| Forfatter |
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette her begynder at minde mere og mere om den skøre serie SKUM, som kørte i 70/80'erne.
Er du forvirret?
Det vil du IKKE være efter dette afsnit af SKUM! 
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
|
Dette her begynder at minde mere og mere om den skøre serie SKUM, som kørte i 70/80'erne.
Er du forvirret?
Det vil du IKKE være efter dette afsnit af SKUM!  |
|
|
Du må hellere holde øje med, at din strømforsyning ikke bliver bortført af rumvæsner.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båt i tråden der!
Så erder målt på skidtet.
PS2 afgiver :
+-7,9V til den digitale forsyning +-18,1V til den analoge
PS4 afgiver :
+-11,4V til den digitale forsyning +-24V til den analoge
Her er i hvert tilfælde én af årsagerne til forskellene der opleves mellem PS2 og PS4. Jeg har lyttet bl.a. til lidt klassisk også, og de er påfaldende den dynamikforskel der er til PS4´s favør. Og præcist det samme har jeg oplevet ved at ændre på spændinger i opadgående retning i andre sammenhænge - læs op-amps.
For at ændre på dette, så skal regulatorerne i PS2 skiftes ud med 12 og 24V typer. Dem der sidder der er IC regulatorer og jeg tror det er 7808/7908 og 7818/7918. De skal så bare hedde 7812/7912 og 7824/7924. Man skal forvente at apparaterne bliver lidt lunere, idet der skal reguleres det ekstra ned internt. Der skal åbenbart være rigelig spænding tilstede.
Trafoerne i PS2 leverer her hos mig noget i retning af 31V og 21V, så det skulle kunne gå endda med andre regulatorer.
Husk at checke benstillingerne før et evt. indgreb Uden at have testet det, vil jeg tro det sparker boller.
Der er dog endnu én lille hurdle i den sag. Der sidder 8 stk Nichicon 4.700µF elektrolytter til udglatning i PS2, de er nomineret til 25V og det er for lidt - ganske enkelt, jeg er sikker på de blæser i luften på et tidspunkt. Derfor skal de så skiftes til 40V typer el. lign. Philips blå elektrolytter er fine til formålet. Men lad være med at kaste Black Gate, Cerafine og hvad ved jeg efter det projekt, jeg tror kun der bliver en nedgradering ud af det.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg set efter. Der sidder L7808CV, L7908CV, L7818CV, L7918CV Fabrikatet er ST Microelectronics. Der skal i stedet anvendes L7812 L7912 L7824 L7924 Hertil 4 stk elektrolytter på 40V eller mere 4700µF. Alternativt kunne man montere L9822 og L7922 i stedet, så ryger man ikke ind i max V rating på elektrolytterne. Jeg er dog stadig af den overbevisning, at de er for lavt ratede til opgaven. Jeg får egentlig lyst til at prøve det efter, for jeg tror næppe den kan blive ringere af det. Man kan jo også hurtigt vende tilbage igen, om det ikke er noget alligevel. Man kan jo iøvrigt stille sig det spørgsmål, hvorfor de har gjort det her hos AA. Jeg tror godt jeg kan forestille mig lidt af forklaringen. For det første ville det være rart for de fleste, at have én samlet PSU. Dernæst er det nødvendigt at regulere den, for at filtrere de forskellige apparater fra hinanden, så der ikke sker spændingsfald, når for eks. CD drevet bruger servokræfter. Derfor er idéen faktisk rigtig god. At de sætter spændingen ned, er vel egentlig ikke rigtigt. Der er bare det til det, at PS4 og sikkert også PS1 leverer mere end de burde, hvilket er ganske typisk, Både fordi netspændingen er sat lidt op herhjemme, og fordi man skal være sikker på at PS1 og PS4 kan levere de krævede +-18 V under alle forhold - også ude på bøhlandet i det sidste hus på linien, når moster Olga har tændt op for komfuret, så vi andre kan få andesteg med det hele.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå! Nu er det hele faktisk monteret. Nye regulatorer af samme fabrikat - nemlig ST, blot 78/7912 og 78/7924. Hertil opgradering til 40V Philips blå serie elektrolytter, men i samme størrelse. De er dog aksiale, hvorfor snap in ikke helt er så nemt. Køleprofilerne kan genbruges og alt ligner det som det var. Bare ikke lyden - det er lige monteret og derfor skal man lige tygge drøv til, men det er helt tydeligt, at den ligner PS4 langt mere nu end før.
Så de er da måske et fif for dem der er modige nok. I hvert tilfælde er de rimeligt nemme at få fat i de der PS2, ligesom de kan stilles om fra 110-230V med et snuptag.
Gute vergnügung
Hubraum persönlich
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Nå! Nu er det hele faktisk monteret. Nye regulatorer af samme fabrikat - nemlig ST, blot 78/7912 og 78/7924. Hertil opgradering til 40V Philips blå serie elektrolytter, men i samme størrelse. De er dog aksiale, hvorfor snap in ikke helt er så nemt. Køleprofilerne kan genbruges og alt ligner det som det var. Bare ikke lyden - det er lige monteret og derfor skal man lige tygge drøv til, men det er helt tydeligt, at den ligner PS4 langt mere nu end før.
Så de er da måske et fif for dem der er modige nok. I hvert tilfælde er de rimeligt nemme at få fat i de der PS2, ligesom de kan stilles om fra 110-230V med et snuptag.
Gute vergnügung
Hubraum persönlich |
|
|
All right!  Der er ikke langt fra ord til handling hos dig, der!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well! Det er lidt overeksiteret pga. de friske lodninger, men det lover godt. Gad vide hvad der sker hvis man hæver spændingen til 500V, bliver det så endnu godtere?  Jeg håber det har en god bonitet, fordi reguleringer kan godt gøre lidt forskelligt alt efter hvor og hvordan det bruges. I værste fald gogger lyden - gog gog gog, lidt a´la Linn, de siger bare dok dok dok dok. Det burde ikke blive sådan eftersom AA efterregulerer med hurtigere transistorer, men lad os nu se.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
All right! Der er ikke langt fra ord til handling hos dig, der!  |
|
|
Jow der er, men ikke lige i dag. Radiolageret havde alle de nødvendige stumper i god kvalitet, så hvorfor vente til næste år? Faktisk er regulatorerne i samme fabrikat som standard, blot med større spænding. Lytterne er mine ønskelytter - Philips de blå. De duer altid, de gik i stedet for Nichicon, det lever jeg med. Apparaterne virker mod forventning ikke varmere end tidligere, men jeg mener oprigtigt, at det her sparker boller på en tilpas tenoragtig måde
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
God huske regel for spænding over lytter : max 80% af mærke spænding
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
|
|
Jow der er, men ikke lige i dag. Radiolageret havde alle de nødvendige stumper i god kvalitet, så hvorfor vente til næste år?
Faktisk er regulatorerne i samme fabrikat som standard, blot med større spænding. Lytterne er mine ønskelytter - Philips de blå. De duer altid, de gik i stedet for Nichicon, det lever jeg med. Apparaterne virker mod forventning ikke varmere end tidligere, men jeg mener oprigtigt, at det her sparker boller på en tilpas tenoragtig måde Du skal jo tænke på at når du vælger en større regulator, så vil der ikke afsættes så megen effekt i selve regulatoren og dermed spildvarme. Husk på at IKKE vælge en regulator HELT op til loftet af den uregulerede spænding - mindst 2 V så hut jeg visker. Har du målt de uregulerede spændinger for at checke dit "headroom" til loftet? |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Los Capitanos!
Jeg målte over 30V og over 20V: Så der burde være rigeligt til regulering. Jeg kan ikke helt lade være at tænke på, at din DDE 1.1 skal klare sig med 8V. Jeg tror den vil være langt bedre kørende med 12-15V faktisk. Det er sikkert det som PS1 spytter ud. Jeg kunne tro den stunt kunne være en idé i Holstebroegnen faktisk. Man kan også til en begyndelse prøve med en anden ekstern PSU for at checke om der er noget om det. DDE har i hvert tilfælde interne regulatorer og 8V til en begyndelse levner ikke meget spillerum til den interne.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
8V må i hvert fald ikke forveksles med V8!
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
|
|
Jow der er, men ikke lige i dag. Radiolageret havde alle de nødvendige stumper i god kvalitet, så hvorfor vente til næste år?
Faktisk er regulatorerne i samme fabrikat som standard, blot med større spænding. Lytterne er mine ønskelytter - Philips de blå. Den skulle vel ikke være identisk med den blå 40V, som sidder indeni Daner Detal (set i en 86'er udgave) De duer altid, de gik i stedet for Nichicon, det lever jeg med. Apparaterne virker mod forventning ikke varmere end tidligere, men jeg mener oprigtigt, at det her sparker boller på en tilpas tenoragtig måde |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Los Capitanos freakos audiophilisidos!
- Ja det er 20V der nedreguleres til 8V
- Nej der sidder ikke regulator for hver udgang, men i stedet regulator for hver spænding, dvs alle stikkene indeholder både 8V og 18V og fremfører dem som +- ground, hvilket giver et behov for 6 ben i DIN stikkene. Hvis du har et Din kabel med jack i den anden ende, så har du kun 8V derude.
I øvrigt mener jeg nu heller ikke det burde være nødvendigt at regulere alle apparater hver for sig, fordi samtlige DAC´er og DTI´er og løbeværker har interne reguleringer, som burde kunne stå for den sidste filtrering, men kun hvis de har headroom nok. Og det kunne noget tyde på at de ikke har. Måske det kunne være en idé, at prøve at give den 18V i stedet for , Det bør du dog nok ikke gøre ved DTI. Evt. kan der sættes lidt køl på de regulatorer i DDE.
- JOW det er præcist de samme lytter som i Detal, den du selv har bruger dem også. Min derimod bruger Rifa PEG 123 og 124.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det nok tid til at reflektere lidt over resultatet af PS2GTI.
Foreløbigt er de første indtryk ved at være på plads.
Og det er lidt hmmm! Der er mange ligheder mellem de 2, hvor der dog stadig er lidt PS2 over PS2, selvom den er langt mere livlig nu.
Jeg tror også jeg har fundet ud af hvorfor. Der er nemlig ikke headroom nok til regulering. Målt på trafoen er der 32V, altså en 2X16V trafo. Efter ensretning er der mellem + og - benene på broen 43V, og det er jo ikke nok til 2X24V. Så udgangsspændingen fra PS2GTI er kun 20,5V reguleret - hvilket vil sige ureguleret alligevel, idet en regulator skal bruge et vis overskud. Så der er nok ikke nogen vej uden om andre trafoer til PS2 hvis den skal kunne klare ærterne. På digitaludtaget er der 12V, men heller ikke der er der overskud. Men OK PS1 og PS4 er jo stadig løsninger.
Det er lidt ærgerligt, at de har bygget den med så snævre marginer, det plejer man ikke at gøre, hvilket XDP er et bevis på, den bliver nemlig lun. Man bør have et par volt + lidt mere at give af.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom lige til at lytte til denneher:  Den er på Naim True stereo. Direkte fra 2 stk AKG 414EB i ORTF opstilling og så bare ned på en Nagra - no kidding. Og det er eddermagemig godt skudt. Lyt til nummeret Spain, det er så medrivende som det bliver - jæs der. FYI så kan man bestille direkte hos Naim, og de er tilmed temmeligt billige.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe.. Der går sørme for mellem 36$ og 99$ på Amazon! Godt dollaren er billig.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der så gan i PS2 i ureguleret form - PS2GTI. Nu kører det. Jeg skal bruge noget mere tid for at komme ind på livet af det, men det virker fra begyndelsen ganske fornuftigt. Ikke noget hoved i busken her.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|