Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Mest rigtig lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 55
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

basil skrev :

Vedr. brug af trådophæng.

Så vidt jeg har forstået, så fjernes spideren helt og der bores huller i den

nedre del af konussen eller er det i den øverste del af svingspolen disse

huller laves? 

kwwel:

forestil dig at spider er fjernet , og du så mangler " fix " punkter i rammen

jeg har valgt at lave huller i den del af rammen der holder spider samt nedre støvhætte ,,,

men der skal ikke laves huller i selve papirkonstruktionen ej heller i coil/ konus

du laver en løkke som så går rundt om ,, er konus det rette ord ?  disse har du tre af , så du får tre samlingspunkter i spiderrammen men 6 snore som jo så ender i tre løkker om enheden , jeg er ved at se om jeg kan lave en form for justerings mulighed da det er nemmere at finindstille snorene så !!

måske duelund har fundet en nemmere løsning ,,, men jeg vil finde ud af at smide billeder på min side ret snart ,, så er det måske mere tydeligt !!

obs !! vær lige forsigtig ved coiltråd da den sidder i den lim som spider er sat fast med,,,måske duelund har tricks til den slags slige sager !! 

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Basil skrev:

Hej Duelund.

Da jeg ikke endnu har prøvet at dissekere en højttalerenhed, så vil jeg lige

være sikker på de af dine nedenstående svar.

Vedr. brug af trådophæng.

Så vidt jeg har forstået, så fjernes spideren helt og der bores huller i den

nedre del af konussen eller er det i den øverste del af svingspolen disse

huller laves? 

Der laves ingen huller, da jeg fjerner støvdæksel og isætter en fasplug.

Jeg er klar over, at som udgangspunkt er det ikke nødvendigt med trådophæng på

den nævnte 8554, men hvis jeg nu vil lave trådophæng på denne eller en anden

enhed, så skal der vel bores huller.

Nej! aldrig. Tråden går nærmest som en tangent til svingspoleormen fra den ene kurvstøtte til den diagonalt modsatte og tilbage igen. Ialt 3 trådvindinger.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvor disse huller præcist bores, men jvf. din

tilsendte tegning af den perfekte højttaler ser det ud til at det er i den

øverste del af svingspolen, er det korrekt?

Du læser helt fejl. De huller er der kun for af skabe en kompressionsfri bevægelighed sammen med den gennemborede centertap.

En tråd af det samlede Trådophæng går så igennem 2 af disse huller, men skal

det punkt hvor tråden rammer udriggerrullen nødvendigvis være 90 grader?

Den forstår jeg ikke.  

Hvilken lim er god til at lime den nye phasepluggen fast med?

Den binder af sig selv. Det er SD1.

Ovenstående forstår jeg som om at der ingen lim bruges til montering af

fasepluggen, Hvad er SD1 præcist og hvad er forskellen i forhold til SD2?

SD1 er en kobberring men en fremadvendt fold, hvori fasepluggen passer perfekt.

Er det muligt at købe en færdigstøbt phasealignment struktur/membran hos dig?

Ja! det bliver det til. 

Evt. også noget 0,4mm sølvtråd, for det skal nu prøves at lave nogle grafit

modstande, kan disse arkitektblyanter bare købes i en boghandel eller har du i den forbindelse et fif?

Det skulle de kunnes. Ellers har jeg stifter, der er klar til vikling i alle hårdheder.

Hvor meget effekt kan disse modstande ca. klare, 10-25W...?

De tager ikke skade, om de så bliver hvidglødende.

Tak for disse og tidligere besvarelser.

Mvh Basil.

P.S Godt nok uden for tråd, men hvo intet vover.

Nu kan jeg godt lide at lave mad, det er ikke muligt at tiltuske sig din

opskrift på pandekager, der efter sigende skulle være noget særligt? 

Ha! Ha!  den giver jeg gerne.

6 store æg

500 gr mel

½ l. piskefløde

1 l. sødmælk

25 gr smør

1-2 stænger vanille 

Det hele piskes sammen til en hældbar konsistens.  og bages på en varm og helt ren pande. Vendes når den fugtglatte overflade er blevet mat. Regn med at den første går til spilde for at få panden i gang. (den skal være varm og uden fedtstof.)

Lav en stak, og vend den så den først lavede også spises først

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Tak til  kwwel og Duelund, nu er tiøren faldet.

Min misfortolkning af billedet "højttalerperfekt" gjorde det meget vanskeligere at forstå. Det er jo ikke så svært endda at lave trådophæng, men hvis du (kwwel) smider nogle billeder, af hvordan du har gjort det, på din side(men mangler et link til denne), så vil jeg da være meget taknemmeligt og lidt klogere.

Basil.

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Så er jeg ved at blive færdig med prototype 2. Den vil bruge en anden basenhed, men diskanten er den samme, så filteret til denne kan blive givet. Jeg ville have skrevet et længere indlæg om kondensatorer, men har opgivet, da det bliver grumme stort, og vil kunne opfattes som et angreb på kondensatorfabrikanter.

Jeg har deltaget en del i udviklingen at nogen særlige spoler og kondensatorer til audiobrug sammen med Hans Jørgen fra Jensen Capacitor. Så jeg er farvet deraf, og vil derfor ikke komme nærmere in på det.

Dér må man selv råde, dog skal det oplyses at jeg og ikke Jensen laver dem i mindre stykantal. Da timeforbruget er alt for højt til at en produktion kan finde sted dér. På hobbyplan betyder tiden mindre.

Også spoler har jeg forsket en del i, men her med både Jensen og Wicon. Nu i forsøget på at udvikle spoler uden udstråling af det vekslende magnet felt, så spoler fra begge firmaer kan bruges sammen skulle antallet af spoler overstige 3. Dog kan det anbefales at bruge de "tavse" spoler i korrektionskredsløb, da det er lidt sygt at korrigere for anomalier og så sende information om dette til andre spoler i filteret. Spoler kan altså købes hos Jensen og dele til egen vikling af de "tavse" spoler hos Wicon.

Hvordan vil blive beskrevet, når størrelsen er fuldstændig fastlagt. De kan desværre ikke købes - man skal selv.

En kritisk brugers bedømmelse af stumperne kan læses på http://www.jensencapacitors.com/audio/references/artikel.html

mvh  Steen Duelund

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Hej Duelund,

Med ALT repsekt for det du gør (du fandt en fejl i XT, som jeg giver dig 100% ret i), så vil jeg spørge om du har prøvet at lodde sølvtråd på en alm. god kvalitet kondensator (f.eks. en Wima) i signalvejen uden at ændre fabrikantens kondensator, men blot skifte ben på denne?

Det har jeg og kan nemt høre en forskel, men dette tweak koster faktisk ingenting, blot 5 min. arbejde.

Så stiller jeg mig selv det spørgsmål om Jensen spiller bedre, da alm. kondensatorer med sølvben spiller i mine øre lige ret så godt. Mon ikke det er sølv der gør det meste? Mon ikke blot tilførsel med sølv i signalvejen giver en hel del uden at røre ved kontruktionen?

Ups: Det er vigtigt at nævne at jeg bruger dem i signalvejen. Ikke passive delefiltre, men forforstærkere og aktive delefiltre, samt justerbare in-room Q-controllere .

De bedste hilsner,
Peter - AR

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Jeg ville have skrevet et længere indlæg om kondensatorer, men har opgivet, da det bliver grumme stort, og vil kunne opfattes som et angreb på kondensatorfabrikanter.

mvh  Steen Duelund

Tror du ikke fabrikanterne kan klare mosten ?, hvis den er veldokumenteret som dine indlæg plejer at være burde det ikke være noget problem. Det kan være at de får noget at tænke over. Kan du ikke bare nævne problemstillingerne kort evt. på punktform? Hvis det ikke skal gøres offentligt. Kunne der evt. sendes en mail til de interesserede.

Jeg forstår godt at du vil slippe for at skrive den lange afhandling, så et negativt svar på mit indlægl vil blive fuldt accepteret. 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:
Hej Duelund,

Med ALT repsekt for det du gør (du fandt en fejl i XT, som jeg giver dig 100% ret i), så vil jeg spørge om du har prøvet at lodde sølvtråd på en alm. god kvalitet kondensator (f.eks. en Wima) i signalvejen uden at ændre fabrikantens kondensator, men blot skifte ben på denne?

Det har jeg ikke nej!- men jeg bruger selv altid rent sølv dér,

Det har jeg og kan nemt høre en forskel, men dette tweak koster faktisk ingenting, blot 5 min. arbejde.

Nej! det koster ikke meget. Du har helt ret i at skiftende materialer i overgangen er en kilde til hørbare forskelle. Men at sølv skulle kunne klare det problem undrer mig lidt. En helt utrolig gevinst opnås ved at lade foliematerialet vær kobber. Det rykker.  

Så stiller jeg mig selv det spørgsmål om Jensen spiller bedre, da alm. kondensatorer med sølvben spiller i mine øre lige ret så godt. Mon ikke det er sølv der gør det meste? Mon ikke blot tilførsel med sølv i signalvejen giver en hel del uden at røre ved kontruktionen?

Det er nu en ret speciel version jeg har været med til, da det er et faktum at Stack foil er den bedste konstruktionsmåde, så den bør efterlignes så godt man kan.

Ups: Det er vigtigt at nævne at jeg bruger dem i signalvejen. Ikke passive delefiltre, men forforstærkere og aktive delefiltre, samt justerbare in-room Q-controllere .

De bedste hilsner,
Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
[QUOTE=Duelund]

Jeg ville have skrevet et længere indlæg om kondensatorer, men har opgivet, da det bliver grumme stort, og vil kunne opfattes som et angreb på kondensatorfabrikanter.

mvh  Steen Duelund

Tror du ikke fabrikanterne kan klare mosten ?, hvis den er veldokumenteret som dine indlæg plejer at være burde det ikke være noget problem. Det kan være at de får noget at tænke over. Kan du ikke bare nævne problemstillingerne kort evt. på punktform? Hvis det ikke skal gøres offentligt. Kunne der evt. sendes en mail til de interesserede.

Jeg forstår godt at du vil slippe for at skrive den lange afhandling, så et negativt svar på mit indlægl vil blive fuldt accepteret. 

Det skyldes nu mere dårligdom. Jeg har ikke haft kræfterne. Vi skal jo videre med konstruktionen samt der er så meget andet at bruge kræfterne på og forsøge at finde praktiske/produktionsklare udførelser af det kildevæld af problemløsninger, jeg har fundet frem til. Det hele hænger sammen og det er mere end jeg gamle mand kan klare, så der må reduceres, hvor reduceres kan.

Kondensatorer vil man jo kunne høre på, når først den konstruktion, der kan afsløre dem er der.

Reglen at kvalitet følger pris holder ikke, og man kan ved en lille egen indsats løfte kvaliteten temmelig meget.  Se eks. forrige svar.

mvh  Steen Duelund

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Så er jeg ved at blive færdig med prototype 2. Den vil bruge en anden basenhed, men diskanten er den samme, så filteret til denne kan blive givet. Jeg ville have skrevet et længere indlæg om kondensatorer, men har opgivet, da det bliver grumme stort, og vil kunne opfattes som et angreb på kondensatorfabrikanter.

Vil det det sige at Scanspeak enheden 8554 nu pludselig er "yt" og delefilteret du vil vise senere, så ikke kan bruges til denne enhed?

Jeg har deltaget en del i udviklingen at nogen særlige spoler og kondensatorer til audiobrug sammen med Hans Jørgen fra Jensen Capacitor. Så jeg er farvet deraf, og vil derfor ikke komme nærmere in på det.

Dér må man selv råde, dog skal det oplyses at jeg og ikke Jensen laver dem i mindre stykantal. Da timeforbruget er alt for højt til at en produktion kan finde sted dér. På hobbyplan betyder tiden mindre.

Også spoler har jeg forsket en del i, men her med både Jensen og Wicon. Nu i forsøget på at udvikle spoler uden udstråling af det vekslende magnet felt, så spoler fra begge firmaer kan bruges sammen skulle antallet af spoler overstige 3. Dog kan det anbefales at bruge de "tavse" spoler i korrektionskredsløb, da det er lidt sygt at korrigere for anomalier og så sende information om dette til andre spoler i filteret. Spoler kan altså købes hos Jensen og dele til egen vikling af de "tavse" spoler hos Wicon.

Det forstår jeg ikke helt, mener du, at hvis antallet af spoler overstiger 3, så kan Jensen og Wicon bruges sammen?

Hvorfor lige 3?

Hvordan vil blive beskrevet, når størrelsen er fuldstændig fastlagt. De kan desværre ikke købes - man skal selv.

OK, hvis de selv skal laves, så skal der jo bruges et præcist måleinstument til måling af mH. Ved du hvad det hedder,              evt. kan købes og hvilket prisleje vi ligger i for dets pris? 

En kritisk brugers bedømmelse af stumperne kan læses på http://www.jensencapacitors.com/audio/references/artikel.html

mvh  Steen Duelund

mvh Basil

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2003 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Basil skrev:

Det forstår jeg ikke helt, mener du, at hvis antallet af spoler overstiger 3, så kan Jensen og Wicon bruges sammen?

Hvorfor lige 3?

Det må være fordi tre spoler kan lægges så felterne går i hvert deres plan (X, Y & Z) Det bliver lidt svært med mere end 3 spoler uden at de kan "se" hinanden.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Basil]

Duelund skrev:

Vil det det sige at Scanspeak enheden 8554 nu pludselig er "yt" og delefilteret du vil vise senere, så ikke kan bruges til denne enhed?

Overhovedet ikke. Enheden der vil blive brugt er:

21W/8554-00 Kevlar cone, foam surround, SD motor 8 ohm

Det er en temmelig ombygget sådan der indgår - så modificeret at den som enhed er uden for jeres brug.

Ja!

Hvorfor lige 3?

Fordi 3 og netop 3 kan anbringes tæt til hinanden med centre langs x-, y-, og z-akse

OK, hvis de selv skal laves, så skal der jo bruges et præcist måleinstument til måling af mH. Ved du hvad det hedder,              evt. kan købes og hvilket prisleje vi ligger i for dets pris? 

Det skulle ikke vær nødvendigt, det nødvendige kan findes som freeware på nettet.

mvh  Steen Duelund

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Sendt: 20 Oktober 2003 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Nej! det koster ikke meget. Du har helt ret i at skiftende materialer i overgangen er en kilde til hørbare forskelle. Men at sølv skulle kunne klare det problem undrer mig lidt. En helt utrolig gevinst opnås ved at lade foliematerialet vær kobber. Det rykker.

Jeg har prøvet div. folie-kondensatorer med kobber, men fik ikke nok ud af det, sandsynligvis fordi de ikke var i signalvejen (men blev brugt til afkobling i filtre), så derfor tror jeg du har ret. Godt arbejde Duelund.

Peter
Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Oktober 2003 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Jeg skal en tur til hifi-verdenen i Norge. så tavshed herfra indtil mandag.

mvh

Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Så er det mandag. og vi må se at komme videre.

Jeg har endelig hørt den version af højttaleren denne tråd vil ende med, i sin endelige udførelse (Den blev bortført direkte fra kælderen og målt men ikke hørt),

Det gav et helt galt udgangnspunkt for de næste dages lytning til helvedes dyrt udstyr.

Nu er jeg ikke den rette til at bedømme dem, men ejeren og gæsten, der var min stifinder i det norske, var begge rystede over det, de  efterfølgende fik at høre på rundfarten.

mvh   Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se at der er gang i debatten med fine tråde til denne tråd - mest rigtig lyd.

Det er klart. at der er mange krumspring der foretages fordi overblikket er mistet, kendte metoder fører til gale mål, teknologier fra en gren bruges forkert på en anden gren osv osv.

Jeg har stadig besvær med balancen og skal nok se frem til at det vil tage sin tid inden, at det bliver i orden igen.

Men skrive kan jeg da, og ryste på hovedet ligeså.  Den er da helt gal med logikken, den mest basale viden om lyd, og det/de organ/er der bringer informationen om lydlige hændelser frem til vort bevidste sind.

Hvordan 11 mill bits pr sekund bliver reduceret til  omkring 100 pr sek og bærende på sig om ikke fuld, så tilstrækkelig til at vi både kan forstå vore omgivelser og hvad der sker i dem, samt overleve i de omgivelser. Det er svimlende, hvad vi kan med så tilsyneladende lidt - .

Det er dog kun tilsyneladende, for nøglen til at det overhovedet kan lade sig gøre, er erfaring, opsparet viden om ting og sammenhænge vi end ikke forstår ret meget af hvordan gjort.

Det går som en røde tråd igennem debatten at vores hørelse er elendig, at vi ikke skulle vide hvordan noget lyder, at alt vi hører er underkastet den rene og skære subjektivitet, relativitet og hvad der ellers kan kastes af ord for usikkerhed ind.

Det er slet ikke så usikkert og tilfældigt som vi tror. Vi ved blot ikke rigtigt hvordan det gøres af vores hjerne, at finde ud af og holde styr på. Og på uvidenhedens sø, kan vi så lade os bære i bølgedale og toppe som tilfældet nu vil. En farbar vej er det ikke, men den herskende, nu vi ikke ved så meget. Der er ingen grænser for, hvad der kan siges om noget, der ikke vides noget om.

Det er dog ikke sådan, at vi intet ved. Vi ved, hvad vi kan, blot ikke hvordan.

Vi kan tale, bruge et sprog, tillært ved hørelsen, den og den alene. Vi kan genkende ansigter, aflæse og forstå forskellige ansigtsudtryk ændret blot af ganske få ansigtsmuskler. Det er forsøgt eftergjort ved computere i snart mange år uden at det egentlig er lykkedes ad logisk vej. Neurale netværk har måttet tages i brug, og hvordan de gør vides ikke - de gør det bare som også vi bare gør det.

Lyd over højttalere, ja lyd i det hele taget, betragtes under to parametre og kun disse to, nemlig amplitude og fase og så selvfølgelig den for lyd så naturlige udbredelsehastighed, og deraf afledte størrelse frekvens.

Vi kan så godt lide, at få fat på lydens dele, ud fra betragningen, at har man dem så har men det hele. Men det er ganske som at læse et digt ved en analyse af de brugte bogstaver. Man kan det ikke, digtets indhold fremkommer ved bogstaverens rækkefølge, og derved billededannelse og assosiationer på langs og på tværs, Så et nyt og større indhold dannes.

Således er det også med lyd. Det kan ikke opløses i sine tre basale komponenter alene, men danner i tidsdomænet mønstre, der ved kendskab til dem samler sig i nye mønstre, sammehænge og genkendte overordnede udviklinger og variationer deraf i tid ganske som det talte sprog. Dannes disse møsntre ikke korrekt, så vil vor bevidsthed søge at lappe på det, så godt den kan, og i uføret er vi. Vi har et ret skarpt billede af hvordan en tuba skal lyde, en violin, ja selv en elektrisk guitar for at den skal kunne genkendes at være en elektrisk guitar.

Der er selvfølgelig forskelle imellem tuba'er og dem der betjener dem, som for violiner og som for elektriske guitarer, men der er et grundlæggende mønster, som vores hjerne udleder og rubricerer lyden med.

Vi er ikke så tabte bag en vogn som det tros. Nøglen er vores forståelse af sproget, denne nøgle bruges igen og igen, for at det hele ikke skal ende i volapyk.

Forståelse af det hørte på alle leder, er det det drejer sig om.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Et brev fra en glad ejer af det omtalte sæt leveret fra kælderen.

Hei, igjen Steen

Jeg vil gjerne takke for besøket! Det var hyggelig og ikke minst svært
lærerrikt.

Det var utrolig deilig å komme hjem igjen til sitt eget anlegg, etter å ha
måttet anstrenge seg veldig for å kunne høre musikken på anleggene
demonstrert på Lyric og Høium. Før jeg ankom huset til Tom kunne jeg
ikke huske at de forrige høyttalerene mine spilte sååå dårlig, så jeg ble
ganske overrasket over at ett såpass dyrt anlegg ikke var i stand til å
prestere mere. Riktignok ble det bedre med sokker og toalettpapir,
samtidig som ørene gradvis ble vant med lyden, men likefult, det spilte
ikke godt. Jeg har i etterkant lyttet på mine tidligere høyttalere på en annen
butikk her i Oslo, og jeg må si at jeg ikke kunne huske at det stod så
dårlig til der i gården heller. Jeg synes det er merkelig hva øret kan vende
seg til av lydgjengivelse... det låt jo skrekkelig!

Men altså, det var utrolig befriende å komme tilbake til sitt eget utstyr og
virkelig kunne nyte en dvd-film. Og jeg ble overrasket: Det var virkelig
fantastisk å se film over din konstruksjon. Mine fordommer om en til film
for presisbass ble gjort til skamme: Musikken var engasjerende, tale var
lett å oppfatte, man kunne høre at limet ble strøket med en pensel på
brevet, høre gummisåler trampende på tregulv og betonggulv osv... Slik
jeg oppfatter det, er det jo ikke slik at hver og en av disse
enkeltobservasjoner er vesentlige, men tilsammen er de det. Jeg synes
du beskrev det godt, med å si at du ble suget inn i filmen. For det nettopp
det som skjedde når vi gjennom lyden fikk all denne ekstra
informasjonen. Du fikk i mye større grad lov til å ta del i den. Også Ingvild
kommenterte den fine lyden (det ser ut til at hun begynner å like dette her
:) )

Men det mest imponerende synes jeg likevel det er at du aldri har
konstruert disse høyttalerene med dine ører, kun de vesentlige objektive
kriterene. Det vil jeg mene er en bekreftelse på at du har funnet hvilke
objektive kriterer man skal ha styr på for at den subjektive nytelsen skal tre
frem. Jeg håper og tror at man i fremtiden vil legge vekt på de samme
kriteriene som du har gjort. Vi må bare overbevise flere ved subjektive
lyttetester at denne objektivitet virkelig fører frem. Gratulerer!

Igjen vil jeg gjerne takke for de fantastiske produkter du har laget. De betyr
virkelig mye for meg, og jeg ville nå ikke klare meg foruten. Tusen takk!

mvh
Christian Dotterud

Et privat brev - utilstedeligt? . måske, men dog en førstehåndsberetning fra én, der skuer tilbage på det der engang havedes sat i forhold til det der haves nu. - Den højttaler denne trå skal ende med at beskrive.

mvh  Steen Duelund

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hej Duelund.

Velkommen hjem fra det norske, og god bedring.

Jeg kan kun give dig ret i ovennævnte indlæg. Alle ved hvordan instrumenter/stemmer skal lyde.

Jeg tror at problemet i diskutionen er om mediet informationerne ligger på er i stand til at gengive virkeligheden eller hvor meget den er forvrænget ved lagring.

Jeg tror stadig at vi kan komme langt med de medier der er tilrådighed i dag. Især inden for højtalerudvikling er der store skridt at tage.

Jeg håber at Duelund kan bringe os et godt stykke videre i udviklingen.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=LGrau]

Hej Duelund.

Velkommen hjem fra det norske, og god bedring.

Tak skal du have, det får jeg brug for.

Jeg kan kun give dig ret i ovennævnte indlæg. Alle ved hvordan instrumenter/stemmer skal lyde.

Jah! ellers kunne man jo ikke genkende dem.

Jeg tror at problemet i diskutionen er om mediet informationerne ligger på er i stand til at gengive virkeligheden eller hvor meget den er forvrænget ved lagring.

Lagring forvrænger ikke, men gengivelsen gør.

Jeg tror stadig at vi kan komme langt med de medier der er tilrådighed i dag. Især inden for højtalerudvikling er der store skridt at tage.

Bestemt! det er jo dem vi hører resten af udstyret ved hjælp af. Problemet er hvad der skal fokuseres på, for følgen lyd - luft - lytter kan ikke diskuteres, men lytteren???????????????????????

Jeg håber at Duelund kan bringe os et godt stykke videre i udviklingen.

Det ved jeg at jeg kan - vel egentlig i mål- Tilbage står så blot at optage lyd ordentligt i sit fulde spektrum.

mvh  Steen Duelund

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej Duelund

Når der tales om højtalerudviklingens "mål" & at optage lyd "ordentligt", er det så primært fasen du hentyder til?  Kan du evt. uddybe lidt?

P.S. Du var vel ikke forbi oslo-hifisenter og lytte på Burmesters nye amp.300??

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Sendt: 02 November 2003 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

SÅ KOM JEG ENDELIG IGANG IGEN  !!

jeg tror jeg har fået lavet enhederne så trådophæng kan justereres udefra på fronten men forsøg imorgen vil vise dette , dem der har spurgt om billed af den løsning jeg har lavet på trådophæng kan på billeder tilsendt , da den side jeg skal have lavet er et langtidsprojekt

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

<< Forrige Side af 55 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum