Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 08:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kabinet - byggemateriale (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MadsVP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 November 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Emnet har tidligere været oppe at vende - MDF vs Spån, men hvad med x-finer ?

Jeg så en plade ved trælasten, flot flot finsk bøgefiner i 16, 19 resp 22 mm, til rimelige penge..

Pladen virker tillige ret død grundet den naturlige sandwich opbygning - den "sang" ikke nær så meget som MDF pladen der stod ved siden af.

Alternativt kunne man måske lime en 16 mm x-finer sammen med en 8 mm MDF, og efterfølgende skære det ud..

Nogen der har erfaringer ?

Venligst Mads 

Til top Vis MadsVP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsVP

Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 11 November 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej Mads,

Krydsfiner er rigtig godt at bygge kabinetter af, mange højttalerfirmaer til PA lyd bygger også kabinetter i krydsfiner. Det har fine akustiske egenskaber, er holdbart og det er relativt nemt at lave en flot finish med. MDF er dog lettere at bearbejde så det bliver pænt og det er billigere derfor er det mest brugt. 

Til top Vis Hylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hylle

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 November 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Her er min række følge.

3 plads. Spånplade
2 plads. Krydsfiner
1 plads. MDF

PA bliver næsten altid lavet i Finsk Birke finer, det er mest pga. det ikke er så modtagelig for vand, og på den måde giver en længere levetid end f.eks. MDF som slet ikke kan klare vand.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 11 November 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Ja, min rækkefølge på byggematerialer er følgende, og er vurderet udfra lydmæssige oplevelser.

1. Spåndplade

2. MDF

3. Krydsfiner

Må dog her tilstå det bedste resultat, faktisk er oplevet med med blandings kabinetter, af henholdsvis Spåndplade og MDF plade. Kunne forestille mig et kabinet af endnu flere typer materiale ville kunne gøre det endnu bedre, f.eks kombinere spånd- og MDF plade med kork, krydsfiner, aluminium og kunststoffer osv., da de forskellige materialer har forskellige egenresonanser, og derfor kan holde lidt styr på hinanden, og dermed ikke tilføje uønsket lyd.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

MadsVP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 11 November 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Ja, min rækkefølge på byggematerialer er følgende, og er vurderet udfra lydmæssige oplevelser.

1. Spåndplade

2. MDF

3. Krydsfiner

Må dog her tilstå det bedste resultat, faktisk er oplevet med med blandings kabinetter, af henholdsvis Spåndplade og MDF plade. Kunne forestille mig et kabinet af endnu flere typer materiale ville kunne gøre det endnu bedre, f.eks kombinere spånd- og MDF plade med kork, krydsfiner, aluminium og kunststoffer osv., da de forskellige materialer har forskellige egenresonanser, og derfor kan holde lidt styr på hinanden, og dermed ikke tilføje uønsket lyd.

mvh Gorm

Well, det var delvis også min plan - men..kan du ikke uddybe de forskelle i lyd, du mener der er ved brug af x-finer vs andre materialer ? 

Jeg overvejer at kombinere x-finer og MDF som tidligere fortalt..jeg har en fornemmelse de vil supplere hinanden ganske godt.

Mads

Til top Vis MadsVP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsVP

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes