Forfatter |
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skrev jo lige, at man godt kunne parallelkoble diodebroer på AC-siden, ikke? (det var altså lidt for geeket, det jeg skrev)
Du køber en kronemuffe og skærer den til, så der kun er tre led tilbage.
I den ene side skruer du trafoens ledeninger fast således:
Øverste: Den grønne
Midterste: Den røde og den brune
Nederste: Den blå
I den anden side skruer du følgende ledninger fast:
Øverste: De to ledninger fra øverste AC ifølge tegning
Midterste: Den ledning, der kommer fra det sted, hvor du også har de to "P"-forbindelser (ledninger) fra modulerne siddende.
Nederste: De to ledninger fra nederste AC ifølge tegning
Der skal nu være kortslutning mellem den grønne ledning fra trafoen og den ifølge tegningen øverste AC på diodebroen - mål efter!. . . . og så fremdeles med de to andre.
Jeg bliver snart tørstig efter noget, der er godt pumpet med alkohol __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 192
|
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja.. lidt geeket.. hehe...
P .s Har læst hvad du skrev, men det er jo ikke alt jeg forstod. Det er jo ikke fordi jeg vil genere nogen at jeg spørger... (jeg ved bare ikke bedre om alt det her elektronik... )
Er det så så'en her det skal være... ? :

|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups . . . my mistake  . I den situation skal man kun bruge én diodebro - sorry.
Og så ser tegningen sådan ud:
Det, jeg lod mig forvirre af, var, at man også kan bruge en diodebro og et par lytter til hver modul. Det vil så kun være trafoen og stelpunktet, der vil være fælles.
__________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåå... Hehe så er jeg jo ikke så dum igen...
Det hele er bare noget forvirende generalt. I de andre indlæg vedr. det her, er der forskellige måder at forbinde det hele, så jeg har nok også blandet det sammen.
Men har det nogen betydning om det er 1 bro eller 2 man bruger lyd mæssigt...? Fordele/ulemper...
P. s Mange tak for hjælpen, det er sku' noget rart at have mindst 1 der gider/kan.
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er egentlig mange måder at koble tingene sammen på.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen fordel i - rent lydmæssigt set - alene at bruge flere diodebroer. Skal lyden forbedres, ville jeg overveje og have en diodebro og et sæt lytter til hvert modul for sig, så kun trafoen og stelpunktet blev fælles. Det vil give den fordel, at kraftige signaler i den ene kanal ikke smitter af over på den anden kanal gennem forsyningen så meget. Og skal det være rigtigt godt, så skal du også bruge to trafoer, en til hver kanal. Og så bliver det dyrt __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Ja, der er egentlig mange måder at koble tingene sammen på.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen fordel i - rent lydmæssigt set - alene at bruge flere diodebroer. Skal lyden forbedres, ville jeg overveje og have en diodebro og et sæt lytter til hvert modul for sig, så kun trafoen og stelpunktet blev fælles. Det vil give den fordel, at kraftige signaler i den ene kanal ikke smitter af over på den anden kanal gennem forsyningen så meget. Og skal det være rigtigt godt, så skal du også bruge to trafoer, en til hver kanal. Og så bliver det dyrt  |
|
|
Ok, så hvis jeg bruger 2 lytbank'er så skal det se så'en ud...? :

Eller tager jeg fejl...?
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
I bygge bogen til Zappen er der en tegning på side 14 der viser hvordan delene i strømforsyningen sættes sammen. http://www.lightball.dk/download/dk/pdf/zp22mat.pdf Det er vidst den mest brugte måde at lave en ± forsyning på
Broholms forslag virker også og hvilken der lyder bedst ved jeg ikke
__________________ I reject your reality and substitute my own
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må nok krybe lidt til korset og indrømme, det forslag, jeg rettede på, faktisk også virker. Det er bare lang tid siden, jeg har set den version, og jeg selv bruger den metode, jeg foreslog. Men om den ene er bedre end den anden, kan jeg ikke svare på, til trods for jeg læst og studeret det en del (men som sagt lang tid siden).
Og FeedRate tager ikke fejl __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Capslock Jo det er også det jeg har set mest af her i forumet. Men når man skal sætte 2 ekstra lytter på og med 8 dioder (det blev jeg anbefalet..), så er jeg ikke så meget inde i elektronik, at jeg selv kan regne den ud. Hvis jeg havde 2 trafoer og 4 dioder + 4 lytter, så er den jo nem nok at tage fat på...
>boholm
 Hehe... Er der så nogen af de tegninger på denne side (2) der ikke kan bruges..?
Jeg tænkte på når man bruger 2 sæt lytter, at så må den da blive lidt mere strømstærk og mere konstant.. eller...?
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|

Det her skulle svare til tegningen i byggebogen. Klatten i midten med den røde og den hvide ledning skal forestille en stelskrue.
|
Til top |
|
|
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock skrev:

Det her skulle svare til tegningen i byggebogen. Klatten i midten med den røde og den hvide ledning skal forestille en stelskrue.
|
|
|
Som en anden uviden Zap-bygger med problemer smutter jeg lige ind med et kort spørgsmål:
Er det en god (måske nødvendig) ide med en stelskrue? Jeg antager det er en skrue der forbinder lytter med kabinettet?
Min opstilling hyler og jeg har efter opfordring fra LC kigget på mine stel forbindelser. Det har dog ikke hjulpet så derfor har jeg sendt mine moduler til check hos LC. Jeg har dog ikke prøvet med en stelskrue, det kunne være det hjalp...
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
FeedRate skrev:
>boholm Hehe...Er der så nogen af de tegninger på denne side (2) der ikke kan bruges..?Jeg tænkte på når man bruger 2 sæt lytter, at så må den da blive lidt mere strømstærk og mere konstant.. eller...? |
|
|
De dutter allesammen. Men hvad der lyder bedst, må du fortælle os. Jeg har aldrig selv brugt den med to diodebroer, da jeg ikke kan se, hvad fidusen skal være.
Jo større/flere lytter (det er det samlede µF tal, der tæller), jo mere strøm er der i baghånden og jo mere strøm er der til bassen. Ripplen (variationen i spændingen) bliver også mindre, hvilket også er en god ting.
Don Räß skrev:
Er det en god (måske nødvendig) ide med en stelskrue? Jeg antager det er en skrue der forbinder lytter med kabinettet?
Min opstilling hyler og jeg har efter opfordring fra LC kigget på mine stel forbindelser. Det har dog ikke hjulpet så derfor har jeg sendt mine moduler til check hos LC. Jeg har dog ikke prøvet med en stelskrue, det kunne være det hjalp... |
|
|
Jeg er ikke professionel bygger, så . . . here goes:
Så vidt jeg har lært: Man bør altid stelle sit kabinet, men der er mange måder at gøre det på:
http://www.rane.com/note151.html giver et godt indblik, hvad vi har med at gøre. "Normalt" har man et eller andet centralt sted i kassen et samlingspunkt for alle sine nul/stel-ledninger, og herfra går der så også en ledning til et sted på kassen, men hvor i kassen er så det næste spørgsmål. Man må helst ikke "serie-forbinde" sine stelpunkter, d.v.s. at føre den fjerneste stelledning til den nærmeste og så føre denne videre til den næste osv. Alle stelledninger bør (læs *skal*) føres direkte til det fælles punkt.
Nu kender jeg ikke Zap-modulerne, så jeg ved ikke, hvordan de er at arbejde med. Men det dokument, Capslock fandt, er der intet, der indikerer nogen grund til ,at det skulle stå og hyle. Men jeg vil bede dig prøve at lave en simpel opstilling på gulvet / køkkenbordet  , hvor du kun bruger et enkelt modul, hvis altså der ikke findes fejl på dem. Husk korte og tykke ledninger mellem det hele. Kortslut indgangen, tilslut højttaleren og tænd for den. Hyler den? __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående de tegninger der er her på siden, så vil den første, fra den 27/10 kl 16.41 give 120 Volt over lytterne istedet for 60 V
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock skrev:
Angående de tegninger der er her på siden, så vil den første, fra den 27/10 kl 16.41 give 120 Volt over lytterne istedet for 60 V |
|
|
Nå... hmm... (troede den var god nok..)
Det er nok ikke så smart at bruge den så...
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt set, Capslock
Og med hensyn til "stel/nul/jord": Der er forskel på "stel/nul/jord" på elektronik-siden og på "stel/nul/jord" på 220V-siden. De må *IKKE* kobles sammen. Kun hvis du er 100% sikker på, at der er jord i din 220V installation (og dermed et jordspyd ude i haven). Alt 220V skal holdes for sig og pakkes godt ind, så man ikke ved vanvare kommer til at røre ved det. __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Ups . . . my mistake . I den situation skal man kun bruge én diodebro - sorry.
Og så ser tegningen sådan ud:
Det, jeg lod mig forvirre af, var, at man også kan bruge en diodebro og et par lytter til hver modul. Det vil så kun være trafoen og stelpunktet, der vil være fælles.
|
|
|
Bare for at være sikker... Skal brun og rød fra trafo på lytterne, før de skal på modulerne som P...? Hvis de kører på lytterne først vil det ikke kortslutte så...?
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke dit spørgsmål, men tegningen er korrekt.
Prøv at angive, hvor du ville sætte rød og brun - evt. med en hvid pil.
__________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
FeedRate skrev:
Bare for at være sikker... Skal brun og rød fra trafo på lytterne, før de skal på modulerne som P...? Hvis de kører på lytterne først vil det ikke kortslutte så...?
|
|
|
Ja de skal på lytterne først og det vil ikke kortslutte. Hvis du følger tegningen skal det nok gå. __________________ I reject your reality and substitute my own
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg prøvet med tegning fra :27 Oktober 2004 kl. 17:48
Først satte jeg broen til, og den sender 94 V ud. Derefter prøvede jeg med lytterne til og så begyndte softstarten at ryge igen. sikringerne (nogle nye nogen... ) sprang ikke, det er ellers 6 Amp. Jeg har sat lytterne sammen efter tegningen, så det er nok fordi jeg har ødelagt dem efter første forsøg. Jeg vil fejlsøge lytterne når jeg for tid.
Så det kan vel ikke være andet en lytterne den er galt med vel...?
|
Til top |
|
|
enoch Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 121
|
Sendt: 30 Oktober 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
FeedRate skrev:
Så har jeg prøvet med tegning fra :27 Oktober 2004 kl. 17:48
Først satte jeg broen til, og den sender 94 V ud.Derefter prøvede jeg med lytterne til og så begyndte softstarten at ryge igen. sikringerne (nogle nye nogen... ) sprang ikke, det er ellers 6 Amp.Jeg har sat lytterne sammen efter tegningen, så det er nok fordi jeg har ødelagt dem efter første forsøg. Jeg vil fejlsøge lytterne når jeg for tid.
Så det kan vel ikke være andet en lytterne den er galt med vel...? |
|
|
Nu har jeg været doven til at læse alles indlæg, men har du prøvet uden softstart filteret?
Grunden til jeg skriver det er at jeg har hørt MANGE problemer med at defekte softstarts filtere. Det som jeg havde siddende i min ZAP fungere en lille måned derefter, hvad gang jeg tændte min ZAP spillede der musik i 5-10 sek og derefter lidt og røg og så slukkede den. Efter jeg tog softstart filteret ud... Ingen problemer!
|
Til top |
|
|