Emne: Mest rigtig lyd ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det kun os(Lgrau/Duelund) som stadig læser denne tråd ?, jeg synes ikke der kommer flere indlæg.
Hvilken enhed er det ?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Schnumpfel Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lgrau: Nej, vi er flere der læser denne med stor interesse, men vi har nok bare ikke så mange inputs at komme med lige for tiden. Der er jo meget læsestof der skal "spises".. desuden klarer I det jo fint  __________________ Don't fight it, embrace it!
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken enhed er det ?
Scanspeaks diskant 9300, tror jeg nok...
Basil.
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Er det kun os(Lgrau/Duelund) som stadig læser denne tråd ?, jeg synes ikke der kommer flere indlæg.
Hvilken enhed er det ?
Mvh
|
|
|
Jeg tror der er en del der læser med! Lav evt. en poll?!? Jeg er ihverttilfælde inde flere gange dagligt og kan se at antallet af læste stiger støt.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
Hvilken enhed er det ?
Basil.
|
|
|
Det ER D29/9300.
Waal
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
|
Hvilken enhed er det ?
Basil.
|
|
|
Korrekt!
Jeg har tøvet lidt, haft min opmærksomhed rettet andetsteds for at hjælpe lidt til med en anden diskant, samt står over for at skulle få sat den højttaler, jeg vil give byggevejledning til her i gruppen producérbar.Har brugt en del til på at lytte med andre på en strømrenser, for at sikre mig at andre hører det jeg hører. Alt sådant tager tid, og det sammen med at jeg pludselig har et øget søvnbehov giver mig mindre tid.
SS 9300's eneste fejl er en resonans ved 30 kHz, der let rettes elektrisk. For en dome at være, så er den i mine ører fremragende, men det er kun en dome.
Det helt store skridt fremad og til at betale er Vifa's XT25, men den skal modificeres ret kraftigt. Den har været svær at løse, men nu er den løst endeligt, så jeg er 100 % sikker på resultatet. Den resterende fejl kan løses elektrisk, så man sluttelig ender men en diskant, der ikke har sin lige. Beskrivelsen af denne modifikation vil blive beskrevet, selv om jeg nok vil anbefale at jeg gør det. Den er så nem at beskrive, men materialerne er lidt specialle og der skal bruges meget lidt for den enkelte. Riscikoen for at Vifa bliver vred på mig er jo desværre også til stede. Hjælp til forbedring af den enhed eller SS's , modtages ikke - underligt nok.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
frederik Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2003
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 04 September 2003 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som ejer af de omtalte 9300-diskanter og modificerede ringradiatorer, vil jeg gerne understrege, at de er fremragende.
Jeg har tidligere haft SS 97-98-9900 samt diverse Dynaudio.
Ingen af disse når såvidt jeg kan høre (eller måle) disse to diskanter til sokkeholderne, når de behandles rigtigt.
Jeg har endnu ikke hørt SS´ringradiator, men det kommer. Prisen gør den dog uinteressant.
Mvh.
Frederik
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 04 September 2003 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
frederik skrev:
|
Som ejer af de omtalte 9300-diskanter og modificerede ringradiatorer, vil jeg gerne understrege, at de er fremragende.
Jeg har tidligere haft SS 97-98-9900 samt diverse Dynaudio.
Ingen af disse når såvidt jeg kan høre (eller måle) disse to diskanter til sokkeholderne, når de behandles rigtigt.
Jeg har endnu ikke hørt SS´ringradiator, men det kommer. Prisen gør den dog uinteressant.
Mvh.
Frederik
|
|
|
Det gør ydelsen faktisk også, men gode råd motages ikke fra en amatør. Heldigvis så kan også den modificeres til en helt fin ydelse.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 04 September 2003 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er som om, at man tror, at dette at modificere er for sjov. Intet ville være bedre, end at vi var fri for det. Men en rólig impedanskurve og frekvenskurve er et must og det er kun at gå på nettet og dér se, hvor galt det står til. Resonans på resonans, frekvensforløb der ligner et bjerglanskab. Det er en ynk, men måske et ærligt billede af hvor fabrikanterne står. Skulle det være tilfældet, så er der en anledning til en rynke mere i panden.
Dog er der iblandt os, nogle der ikke lader sig nøje med dette niveau, men søger at bedre på situationen og som igennem årene har fundet ud af hvordan.
Skal det, som de tidligere indlæg handler om, have nogen som helst værdi, så bør de vel efterleves eller forsøges efterlevet.
Den lyd der skal nå os som lyttere, skal have en langt større mægtighed, med hensyn til transientgengivelse. Den parameter er den vigtigste af alle, fordi den kræver fuld frekvensgang i en fase, der er til at forstå. Nprmalt vil man sige at så skal den gengive med et fasedrej på nul grader. Det er et smukt ideal, men rent sludder, når det er højttalere, der er snakke om. Dér skal det konstante delay søges, og fasedrej nul er en absurditet.
Konstant delay er noget ganske andet.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 04 September 2003 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
|
Det er som om, at man tror, at dette at modificere er for sjov. Intet ville være bedre, end at vi var fri for det. Men en rólig impedanskurve og frekvenskurve er et must og det er kun at gå på nettet og dér se, hvor galt det står til. Resonans på resonans, frekvensforløb der ligner et bjerglanskab. Det er en ynk, men måske et ærligt billede af hvor fabrikanterne står. Skulle det være tilfældet, så er der en anledning til en rynke mere i panden.
Dog er der iblandt os, nogle der ikke lader sig nøje med dette niveau, men søger at bedre på situationen og som igennem årene har fundet ud af hvordan.
Skal det, som de tidligere indlæg handler om, have nogen som helst værdi, så bør de vel efterleves eller forsøges efterlevet.
Den lyd der skal nå os som lyttere, skal have en langt større mægtighed, med hensyn til transientgengivelse. Den parameter er den vigtigste af alle, fordi den kræver fuld frekvensgang i en fase, der er til at forstå. Nprmalt vil man sige at så skal den gengive med et fasedrej på nul grader. Det er et smukt ideal, men rent sludder, når det er højttalere, der er snakke om. Dér skal det konstante delay søges, og fasedrej nul er en absuditet.
Konstant delay er noget ganske andet.
mvh Steen Duelund
|
|
|
Det kan vel korrigeres ved at tænde lidt før for musikken ;o)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 05 September 2003 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
Duelund skrev:
Den lyd der skal nå os som lyttere, skal have en langt større mægtighed, med hensyn til transientgengivelse. Den parameter er den vigtigste af alle, fordi den kræver fuld frekvensgang i en fase, der er til at forstå. Nprmalt vil man sige at så skal den gengive med et fasedrej på nul grader. Det er et smukt ideal, men rent sludder, når det er højttalere, der er snakke om. Dér skal det konstante delay søges, og fasedrej nul er en absuditet.
<FONT color=red size=2>Konstant delay er noget ganske andet.
mvh Steen Duelund
|
|
|
Det kan vel korrigeres ved at tænde lidt før for musikken ;o)
Mvh |
|
|
Én skæring bagud
Waal
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 05 September 2003 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Konstant delay svarer til at lytte til en højttaler med fasedrej nul i en vis afstand - stor eller lille. Fasedrej nul er kun aktuelt for det elektriske signal ikke det akustiske, som jo er det vi hører på. Det vil altid skulle transporteres igennem luften en vis afstand f.eks. 2 meter. 2 meter ved 20 Hz svarer til et fasedrej på 2*20/344*360 = 41,86 grader
ved 200 Hz 418,6 grader
ved 2000 Hz 4186 grader
ved 20000 Hz 41860 grader.
Så blot ved at flytte hovedet 0,78 cm. drejes fasen 180 grader ved 20000 Hz.
Således er fakta og at efterligne det for en højttaler skal man heller ikke. Blot holde for øje at et fasedrej blot siger noget om lytteafstand og at det skal forløbe jævnt uden pludselige hak og skæve summationer (vektor)
En simpel vinkling bagud kan udrette mirakler. I grove tilfælde skal der lyttes i gulvplan, med fare for at falde i søvn dér.
Dér hvor det betyder noget er i frekvensområdet fra ca. 1500 Hz og ned, netop det område hvor den rene forvirring hersker, skulle man bruge basrefleks, 2½ vejs systemer, åbne systemer mv.
Der fremstilles vel i dag ingen højttalere reelt egnet til lukkede systemer, og bliver der, så har de alt for svage magneter, da netop et højt Qt er ønskeligt for at fremtrylle dyb fed bas, der er totalt uden styr. Det var den fejl de lukkede systemer døde af. Fremtryllen af bas, der ikke er i signalet er ingen kunst, men at få så meget styr på den, at der opnås noget, der ligner den indspillede bas, er en kunst, da lytterummet altid vil indgå aktivt over roomgain og stående bølger.
Det er ikke, hvad højttaleren alene siger, men hvad den og lytterum siger tilsammen i lyttepositionen.
For at kunne det, så skal den til det lukkede kabinet egnede enhed laves ud fra en eksisterende - altså en modifikation - vi slipper ikke
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 05 September 2003 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund:
..."Den lyd der skal nå os som lyttere, skal have en langt større mægtighed, med hensyn til transientgengivelse. Den parameter er den vigtigste af alle, fordi den kræver fuld frekvensgang i en fase, der er til at forstå. Nprmalt vil man sige at så skal den gengive med et fasedrej på nul grader. Det er et smukt ideal, men rent sludder, når det er højttalere, der er snakke om. Dér skal det konstante delay søges, og fasedrej nul er en absurditet."...
Vel et af de, til dato, bedste indlæg i dette forum. Hele essensen i lyd-/musikgengivelse...
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2003 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
|
Jeg ville høre om en båndenhed ikke lever op til de fleste krav ?
Korrekt! Det er netop den jagten er rettet imod.
Vi må nu kunne drage nogen konklusioner om hvad højttalere skal være fri for.
Der må ikke være resonanser nogen steder i de bevægelige dele.
De fleste(Alle) båndhøjtalere har resonanser men det han vel dæmpes/minimeres.
Der må ikke være mulighed for stående bølge noget sted på lydens vejs fra svingspole og ud.
Svingspolen skaber lyden her. der kan selvølgelig forekomme stående bølger i membranen men de kan vel dæmpes ved at lave båndet asymmetrisk.
Flere enheder skal spille i takt (synkront) mindt 50 dB ned.
Båndenheder er som regel rimelig faseliniære(har samme delay)
Løbetid i valgt vinkel af membranmaterialet skal svare til løbetid i luft. Hvert materiale har sin bestemte vinkel. Så papmembraner er dybd og metalmembraner er flade til meget flade.
Er vel ikke noget problem.
Overgang fra svingspoleform til membran må ikke danne en skarp kant.
En båndhøjtaler kan laves uden skarpe kanter så difraktionen minimeres.,
Litzetråde må ikke danne lokal vægtændring på membran, men skal søges balanceret diagonalt på bageste ophæng. Idéen med at væve tråd ind i bageste ophæng er en løsning, men bedst er at lade litzetråde gå igennem udboring af centertap, hvor kraftlinietallet er i minimum, så terminering kommer til at forgå bag på magneten.
I virkeligheden burde den dynamiske enhed byggest om helt forfra, men det fører for vidt i denne tråd. Vi må bruge det der er, og så det bedst mulige ud af det.
Resonansfrekvens skal ned i frekvens, have et Qt under 0,5 selv i kabinet. Samt meget mere.
Jeg ved ikke om man kan lave et lukket kabinet med en båndhøjtaler.
Selfølgelig skal bagudstrålingen fra enheden fjernes..
mvh Steen Duelund
|
|
|
Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2003 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville det ikke være en fordel at bruge en strømforstærkende effektforstærker istedet for en spændingforstærkende ?
Den vil automatisk korrigere for dykket i frekvensgangen forsaget spolen i enheden.
det kræver selvfølgelig at højtalerenhederne impendanstilpasses så der ikke er den store pukkel ved resonansfrekvensen, men det skal vel alligevel gøres.
Det er jo også strømmen og ikke spændingen der får højtaleren til at bevæge sig..
enheden genererer selvfølgelig spænding når den bevæger sig så på den måde bliver der kontrol over enheden.
Men hvis der blev brugt en strøforstærkende forstærker burde der kunne være bedre styr over enhedens bevægelse.
Er der nogen der har erfaringer med det ?
Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2003 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal jeg flytte overnævnte spørgsmål til en anden tråd?
Den passer vist ikke helt ind i denne.
/Lennart
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 06 September 2003 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau
Duelund
Jeg ville høre om en båndenhed ikke lever op til de fleste krav ?
Bestemt! Det er jo det hele i et, men der er et væld af problemer at løse -men lArhøses kan de. Jeg har faktisk indkøbt en god del af de materialer, der skal bruges, og også regnet ud hvordan at løse alle nævnte problemer, men dette forum er ikke egnet til noget så specielt og besværligt.
Korrekt! Det er netop den jagten er rettet imod.
Vi må nu kunne drage nogen konklusioner om hvad højttalere skal være fri for.
Der må ikke være resonanser nogen steder i de bevægelige dele.
De fleste(Alle) båndhøjtalere har resonanser men det han vel dæmpes/minimeres.
Det er for såvidt rigtigt, men de kan fjernes fuldstændig.
Der må ikke være mulighed for stående bølge noget sted på lydens vejs fra svingspole og ud.
Svingspolen skaber lyden her. der kan selvølgelig forekomme stående bølger i membranen men de kan vel dæmpes ved at lave båndet asymmetrisk.
Svingspole bånd ???????????????
Flere enheder skal spille i takt (synkront) mindt 50 dB ned.
Båndenheder er som regel rimelig faseliniære(har samme delay)
Igen korrekt.
Løbetid i valgt vinkel af membranmaterialet skal svare til løbetid i luft. Hvert materiale har sin bestemte vinkel. Så papmembraner er dybd og metalmembraner er flade til meget flade.
Er vel ikke noget problem.
for et bånd? Nej! - men for normale dynamiske enheder Jo!
Overgang fra svingspoleform til membran må ikke danne en skarp kant.
En båndhøjtaler kan laves uden skarpe kanter så difraktionen minimeres.
Arh! helt så enkelt er det ikke. Et bånd - selv om det er let - så kan det ikke svæve, det skal hæftes et eller andet sted - og det skaber al den difraktion man kan ønske sig. Blot ved højere frekvenser. Det er slet ikke så problemfrit.
Litzetråde må ikke danne lokal vægtændring på membran, men skal søges balanceret diagonalt på bageste ophæng. Idéen med at væve tråd ind i bageste ophæng er en løsning, men bedst er at lade litzetråde gå igennem udboring af centertap, hvor kraftlinietallet er i minimum, så terminering kommer til at forgå bag på magneten.
I virkeligheden burde den dynamiske enhed byggest om helt forfra, men det fører for vidt i denne tråd. Vi må bruge det der er, og så det bedst mulige ud af det.
Resonansfrekvens skal ned i frekvens, have et Qt under 0,5 selv i kabinet. Samt meget mere.
Jeg ved ikke om man kan lave et lukket kabinet med en båndhøjtaler.
Det tror jeg ikke man kan med success - dertil er membranen for let. Men man kan noget andet - dæmpe bagsideudstrålingen så kun de aller dybeste toner kan slippe igennem og de er jo filtreret til noget ikke hørbart.
Selfølgelig skal bagudstrålingen fra enheden fjernes.
Fuldstændig enig, og det kan gøres. Tænk på hvor effektivt et udstødningsrør er - det er blot at kopiere det.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 06 September 2003 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Ville det ikke være en fordel at bruge en strømforstærkende effektforstærker istedet for en spændingforstærkende ?
Den vil automatisk korrigere for dykket i frekvensgangen forsaget spolen i enheden.
det kræver selvfølgelig at højtalerenhederne impendanstilpasses så der ikke er den store pukkel ved resonansfrekvensen, men det skal vel alligevel gøres.
Det er jo også strømmen og ikke spændingen der får højtaleren til at bevæge sig..
enheden genererer selvfølgelig spænding når den bevæger sig så på den måde bliver der kontrol over enheden.
Men hvis der blev brugt en strøforstærkende forstærker burde der kunne være bedre styr over enhedens bevægelse.
Er der nogen der har erfaringer med det ?
Mvh Lennart
|
|
|
Det er der da. Ragnar Lian har skrevet et helt fint indlæg. Jeg skal se om jeg kan finde det.
Mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 06 September 2003 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Skal jeg flytte overnævnte spørgsmål til en anden tråd?
Den passer vist ikke helt ind i denne.
/Lennart
|
|
|
Det passer da bestemt til trådens navn. Så hvorfor det?
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 06 September 2003 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|