Forfatter |
|
HPH Man Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 297
|
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
HPH Man skrev:
PHN2 skrev:
Hej.
HPH: hvor kan jeg finde en detaljere beskrivelse af hvordan man skræller/efterbehandler trafoer og lytter jf. salige Duelund?
Har du pics eller lign.?
pft. Per |
|
|
Jeg har desværre, på nuværende tidspunkt, ikke en henvisning, detaljeret beskrivelse eller billeder af hvordan man gør det. Dog har jeg kun billeder af en trafo med / uden plastic der er klar til silke / linolie og et andet billede af en færdigbehandlet trafo. Men jeg kan lave det når jeg får adgang til et digitalt kamera men det bliver så kun på PM regi. |
|
|
Per Måske kunne du spørge Basil i mellemtiden da han har en færdig behandlet trafo og det kunne jo være at han har et eller flere forslag til indgrebet, da min nok ikke bliver færdig lige med det samme.
__________________ Med audio-venlig hilsen
HPH Man
|
Til top |
|
|
blaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
HPH Man skrev:
HPH Man skrev:
[QUOTE=PHN2]
Hej.
HPH: hvor kan jeg finde en detaljere beskrivelse af hvordan man skræller/efterbehandler trafoer og lytter jf. salige Duelund?
Har du pics eller lign.?
pft. Per |
|
|
Jeg har desværre, på
nuværende tidspunkt, ikke en henvisning, detaljeret beskrivelse eller
billeder af hvordan man gør det. Dog har jeg kun billeder af en trafo
med / uden plastic der er klar til silke / linolie og et andet billede
af en færdigbehandlet trafo. Men jeg kan lave det når jeg får adgang til et digitalt kamera men det bliver så kun på PM regi. |
|
|
Hvorfor kun pm, vi andre vil da også gerne følge med i trafo forvandlingerne.
PS: du må gerne låne mit kamera :-)
Venlig hilsen Jan Jensen
|
Til top |
|
|
HPH Man Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 297
|
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
blaaberg skrev:
HPH Man skrev:
HPH Man skrev:
[QUOTE=PHN2]
Hej.
Har du pics eller lign.?
pft. Per |
|
|
Jeg har desværre, på nuværende tidspunkt, ikke en henvisning, detaljeret beskrivelse eller billeder af hvordan man gør det. Dog har jeg kun billeder af en trafo med / uden plastic der er klar til silke / linolie og et andet billede af en færdigbehandlet trafo. Men jeg kan lave det når jeg får adgang til et digitalt kamera men det bliver så kun på PM regi. |
|
|
Hvorfor kun pm, vi andre vil da også gerne følge med i trafo forvandlingerne. PS: du må gerne låne mit kamera :-)
Venlig hilsen Jan Jensen
|
|
|
Det er fordi jeg ikke vil opfordre til åbenlyse "ulovligheder" da disse trafoer ikke længere vil være godkendte når de er blevet behandlet. Men det kan jo være at det alligevel ender med at blive "åbenlyst" indlæg. Jeg vil i denne sammenhæng ikke undlade at nævne at Basil er, næst efter Duelund, hoved inspiratoren i dette trafo forvandlingsindgreb, hvorfor han også kan spørges vedr. dette. Men jeg vil vende tilbage ligeså snart jeg har kamera.
Jan, du kan jo også tage tilløb og kaste dit kamera over til mig. (forestiller mig HPH løbe fra side til side, frem og bagud for at gribe kameraet)  Der er bare lidt langt, og så skal du jo passe på at du ikke rammer bjergene.
__________________ Med audio-venlig hilsen
HPH Man
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Har iaften prøvet at lave lidt fejlfinding. Jeg bypassede softstart/dc filter : det hjalp ikke.
Jeg kører med én trafo pr. strømforsyningshalvdel, så jeg prøvede kun at køre med én trafo til hele vp4; skiftede mellem begge trafoer. Det hjalp ikke. Nu har jeg bestilt et par 625 va trafoer fra El-supply, dem med den gode/billige 1000va'er som mange herinde bruger. Håber det er dét der skal til.
Jeg målte foriøvrigt på vp4 og kunne hér se at der er hhv. 57 og 58 volt mellem +60/-60 og powergnd. Har det noget at sige, at der ikke er ens forsyningshalvdele???
Min zap er jo også indrettet, så jeg har lidt signalkabeltræk inde i zappen, hvorimod de fleste har næsten intet internt kabeltræk. Har det mon noget at sige?
Jeg har brugt lc's teflar, som jo ikke er skærmet. Måske prøver jeg at skifte til noget billigt skærmet for at se om det hjælper.
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Prøvede at skifte en enkelt kanals signalkabel med noget skærmet, men kunne ikke rigtig høre forskel. Jeg bider nok i det sure æble og skifter al signalkabel til skærmet, så håber jeg f**** det hjælper!
Hvis der kommer støj ind ét sted i signalkæden, vil det så forplante sig til alle kanaler?
Mener foriørigt at det mest er galt med frontkanalerne. De har også længst kabeltræk. Det er mest i højpas-delen, der er kun en anelse i lavpas...ihvertfald acceptabelt. Det lyder som om støjen kommer fra signalbrønden - delefilter - moduler, der er jo længst træk jf. ovennævnte...
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Støj i signalkæden vil vel forplante sig, da forstærkermodulerne blot forstærker støjen.
Kan du høre ca. ved hvilken frekvens støjen er?
Måske kan man ud fra det, give et bedre gæt på hvad der skaber støjen?
Reelt burde man vel bruge skærmet kabler overalt i forstærkeren(?)
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Prøvede at skifte til anden trafo...hjalp ikke en dyt.
Støjen er lidt blandet; der er både noget lavfrekvent dvs. det kan også høres en smule i lavpasdelen, så måske omkring 250-300 hz og højfrekvent op mod 20khz. Der er også ligesom noget støj når man holder/flytter men en antennekabel; man kan høre når man står tæt på/står imellem signalet.
Måske kan spolerne på modulerne "se" hinanden. Jeg har dog kun 4 moduler siddende på række ved siden af hinanden. Spolekernerne er stellet jf. LC's forklaring.
Det er også ligesom om at støjen arbejder sig op i styrke 5-10 sekunder efter at forstærkeren starter op. Til at starte med at den næsten helt tyst, men så skal jeg ellers love for...!
Lavpasdelen sidder lidt for sig selv, og støjen er der selvom lavpasdelen er helt koblet fra....
Hvordan kan det også være at jeg kan lægge signalstel til powergnd på predatormodulet, men hvis jeg piller predatoren fra og vil lægge signalstel til powergnd på vp4 opstår der brum????
Jeg ender hvis med at skille skidtet ad og prøve forfra.
Hvordan går det foriøvrigt din zap, Daniels?
m
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg venter på nogle nye ensrettere/brokoblinger. Det tyder på at jeg har været for optimistisk med hensyn til hvor meget standard ensretterne kunne klare.
Så jeg skulle gerne få de sidste stumper i starten af næste uge, og så skulle jeg være kørende igen.
Jeg har altid frygtet støj i signalvejen, og skærmer hvor jeg kan komme til det. Har også planer om at købe kobberskærme til at skærme alle stumperne inde i Zappen.
- Nu skal den lige op at køre først
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
kobberskærme, hvordan og hvor kan man købe?
Jeg har foriøvrigt lidt planer om at skærme hver enkelt spole på modulerne. Har du nogen idé om hvordan man gør det; alu/kobber/jern?
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke 100% stiv i afskærmning, men kobberplader bukket rundt om de enkelte dele må kunne gøre det.
Jeg køber kobber hos Anku, og prisen er ikke så slem, som jeg troede.
Det kan fås i alle størrelser og tykkelser.
Hvad med ferritringe? Har du brugt det?
Ferritringe kan bruges til at fjerne støj ved bestemte frekvenser. Man bruger det meget i computere. Mener at have læst at man skal vikle pluslederen et par gange rundt om og igennem en ferritring - men det må du hellere få bekræftet andet steds fra.
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Satte lige et par ferritkerner på frontkanaler...ligesom det tog toppen af støjen, så det mere er susen, end brum nu. Jeg har ikke viklet kablet rundt om, bare igennem. Har bestilt noget tyndt coaxkabel fra elfa, tror det kan æde den fandens støj...
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så går det jo fremaf!
Når jeg har fået min ZAP op at køre, så forsøger jeg mig med de kobberskærme. Jeg vender selvfølgelig tilbage med erfaringer.
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 06:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
Hej.
Satte lige et par ferritkerner på frontkanaler...ligesom det tog toppen af støjen, så det mere er susen, end brum nu. Jeg har ikke viklet kablet rundt om, bare igennem. Har bestilt noget tyndt coaxkabel fra elfa, tror det kan æde den fandens støj...
mvh. Per.
|
|
|
Hvis man åbner supras fordeler-dåse, så er en af lederne til hvert udtag trukket igennem en ferritring, men de er alle viklet rundt om ringen med een vinding.
Hvad med at prøve noget andet en V4P ? __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ja måske noget hjemmeflikket netdel, hvis jeg ikke kan få det til at virke. Tror at det er signalkablerne den er gal med...Der er bare ikke plads til så meget, når man skal have mange moduler til at sidde dér på række.
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Til behagelig orientering, så kan man se en del mere om 2,3 på den engelske lcaudio.com . Ved ikke hvorfor der er mere dér...?
Har modtaget det nye kabel idag. Tror jeg vil prøve at pelse det for skærm og så trække teflarkablet igennem. Det er næsten synd ikke at bruge den fine sølvinderleder.
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

|
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Nå, nu kom LC hjem fra ferie...så han foreslog at jeg skulle sætte alle moduler så tæt sammen som muligt. Jeg ender nok med at pille hele skidtet fra hinanden og montere helt forfra. Jeg har nye heatsinks i posten fra schuro, de er ihvertfald store nok. Herefter må jeg se om det er muligt at montere det hele tæt sammen. LC mente at det er monoblok-problematikken der kommer ind i mit tilfælde: flere strømforsyninger kan "se" hinanden" via stelveje. Dette kan opvejes, hvis alle stelveje kortsluttes tæt på hinanden. Det er pt ikke muligt hos mig, så jeg må omgruppere og se om det hjælper...
Er der foriøvrigt nogen, der har prøvet at sætte trafoer på højkant. Jeg kunne spare en del plads, hvis der ikke er noget til hinder for dette. Mange fabrikanter har dem jo stående på højkant...
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at have hørt, at det kan være fordel med trafoen monteret på en anden led eller i en anden højde. Var vist noget med udstråling (det er jo en spole).
Kan desværre ikke lige finde linket til det.
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Så er redesignet endelig begyndt...Et par pics for at illustrere:

Alt det sorte er ca. 10 kg heatsink; så må det vist være nok. Der bliver plads til at alle 9 moduler kan sidde på rækker dér. Jeg tror jeg vælger at sætte nogle alu-vægge op mellem de 4 trafoer der kommer på. Ialt 3000va, dvs. 2kva til vp4 og 2x500 til predatoren. Kan nogle foriøvrigt lige tyde dette billede mht. tilslutning af 2 trafoer på predator:

mvh. Per.
|
Til top |
|
|
blaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Per,
Jeg tror at brum kommer fra indstråling via indgangene. Mit forsvandt helt da der blev skærmet.
Mine er jo lavet som monoblokke, med et par meter imellem.
Nu er der lidt susen, men det er indbygget :-)
Jeg er ellers også fra midttjylland, en Zappulse aften til vinter kunne være sjov!
Venlig hilsen Jan Jensen
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
@PHN2
Nu kender jeg ikke de trafoer, men går ud fra at de to røde er en pol og de to gule en pol. Og så ser det såmænd rigtigt nok ud - Men jeg har ikke noget diagram over det Predator modul. Min kørte fint med én trafo, hvor jeg brugte de to miderste indgange på hver hvid "indgangsklods" (hvad de så end hedder).
Jeg droppede senere Predator netdelen, da den, jeg havde, viste sig at være defekt andetsteds efter tilslutning af 2x50V trafo.
Ellers er det utroligt nemt at lave sin egen strømforsyning (og billigt). Er ideen her at parallelkoble de to trafoer?
@blaaberg
Hvor meget susen har du? For jeg kan ikke rigtigt høre susen på min, med mindre jeg lægger øret helt til diskanterne, så kan jeg høre en svag susen.
Til gengæld bliver min ret varm - meget varmere end mine transistoreffekttrin. Men alt lyder rigtigt godt, og den lader til at bliver koldere hvis jeg spiller på den. Måske har jeg lavet mig en PWM forstærker der kører i klasse A
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|