Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 03:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Bafler til Boyes bånd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 April 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

hejsa .. hopper lige ind i denne tråd .. da det  aktive filtre fangede min opmærksomhed ... .. vil bare lige vide om det er noget som virkelig lyder ordenligt .. eller er det kun en rimelig lyd kvalitet .. ???

hvis der er andre som har kenskab til en godt filter så sig lige til ...  

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej Schmiedchen

"Lyder ordentligt" - Det er en betegnelse som i høj grad kommer an på en hel masse andet. 

1. Du skal ikke vælge det hvis du har et i forvejen velkonstrueret højttalersystem med omhyggeligt udførte passive filtre, for så vil du bare skulle udføre det meste af udviklingsarbejdet forfra og uden garanti for at resutatet biver bedre.
  2. Hvis du vil bruge det som et hurtigt udviklingsværktøj, hvor du kan ændre filtrets parametre via din PC uden at skulle lodde komponenter ind og ud hele tiden er du inde på noget af det rigtige.
  3. En anden grund kunne være at du ser en fordel i at lave al filtrering, eq, tids- og fasejustering i det digitale domæne - altså inden signalet findes på analog form. Heraf følger at det ikke er ideelt hvis du vil bruge pladespillere eller andre analoge kilder og ikke bryder dig om tanken at konvertere signalet til digital form og tilbage til analog form undervejs.
  4. Endvidere skal du være indstillet på at bruge de indbyggede d/a-konvertere, for du kan ikke uden modifikation få et digitalt signal ud.
  5. Strømforsyningen og især de analoge udgangstrin er der mange der har kastet sig ud i at modificere. Selv har jeg indkøbt (men endnu ikke samlet og monteret) et kit der laver Behringerens udgangstrin til en komplet fjernbetjent 6-kanals forforstærker i høj kvalitet, så man kan bruge den direkte sammen med et antal effekttrin.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har netop købt følgende sæt som var overskud fra lukningen af fabrikken: D400, D4 sub og D4 center til 3900,-
Det er helt sindsygt billig (nypris ca 18.000)og det spiller bare rigtig godt, synes jeg.

Jeg er lidt i tvivl om ind/udgangene på subben? Jeg har fået liv i den med et enkelt composite kabel. Kan man bruge en y-splitter som med andre subs? Og hvad er de andre stik så til?
Hvor stiller I normalt faseknappen på jeres sub?

Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Tillykke - det er en helt vildt lav pris for nogle virkelig gode højttalere.

Der er to indgange og to udgange. Ideen med at der også er udgange er at du kan koble flere subwoofere i halen på hinanden, så du slipper for at bruge y-splitter.

De to indgange må ikke bruges samtidig. Den ene er "Direct" og er den mest lineære indgang. Den anden hedder "Boundary Gain Compensation" og kan bruges hvis du har subben stående i et hjørne, som vil forstærke bassen. Den vil så lave en blødere afrulning af bassen nedefter, så slutresultatet bliver mere lineært. Du kan vælge den du synes lyder bedst eller mest rigtig for dig.

Fasen stiller du så du får maksimalt lydtryk i bassen. På Jamos hjemmeside kan du downloade en lydfil som kan bruges til justeringen. http://www.jamo.com/Default.aspx?ID=5757 Det er nok bedst, hvis du selv sidder på lyttepladsen, mens du får en hjælper til at dreje på knappen, for det er ikke sikkert at det der lyder rigtigt på subbens plads også gør det i lyttepositionen.

Håber det er svar nok. Ellers må du vende tilbage.

dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret Boye

Ja, jeg er stadig rystet over prisen for det sæt. Jeg fik endda et ekstra sæt kabinetter med til D400. Tænker lidt på at male dem hvide og sætte hvidt frontstof på så de blender helt ind med den hvide væg de skal hænge på...
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har overvejet det samme og fik skaffet hvidt frontstof, men jeg har haft andre projekter med højere prioritet. Du skal nok bevare fronten bag stoffet grå for ellers vil du kunne skimte enhedernes mørke farve som kontrast til den hvide front gennem stoffet.

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Kan man simpelthen få hvidt fronstof til dem, eller er det noget du halvvejs selv har fixet? For det var da egentlig en glimrende idé til mine også
Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Nej, desværre - jeg var heldig og fik fat i nogle meter hvidt frontstof, som jeg selv ville montere, men jeg nåede aldrig til at finde ud af hvordan jeg i praksis skulle lime det på rammerne. Så var der en kammerat der ville montere hvidt stof på sine gamle Dali 2 og han fik så stoffet.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej Boye.

Jeg så du skrev et sted at du havde lavet coax istedet for lys på din sony-cd.. Hvordan? Det er lige hvad jeg står og mangler for at få min pioneer cd-spille direkte i mit behringer-filter. Jeg overvejer også at gå dig lidt i bedene mht væghængte diy højttalere. Syntes du princippet fungerer ordentlig i forhold til almindelige fritstående dynamiske gulvhøjttalerer?

mvh Per

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Det er længe siden jeg lavede lys til coax, så jeg husker ikke detaljerne. Men det drejer sig om at der typisk sidder en lille Toshiba-komponent, der konverterer det "rå" spdif-signal (som hedder TTL, bl.a. fordi spændingen er 5 V) til et optisk signal.

Der skal så monteres et par modstande og en kondensator i stedet for den optiske transmitter og vupti har du et coax-output. Hvordan man gør det bedst muligt aht. jitter og tilpasning til kabelimpedans aner jeg ikke og jeg var også tilfreds med at det bare virkede.

På dette link kan du finde et eksempel på det jeg nævner, men hvis du leder lidt på diyaudio.com kan det være der er mere hjælp at hente. http://www.meyer-piening.ch/robert/je330/

Jeg ved ikke om jeg kan finde den opskrift jeg selv fulgte, for den er muligvis røget ud med min gamle pc, men send en PB, hvis du får brug for mere hjælp så kan jeg lede i mine gamle backup-filer.

Væghængte højttalere kan laves præcist lige så audiofilt som du ønsker det. Mit eget bud er ikke et af de optimale af slagsen, men tænk dig baflen integreret i bagvæggen og udført i egnede materialer og omhyggeligt udført overflade, så kan du opnå en stort set en diffraktionsfri højttaler. Alternativt kan man jo lave en højttaler som en bule på væggen, der glider jævnt over i væggen, så overgangen bliver "usynlig" for lyden. Det er bare at finde ud af hvor smertegræsen er mellem arbejdsindsats, design, lydkvalitet og måske også pris.

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Væghængte højttalere kan laves præcist lige så audiofilt som du ønsker det. Mit eget bud er ikke et af de optimale af slagsen, men tænk dig baflen integreret i bagvæggen og udført i egnede materialer og omhyggeligt udført overflade, så kan du opnå en stort set en diffraktionsfri højttaler. Alternativt kan man jo lave en højttaler som en bule på væggen, der glider jævnt over i væggen, så overgangen bliver "usynlig" for lyden. Det er bare at finde ud af hvor smertegræsen er mellem arbejdsindsats, design, lydkvalitet og måske også pris.

Ja prøv at se disse kommercielle væghøjtalere fra Audiodata:

http://www.6moons.com/audioreviews/audiodata/trio.html

og mere her:

http://www.fairaudio.de/test/lautsprecher/quartal-3-2008/tes t-audiodata-wand-lautsprecher-carre-subwoofer-soutien-1.html

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

De ser nu ikke ud til at have gjort mere for at undgå reflektion fra bagvæggen end jeg selv, så det virker nu ikke særlig ultimativt.

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

hvis du ser det andet link er der et billede af samme type der er bygget ind i vægen, men optimalt er det nok ikke, men måske et hæderligt forsøg på at lave god lyd der ikke syner meget i stuen - denne type løsninger er der faktisk langt imellem.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jeg havde ikke set muligheden for indbygning men du har fuldstændig ret:

audiodata: Home-Cinema mit Carré

Bortset fra reolen og den fremspringende væg er ovenstående jo et fint eksempel på at det kan gøres lydmæssigt velovervejet og indretningsvenligt på samme tid.

Selveste Steen Duelund var jo også fortaler for at lægge en ny væg 20 cm foran den eksisterende og så bruge hulrummet som kabinet. Det er dog nok de færreste der har mulighed for at gøre det sådan.

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Boye, skal vi ikke se og høre lidt om dine nye DIY Bånd og Basmoduler

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Der er desværre ikke rigtig noget at se endnu. Jeg har indtil videre anskaffet mig Squeezeboxen og de to båndenheder som er udtænkt og udført af André og Eriek.

Jeg er stadig kun i gang med at modificere Behringeren og ved at tegne baflerne til båndene. Det skal se rigtig ud fra starten for ikke at spilde tid på grimme opstillinger.

Basmodulerne bliver nok med en 10" i hver side. De kommer til at stå op ad bagvæggen og så håber jeg at Behringeren vil være nok til at få det fase- og tidsmæssige aspekt tilstrækkeligt på plads. Jeg vil se om ikke jeg også kan få gavn af metoden som anvises af LeCleach: http://freerider.dyndns.org/anlage/LeCleach.htm Det er Per.G der i sin tråd "Opstart på aktivt system" har henvist til metoden.

Når jeg er så vidt vil jeg gå på jagt efter de effektforstærkere der skal til. Der vil jeg nok gå efter nogle brugte tilbud. Jeg har længe haft en flerkanals Sunfire i kikkerten, men der er jo også meget andet herhjemme der kræver tid og penge. 

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Lyder som et spændende projekt.

Det med tid kender jeg godt, 3 drenge, hus og et travllt job 

Heldigvis har jeg investeret i et godt head-fi rig der står på mit job, så jeg altid har ro og god lyd i rigelige mængder. Det er forbløffende hvor langt man kommer for få midler og en alm. pc i den afdeling. 

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Det er blevet tid til at lave basmoduler og gode råd efterlyses.

Modifikationen af min Behringer DCX2496 endelig klar, så nu mangler der kun forstærker, bafler til båndene (André og Eriek) og tilhørende basmoduler - ikke egentlige subwoofere, da de skal spille op til 2-300 Hz.

Til basmodulerne har jeg et sæt Seas H1305-08 CA26RFX 10" enheder med følgende data:

Vas=129
Fs=29
Qms=2,14
Qes=0,4
Qts=0,34
Re=6,3
Le=1,95
BL=10,7
Cms=0,8
Mms=36
Sd=0,035
SPL=90,5

Nu har jeg selv kigget på både WinIsd og Unibox 408 og fundet frem til at jeg tror et reflekskabinet på 45 liter afstemt til 30 Hz burde give en afrulning der ligger et sted imellem de standardberegnede lukkede kabinet og tilsvarende reflekskabinet. Men er det sagen?

Jeg vil gerne høre fra alle de bas-/højttalerkloge forummedlemmer, hvad de evt vil foreslå på basis af deres teoretiske og praktiske erfaringer.

Hilsen
Boye

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at basrefleks vil blive sværere at få til at spille godt end lukket ( i min verden .

Desværre er de enheder ikke helt optimale i lukket. Deres F3 er en anelse for højt, til jeg umiddelbart ville gå den vej til at starte med. Men...
Nu har du aktivt filter med mulighed for gain, så med mindre du har brug for høje lydnivauer, så kan et gain give pænt resultat i lukket... Men det skal prøves, for xmax og forvrængning spiller meget ind her.

Hvis du vil benytte basrefleks, ville jeg anbefale først at få enhederne udmålt, så du er helt sikker på deres T/S parametre. Jeg kender ikke historikken på Seas enheder og deres praktiske T/S i forhold til opgivet T/S. Scan-Speak og Audio Technology rammer nemlig meget tæt.

Desværre synes jeg at teorien kun kan give et meget ca. billede af det endelige resultat med basrefleks.
Optimalt set (teori) ser de Seas ud til at ville have et F3 = 45Hz med port ø8,5 og længde på 36cm ved 45 liter.
Det er rigtigt nok ikke subbas vi får her - selv med basrfleks.

Skulle jeg gøre noget ud fra teori her, ville mit valg ende på et lukket kabinet på ca. 45 liter med ganske lidt fyld.

Så er der stadig mulighed for at teste basrefleks. Men jeg ville nok nærmere sætte to akustiske ventiler i.

Mit valg:
I et lukket kabinet på 45 liter, med lidt fyld og to akustiske ventiler, får du en fin frekvensgang (ser bort fra enhedens egne udslag), og med roomgain, tror jeg ikke du vil savne bas.

Om ikke andet har du valgmuligheden for at teste basrefleks i dit først fundne kabinet.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg forstår, prioriteres lydkvaliteten højere end de sidste hertz i bunden? I så fald er Daniels råd ikke dårligt. Men, som Daniels osse bemærker, så kunne du jo lave en boks med en refleksport, der kunne åbnes/lukkes efter behov. Firkantet sagt: Åben ved film (skal basboksene overhovedet bruges til det?), lukket ved musik. Vælger man en sådan fleksibel løsning, bør man dog nok ikke sætte akustiske ventiler i osse.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes