som der fokuseres på i øjeblikket, nemlig film. BD100 bliver vel nærmere noget som kan anvendes ifm. BD-drev i computere til backup, o.lign., da det ikke er en del af specifikationerne og dermed ikke et krav at afspillere skal kunne afspille dem. 50 gb er også rigeligt til 1080p og loss-less audio med de tilgængelige codecs.
|
|
|
Ja - 100 og 200GB Blu-ray discs har logisk set en stor fremtid foran sig som optagebart media, såfremt vi ikke får en gentagelse af DVD-R dual layer farcen, hvor man nemt betaler 5 gange så meget for 8,5GB DL discs som for 4,7GB SL discs.
Diskussionen om hvor mange GB er nok til 1080p, lossless osv. er en lidt speget affære. Warner Brothers (som eksempel) udgiver på begge formater. Vil det sige at de vil bruge den samme 1080p master af en given film til begge formater? Hvis ja, så vil det måske betyde at den master som er optimeret til en HD-DVD 30GB discs også vil blive brugt til en kommende Blu-ray 50GB disc. Vil billedkvaliteten så ikke være identisk på de to formater (forudsat at codec'et også er det samme), selvom Blu-ray discen har mere plads? Så har man jo så mere plads til flere/bedre HD lydformater og ekstrafeatures med 50GB, men videokvaliteten er den samme.
Når det så gælder de filmstudier som pt. udgiver eksklusivt på Blu-ray, kan de jo optimere deres mastere til at fylde videodelen af en 50GB discs bedst muligt (hvilket kan blive et problem hvis de om 1-2 år finder ud af at de gerne vil udgive dem på HD-DVD 30GB også - så er de måske nødsaget til at lave en ny master specifikt til HD-DVD).
Tror måske bare man skal holde sig til det gode gamle 'man kan aldrig få for meget plads uanset hvad!'  __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aprpos dual layer BD: Posted Jun 6th 2006 11:16AM by Paul Miller Filed under: Desktops, Storage
Pioneer beat 'em to the punch, and has subsequently managed to be rebadged by most everyone else, but now Philips
is on the scene at Computex with a PC Blu-ray burner that boasts
support for 50GB discs -- once they're available. The drive still
doesn't have anything as silly as a model number (though we're thinking
it's the SPD7000 that they've been talking about for a while), but it
does include CD burning support along with the DVD and Blu-ray burning,
which is something Pioneer omitted from their BRD-101A. Philips can
burn a 25GB disc in around 70 minutes at its 2x speed, and will support
the 50GB discs when they're released near Christmas. It can also handle
BD-RE re-writable media, which should be out in September. The drive
will come with Nero 7, solving the noted lack of Blu-ray burning
software reviewers have been noting for the Pioneer offering. Philips
should be dropping the drive in August for around 849 Euros ($1,090
USD). fra http://www.engadget.com/
|
| Til top |
|
| |