Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: LB film & musik set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 210
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 September 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
Takker

Jamen det var da så lidt!  

CHTT skrev:
- forhåbentlig får jeg selv muligheden meget snart for at supplere med mine egne erfaringer.

Det glæder jeg mig da til. Ellers kan jeg anbefale dig, at kigge i "Van den Hul" tråden. Der er en masse om Clearwater og andet VdH. 

CHTT skrev:
...og lige en sidebemærkning: Dit superlækre anlæg anlægger flere og flere stereofile tendenser og jeg ser du påtænker at supplere med subs. Hvis det skal være Dali så vil jeg ikke anbefale SWA12 til musik, derimod er SuiteS1.2 meget bedre og brugtprisen er næsten den samme. SWA15 er en ren LFE maskine, men det gør den tilgengæld godt  

Mange tak for det. Jeg har klart mest fokus på stereo nu til dags og en sub er kun til film-brug, da Diva'erne til trods for størrelsen sagtens kan spille bas.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 September 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Det glæder jeg mig da til. Ellers kan jeg anbefale dig, at kigge i "Van den Hul" tråden. Der er en masse om Clearwater og andet VdH. 

- den er skam læst for længe siden, deraf interessen 

Har hentet et 2 demosæt Clearwater hos High End Sound idag, så nu testet der. Lånte også et 102MkIII, men det kan ikke hamle op med mit TMC White. Tilgengæld så jeg et 102 MK V under terminering, så der er vist een der snart bliver glad

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke testet mange kabler, men det der gør mig ekstra glad ved Clearwater og 102 V Special er, at de er de bedste jeg har hørt og så koster de en brøkdel af hvad der ellers findes...

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Så kom dagen hvor min kammerat kom forbi med en db-måler og en tonegenerator. Det er yderst interessant. Vi testede niveauet for frekvenser mellem 20-200 Hertz. Reslutatet var som ikke chokerende, men hvad der er chokerende er, at hvis jeg rykker min frem i sofaen (min lytteposition) så giver det ved nogle frekvenser en forskel på hele 10 db - vi taler om at rykke sig en ½ meter ca.

Vi lagde "niveauet" som 85 db ved 150 Hertz og arbejdede os så igennem skalaen. Et billede af frekvensgangen kan ses i her:

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 23 September 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Flot skema. Vi skulle lave et magen til da i var hos mig. Du må have dig et delfilter så linien justeres ind.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Ja, det var samme "øvelse" som hos dig Henrik. Rummet og placeringen af højttalerne ift. lyttepositionen gør en verden til forskel

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 September 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Ja, og hvis du så har bare en lille smule asymmetri i opstillingen, så vil belastningen på de to kanaler være forskellig, da højttalerene bruger hinanden som slavebasser ved de dybe toner.

Man skal altså have en forstærker med god dæmpningsfaktor, der kan styre enhederne, hvis man vil minimere det problem.

Ved homecinema løser man problemet elegant ved kun at have én subwoofer i bunden, og placere den lige bag lyttepositionen (lige bag sofaen).

Dette er godt for frekvensgangen, og sikrer at ingen toner 'forsvinder' helt.

Til gengæld skal der kompenseres i tid og fase med hovedsignalet hvis man skal bruge den løsning til hifi også, og det er vist kun muligt i forstærkere der har rumkorrektion indbygget - f.eks. TacT.

kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004
Sendt: 23 September 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

jeg ved godt dette er lidt O.T. men vil lige sige at de de HT kabler ( Clearwater )

som bla du anbefalede er kommet til huset og de bliver "lavet" på søndag,

da jeg desværre ikke har tid før.

Hvordan har du "samlet" dine Ht kabler da de jo skal være dobbelte,

har du brugt krympeplast eller noget andet ?

Muh fra Kampko

Til top Vis kampko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kampko

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

kampko skrev:

Hej Lars

jeg ved godt dette er lidt O.T. men vil lige sige at de de HT kabler ( Clearwater )

som bla du anbefalede er kommet til huset og de bliver "lavet" på søndag,

da jeg desværre ikke har tid før.

Hvordan har du "samlet" dine Ht kabler da de jo skal være dobbelte,

har du brugt krympeplast eller noget andet ?

Muh fra Kampko

Halløj Kampen da!

Jeg har bananstik i begge ender og jeg holder dem sammen med isoleringstape for hver ½ meter ca.

kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004
Sendt: 23 September 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

hej igen

Jeg er lidt i tvivl med hensyn til om jeg skal terminere mine ledninger

jeg fik nogle stik med men tror jeg sætter ledningerne til HT uden terminaler

grunden her til ? tjaa folk siger at man skal fjerne kortslutningsbøjlerne og udskifte dem med Ht kabel så skulle det give bedre lyd, hvorfor så sætte stik på lavet i samme matriale som de bøjler som man har fjernet ??? !!!

måske et emne til en tråd hvis der ikke er 1 i forvejen, men ellers tak for det hurtige svar

MVH Kampko

Til top Vis kampko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kampko

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 September 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Kortslutningsbøjler er tit lavet af noget guldbelagt blik, af en art.

De stik du har, er fomentlig lavet af noget bedre, og med et fornuftigt tværsnitareal.

Jeg hælder så vidt det er muligt til at montere det rå kobber i højttalerterminaler der hvor det er muligt, men bruger også bananstik flere steder.

Det er sjældent godt at bruge en tynd ledning, og herefter sende signalet ind i en stor forgyldt messingklods (typiske terminaltilslutninger).

Herefter løber signalet gerne videre inde i højttaleren i nogle tynde ledninger igen.

Desværre bruger næsten ingen højttalerproducenter små bananbøsninger med en behersket mængde materiale - af kommercielle årsager.

På det amerikanske forum martinloganowners.com kan man læse om nogen der har opnået en voldsom forbedring ved at lodde højttalerkablet direkte på delefiltret, og det må være det optimale.

Så undgår man at skulle sende signalet ind i en stor messingklods på vejen fra forstærkeren.

Desværre har de fleste forstærkere også store messingterminaler på udgangene, og her kan der også monteres nogle mindre, der kun tager bananer.

Den gamle Quad 303 forstærker er f.eks. lavet med nogle spinkle terminaler, der kun tager bananer.

Et emne til selvbyggere/tweakere?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med dobbelt Clearwater til bunden direkte fra forstærker til højttalerens nederste terminaler. Jeg kører med enkelt Clearwater til toppen direkte fra forstærker til højttalerens øverste terminaler.

Det kan jeg gøre fordi jeg bi-amper, men ellers kan det også lade sig gøre. Alternativt istedet for at køre tre kabler til hver højttaler, kører du to til bunden og sætter så et lille stykke højttalerkabel imellem terminalerne.

Valget af bananstik er for nemhedens skyld, hvorefter jeg har indkøbt bananrør som jeg gerne vil have monteret snart.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Kortslutningsbøjler er tit lavet af noget guldbelagt blik, af en art.

De stik du har, er fomentlig lavet af noget bedre, og med et fornuftigt tværsnitareal.

Jeg hælder så vidt det er muligt til at montere det rå kobber i højttalerterminaler der hvor det er muligt, men bruger også bananstik flere steder.

Det er sjældent godt at bruge en tynd ledning, og herefter sende signalet ind i en stor forgyldt messingklods (typiske terminaltilslutninger).

Herefter løber signalet gerne videre inde i højttaleren i nogle tynde ledninger igen.

Desværre bruger næsten ingen højttalerproducenter små bananbøsninger med en behersket mængde materiale - af kommercielle årsager.

På det amerikanske forum martinloganowners.com kan man læse om nogen der har opnået en voldsom forbedring ved at lodde højttalerkablet direkte på delefiltret, og det må være det optimale.

Så undgår man at skulle sende signalet ind i en stor messingklods på vejen fra forstærkeren.

Desværre har de fleste forstærkere også store messingterminaler på udgangene, og her kan der også monteres nogle mindre, der kun tager bananer.

Den gamle Quad 303 forstærker er f.eks. lavet med nogle spinkle terminaler, der kun tager bananer.

Et emne til selvbyggere/tweakere?

God info Spencer. Det er netop derfor jeg vil have bananrør monteret istedet for bananstik. Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal montere dem... skal de mon loddes eller blot klemmes sammen om kablet?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 September 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

@L.B.

Hvis det er muligt at crimpe stikkene direkte på kablet, uden at det bliver for skrøbeligt, bør det være bedre end en lodning.

Lodninger er ikke altid det der giver bedst kontakt, og ved at crimpe, skal signalet heller ikke passere endnu en klat loddetin i signalvejen.

Lodninger er ikke så velegnede til noget der skal belastes, og jævnligt bakses med. Stik der hives ind og ud, kan let ende med dårlige lodninger.

Det har jeg oplevet med RCA-kabler, der ikke var lavet så godt fra starten.

Jeg skifter en del rundt på højttalerkabler, da jeg har flere sæt der kører lidt på turnus.

Mon ikke der også følger en anbefaling/vejledning med de bananrør?

De skulle være rigtig gode, efter hvad folk siger!

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 25 September 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=L.B.]Ja, det var samme "øvelse" som hos dig Henrik. Rummet og placeringen af højttalerne ift. lyttepositionen gør en verden til forskel   Ja, bare ved at rykke dine Htére 5 cm frem fik vi da en ( beskeden ?! tja, men nem og gratis)  forbedring/udglatning på ca. 1,5 db af frekvenskurven - næste gang må vi prøve at monterer dine gamle spikes på igen og se om det er en forbedring eller forringelse  - forresten fint skema

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

En anden version af skemaet over frekvensgangen...

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Nu brugte vi jo 150 hz som udgangspunkt for de 85 db og der har lyttepositionen jo reelt et dyk, så hvis vi gik ind og lagde referencepunktet som 85 db ved 100 hz er din kurve rimelig jævn inden for +- 8 db i frekvensområdet 25 - 200 Hz.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
Nu brugte vi jo 150 hz som udgangspunkt for de 85 db og der har lyttepositionen jo reelt et dyk, så hvis vi gik ind og lagde referencepunktet som 85 db ved 100 hz er din kurve rimelig jævn inden for +- 8 db i frekvensområdet 25 - 200 Hz.

For pokker ja - det kunne være sjovt at måle resten op til 20.000 Hertz en dag...

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Min db måler er desværre kun præcis ( +/- 2 db ) op til ca. 10 Khz, så resten må du gætte dig til  - det er dog også noget nemmere at korrigerer ( absoberer / diffuserer )  de høje frekvenser, bassen er den svære.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige byttet mig til sådanne et her i balanceret udgave http://www.vandenhul.com/cable/integration-h.htm

Det skal monteres mellem pre og CD sammen med det "normale". For at prøve det selvom mine apparater ikke er fuldt balancerede.

<< Forrige Side af 210 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes