| Forfatter |
|
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Prog hoveder...
Havde lige besøg af en "Prog ven" i går og blev introduceret for en del...
Hvad der faldt klart bedst i min smag var "Sieges Even" der, uden altid at være hårdt, var meget progressivt og skiftene i tempo. Pladen jeg hørte hed "The art of navigating by the stars" og er fra 2005. Stemmen var lækker og ikke så skinger som mange andre prog bands. Mange prog fans og mange af jer lader til at elske når sangeren virkelig rammer de høje toner (dream theatre, Evergrey mv...), men det er altså ikke så meget for mig. I hvert fald, det jeg hørte var rigtig lækkert, så giv det et lyt.
Derudover (til jer der er mere til den "gamle prog vokal" som jeg har forsøgt at beskrive ovenfor) hørte jeg et band der hedder Zero Hour. Musikken var virkelig fed, meget skiftene og til tider vel meget lig tech metal, men altså stadig prog. Rigtig, rigtig fede riffs og skift, men jeg kan desværre ikke helt leve med vokalen... Endnu i hvert fald.
Forresten har jeg læst at der en ny "supergruppe" på trapperne... Mike Portnoy, som alle her inde vel kender, sammen med dejlige Steven Wilson (Porcupine Tree) og Mikael Åkerfeldt fra Opeth. Hvad gruppen kommer til at hedde ved jeg ikke, hvad de vil spille ved jeg heller ikke, men man skulle ikke synes det kunne gå galt. Tror nok de prøver at undgå prædikatet "Supergruppe", men det er det sgu i mine øjne.
Go' kamp
Rune
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
Klaus Kokholm Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Mike Portnoy, Mikael Åkerfeldt, og Steven Wilson!!!! Det kalder jeg sgu en supergruppe!!
-Og kan du så komme med nogen flere oplysninger, gerne nogen links, for det der lyder da næsten for godt til at være sandt.
mvh Klaus
__________________ -Wer sich am kommerziellen Geschmack orientiert, dient der Reaktion!!
|
| Til top |
|
| |
Nagash Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 361
|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa allesammen... Har fulgt lidt med i denne tråd udefra, og kan se I har god musiksmag. Jeg selv hører rigtig meget Dream Theater og Opeth, og vidste nu godt det blev kaldt Progresive, men hvad betyder det egentlig at musik er progresiv? Har tit undret mig hvad det udtryk betyder. Hvordan bedømmer man at musik er progresiv. Ved også at der er en bestemt genre der hedder Progresive Techno. Dog ikke noget jeg hører da det er techno. Jeg plejer ellers ikke at have noget problem med at dømme forskellen på death/trash/black/goth/heavy/power etc etc. Håber der er en der kan bringe lys på min undren :D På forhånd tak.
__________________ Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klaus Kokholm skrev:
-Mike Portnoy, Mikael Åkerfeldt, og Steven Wilson!!!! Det kalder jeg sgu en supergruppe!!
-Og kan du så komme med nogen flere oplysninger, gerne nogen links, for det der lyder da næsten for godt til at være sandt.
mvh Klaus
|
|
|
Hejsa
Citat fra http://www.opeth.com
"The rumoured collaboration between Mikael Åkerfeldt, Steven Wilson (Porcupine tree) and Mike Portnoy (Dream theater) will probably become reality in a near future. The project will maintain a low key and interviews will be sparse. This will be a sheer musical communion that its members wish to keep clear of the "supergroup" hype."
Ikke meget info, men det er hvad jeg umiddelbart kan finde.
Prøver at overtale min prog-ven, til at oprette en profil herinde... Så kan han skrive meget mere om diverse prog bands end jeg kan.
Vh
Rune __________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
R-A-E-L Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 02 August 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor dejligt der er andre som mig
Som mit brugernavn antyder er jeg Lamp Lies Down on Broadway fan - men det ser ud som om alle herinde kender den . Desuden fornemmer jeg at alle bedst kan li Genesis fra Gabriel årene MEN jeg håber I har lyttet til Trick Of A Tail som var det første album med Collins som forsanger. Jeg er heller ikke speciel vild med Collins stemme, men synes alligevel han gør det godt og kvaliteten af sangene er på niveau med Selling England by the Pound om ikke højere.
Tjeck forresten Anthony Philips solo album The Geese & The Ghost ud. For dem der ikke ved det var det Genesis første guitarist der forlod gruppen i 1970. Steve Hacketts første soloalbum har sgu også mange kvaliteter.
Jeg er desuden Gentle Giant fan og selvfølgelig vild med Yes og Kate Bush.
|
| Til top |
|
| |
rocksound Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 05 Januar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
| Sendt: 15 August 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lyttet lidt til Rush - Vapor Trails på cdon, og det lyder umiddelbart ret fedt. Så den tror jeg i hvert fald skal prøves.
Hvilke andre plader fra Rush bør jeg lytte til ?? - nu jeg alligevel skal igang med noget nyt musik.
Edit: Har lige genkendt nummeret One Little Victory - fra Need For Speed - Hot Pursuit 2.. hehe.. __________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |
moller Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 15 August 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
rocksound skrev:
|
Jeg har lyttet lidt til Rush - Vapor Trails på cdon, og det lyder umiddelbart ret fedt. Så den tror jeg i hvert fald skal prøves.
Hvilke andre plader fra Rush bør jeg lytte til ?? - nu jeg alligevel skal igang med noget nyt musik.
Edit: Har lige genkendt nummeret One Little Victory - fra Need For Speed - Hot Pursuit 2.. hehe..
|
|
|
Hejsa efter min mening alle sammen men der er et par stykker der skiller sig lidt ud bla. "2112" "moving pictures" "hold the fire" "counterparts", alle deres live plader er rigtig gode, og ellers er deres koncertdvdèr er fremragende, bare gå om bord der er masser af fed musik i Rush....
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 15 August 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
rocksound skrev:
|
Hvilke andre plader fra Rush bør jeg lytte til ?? - nu jeg alligevel skal igang med noget nyt musik. Efter min mening har Rush har deres glansperiode i årene 1976-1982.
Her begår de det ene gode album efter det andet - så start med 2112 fra ´76 og slut med Signals fra ´82; du går ikke galt i byen med noget der imellem 
"Moving Pictures" fra ´81 regnes af mange dedikerede fans som mesterværket fra trioens hånd - men også albums som "Permanent Waves", "Hemispheres" og "A Farewell to Kings" er fantastiske 
Rigitg god fornøjelse! Vapor Trails er jeg aldrig selv faldet for som jeg er blevet begejstret af de nævnte albums - jeg synes det er lidt ujævnt, men med enkelte gode sange; Earthshine og Ghost Rider holder! 
Edit: Har
lige genkendt nummeret One Little Victory - fra Need For Speed - Hot Pursuit 2.. hehe..
|
|
|
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
zappafan Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 15 August 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan nok ikke undre nogen, at jeg vil anbefale at give afdøde Frank Zappa et lyt. Ikke alt, han lavede, er lige tilgængeligt, men et godt sted at starte er perioden fra 1973-1976 med f.eks.:
"Overnite Sensation" " Apostrophe" "One size fits all"
og ikke mindst den dobbelte live
"Roxy and Elsewhere" __________________ Hvo intet vover, intet vinder
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 16 August 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav i tråden. Det undrer mig såre at (næsten) ingen nævner Jethro Tull, der om nogen har været indbegrebet af progressivrock ettiketten. Det er et afsindigt spændende band der spiller r..... ud af bukserne på temmelig mange "op i tiden"bands, og med nogle tekster i særklasse. De (og især frontmanden Ian Anderson  ) har altid været branchens "enfant terible" der aldrig har bøjet nakken for tidens trend. Men på trods har alle deres albums i de sidste 30 år solgt misundelsesværdige antal, and they are still going strong. Prøv at tjecke deres site: j-tull.com.Nå men inden jeg går i selvsving (jeg er pænt pjattet med det band  ) andre bud kunne være: Focus og marilion men de hænger musikalsk meget sammen med deres tidsperiode på godt og ondt.
__________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
zappafan Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 16 August 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da godt nævne et par stykker mere som hører til den ældre progressive rock. Nemlig Iron Butterfly med f.eks. In-a-gada-da-vida. Samt Captain Beyond som blev dannet af to af medlemmerne fra Iron Butterfly.
Desuden kan nævnes Jefferson Airplane, Procol Harum Jimi Hendrix. __________________ Hvo intet vover, intet vinder
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 16 August 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Queensryche : Operation Mindcrime 1 & 2 er værd et lyt. Det er 2 konceptalbums og hører til den progressive genre.
Genesis: De album uden Gabriel er helt klart mindre progressive, men frem til 1980(Duke) er der såmænd flere progressive numre at hente. I øvrigt kan man her glæde sig over trommespillet fra Phil Collins fremfor at fokusere på hans vokal som jeg personligt finder ganske god. Han er/var en fremragende trommeslager som beherskede kunsten at lave plads til de andre instrumenter uden selv at forsvinde.
|
| Til top |
|
| |
thomashansen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 17 August 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis vi snakker neo prog er der også en del gode bands. Jeg synes dog at jeg hurtigt kan få lidt for meget neoprog (lidt for melodisk og melankolsk) så hører ikke alt for meget af gagen.
gode neoprog bands og skiver:
marillion - misplaced childhood
IQ - Dark Matter
Pendragon - Masquerade
For resten, dejen. De der mercenary, er meget heavy ikke? er det ren vokal eller også med cookie jar monster vokal(slang for growl :-)). Da jeg ikke er så glad for denne type.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
thomashansen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 17 August 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har forresten også sieges even skiven the art of blah blah..., som der snakkes om, men jeg kan ikke rigtigt komme ind i den...tilgænd synes jeg en af deres ældre skiver, a sense of change, er ret fed.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
msquared Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 17 August 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomashansen skrev:
|
For resten, dejen. De der mercenary, er meget heavy ikke? er det ren vokal eller også med cookie jar monster vokal(slang for growl :-)). Da jeg ikke er så glad for denne type.
Thomas
|
|
|
Tillader mig lige at kommentere, Mercenary bruger 2 forsangere* så der er lidt til enhver smag - både 'skønsang' og 'growl'. Hvis man ser på 11 Dreams albummet er fordelingen nok ca 80/20 i den rene vokals favør, men det er lidt svært at stille det op sådan da begge typer vokaler tit optræder sammen.
* Det gjorde de i hvert fald, nu må vi se hvordan René klarer de dybe toner efter Kral.
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
msquared skrev:
thomashansen skrev:
|
For resten, dejen. De der mercenary, er meget heavy ikke? er det ren vokal eller også med cookie jar monster vokal(slang for growl :-)). Da jeg ikke er så glad for denne type. Mercenary udkommer med nyt album i næste uge; Kral, tidligere growl-vokal, er ikke med mere, så denne gang er Mikkels rene vokal vist nok blevet doublet/triplet nogle steder, andre steder synger han på andre måder end tidligere - og så er der en del gæstesangere med (fra højt respekterede bands - Nevermore f.eks.)
The Hours that Remain har fået meget flotte anmeldelser - man kan høre fire af numrene fra det nye album på www.centurymedia.com (i mindre god streamings-kvalitet, men ikke det værste, man har hørt; albummet er langt bedre produceret)- og i mine ører formår de ikke blot at følge mesterværket 11 Dreams op med endnu et solidt og velskrevet album, men fortsætter med at forny deres egen trash/prog-niche Og det er jo lidt stort - fornyende og storladent progressivt metal med internationalt tilsnit - fra Aalborg, Danmark 
- men jo, de er heavy; heldigvis! 
MVH
Thomas
|
|
|
Tillader mig lige at kommentere, Mercenary bruger 2 forsangere* så der er lidt til enhver smag - både 'skønsang' og 'growl'. Hvis man ser på 11 Dreams albummet er fordelingen nok ca 80/20 i den rene vokals favør, men det er lidt svært at stille det op sådan da begge typer vokaler tit optræder sammen.
* Det gjorde de i hvert fald, nu må vi se hvordan René klarer de dybe toner efter Kral.
René er ikke med på albummet, han kom vist først til efter indspilningerne. Men jo, det bliver interessant at se live.  |
|
|
__________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
msquared Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
msquared skrev:
|
René er ikke med på albummet, han kom vist først til efter indspilningerne. Men jo, det bliver interessant at se live. 
|
|
|
|
|
|
Korrekt, det er Mikkel som klarer stort set hele vokalen på 'The Hours that Remain'... men jeg tænkte også mere på når de giver koncerter... Det ærger mig at jeg ikke nåede at se dem sidst - da jeg synes Kral gør et mesterligt stykke arbejde, desuden bærer han jo meget af materialet fra Everblack. Men uanset hvad så er der tale om et band som helt klart har internationalt format. Glæder mig til på mandag, så skulle der gerne ligge en THtR cd + dvd i postkassen 
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
msquared skrev:
Dejen skrev:
msquared skrev:
|
René er ikke med på albummet, han kom vist først til efter indspilningerne. Men jo, det bliver interessant at se live. 
|
|
|
|
|
|
Korrekt, det er Mikkel som klarer stort set hele vokalen på 'The Hours that Remain'... men jeg tænkte også mere på når de giver koncerter... Det ærger mig at jeg ikke nåede at se dem sidst - da jeg synes Kral gør et mesterligt stykke arbejde, desuden bærer han jo meget af materialet fra Everblack. Men uanset hvad så er der tale om et band som helt klart har internationalt format. Glæder mig til på mandag, så skulle der gerne ligge en THtR cd + dvd i postkassen 
|
|
|
Også her - det bliver spændende på mandag De giver koncert på The Rock den sidste weekend i september, ved jeg.
Men da er jeg i London og se Porcupine Tree - man kan nok bare ikke få det hele, desværre 
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad skrev:
Det undrer mig såre at (næsten) ingen nævner Jethro Tull, der om nogen har været indbegrebet af progressivrock ettiketten. Det er et afsindigt spændende band der spiller r..... ud af bukserne på temmelig mange "op i tiden"bands, og med nogle tekster i særklasse. De (og især frontmanden Ian Anderson) har altid været branchens "enfant terible" der aldrig har bøjet nakken for tidens trend. Men på trods har alle deres albums i de sidste 30 år solgt misundelsesværdige antal, and they are still going strong. Prøv at tjecke deres site: j-tull.com.
|
|
|
Hej quad...
Deler din begejstring Vi startede en Tull-tråd i tidernes morgen, men interessen var sløj. Kom endelig med input, der er jo sket lidt siden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9664&KW =jethro+tull
|
| Til top |
|
| |