Emne: subwoffer ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 18 November 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh jo, men jeg synes du glemmer en enkelt ting ved HF's gamle sub-projekt; nemlig at alle de testede 15" enheder blev smidt i samme kasse! For øvrigt en HF allerede 'havde stående', såvidt jeg husker. Ikke at der er noget i vejen med det - det var vel en del af pointen i artiklen. Men en selvbygger, der starter 'fra bunden', vil jo typisk gøre mere for at tilpasse boks og enhed til hinanden - og dermed måske ikke have brug for helt så avanceret en kompensation.
Lukkede bokse opfører sig ret elementært mht. afrulningen i bassen, så man skal ikke nødvendigvis udelukke nytten af simplere, og mere standardiserede kredsløb - og selv billige sub/plate-amps har jo mulighed for variation mht. kompensationen. 
|
Til top |
|
|
Lytteren Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 114
|
Sendt: 18 November 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bestemt ikke glemt noget…! Men jeg kunne jo havde sagt mig selv, dette ville pope op på et eller andet tidspunkt,. Alle med bare en smule viden om højttaler, er 100% på det rene med, der ikke findes noget universal kabinet, eller tilsvarende delefilter overhovedet .
Desværre har spec. De danske hifi fagblade (den var der jo to indtil 1994) alt for ofte opført sig som ”Andres and og Co.” på den ene side, kunne man lave nogle særdeles seriøse konstruktioner, og på den anden side ”skød de sig, godt og grundig i foden…!”
Når jeg overhoved endnu en gang, i en tråd om subwoofer bringer disse 20 år gamle artikler på bane, har det bl.a. den årsag, at der grundlæggende er sket uhyggelige lidt på denne front (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) det er f.eks. kort og godt en skandale, det forsat er så (tilsyndendeladende vanskelig) for div. Fabrikanter at forstå, man ikke i spec. et dedikeret system som f.eks. en subwoofer konstruktion må anvende svagt afskærende filter, som f.eks. 12 og 18 DB pr. oktav.
Inden jeg købte mine nuværende Audio Pro model ”Bravo” (2 styk) havde jeg selvfølgelige flere andre hjemme på prøve, et pr. gange tog jeg mig selv i irritations udbrud, hvor jeg endda højt udbrød, hvad er det her for noget makværk, idet, vise subwoofer spillede langt op i øvre bas til nedre mellemtone, og der med, umulig gjorde en integration med ens hoved højttaler…! Audio Pro ”Bravo” derimod, er en rigtig subwoofer, idet, den kan indstilles så den kun spiller subbas, og intet andet (!!!!!)
Det er mig en, indtil dags dato, uløst gåde, hvorfor de forskellige firmaer, som fremstiller dedikerede subwoofer forstærker moduler, ikke kan tage sig sammen, og konstruere moduler med indstik print, tilsvarende det som kendes på PC Motherboard altså, div. Slot, naturligvis med fastspænding , så man ad den vej, kunne lave en 100% spec. tilpasning til en bestem type enhed, naturligvis skulle der også være mulighed for fuld tilbage kobling…!
Rundt omkring findes der finde og kompetente slutforstærker. Som f.eks. Denon POA 2200. 2400. 2800. 4400A. 6600A. ja der kunne nævns masser af andre mærker, som virkelig havde styr på området fra 200Hz end til 16Hz. Disse var oplagte til et subwoofer system, hvis der fandtes et high end elektronisk delefilter med afskæring i disse 4 frekvenser 40Hz. 50Hz. 60Hz. 70Hz. med 36DB pr. oktav (!!) 4 styk udgange til subbas slutforstærker, dvs. subwoofer som køre med to basenheder i hvert kabinet (hver med adskilt kammer) fik deres egen forstærker…! Hver udgang skulle havde sin egen linje buffer, udgangsimpedans 1 ohm pr udgang.
Der skulle naturligvis også være 4 udgange til ”hoved” slutforstærker med mulighed for bypass, et sådant high end elektronisk delefilter skulle lavs i en 19” en unit kasse, så den ville passe sammen det andet.
Mvh.
”Lytteren”
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 19 November 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi kan godt blive enige mht. afskæringen af subwoofere. Især da taget i betragtning, at langt de fleste jo kører med én sub. Den THX-normerede afskæring på 24/12dB pr. oktav mellem sub & satelitter er lige på kanten. Jeg har placeret min sub mellem mine mains, i fronten, blot for at være sikker på at undgå uønskede 'beskeder' om subbens tilstedeværelse.
Det er rigtigt, at der i hvert fald i nogle henseender er et påfaldende stort teknisk efterslæb hos højtalerfabrikanterne. Dit indlæg fik mig til at tænke på, hvor lang tid der gik før opgivelsen, og anvendelsen, af Thiele/Small parametre blev generelt udbredt hos industrien. Det var faktisk først i løbet af 80'erne, skønt de to herrers arbejder var offentligt tilgængelige fra sidst i 60'erne - visse dele noget før.
Dine ideer mht. subwoofere er gode - men tror du producenter/forhandlere betragter det som økonomisk lønsomt? Man kan have sine tvivl - måske forståeligt, når 95% af forbrugerne synes at Boze er svaret på livets gåde når det gælder sat/sub kombinationer .
|
Til top |
|
|
Lytteren Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2004 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal jeg jo ikke holde mere liv i denne tråd en nødvendig, men vil lige afslutte mit bidrag til denne med følgende.
TSP parameter, ja jeg husker endda meget tydelig, hvordan det tilbage i tiden var at få fremskaffet disse data, da jeg 15 år siden, f.eks. brugte en mindre formue på køb af et sæt Fostex FW 405. 15” basenheder ved Lydkilden, måtte jeg faktisk true med tiltagelevering, idet, det næsten var umuligt, at få disse vigtige parameter…!
Hvem køber hvad, ja det er et godt spørgsmål, men, man finder faktisk så mange hifi produkter, som under ingen omstændigheder henvender sig til en bred kræs, jeg kender flere, som i fuld alvor, mener, en DVD afspiller til 1000,- Kr. købt i Bilka, også er mere end rigeligt som CD afspiller (!!!!!!!!!!!!!!) og ret beset, er det vel ikke det klientel dette fremragende forum henvender sig til…!
Den eneste måde vi kunne komme videre på, er noget langt mere konkret og visionært…!
Kunne man igennem HIFH4ALL forum, bygge et rigtig godt Subwoofer system, i to eller tre versioner, ud fra de 20/21 år gamle artikler fra ”HF” en med forstærker modul indbygget, og et par. 12” Basenheder, en anden med en 15” basenhed, en tredje 4x10” Basenheder, både med og uden indbygget forstærkermodul, samt udvendig elektronisk delefilter, til de slutforstærker man nu måtte havde stående, efter de idéer jeg har foreslået, derefter lade disse modeller cirkulere blandt brugerne af dette hifi forum, naturligvis under fuld ansvar, ja, så kunne dette forum udvikle sig til andet end en snakke klub (!!!!!!!!!!!!!!)
Ved hjælp af ovennævnte, kunne alle få et helt andet grundlag, at arbejde ud fra, det kunne måske endda, blive så fine subwoofer modeller, at mange ville købe og samle dem til eget brug…!
Det kræver dog, man får et højttaler geni som Hr. Duelund på banen, og kontakt til en møbelfabrik, som kunne lave færdige professional kabinetter, ”grimme fiske kasser" kan ingen være interesseret i…!
Ja jeg ved godt, det virker som meget store tanker, men vi kommer ikke videre på den nu værende måde…!
Mvh.
”Lytteren”
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 22 November 2004 kl. 03:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne måske være en ide, med en sektion her på hifi4all, hvor forskellige konstruktioner blev beskrevet - bygget ud fra forummedlemmernes erfaringer. (Jeg kan allerede se en del problemer med at blive enige, men håber på det bedste).
Det er unægteligt ved at blive en vane, med begynder DIY folk, der vil bygger en "super"-subwoofer med en budget på 1000 kroner. En sådan sektion ville kunne sortere en del af disse indlæg fra, så man kunne koncentrere sig om mere eksotiske(=sjove) løsninger.
Det skulle dog kun dreje sig om tegninger til konstruktioner. Ikke noget med referencer til byggemarkeder etc. ellers lugter det lidt for meget af kommercielle interesser.
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 22 November 2004 kl. 05:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Lytteren Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Hr. Hasselhof!
Jamen hvor er det godt en mener at havde set ”lyset” (!!!!!!!!!!!!!!) i øvrigt er der ikke nogen som ”skriger” efter noget eller nogen, nej det som her er reflekteret over, er den helt åbenbare mangel på noget andet og måske nyt, som måske er gammelt…!
Helt ærligt hvem kunne drømme om at installere PA udstyr i et fint hifi anlæg, nej vel.
Jeg vil under alle omstendiger fastholde, der skulle ske noget andet, der må jo være en årsag til disse vedværende spørgsmål om subwoofer poper op igen og igen, tænk en gang, hvis alle kunne henvise til en side med ”FAQ” eller en eller flere HIFI4ALL subwoofer til udlån, uden nogen bagtanke om forretnings politik, det er kun gode og positive tanker der ligger bag,. intet andet.
Mvh.
”Lytteren”
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 22 November 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Lytteren.
Det er selfolgelig dit valg hvis du onsker at hange fast i 1982 og glorificere HIfidelity.
De teknologier jeg referere til loser de fundamentale problemer du omtaler i denne trad. Du skulle prove at lese det igennem.
Grej der overholder de strengeste studie normer og bliver brugt indspildningen af de Cder vi horer er jeg ikke bange for at satte ind i afspildningskaden. Jeg stiller gerne op til demo hvis nogen har brug for at fa afkreftet deres skepsis. __________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|