Forfatter |
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
OK! Der blev jeg lige tabt! Hvorfor skulle man have mindre brug for en center i et stort lokale? Jeg vil da mene det er omvendt. |
|
|
afstanden til dine højttalere, jo tættere du sidder på fronterne, jo værre bliver det at sidde skævt for midten.
P.S Du kan ikke holde med D.J. uden at synge "i en kælder sort som kul" mens du maler
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
MichaelWB skrev:
[OK! Der blev jeg lige tabt! Hvorfor skulle man have mindre brug for en center i et stort lokale? Jeg vil da mene det er omvendt. |
|
|
Jo mindre lokale - jo mindre afstand til HT - jo nemmere får du rykket dig for center. Giver det mening 
|
|
|
Ja men hvis lokalet er mindre, så man sidder tættere på, så vil afstanden også være mindre mellem fronterne.
Men jeg kan godt følge, at man lidt nemmere for et større sweetspot i et større lokale med større afstand til højttalerne, men i sådan et lokale vil man jo typisk også have fronterne længere fra hinanden, hvilket vel egentlig bør ende med de samme problemer med at forankre lyden til billedet.
Puha det er lige før det bliver langhåret det her! Heldigvis fungerer det da nogenlunde uden center i min lille pejsestue, men jeg ville nu gerne have en center igen. Det er jo også spild at have en 3-kanals effekt og så kun bruge 2 kanaler  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
MichaelWB skrev:
Men jeg nægter at male stuen sort!  |
|
|
Snakker vi optimal billed-gengivelse er det det eneste der duer, sådan er det desværre. Jeg er dog 100% overbevist om, at før man lader sig mentalt opfange 100% af filmen/musikken skal man føle sig godt tilpas og det går jeg ikke i et sort rum. Det er der nok andre der gør ( ) om ikke andet pga. viden om, at det er optimalt.
Men hva' - det er jo kun sådanne noget sådanne nogle bio-nørden går op i . Vor herre bevares 
|
|
|
Jeg håber at problemet er mindre her, reflektionerne fra skråvægge burde være mindre end fra alm vægge. Du har ret i at sort er optimalt, men ikke så fedt i en stue!
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MichaelWB
har du tabt den røde tråd
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
P.S Du kan ikke holde med D.J. uden at synge "i en kælder sort som kul" mens du maler
|
|
|
Det kan du lige tro jeg kan! Vi taler nemlig lyd og ikke billede. Hvis D.J. kan overbevise mig om at lyden bliver bedre når væggene er sorte, så er det noget helt andet  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
@MichaelWB
har du tabt den røde tråd
|
|
|
Jeg har i hvert tilfælde gemt den lidt væk. De eneste Dali højttalere jeg har tilbage prøver jeg jo at sælge.
__________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Ja men hvis lokalet er mindre, så man sidder tættere på, så vil afstanden også være mindre mellem fronterne.
Men jeg kan godt følge, at man lidt nemmere for et større sweetspot i et større lokale med større afstand til højttalerne, men i sådan et lokale vil man jo typisk også have fronterne længere fra hinanden, hvilket vel egentlig bør ende med de samme problemer med at forankre lyden til billedet.
Puha det er lige før det bliver langhåret det her! Heldigvis fungerer det da nogenlunde uden center i min lille pejsestue, men jeg ville nu gerne have en center igen. Det er jo også spild at have en 3-kanals effekt og så kun bruge 2 kanaler 
|
|
|
jo tættere du sidder på front jo større er afvigelsen i afstanden i % f. eks på 2 kilometers afstand giver det næsten ingen forskel at du flytter 2 meter til siden, men på 2 meter vil det ændre en hel del (giver det mening nu?)
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Det kan du lige tro jeg kan! Vi taler nemlig lyd og ikke billede. Hvis D.J. kan overbevise mig om at lyden bliver bedre når væggene er sorte, så er det noget helt andet  |
|
|
han vil heelt sikkert prøve
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
MichaelWB skrev:
Puha det er lige før det bliver langhåret det her! Heldigvis fungerer det da nogenlunde uden center i min lille pejsestue, men jeg ville nu gerne have en center igen. Det er jo også spild at have en 3-kanals effekt og så kun bruge 2 kanaler 
|
|
|
jo tættere du sidder på front jo større er afvigelsen i afstanden i % f. eks på 2 kilometers afstand giver det næsten ingen forskel at du flytter 2 meter til siden, men på 2 meter vil det ændre en hel del (giver det mening nu?)
|
|
|
Jeg forstår skam godt hvad du mener, men du forudsætter at man ikke ændrer på afstanden mellem højttalerne og det vil man jo ofte gøre hvis man flytter lyttepositionen.
Jeg vil godt tilslutte mig dem der siger, hellere ingen center end én der matcher dårligt. Men jeg vil nu stadig hellere have en center frem for at undvære. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
men hvad f**den skulle der nu være galt med en 1210er ( intet , den er en klassiker........indenfor diskoteksverden ..................og tåler både øl,pis og bræk  ). den og så min LD har så meget dynamik i bunden at dine feminine B&Wer ville smide basseren af bar skræk . ( jeg giver en kasse øl, hvis du kan få 20 hz ud af din plattenspieler og så skal jeg bagefter demonsterer, at mine fimsede babyer (802) faktisk kan spille den frekvens ( ligesom din -storebror model - der desværre bare gør det mere overbevisende ).
Åhh, LD , ja det var sgu tider, med de flotte store sølvskinnede skiver( og covere) og ordentligt DTS lydspor...........suk
og centerhøjttalere er kun for folk med for små lokaler Og folk som vil ha´lyden placeret præcist, hvor den hører hjemme - samtidig med, at de ikke ønsker deres fronter ( som er rigelig optaget/belastet af deres eget lydspor ) skal krompromiteres af, at man må "blande" centerens EGET separate lydspor ind i højre/venstre front 
Det er da fint nok til Dolby Surround + Prologic 1 / 2, hvor informationen kommer oprindeligt fra stereosporet og er manipuleret ved hjælp af primært fasen osv. , men i DD & DTS, hvor hver kanal er separat indspillet ( op til 6.1 ),lagt på skiven sådan og beregnet/mikset/kontrolleret til at afspilles af hver sin udgang/højttaler, er det et krompromis at "økonomiserer" (sammenblande ) flere kanaler/lydspor sammen for at spare forstærkere og højttalere    
Læser du med L.B ?????  |
|
|
__________________ dj
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Ja men hvis lokalet er mindre, så man sidder tættere på, så vil afstanden også være mindre mellem fronterne. |
|
|
Det kan man sige, men sweet-spot bliver ikke større eller mindre, det har samme størrelse. Det er nemmere, som Michael skriver, at komme ud af sweet-spot med et mindre rum. Men det er jo teoretisk, så hva' pokker, jeg er ikke den store teoretiker 
MichaelWB skrev:
Det er jo også spild at have en 3-kanals effekt og så kun bruge 2 kanaler  |
|
|
Næ næ, det er skam en fordel. Din stakkels strømforsyning der sidder i ampen kæmper med at lever "saft" til tre kanaler. Den skal ikke kæmpe så meget, når der kun skal leveres til 2 kanaler. De er nådesløse de Royd der 
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altid på 
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
MichaelWB skrev:
Det er jo også spild at have en 3-kanals effekt og så kun bruge 2 kanaler  |
|
|
Næ næ, det er skam en fordel. Din stakkels strømforsyning der sidder i ampen kæmper med at lever "saft" til tre kanaler. Den skal ikke kæmpe så meget, når der kun skal leveres til 2 kanaler. De er nådesløse de Royd der 
|
|
|
Sand nok! De spiser effektforstærkere til morgenmad, uden at spytte køleribberne ud!! 
Tror nu der er rigelig effekt til at trække 3 Royd'er, jeg bliver sgu nogengange helt forskrækket når baghøjttalerne giver lyd fra sig , men ellers er løsningen jo bare at købe en større 3-kanals effekt!!  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Jeg håber at problemet er mindre her, reflektioneren fra sråvægge burde være mindre end fra alm vægge. men du har ret i at sort er optimalt, men ikke så fedt i en stue! |
|
|
__________________ dj
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Altid på  |
|
|
L.B. Fuldt medlem!

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland Status: Offline Indlæg: 3678
? ikke altid!
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ D.J.
Hvis man er manden i huset og den der bestemmer, så han man vel ikke sin hjemmebio i kælderen?  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
@ D.J.
Hvis man er manden i huset og den der bestemmer, så han man vel ikke sin hjemmebio i kælderen? 
|
|
|
HAHAHA!!!!!!!

__________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|