Forfatter |
|
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
Sendt: 30 Oktober 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja prøv at gøre som Enoch skriver uden softstart relæet skulle jo klikke efter ca 3 sekunder og prøv at måle spændingen på lytterne både AC og DC __________________ I reject your reality and substitute my own
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 192
|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok så er jeg så langt... Men i må lige godkende mine målinger før jeg sætter modulerne på... Jeg har koblet lytterne på, og nu for jeg 150V over broen...(Er det ikke lidt meget..?)
Og så på lytterne i forhold til nr. :

1-2 : 150 DC / 330 AC 1-3 : 75 DC / 165 AC 2-4 : 75 DC / 165 AC Det er jo 1-2 der skal på modulerne, så er det ikke helt vildt meget...?  Eller betyder det ikke noget hvor mange V der er...? Svar ønskes hurtigt da jeg snart ikke kan vente med at få den op og køre...!!!
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har 80 V lytter og SE moduler ser det fint ud.
Du har ± 75 V d.v.s. at du i forhold til stel (3-4) har +75 og -75 volt og det passer lige med max spænding modulerne kan tåle ifølge byggebogen side 12 __________________ I reject your reality and substitute my own
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock skrev:
Hvis du har 80 V lytter og SE moduler ser det fint ud.
Du har ± 75 V d.v.s. at du i forhold til stel (3-4) har +75 og -75 volt og det passer lige med max spænding modulerne kan tåle ifølge byggebogen side 12
|
|
|
Cool... Så prøver jeg det hele... Håber det virker... hehe...
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sagt det før, og gentager gerne mig selv: Jeg finder det dybt uforsvarligt, at personer med så lidt kendskab til grundlægende elektronik, kaster sig ud i projekter der kræver 230 volt!!
Det er både livsfarligt alt muligt!! Det er ikke for sjov, at det ikke er tilladt selv at bygge lysnet-drevne dimser, når man ikke aner noget om strøm!!
Skal man endelig forsøge sig, så få dog i det mindste en med en relevant uddannelse til at kigge konstruktionen igennem, inden du sætter strøm til.
Der har tidligere været folk med problemer, som tydeligvis skyldes total mangel på viden. Og jeg har tidligere fortalt, at man eks ved at bytte rundt på primær og sekundær siden på en 24 volts trafo, får over 2200 volt på primær terminalerne. Og tager man ved dem, er der IKKE noget der slår fra!!!
Får man mekanisk monteret en ringkernetrafo forkert, kan man komme til at lave en "kortsluttet vinding"... Eks hvis skruen der holder trafoen rører ved både top og bundplade i kabinettet.... Man ka være heldig at trafoen fiser af,men ellers er det lidt noget skidt. Man risikerer at trafoen sprænger. Dvs at den deler sig i to stykker... Gæt hvos meget kraft der skal til at flå en stor 500VA trafo fra hinanden.... Ja... det er voldsomme kræfter. Og står man i vejen når halvdelen kommer flyvende som et projektil, skal man nok ikke regne med at komme til at smage de nye kartofler!!
Jeg stiller mig gerne til rådighed, hvis folk vil have lidt rådgivning, så de undgår sådanne uheld. Udover at finde det uforsvarligt for hr og fru Jensen at lege med lysnettet, er jeg nemlig tilhænger af at man bygger sit eget grej... under kontrollerede forhold!
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan se hvad du mener, og hvis jeg var klar over besværet med det når man ikke har mere kendskab til elektronik en mig, så ville jeg heller ikke være i gang med det nu... Men nu er jeg igang og har ikke tænkt mig at sætte det til side, da det har kostet lidt penge... Jeg vil ikke anbefale at gå i gang med det her med mindre man ved hvad man laver...
P .s Fungere modulernes køleplade som på dioderne...? Skal der også glimmer skive under der...?
|
Til top |
|
|
Masti Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Jeg har sagt det før, og gentager gerne mig selv: Jeg finder det dybt uforsvarligt, at personer med så lidt kendskab til grundlægende elektronik, kaster sig ud i projekter der kræver 230 volt!!
(...)
|
|
|

Selv fik jeg min flinke forhandler, til at se min zap-opbygning igennem, inden der kom strøm på! __________________ Ingenting er lettere end at komplicere alting.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal ikke isoleringsskiver mellem modulet og en køleplade, da de enkelte FET-transistorer er isoleret fra den lille aluprofil de er skruet fast til!
Kan godt følge dig i, at du ikke vil stoppe projektet, da det jo har kostet en slat penge. Men find en der kan hjælpe dig.... Skriv evt en PB... så kan jeg måske hjælpe!
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Der skal ikke isoleringsskiver mellem modulet og en køleplade, da de enkelte FET-transistorer er isoleret fra den lille aluprofil de er skruet fast til!
Kan godt følge dig i, at du ikke vil stoppe projektet, da det jo har kostet en slat penge. Men find en der kan hjælpe dig.... Skriv evt en PB... så kan jeg måske hjælpe!
|
|
|
Dejligt med alt den hjælp der gives (specielt med det her..) men ved ikke lige om jeg har brug for mere af det.
Sidder og kigger på dyret og har loddet det hele på, det burde jo virke fint da strømmen fra lytterne skulle være som det skal. Der er jo ikke andet en at sætte strøm til og prøve...
|
Til top |
|
|
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man sidder jo her med klamme håndflader - spændingen er ulidelig
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sry. det tog så lang tid.... var nød til at skylle armen efter eksplosionen og branden.... (Nej... bare for sjov...)
Nej det er noget l*rt. Først prøvede jeg med softstarten på, den begynde at ryge som før... Derefter uden softstarten modulerne lyser fint blå og ellers er der indet der ryger eller går ild i... Men da jeg satte Forforstærker og HT til der brummede den (HT) bare helt vildt... Så nu er jeg lidt på r*ven jeg må finde en med mere forstand og sende den til ham... eller noget lign.
|
Til top |
|
|
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
FeedRate skrev:
...Men da jeg satte Forforstærker og HT til der brummede den (HT) bare helt vildt... |
|
|
Brummer den også uden forforstærker og med HT?
FeedRate skrev:
Så nu er jeg lidt på r*ven jeg må finde en med mere forstand og sende den til ham... eller noget lign. |
|
|
Du bor jo i nærheden (well, alt er relativt  ) af København, og jeg bor i Kbh., så måske ku' vi . . . ? __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
FeedRate skrev:
...Men da jeg satte Forforstærker og HT til der brummede den (HT) bare helt vildt... |
|
|
Brummer den også uden forforstærker og med HT?
FeedRate skrev:
Så nu er jeg lidt på r*ven jeg må finde en med mere forstand og sende den til ham... eller noget lign. |
|
|
Du bor jo i nærheden (well, alt er relativt ) af København, og jeg bor i Kbh., så måske ku' vi . . . ? |
|
|
Nej det var ikke forstærkeren der brummede men Højttalerene, forstærkeren sagde ikke en lyd og heller ikke uden HT og forforstærker.
Jeg var nok også lidt overforsigtig med at ikke have den tændt for lang tid, men ville ikke ofre mine HT'er... Måske skulle jeg grave et par gamle slidte nogen frem og lege med dem i stedetfor...
Men hvis alt fejler så vil jeg gerne troppe op hos dig for en lille ekspert nødhjælp...
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lige kigget alle indlæg igennem og med den trafo du bruger burde spændingen være ca. ± 70 V og ikke 75 V men det er jo også afhænigt af af din net spænding som jo kan svinge en del
Så må jeg jo indrømme at jeg nok ikke har tænkt mig om. jeg kiggede kun på DC spændingen AC spændingen er alt for høj. Så det kan være dine lytter er defekte og ikke kan udglatte spændingen ordentligt.
men det er nok bedst at få en til at hjælpe dig
Du skal nok have byttet dit softstartkredsløb for det skal slå til efter ca. 3 sekunder __________________ I reject your reality and substitute my own
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg undrede mig også over de høje AC-værdier. De burde være i millivolt-regionen - især hvis der ingen belastning var på . . . ?
Nå, men du er da velkommen til at køre/gå/cykle mod Kastrup Lufthavn og indtræde i min hule. Jeg sender en PM. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
Sendt: 01 November 2004 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evt kan brummet fjernes ved at du lodder en tyk ledning imellem lytternes fælles nul (hvis man kan kalde det for det) og signal-ind's stel, det fjernede noget brum jeg havde på mit setup.
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg lader det være for nu... Det bliver snart muligt for mig at få en til at kigge på den... (Heldigvis..  ) Men tak for hjælpen alle, det er godt at vide at der vil være nogle kloge hoveder her der har lyst til at dele lidt viden...  
|
Til top |
|
|