Forfatter |
|
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 06 September 2003 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg fået set lidt på 8" fra SS for at få syn for sagn om hvor langt den kan strækkes i den udgave, der kan fås nu. Den er blevet ændret noget, siden jeg sidst brugte den (mange år siden)
Ved fjernelse af det bageste ophæng (det gule) og montering af en ekstra magnet, blev resonansen i fri luft 14.5 Hz og Qt 0,16.
Frekvensmålingen afslører at den kurve vist på SS's hjemmeside ikke er helt i overensstemmelse med den faktiske enhed. Den er blevet noget bedre, og det gør jo ingenting.
Jeg ville nok gerne have resonansen længere ned, og det arbejdes der på. Der er flere muligheder.
Næste gang kabinettet.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 06 September 2003 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der må ikke være mulighed for stående bølge noget sted på lydens vejs fra svingspole og ud.
Svingspolen skaber lyden her. der kan selvølgelig forekomme stående bølger i membranen men de kan vel dæmpes ved at lave båndet asymmetrisk.
Svingspole bånd ???????????????
Jeg mener at båndet erstatter svingspolen som den drivende kraft. Men der kan forekomme stående bølger i et f.eks. rektangulært bånd.
Tak for svarende m.h.t. strømstyrende forstærker. Jeg har ikke fået læst artiklen endnu. Men håber snart at få tid.
Er der på nogen måde mulighed for at høre mere om modifikation af båndenhed. Eller kræver det næsten at man skal have det i "hænderne" fordi det er for kompliceret at beskrive.
Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 06 September 2003 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=LGrau]
Der må ikke være mulighed for stående bølge noget sted på lydens vejs fra svingspole og ud.
Svingspolen skaber lyden her. der kan selvølgelig forekomme stående bølger i membranen men de kan vel dæmpes ved at lave båndet asymmetrisk.
Svingspole bånd ???????????????
Jeg mener at båndet erstatter svingspolen som den drivende kraft. Men der kan forekomme stående bølger i et f.eks. rektangulært bånd.
Det kan der ja!, men ikke nødvendigvis. Et bånd er let - så at dæmpe dér, hvor det batter er ikke så svært. Bånd er jo både "svingspole" og membran, ophæng mv. Det er jo netop det, der gør det så spændende at arbejde med. Det reelle problem er at de er dipoler eller åbne.
Tak for svarende m.h.t. strømstyrende forstærker. Jeg har ikke fået læst artiklen endnu. Men håber snart at få tid.
Det er en god artikel, så du har noget at se frem til.
Er der på nogen måde mulighed for at høre mere om modifikation af båndenhed. Eller kræver det næsten at man skal have det i "hænderne" fordi det er for kompliceret at beskrive.
Nu er der jo mange båndenheder, og at dykke ned i dem er nok ikke lige "sagen" i denne tråd. Der skal jo også være noget til næste gang.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 07 September 2003 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabinettet, hvis opgave det primært er at "æde" den fra enhedens bagside udstrålede energi, er som så meget andet inden for denne branche, et forsømt område, det selv om problemet som sådan er løst inden for andre faggrene.
Lyd bliver transporteret igennem luft med en hastighed på ca. 344 meter i sekundet såvel udenfor som inden i højttalerkabinettet. (lidt hurtigere dér)
Der opstår stående bølger i en udæmpet lukket kasse (det gør der forøvrigt også i alle andre højttalerkasser). Disse kan let måles ved impedansmåling af enhed i kasse. Dæmpningen er tilstrækkelig når disse impedansvariationer er tilpas undertrykt; men tilstrækkeligt er ikke godt nok. At luften i kabinettet efter dæmpning ikke længere kan formidle information om reflekterende flader til højttalermembran, så svingspolen impedans bliver synligt ændret, fortæller kun noget om forholdene inden i kabinettet i forhold til membranens egne svingninger. Der er også en udvendig side, som er stor til meget stor i forhold til membranen selv. I kabinettets materiale hersker mekanisk overførte svingninger, og med stor overflade skal amplituden af disse svingninger ikke være særlig store for at kunne høres.
Men det er heller ikke nok, for lyde inde i kabinettet, stråler ud igennem membranen, hvilket også kan høres.
Når jeg her skriver "høres" skal det tages med et gran salt, det høres først, når det ikke er der, og vejen til kabinetstilhed er lang og underlig snørklet.
Forresten - Så skal et lukket kabinet være stort.
fortsættes
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Medisin man Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 07 September 2003 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stopp en halv! Mellom element og kabinett/box er en av dagens største syndere for redusert oppløsning. Bolter skruer, "skum" etc tanken på LIM er nær. Fire skruer må også kunne betraktes som fis, det må da være alt for lite. Hvilken løsning har du på dette Duelund?
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 07 September 2003 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medisin man skrev:
Stopp en halv! Mellom element og kabinett/box er en av dagens største syndere for redusert oppløsning. Bolter skruer, "skum" etc tanken på LIM er nær. Fire skruer må også kunne betraktes som fis, det må da være alt for lite. Hvilken løsning har du på dette Duelund? |
|
|
Godt spørgsmål! Du er ved kilden for den mekaniske overførsel. Høj dynamisk masse er det første punkt at se på. Vægt af det svingende system og vægt af kurv og magnet giver oplysning om størrelsen af amplituden overført til kabinet. Vægtforholdet skal selvfølgelig holdes størst muligt, og det passer fint med at den brugte enheds Qt skal ned på det lavest mulige ved tilføjelse af ekstra magneter bag på enhedens eksisterende magnet.
Så kan man ikke gøre mere dér. Den fra enheden overførte mekaniske energi til kabinettet selv skal opsuges (omdannes til varme) i kabinettets konstruktion, der selvfølgelig skal være af matrixtypen. Det er den brugte lim i matrixen limflader, der skal bruges der. Bitumen brugt til lyddæmpning i biler virker helt fint. Man skal holde sig svingningernes vej igennem matrixen for øje, og derfor undgå direkte (udæmpet) overførsel af energi fra forsiden af kabinettet til dets bagside - meget gerne ledt til sidener, der af matixen fastholdes så de ikke kan vibrere uafhængigt.
Forpladen, der bærer enhederne, skal også limes med et vibrationsdæmpende limprodukt, og skal udfra en "udstråling af lyd" betragtning være så lille som mulig med kraftigt afrundede sider. det selv om en stor baffel er ønskelig for en direkte kobling af enheden til omgivelserne, så selv dele af bassignaler bliver udstrålet i et 2Phi lydfelt. Der skal nogle tricks til her, som er op til den enkelte at vælge brugt eller tabskompenceret elektrisk. Jeg bruger her en siliconeklæber, da forpladen, der ligger uden på det hele, skal kunne skæres fri fra kabinettet ved en evt. reparation, og klæberen opfylder det formål og skrider ikke, som bitumen ville gøre.
Enhedens montage/fastholden i forplade kan sagtens foregå med skruer direkte i kurv, blot man husker at tætne med et eller andet skumprodukt. I den kommende konstruktion vil en anden metode muligvis blive foreslået. Jeg ved ikke lige nu om jeg vil frigive den løsning, da en anden fastholden af enhed er et epifænomen af en helt anden problemløsning.
Du har helt ret i dine kommentarer, men de kan altså bekæmpes så meget, at det ikke er noget problem overhovedet.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 07 September 2003 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Principtegning over den kommende konstruktion er klar. Så hvis nogen skulle ønske det kan den blive sendt til vedkommene over E-mail.
Tegningen er i Paint, hvilket skulle være standard for alle window numre.
Jeg skal selvfølgelig for nemheds skyld blot svare på en E-mail, så den skal stiles til duelund@post12.tele.dk og emnet "HTtegning"
Så kan man jo se dyret og dets indre.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 07 September 2003 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det ikke lade sig gøre at lave et kabinet efter samme princip som man laver et lyddødt rum?
Så burde lydtrykket i kabinettet kunne minimeres, og derved også lyden gennem membranen på enheden.
Så vidt jeg forstår det dæmper matrix konstruktionen vibrationerne fra Membranerne samt modvirker stående bålger. Det dæmper selvfølgelig også styrken, men jeg kunne ikke forestille mig at dæmpningen er særlig kraftig medmindre der er en form for dæmpemateriale(fåreuld eller andet) i kabinettet.
Jeg har ikke selv bygget et matrixkabinet så jeg har ikke så meget erfaring med det.
Mvh Lennart
Eller kræver
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 07 September 2003 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau
Kan det ikke lade sig gøre at lave et kabinet efter samme princip som man laver et lyddødt rum?
Nej! dimensionerne bliver for små, så man må bruge Venturi-ventiler og udstødningrørsprincippet.
Så burde lydtrykket i kabinettet kunne minimeres, og derved også lyden gennem membranen på enheden.
Det er det man klarer ved dæmpning, men på grund at dimensionerne så når refelksionerne for højt op i frekvens.
Så vidt jeg forstår det dæmper matrix konstruktionen vibrationerne fra Membranerne samt modvirker stående bålger. Det dæmper selvfølgelig også styrken, men jeg kunne ikke forestille mig at dæmpningen er særlig kraftig medmindre der er en form for dæmpemateriale(fåreuld eller andet) i kabinettet.
Det er for så vidt rigtigt, men tænk på et havneindløb, eller udstædningsrør med frit flow. Dér er der ingen dæmpemateriale som sådan. Der er andre måder at dæmpe (frekvensbeskære) på.
Jeg har ikke selv bygget et matrixkabinet så jeg har ikke så meget erfaring med det.
Jeg har bygget en god del, og det er erfaringer derfra, der har ledt til den refererede løsning.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 07 September 2003 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efterhånden som det samlede system bliver bedre og bedre dukker der et spøgelse op, som sorterer skiverne i to måske tre bunker. Èn der er i orden lydbilledemæssigt, en hvor lydbilledet er uroligt og udtværet, og en sidste der er gale uanset hvad så man gør.
Forskellene imellem de to første er en simpel ting, man bringer den anden over til den første ved den simple handlig - at vende polariteten modsat den første bunkes.
Det er en meget gammel diskussion, som stadig ikke har fundet sin løsning. Studierne aner tilsyneladende intet om fænomenet. Værst er samplere, hvilket klart viser at parameteren vender fra gang til gang.
Der er skrevet lidt om det på:
http://home.att.net/~Lemon.J.Russell/audphase.htm
om hans forklaring holder, skal jeg ikke kunne sige. Den forklarer ikke det hørte, men at det kan høres, bekræfter den.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 08 September 2003 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er så mange ting, der skal opfyldes for, at lyden fra en højttaler skal kunne opfattes som noget virkeligt.
Det er klart - ja! uden diskusion - at skal gengivelsen lyde rigtigt , så skal luftstrømmen over strubehovedet have retningen fra lungerne og ud. Den anden retning har vi ingen erfaring med. Det samme gælder alle blæsere og forsåvidt også alle transiente instrumenter, hvor placering af instrumentet er fast dvs. den samme hver gang. Flygler og pauker f.eks. vendes ikke på hovedet.
Virkeligheden er som den er, men mikrofonplacørere og mixerpultbetjenere har muligheden for at vende det ganske lydunivers på hovedet. Kunne de blot nøjes med at stå på hænder, så ville det være lettere at få et forståeligt lydunivers hjem i spillemaskinen.
Det er derfra vi har indflydelse.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 08 September 2003 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligvis forde der ikke er nogen der har fundet den bedste måde at stille mikrofonerne op på i nu.
Men det kan man jo løse ved at lave sine egne inspilninger, så kan det være at man bliver klogere!
Jeg har faktisk hørt nogen ganske fantastiske optagelser, lindspillet på en dat maskine.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 08 September 2003 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Det er muligvis forde der ikke er nogen der har fundet den bedste måde at stille mikrofonerne op på i nu. Men det kan man jo løse ved at lave sine egne inspilninger, så kan det være at man bliver klogere!
Jeg har faktisk hørt nogen ganske fantastiske optagelser, lindspillet på en dat maskine. |
|
|
Deri har du ganske ret. Lyd ind og lyd ud samt forvandlingen akustisk/elektrisk/akustisk energi er gjort alt for besværlig under ønsket om lav pris og kontrol (siges det). Simple is beautifull - også dér. Ganske som du beskriver.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 08 September 2003 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til de, der har fået tegningen, ret spørgsmål til den her. Det er for tidskrævende at svare hver enkelt, på de samme spørgsmål.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
Sendt: 08 September 2003 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
fück det må jeg sgu sige 27 sider so far...det må være hifi4all rekord...!
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 08 September 2003 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
til duelund du skriver at du efter modifikation af enhed har nået en resonansfrekvens på 14,5 hz, hvor langt ned er du før kommet med en enhed af denne størelse?
Hvilke metoder bruger du for at nå dit mål, her tænker jeg på hvad modifikationerne består i, eksvis coatning?
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 08 September 2003 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen vidste du ikke det Jannik? Duelund er en meget grundig mand!
Mvh.Jens/Modifix,-nu med mere end halvandet års erfaring i Duelund-universet.. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
Til top |
|
|
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
Sendt: 08 September 2003 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom jeg ikke har haft en samtale/diskussion med Duelund, så tror jeg faktisk at han laver meget seriøse ht'ere..! Han virker meget skarp i de ting han siger..!
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 09 September 2003 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
til duelund du skriver at du efter modifikation af enhed har nået en resonansfrekvens på 14,5 hz, hvor langt ned er du før kommet med en enhed af denne størelse? Hvilke metoder bruger du for at nå dit mål, her tænker jeg på hvad modifikationerne består i, eksvis coatning? |
|
|
Under 10 Hz med et Qt på 0,08. det kunne jeg også nå med denne, men så skal jeg skifte bølgen ud, og det vil jeg ikke byde nogen selvbygger. Det er en ombygning af en eksisterende enhed, som er rigtig god i forvejen. Men til mit brug er den ikke egnet som den er. Problemet er egentlig et andet - nemlig stående bølger i rummet, der normalt må leves med, men jeg har fundet en vej ud af moradset, hvis man har et normalt rektangulært lytterum. Er det en vinkelstue eller noget der ligner, så kan højttalerne ikke "bekæmpe" de bølger der bygges op på tværs af dens udstrålingsområde.
Det skal være den indesluttede luft, der bestemmer og det opnås kun ved at få højttaleren selv til at bidrage med mindst muligt. Det er som 2 seriekoblede kondensatorer, den mindste bestemmer.
Metoden er eftergivelighed, "blødhed i ophæng". Lidt ekstra vægt kan også komme på tale, men kun for at udrette effekten at for kraftig magnet.
Det dækker vist.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 09 September 2003 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannik skrev:
fück det må jeg sgu sige 27 sider so far...det må være hifi4all rekord...!
|
|
|
Der er langt endnu. Trådens navn er det, der skal nås, og det er ikke så let, men muligt.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|