Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Mest rigtig lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 55
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 21 August 2003 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Sten D. : Det  er da helt fint for dig - men kun for dig.

MJ : JA!! lige netop!!! FOR MIG!!  for det er jo MIG! der skal sidder der hjemme og nyde musikken..  ikke andre!!!

Så når det er godt nok til mig, så er målet nået for mig!..

Hvad du og andre så har af opfattelse er irelevant for mit vedkommende, andet end for ren interesse og nygerigheds skyld ... samt for det tilfældes skyld at der faktisk skulle være noget for mig brugbart i det du siger og de ting du gør og de løsninger og teorier du ligger for dagen..  hvilket jeg bestemt ikke vil udelukke!!!!!..

Jeg har ikke indgået denne diskution for at forkaste det du siger og står for !! men mere for at debatere noget mere principielt og teoretisk!..

Du har ganske ret i at alt er behæftet med fejl osv. osv... ingen tvilv om det!!.. her i er vi rørende enige!..  INTET!! spiller helt rigtigt!..  den 100% optimale løsning der servere sandheden gengivet korekt som IRL. findes ikke! og kommer måske heller ikke til det nogensinde.. ( selv om "nogensinde" måske er lige langt tid frem !! så muligvis en gang i en fjern fremtid bliver det muligt at lave det 100% rigtige gengivende hifi anlæg!  men NU & HER!! NOT!!! ) alt her fejl!...

Jeg er også 100% overbevist om at selv du ikke kan fjerne alle disse... 

Det bedste du kan er at fjerne de der er en torn i øjet ( øret ) på dig!..  altså de DU! ikke kan abstrahere fra...  og at fjerne dem helt vil jeg vove at påstå er en umulighed!!  igen det bedste du kan er at undertrykke disse så tilpads meget at du selv kan holde ud at lytte på det...

Her af kan jeg udlede at din evne til at abstrahere fra fejl og det faktum at det vi lytter på kun er en nedscaleret og ganske farvet gengivelse af en virklighed der iøvrigt er ganske vanskelig at definere og forholde sig til som 100% referance, da der er mange faktore invilveret i hvorledes vi opfatter og husker denne og her igennem danner en referance, måske er mere kritisk end mange andres, min egen inc. !?

De eneste nogenlunde sikre holdepunkter er målinger og fysiske og teroetiske fakta om hvordan lyd opføre sig og hvordan materialer og div. der skal til for at lave en højtaler nu fungere.. 

Disse anvender du dig så i stor udstrækning af.. og opnår en gengivelse der passer med dette samt DIN! opfattelse af hvordan det skal og bør lyde..  og denne gengivelse er så på en måde at nogle af de fejl du opfatter mest og ikke kan abstrahere fra undertrykkes...

Dog er det min mening og efraring at der er mere til om gengivelse er troværdig end dette!..  det er her jeg lader den menesklige faktor komme til!...  hvor du kategorisk afviser denne!...   udfra at fysikken og virkligheden er som den er og skal gengives på en bestemt måde for at forholde sig rigtig til dette!...

Dette har du da ikke uret i! hvis det er den ultimative ( uopnålige) sandhed man søger!.. eller noget teoretisk helt korekt!..

Jeg iblander blot den meneskelige faktor der styres af følelser og opfattelse..  det gør jeg af den grund at musik nydelse er følelsels betonet på samme måde som musik smag!..  og skal man have en god følelse ved musik nydelse og en opfattelse af troværdighed, er det ganske nød til at lyde på en måde der stemmer overens med den opfattelse man nu har af hvordan det skal lyde for at virke troværdigt og vigtigst af alt GODT!!..    ellers opnår man ikke en god følelse og oplevelse samt her igennem nydelse..  dette uanset hvor rigtigt det man høre på nu ellers gengiver!...

Det er netop denne meneskelige og emotionelle faktor jeg her iblander, der gør at der er så mange meninger og løsninger på det samme "problem" netop at gengive et stykke musik troværdigt og rigtigt....  Jokeren er den enkeltes opfattelse!.. og at denne sagtens og i mange tilfælde divergere lidt fra den virklighed du så retlinet og målbevist går efter..

Mette har efter min mening ingen betydning blot man opnår troværdighed og musik nydelse!..  og her er løsningerne mangfoldie!.. hvilket også afspejles i udvalget af udstyr og de kombinationer muligjort ved dette og hvad de enkelte individer anskaffer af dette...

Det ser jeg ikke noget galt i! tværtimod! det er med til at gøre hifi interasant og mangefoldigt..

Hvis det ultimative rigtige fantes og det var DET! alle opfattede som rigtigt og troværdigt og godt, altså hvis vi alle havde samme opfattelse af hvordan musik skal lyde samt lyder og derfor skal gengives,  havde vi jo alle det samme!.. og så var hifi DØD! som diskutions grundlag og debateren.. 

Jeg frygter  netop dette engang i fremtiden!.. så har vi alle et stik i væggen og en pc. samt nogle højtalere af en og anden type.. ( paneler ophængt på vægen som ikke fylder og synes sikkert!??)  og så bestiller man blot musik og denne leveres over dette udstyr helt 100% rigtigt og holografisk levende.. så man faktsik "var der"...  sikkert en fin oplevelse og grundlag for meget nydelse som jo er målet!...  men ak!!  rent teknisk ville hifi være dødt.. der er ikke mere at snakke om! alle har det samme og det kan ikke gøres bedre..

For det der idag er hifi interesse og med de øjne vi ser med idag...  ville hifi være død..  og kun musik nydelse står tilbage....

Dette vil være ganske fint på nogle områder! men ganske røv kedeligt på ander..   så fortrækker jeg mangfoldigheden der er i dag og som forhåbentlig forbliver således!

Det overstående senario kræver jo også bare lige DET! at vi alle har samme opfattelse af hvornår noget gengives helt korekt og troværdigt!... og netop det er jo ikke tilfældet!!...  så jeg ser lidt lyst på hifi fremtiden trods alt!!

Bortset fra alt dette... så ser jeg da også med spænding frem til at se hvad det er Sten D. har fundet på!...  og vil da så snart jeg finder ud af hvad det er blive afprøvet!...  og giver det et resultat der i mine øre ( efter min opfattelse ) er godt så HURRRRA!! for det! og det vil blive implementeret permanent i mit system hvis muligt!!...   jeg er skeptsik og jeg holder på at ingen har sandheden!.. og at hvad der er hifi ( troværdigt) er subjektivt!!.. jeg  udelukker af netop samme grund ingen løsninger!....

mvh.

Til top Vis Mike-J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mike-J

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 August 2003 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke tid til at svare Mike J nu.

men med LUFT. LYTTER og  LOUDSPEAKER mener jeg at have taget alt med  - også lytteren 

mvh Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2003 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Fint nok!!..

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 August 2003 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Jeg har ikke tid til at svare Mike J nu.

<FONT color=red size=2>men med LUFT. LYTTER og  LOUDSPEAKER mener jeg at have taget alt med  - også lytteren 

mvh Steen Duelund

Skal vi ikke tage den RIGTIGT SLEMME med når nu der ER lettet på låget.

Højttalerne bliver lavet færdige før der bliver sendt så meget som 1 ns musik igennem.

Den endelige rumtilpasning bliver selvfølgelig udført der hvor højttaleren "skal bo" og ikke på S.D. s værksted. Er det et "kendt lytterum" er "prognosen" dog særdeles præcis.

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 August 2003 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Til Mike J.

Jeg skrev et laaangt svar til dig, men det forsvandt. Jeg orker ikke nok en gang.

mvh   Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 August 2003 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

overtrykket der indhenter undertrykker passerer savtakkurven, hvis forvrængning og form an ses på:

http://www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Sawtooth_Wave.html

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2003 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Til Mike J.

Jeg skrev et laaangt svar til dig, men det forsvandt. Jeg orker iiek nok en gang.

mvh   Steen Duelund

OK!...    no sweat!!

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 August 2003 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Mike-J skrev

Sten D. : Det  er da helt fint for dig - men kun for dig.

MJ : JA!! lige netop!!! FOR MIG!!  for det er jo MIG! der skal sidder der hjemme og nyde musikken..  ikke andre!!!

Så når det er godt nok til mig, så er målet nået for mig!..

Hvad du og andre så har af opfattelse er irelevant for mit vedkommende, andet end for ren interesse og nygerigheds skyld ... samt for det tilfældes skyld at der faktisk skulle være noget for mig brugbart i det du siger og de ting du gør og de løsninger og teorier du ligger for dagen..  hvilket jeg bestemt ikke vil udelukke!!!!!..

Det var da altid noget, selv om du forekommer mig så fastfrosset i dit syn på det hele, at du end ikke ville tro dine egne ører.

Jeg har ikke indgået denne diskution for at forkaste det du siger og står for !! men mere for at debatere noget mere principielt og teoretisk!..

Du bringer hele tiden lytteren, det oplevede ind i debatten, hvor jeg af al magt vil undgå netop den vinkel, fordi den er utilregnelig og bruges til noget ganske andet end det du lader til at tro. 

Du har ganske ret i at alt er behæftet med fejl osv. osv... ingen tvilv om det!!.. her i er vi rørende enige!..  INTET!! spiller helt rigtigt!..  den 100% optimale løsning der servere sandheden gengivet korekt som IRL. findes ikke! og kommer måske heller ikke til det nogensinde.. ( selv om "nogensinde" måske er lige langt tid frem !! så muligvis en gang i en fjern fremtid bliver det muligt at lave det 100% rigtige gengivende hifi anlæg!  men NU & HER!! NOT!!! ) alt her fejl!...

Du har intet forstået. Det er slet ikke nødvendigt med alt, blot det, der serveres, ikke indeholder fejl, der er vigtige for en ordentlig lydbillededannelse og forståelse. Derfor er det langt vigtigere at få slået fast, hvad vi egentlig kan percivere af virkelighedens lyde og hvordan. Ellers vedbliver gengivelse af lyd at være en dårlig karikatur.

Jeg er også 100% overbevist om at selv du ikke kan fjerne alle disse...

Ja! Ja! Ja! Ja! du taler som du har forstand til. Og al for tidligt forøvrigt. Du aner jo ikke det mindste om det, du nu udtaler dig om. Der skulle gerne komme en højttaler ud at denne lange tråd, og først da kan du udtale dig om mine løsninger, samt hvad der måtte mangle.

Det bedste du kan er at fjerne de der er en torn i øjet ( øret ) på dig!..  altså de DU! ikke kan abstrahere fra...  og at fjerne dem helt vil jeg vove at påstå er en umulighed!!  igen det bedste du kan er at undertrykke disse så tilpads meget at du selv kan holde ud at lytte på det...

Ren hypotetisk fantasi fra din side. Hvad jeg kan og ikke kan aner du intet om. Min erfaring i forhold til andre er, at jeg hører fejl langt før de gør.Først når fejlen er rettet kan de høre, at det var fejl. Hele min indgangsvinkel, til den jeg hjælper, er at han/hun skal være tilfreds med den lyd der opnås. Jeg stiller altid den betingelse, at den af mig bedømt rigtigste skal være iblandt mulighederne for indstillinger.  Det er netop derfor at jeg har udviklet aktive/passive ekstradele, der kan tilsluttes og varieres alt efter personens smag. Jeg har skrevet et papir kaldet AYLI  - As You Like It - som jeg vil bringe her.

Her af kan jeg udlede at din evne til at abstrahere fra fejl og det faktum at det vi lytter på kun er en nedscaleret og ganske farvet gengivelse af en virklighed der iøvrigt er ganske vanskelig at definere og forholde sig til som 100% referance, da der er mange faktore invilveret i hvorledes vi opfatter og husker denne og her igennem danner en referance, måske er mere kritisk end mange andres, min egen inc. !?

Det er jo netop derfor at man ikke kan bruge den subjektive opfattelse eller det hørte, som den enkelte har. De har alle, hver især deres helt egen opfattelse af virkeligheden, men ikke helt så "hver sin egen" som du lader til at tro og plædere for. Højttalere har nogle helt specielle drejninger af lyd - elektrisk ind contra akustisk ud. Disse drejninger er det, det hele drejer sig om at fjerne/undertrykke effekten af.  At jeg er den eneste, der er opmærksom på det, undrer ved Gud da også mig. men sådan er det - dog er der ved at ske noget, efterhånden som de komponenter jeg står bag, bliver produceret og kendt. Det er over gode "hyldevarer" at fremskidtene sker, så må forståelsen følge trop. Sådan er det med nye indgangsvinkler og sådan har det altid været.

De eneste nogenlunde sikre holdepunkter er målinger og fysiske og teroetiske fakta om hvordan lyd opføre sig og hvordan materialer og div. der skal til for at lave en højtaler nu fungere..

Der skal faktisk mere til. Det er langt mere kompliceret end du i din vildeste fantasi (og den er stor) kan forestille dig. 

Disse anvender du dig så i stor udstrækning af.. og opnår en gengivelse der passer med dette samt DIN! opfattelse af hvordan det skal og bør lyde..  og denne gengivelse er så på en måde at nogle af de fejl du opfatter mest og ikke kan abstrahere fra undertrykkes...

Du er helt gal på'en. Der er intet overladt til tilfældighederne.

Dog er det min mening og efraring at der er mere til om gengivelse er troværdig end dette!..  det er her jeg lader den menesklige faktor komme til!...  hvor du kategorisk afviser denne!...   udfra at fysikken og virkligheden er som den er og skal gengives på en bestemt måde for at forholde sig rigtig til dette!...

Du bliver da mere og mere syg i dine udtalelser. Jeg afviser da overhovedet ikke den menneskelige lytter. Det fremgår da tydeligt af mit lille bogstavsrim: "luft, lytter og loudspeaker". 3 grundlæggende parametre, hvoraf lytteren er den ene. Du kan ikke mene, det du skriver.

Dette har du da ikke uret i! hvis det er den ultimative ( uopnålige) sandhed man søger!.. eller noget teoretisk helt korekt!..

Jeg iblander blot den meneskelige faktor der styres af følelser og opfattelse..  det gør jeg af den grund at musik nydelse er følelsels betonet på samme måde som musik smag!..  og skal man have en god følelse ved musik nydelse og en opfattelse af troværdighed, er det ganske nød til at lyde på en måde der stemmer overens med den opfattelse man nu har af hvordan det skal lyde for at virke troværdigt og vigtigst af alt GODT!!..    ellers opnår man ikke en god følelse og oplevelse samt her igennem nydelse..  dette uanset hvor rigtigt det man høre på nu ellers gengiver!...

Det er netop denne meneskelige og emotionelle faktor jeg her iblander, der gør at der er så mange meninger og løsninger på det samme "problem" netop at gengive et stykke musik troværdigt og rigtigt....  Jokeren er den enkeltes opfattelse!.. og at denne sagtens og i mange tilfælde divergere lidt fra den virklighed du så retlinet og målbevist går efter..

Mette har efter min mening ingen betydning blot man opnår troværdighed og musik nydelse!..  og her er løsningerne mangfoldie!.. hvilket også afspejles i udvalget af udstyr og de kombinationer muligjort ved dette og hvad de enkelte individer anskaffer af dette...

Det ser jeg ikke noget galt i! tværtimod! det er med til at gøre hifi interasant og mangefoldigt..

Hvis det ultimative rigtige fantes og det var DET! alle opfattede som rigtigt og troværdigt og godt, altså hvis vi alle havde samme opfattelse af hvordan musik skal lyde samt lyder og derfor skal gengives,  havde vi jo alle det samme!.. og så var hifi DØD! som diskutions grundlag og debateren.. 

Jeg frygter  netop dette engang i fremtiden!.. så har vi alle et stik i væggen og en pc. samt nogle højtalere af en og anden type.. ( paneler ophængt på vægen som ikke fylder og synes sikkert!??)  og så bestiller man blot musik og denne leveres over dette udstyr helt 100% rigtigt og holografisk levende.. så man faktsik "var der"...  sikkert en fin oplevelse og grundlag for meget nydelse som jo er målet!...  men ak!!  rent teknisk ville hifi være dødt.. der er ikke mere at snakke om! alle har det samme og det kan ikke gøres bedre..

For det der idag er hifi interesse og med de øjne vi ser med idag...  ville hifi være død..  og kun musik nydelse står tilbage....

Dette vil være ganske fint på nogle områder! men ganske røv kedeligt på ander..   så fortrækker jeg mangfoldigheden der er i dag og som forhåbentlig forbliver således!

Det overstående senario kræver jo også bare lige DET! at vi alle har samme opfattelse af hvornår noget gengives helt korekt og troværdigt!... og netop det er jo ikke tilfældet!!...  så jeg ser lidt lyst på hifi fremtiden trods alt!!

Bortset fra alt dette... så ser jeg da også med spænding frem til at se hvad det er Sten D. har fundet på!...  og vil da så snart jeg finder ud af hvad det er blive afprøvet!...  og giver det et resultat der i mine øre ( efter min opfattelse ) er godt så HURRRRA!! for det! og det vil blive implementeret permanent i mit system hvis muligt!!...   jeg er skeptsik og jeg holder på at ingen har sandheden!.. og at hvad der er hifi ( troværdigt) er subjektivt!!.. jeg  udelukker af netop samme grund ingen løsninger!....

Undskyld mig - det  var dog  en subjektiv tågetale af de værste. Læser du hvad du selv skriver?

Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 August 2003 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Mike-J]

Jeg hedder Per Knudsen og kom i morges hjem til Duelund, der sad dybt forovernøjet over sin computer for at nærlæse og svare på dette indlæg.

Da jeg ingen computer har, tilllader jeg mig at bruge hans.

Mit bekendtskab til Steen startede for ca. 6 år siden, hvor jeg og min fætter på det tidspunkt havde været i gang med at bygge et sæt båndhøjttalere gennem 2 år. Vi syntes selv at resultatet var rimeligt godt, hvorfor High Fidelity blev inviteret på besøg med en besøgsartikel til følge.

Steen påstod til stadighed at han uden diskution ubetinget kunne forbedre det efter hans mening noget tvivlsomme system ganske markant.

Ud fra et ønske om bedre gengivelse besluttede min fætter og jeg at følge Steens vej til bedre lyd vel vidende at bassystemet og delefiltrene skulle udskiftes, båndene skulle ændres og bagsideudstrålingen dæmpes kraftigt..

Resultatet af ændringerne er indiskutable. Systemet idag spiller markant bedre end min fætter og jeg på nogen som helst måde ville være i stand til at opnå med vores viden om lydgengivelse og fremstilling af højttalere.

Det jeg vil sige med dette indlæg er, at godt nok findes der mange højttalere, der spiller godt ( jeg har selv haft Epicure 3.0, Quad elektrostater, Martin Logan elektrostater og Mirrage M3 SI  Sidstnævnte er til salg.), men af alle de systemer jeg kender og har hørt, er der ingen af dem, der med hensyn til troværdighed kommer i nærheden af de systemer, der bygges efter Steens opskrift.

Når først man har taget sig tiden til at forstå baggrunden for og de argumenter Steen fremfører, forstår man bedre, hvorfor han hver eneste gang bygger højttalere, som kommer betydeligt tættere på en troværdig og korrekt gengivelse end selv de dyreste systemer penge kan købe.

I dag spiller jeg på Krell forstærkere, Roksan pladespiller, Duelund modificeret Cambridge DVD 300, Duelund kabler og derudover anvendes "Duelunds tæppetrick", som efterlader mig som lytter med smil på læben.

I al beskedenhed tillader jeg mig hermed at udråbe Steen Duelund til en af denne verdens absolutte støste kapaciter på området.

Med venlig hilsen en særdeles tilfreds Hifi entusiast. og selvbygger af nød.

Per Knudsen

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 August 2003 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jamen dog! fik Per nået det, medens jeg var ude at købe ind? Han er glad - og det er det, der tæller.

mvh   Steen _Duelund

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2003 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Ja! men godt for ham!! kanon!! og et tillykke! så er målet mået og der er HIFI!!!

Og det er det vigtigste!.. 

Uanset hvilken løsning, vej og måde man vælger og hvilket udatyr man har eller køber eller laver!...

Tilfredshed, troværdighed = musik nydelse!... 

Og musik nydelse er målet!...

Vejen der til er irelevant!.... og den er mangfoldig med mange snoede stier og veje.. lange som korte! alt efter økonomi og opfattelse samt især evne til at indleve sig i illusionen / abstrahere fra fejl mm.  ...

Men blot man når frem!!

Om det er med en Sten D højtaler eller en B&W Nautilus eller en Dali eller noget man selv med begrensede midler eller evner har lavet!???  kan være lige meget! bare man kommer i mål!

mvh.

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 August 2003 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Den der med at jeg ikke tager hensyn til lytteren er helt forkert. Jeg tager hensyn til den menneskelige hørelse generelt og derefter til det enkelte menneske specielt. Hvilket nedenstående artikel måske kan vise og forklare.

En højttaler er en forholdsvis stor investering, hvis du er interesseret i en full-range gengivelse.

En højttaler er normalt en og kun en udgave af et uendeligt hav af muligheder.

Den lyd du foretrækker er ukendt for alle andre en dig.

Det sted i dit rum du placerer højttaleren er ligeledes ukendt endskønt stedet, du vælger, kan have store konsekvenser for gengivelsen.

Kun sjældent kan højttalerne anbringes totalt symmetrisk, så gengivelsen højre/venstre vil blive usymmetrisk.

Vores høresans’s følsomhed er ikke en lineær funktion men afhængig af både niveau og frekvens, så højttalerens frekvensgang skal også kunne blive tilrettet disse forhold. Det gode gamle loudness, der af uransagelige grund er blevet  væk. 

Det ville derfor være lykken om man kunne tilpasse højttaleren til alle disse forskellige forhold. Og det kan man – heldigvis.

Uanset hvor godt og præcist en flervejshøjttaler er udført, vil der være mindst 2 væsentlig fejl efterladt, som er umulige at gøre noget ved med passive filterkomponenter. Der skal bruges forstærkning (flere steder på frekvensgangen faktisk. Men det hører til en senere kontruktion)

Den ene er bashøjttalerens resonansfrekvens, som kan være en særdeles kompleks og hård belastning for forstærkeren, undertrykkes den à la basrefleks.

For at reducere dens påvirkning og samtidig få fuld kontrol over frekvensgangen i basområdet samt optimere muligheden for at udnytte rummets påvirkning positivt, er det lukkede kabinet valgt. Det er den eneste type kabinet, hvorfra lyden kan gøres perfekt, og dette er en absolut betingelse for overhovedet at kunne manipulere med lyden derefter.

Den anden er at finde i diskanten. Også her er der en resonans dog i den øvre ende, der er forstyrrende for gengivelsen. Denne er normalt fuldstændigt overset.

Disse to fejl SKAL rettes, da de ikke er tilstede ved lyd fra naturlige kilder.

Alle andre er i filterområdet og kan derfor bekæmpes fuldt med passive komponenter.

En  højttalers frekvens- og fasegang bør derfor dér være indstillelig  og dertil kan bruges en lille aktiv boks med tilhørende kabler, som tilsammen udgør et interconnectkabel.

De to fejl kan derved rettes fuldstændigt, samtidig med at nye begrænsninger bestemt af rum, placering af højttaler samt din og endelig din ønskede oplevelse af gengivelsen, indføres frit.

Din kabelversion forvandler højttaleren til din foretrukne højttaler.

Fruens kabelversion forvandler højttaleren til hendes foretrukne, eller du kan lade musiktypen være bestemmende for indstillingen, som faktisk blot er afhængig af nogle billige kredse, der indskydes i en boks på interconnectkablet.

For at holde prisen nede og kvaliteten oppe er det en medbyggerkonstruktion – du ser, hvad du får for pengene. Der er intet skjult – ingen snyd.

Alle nødvendige stumper kan blive leveret og du/I samler dem – næsten uden brug af værktøj. (tape, lim, loddekolbe og skruetrækker)

Desværre er der en enkelt begrænsning i din frihed, nemlig højttalerens overflade. Den SKAL akustisk dæmpes d.v.s. beklædes med forholdsvis tyk filt og pyntelig klæde, der er ingen vej udenom. Dog skal det bemærkes, at der i udvalg af klæde er langt større muligheder for at tilpasse udseendet til stuemiljøet. Et værdigt arbejde for den kreative frue.

NB! Kan du ikke fravige ønsket om finér eller maling som overflade, så er det ikke højttaleren for dig.

Højttaleren har ingen decideret målgruppe. 

Højttalerens ydelse i lytterummet er en total dækning af frekvensområdet fra under 2 Hz til over 100 kHz og kan bringes i fuld overensstemmelse med den påvirkning af lyd, som luft som naturligt medium for transport af lyd tillægger. Det skal her en passant nævnes, At HiFi betyder troværdighed imod kilden for lyd og ikke, hvad man tror, det vi mennesker kan høre. Frekvensområdet for instrumenter går fra næsten DC til over 100 kHz og højttaleren skal derfor i lytterummet kunne gøre ligeså. Det er vel logik for perlehøns.

Et sådant frekvensomfang anses for umuligt at opnå, men er temmelig uproblematisk i virkelighedens lytterum – men kun dér. 

Det stiller særlige krav til enhederne, men de kan opfyldes med lidt elektrisk hjælp og modifikationer af enhederne udført på de brugte enheder. Det er kun med de modificerede enheder højttaleren kan bringes til så høj en ydelse.

Man kan ikke på nuværende tidspunkt i fri handel købe sådanne. Indtil videre kan sådanne ombyggede enheder kun erhverves/modificeres af brugeren.

At tilføje en subwoofer med særlig filter og evt. forstærker ville være en total misforståelse; da det er umuligt at indføre en sådan uden skadevirkninger på bl.a. samspillet subwoofer normal højttaler samt bassen fra subwooferen selv. Man kan ikke gøre sådan med success. Det selv om mange mener noget andet.

Man har i selve lytterummet - måske uafvidende - faktisk en basforstærker som på det nærmeste er en perfekt sådan ganske gratis.

Alt er bragt i anvendelse for at udnytte den effekt positivt for at opnå denne nævnte kolossale basydelse i dit lytterum.

Dette (lukkede) rum tjener som en slags forstærker for infrabassen som på grund af den lange bølgelængde ikke kan være der.

Rummet forstærker særdeles effektiv med + 12 dB pr. oktav nedad i frekvens og skal selvfølgelig derfor tilføres lige netop den rette mængde energi i infrabasområdet for opnåelse af lineær gengivelse og ikke få den udslukket som en uhensigtsmæssig konsekvens af et forkert valg af kabinettype og dermed også basgengivelse.

Når den optimale kabinettype er den faktisk brugte, er du fri til selv at vælge og bedømme den mængde af lavfrekvent energi, der passer til din opfattelse og faktisk også den enkelte højttalers placering i rummet.

Rummets volumen bestemmer ensidigt højttalerens elektrisk skabte resonansfrekvens, medens det ligeledes elektrisk skabte Qt er bestemt af dit rums efterklangstid samt højttalerens placering i rummet, som begge er meget lokale størrelser uden for min bestemmelsesmulighed.

Den kan kun du bestemme effekten af og den har en særdeles kritisk indflydelse, som du vil lære at bedømme, hvis og når du får muligheden for at variere på gengivelsen.

Om du rammer rigtigt? Det vil du finde frem til efterhånden. Du skal lære ved muligheden for variation – for lidt og for meget er lige galt.

Muligheden for individuel tilpasning til den enkelte lytter, vil være en kolossal hjælp, og en mulighed lidt som gamle dages variationsmuligheder på forforstærkeren, som dog IKKE var rettet ind til den faktuelt tilsluttede højttaler, som det er tilfældet her.

Heller ikke de tidligere brugte flerbånds equalisere kan bruges, det selv om de bruges flittigt i studierne. 

Diskantgengivelsen er ligeledes noget, som du skal lære på ny.

Metoden, der her bliver brugt, svarer ganske nøje til at indføre luftens filterfunktion afh. af afstand og luftfugtighed, hvorfor gengivelsen af den del af lyden, af vores høresans vil blive opfattet som en naturlig afstand til den akustiske begivenhed.

Kravene til denne enhed har indtil nu været teknisk umulige at opfylde, men med den af Vifa og snart Scan-Speak  introducerede ringradiatorer er det blevet muligt. Desværre er disse heller ikke som de burde være – af uransagelige grunde – så også de kræver modifikationer for at yde deres bedste. Det afgørende er dog at de kan bringes til det.

De er IKKE fra fabrikken fremstillet til at opfylde mine krav direkte, men med passende modifikationer kan de bringes til det og opfylde filterets krav fra DC til over 100 kHz. En sådan præstation har INGEN enhed før denne kunnet opfylde

Mellemtonen er den mest delikate enhed at få at yde, det den skal. Alle problemer der gælder den enhed er løst. Den opfylder filterets krav fra nær DC til over 30 kHz uden resonanser med Q- værdier over 0.5. De få der er kan derfor reguleres uden konsekvenser i tidsdomænet. Netop mellemtonen er utrolig svær at få total styr over, men den brugte enhed er god i forvejen og bliver på det nærmeste perfekt efter modifikation.

Det aktive interconnectkabel.

Den aktive del består af en Linqwitz/Greiner bas-equaliser og en inverteret ditto for diskanten, da der principielt hersker de samme fejl i begge yderområder.

Kredsløbene genopretter de af enhederne skabte fejlagtige amplitude- og faseforhold og indfører ny begrænsninger, som er under fuld kontrol og fri variation af brugeren og dermed giver mulighed for perfekt tilpasning til de faktiske forhold skabt af omgivelserne eller en bestemt smagsretning.

Strømforsyning og aktiv boks er adskilte.

Strømforsyning er en batteriforsyning med tidsbestemt ladningperiode. (Tænd og sluk-ur)

Det kan ikke være nemmere. Et enkelt problem er stumpernes præcision, da de skal passe inden for mindst 1 procent. Det er ingen trykfejl - mindre end en procents afvigelse er et uomtvisteligt krav.

Kabinetterne er konstrueret sådan, at mekanisk overført energi er næsten umuliggjort og yderligere hjulpet af den akustiske dæmpning på overfladen. Derved er forpladen blevet bøjelig, så hver enkelt enhed akse kan blive rettet præcist imod lytteren og automatisk danne den af lytteafstanden bestemte bue, hvorpå de akustiske centre for de enkelte enheder skal befinde sig. 

Dette er også ”glemte” fundamentale krav.

Filtret til denne højttaler indfletter enhederne i hinanden, således at de i lytteretningen danner én og kun én enhed – de spiller i fase med hinanden uanset hvilken frekvens, du vil fokusere på.

For at et sådant krav kan blive opfyldt kræves en uhørt præcision, som ikke kan nås uden mange målinger på hver eneste enhed og filterkomponent.

Derfor kan denne højttaler kun laves som en medbyggerkonstruktion.

Højttaleren gengiver så virkelighedstro, at polariteten skal være én og kun én af de to muligheder.

Højttaleren sammen med lydkilden har en ABSOLUT fase, som kun du kan afgøre. Der er desværre ingen standard for fase gældende for studier. Her råder tilfældet, kun kan du håbe på at alle mikrofoner, der er brugt ved én indspilning har den samme.

At lade polariteten være uændret, som det normalt er tilfældet, vil uafvendeligt medføre at dine plader/CD’er vil blive delt i to stakke: Dem der lyder fremragende og dem der lyder mærkeligt.

Kuren er dog simpel, polariteten skal vendes, hvor det sidste er tilfældet.

Derfor vil der på højttaleren være monteret en manuel fasevender.  Det normalt brugte elektrisk styrede relæ er ikke neutralt, det kan høres lidt på samme måde som sikringer kan høres.

mvh  Steen Duelund

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 August 2003 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Meget interessandt læsning.

Jeg har ikke fået læst hele denne tråd igennem, så måske er svaret givet tidligere.

Men jeg ville spørge om det er muligt at få mere information om dine højtalere/enheder og evt. købe dem?

Kabinetterne er konstrueret sådan, at mekanisk overført energi er næsten umuliggjort og yderligere hjulpet af den akustiske dæmpning på overfladen. Derved er forpladen blevet bøjelig, så hver enkelt enhed akse kan blive rettet præcist imod lytteren og automatisk danne den af lytteafstanden bestemte bue, hvorpå de akustiske centre for de enkelte enheder skal befinde sig. 

Jeg forstår vist ikke helt hvordan forpladen skal laves? så vidt jeg forstår skal forpladen bøjes så alle enheder har samme afstand og en vinkel på 90 grader mod lytterens øre er det korrekt ?

hvordan bliver mellemtone/bas monteret på en bøjelig forplade? hvis forpladen er bøjelig må den også være i stand til at overføre vibrationerne fra enhederne. eller er massen på de bevægelige dele så lav at der praktisk ingen mekanisk overføring sker ?

Jeg ved godt at det er lidt udenfor emnet mest rigtig lyd. er der andre tråde hvor spørgsmålet ville passe bedre ind ?

Mvh Lennart

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2003 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Meget interessandt læsning

Jeg har ikke fået læst hele denne tråd igennem, så måske er svaret givet tidligere.Men jeg ville spørge om det er muligt at få mere information om dine højtalere/enheder og evt. købe dem?

Kabinetterne er konstrueret sådan, at mekanisk overført energi er næsten umuliggjort og yderligere hjulpet af den akustiske dæmpning på overfladen. Derved er forpladen blevet bøjelig, så hver enkelt enhed akse kan blive rettet præcist imod lytteren og automatisk danne den af lytteafstanden bestemte bue, hvorpå de akustiske centre for de enkelte enheder  Dette er også ”glemte” fundamentale krav

Jeg forstår vist ikke helt hvordan forpladen skal laves? så vidt jeg forstår skal forpladen bøjes så alle enheder har samme afstand og en vinkel på 90 grader mod lytterens øre er det korrekt ?

hvordan bliver mellemtone/bas monteret på en bøjelig forplade? hvis forpladen er bøjelig må den også være i stand til at overføre vibrationerne fra enhederne. eller er massen på de bevægelige dele så lav at der praktisk ingen mekanisk overføring sker ?

Jeg ved godt at det er lidt udenfor emnet mest rigtig lyd. er der andre tråde hvor spørgsmålet ville passe bedre ind ?

Mvh Lennart

Den bøjelige forplade er beskrevet her

http://www.hifisentralen.com/DIY/Hoyt/Duelund/Duelund.html

Waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 August 2003 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev

Meget interessandt læsning.

Jeg har ikke fået læst hele denne tråd igennem, så måske er svaret givet tidligere.

Jah! den er lang og bliver længere. De enkelte dele, man måtte have lyst til at læse i sammenhæng, kan kopires over på et skriveprogram, så der ligesom vil være sammenhæng i det. Det gør jeg selv, for at holde tanke og fremfærd ren. Når vi når til højttaleren selv, så bliver det endnu mere omfangsrigt.

Men jeg ville spørge om det er muligt at få mere information om dine højtalere/enheder og evt. købe dem?

Det bør du nok vente med, til jeg går i gang med højttaleren selv. De ombyggede højttalere vil da være til at købe. Af hvem vides ikke endnu.

Det er korrekt, men den højttaler jeg vil bringe har en 8" i lyttehøjde (ingen drejning) og nedenunder en VIFA ringradiator i en hornformet (ingen kompression) phasealignment struktur, hvor vinklingnen lavet på enheden selv. Derfor er der i den konstruktion ingen behov for vinkling af forpladerne. Skulle vi komme så langt at en 3-, 4- eller endog 5 vejs konstruktion kunne blive bragt i dette forum, så vil det blive brugt.

Godt set.- du har ganske ret.

Næh! vel egentlig ikke, hvis jeg skal opdage det.

mvh  Steen Duelund

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 August 2003 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

iforbindelse med en aflevering af nogle gamle fuldtone-sager som duelund har lovet at kigge på for mig , fik jeg ved selvsyn(hør) lov til at høre hvad hans projekt går ud på .

Jeg vil lige sige at det ikke var meningen at jeg skulle lytte , men jeg kunne selvfølgelig ikke modstå invitationen men det betød at jeg ikke fik lyttet til mine egne cd,er

som jeg forstod det er den konstruktion jeg lyttede til en test version af det princip som der er omtalt herinde

for bedre at kunne forstå mit indtryk vil jeg lige nævne at mine daglige referencer er flg :

ingen vinylpresse  ( kommer nok )

hørningalkibiades i nyeste klon

en 300b 8 watt se sun med tamura mm

cd spille + g-dis dac med singleend transistor udgang

................................................................................

duelunds setup var noget i retning af :

jeg regner med at blive rettet groft ved fejl her da jeg kun var der i ca 1½ time,,,

hans egne to vejs højtalere med relativt billige elementer af dansk herkomst i mål ca 1/3 del af mine hørning hilket betyder en stuevenlig sag som kan på plads de fleste steder

et rimeligt stort udgangstrin ( onkyo ) ????  som lignede omkring 250watt pr side klasse a/b

en multiafspiller der tog de fleste formater ,, sacd , cd , --------> men uden extern dac ( hvilket vil sige den sikkert har haft opamps i udgangen af opskur herkomst )

alle disse efter duelunds udsagn modificeret over en kam , men ikke med nye udgange kun med -plastic -jern -dårlige ledninger mm

dvs. at vores setup mildest talt er meget forskelligt , og min overbevisning hidtil har ligget lysår fra "tungt drevne højtalere " og effektforstærkere af den kaliber

LYDEN :  lige fra første strofe stod det klart at jeg lyttede til noget jeg kun har oplevet ret få gange fra højtalere , og typisk kun fra fuldtoner , nemlig en homogen ægte følelse af at være der .

anslag på trommer , vokaler , klapsalver , et hiv af en smøg , var der bare

normalt ville jeg sige lynhurtig , fordi lyden bare var tilstede i rummet uden at højtaleren kunne placeres kun de enkelte instrumeneter stod helt klart fordelt på " scenen "

diskanten var ren , fritflydene og totalt fri for schhhhh lyde som ellers er et kendt kærtegn fra cd mediet og opamps ( meget imponerende )

bassen var der når den blev bedt om det , og det i et omfang der ikke umiddelbart kunne relateres til det omfang som kabinettet havde ( havde han mon gemt en subsag under gulvet :-) nej der var ikke tale om en subbas !! bassen var præcis og klokkeklar og meget meget dyb !!!

hvad delefilter gemte af ting ved jeg ikke men det her ligner et projekt der kan realiceres for menneskepenge og man vil få lyd tifold tilbage !!

på trods af de store forskelle der er i vores setup havde de iflg. mig den meget store ting tilfælles at det var svært at blive træt af at lytte til det ( jeg kunne såmend have siddet der endnu ) og at realismefaktoren er meget høj på begge to samt spilleglæde og fornemmelse af at " være der " var helt speciel i duelunds setup

efter den demo er jeg slet ikke i tvivl om at jeg da vil prøve et sæt af hans to-vejs arghhhh!!!! tror jeg vil snakke med ham om en større sag måske en 3-4  vejs istedet  for, ikke som erstatning for mine horn men som et supliment til dem

hilsen  kwwel 

p.s. måske jeg lige skulle tilføje at min næsten lige så lydtossede bror  var med mig og fik stort set samme oplevelse ud af seancen hos duelund som var alt alt for kort ( hvilket vist var mest vores egen skyld )                                   

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

Thomas(s)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 24 August 2003 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Til Steen.

Vil du henvise til en URL med (korrekte) forklaringer på tekniske udtryk i højttalersammenhæng?

Jeg tænker på banaliteter som f.eks., hvad er et Q?
(Engelsk- eller dansk sproget URL's er at foretrække).

Denne lille håndsrækning vil medvirke til at vi bedre forstår dig og lærer at accepterer dine konstruktioners funktionelle udseende med henblik på mest rigtig lyd.

Tak.

Mvh
Thomas Broe
Til top Vis Thomas(s)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas(s)

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2003 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa !!

iforbindelse med en aflevering af nogle gamle fuldtone-sager som duelund har lovet at kigge på for mig , fik jeg ved selvsyn(hør) lov til at høre hvad hans projekt går ud på .

Jeg vil lige sige at det ikke var meningen at jeg skulle lytte , men jeg kunne selvfølgelig ikke modstå invitationen men det betød at jeg ikke fik lyttet til mine egne cd,er

som jeg forstod det er den konstruktion jeg lyttede til en test version af det princip som der er omtalt herinde

for bedre at kunne forstå mit indtryk vil jeg lige nævne at mine daglige referencer er flg :

ingen vinylpresse  ( kommer nok )

hørningalkibiades i nyeste klon

en 300b 8 watt se sun med tamura mm

cd spille + g-dis dac med singleend transistor udgang

................................................................................

duelunds setup var noget i retning af :

jeg regner med at blive rettet groft ved fejl her da jeg kun var der i ca 1½ time,,,

hans egne to vejs højtalere med relativt billige elementer af dansk herkomst i mål ca 1/3 del af mine hørning hilket betyder en stuevenlig sag som kan på plads de fleste steder

et rimeligt stort udgangstrin ( onkyo ) ????  som lignede omkring 250watt pr side klasse a/b

en multiafspiller der tog de fleste formater ,, sacd , cd , --------> men uden extern dac ( hvilket vil sige den sikkert har haft opamps i udgangen af opskur herkomst )

alle disse efter duelunds udsagn modificeret over en kam , men ikke med nye udgange kun med -plastic -jern -dårlige ledninger mm

dvs. at vores setup mildest talt er meget forskelligt , og min overbevisning hidtil har ligget lysår fra "tungt drevne højtalere " og effektforstærkere af den kaliber

LYDEN :  lige fra første strofe stod det klart at jeg lyttede til noget jeg kun har oplevet ret få gange fra højtalere , og typisk kun fra fuldtoner , nemlig en homogen ægte følelse af at være der .

anslag på trommer , vokaler , klapsalver , et hiv af en smøg , var der bare

normalt ville jeg sige lynhurtig , fordi lyden bare var tilstede i rummet uden at højtaleren kunne placeres kun de enkelte instrumeneter stod helt klart fordelt på " scenen "

diskanten var ren , fritflydene og totalt fri for schhhhh lyde som ellers er et kendt kærtegn fra cd mediet og opamps ( meget imponerende )

bassen var der når den blev bedt om det , og det i et omfang der ikke umiddelbart kunne relateres til det omfang som kabinettet havde ( havde han mon gemt en subsag under gulvet :-) nej der var ikke tale om en subbas !! bassen var præcis og klokkeklar og meget meget dyb !!!

hvad delefilter gemte af ting ved jeg ikke men det her ligner et projekt der kan realiceres for menneskepenge og man vil få lyd tifold tilbage !!

på trods af de store forskelle der er i vores setup havde de iflg. mig den meget store ting tilfælles at det var svært at blive træt af at lytte til det ( jeg kunne såmend have siddet der endnu ) og at realismefaktoren er meget høj på begge to samt spilleglæde og fornemmelse af at " være der " var helt speciel i duelunds setup

efter den demo er jeg slet ikke i tvivl om at jeg da vil prøve et sæt af hans to-vejs arghhhh!!!! tror jeg vil snakke med ham om en større sag måske en 3-4  vejs istedet  for, ikke som erstatning for mine horn men som et supliment til dem

hilsen  kwwel 

p.s. måske jeg lige skulle tilføje at min næsten lige så lydtossede bror  var med mig og fik stort set samme oplevelse ud af seancen hos duelund som var alt alt for kort ( hvilket vist var mest vores egen skyld )                                   

Fornøjeligt, du er blevt udsat for hvad et flertal ikke tror muligt.

Et flervejssystem der opfører sig som én enhed. Resultatet af den synkronitet samme flertal ikke vil vide af og nærmest opfatter som fri fantasi.

Steen har iøvrigt begået 2 fremragende hornkonstruktioner + enheder så du kan godt sætte dine Hørningfiduser til salg

En overvejelse værd hvis du er afhængig af din svagelige 8 watter

Waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 August 2003 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Thomas(s)]Til Steen.

Vil du henvise til en URL med (korrekte) forklaringer på tekniske udtryk i højttalersammenhæng?

Jeg tænker på banaliteter som f.eks., hvad er et Q?
(Engelsk- eller dansk sproget URL's er at foretrække).

Denne lille håndsrækning vil medvirke til at vi bedre forstår dig og lærer at accepterer dine konstruktioners funktionelle udseende med henblik på mest rigtig lyd.

Hmm! kan denne bruges?

http://www.bkelec.com/Professional/Loudspeaker%20Drivers/Eminence/Speaker%20Anatomy.htm

eller denne?

http://www.purebits.com/appnote16.html

med udregninger:

http://www.epanorama.net/documents/audio/speaker_parameters.html

mvh   Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto