Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 11:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dolby Digital: Mini jack til 2 RCA??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thg3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Status: Offline
Sendt: 08 November 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget på den nye Sagem 60 Selector fra TDC som man kan sætte til
sin surroundforstærker og som skulle understøtte ægte Dolby Digital 5.1 så
man får fuld udnyttelse af sin hjemmebiograf! Når man så læser teksten om
denne boks står der: "For at få digital lyd skal du tilslutte Sagem 60 til
en digital forstærker med et mini stereo jack til 2 RCA kabel"

Som jeg forstår ud af dette føres lyden fra boksen til ens
surroundforstærker via et kabel med et minijack i den ene ende og 2 stk.
alm. phonostik i den anden ende og på baggrund af dette ville jeg jo sige at
det så ikke overføres digitalt (og dermed ikke kan blive til Dolby Digital 5.1, men kun noget Dolby Pro Logic), da der vel skal bruges et optisk eller
koaxialt for at man kan det!

Er jeg helt galt på den eller er det TDC???

Se mere om den nye boks her:
http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_p ageLabel=slctr&_nfls=false

http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_p ageLabel=popupProduct&id=Sagem60popup&isProduct=fals e&oldses=BTv2v0xQfkwTgCP6D5GffJnRT1vyGtTnBYVhZsRv5fSNdP0 mywp8%211610559969
Til top Vis thg3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thg3

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 November 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Forstår godt din bekymring, men det er nu digitalt... grunden til at de skriver 2 RCA er sandsynligvis at et mini-jack til S/PDIF coax ikke rigtig er til at købe nogle steder, og man derfor ligeså godt kan bruge et ganske alm. mini-jack 2RCA kabel... S/PDIF signalet findes så bare i begge stik ;-)

Og grunden til mini-jack stikket kan jeg ikke helt give dig en god forklaring på, men sandsynligvis kan udgangen slås over i analog, og bruges på den måde også... lisom en computer kan?

Men franskmænd er sku sære hvad angår teknik, så det er nok en ligeså god forklaring...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

thg3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hmm... Jeg var bare ret sikker på at det altid skulle være enten optisk eller koaxial man skulle bruge til dette!

Dette er hvad TDC skrev til mig i en mail: "Hvis boksen skal tilsluttes digital forstærker med mulighed for at få dolby digital 5.1, skal kunden bruge et 3,5 mm mini stereo jack han til 2 RCA han kabel. S/PDIF signalet ligger på det røde RCA stik. Det gule, hvide eller sorte stik skal ikke anvendes"

Hvilket kabel skal jeg så købe til formålet hvis vi f.eks. kigger på www.profigold.com (som alle mine andre kabler også er)? - Er det Profigold PGD582 (3,5 mm. minijack til optisk) eller er det Profigold PGA3402 (3,5 mm. minijack til 2 RCA)?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 08 November 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

thg3 skrev:

Hmm... Jeg var bare ret sikker på at det altid skulle være enten optisk eller koaxial man skulle bruge til dette!

Dette er hvad TDC skrev til mig i en mail: "Hvis boksen skal tilsluttes digital forstærker med mulighed for at få dolby digital 5.1, skal kunden bruge et 3,5 mm mini stereo jack han til 2 RCA han kabel. S/PDIF signalet ligger på det røde RCA stik. Det gule, hvide eller sorte stik skal ikke anvendes"

Hvilket kabel skal jeg så købe til formålet hvis vi f.eks. kigger på www.profigold.com (som alle mine andre kabler også er)? - Er det Profigold PGD582 (3,5 mm. minijack til optisk)
Det er ikke et mini-jack stik! det er bare en anden form for optisk connetor end de alm. toslink stik... Det kan ikke bruges i denne sammehæng!

eller er det Profigold PGA3402 (3,5 mm. minijack til 2 RCA)? Det kabel kan godt bruges! Jeg har selv et par stykker at netop den slags, og det er et glimrene analog kabel, jeg har kun lige prøvet at bruge dem digitalt til hurtig test osv. og det virker da ganske godt. Men fordi det er et godt analog kabel er det langt fra ensbetydene med at det det har gode digitale egenskaber... Men da sattelit modtageren kun er monteret med et mini-jack stik, så skal man nok ikke gå så højt op i det ;-) Køb trygt dette kabel, og du kan altid efterfølgene bruge det til computeren/discman e.lign.!

thg3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jeg fatter bare stadig ikke hvordan man kan lave Dolby Digital 5.1 gennem et alm. analog kabel...

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 09 November 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

thg3 skrev:
Jeg fatter bare stadig ikke hvordan man kan lave Dolby Digital 5.1 gennem et alm. analog kabel...

Selve signalet er jo heller ikke analogt! Det er et S/PDIF signal, som er DD encoded...

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 November 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

thg3: Alle elektrisk ledende kabler er jo egentlig analoge, blot med forskellige højfrekvens-egenskaber.
Hvis du tager et ganske almindelig "lakridskabel", som det der følger med enhver cd-afspiller, og sætter mellemdin dvd og din surroundreceiver som digitalkabel, skal der nok komme lyd ud! Det samme gælder for de fineste af de fineste kabler, hvadenten de sælges som analoge eller digitale.

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 November 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

thg3 skrev:

Selve signalet er jo heller ikke analogt! Det er et S/PDIF signal, som er DD encoded...

Præcis. Og kablet er jo ikke kræsent. Det kan klare både Beatles, Elvis og SPDIF. Ikke dårligt

Iøvrigt har jeg flere gange, i mangel af bedre, brugt et ganske almindeligt billigt phonokabel mellem DVD afspiller og surround forstærker. Det klarede såvel DD som DTS uden problemer.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 09 November 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Det kan klare både Beatles, Elvis og SPDIF. Ikke dårligt

Dego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 November 2004 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt en Sagem ICD 60 og har problemer med at få digital 5.1 lyd fra Selectoren til surroundreceiveren. Jeg anvender et Tech-Link 3,5 plug to 2 RCA plugs nr 680021 - kun den røde RCA bruges. Signalet fra Canal+ sættes til Home Cinema på Selectoren og sendes til receiverens digitale indgang, hvorefter receiveren automatisk viser Dolby Digital, men samtidig angiver at det kun er L og R frontkanaler der spiller, hvilket også er tilfældet. Kablet jeg anvender svarer såvidt jeg kan se til det anbefalede Profigold PGA3402, men det virker altså ikke helt efter hensigten. Jeg går stærkt udfra at når Canal+ sender film i  Home Cinema lyd, er det Dolby Digital 5.1 der sendes og ikke bare et digitalt stereosignal. Er der nogen der har et godt råd?

Til top Vis Dego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dego

boborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 November 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Der er Dolby Digital 5.1 på visse film på Canal+ Film 1 og Canal+ Film 2 kanalerne. Udover disse sendes der ellers i Dolby Digital 2.0 format.

Det fremgår af Canal+ magasinet hvilke der er i Dolby Digital 5.1.

Til top Vis boborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boborg

Dego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 November 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Du har ret, straks jeg havde indrykket indlægget, begyndte Canal+2 at sende Ringenes Herre 2, og straks efter slog receiveren over i DD 5.1, det virker alligevel, herligt!

Til top Vis Dego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dego

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens anvende et alm. MiniJack stereo kabel - 2x Phono som de skriver i manualen. Disse kabler der dog i midlertid ikke med 75 Ohms impedans, som er det optimale for et digitalt signal for at undgå reflektioner i kablet.

Man bør derfor anvende et kabel specielt lavet til formålet med et Phono RCA stik i den ene ende og et Stereo jack stik, hvor lederen på Phonostikket er forbundet til den midsterste pol/ring på jack stikket.

Hvorfor både Sagem 60 og Brainwave Digi2000T DVB-T modtagere er udstyret med Digital Audio i form af et Jack stik, som normalt kun benyttes til analoge forbindelser, i stedet for et standard Phonostik, må guderne vide. Men kablet kan i hvert fald sagtens fåes.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes