Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 12:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Har Blu-Ray allerede vundet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 37
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

notional skrev:
Fenris skrev:
Rahbek78 skrev:

Planen er vist at starte en kampagne for HD-DVD, som koster 150.000 millioner $  

Ved ikke lige hvor fedt det er. Det bliver kun en til at betale de penge og det er os som forbrugere....

Personligt kan jeg godt selv finde ud af at vælge hvad jeg helst vil have uden alt muligt reklame ævl.

Men det kan 90+% af befolkningen ikke. Og derfor er det vigtigt man får folk med i denne teknologi, så den kan spredes og blive god og billig. Jeg kan anbefale dette intervew nævnt længere oppe i tråden.

http://www.cinenow.com/uk/play-video-320.html

Nåhh så de gør det så tingene kan blive billige og ikke for at få monopol og tjene kassen og i virkligheden gør reklamer at vi betaler mindre for tingene

Jokes afside men det bliver os som forburgere, der kommer til at betale for den her format krig og hvis den skal udkæmpes på hvem, der har fleste penge så bliver det ikke HD-DVD som vinder.....

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:
notional skrev:
Fenris skrev:
Rahbek78 skrev:

Planen er vist at starte en kampagne for HD-DVD, som koster 150.000 millioner $  

Ved ikke lige hvor fedt det er. Det bliver kun en til at betale de penge og det er os som forbrugere....

Personligt kan jeg godt selv finde ud af at vælge hvad jeg helst vil have uden alt muligt reklame ævl.

Men det kan 90+% af befolkningen ikke. Og derfor er det vigtigt man får folk med i denne teknologi, så den kan spredes og blive god og billig. Jeg kan anbefale dette intervew nævnt længere oppe i tråden.

Nåhh så de gør det så tingene kan blive billige og ikke for at få monopol og tjene kassen og i virkligheden gør reklamer at vi betaler mindre for tingene

Jokes afside men det bliver os som forburgere, der kommer til at betale for den her format krig og hvis den skal udkæmpes på hvem, der har fleste penge så bliver det ikke HD-DVD som vinder.....

Hvis ikke der var nogen formatkrig så er det helt sikkert at en afspiller ville have kostet minimum US$ 1000 (nok endda mere). Desuden ville der nok være gået et par år endnu før vi havde set noget til de første afspillere. Det er så et af de positive aspekter, der er selvfølgelig en lang række negative aspekter ved en formatkrig også, men rent prismæssigt kan jeg da kun se at formatkrigen er til gavn for forbrugeren (med mindre man investerer i begge formater og derfor skal have to afspillere).
Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:
Jokes afside men det bliver os som forburgere, der kommer til at betale for den her format krig og hvis den skal udkæmpes på hvem, der har fleste penge så bliver det ikke HD-DVD som vinder....

Hvis formatkrigen udmøntes i en taber og en vinder, så bliver mit gæt at vinderen bliver det format som er bedst repræsenteret i butikkerne med afspillere af forskellige fabrikater og størst softwareudvalg samt den største eksponering der hvor folk køber deres AV grej. Det var bl.a. også de fordele som gav VHS sejren over Betamax og Video2000.

Som Kvestergaard antyder, så er de forholdsvis billige HD-DVD afspillere et direkte resultat af formatkrigen (hvad prisen angår). De koster formentligt kun omkring $100 mindre at bygge end Samsungs dobbelt så dyre BD afspiller (forskellen på drevet og diverse elektroniske komponenter).

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Der kommer til at være enorme omkostninger forbundet med krigen og før eller siden kan regningen kun lande et sted. Jeg tror ikke at forbrugerne på sigt sparer penge.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
... Jeg vil gerne se en officiel statement fra Warner/New Line/Peter Jackson før jeg tror på noget som helst ang. LOTR. New Line har benægtet at der skulle være planer om en snarlig HD-DVD og/eller Blu-ray udgivelse af LOTR.

Endnu en insider på avsforum (som mixer film for bl.a. New Line) er blevet fortalt af en studio-executive, at New Line venter og ser hvad angår formatkrigen. Det er jo så i modstrid med Warners meddelelse om, at LOTR trilogien muligvis ville komme på HD-DVD sidst på året.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Lidt mere læsestof:

http://www.dvdfile.com/index.php?option=com_content&task =view&id=5506&Itemid=5

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Lidt mere læsestof:

http://www.dvdfile.com/index.php?option=com_content&task =view&id=5506&Itemid=5

Sjovt når man læser disse artikler - så er de meget enten det ene eller andet orienteret.

SONY! Se nu og tage de gode codecs i brug - ellers ødelægger i jo en masse gode udgivelser her i efteråret!

Det hjælper jo ikke og double dippe og lave en "special edition" om et år, og så skrive!

ULTIMATE VC-1/H.264 EDITION

EDIT: Nå nej, de laver vel bare SUPER-BLU-BIT udgaver som vi så skal til at betale dyrt for.

Til top Vis Rahbek78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rahbek78

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juli 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Fenris skrev:
Jokes afside men det bliver os som forburgere, der kommer til at betale for den her format krig og hvis den skal udkæmpes på hvem, der har fleste penge så bliver det ikke HD-DVD som vinder....

Hvis formatkrigen udmøntes i en taber og en vinder, så bliver mit gæt at vinderen bliver det format som er bedst repræsenteret i butikkerne med afspillere af forskellige fabrikater og størst softwareudvalg samt den største eksponering der hvor folk køber deres AV grej. Det var bl.a. også de fordele som gav VHS sejren over Betamax og Video2000.

Som Kvestergaard antyder, så er de forholdsvis billige HD-DVD afspillere et

Hej...

JVC´s trumf var de billige Royalties. De andre ville have flere penge for at bruge deres system. Så jeg er ikke enig om udbuddet af software skulle på nogen måde være afgørende. Er det et argument, så burde vi alle have LP endnu. JVC vandt på en teknik ringere maskine, men de var smarte og fik igennem de billigere royalties hele markedet.

Mvh

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 August 2006 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Den første direkte sammenligning mellem HD-DVD og Blue-Ray (altså den samme film):

http://bluray.highdefdigest.com/trainingday.html

"Surprisingly, the differences between the two versions is substantial in more ways than one -- and unfortunately, it doesn't go Blu-ray's way.

The Blu-ray suffers from a narrower aspect ratio, with some noticeable cropping on the sides of the picture.

the picture quality differences between the two transfers is often quite apparent. For example, during the very first shot of the film -- a zoom in on a red-hot, rising sun -- there some polarization was visible on the Blu-ray, with the banding of colors was obvious as the picture faded in. [BD]

These type of compression artifacts continued throughout both transfers, but again, I noticed about three or four shots on the Blu-ray with more polarization on backgrounds or during fades/dissolves, which were either not there on the HD DVD, or greatly lessened

So score points for HD DVD's VC1 compression codec over the MPEG2/AVC scheme used for Blu-ray, at least until that format's larger-capacity BD-50 dual layer discs become commercially viable.

Another difference between the two formats with 'Training Day' is that the Blu-ray transfer looks darker.

And while the Blu-ray image still looks detailed, shadow delineation does appear a bit less impressive in the darkest scenes

In our first head-to-head comparison, we found the HD DVD to be superior

[konklusionen]

Whatever its merits as a film, 'Training Day' has made history by becoming one of the first titles to be released on both the Blu-ray and HD DVD formats. In our first head-to-head comparison, we found the HD DVD to be superior. The unfortunately cropping of the Blu-ray image, coupled with more noticeable compression artifacts and an overall darker cast, can't compete with the more consistently pleasing presentation of the HD DVD. Also a strike against the Blu-ray version is that both the Dolby TrueHD and Dolby Digital-Plus soundtracks have been dropped in favor of plain old Dolby Digital, and even the disc's menu navigation is more clunky and with less interactive functionality. Certainly, this Blu-ray release delivers fine video quality in its own right, but the format's supporters still need to step it up if they are going to win the hearts and minds of early adopters over HD DVD.

--0--

Blue-Ray skal snart til at komme på banen med noget andet end single-layer og mpeg2!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 01 August 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Og her er et video interview med Joe Kane (manden bag JPK - udgiveren af DVE skiverne):

Han er er heller ikke begejstret for Blue-Ray (eller rettere sagt Sony): "Blu-ray is all about greed"

En væsentlig ting at være klar over omkring Joe Kane er at han ikke er upartisk - han sidder selv i HD-DVD lejren på flere fronter. Bortset fra dét, så har han for det første udtalt at han slet ikke tror nogen af de fysiske formater vil vinde, men at downloads er vejen frem, for det andet så er det kvalitetsmæssigt en temmelig stor _fordel_ for HD-DVD lejren at have Joe Kane til at pege fingre ad alt der ikke er 112% i orden, og han har formentligt haft en ikke uvæsentlig andel af årsagen til at de første HD-DVD'er netop er udført ordentligt, i forhold til Blu-Ray skiverne. Men man skal blot ikke tage hans udsagn som upartiske, og så skal man nok så væsentligt huske at det _netop_ er "greed" (eller i hvert fald penge generelt) der får verden til at dreje rundt, og ikke kvalitet i sig selv.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 01 August 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Bortset fra dét, så kan det anbefales at se klippet, ikke mindst fordi mange af de ting han siger i starten af interviewet er temmeligt væsentlige - især at flertallet ganske enkelt ikke har oplevet hvor stort potentialet i HDTV egentlig er. Jeg vil personligt gå så langt som at påstå at 98% af _hifi4all-brugere_ (ikke almindelige forbrugere, men entusiasterne) aldrig har set det fulde potentiale af HDTV! Jeg vil endda tillade mig at inkludere den del af brugerne der har en HD modtager og/eller afspiller HDTV via en HTPC eller HD-DVD afspiller.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Bortset fra dét, så kan det anbefales at se klippet, ikke mindst fordi mange af de ting han siger i starten af interviewet er temmeligt væsentlige - især at flertallet ganske enkelt ikke har oplevet hvor stort potentialet i HDTV egentlig er. Jeg vil personligt gå så langt som at påstå at 98% af _hifi4all-brugere_ (ikke almindelige forbrugere, men entusiasterne) aldrig har set det fulde potentiale af HDTV! Jeg vil endda tillade mig at inkludere den del af brugerne der har en HD modtager og/eller afspiller HDTV via en HTPC eller HD-DVD afspiller.

Helt enig - jeg er bestemt blandt de 98 %

Jeg har endnu ikke set en 1080p kilde på et 1080p display/projektor (Otto har I fået en HD-DVD afspiller i butikken?)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Jeg har endnu ikke set en 1080p kilde på et 1080p display/projektor (Otto har I fået en HD-DVD afspiller i butikken?)

Du kan da bare tage din egen A1 med ind til butikken. Så er jeg sikker på at Otto nok skal få den koblet på VW100 i løbet af nul komma fem.  

(jeg tror faktisk de har en HD-DVD maskine derinde, men jeg har endnu ikke selv set den)

Øv med Training Day, men det var næsten forventeligt når den er i MPEG-2. Det næste batch Blu-Ray titler fra Warner skulle angiveligt være i VC-1 - så bliver det mere interessant at sammenligne formaterne.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

jdg1 skrev:

Du kan da bare tage din egen A1 med ind til butikken. Så er jeg sikker på at Otto nok skal få den koblet på VW100 i løbet af nul komma fem.  

(jeg tror faktisk de har en HD-DVD maskine derinde, men jeg har endnu ikke selv set den)

Ja, men for at gøre det helt perfekt skal vi jo også have fat i en ordentlig de-interlacer til 1080i signalet. Så Otto - skaf også lige en Crystallio II  

Agent Cooper skrev:

Øv med Training Day, men det var næsten forventeligt når den er i MPEG-2. Det næste batch Blu-Ray titler fra Warner skulle angiveligt være i VC-1 - så bliver det mere interessant at sammenligne formaterne.

Ja, lad os krydse fingre!

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 01 August 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
[QUOTE=Agent Cooper]

Ja, men for at gøre det helt perfekt skal vi jo også have fat i en ordentlig de-interlacer til 1080i signalet. Så Otto - skaf også lige en Crystallio II  

hmm .. jeg mangler stadig at se et rigtigt 1080p signal på et 1080p display/projektor ikke noget deinterlacing eller scalering til mig tak ..

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

I al fairness kan et 1080i60 signal deinterlaces til 1080p24 uden kvalitetstab af det oprindelige 1080p24 signal, hvis 3:2 pulldown og inverse telecine bruges i denne proces.

Men principielt er jeg enig - når kilden er i 1080p24 og ens tv/projektor kan modtage 1080p24, så skal afspilleren også kunne outputte det uden skalering.

Og 1080p på en 1920*1080 projektor vil ryste dig i din grundvold og re-definere hvordan et sublimt billede egentligt skal se ud. Glæd dig.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

I al fairness kan et 1080i60 signal deinterlaces til 1080p24 uden kvalitetstab af det oprindelige 1080p24 signal, hvis 3:2 pulldown og inverse telecine bruges i denne proces.

For slet ikke at tale om "pixel-per-pixel, motion-adaptive"

Agent Cooper skrev:

Og 1080p på en 1920*1080 projektor vil ryste dig i din grundvold og re-definere hvordan et sublimt billede egentligt skal se ud. Glæd dig.

Hvilke kilder har du set?

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Agent Cooper skrev:

1080p klip afviklet via HTPC, heriblandt en del demo materiale (ikke deciderede filmklip).

Et af de to steder jeg har oplevet en 1920*1080 projektor var hos TapeConnection (VW100), men jeg er ikke helt klar over om det var 'ægte' 1080p eller 1080i deinterlacet til 1080p jeg fik set dernede (eller begge dele). Måske kan Otto fra TC give sit besyv med her...

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
jdg1 skrev:
Agent Cooper skrev:

1080p klip afviklet via HTPC, heriblandt en del demo materiale (ikke deciderede filmklip).

Et af de to steder jeg har oplevet en 1920*1080 projektor var hos TapeConnection (VW100), men jeg er ikke helt klar over om det var 'ægte' 1080p eller 1080i deinterlacet til 1080p jeg fik set dernede (eller begge dele). Måske kan Otto fra TC give sit besyv med her...

Ok - man skal også huske på, at der en verden til forskel fsva. kvaliteten af kildematerialet - selvom de har samme opløsning. De HD-demo klip man har kunnet downloade på nettet (f.eks. via microsoft) og HD broadcasts på HD-selector, kan på ingen måde konkurrere med HD-DVD.

Men det bliver da spændende  - særligt de kommende 1080p skærme fra Panasonic og Pioneer!

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 02 August 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Men principielt er jeg enig - når kilden er i 1080p24 og ens tv/projektor kan modtage 1080p24, så skal afspilleren også kunne outputte det uden skalering.

Jep i know, det er også iorden. men 1080i24 til 1080p24 kan jeg ikke bruge til særligt meget ..

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

<< Forrige Side af 37 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes