Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 11:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Mest rigtig lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 55
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 November 2003 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 November 2003 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Det er derfor jeg altid siger man skal være positiv og tro på at hver gang man tager til f.eks. messe at det er her man finder det helt nye vidunder og lytte oplevelser. Hvis man tager lukket med korslagte arme til en lytte sesion med en forhåndsmening omkring hvordan det lyder så bliver man tit skuffet for intet lyder jo som den 15år gamle højtaler man selv har bygget og som står hjemme i stuen. Vær åben og lyt til musikken med alle sanser aktive så skal det nok gå.

A/B test har jeg prøvet en del både fordi nogle syntes jeg skal "testes" og fordi det er sjovt at være med når folk selvbygger. Det underlige ved disse A/B test er at man som oftes altid høre når der sker en ændring i lyden. Men alle dem jeg har testet sammen med "opfiner" ændringer hvis man spiller samme stykke mange gange efter hinanden uden man ændre på noget blot de tror man ændre noget, dette gælder kun når det er meget små forskelle man tester f.eks. forskel på 2 næsten ens opamps. Om dette så betyder at man nare hjernen eller anlægget ikke formår at spille samme stykke musik helt ens hver gang er jo lidt af en gåde ? for spiller anlægget ikke på sammen måde hver gang så har vi jo endnu en ubekendt faktor.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2003 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 November 2003 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

trådophæng virker ,,, ( tror jeg nok hehe ) jeg fik det monteret så udvendig justering er mulig fra fronten , idden fik jeg fra duelunds perfekte højtalerenhed (tegning) og det virker !! så jeg tager et par billeder .

næste forsinkede trin er kabinet !! fronten bliver påbegyndt torsdag så vil jeg teste om jeg selv kan lave fasealligment eller om jeg skal have hjælp til modellen ,,

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 November 2003 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Godt gjort Granholm.

Jeg er lidt svækket i øjeblikket (kraftig penicilinkur) men resultatet berettiger forhåbentlig plagerne.

Så får jeg tid tid at tygge de to artikler grundigt igennem.

Flot

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 November 2003 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Bjarne Fjeldsendens Laaange artikel, er virkelig værd at læse.

Dener meget fokuseret på blinde, men helt relevant, for er vi netop ikke blinde, når vi hører musik?  - Sørme er vi så.

Jeg er dybt imponeret ov at du har fundet den artilkel

mvh   Steen Duelund

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2003 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Bjarne Fjeldsendens Laaange artikel, er virkelig værd at læse.

Dener meget fokuseret på blinde, men helt relevant, for er vi netop ikke blinde, når vi hører musik?  - Sørme er vi så.

Jeg er dybt imponeret ov at du har fundet den artilkel

mvh   Steen Duelund

Hej Steen,

Det var egentligt en tilfældighed da jeg havde hørt et indlæg i radioen om de nye 3G telefonmaster (den har vi vel alle hørt om) og en forsker udtalte at de sendte ved en frekvens der lå tæt på nogle frekvenser i hjernen hvilket måske kunne have indflydelse på sindstilstand og hormon udskillelse (grime sager). Efter en privat diskution fik jeg nævt dette hvorefter en kammerat tvivlede på at hjernen kommunikerede med frekvenser i Giga Hertz hvilket fik mig til at søge efter viden om dette. Det viste sig at være en pulsfrekvens i sendesignalet der skulle ligge på omkring 8 Hz og evt. kunne forstyrre nogle "brain waves" der ligger fra 1-18 Hz fra søvn til fuldt aktiv. Umiddelbart var der ikke noget helt konkret i Bjarne Fjeldsendens artikel, men jeg kunne hurtigt se at der var meget andet "guld" begravet så den måtte lige "offentligt" gøres i rette forum ;o)

Jeg er da glad for at kunne bidrage lidt ;o)

Mvh

afm|
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 November 2003 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

tror i ikk der nok svar efterhånden?

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 November 2003 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

afm| skrev:

Du mener at tråden skal afbrydes på grund af dit lille bøvs?

afm|
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 November 2003 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

afm| skrev:

næ, men du har aldrig hørt om eroni ( tror jeg det hedder)

Hmm måske fordi der ca 650 indlæg og ca 22000 der har læst tråden!

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 06 November 2003 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

afm| skrev:
Duelund skrev:

afm| skrev:

Tænk på alle dem der læser "over skulderen", de er slet ikke talt med !
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 November 2003 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet bedt om at forklare størrelsen "fase"

Begrebet hører til sinustoner med samme frekvens og er et simpelt spørgsmål om hvor meget sinustonen ud er forskudt i forhold til sinustonen ind. Et fasedrej 0 betyder at de to kurver dækker hinanden, men det gør de også om fasedrejet er 360-, 720-, 1080 grader osv. Alle grader derimellem kan komme på tale.

Hvad kan det begreb så bruges til, når vi taler højttalere.?

Jeg må vende tilbage til de 4 L'er.

Lyd - Luft - Lytter - Lytterum.

Er lyden reel - f.eks et pistolskud, så kan dette betragtes som noget nær en Dirac deltafunktion, der består af alle toner fra Dc til lys med samme udgangspunt / start.

Skal denne lyd gendannes af en højttaler opstår problemet med at lyden bliver opdelt til flere enheder og sammensat igen.

Der vil være masser af frekvenser, der vil blive gengivet af flere enheder samtidig, og har disse enheder ikke den samme fase for hver enkelt tone, så vil de ikke have den samme start, og skudets lyd vil ikke blive gendannet korrekt.

Har enherne derimod den samme fase er det kun et spørgsmål om at få deres akustiske centre i en fælles distance fra lytteren og skudet vil blive gendannet i lyttepositionen - i princippet.

Der er så andre ting der vil virke dynamikbegrænsende, men det er fælles i alle tilfælde.

Kort præcis men dækkende.

Hvad der sker med lyden ved transporten igennem luften er særdeles spændende, men fasen er der ikke tale om der, men delay og en del andet, der er totalt negligeret - forstå det, hvem der kan.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 November 2003 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

afm| skrev:
Duelund skrev:

afm| skrev:

Åh! hvor jeg savner logikken. Du brokker dig over at tråden er blevet lang. Og så kommer du med et fuldstændig tomt indlæg - for sjov. Det bliver den faktisk længere af - men inget indhold ovenikøbet. Åh! hvor jeg savner logikken.

mvh

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 November 2003 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hej Duelund.

Nu nævner dynamikbegrænsning i dit indlæg om fase.

Indtil videre er der ikke nævnt noget om dynamikformåen eller måske rettere præcision i dynamikken.

Konstruktionen er lavet så enhederne spiller i fase og med ret frekvensgang. Men en ret dynamikgang(hvis man kan sige det) er vel ligeså vigtig ?

Jeg går ud fra at en (lang) linæer slaglængde(trådophæng)/Lavt Q er med til at få en ret dynamik er det helt forkert ?

Hvad skal man være opmærksom på for at man for en præcis dynamisk gengivelse svarende til optagelsen ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 November 2003 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Til Duelund:

Jeg spurgte tidligere om, hvor dybt ned i frekvens at konstruktionen rækker.

Hvis der er svaret på dette er det nok bare fordi at jeg har mistet overblikket...

Er der kommet nærmere afklaring om fabrikation af denne?

Bliver det en færdig højtaler eller bliver det et kit?

mvh

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 November 2003 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

LGrau]

Hej Duelund.

Nu nævner dynamikbegrænsning i dit indlæg om fase.

Indtil videre er der ikke nævnt noget om dynamikformåen eller måske rettere præcision i dynamikken.

Hjælp! det er da netop præcision i dynamikken, der er beskrevet over fasen. Dynamikbegrænsningerne ligger et helt andet sted. 

1. eftergivelighed i membrankonus kendt fra papir og olypropylenmembranmateriale.

2. eftergivelighed i kobling svingspoleform/membran - også kaldt akustisk filter.

3. Positiv temperaturkoefficient i svingspoltråd.

4. Effekt af signalsynkrondelafmagnetisering af magnetsystem, hvid dette på grund af ikke fuld magnetisering tillader det.

der skal nok være andre ikke nævnt, men i den af mig kommende foreslåede enhed er alle parametre optimeret, dog med undtagelse af punkt 3, der fortsat ikke er løseligt.  

Konstruktionen er lavet så enhederne spiller i fase og med ret frekvensgang. Men en ret dynamikgang(hvis man kan sige det) er vel ligeså vigtig ?

Det kan ikke laves bedre. Kun enhedernes belastningsevne sætter grænsen og så selvfølgelig frekvensområdet. Et tordenvejr for fuld skrue eller lyden af et jordskælv skal du ikke forvente at de kan gengive.

Jeg går ud fra at en (lang) linæer slaglængde(trådophæng)/Lavt Q er med til at få en ret dynamik er det helt forkert ?

Ganske korrekt, men der er intet til at begrænse udsvinget andet end en passende lydstyrke afh.a. frekvensindhold.

Hvad skal man være opmærksom på for at man for en præcis dynamisk gengivelse svarende til optagelsen ?

Det ovenfor nævnte - det er ihvertfald, hvad jeg lige kan komme i tanke om.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 November 2003 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

ppp_dk

Til Duelund:

Jeg spurgte tidligere om, hvor dybt ned i frekvens at konstruktionen rækker.

Det er et af de spørgmål, der er så dejlig umulig at svare på. "Dybt nok" kunne jeg have lyst til at svare. Dybbasresponse afhænger af lytterum langt mere end af højttaleren, placering af lytter i lytterum, rummets loft- gulv- og vægbeklædning samt meget mere.

Er der kommet nærmere afklaring om fabrikation af denne?

Pågældende er på Sri Lanka, så der et stilstand på det punkt. Jeg selv har været ramt af den ene sygdom efter den anden, så også jeg har  arbjdesmæssigt ligget død, nu alt for længe, men når den nuværende kraftige penicilinkur er færdig (på søndag) og fejret med en lve-koncert, så skulle jeg være klar til at komme videre. 7-9-13

Bliver det en færdig højtaler eller bliver det et kit? Begge dele.

mvh  Steen Duelund

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 November 2003 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Ja, vi kan ikke undvære herr Duelund til Rødovre Concert Band's optræden i Viften i Rødovre på søndag, jeg gi'r en halv taxi!

Mvh. Jens/Modifix, - der altid glæder sig til RCB's koncerter!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 November 2003 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
LGrau]

Hjælp! det er da netop præcision i dynamikken, der er beskrevet over fasen. Dynamikbegrænsningerne ligger et helt andet sted. 

mvh  Steen Duelund

Tak for besvarelsen. Du må undskylde hvis spørgsmålet var lidt dumt. Men det er fordi jeg gerne vil være sikker på hvilke forhold man skal tage højde for ved udviklingen af højtalere.

Jeg går ud fra at fasen bliver målt med lav effekt afsat i højtalerne. Man bør vel måle den ved flere effektnivauer så man ved hvornår begrænsningerne begynder at optræde.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 November 2003 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hej Duelund

Endnu en lidt for lang smører fra mig, sorry.

Istedetfor at bruge den sædvanlige terminal på 8554, vil jeg gerne have coiltrådene fra 8554 sammen med et par duelund kabler til at gå igennem SD center hullet.
Coiltrådene kan jo godt puttes igennem kevlarmembranen og komme ud på ydersiden i det område som støvhætten skjulte, men er det muligt uden fasepluggens egenskaber forringes at lave 2 huller eller slidser nederst i siden til coiltrådene og evt. hul i bunden af fasepluggen, så der her er plads til kabelenderne og sammenlodningerne?

Coiltrådene kan måske også imprægneres lidt mere, så kortslutning ikke er muligt og hvis de er lange nok, så puttes igennem det øverste af SD centerhullet, hvor det loddes sammen med Duelund kabel og fikseres, hvorefter fasepluggen monteres, dvs. at coiltråden vil løbe langs med ydersiden af fasepluggen.

Hvis ovenstående er lidt for uigennemskueligt, så finder jeg jo nok svarerne, når jeg engang får fasepluggen imellem hænderne, men jeg er nok lidt utålmodigt.  

Nu er dine kabler meget bøjelige og dets isolering fylder lidt, men for at trækket på coiltrådene/sammenlodningerne ikke bliver for stort, så skal dine kabler jo fikseres et sted ned igennem sd centerhullet.
Må dette hul godt stoppes til evt. med silicone?

I dine højttaler konstruktioner bruger du ofte silikoneklæber, men hvad er det?
Jeg kender kun til silikonefugemasse og en speciel silikone lim til waders.

Må der godt bruges silikoneklæber på ydersiden af det monterede filt for at lime det yderste lag af velour eller læder fast?
For brug af hæfteklammer vil jo være synlige, når kabinettet ikke har aftagelige sider ligesom på din dApolitto konstruktion.  

Nu har jeg også enhederne til din dApolitto liggende (jeg er efterhånden ved at drukne i højttalere i mit lille hummer) og som du skriver:
Denne konstruktion kan stå alene eller indgå som en del af et større system. Arbejdet er derfor ikke spildt. Der er en del udvidelsesmuligheder. 

Nu har jeg et par 12" Peerless 315 SWR af polypropylen liggende
og da denne tråds højttaler desværre kun er en 2-vejs, så vil det jo være oplagt at bruge denne enhed i et kabinet og som stander for dApollitoen.
Er et lukket kabinet på ca. 60-80L O.K?

Støvhætten kan vel også her med fordel fjernes og erstattes med en faseplug, selvom enheden kun skal gengive fra 60-80Hz og nedefter?

Trådophæng er vel godt på alle enheder, selvom frekvensområdet i dette tilfælde ikke er særligt stort?

Har du selv spunden det tråd du bruger til dine trådophæng af silke og mohair eller kan det købes i de fleste syforretninger og hvor tyk/tynd skal det være?

Basenheden skal vel også tiltes lidt opad og evt trækkes lidt frem, så den følger dApolittoens bue på fronten og så enhedernes aksiale udstråling hen til lytteren bliver korrekt?

I din vejledning vedr. dApollitoen er der vist figurer af forskellige kombinationer eksempelvis med en enkelt 10 tommer bas, hvor du har gjort dApollitoens sider fra midten af diskanten og nedefter lige så tyk som baskabinettet, hvad materiale er det bedst bruge her?

For det bliver jo et forholdsvis bredt baskabinet, når der skal være plads til en ca 30 cm enhed og der skal godt nok mange lag filt til, hvis dette bruges, men måske kan rockwool pakket ind i filt og velour bruges? 

Ellers ser jeg meget frem til at du kommer på højkant og dit immunforsvar bliver stærkere, for du har så meget viden og erfaring som Vi andre end den snævre kreds, også kan lære og blive klogere af.
Selvom det for Os, der ikke endnu har hørt dine højttalerkonstruktioner måske til tider kan virke lidt abstrakt  og ofte skal der tænkes en del anderledes og sluges et par kameler i forhold til normen, men med et åbent sind og et vis indblik i fysik, kemi og anatomi, så går det jo nok.
Jeg syntes egentligt, at det er bemærkelsesværdigt, at du på trods af helbredsmæssige og ikke mindst mange hak i tuden, stadigvæk orker at fortælle os uindviede om den viden, især vedrørende lydgengiveren, luft og lytteren, som du har tilegnet dig.

Jeg håber vi kommer samlet i mål og at din delefilterbeskrivelse og ikke mindst gerne en detaljeret vejledning om hvordan, hvad og hvorfor man måler på især enheder, bliver tilgængeligt.
Så det bliver muligt for alle vha målinger at se om ens modificerede enheder og højttalere nu er i orden og de som lydgengiver til sidst opfører sig som luften,så en uforvrænget og ren nydelse opnåes.

En byg selv konstruktion af den for mig mere frekvensmæssig helstøbte højttalere som den ellers svære 3-vejs vil også tages i mod med kys hånd, samt måske en opskrift (kun en Jensens spole???)på dit nye og simple netfilter, så det digitale fnidre kan blive mere analog.

P.S Ikke ment som en formaning, men husk, man skal behandle andre som man selv vil behandles.

M.v.h Basil.

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

<< Forrige Side af 55 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum