Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 22:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Mest rigtig lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 55
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
A.V.J skrev:

Hej Frederik

Så må jeg jo prøve at udtrykke mig andreledes.

Jeg er godt klar over at det er en 3 vejs, hvor de 2 * 8" får det samme signal. Men udfra hvad jeg kan se på billedet så er den del af kabinettet som de 2 enheder sidder i udformet som en lang kanal, (selvfølgelig med matrix struktur) med en enhed i begge ender.

Ide'en i en transmisionsline er jo at den akustiske energien fra bagsiden af enheder, skal forsvinde så meget i transmisionslinien at den ikke vender tilbage til enheden igen.

Men ved at sætte endnu en enhed i transmisionslinien i den anden ende, har man stadig fordelen ved transmisionslinien men har fjernet den ulempe med akustiske kortslutnig under systemresonansen.

Hvad der reelt sker burde kunne ses hvis man sammenligner impedankurven, for basenhederne, før impedans korrektion, mellem den 2 vejls med 1 * 8" og den 3 vejs med 2 * 8". Er de tilgængelig, hvis muligt vil jeg da gerne se dem?

mvh Allan

Transmissionlinien benytter tidsforsinkelse for at opnå samme udnyttelse af bagsidestrålingen som ved basrefleks og slavesystemer. De sidstnævnte benytter sig af akustiske resonanskredse.

Hensigten er i alle tilfælle BAS - MASSER AF BAS

Matrixkabinettet benytter sig af gennemstrømningsventiler

Waal

Det er da interessant, at der er sat spekulationer i gang. Men en transmissionslinie, kan man vist ikke kalde den konstruktion. Langt snarere en slags udstødningningsrør. Om der er en eller to enheder i konstruktionen er for såvidt ligegyldigt (lydbølger går igennem hinanden). Det der tæller er midtfeltet, hvortil hullerne er små og hvori dæmpematerialet er træuld. Ganske som i en lyddæmper fjernes de højere frekvenser, så de ikke vender tilbage til bagsiden af enheden. Konstruktionen er en videreudvikling af en tidligere også lukket matrixkonstruktion, hvor gennemføringshuller og kamre  var mindre. Mit mål med konstruktionen er at få basgengivelsen til at blive bedre og mere forståelig.
At det er lykkedes, vidner brugeres udtalelser sig om. Bas skal som bekendt føles mere end de skal høres som noget der skvulper i  lytterummet.

Det er transienten, der er vigtig at få gengivet - sinustoner, som der forkuseret så meget på - er vist kun et epifænomen. I bassen ihvertfald.

Jeg må lige tilføje at transientens frekvensindhold - ihverfald for de skrappeste af dem er et frekvensbånd fra DC til lys. Så sinustoner kan skam bruges til at måle med - altså lineær frekvensgang fra - Jah! hvorfra? og til - og nok en gang - Jah hvortil?
Målet for anstrengelserne er jo lytteren siddende i sin lytteposition - denne har jo visse begrænsninger i sin hørelse men sør'me også upåagtede dele. De 4 Hz f.eks.

ARA's bud fra 2 Hz til 100kHz er da et mål.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Mest rigtig lyd og her taler vi gengivelse af, så må den nødvendigvis omfatte alt vi registrerer som værende påvirkning af lyd.

Et faktum er, at transienten er den vigtigste parameter at få i orden. Derved sættes der også fokus på den direkte lyd, der netop er transientbæreren. Alene ud fra den synsvinkel - atlså transientens - så er det meget nemt at hugge pæle i mange af de diskussioner, der har været bragt i denne samt andre tråde.

At få transienten gengivet korrekt giver ingen frihed til plane forplader, sidemonterede basenheder, åbne systemer, lydreflekterende flader andet end tæt på enheden og da med fuld kontrol over, hvad sker dér, tæt på enhed og ved gevaldigt lydtryk. Løse subwoofere, der menes frit placérbare, samt en masse andre fejlagtige løsninger, der er brugt alene for at spare penge og bilde købere ind at simpelt er godt.

Det er en dyb sandhed, at simpelt er godt, men for simpelt er en katastrofe.

Den højttalerløsning, det oprindelig var mit ønske at bringe her på hifi4all, er nu endelig færdigudviklet - ja! noget sådant tager tid - og er endt med at rumme så mange nye og overraskende løsninger på "uløselige problemer", at det ikke vil være muligt, at bringe den som en fri bygge-konstruktion.
Der er så mange tilsyneladende "småting", der skal udføres på en særlig måde, og med særlige komponenter, at jeg ikke kan overlade det til den individuelle selv. Det ville være alt for usikkert at lade stå til og forsyne den med ting fra rodekassen. Og alligevel proklamere at det er min konstruktion.

Der er ingen frihed - hvis bedst mulige resultat skal nås.
Den lille d'Apolitto har været på nettet længe, og antallet af kendte selvbyggere meget lille, så den hele idé med selvbyggeri, der indebære noget besvær, kan vel siges, at have skudt sig selv i foden.

Den kommende tendens af kopivirksomhed fra øst, bevirker jo faktisk også at velbevarede hemmeligheder ikke sådan lige skal kunne nås kendskab til.

Og der er mange godt skjulte hemmeligheder i den konstruktion og dens komponenter. Hemmeligheder jeg ønsker at bevare som sådanne, så dansk højttalerindustri kan vedblive at stå som noget særligt.

Det forhindrer dog ikke at man kan diskutere de fejlagtige løsninger - på alle planer - selv om det selvfølgelig vil ramme hårdt, om man har ofret en del penge på noget, som er direkte forkert såvel som køber som fabrikant.

Man kan jo bare anlægge det synspunkt, at sinustonen er vigtigere end transienten, skulle man ønske af forsvare sit køb/løsning

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Illustreret Videnskab omtaler denne gang en særlig del af hjernen placeret i tarmene. En interessant tanke egentlig. Faktum er at ifølge embryologien så passerer vi fiskestadiet. Gælleanlæg bliver til ører og sidelinier?  -  ja! hvad med dem?

mvh  Steen Duelund

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej Steen

Det lyder rigtigt spændende, kan du ikke skrive lidt mere om hvad konstruktionen går ud på og måske billeder. Når det nu ikke bliver hjemmebyg eller selvbyg hvad vil den så komme til at koste, skulle man ønske at erhverve sig denne hølttaler.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Lasse.

Med hensyn til prisen. DCA er igang med en forserie på ialt 9 sæt af det der herude er kommet til at hedde Hifi4all-højttaleren.

Disse højttalere er lovet væk til især det norske marked og er samtidigt et forsøg på at lære os selv at bygge højttalere i større styktal.

På baggrund af denne korte forserie vil det være bedre muligt at prissætte produktet realistisk.

Alle forespørgsler om priser og levering af produkter kan henvendes til Frederik Carøe på: duelundcoherentaudio@hotmail.com . Frederik er fortsat DCA's høj-adækvate handelsled.

Mvh. Jens/Modifix von DCA. -der svarer fordi Frederik er i bad med sig selv..

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jamen hjerteligt tillykke med Højttaleren... Glæder mig til at kunne lytte på den på et tidspunkt.
 Hvis den er ligeså god value som jeres kabel så bliver den sikkert en klasikker..

Al lykke til

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Steen

Det lyder rigtigt spændende, kan du ikke skrive lidt mere om hvad konstruktionen går ud på og måske billeder. Når det nu ikke bliver hjemmebyg eller selvbyg hvad vil den så komme til at koste, skulle man ønske at erhverve sig denne hølttaler.

Det har jeg vel egentlig beskrevet - At gengive transienter korrekt og dermed alt andet også. Det kan sjovt nok beskrives så enkelt. Den menneskelige lytter er medtaget så langt som det har været muligt med en to-vejs. Man skal op på en tre-vejs for at kunne løse den del fuldstændig.
Det er en full-range løsning, der ved en passende opstilling i et hjem, er målt til at favne frekvensområdet fra 10 til 40000 Hz, og med et impedansforløb, der er den rene drømmebelastning for en forstærker. Alene den del af dens ydelse løfter ens anlæg en del.

Det jeg ikke er villig til er at lade filter og enheder være frie og for såvidt heller ikke kabinet, hverken indre eller ydre. Samspillet enhed/enhed filter og kabinet er for delikat til at det kan overlades til en selvbygger.

Hvad finish'en angår så ved jeg, at det let kan komme til at koste en bondegård om det er finér eller maling. Det er dér, der er penge at spare.
Fra os, vil, uanset om man kan lide det eller ej, kabinetterne være belagt med 6 mm grå filt. Man kan så selv oven på det, selv lægge et smukt stof, helt efter eget valg/smag.
Der findes et sandt hav af muligheder, som ovenikøbet kan ligne malet med silkemat maling om det er det man foretrækker. Det kan oven i købet skiftes ud skulle ens smag ændres.
Kræfterne er lagt dér, hvor det er lyden, det drejer sig om. Og hvad den angår, så er selv jeg overrasket over, hvad det er blevet muligt at hente ud af den konstruktion. Det har været en lang vej, meget lang endda, men det er blot at lade alle de af mig i denne tråd samt hjemmeside indlagte bidrag samle i én praktisk løsning. Det har ikke været let for mig, så det kan jeg roligt skrive.

Hvad pris angår, så vil jeg kæmpe som en bjørn for at det skal være nåbart for alle. Det er ikke en AYLI konstruktion, men tæt på.

Jeg håber, at det besvarede dine spørgsmål.

mvh Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

kimhvid skrev:

Jamen hjerteligt tillykke med Højttaleren... Glæder mig til at kunne lytte på den på et tidspunkt.
Hvis den er ligeså god value som jeres kabel så bliver den sikkert en klasikker..

Al lykke til

Takker!  Ord kan ikke beskrive den. Gjorte forsøg ender i næsten religiøse lovprisninger. Men mon ikke nok et besøg i en hifi-klub og konfrontation med dens kritiske medlemmer kunne belyse dens sande kvaliteter. Med den lange vintertid og dermed øgede hifi-interesse kunne den mulighed jo opstå.

Simpelt er godt og udstrakt brug af de få gode enheder der er, eller kan laves ligeså.

mvh  Steen Duelund

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

dyna skrev:

... uden at have orket at tygge mig igennem alle indlægene i den debat der henvises til har jeg alligevel lyst til at kommentere den.

Som jeg ser det forfægtes der to standpunkter omkring lytning til musikanlæg; et absolutistisk, dvs. man kan sige hvad der er godt og hvad der er skidt, og det kræver ekspertice at kunne det, og et relativistisk, dvs. at det er en smagssag om man kan lide dette eller hint og alle kan være med.

De fleste er sikkert enig med mig i at begge synspunkter er grøftekanter. Det er efter min mening nonsens at påstå at Ben Webster spiller bedre saxofon end Stan Getz, selvom det lyder ganske forskelligt når de spiller. Omvendt er der heller ingen som har hørt undertegnede spille som vil være uenige i at begge de førnævnte herrer spiller bedre end mig. Fuldstændigt absolut og uden relativisme.

Det interessante er for mig at se derfor ikke at placere sig i den ene eller anden grøft, men at undersøge hvad der kendetegner kvalitet og hvordan den opleves.

Overført på det emne som diskuteres i dette forum: Hvorfor synes du at x lyder bedre end y og hvordan kommer det til udtryk.

Denne måde at angribe sagen på kan måske højne diskussionernes kvalitet og almene interesse.

mvh dyna

Jeg er helt enig.

mvh. Henrik300

Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hej Steen

Tak for den uddybende forklaring, lige et tillægsspørgsmål er det en 3 vejs "ting" du har frembragt ? og hvis ikke kan konstruktionen så danne basis for en 3 vejsløsning ?

Til Dyna og Henrik300

Som jeg har opfattet denne tråd, so far, så er der mere hen af vejen blevet tale om en videnskabelig tilgang til emnet "mest rigtige lyd", Steen Duelund har gennem sine egne erfaringer og den der til relevante litteratur forsøgt at gøre rede for hvilke krav der skal være opfyldt for at vi ad elektronisk vej kan komme tæt på gengivelsen af lyd som den opleves i virkeligheden. Sådan som jeg ser det er det mere virkeligheden vi prøver at genskabe med alt hvad det indebærer, for virkeligheden er ikke altid rar at høre på og det vil denne højttaler heller ikke altid være. Men det kan jo være at Steen gider smide et par kloge ord for jeg tror at jeg skal være heldig hvis jeg har fattet 10 % af det der er skrevet og sagt i denne tråd.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
kimhvid skrev:

Al lykke til

Takker!  Ord kan ikke beskrive den. Gjorte forsøg ender i næsten religiøse lovprisninger. Men mon ikke nok et besøg i en hifi-klub og konfrontation med dens kritiske medlemmer kunne belyse dens sande kvaliteter. Med den lange vintertid og dermed øgede hifi-interesse kunne den mulighed jo opstå.

Simpelt er godt og udstrakt brug af de få gode enheder der er, eller kan laves ligeså.

mvh  Steen Duelund

Den effekt kunne omtalte besøg i ovennævnte klub udemærket tænkes at have.

Min eneste bekymring er at jeg forelsker mig i højttaleren og derefter skal have overbevist min kone om at installere en filt/velour beklædt højttaler i stuen. Suk.
 For at uddybe min fortvivlese skal nævnes at konen faktisk er arkitekt med hang til minimalisme og absolut ikke er vant til kompromiser (når det ikke falder til hendes fordel altså). Mit håb ligger alene i tanken om den goodwill jeg i årenes løb gerne skulle have sparet sammen.
 Hvis i foretager offentlige demonstrationer af barnet, er i ikke venlige at annoncere det her på siden ?

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Steen

Tak for den uddybende forklaring, lige et tillægsspørgsmål er det en 3 vejs "ting" du har frembragt ? og hvis ikke kan konstruktionen så danne basis for en 3 vejsløsning ?

Til Dyna og Henrik300

Som jeg har opfattet denne tråd, so far, så er der mere hen af vejen blevet tale om en videnskabelig tilgang til emnet "mest rigtige lyd", Steen Duelund har gennem sine egne erfaringer og den der til relevante litteratur forsøgt at gøre rede for hvilke krav der skal være opfyldt for at vi ad elektronisk vej kan komme tæt på gengivelsen af lyd som den opleves i virkeligheden. Sådan som jeg ser det er det mere virkeligheden vi prøver at genskabe med alt hvad det indebærer, for virkeligheden er ikke altid rar at høre på og det vil denne højttaler heller ikke altid være. Men det kan jo være at Steen gider smide et par kloge ord for jeg tror at jeg skal være heldig hvis jeg har fattet 10 % af det der er skrevet og sagt i denne tråd.

Steen er for år tilbage kommet frem til en en matematisk model for et flervejststem der opfører sig som én enhed, eller rettere som teorien forskiver at den bemelde enhed skal opføre sig (minimumfase-regel) Flervejssystemer med den adfærd ér en "Duelund opfindelse"

Den/de overføringsfunktioner der er kommmet ud af det arbejde dækker både 2, 3,4 og 5 vejs systemer hvor alle enheder opfører sig ens d.v.s spiller synkront/har samme fasedrej.

Overføringsfunktionen vist grafisk er den færdige højttalers akustiske output vist som de enkelte enheders filtrerede output/det samlede system.

Den omhandlede højttaler er blot den sidste i rækken af mange forskellige højttalere skåret over samme synkrone læst og som måske indeholder elementer tidligere Duelundsystemer ikke nødvendigvis indeholder  

Jeg har bygget et 3 vejs system for år tilbage og var ikke sluppet igennem nåleøjet uden Duelund som fødselshjælper, ja det var s'gu nærmest som at komme i lære selv om jeg havde bygget en del højttalere gennem årene.

Jeg ville også være overordenligt lunken ved at lægge konstruktionen ud som selvbyg og ikke kun p.g.a. muligheden for kommercielt kloneri, men fordi enhver springen over hvor gærdet er lavest meget hurtigt degraderer resultatet til en "ikke synkron Duelund", dårlig efterligning eller hvad vi nu skal kalde det.

BEMÆRK Jeg er ikke deltager i Duelunds kommercielle eventyr

Waal 

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Steen

Hej Lasse

Den 3-vejs der er afbildet tilhører en svensk "forbindelse". Billederne blev vist da kabinetarbejdet og filterstumperne er ganske lig den 2-vejs.

Den 3-vejs er ligeledes en af vore kommende konstruktioner, men det er ikke den, som er omtalt i tråden her.

Mvh.

Frederik Carøe 

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:
dyna skrev:

... uden at have orket at tygge mig igennem alle indlægene i den debat der henvises til har jeg alligevel lyst til at kommentere den.

Som jeg ser det forfægtes der to standpunkter omkring lytning til musikanlæg; et absolutistisk, dvs. man kan sige hvad der er godt og hvad der er skidt, og det kræver ekspertice at kunne det, og et relativistisk, dvs. at det er en smagssag om man kan lide dette eller hint og alle kan være med.

De fleste er sikkert enig med mig i at begge synspunkter er grøftekanter. Det er efter min mening nonsens at påstå at Ben Webster spiller bedre saxofon end Stan Getz, selvom det lyder ganske forskelligt når de spiller. Omvendt er der heller ingen som har hørt undertegnede spille som vil være uenige i at begge de førnævnte herrer spiller bedre end mig. Fuldstændigt absolut og uden relativisme.

Det interessante er for mig at se derfor ikke at placere sig i den ene eller anden grøft, men at undersøge hvad der kendetegner kvalitet og hvordan den opleves.

Overført på det emne som diskuteres i dette forum: Hvorfor synes du at x lyder bedre end y og hvordan kommer det til udtryk.

Denne måde at angribe sagen på kan måske højne diskussionernes kvalitet og almene interesse.

mvh dyna

Jeg er helt enig.

mvh. Henrik300

Der er ikke et gran sandhed i om noget man synes. Hvad smager bedst; hindbær eller jordbær? Det er op til den enkelte at synes det, og kan derfor ikke besvares entydigt. Smag er som smag er - individuel.

Musik er et spørgsmål om smag, men det er gengivelsen af den ikke.
En producer kan tilsætte sin smag på en produktion og friheden til at vælge til eller fra haves - og heldigvis for det.
Gengivelsen skal klare det, der er indspillet. Om man så kan lide det eller ej er et spørgsmål om producent/produktion/format/apparatur/lytterum for ikke at undlade lytterens eget humør.

Det der er svært, er at finde en knage gengivelsen kan hænges op på. Med elektronik er det så dejlig simpelt. Firkanter er ordet og firkanter er det så. Amplitude og fase er klart vist, så alt er godt.
Måler en forstærker korrekt, ja så er den også korrekt.

Men nej! sådan er det ikke.

Der er det lille Aberdabei - at ydelsen ikke er for et måleinstrument men for en menneskelig lytter og hans/hendes hørelse. Ikke hans/hendes smag og hvad han/hun nu synes, men for hørelsen i sig selv for den, der nu bærer den.

Den er Åh så forskellig og individuel siges det igen og igen. Men som alle "sandheder" skal også den tages med et gran salt. For hørelsen og hørelsen brugt alene er det organ hvoraf det talte sprog udvikles for den enkelte. Og taler det tillærte sprog gør vi da, ovenikøbet så godt at selv de svageste nuancer klikker ind på lystavlen.
Læreorganet kan ikke være så forskelligt som antaget.

Af sproget er musikken afledt basalt set. Det er først i ny tid, at Gudernes Brølen og jordsønderrivende bas er forsøgt gengivet. Først i Guds huse og senere til koncerter. Jon Leif rinder mig her i hu.

Den sproglige opfattelse ligger stadig til grund og det selv om taleområdets frekvensområde er overskredet.

Jeg er tydeligvis (forhåbentlig) ikke spor enig. Hvorfor - er beskrevet tidligere.

mvh  Steen Duelund

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

kimhvid

Min eneste bekymring er at jeg forelsker mig i højttaleren og derefter skal have overbevist min kone om at installere en filt/velour beklædt højttaler i stuen. Suk.
 For at uddybe min fortvivlese skal nævnes at konen faktisk er arkitekt med hang til minimalisme og absolut ikke er vant til kompromiser (når det ikke falder til hendes fordel altså). Mit håb ligger alene i tanken om den goodwill jeg i årenes løb gerne skulle have sparet sammen.
 Hvis i foretager offentlige demonstrationer af barnet, er i ikke venlige at annoncere det her på siden ?

[/QUOTE skrev:

Hej

Ift. min kønnere halvdel har jeg løst problemet ved dels at læse jura, dels veje henved det dobbelte af hende, dels ved at bygge højttalere, der også er væsentligt tungere end hende.

Den sidste har hjulpet mest...

Vi skal nok indrykke en nyhed her på siden, når systemet står klart.

Mvh.

Frederik Carøe

Hej

Ift. min kønnere halvdel har jeg løst problemet ved dels at læse jura, dels veje henved det dobbelte af hende, dels ved at bygge højttalere, der også er væsentligt tungere end hende.

Den sidste har hjulpet mest...

Vi skal nok indrykke en nyhed her på siden, når systemet står klart.

Mvh.

Frederik Carøe

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Steen

Til Dyna og Henrik300

Hifi4all-versionen er 2-vejs. En 3-vejs vil komme.

Jeg kan egentlig ikke udtrykke det meget bedre selv. Så selv de omtalte 10% er åbenbart nok til, at den dybere mening fremstår.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

kimhvid skrev:
Duelund skrev:
kimhvid skrev:

Al lykke til

mvh  Steen Duelund

Jeg er overbevist om, at tager du hende med på råd og lader hende lytte på dyret først - så vil hun blive blød om hjertet og synes godt om den ligevel. Især hvis hun må bestemme noget.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Mest rigtig lyd er trådens emne og diskussionen bør vel ligge på, hvordan dette opnås.

Problemet er at tidligere tiders "gør det selv" tendens ligesom er døet ud, i troen på, at det kan man nok ikke gøre bedre end fagfolk og slet ikke billigere. Det kan have sin rigtighed for mange, men sandt er det ikke. Man kan gøre det langt bedre selv, men man skal have en kæmpeviden opsamlet igennem rigtig mange år. Der er en tendens til at den interesse for hifi og selvbyg hører ungdommen til, og med alderen rettes imod rødvin og f.eks. svampe. Det er jo godt nok, men det fjerner erfaringen og uden den intet klarsyn. Der er også en anden tendens til at forstærkerfolk slår sig på højttalere og det selv om det er 2 vidt forskellige ting.

Men lad tråden være åben for en dialog. Teori er givet, og referencer ligeså. Det er noget af en post at gennemlæse det hele, men det har jeg måttet gøre, og så derudover også bruge det.

Højttalere er noget totalt misforstået noget. Viden om enheder er på det nærmeste glemt i striben af nyheder, filtreringer en by i Rusland og den praktiske udførelse fokuseret på udseende eller pris - måske begge.

Man kan være heldig, at få det man betaler for. Der har været nogen "uheld", der var alle pengene værd, men gentagelse udeblev, som om egen succes ikke blev opfattet. Det er selvfølgelig noget af en katastrofe, at en løsning der er god forsvinder i den blå luft. Men det er åbanbart skæbnen for højttalerløsninger. De skifte måske ikke udseende tit nok. Lyden fra de instrumenter, der skal gengives er meget nær den samme og har for visse instrumenters vedkommende være uændret også i formgivning i flere hundrede år. Kan en højttaler det den skal, så må udseendet være som det nu er. Udseende og ydelse hører sammen - det er der overhovedet ikke noget nyt i.

Så frem med den hvasse pen.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Ingen hvasse penne? 

Nå! det er jo også sommerferie, så solskinnet har og bør have første prioritet.

Tråden bør måske stoppe her. Den er blevet lang, men også med mange vigtige URL, der udbygger de påstande, jeg er kommet med.

At høre lydbidrag fra virkelighedens verden gør vi alle hver dag. At høre dem gengivet - sjældent.

Det vi ikke kender er faktisk det, der ligger i rillerne/sporene skåret analogt eller gendannet digitalt. Der indføres fejl dér selvfølgelig. 

Derfra igennem udstyr af forskellig slags. Der indføres fejl dér selvfølgelig.

For endelig som sidste led, at omdanne den elektriske energi til akustisk ditto. Dér indføres der fejl, så det batter noget.

Min indsats har ligget dér - i de stumper der skal bruges dér , i de enheder, der også skal bruges dér, i de systemer det hele skal sættes sammen med og ihukommende det mål det hele drejer sig om "lytteren".

Slet ikke nogen let opgave at løse - ikke uden at træde nogen over tæerne. Den ende af det hele, er så fuld at gale valg, forkerte aksiomer, og helt galt teoretisk grundlag.

Min situation er nu ændret, så den frihed, jeg tidligere har haft til at fortælle vidt og bredt om, det jeg havde fundet frem til, er nu ikke til rådighed. Så set i det lys, slutter jeg mine bidrag i denne tråd.

mvh  Steen Duelund

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Problemet er at tidligere tiders "gør det selv" tendens ligesom er døet ud .......

Det er ihvertfald ikke din skyld  Men din mundkurv er godt nok en streg i regningen

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

<< Forrige Side af 55 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes