Emne: Mest rigtig lyd ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=LGrau][QUOTE=Duelund]LGrau]
Hjælp! det er da netop præcision i dynamikken, der er beskrevet over fasen. Dynamikbegrænsningerne ligger et helt andet sted.
mvh Steen Duelund
Tak for besvarelsen. Du må undskylde hvis spørgsmålet var lidt dumt. Men det er fordi jeg gerne vil være sikker på hvilke forhold man skal tage højde for ved udviklingen af højtalere.
Jeg går ud fra at fasen bliver målt med lav effekt afsat i højtalerne. Man bør vel måle den ved flere effektnivauer så man ved hvornår begrænsningerne begynder at optræde.
Fasen bliver ikke målt da minimumfasereglen holdes gældende. Så vil fase følge amplitude, og den vil følge tilført effekt så godt det nu er muligt. Vi skal ud i ekstremerne før den del bryder sammen.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Basil]
Hej Duelund
Endnu en lidt for lang smører fra mig, sorry.
Istedetfor at bruge den sædvanlige terminal på 8554, vil jeg gerne have coiltrådene fra 8554 sammen med et par duelund kabler til at gå igennem SD center hullet. Coiltrådene kan jo godt puttes igennem kevlarmembranen og komme ud på ydersiden i det område som støvhætten skjulte, men er det muligt uden fasepluggens egenskaber forringes at lave 2 huller eller slidser nederst i siden til coiltrådene og evt. hul i bunden af fasepluggen, så der her er plads til kabelenderne og sammenlodningerne?
Din idé er der intet galt med, men med en fast faseplug, så kan jeg ikke se at det kan lade sig gøre. Der vil komme noget om det på min hjemmeside, der nu er ved at blive lagt ud inden så længe.
Coiltrådene kan måske også imprægneres lidt mere, så kortslutning ikke er muligt og hvis de er lange nok, så puttes igennem det øverste af SD centerhullet, hvor det loddes sammen med Duelund kabel og fikseres, hvorefter fasepluggen monteres, dvs. at coiltråden vil løbe langs med ydersiden af fasepluggen.
Det kan heller ikk lade sig gøre. Du må væbne dig med lidt tålmodighed, Din idé er gennemførlig, blot ikke som du foreslår.
Hvis ovenstående er lidt for uigennemskueligt, så finder jeg jo nok svarerne, når jeg engang får fasepluggen imellem hænderne, men jeg er nok lidt utålmodigt.
Utålmodighed er ens egen fjende, når vi taler højttalere. Jeg har været på vej i mere end 30 år. Så er man for gammel, men kan give sin opsparede viden til yngre kræfter. Det er vel netop det forhold, der har bragt menneskeheden dertil, hvor vi nu befinder os.
Nu er dine kabler meget bøjelige og dets isolering fylder lidt, men for at trækket på coiltrådene/sammenlodningerne ikke bliver for stort, så skal dine kabler jo fikseres et sted ned igennem sd centerhullet. Må dette hul godt stoppes til evt. med silicone?
Nej da! der skal trådgøringen jo føres igennem. Den skal følge membranene udsving, ellers var der jo ingen idé i at føre dem gennem hullet.
I dine højttaler konstruktioner bruger du ofte silikoneklæber, men hvad er det? Jeg kender kun til silikonefugemasse og en speciel silikone lim til waders.
Den siliconeklæber jeg bruger, nu også ved samling af matrix hedder Seal 40.
Må der godt bruges silikoneklæber på ydersiden af det monterede filt for at lime det yderste lag af velour eller læder fast?
Nej! det ville ødelægge det hele. Det pyntende lag limes pletvis med tekstillim så det ligger stramt og alene derved tilsyneladende er fastgjort. Idéen er at det skal kunne skiftes helt efter eget ønske.
For brug af hæfteklammer vil jo være synlige, når kabinettet ikke har aftagelige sider ligesom på din dApolitto konstruktion.
Helt enig! Men frontbaflen given en metode, så det kan pålægges. Samlingen bliver skjult af en vinkelliste, der giver en illusion om at højttalerens nederste del er et stativ for en tilsyneladende mindre højttaler.
Nu har jeg også enhederne til din dApolitto liggende (jeg er efterhånden ved at drukne i højttalere i mit lille hummer) og som du skriver: Denne konstruktion kan stå alene eller indgå som en del af et større system. Arbejdet er derfor ikke spildt. Der er en del udvidelsesmuligheder.
Jamen hvorfor gør du dog ikke den færdig. Den har mange dyder.
Nu har jeg et par 12" Peerless 315 SWR af polypropylen liggende og da denne tråds højttaler desværre kun er en 2-vejs, så vil det jo være oplagt at bruge denne enhed i et kabinet og som stander for dApollitoen. Er et lukket kabinet på ca. 60-80L O.K?
Jeg kender ikke enheden. Så lad mig lige se, hvad jeg kan finde frem til, før jeg udtaler mig.
Støvhætten kan vel også her med fordel fjernes og erstattes med en faseplug, selvom enheden kun skal gengive fra 60-80Hz og nedefter?
Det var dog en skrækkelig idé. Del aldrig så lavt.
Trådophæng er vel godt på alle enheder, selvom frekvensområdet i dette tilfælde ikke er særligt stort?
Hmm! har du talt oktavene, du ønsker gengivet? Du skulle jo gerne ned til 2 Hz. Nu du vil ofre en 12" på sagen og gulvplaceret i et rum. Har du selv spunden det tråd du bruger til dine trådophæng af silke og mohair eller kan det købes i de fleste syforretninger og hvor tyk/tynd skal det være?
Den kan købes. Det er en stærk strikkegarn, mohair med silke som centertråd, og har den tykkelse den nu har.
Basenheden skal vel også tiltes lidt opad og evt trækkes lidt frem, så den følger dApolittoens bue på fronten og så enhedernes aksiale udstråling hen til lytteren bliver korrekt?
Ja! sådan ville jeg nu ikke gøre, men lad mig nu lige se lidt nærmere på den enhed.
I din vejledning vedr. dApollitoen er der vist figurer af forskellige kombinationer eksempelvis med en enkelt 10 tommer bas, hvor du har gjort dApollitoens sider fra midten af diskanten og nedefter lige så tyk som baskabinettet, hvad materiale er det bedst bruge her?
Det er filterkasser - rammer i trø og udv. flade hullet masonit.
For det bliver jo et forholdsvis bredt baskabinet, når der skal være plads til en ca 30 cm enhed og der skal godt nok mange lag filt til, hvis dette bruges, men måske kan rockwool pakket ind i filt og velour bruges?
se ovenstående.
Ellers ser jeg meget frem til at du kommer på højkant og dit immunforsvar bliver stærkere, for du har så meget viden og erfaring som Vi andre end den snævre kreds, også kan lære og blive klogere af. Selvom det for Os, der ikke endnu har hørt dine højttalerkonstruktioner måske til tider kan virke lidt abstrakt og ofte skal der tænkes en del anderledes og sluges et par kameler i forhold til normen, men med et åbent sind og et vis indblik i fysik, kemi og anatomi, så går det jo nok. Jeg syntes egentligt, at det er bemærkelsesværdigt, at du på trods af helbredsmæssige og ikke mindst mange hak i tuden, stadigvæk orker at fortælle os uindviede om den viden, især vedrørende lydgengiveren, luft og lytteren, som du har tilegnet dig.
Jeg håber vi kommer samlet i mål og at din delefilterbeskrivelse og ikke mindst gerne en detaljeret vejledning om hvordan, hvad og hvorfor man måler på især enheder, bliver tilgængeligt. Så det bliver muligt for alle vha målinger at se om ens modificerede enheder og højttalere nu er i orden og de som lydgengiver til sidst opfører sig som luften,så en uforvrænget og ren nydelse opnåes.
En byg selv konstruktion af den for mig mere frekvensmæssig helstøbte højttalere som den ellers svære 3-vejs vil også tages i mod med kys hånd, samt måske en opskrift (kun en Jensens spole???)på dit nye og simple netfilter, så det digitale fnidre kan blive mere analog. P.S Ikke ment som en formaning, men husk, man skal behandle andre som man selv vil behandles.
Takker for de gode ønsker. Dog forstår jeg ikke helt den sidste bemærkning. Jeg har dette område som en hobby. Og jeg har som det vigtigste mål at hjælpe andre hobbyfolk. Jeg har efterhånden samlet så mange løsninger og er blevet så svagelig og gammel, at det er på tide at videregive den hele viden. Der er en hjemmeside på vej - endelig - og at fylde den er i sig selv noget af et arbejde.
Hele mit lange hobbyliv har været drevet af utilfredshed med tingenes tilstand. Men det kræver kræfter, jeg ikke længere har, at drive min vilje og ønsker igennem. Jeg kan ikke længere gennemføre noget større projekt alene - desværre. Min idérigdom er som orme fra en lukket dåse, ude af dåsen er de ikke til at stoppe tilbage igen. der er så mange interessante hjørner, der trænger til et nøjere studium og nye løsninger.
Sådan er det jo med viden - jo mere man ved - des flere spørgsmål hober sig op. Så man som resultat kan føle sig dummere og dummere.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Svend Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 08 November 2003 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Steen Duelund
Ja Steen, det er broblemet for alle ældre der stadig har lidt styr på hjernecellerne.
Men du gør det rigtige, nemlig at vidergive så meget af din viden som muligt.
Det er også klart at du skal have unge kræfter til at hjælpe med at realiserer nogle af dine projekter.
Kan du eventuelt opstille nogle praktiske punkter hvor vi kan medarbejde om disse projekter.
Vi er nogen rundt om i landet der også har viden og faciliteter.
Med høj agtelse
 Svend
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 08 November 2003 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend Hansen skrev:
Hej Steen Duelund
Ja Steen, det er broblemet for alle ældre der stadig har lidt styr på hjernecellerne.
Men du gør det rigtige, nemlig at vidergive så meget af din viden som muligt.
Det er også klart at du skal have unge kræfter til at hjælpe med at realiserer nogle af dine projekter.
Kan du eventuelt opstille nogle praktiske punkter hvor vi kan medarbejde om disse projekter. Vi er nogen rundt om i landet der også har viden og faciliteter.
Med høj agtelse
Svend |
|
|
Det kunne jeg bestemt.
Jeg ville så gerne gøre højttaleren (3-vejs) færdig under hensyntagen til den menneskelige hørelse og faktiske lyttesituation.
Jeg så gerne min idë om en bedre mikrofon gjort færdig.
Begge dele kræver hjælp fra elektronikkyndige, da der skal gås for mig ukendte veje, som jeg ved findes. Anledningen at betræde dem på det felt jeg vil, er blot ikke tænkt før.
Vi skal nok vente med at klargøre de to emner, så jeg kan bringe illistrationer til at gøre problemeren klare, så de eventuelt kan blive løst.
Min gamle QL-computer, der har tjent mig i rigtig mange år, og havde en programmeringsflade jeg forstod og kunne bruge er nu død og borte, så der er en del programmering, der skal gøres igen, så der er nok for mig at tage fat på.
Der er også så meget andet, men jeg må holde døre åbne for eventuelle producenter, og det lukker munden på mig, det ville jo være at save den gren over som en sådan skal kunne sidde på.
De to ovennævnte er dog såvidt jeg kan se frie at dykke ned i. Ingen af dem er blot i nærheden af hvad findes på markedet. Jeg ved at de kan lade sig gøre.
Det er en gammel drøm, at der kunne komme noget positivt ud af en nyhedsgruppe andet end hakken og biden.
Lad se om det kan lykkes mig at formulere problemerne, så andre end jeg selv forstår dem.
Der er så meget at gøre, så vi kan få løftet arven fra halvfjerdseren og i et snuptag bringe den til at blomstre i årene, der kommer.
En revolution er svært tiltrængt, skal vi klare os i konkurrencen imod billig arbejdskraft. Kvalitet har altid kunnet betale sig.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at foregribe eventuelle antydninger om storhedsvanvid og andet Jantepjat, så angrib sagen og ikke personen. Jeg skal nok vide at svare for mig og henvise til dokumentation for mine påstande, som er baseret på objektiv grund. Den subjektive indgangsvinkel er mig ikke spor ukendt, den kan bare ikke føre os nogen steder hen.
Hørelsen er den endelige dommer, ingen tvivl om det, men den skal bruges med omhu og specielt med åbent sind for dens valg, når den bliver belastet, så den ikke bliver vildledt.
Husk nu! det er sagen og ikke mig det gælder.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Basil
passer disse data med den enhed du har?
|
|
|
|
Voice coil diameter |
d |
(mm) |
39 |
|
|
|
|
Voice coil length |
h |
(mm) |
26.0 |
|
|
|
|
Voice coil layers |
n |
|
4 |
|
|
|
|
Flux density in gap |
B |
(T) |
0.99 |
|
|
|
|
Total useful flux |
|
(mWb) |
1.52 |
|
|
|
|
Height of the gap |
hg |
(mm) |
8 |
|
|
|
|
Diameter of magnet |
dm |
(mm) |
134 |
|
|
|
|
Height of magnet |
hm |
(mm) |
22 |
|
|
|
|
Weight of magnet |
|
(kg) |
1.28 |
frekvens og impedanskurve fejler ved 500 Hz.
Korrekt?
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 07:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemerne med højttalere er reelt set i yderenderne af deres spektrum.
Imellem lyd og lytter er der transportmediet for lyden - nemlig luft.
Dette medies egenskaber er underligt nok nulstillet, som havende ingen indflydelse. Og det på trods af at det medium omgiver os fra vugge til grav, så vi kan ikke negligere dets indflydelse, selv om vi så gerne vil.
Skulle vi gå ud fra at luft intet gør, så er det en ren falliterklæring for den mere teknisk/teoretisk orienterede del af denne branches ingeniører og videnskabesmænd. Det er som om at det blot er en levevej, hvis resultater på det nærmste er fuldstændig ligegyldige - bare det sælger.
Varen at sælge er "lyd". Eller måske bedre vibrationer i luft (der var det igen), der ikke kan ses, ikke kan smages, blot høres ved hjælp af de mistænkeliggjorte organer/sans også kaldet ørerne/hørelsen. Så hinsides fatteevnen, at dets informationer, der indholdsmæssigt kun kan komme til udtryk som sanseindtryk, der som alle sådanne hviler tungt på den sansendes indre univers og dermed kendskab til det sansedes reelle indhold.
Hjertets støj kan siges at være medfødt, så dets dumpe slag er særdeles velkendt. Så krydres lyd generelt med den lyd, bringes vi til urstadiet for tryghed, det er blot ikke det samme som at alle taktslag skal lyde som hjerteslag, selv om der er en tendens til det ved one note basgengivelse.
Baslyd er så forsømt et område, det støder øjnene, der ser, for god gengivelse af det område fordrer store kasser. Sådanne accepteres fuldt, skulle de tage form af køleskabe, kummefrysere, vaskemaskiner, opvaskemaskiner og lignenede, dér gør det skam intet - ja nærmere omvendt - jo større des bedre.Men for lydgivere, dér kan det ikke blive småt nok.
Nej! den har det ikke nemt - den basgengivelse.
fortsættes
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Steen,
Jeg går ud fra a det var en sinclair QL-computer?
På hvilken medie findes dine programmer til denne?
mvh Morse
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morse
Hej Steen,
Jeg går ud fra a det var en sinclair QL-computer?
På hvilken medie findes dine programmer til denne?
mvh Morse
På de dertil hørende microdrev. Jeg har dem heldigvis også i hardkopi, og har instaleret en QL-emulator, så det kan siges at jeg har en QL-stadig. Jeg håber på at jeg kan skanne disse kopier, få dem i en skriftlig form, som jeg kan indlæse direkte i emulatorens programlagringsfelt. Indtastning by hand med det syn jeg nu har, vil blive en langsom afære, som jeg gerne ville undgå. Med tanke på fejlanslag, og fejlfinding viger jeg lidt tilbage for den mulighed.
Et ømt siddeapparat har heller ikke fremmet processen.
Lad nu se, hvad det kan blive til. Man kunne jo også lade computeren reparere, men med de 20 år den snart er gammel, må den siges at være i pensionsalderen. Programudveksling er ikke det nemmeste, og nogen af dem er faktisk temmelig gode, fordi de giver direkte brugbare resultater.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 09 November 2003 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basgengivelse - det kære problem barn - fordrer membranareal. Så kunne man på en eller anden snedig måde koble for- og bagside sammen nedadtil i frekvens, så ville lykken være gjort. Der er røget mange appelsiner igennem luften, men bare en enkelt landet i en turban er ikke sket endnu. Der er ingen løsning på den knude og dog måske. Årsagen er at det giver faseproblemer, der ikke er reparable. Man kunne sige skidt pyt, der er ingen, der kan høre dyb bas alligevel, der er ihvertfald ingen, der kan forklare hvordan, så en manglende forståelse et sted, fører til mangelfuld udførelse et andet sted. Og det selv om baslyd fysisk/audiologisk set er den bedst forklarlig, lettest gennemførlige del af det spektrum, vi kan høre.
Vi bærer stadig på arven fra LP- tiden og såmænd også mono ditto.
Det var vel på tide at også højttaleren kunne rykke ind i den digitale tidsalder, med de muligheder den kan give med hensyn til optagelse af/gengivelse elektrisk set til højttaleren, der for nu har løsthængede ofte hjørneanbragte bumbumkasser.
Det vides at gengivet lyd er for den menneskelige lytter, så hvor fanden er den fysiologiske volumenkontrol blevet af?
fortsættes
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev tidligere:
Korrekt?
Ja, det er korrekt.
M.h.t mit tidligere p.s, så var det overhovedet ikke påmøntet dig, snarere tværdigmod. Udtrykket "man skal behandle andre som man selv vil behandles" er en af mine kæpheste i denne til tider asociale og kyniske verden vi lever i og ment som en påmindelse om at selvom vi ikke fysisk er til stede på internettet, så skulle det være muligt at kommunikere på et sagligt og fagligt niveau, uden at skulle fornedre sig til lidet destruktive kommetarer og evt. personlige angreb. Som desværre bliver mere hyppige i mange forumer, vi er vel voksne menne-sker.
Mvh Basil
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
|
Duelund skrev tidligere:
Korrekt?
Ja, det er korrekt.
M.h.t mit tidligere p.s, så var det overhovedet ikke påmøntet dig, snarere tværdigmod. Udtrykket "man skal behandle andre som man selv vil behandles" er en af mine kæpheste i denne til tider asociale og kyniske verden vi lever i og ment som en påmindelse om at selvom vi ikke fysisk er til stede på internettet, så skulle det være muligt at kommunikere på et sagligt og fagligt niveau, uden at skulle fornedre sig til lidet destruktive kommetarer og evt. personlige angreb. Som desværre bliver mere hyppige i mange forumer, vi er vel voksne menne-sker.
Mvh Basil
|
|
|
Så er jeg mere rolig, for netop fag- og saglighed men også ærlighed er mine. Jeg siger min ærlige mening, også når jeg er ude at lytte, så jeg var bange for at jeg skulle have generet dig dér. Det er ikke min mening at genere nogen, men når jeg bliver udsat for en gang salgsgas og fagligt sludder, så har jeg svært ved at tie, og skulle jeg vælge det, så forlader jeg rummet for demonstrationen. Det tages heller ikke nådigt op.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peerless højttaleren røg helt ud. Problemet med den er i første omgang overgangen fra membran til bølge.
Det kan let udbedres.
Næste problem er konusmaterialet, der er termoplastiskt, dvs. defomerer/bøjer efter ved høje lydtryk og som "lyder" af plastik.
Det kan også udbedres, dog skal enheden skilles ad, for at komme til at lægge støtteovergang svingspoleform / membran.
Det forekommer mig også at forholdet magnetforplade 8 mm og svingspoleviklehøjde 26 mm der svarer til en dækningsgrad på 30% er 20% for lav. Så hjælper en magnetvægt på 1.3 kg ikke meget.
Et total Qt som det angivne er mindst en faktor 2 for højt.
Som den er, kan den efter min bedste mening ikke bruges, som du tænker den brugt. Der skal mere kontrol til.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 11 November 2003 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan laves magneter, der tillader svingspolen at foretage store udsving i en ret homogent magnetfelt, men tegninger kan ikke lægges frem her, før hjemmesiden bliver lagt ud.
Så tålmod.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 23 November 2003 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
God beskrivelse - alt billedmateriale er godt. Om man så kan tolke og bruge det, er en ganske anden sag. Hjemmesiden skulle ikke være så langt væk nu, så også jeg kan underbygge med billeder for den fortsatte udvikling af tråden.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vi taler om billedemateriale, så har den længere tids sygdom givet anledning til læsning af adskillige Hifi-magasiner/blade. Mest informativ er nok Stereophile, der følger deres tests op med målinger.
Hvad kan man så læse ud af dem?
At det står rigtig sløjt til.
Det kræver nok lidt forklaring. Al periodisk lyd kan opdeles i en sum af sinustoner, der hver for sig er noget informationsfattigt noget. Der er kun 2 parametre at tage hensyn til: Amplitude og fase.
Mere er der ikke. At al periodisk lyd kan opløses og opbygges af sinustoner, kræver selvfølgelig at de enkelte toner/frekvenser gengives med netop deres individuelle amplitude og fase korrekt. Ellers vil den periodiske lyd ikke blive gengivet korrekt.
Amplituden er en let sag at afgøre - frekvensgangen skal være linealret. Allerede her faldes der fra.
Man skulle tro, at en linealret gengivelse er svær at opnå. Det er det ikke overhovedet. Det kræver blot at man bruger enheder der er i overensstemmelse med sådannes natur, og ikke kunstigt er formet efter et eller andet unaturligt "ideal".
Dette "ideal" er en lineær frekvensgang for hver enkelt enhed, selv om denne linearitet skal opnås ved samspillet imellem to eller flere ikke lineære enheder, dvs filtrerede enheder. Så Idealet er helt ude i skoven - den enkelte enhed skal være en båndpassfunktion og altså overhovedet ikke lineær.
Skal et periodisk signal gengives korrekt så skal amplitude og fase passe sammen. Er en frekvens fastlagt er der ingen valgmuligheder for resten.
Dette betyder at alle enheder uanset hvilket frekvensområde de måtte skulle gengive skal være synkrone altså være i nøjagtig den samme fase. x antal enheder skal spille som et samlet hele.
Med dette som udgangspunkt, så kan man som køber med det samme se om en højttaler overhovedet kunne være i stand til af gengive lyd som det elektrisk kommer ind.
Basrefleks? kasseret - som alle åbne systemer.
Alle enheder på en plan baffel? - kasseret - kan umuligt overholde fasekravet.
Sidemonteret bas? - kasseret - som ovenfor.
Løse subwoofere? - kasseret - som ovenfor.
Så vil mange nok invende, at det betyder intet. for det er musik, vi hører på.
Ja! troen kan flytte bjerge, så hvorfor ikke også forvandle muzak til musik. Det er ren karikatur, råskitse og intet andet.
Fint for amygdala, men ikke nok for resten af hjernen. Den trættes.
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 02:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at kunne komme videre fra, hvor vi står, så må linierne trækkes op. Der er tilsyneladende ikke rigtig noget, der dur. Det er nok ikke helt rigtigt udtrykt - ikke gjort færdigt - er nok et bedre og mere korrekt udtryk.
Den dynamiske enhed komme vi ikke uden om. Den kan ikke erstattes af andre, når der skal gengives bas.
Mellemtone og diskant er der mere frit råderum for. Dog kan det siges med rimelig sikkerhed, at domer roligt kan vælges fra. Der er for lille mulighed for kontrol. Den lille hætte, der ofte ses midt på domens midte er ren lapperi, og når der nu er andre muligheder, hvorfor så bruge noget, der faktisk ikke dur.
Jeg kan andetsteds se, at André er fremme med sine båndforsøg. Bånd på papirbase er særdeles interessant og når høj følsomhed ikke er målet måske en vej at gå. Dog bør også bånd være lukkede, for at de kan rulle af med 12 dB pr oktav nedadtil. Det er et uomgængeligt krav, som kun meget få bånddiskanter kan opfylde. Det har undret mig i efterhånden mange år, at fabrikanter af diskanthøjttalerenheder ikke har det med i tankerne at en diskanthøjttaler aldrig kan stå alene, den skal altid indgå i et samspil med en anden enhed mellemtone eller bas/mellemtone. Så hvorfor ikke lave et fasealignmentarrangement i stedet for den nomale flade monteringsplade. Variationen til de akustiske centre er ikke så stor, at det skulle være umuligt at støbe nogle standarder. Vanetænkning er nok årsagen, men sikke dog et spring fremad alene det ville være.
Mellemtonen er det helt store problem. Den skal være bredbåndet, så det vil noget. Heldigvis så hører lav følsomhed og bredbåndethed sammen, og bruger man filtre hvor alle enheder spiller sammen, så vil bas og diskant i deres fællesområde levere noget at bygge på for mellemtones, så den kun skal lægge det til der mangler. Der er ganske udmærkede enheder at finde i Monacors katalog - ja faktisk fremragende. Det har ihvertfald været svært at finde bedre ab. fabrik.
Man kan selv over modificeringer nå længere, men det er svært, så hvorfor ikke gå den nemme vej.
Mellemtone over bånd vil selvfølgelig være ønskemålet, men det er ikke sådan lige til at lave.
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 02:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Steen, er du oppe endnu. Har afprøvet foldning af bånd
på langs. Dette er ikke noget problem. Kan også få limet
4 my på båndet se indlæg "bånddiskant" .Endvidere er limmen
Fortyndet ydeligere.
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 30 November 2003 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Hej Steen, er du oppe endnu. Har afprøvet foldning af bånd
på langs. Dette er ikke noget problem. Kan også få limet
4 my på båndet se indlæg "bånddiskant" .Endvidere er limmen
Fortyndet ydeligere.
|
|
|
Det er herligt at høre. Vi ses nok senere i dag, så du kan få noget folie. Vi skal nok også se lidt på jerngeometrien fot om muligt at kunne ende med noget der kunne bruges til mellemtone (større overflade, flere lag mm.)
Det er ihvertfald spændende. Der er jo også Heil-løsningen at tage med i betragtning. Gennembrudet dit er at det er lykkedes at finde en anden basis for folien end plastik. Derfra vil løsninger kunne vælte frem. Du skulle overveje mellemtone/Heil. Den kombination ville kunne løse melemtoneproblemet endeligt.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|