Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Mest rigtig lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 55
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 August 2003 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Jeg ser da også gerne tråden fortsætte. Jeg vil dog næppe selv være aktiv deltager, da jeg allerede nu er adskillige sider bagefter.

Måske går det en kende for hurtigt, da der udover de mange sider er en masse URL`er, og så er vi oppe på adskillige hundrede sider.

Jeg tror der er mange, der ikke kan tillade sig at bruge hele deres fritid på hifi4all, sådan er det bare.

Men interessen er tilstede og hos rigtigt mange, helt sikkert.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 19 August 2003 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Jeg mangler stadig nogle beregninger at udføre. Jeg vil ikke føre nogen bag lyset ud i dette spring ud i ukendt land, hvor en forståelse af perception af bas muligvis ligger.. Har det ingen interesse, så er der da ingen grund til al det besvær. Jeg har meget andet at gøre - faktisk.

Jeg vil lade et par dage gå uden indlæg. Sker der intet, så er tråden død, for andre end mig. Jeg har masser at fortælle, men uden tilhørere og bidragsydere, så har jeg ingen ønsker om at fortsætte for min egen skyld.

mvh   Steen Duelund 

Hej Steen,

Stoppe uha nej. Desværre mangler der noget kvalificeret modspil, men det kan være det kommer når vi når frem til selve højtaleren.

Mht. bas perception. Mig bekendt er vi dårlige til at retningsbestemme ved de lave frekvenser. Det kunne tyde på at vi ikke har to, men kun et organ der opfanger de frekvenser. Vi er jo basalt set bare en læderpose fyldt med vand og lidt rød farve så det kunne måske tænkes at det er trykket på denne der opfanges?!?

Måske skulle man lave en poll på hvormange der er med på en lytter og gerne vil høre til ende. Og evt oprette en tråd hvor man samler de større redegørelser så nytilkomne kan starte der og så hoppe ind her for at deltage i diskutionen her?!?

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 August 2003 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

hvis nogen måtte synes jeg brokkede mig over trådens længde så var det meningen , måske snarere en lidt klodset måde at få duelund til at få sin side op

jeg finder meget af det der bliver sagt fra den kant meget interresant , jeg har bare ikke den fornødne kendskab til så dybe teorier og skal derfor have god tid til at studere dem før jeg kan komme med indput

hvis det budskab blev misforstået undskylder jeg

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 19 August 2003 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:
Duelund skrev:

Jeg mangler stadig nogle beregninger at udføre. Jeg vil ikke føre nogen bag lyset ud i dette spring ud i ukendt land, hvor en forståelse af perception af bas muligvis ligger.. Har det ingen interesse, så er der da ingen grund til al det besvær. Jeg har meget andet at gøre - faktisk.

Jeg vil lade et par dage gå uden indlæg. Sker der intet, så er tråden død, for andre end mig. Jeg har masser at fortælle, men uden tilhørere og bidragsydere, så har jeg ingen ønsker om at fortsætte for min egen skyld.

mvh   Steen Duelund 

Hej Steen,

Stoppe uha nej. Desværre mangler der noget kvalificeret modspil, men det kan være det kommer når vi når frem til selve højtaleren.

Mht. bas perception. Mig bekendt er vi dårlige til at retningsbestemme ved de lave frekvenser. Det kunne tyde på at vi ikke har to, men kun et organ der opfanger de frekvenser. Vi er jo basalt set bare en læderpose fyldt med vand og lidt rød farve så det kunne måske tænkes at det er trykket på denne der opfanges?!?

Måske skulle man lave en poll på hvormange der er med på en lytter og gerne vil høre til ende. Og evt oprette en tråd hvor man samler de større redegørelser så nytilkomne kan starte der og så hoppe ind her for at deltage i diskutionen her?!?

Mvh

Kan du ikke tydeliggøre hvilken form for modspil du mangler ?

Hvad mener du underbygger at vi skulle være så dårlige til at retningsbestemme lave frekvenser at plaseringen af kilden er underordnet ?

Det er tidligere i forbindelse med løse bassystemer og sidemonterede ditto anført at 250Hz kunne være en skillelinie, men det er faktisk i det område hvor energien i musik er størst

Den dybeste tone fra en kontrabas er ca. 42Hz og fra et flygel under 40 Hz. Skillelinien for hvordan vi fysisk hører ligger angiveligt ved 50Hz men vi hører dog et anslag på de nævnte instrumenters dybeste tone som en sammenhængende distinkt lyd der ikke er spor svær at lokalisere

At nogen kan acceptere at de nævnte eksempler (og alle andre) gengivet over højttalere beviseligt rives i stumper og stykker er mig en gåde.

Det modspil til S.D. du efterlyser er vel at det er EN FORDEL at at tingene "rives i stykker"

Det forkerte skal med andre ord gøres til det rigtige

Eller er det noget tredie du søger ?

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 19 August 2003 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Sten D : Det subjektive indtryk og den faktiske lyd behøver ikke at være det samme. De der bedømmer alene ud fra lyden hørt, bliver i den grad snydt og bedraget af deres egen sansning.

Man kan selvfølgelig fastholde at det hørte er sanheden for dem.

Det har de selvfølgelig lov til. Men deres betragningsmåde er som  en kolos på lerfødder. Uden hold i virkeligheden.

MJ : Du har ganske ret i meget af det du skriver og det teoretiske og videnskablige i alt det du fremlægger!..  det er interasant og lærerigt!!

MEN!!  det jeg netop siger er det som du her i det udklip jeg har taget med, siger!..

Den subjektive og den faktiske lyde behøver ikke at stemme overens for den enkelte lytter!!..

Det jeg siger er at selv om der gengives noget der er helt som det SKAL!! være IRL. så er det ikke ensbetydende med at alle eller den enkelte lytter opfatter dette som værende troværdigt og her igennem godt!..

Og hvis dette er tilfældet så kan den enkelte lytter ikke bruge denne "rigtige" gengivelse til noget som helst!.. da musik lytning for de fleste ( håber jeg da!?) drejer sig om nydelse og en oplevelse og herigennem følelser!.. og for at bringe disse i" kog" skal der en oplevelse af troværdighed og en opfattelse af DETTE!! er godt!! til...  

Hvis en nok så rigtig gengivelse i forhold til IRL. ikke frembringed denne ? så er den intet værd andet end teoretisk!..  og en nok så farvet og afvigende gengivelse fra IRL. lyden er og bliver det bedste og mest troværdige hvis det opfattes så ledse og netop giver den følelse af musik nydelse!..

Du snakker om sandheden og virkligheden og den rigtige gengivelse!.. altså høj virklighed!! snare end høj troværdighed!... for hvad der for den enkelte er troværdigt er subjektivt!! det er DET! der er kærnen i min påstand!!

Altså ordet hifi ( høj troværdighed ) kan opfattes som at det udstyr der giver den mest troværdige gengivelse er det bedste udstyr og mest hifi!..  og dette er netop subjektibt da dette afhænger udelukkende af den enkeltes opfattelse!...  derfor så mange hifi mærker og løsninger og meninger og folk der køber så meget forskelleigt og får hifi nydelse ud af dette!..

Du og dine tilhængere søger en og anden sandhed som i så finder i de løsninger & teorier mm. du her fremlægger!..  og det kan godt være at i laver noget der gengiver mere rigtigt i forhold til dette!??? det aner jeg intet om!??   MEN!! kan den enkelte der høre det ikke forbinde denne lyd med det han selv opfatter som værende mest troværdigt udfra hans egen opfattelse.. så er det ikke hifi for ham!.. rigtigt eller ej!...

Og fint er at du skriver det skal de da have lov til!!..  det takker vi meget for at vi må!!!....

Nogen kolos på lerfødder kan man ikke sige at denne betragtnings måde er!...   for om den her hold i virkligheden eller ej!?? er helt irelevant!! for hvis man kan lide den lyd og selv opfatter denne som mest troværdig i henhold til ens opfattelse og erfaringer mm. så er det jo sådan!!....  rigtigt eller forkert er under ordnet!.. for det ER OG BLIVER MUSIK NYDELSE!! DET DREJER SIG OM! FOR DE FLESTE...  ( HÆLDIGVIS!!) OG MUSIK NYDELSE ER SUBJEKTIVT OG STÆRKT FØLELSELS BETONET!!... på samme måde som musik smag er det!!.. ( det hænger endda meget sammen!)

Det er ikke alle der bruger det meste af tiden til at søge en og anden sandhed!! der åbenbart ikke findes tilgængelig med mindre man køber af dig eller laver det selv efter dine principper!??  det er krævende nok ( både tids mæssigt og økonomisk ) at finde noget man blot selv finder godt nok og troværdigt..

Men gud ske tak og lov så findes der masser der lever op til dette!! både i følge min og nok mange andres opfattelse ( nok flertallet)...  

Og dette gælder også selv om man er DIY. mand der godt selv kan lide at "rode" lidt med tingene!..   her behøver man efter min mening ikke at selv lave enheder og komponenter fra "grunden" for at finde brugbare stumper og løsninger!.. 

Men det er så blot min opfattelse!..

Jeg finder da selv at jeg har både god og troværdig lyd!! og det er der mange andre der også mener når de høre det!..  og her igennem får jeg STOR!! musik nydelse og gode musik oplevelser!..  og så er det ret underordnet om det er HELT!! korekt eller ej!?..   for mig og i MINE!! øre ER! det..  og den opfattelse baseret på hvordan jeg opfatter og husker musik instrumenters lyd mm.

Jeg har en gengivelse der for mig stemmer overens med min opfattelse af hvordan musik skal gengives!!  og derfor opnår jeg  for mig stor troværdighed ( hifi) og som før sang her af stor MUSIK NYDELSE!!

Og se!! DET!!!! er faktisk hele grunden og kærnen i og til at jeg overhoved "roder" med hifi mm. og begyndte på det......

Derfor HIFI bestemmes af den enkelte lytters øre!...

mvh.

Til top Vis Mike-J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mike-J

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 19 August 2003 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Granholm skrev:
Duelund skrev:

mvh   Steen Duelund 

Hej Steen,

Mvh

Kan du ikke tydeliggøre hvilken form for modspil du mangler ?

Har jeg sagt det er mig der mangler modspil?!? Kald det modspil eller bidragsydere (hvis det bare er nikkedukker er det vel lidt uinteressant??) Mere en mangel på debat generelt. Og den tror jeg der kommer emre af når vi nærmer os en konkret højtaler.

Hvad mener du underbygger at vi skulle være så dårlige til at retningsbestemme lave frekvenser at plaseringen af kilden er underordnet ?

Har jeg sagt at placering af kilden er underordnet?? Jeg har dog mange gange hørt at en sub kan placeres frit hvis delefrekvensen er tilstrækkelig lav 40-60 Hz. Dog er det ikke noget jeg er enig udfra mine egne begrænsede erfarringer.

Det er tidligere i forbindelse med løse bassystemer og sidemonterede ditto anført at 250Hz kunne være en skillelinie, men det er faktisk i det område hvor energien i musik er størst

Jeg har aldrig hørt at det skulle være så højt i frekvens, men jeg har heller ikke hørt alt (hvis ret meget i det hele taget)

Den dybeste tone fra en kontrabas er ca. 42Hz og fra et flygel under 40 Hz. Skillelinien for hvordan vi fysisk hører ligger angiveligt ved 50Hz men vi hører dog et anslag på de nævnte instrumenters dybeste tone som en sammenhængende distinkt lyd der ikke er spor svær at lokalisere

Ikke for at gøre mig specielt klog, men er det ikke grundtonen der ligger så lavt som du skriver. Der er vel et hav af overtoner der giver rigeligt information til ørerne/ hjernen at arbejde med hvor retningsangivelsen er nemmere at håndtere?!?

At nogen kan acceptere at de nævnte eksempler (og alle andre) gengivet over højttalere beviseligt rives i stumper og stykker er mig en gåde.

Ja det fatter jeg heller ikke, men bare det er faldet rigtigt på plads når det når frem til lytteren er det vel ikke et problem. Vi er vel enige I at det vil blive (med den nuværende teknologi og formodentligt også med kommende) umuligt at gengive så stort et frekvensområde som Steen har eftervist at vi kan opfatte med en fuldtone enhed?!?

Det modspil til S.D. du efterlyser er vel at det er EN FORDEL at at tingene "rives i stykker"

Modspil/medspil/kritik Der var ikke ment noget negativt med det skrevne. Ordet kritik opfattes også ofte negativt og jeg kan da godt se at modspil ikke er det 100% korrekte ord at anvende.

Det forkerte skal med andre ord gøres til det rigtige

Tja så ville der da være en del mere software tilgængeligt ;o)

Eller er det noget tredie du søger ?

Der er da mange ting jeg søger. Men mest af alt ser jeg frem til at tage ved lære. Jeg er ikk elæge, neurolog eller ingeniør, men bygger selv lidt småprojekter i ny og næ (dog mest medbyg da mine tekniske kompetancer og tid er begrænset af andre aktiviteter)

Waal

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 August 2003 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Mike-J skrev

Sten D : Det subjektive indtryk og den faktiske lyd behøver ikke at være det samme. De der bedømmer alene ud fra lyden hørt, bliver i den grad snydt og bedraget af deres egen sansning.

Man kan selvfølgelig fastholde at det hørte er sanheden for dem.

Det har de selvfølgelig lov til. Men deres betragningsmåde er som  en kolos på lerfødder. Uden hold i virkeligheden.

MJ : Du har ganske ret i meget af det du skriver og det teoretiske og videnskablige i alt det du fremlægger!..  det er interasant og lærerigt!!

MEN!!  det jeg netop siger er det som du her i det udklip jeg har taget med, siger!..

Den subjektive og den faktiske lyde behøver ikke at stemme overens for den enkelte lytter!!..

Det jeg siger er at selv om der gengives noget der er helt som det SKAL!! være IRL. så er det ikke ensbetydende med at alle eller den enkelte lytter opfatter dette som værende troværdigt og her igennem godt!..

Hvis det ikke er til at skelne fra virkeligheden på andet, end at der ikke er noget at se på, så har jeg svært ved at se, hvor du kan finde utroværdigheden. At den hjemlige lytten i sig selv indeholder en del ukendte elementer ændrer ikke på det. Det er i højttaleren de største fejl ligger, og det er derfor dér kræfterne på et bedre niveau bør bruges.

Herfra og ned kører du i den velkendte rille. Du har stadig ikke forstået at "lytteren" er det ukendte element, og derfor bedst lades ude af betragtning. At denne størrelse er den endelige dommer ændrer ikke på noget som helst. Du opløfter "lytteintrykket" til den evige sandhed. Så den faktiske virkligehed bliver en "illusion" og alt bliver "relativt". Det er så syg en verdensopfattelseat det gør ondt. Du er jo så selv en illusion og relativ, for du selv er vel en del af virkeligheden?

Og hvis dette er tilfældet   Hypotetisk! og resten kender vi.

mvh   Steen Duelund 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 August 2003 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Vi skal nu ud på det dybe vand, hvor ingen fysiologisk forklaring findes (mig bekendt)

Først nok en URL, så I kan se målet for min fremlægning af mekanikken.

Der skal findes noget om  Fluctuation Strength.  Linear prediction. Superposition bl.a. Jeg skal ud på nettet at lede. Men skulle nogen kende til en god grundig og informativ  URL så må den gerne bringes. Jeg har haft dem, men et virusangreb fjernede mine "foretrukne", så jeg må på'en igen,

mvh

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju

Lokalitet: Bornholm
Sendt: 20 August 2003 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun gentage noget det sidste jeg skrev sidst!! og så tilføje  at!....... 

Jeg syntes da selv at jeg har både god og troværdig lyd!!... ( og det er der mange andre der også mener når de høre det!.. inc. et par udøvende musikere der af alle burde vide hvordan noget skal lyde for at være ganske troværdigt tæt på!.. ) og her igennem får jeg STOR!! musik nydelse og gode musik oplevelser!.. 

Så er det ret underordnet om det er HELT!! korekt eller ej!?.. det er korekt nok! til MIG!! og ifølge MIN! opfattelse!... 

For mig og i MINE!! øre ER! det troværdigt og rigtig lydende!!..  og den opfattelse er  som sagt baseret på hvordan jeg opfatter og husker musik instrumenters lyd mm. i forhold til de referancer jeg har dannet mig gennem forskellige oplevelser.

Jeg har en gengivelse DER FOR MIG!!  stemmer overens med min opfattelse af hvordan musik skal gengives!!.....  og derfor opnår jeg  for mig stor troværdighed ( hifi) og her af stor MUSIK NYDELSE!!

Og se!! DET!!!! er faktisk hele grunden og kærnen i og til at jeg overhoved "roder" med hifi mm. og begyndte på det......

MUSIK NYDELSE!!!!...

Musik nydelse er nøgleordet!! ikke en søgen efter en og anden sandhed!!..........  musik nydelse er for mig drivkraften!...  og som sagt den optimale musik nydelse opnår jeg når udstyret lyder på en måde der stemmer overens med min opfattelse af hvordan det skal lyde og lyder!..Altså!! kort og godt!!.. Kun igennem den gengivelse der stemmer overens med min opfattelse af hvordan det lyder og skal lyde for at virke troværdigt og rigtigt!.. får jeg god musik oplevelse og MUSIK NYDELSE!!!!

længere er den ikke for MIG!!...

Så kan du Sten D. og andre... jagte en og anden sandhed!!... 

I mellemtiden nyder jeg noget godt musik gengivet i mine øre både rigtigt & troværdigt samt skide godt!! over mit  ( ifølge div. teorier og andet samt til prisen ) knap så korekt gengivende udstyr og højtalere!!..

Korekt eller ej!?      ??????  tjaaa....   men gud hvor jeg nyder god musik og finder det troværdigt og pisse godt!!.. 

Og så er målet FOR MIG!! nået! med de midler jeg lige nu har.................... 

Hvorfor prøver jeg og køber nyt nu og da når jeg stort set er ganske tilfreds!???  JO!!  fordi man er lidt nygerrig og det er da sjovt at prøve nyt og rode lidt med højtalerne..  men det er ikke den STORE!! ændring  eller åbenbaring jeg jagter ( som nogen!)  for som sagt!.. jeg er stort set ganske tilfreds..

De behov JEG! har for troværdighed ( hifi ) er dækket...  hvorved jeg jo kan koncentrære mig primært om at lytte til musik! og NYDE MUSIK!!

Teknikken er blot vejen og midlet mod målet og ganske interasant og spøjst at beskeftige sig lidt med NU OG DA!!........  ikke alle har som Jensen råd eller mulighed for at ugentligt skifte anlæg / udstyr  eller tid og overskud til at som DIY og eks. Sten D. at gå i ekstremerne..  jeg finder heller ikke ekstremerne nødvendigt for at for MIG! at nå målet!!

Igen!!...  alpha & omega!! er MUSIK NYDELSE!!

mvh. 

Til top Vis Mike-J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mike-J

raidho
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 August 2003 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tror alle kan nyde musik på alle type af højttalere. Jeg tror også at alle kan blive enige om at netop Højttaleren er det sted hvor det går galt. Det er her de største forskelle ligger. Det er her,der er mest plads til forbedring. MiN Fornemmelse er at produktudvikling ikke ofte handler om at skabe bedre produkter, men mere om at skabe bedre forretning. Enhver virksomhed jagter lønsomhed og volume. Det stemmer bare ikke overens med firfining og raffinering af de elementer der nødvendigvis må indgå i et kvalitets højttaler system. Vores virkelighed er mangfoldig og belastes ikke af mikrofon- læbe-lyde og skarpe s'sssss'er der lyder ens på alle stemmer. Godtnok kommer der lyd ud af kasserne. Men nogen form for naturlighed har det ikke. Måske rytme og imponenrnde langtrukkene basudklingninger, men nogen naturlighed har det ikke. Jeg tror ikke at Duelund har den endegyldige sanhed, men langt ad vejen har han nogle sunde betragtinger, som om ikke andet kan skabe et fundament for at vi alle har en større pose af viden og nyancer, når vi næste gang svinger saven og trimmer filteret.

mvh

Til top Vis raidho's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af raidho

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 August 2003 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Mike-J skrev.

klip

MUSIK NYDELSE!!!!...

Musik nydelse er nøgleordet!! ikke en søgen efter en og anden sandhed!!..........  musik nydelse er for mig drivkraften!...  og som sagt den optimale musik nydelse opnår jeg når udstyret lyder på en måde der stemmer overens med min opfattelse af hvordan det skal lyde og lyder!..Altså!! kort og godt!!.. Kun igennem den gengivelse der stemmer overens med min opfattelse af hvordan det lyder og skal lyde for at virke troværdigt og rigtigt!.. får jeg god musik oplevelse og MUSIK NYDELSE!!!!

længere er den ikke for MIG!!...  Det er nok engang ren subjektiv snak.

Det  er da helt fint for dig - men kun for dig.

Jeg kan garantere dig, at jeg ville rejse børster., hvis jeg lagde ører til. Min realitetssans er ikke så hurigt adapterende som andres. Jeg tager også lange pauser, for at "klare" sansen, så jeg undgår eller ihvertfald udskyder den uundgåelige adaptation, som ligesom retter hørelsen ind til det hørte og gør en smækdøv for alt andet en musikken

Denne meget kritiske sans dyrker jeg, så fejl og ikke musikken selv får lov til at råde. Når fejlene er væk så nyder jeg musikken. Det har taget mig mange år og et nærmest uendeligt antal forsøg, for at fjerne de unoder.

Jeg kræver at det jeg måler også skal kunne høres og omvendt. Jeg orker ikke at høre på fejl, hvis jeg overhovedet kan undgå det. Inden for det sidste ½ år har jeg f.eks. søgt om jeg dog ikke kunne knække nøden, hvad digital afspilning angår, og sidste uge faldt den sidste brik på plads. Så tilbudet om køb af min CD-samlig er trukket tilbage. Jeg nyder CD'er nu fordi de fejl, der overdøver/fjerner musikken endelig er væk.

Der skulle lige en opfindelse til, men den kommer nok i produktion.

mvh   Steen Duelund  

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 August 2003 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet noget, der kan bruget.

Fluctuation Strength

Basale ord;  http://www.akutech.de/mainpage/software/epsych.htm

http://www.ai.univie.ac.at/~elias/music/tech/mfs.html

en bedre gennemgang af psychoacoustics kan findes på URL

:

http://www.zainea.com/fastl.htm

Superposition

http://www.physics.brocku.ca/www/faculty/sternin/teaching/mirrors/superwaves/supers.html

Vores særlige følsomhed over for 4 Hz modulation vises klart og at to signaler (fra samme kilde) superpositionerer med hinanden, så resultakurven (højfrekvens) også bærer informationen om det lavfrekvente.signal. Dette simple forhold viser at den højfrekvente perception kan viderebringe information om bas længe før den bliver registreret som værende til stede.

Alle der har leget med højttalere ved at diskant og bas hænger uafhjælpeligt sammen. Så informationen om den korrekte fase af den kommende detection af bas kendes på forhånd. Hjernen ved, hvad den skal lytte efter på forhånd.

mvh   Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 August 2003 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

raidho skrev

Jeg tror alle kan nyde musik på alle type af højttalere. Jeg tror også at alle kan blive enige om at netop Højttaleren er det sted hvor det går galt. Det er her de største forskelle ligger. Det er her,der er mest plads til forbedring. MiN Fornemmelse er at produktudvikling ikke ofte handler om at skabe bedre produkter, men mere om at skabe bedre forretning. Enhver virksomhed jagter lønsomhed og volume. Det stemmer bare ikke overens med firfining og raffinering af de elementer der nødvendigvis må indgå i et kvalitets højttaler system. Vores virkelighed er mangfoldig og belastes ikke af mikrofon- læbe-lyde og skarpe s'sssss'er der lyder ens på alle stemmer. Godtnok kommer der lyd ud af kasserne. Men nogen form for naturlighed har det ikke. Måske rytme og imponenrnde langtrukkene basudklingninger, men nogen naturlighed har det ikke. Jeg tror ikke at Duelund har den endegyldige sanhed, men langt ad vejen har han nogle sunde betragtinger, som om ikke andet kan skabe et fundament for at vi alle har en større pose af viden og nyancer, når vi næste gang svinger saven og trimmer filteret.

At jeg skulle være sandheden og livet tror jeg ikke, men du er meget velkommen til at angribe det jeg lægger frem. Så vil du finde ud af det. Jeg er ikke ude på at føre nogen bag lyset, så angrib angrib og nok engang angrib. Jeg mener at dokumentere, det jeg skriver.

mvh   Steen Duelund

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
Sendt: 21 August 2003 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Jeg nyder CD'er nu fordi de fejl, der overdøver/fjerner musikken endelig er væk.

mvh   Steen Duelund  

Den glæder jeg mit til at høre om eller lytte til. Sig blot til hvis du skal have hjælp med patent papiret.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 August 2003 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Ja herr Duelund's nyeste"barn"er simpelthen genialt godt virkende og prisen kan jeg heller ikke klage på.

Min CD-lytning via DVD-afspilleren er blevet en helt ny og meget lidt øretrættende oplevelse.

Mvh. Jens/Modifix, -duelundist, nu med nyt højkompetent netfilter..

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 August 2003 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Steen Duelund, Kan du ikke løfte lidt af sløret for hvad det nu lige går ud på det der med din CD-spiller.
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 August 2003 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev

Duelund skrev

Jeg nyder CD'er nu fordi de fejl, der overdøver/fjerner musikken endelig er væk.

mvh   Steen Duelund  

Den glæder jeg mit til at høre om eller lytte til. Sig blot til hvis du skal have hjælp med patent papiret.

Det vil ikke blive aktuelt. Nu skal det produktionmodnes og afprøves yderligere. Hvert apparat skal have en sådan "strømrenser", så jeg vil forsøge at samle dem i én nydelig kasse. Fra finden på til færdigvare går der altid en rumlig tid.

Ellers Tak!

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 August 2003 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Steen Duelund, Kan du ikke løfte lidt af sløret for hvad det nu lige går ud på det der med din CD-spiller.

Det ville da være noget af et afbræk fra trådens navn. ET sådant emne skulle vel være under "gør det selv"  Der er intet hemmeligt - men blot ikke her.

mvh Steen duelund

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 21 August 2003 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

raidho skrev:

mvh

Der er utallige gange blevet henvist til sider på nettet hvor S.D.s filter er præsenteret i matematisk form.

S.D. har udviklet et "filtersystem" der medfører at enhederne i et flervejssystem spiller "i fase" ved enhver given frekvens. Det velkendte LR 2 vejs 2.orden besidder samme egenskaber og kan (sjovt nok) udledes af S.D.s formelsæt, men for 3,4 og 5 vejs systemer er S.D. eneste løsning

Den for et fjervejssystem nødvendige samtidighed fås IKKE andre steder. At det er en forudsætning at enhederne arbejder i takt for at kunne opnå et sammenhængende resultat burde være indlysende for enhver.

Dokumentationen er frit tilgængelig men ingen lader til at værdige den et blik.

Strudsetaktikken lever desværre i bedste velgående.

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Sendt: 21 August 2003 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

lasse skrev:

Det ville da være noget af et afbræk fra trådens navn. ET sådant emne skulle vel være under "gør det selv"  Der er intet hemmeligt - men blot ikke her.

mvh Steen duelund

Arh, men kunne man så lokke dig til at oprette en ny tråd med en beskrivelse. Man er vel noget nysgerrig.

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

<< Forrige Side af 55 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum