Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 20:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Brugt PT-AE300 - et godt køb ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

isman skrev:
Hej. @Jarre. Du kan da ikke sammenligne lamper på en Sony og en AE300 der har 5000 timer i lowmode. Med hensyn til at Sanyo PLV60 skulle være klasser bedre en AE300,  AE 300 har vundet omtrent samtlige sammenligningstester den har været med i, uanset pris på de maskiner den har været op i mod. Sanyo PLV60 er det ikke en forældet sag der larmer 37db ? hvor har du fra at den er klasser bedre, har du det fra en test ?  At du kan købe en sådan en larmende sag for kr 4000, er der vel ikke noget at sige til, men jeg tvivler at du kan finde en AE300 under 6500, jeg er dog ikke i tvivl om at den nok skal falde i pris, og at den kunne handles ned i 5000 er fint, det er en superhandel i mine øjne. At AE300 er testvinder kan du bla. læse på projectorcentralen, der blev den sat op mod næsten alt der var nyheder da den selv kom frem, bla Epson TW100 til kr 60 kilo, også den fik baghjul. Og at du arbejder med Projektors er fint nok, men har du testet en AE 3000 der har gået 2000 timer, og var det i lowmode eller normalmode ? og det kræver vel test af flere forskellige AE 300 der har gået 2000 timer, for at kunne konkludere det du skriver. Personligt troede jeg ikke der kunne være ret mange AE300 der havde gået 2000 timer eller mere, da den jo er under 2 år som model. Du har ret i at lamper er alt for dyre, så man skal passe på. Det bedste råd jeg kan give folk der skal have projektor, er at de skal se de projektors de er intresseret i at købe, i brug, og så købe den der passer dem bedst i pris og billede, og så ikke tage sig af hvad du, jeg eller andre mener om billedet, det er jo dem selv der skal se på projektoren i det daglige, men det tror jeg også du er enig i. Jeg har selv haft mange forskellige projektors, og har selv købt og solgt en del til venner og bekendte i de sidste år, så jeg ved godt hvad der er godt og skidt, og jeg har bla. testet projektors for DC-tronic. Mvh Ib

Jeg har set de 2 maskiner op mod hinanden, og jeg læner mig aldrig op af hvad jeg kan finde af test, men hvad jeg selv kan se og måle.

AE300 har kun 960x540 linier denne opløsning kan jeg ikke bruge til noget da jeg kører 720P, nu siger du nok det er der ikke alle der gør for det er for dyrt, men jeg ved at samsungs nye DVD kommer til at koste ca. 4000 og har opscaler til 720P, denne opløsning kører Sanyo, så allered der har jeg set en stor billed forskeld, til Sanyos fordel.

Men jeg kan da godt finde en god test af den hvis det er det vi skal læne os op af. http://www.thebigpicturedvd.com/bigequipment9.shtml

Med henblik på om man kører low mode på pæren, dette gør jeg aldrig så kan man jo ikke se noget 800 ANSI Lumen , AE300 har jo kun 800 ANSI hvor Sanyo har 1300, deres kontrast er næsten ens så der ser jeg ingen fordel, den ene frem for den anden, men da Sanyo har mere lys, ja så er der mere at gi af og nemmere ved at instille et optimalt billede.

Fra mit arbejde ved jeg med 100% sikkerhed at der ikke er en måle standard for blæser støj, ligesom der er for lyset ( ANSI Lumen ), det bliver opgivet i db, men der er ikke krav for hvor langt fra maskinen dette bliver målt en halv en hel eller 2 meter ? hvem ved, så et sæt data på et stykke papir dur ikke, men det giver bare et hint, når vi nu snakker blæser støj ja så er der også meget stor forskeld på dette, lad os sige 2 maskiner har 35 db støj, men den ene har en lav frekvens og den anden en høj frekvens fra blæseren, da lyder de meget forskellig og som regel virker det som om den med den høje frekvens larmer noget mere, selv om det målte er det samme 35db , og jeg ved at Sanyo gør det i et lavt tone leje og Ae 300 i et højt, så der mener jeg igen at Sanyo vinder.

Med henblik på lys fra pæren, er dette målt efter ca. 1500 timer på en AE 300 hvor den kører på almendelig indstilling, og dette viste at der kun var ca. 40-45% tilbage fra hvad den startede med.

Men med billede som med lyd, så er der heldigvis forskeld på opfattelsen af dette, og du vil måske syntes at en AE 300 er bedre, hvor jeg klart mener den ikke er og at den ikke er fremtidssikret kører ikke 576P og 720P ægte, oh nu hvor både WMV HD og Blueray er på vej, hvorfor ikke fremtidssikre sig lidt.

Og efter at have set begge maskiner med samme lærred, samme kilde side by side, mener jeg at Sanyo er en klar vinder,hvis du har den rigtige kilde der kan køre i ægte 720P eller opscale til 720P.

Isman har du nogensinde set en Sanyo PLV 60 live ? eller side by side med AE300 ?

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

PLV-60 var ikke specielt populær hos folkene på projectorcentral http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv60.htm

Specielt deres sidste bemærkning i testen må da kunne afholde de fleste fra at købe en - med mindre den selvf. er meget billig:

"UPDATE, 4/16/02: We have seen several samples of this product over time, and have never been satisfied with it. We do not recommend this product. Sanyo is releasing an updated version, the PLV-70, to begin shipping the summer of 2002. This new model may hold more promise."

Til top Vis Dr. W's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. W

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Dr. W skrev:

PLV-60 var ikke specielt populær hos folkene på projectorcentral http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv60.htm

Specielt deres sidste bemærkning i testen må da kunne afholde de fleste fra at købe en - med mindre den selvf. er meget billig:

"UPDATE, 4/16/02: We have seen several samples of this product over time, and have never been satisfied with it. We do not recommend this product. Sanyo is releasing an updated version, the PLV-70, to begin shipping the summer of 2002. This new model may hold more promise."

Som skrevet tidligere læner jeg mig ikke 100% op af andres test, jeg vil hellere se det for mig selv, og jeg har testet Sanyo PLV 60 op mod AE300, og jeg fandt Sanyoen værende den bedste, men læser man det link jeg har sat på, roser han den jo til skyerne, og på projektorcentral er de ikke så begjestret for den.

Det er lidt ligesom med HT test, nogle af de HT som bliver rost til skyerne kan jeg ikke lide, og andre HT jeg syntes spiller som en drøm, ville andre ikke kunne lide.

Nu snakker jeg jo også lidt opløsning, og det syntes jeg også er meget vigtigt, at man kan få så god en opløsning som muligt, og der er AE300 jo allerede bagud.

Men det var skam også mest for at hjælpe personen der skulle til at købe en AE300, så han ikke betalte overpris.

Jeg jeg syntes da også han har gjort en god handel.

Men har du set en Sanyo PLV 60 side by side med en AE300 ?

Man kan ikke læse sig til alt, noget bliver man nød til at prøve i praksis.

Jeg kan fortælle dig at vi for sjovt prøvede at lave en lille test ude på arbejde, vi tog 10 ens sprit nye maskiner, samme model og det hele, pakkede dem alle sammen ud, satte dem ved siden af hinanden, samme afstand, samme lærrede, samme kilder.

Der var stor forskeld på farverne fra panelerne, du tror det er løgn, hver for sig ville folk nok ikke lægge mærke til det, men når man har mulighed for at se dem samlet vil man blive meget overasket, ligeledes prøvende vi at måle deres ANSI Lumen, og der var fra den dårligste til den bedste en forskeld på hele 553 ANSI Lumen, projektoren var opgivet fra fabrikken til at have 2500 ANSI Lumen.

Så derfor tager jeg ikke de test så seriøse igen, men lader hellere mine egne øjne bedømme, fordi det kan godt være du har fået den dårlige model og jeg har fået den gode, så du er ikke tilfreds, hvor jeg ville være super tilfreds.

Så inden man køber, så få den pakket op i butikken og se billedet på den, det er også derfor jeg aldrig kunne finde på at købe en projektor på nettet.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hej. Nej jeg har ikke set en PLV60 mod AE300. Du har vist fået det lidt galt i halsen, det med høj og lav ansilumens. Til filmbrug er det bedst med en lav lysstyrke, det giver det bedste billede, det er også derfor at man kalder det biomode. Jeg kan tilføje at det ikke er relavant at teste en AE300 der kun har gået highmode, da omtrent alle der har købt denne model kun kører biomode, det er jo en bio projektor og ikke en data projektor. At du syntes at sanyo PLV60 projektoren er bedst, ja det har du da ret til at syntes, men du skulle måske have sat AE300 i biomode, så den rigtigt kunne folde sig ud. Opløsning siger ikke noget om billedkvalliteten alene, da det er to forskellige fabrikater og årgange det er tale om, og jeg vil stadigvæk mene, at uanset hvordan du måler lyden, så larmer en 37 db maskine mange gange mere en 28 db maskinen, selv om vi tager hensyn til lavfrekvent og højfrekvent støj, som du ganske har ret i opfattes forskelligt. Men summa sumarum, AE300 er en moderne projektor og testvinder, PLV60 er forældet, med en meget støjende blæser, og har ifølge projectorcentral ikke imponeret. Nb. Hvor arbejder du. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Man skal bestemt ikke læne sig for meget op af Projectorcentral, fordi de siger noget ikke er så godt, er ikke altid lig med sandheden.

Brug nu tid på at læse denne test.

http://www.thebigpicturedvd.com/bigequipment9.shtml

Med henblik på ANSI Lumen til bio brug, ja så er du lidt forkert på den, man skal vælge ANSI Lumen ud fra hvor stort et billede man skal lave, og man kommer ikke langt med 800, så jo ANSI Lumen betyder utroligt meget, se på de nye digitale bioer, de har hverken 800 eller 2500 aANSI, nej de har lumen der svare til det størrelse billede de skal lave mellem 5000 og 10000 ANSI, så du har ikke helt ret i det, jeg kan oplyse at biomode ikke er lavet for at lave et bedre bio billede, men for at spare på pæren, det forvringer forholdet mellem kontrast og britness væsentligt at sætte den i biomode, prøv at kontakte Panasonics teknikere så vil du se at jeg har ret.

Desuden skal du ikke tage så let på opløsningen, har du set ægte 720P ? på en projektor der kan vise 720P ikke opscalet men en kilde der afgiver ægte 720P og noget der er optaget i det ?

Det er som at gå fra VHS til DVD, så opløsninger betyder så meget hvis du har den rigtige kilde, og at det er optaget i den rigtige opløsning.

Se linket, afspild det på din PC i ægte 1280x720 og se et billede, og fortæl mig så at opløsning ikke betyder noget.

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provid er/film/ContentShowcase.aspx

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 November 2004 kl. 03:44 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har ikke sagt at opløsning ikke betyder noget, jeg har sagt at det ikke er relevant at sammenligne to forskellige matrixtyper i to forskellige årgange, da kvalliteten af de forskellige dele, og mere moderne typer sagtens kan give et bedre billede, med færre pixels. Du har ret i at lærredstørrelsen betyder noget for hvor meget ansilumens man har brug for, men jeg går ud fra at vi snakker om hjemmebio, hvor 100" er meget stor og for de færreste, og der er AE300 mere en lysstærk nok i biomode, i et mørkelagt rum, og det er stadigvæk min påstand at den viser bedre billede i biomode en i normalmode, og at biomode ikke er lavet for at spare på pæren, men at det giver et bedre billede under de rette omstændigheder, og så den sidegevinst, at blæseren kan køre langsommere, og dermed støjsvagt. Jeg har hat flere projektors der har larmet med omkring 37 til 38 db, og det er uudholdeligt i mine ører, det hører fortiden til. Jeg tror ikke mange vil holde med dig herinde på forummet på at den omtalte Sanyo PLV60 med sine 5 år til 6 som model, med alt hvad det indebærer, er klasser bedre en AE300, eller enda kan køre ligeop med den. Indtil for nylig, var AE300 den bedste projektor jeg nogensinde havde set i brug. Selv til projektordemo hos TC, hvor der var samlet ca 30 mennesker, og ca 10 forskellige projektortyper af de nyeste slags, enda en enkelt CRT, blev AE300 enstemmigt bedømt som den bedste. Jeg tror ikke vi kan blive helt enige om hvad der er bedst, vi må erkende at vi, som alle andre mennesker, opfatter hvad der er et godt billede forskelligt, ellers ville det jo også være kedeligt og dårligt for konkurrensen, hvis vi alle valgte det samme. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 November 2004 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

Ismand skrev:

vi må erkende at vi, som alle andre mennesker, opfatter hvad der er et godt billede forskelligt, ellers ville det jo også være kedeligt og dårligt for konkurrensen, hvis vi alle valgte det samme

Jarre:

Hørt  det er det der er så fedt ved HiFi og bio, projektorer m.m. vi har alle en forskellig opfattelse.

Og kan have nogle dejlige diskutioner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes