Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 13:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mitt første DIY - XT25 + 8535 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 29 November 2004 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Har i mellomtiden forsøkt med ProAc type filter, serie filter etc.

Er tilbake til LinkWitz Riley men andre verdier:

http://home.online.no/~ru-j-wi/artimages/LR4_v3.jpg

Betraktninger:

XT25 virker som om den gir klarest lyd med 4.de ordens filter.

2.dre ordens filter gir litt "skurr" nedover i mellomtonen.

15 Ohm i paralell er valgt utifra at dette demper en impedanse-"peak" - jfr nederste bilde på denne siden:

http://mywebpages.comcast.net/kidder/Audio/Drivers/Vifa_XT25 /vifaxt25.htm

For 8535 så kan denne godt drives med 2.dre ordens filter, men det vil være en fordel at den har samme filter-orden som diskanten.  Så valget er enten en annen diskant eller 4.de ordens.

Jeg har øket spole-verdiene til 8535 uten at ha beregnet det... da jeg synes at beregnede verdier gir for lite bass.

Er der noen med simulator-program som kan si om filteret er helt feil? 

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hej Rune

Hvordan går det med dine højtalere har du endelig valgt dig et delefilter...?

Eller prøver du stadig at finde den perfekte løsning...?

M.v.h.

Christian

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

cst1967 skrev:

Hej Rune

Hvordan går det med dine højtalere har du endelig valgt dig et delefilter...?

Eller prøver du stadig at finde den perfekte løsning...?

M.v.h.

Christian

Stadig eksperimentering med delefilter, men synes filteret jeg linket til i forrige innlegg er best så langt.  Såpass bra at jeg har stripset fast komponentene

Skal se om jeg får lastet opp et bilde ikveld eller morgen.

God oppløsning i diskanten, vokalister er tydelige, bassen er der - men hvor meget bass avhenger av kilden.  Det kan være at diskanten bør dempes ytteligere, isåfall ved å øke serie-motstanden.

Jeg tror jeg avventer litt, da elementene heller ikke er ferdig innspilt (tror jeg).

Jeg tror det er snakk om "finpuss" i filter - men så blir det spm om man skal investere i målemikrofon og simulerings-software som SoundEasy el.lign.  Slik software koster jo rundt 2500,- og for det får man mye høyttaler-deler...

Rune

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted

RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Bilde av "Ukens variant" av delefilter og 1 stk høyttaler plassert i stue.

Sannsynligvis forsvinner filteret fra toppen av høyttaleren og ned i bunnen der det er et eget lite rom for slikt.  Så høynes nok WAF  og kabel-lengden til elementene kan kortes ned.

Rødt er til xt25 og blått er til 8535.

Rune

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har også overvejet og få målt mine højtalere.

Havde tænkt mig at ringe til nogle forskellige forretninger der laver højtalere og høre om man kunne få målt sine højtalere der.

Men det kniber lidt med tiden når man arbejder.

Det med selv at investere i måle microfon og program er en for dyr løsning da det sikkert kun vil blive brugt et par gange.

Håber du følger op på dit indlæg hvis der sker noget nyt.

M.v.h.

Christian

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

hssmist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2004
Sendt: 03 December 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Prøv for sjov skyld et simpelt 1.ordens filter (=faselinearitet =perspektiv) med et godt sæt udmålte spoler til basserne og et udmålt sæt konder til diskanterne og del ved fx. 3KHz.

Mvh.

Michael

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 03 December 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Det vil næppe virke efter hensigten med de enheder, der her er tale om.

1. Til et filter af 1. orden kræves det at enhederne er frekvens- og impedanslinære langt ud over deres arbejdsområde, hvilket disse ikke er. Bassen har som alle andre enheder en stigende impedans som vil modarbejde seriespolen.
  2. Enhederne skal have deres akustiske centre i samme afstand fra lytteren. Det har de heller ikke i denne konstruktion.
  3. Der bliver i sådan et 1. ordens-filter ikke taget højde for baffelstep.
  4. Scanspeak-bassen har et opbrydningsfænomen som forårsager en grim bred pukkel på frekvensgangen omkring 5kHz som skal dæmpes for at få den til at lyde hæderligt.

Så spild ikke tid og penge - selv om det skulle være for sjov - på udmålte komponenter men tag de nødvendige hensyn til virkelighedens enheder, deres opførsel og placering og kabinettets påvirkning af deres lyd, så kan du begynde at lave filtre...

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej Rune...

Prøv lige at kigge her.

Måske var det en ide....

http://audioclone.free.fr/proac2.5center.JPG

Mit DIY-Højtaler

RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

cst1967 skrev:

Hej Rune...

Prøv lige at kigge her.

Måske var det en ide....

http://audioclone.free.fr/proac2.5center.JPG

Christian: Takk, ser meget interessant ut - og den varianten har jeg faktisk ikke sett.

Boye: Presis.  Akkurat på grunn av de mange kompenseringer som er nødvendige med et lavere ordens filter (oppbrytninger og "pukler") tror jeg et LR 4.de ordens er gunstig, da man kan eliminere mange "korrektur"-komponenter med bare en liten "trade-off". 

Mvh

Rune

RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Mye eksperimentering i mellomtiden:

* 8535 - godt med bass men den øvre mellomtonen var ikke så god som med 8545 som jeg opprinnelig forsøkte sammen med XT25

* 8545 hadde ikke like mye bass med noen LR 4.de ordens eller vanlige 2.dre ordens filtre jeg forsøkte.  Men potensialet var der - som en vridning på Bass-knappen på receiveren viste.

Men selv med øket (kunstig) bass - punchy javel, presis javel, analytisk javel, men noe manglet fortsatt - perspektivet, harmoniene i musikken etc...

Så jeg bestemte meg for å forsøke et serie-filter igjen, ettersom dette innledningsvis ga god bass, men kanskje ikke så presis som ønsket, men det var også før kabinettene hadde fått bakplate etc.

Så igjen et besøk til acoustic reality sidene og litt eksperimentering.

R2 = 15 Ohm i paralell med XT25 er ment å dempe resonansen til denne så vel som generell dempning.  C2 er valgt utifra en relativt lav delefrekvens, og C2 i det hele tatt er med for å beskytte diskanten.  En ulempe med seriefilter er at de kan være brutale mot elementene (=kort levetid), selv om jeg tror at XT25 i seg selv nok også er robust utifra spesifikasjoner.

Acoustic reality's filter sier at C1 skal være 22-33 uF, men jeg valgte å forsøke med 10 uF utifra tanken at mer effekt (de lavere frekvenser) da vil gå via 8545'en

Samtidig får man et 10 UF + 4,7 Ohm i paralell med 8545 som jeg mener å ha sett på flere filtre for dette elementet som en korreksjon for økende impedans.

Resultat av dette - God bass og mye bedre stereo-perspektiv. Mer musikalske harmonier. 

Interessant dersom noen med simulator-program kan si om filteret teoretisk ser OK ut eller ikke.

Mulig diskanten bør dempes litt mer, men ellers låter det godt  

Mvh

Rune

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hei, har du prøvd filteret uten kondensator?
Kun 2 spoler og en motstand?
Funket ypperlig hos meg.

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

cst1967 skrev:

Havde tænkt mig at ringe til nogle forskellige forretninger der laver højtalere og høre om man kunne få målt sine højtalere der.

Det med selv at investere i måle microfon og program er en for dyr løsning da det sikkert kun vil blive brugt et par gange.

M.v.h.

Christian

For omkring 150kr får du et meget fint målesystem.

prøv at se her:

http://tkhifi.homepage.dk/simpelspeakermes/speaker-mes-simpe l.html

Jeg har selv prøvet at lave det, virker upåklageligt

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
cst1967 skrev:

M.v.h.

Christian

prøv at se her:

Er det 150 kr. incl. microfon...? Hvis ja hvor har du købt stumperne henne...?

Mit DIY-Højtaler

RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

prøv at se her:

Takk for tips, ser meget interessant ut - nå gjelder det bare å finne tiden til å gjøre det...  ...   ... 

bambadoo skrev:
Hei, har du prøvd filteret uten kondensator?
Kun 2 spoler og en motstand?
Funket ypperlig hos meg.

Jo det fungerer sikkert, men det blir tøffere for diskanten og R1 spesielt bør vel da være en 100 Watt motstand istedenfor en 10Watt som jeg bruker nå. 

Samtidig vil jeg tro mer effekt går til spille som varme i R1 istedenfor å komme ut som lyd-effekt gjennom 8545'en. (Ref advarslene på Acoustic Reality siden)  Dermed kan det bli et problem med kjøling, samt at mer watt-sterk forsterker enn 90 watt/kanal (som jeg har idag) kan bli nødvendig... 

Men det kan jo også hende den lydmessige gevinsten opphever ulempene (jfr også Acoustic Reality siden)

Mvh

Rune

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Januar 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

cst1967 skrev:

Er det 150 kr. incl. microfon...? Hvis ja hvor har du købt stumperne henne...?

Ja 150 med det hele.

Men det kan sagtens laves billigere.

HVis der kun skal måles frekvensgang, skal der kun bruges :

microfonkapsel, batteri, modstand, microfonkabel, og en kondensator.

Det kan laves for under en 50'er

Jeg har købt mine dele ved en lille elektronikbiks i århus som forhandler Monacor dele. Kan ikke huske hvor, men alle monacor forhandlere kan skaffe kapslerne hjem.

Der kan også købes meget billige(og gode) microfoner ved www.elfa.se/dk søg på PVM-9745.

Hvis man har et lydkort med phantom out skal der kun bruges en microfonkapsel og et microfonkabel. Mit Audiotrak Prodigy192 har f.eks. phantom out. Så det er lige værd at undersøge inden man køber stumper.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

nhkr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hej Rune

Jeg ville lige høre, om der er sket mere med delefilteret, eller om du har holdt fast i det skitserede seriefilter fra Acoustic Reality?

Til top Vis nhkr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhkr

RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

nhkr skrev:

Hej Rune

Jeg ville lige høre, om der er sket mere med delefilteret, eller om du har holdt fast i det skitserede seriefilter fra Acoustic Reality?

Vel siden utgangspunktet er det meste endret:

Mellomtone/Bass enhet

Var opprinnelig 8535, men 8545 har langt bedre mellomtone og litt bass kan man også få ut av den med riktig filter.

Diskant

Jeg holdt lenge fast ved XT25.  Den er luftig og fin, men "sweet spot" eller spredning var for liten.  I mitt oppsett som langt fra er optimalt vel å merke.  Mine høyttalere står 3m 30 cm fra hverandre og i midten av denne linjen sitter jeg ca 2m 20 cm fra.

XT25 er da litt for "smal".  En annen grunn var at jeg ikke fikk overgangen til å fungere helt mellom XT25 og 8545.  Mulig det har noe med filter eller kabinett å gjøre.  Uansett fikk jeg lyst til å forsøke en dome-diskant istedenfor (har generelt bedre spredning).

Valget falt på SEAS H1189 27mm silk dome diskant, som både går ganske lavt i frekvens og har en pen frekvenskurve.  Penere "off-axis" enn XT25 opp til 25 KHz.  Og ikke minst passet den fysisk i utfresningen (bortsett fra å gjøre rom for den ene kontakten).

Den gir mer "kropp" og "klang" enn XT25 uten å gå på akkord med detaljene.  Et godt bytte.  (De to XT25 får jeg forsøke å benytte i et fremtidig prosjekt, tror de kan fungere bedre i stativ-høyttalere hvor XOVER kan legges til 3KHz eller høyere)

Filter

1.ste ordens egner seg ikke pga 8545'ens oppbrytninger (tror jeg)

Seriefilter gir ganske meget bass, men det er et eller annet som ikke helt stemmer.  Det virker som om elementene får så store overgangs-soner at de støyer for hverandre.  Et lag med "ull" i lyden.

2.dre ordens forsøkte jeg mange varianter - men det ble ikke helt pent i overgangen - men 2.dre ordens Linkwitz Riley var ganske bra.  Svakheten til 2.dre ordens filtre synes å være at fase-overgangene kan bli merkbare mellom elementene.

Etterhvert hadde jeg så mange komponenter fra div delefilter forsøk at jeg tok spranget til 4.de ordens Linkwitz Riley.

Jeg vet mange er kritiske til dette og mener det kun bør brukes til dårlige elementer...

Nåvel om jeg stoler på mine egne ører, så er både bassen klarere/mer punchy, diskanten klarere og overgangen dem imellom mer sømløs.  Tonalt er det også mer "klang" og "farve" og dette vanskeligste å fange - det "musikalske".  Totalt virker LR 4.de ordens også mer "livlig" enn lavere ordens filtre.

En bi-effekt av 4.de ordens LR filteret ser også ut til å være at man kan droppe impedanse-korrigeringen for 8545 og H1189 - dermed blir det ikke så mange flere komponenter kontra et 2.dre ordens filter.  Så får man allikevel uttelling for at elementene er av høy kvalitet.

Xover er ca 2200 Hz.

Diskanten er fremdeles en smule for høy, men den kan trolig dempes nok med litt høyere motstand (Rt) og/eller andre mindre justeringer i diskant-delen.

LR4 filter

Mvh

Rune

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes