| Forfatter |
|
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
| kun 4cm bred og 2cm tyk. Den er 205cm høj. |
|
|
Spændene, men hvordan i alverden har i kunnet sørge for en acceptable mekanisk stabilitet i de flotte stængler der?
Appropos hjemmelavede bånd
HF 11/86: HF på besøg hos Ole Thofte.
HF 01/87: 'La Folia' byggebeskrivelsen.
HF 04/87: 'La Folia som kollektivt udviklingsprojekt'.
HF 11/87: HF på besøg hos Johnny Sørensen
HF 02/88: 'Egevang Rib II' byggebeskrivelsen part 1.
HF 03/88: 'Egevang Rib II' byggebeskrivelsen part 2.
Herefter div. besøg og fif.
|
| Til top |
|
| |
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mekanisk stabilitet er slet ikke noget problem. Stængerne vejer ikke ret meget, men de har en tung fod af 5mm stål, hvorunder jeg bruger 3 stk. SoundCare superspikes (som forresten er flade under bunden). Foden er på prototypen en firkant på 25cm x 25cm. Den står rigtig fint og er mere stabil end f.eks. stander-lamper.
Stængerne er også helt vildt dæmpet, de har stort set ingen diffraktioner (også på grund af de er så smalle).
Mvh,
Peter
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
| Mekanisk stabilitet er slet ikke noget problem. Stængerne vejer ikke ret meget |
|
|
Men det gør luften da?
|
| Til top |
|
| |

Branche medlem
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold en hånd om dem ved et meget højt lydtryk og du kan intet mærke andet end der hvor lyden/luften kommer ud (og det gør den KUN vandret, til forskel fra alle traditionelle højttalere).
Mvh,
Peter
Også med denne URL, hvor de nye stænger kan høres:
http://www.acoustic-reality.com/lyddesign/
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
Det er en helt og aldeles ny mono-pole elektromagnetisk transducer; desværre kom jeg til at sige for meget til Eriek, og haps... hvis det nye er det omkring de lukkede bånd, så er det ikke Duelunds opfindelse, men her:
|
|
|
Hej Peter.
Godt at se at der endelig er nogen som dæmper bagside udstrålingen fra båndhøjtalere.
Men jeg tror nu ikke at Eriek har en finger med i spillet.
På side 21 i tråden her står der allerede et indlæg hvor ideen om lukkede bånd bliver beskrevet, godt nok ikke så tydeligt. men....
Jeg vil så sige at jeg aldrig har været i kontakt med Eriek.
Det er ikke fordi jeg på nogen måde vil tage æren for båndet, men Andre har sikkert, ligesom mig, gået med det i tankerne i længere tid..
Undskyld mit lidt negative indlæg..
I virkeligheden er det jo meget positivt at der sker noget nyt på højtalerfronten, så skal vi ikke bare glemme hvem der kom først. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eriek, dine bånd er i øvrigt meget gode, men er allerede modificeret, de erstattes snart med lettere og "m-kraftigere" bånd !!!
Hvor ved du fra MINE bånd er gode. Eriek har over hovedet ikke nogen
Så du HAR ikke hørt dem. De eneste der eksistere står i MIN stue.
Og der har du mig bekendt IKKE været
|
| Til top |
|
| |

Branche medlem
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LGrau,
Jeg vil ikke anklage nogen, det er helt forkert af mig.
Det kan også nemt misforståes i denne tråd. Andre, det med de bånd, det har du også helt misforstået, nu er det vist mig, som har for mange mistanker!
Jeg syndes bestemt det er godt der sker noget nyt, det er der ikke sket i mange år.
Ja, hvad kan så slå et mono-pole bånd med kæmpe vandret spredning og ingen lodret spredning?
Mvh,
Peter
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes nu ikke der var noget at misforstå.
MVH
Andre´ Jensen
Ps. Jeg tager gerne imod en officiel undskyldning.
|
| Til top |
|
| |
X-centric Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
For ligesom at bidrage til hvem opfinder hvad problematikken så har jeg faktisk produceret og solgt lukkede bånde i flere år. Den seneste og mindste model hedder Raidu FFT 75 og er en lille sag som har en nedre frekvens formåen til ca 2.5-3 KHz og derunder et smukt forløb uden resonaser og opbrydninger. Det at båndet lukkes gør at det får mere substans så der kommer mere krop kød og blod på diskant gengivensen. Det gør det også muligt at lave et fornuftigt giftemål med dynamiske enheder,noget der er ellers er nær umuligt med åbne bånd.
mvh
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig,og det var X-centric´s bånd der satte mig igang
MVH
Andre´ Jensen
|
| Til top |
|
| |

Branche medlem
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej X-centric,
Det var godt at høre. Alligevel er der mange ting, som også her kan gøres helt anderledes i forhold til hvad der er set tidligere (her tænker jeg på den ekstrem dårlige off-axis respons, som alle bånddiskanter har), men ikke mere om dette nu. Øh, der er dog tale om ET og kun ET bånd, der går meget langt ned i frekvens. Dette bånd kan for øvrigt NEMT kombineres med en dynamisk bas/sub.
Mvh,
Peter
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-centric skrev:
For ligesom at bidrage til hvem opfinder hvad problematikken så har jeg faktisk produceret og solgt lukkede bånde i flere år. Den seneste og mindste model hedder Raidu FFT 75 og er en lille sag som har en nedre frekvens formåen til ca 2.5-3 KHz og derunder et smukt forløb uden resonaser og opbrydninger. Det at båndet lukkes gør at det får mere substans så der kommer mere krop kød og blod på diskant gengivensen. Det gør det også muligt at lave et fornuftigt giftemål med dynamiske enheder,noget der er ellers er nær umuligt med åbne bånd.
mvh |
|
|
"Lukkede" bånd er gamle som Hifi'en selv (50 +)
Waal
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
Dette produkt er (endnu) ikke til salg. Jeg regner dog med den snart kører i produktionen. Det kommer dog lidt som en overraskelse, at interessen for en sådan transducer pludselig begynder at vokse kraftig på dette tidspunkt, da alt har været hemmeligt, på nær da jeg talte over mig.
Der er selvfølgelig altid nogle, som vil kopiere. Hvis det er til DIY, så er det 100% ok fra min side, men jeg har jo konkurrenter, som jeg ikke ønsker at fortælle alt.
Mvh,
Peter |
|
|
Jeg har diskuteret lukkede fultonebånd (3 vejs) med Steen i flere år på grund af en over 25 år gammel fælles oplevelse med "Heil fullrange" systemet. (tegningerne ER lavet)
Du bliver ikke "frastjålet" noget da der i den her forbindelse er der ikke noget "at stjæle"
Waal
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo desværre ikke første gang Peter AR kommer med en
"verdensnyhed" sidste gang var med seriefilteret. Et i øvrigt godt
filter, men jeg fatter ikke man vil slå det så stort op, når det blot
drejer sig om at det er værdierne der er anderledes, og ikke teorien
bag.
Hvad er der at patentere på et bånd? Magnettype, ophæng, lukket,
åben eller det er måske længden der skal patenteres, fordi det lige
netop er den længde der passer?
Jeg har ikke rigtigt vidst, hvad jeg skulle synes om Peter AR, og det
gør jeg stadig ikke. Men, hvis han ikke snart ændre tone, tror jeg
ikke jeg kan tage ham seriøst.
Undskyld min tone Peter, men jeg synes du skal tænke dig om to
eller tre gange inden du farer til pennen.
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
"Lukkede" bånd er gamle som Hifi'en selv (50 +)
Waal |
|
|
For ca. 35 år siden fik jeg at vide at jeg ikke måtte stikke fingerene i far's indbydende diskant horn, så kunne jeg nemlig komme til at ødelægge båndet.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var dog et gevaldigt skyderi. Og I skyder helt forbi hinanden.
Der er ikke så meget nyt under solen.
TAD, Technical Audio Devices, introduces model PT-R9 Super High-Frequency Ribbon Tweeter designed to support today's rigid demands for DVD Audio sound reproduction in both the Professional Studio Application and Home Theater sound environments. TAD, known for innovative speaker design, saw the need to develop delivery systems to support new innovations in DVD 96kHz Audio technology. Model PT-R9 is designed to meet this need. Featured in this new Wide-range Tweeter is a Super-Light Beryllium Vibration Board for excellent range of audio reproduction from 5 K to 120 kHz. Also featured is our newly developed, Full-Surface Drive technology which is made possible by the use of advanced Alnico 750 magnet, with its high-precision magnetic structure.
Dependability is ensured by the tremendous care and precision which goes into the manufacture of all TAD products. The PT-R9 is assembled using only selected parts and materials under strictly controlled conditions. All products are tested by experienced engineers utilizing the latest in computerized evaluation techniques. Whatever your audio needs, you can depend on TAD for unequaled performance and reliability.
The PT-R9 is a super high-frequency Ribbon Tweeter style loudspeaker designed for a wide frequency range and high input power. This makes the driver especially suitable for monitoring digital sound.
PT-R9 SPECIFICATIONS
- Input Impedance: 8 ohms
- Frequency Range: 5,000 - 120,000Hz
- Input (when crossover frequency set at 5kHz and attenuation response at 12dB/oct.): 50 watts (rated), 100 watts (maximum)
- Sound Pressure Level: 97.5 dB/W (1m)
- Crossover Frequency: Higher than 5,000Hz (Attenuation response: sharper than 12dB/oct.)
- Total Magnetic Flux: 180,000 maxwells
- Magnetic Flux Density: 7,400 gauss
- Magnet: Alnico 750
- Weight: 5 lbs. 12 oz./2.6kg
- Outer Dimensions (width x height x depth): 5-1/4 x 3-1/2 x 7 inches/134 x 89 x 179 mm
- Full-Surface-Drive Wide-range Ribbon Tweeter with a Super-Light Beryllium Vibration Board Consists of a super-light Beryllium board in a "hexagonal shape with a concurrent point in the middle", measuring 16 (micrometers) in thickness and weighing 9 mg.
- Full-surface drive made possible by the use of advanced Alnico 750 magnet and its high-precision magnetic field achieving 180,000
- Maxwells with an Air gap magnetic flux density of 7,400 Gauss.
- Wide Range and low level losses made possible by permanent alloyed core of the matching Transformer, with metal-treated wires on the primary side and the secondary side.
- Includes a short horn design, embodying all the advantages of a direct radiator which is subject to a low level of noise interference from its surroundings.
- Designed for high-level input level with a rated input level of 50 watts and a maximum input of 100 watts.
Crossover. We recommend that the crossover frequency for the PT-R9 be 5 kHz or higher with a cutoff response -12dB/oct or higher
Jeg har 4 sådanne, af lidt ældre model og lukkede er de.
Stage acompagny kan også nævnes.
Det er ikke det at de er lukkede Andre skal æres for, men måden båndene er lavet på. Ingen plastik. men papir som base.
AR Der er ingen, der har stjålet noget fra dig, Du har deimod uafvidende fået inspiratione fra mange andre kanter.
Der er da ingen idé i at fyre løs på hinanden, men at skue fremad. Den løsning som Andre er nået frem til har et potentiale ikke set før. Og så kan i hoppe og springe lige så tosset I vil.
Jeg er med i udviklingen og at nå frem til et system hvor den dynamiske enhed gør det den er godt til og at lade resten gengivet af bånd med 12 dB afrulning og ekstremt lave resonansfrekvenser, så de på det nærmeste er ohmske beslasninger og hvande pæscis samme akustke centre burde fremkalde klakører. Der er gjort forsøg på det før, det er bare ikke lykkedes. Det kan det faktisk nu - ikke som Andre har gjort, med ét bånd, men vejen er slået an.
Den hele konstruktion er så overordentlig simpel og i fuld overensstemmelse med alle fysiske regler.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Newform Research laver også 45" lange lukkede bånd, og i min
søgen på lukkede bånd faldt jeg over disse
http://membrane.com/impact/products/prodairfoil_works.html
som jeg ikke aner en pind om, men interessante ser de ud. Kan
spille fra 170 - 20.000 Hz.
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke helt rigtigt Kjeldsen, Newform Research R45 er tre bånd stillet ovenpå hinanden og rundt regnet ens med mine R30 hvor der så kun er to bånd stablet i højden.
Om R45 er lukkede ved jeg ikke med sikkerhed men R30 ser da meget ud til at være åben på midten i længderetningen..
Mvh. Jens/Modifix , - der forhåbentlig får solgt_sine_Newform's til sidst.. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|