Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kubikkens set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 September 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

,

oki, I vinder!!

Alt det her DAC-halløj - hvorfor ikke købe en ny CD-spille med fornuftig drev og gennemtænkt layout/konverter. (Jæ' ku' nævne Lyngdorf CD-1), og springe lige til den gode lyd??

Tør I ikke??

mvh

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 September 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

copman skrev:

,

oki, I vinder!!

Alt det her DAC-halløj - hvorfor ikke købe en ny CD-spille med fornuftig drev og gennemtænkt layout/konverter. (Jæ' ku' nævne Lyngdorf CD-1), og springe lige til den gode lyd??

Tør I ikke??

mvh

Sådan en opampbefængt skøjte gad jeg overhovedet ikke eje, end ikke musik på badeværelset med den.
Ret er det en møgøse sådan én. .
Den er præcist lige så interessant som pålægschokolade er under spegesild.
Som løbeværk finder du ikke noget der er mere lækkert lavet end det der sidder i Denon 3560. Det kører bare klatten helt vildt.
DAC´s uden opamps hænger ikke ligefrem på træerne i disse dage, så man er nødt til at være om sig med at finde den slags. Selv AA begyndte at bruge opamps allerede i første produkt efter XDP. Alle forlieber sig hovedløst i de fantastiske data opamps har, når de er modkoblet 110-120 dB. Jeg må sige ellers tak. Den lyd har jeg lidt nok under i tilstrækkeligt lang tid. Aldrig mere opamps, med mindre der sker et jordskred af en slags. Men skal du se, diskrete konstruktioner bliver nok snart forbudt pga. den næsten livagtige dynamik, og det kan vi jo ikke have.
Men ellers kan jeg da tilføje, at jeg efterhånden da har prøvet en hel del DACs og jeg må sige, at der da er gået temmeligt længe imellem, at jeg har fået lyst til at skifte noget ud.
Seneste skud var vist egentlig Benchmark DAC1.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Ups, jeg kom vist til at trykke på en knap....

Jeg tror vi har været omkring CD-spillere uden op-amps. Var det ikke Copland CDA-823?

Hvad med Arcam FMJ CD36? Eller kan du liste flere (betalbare) spillere uden op-ams??

Hvad med roste spillere som AudioAero REF og Capitole, Accuphase DP-67/77/78??

mvh

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 September 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

copman skrev:

Ups, jeg kom vist til at trykke på en knap....

Jeg tror vi har været omkring CD-spillere uden op-amps. Var det ikke Copland CDA-823?

Hvad med Arcam FMJ CD36? Eller kan du liste flere (betalbare) spillere uden op-ams??

Hvad med roste spillere som AudioAero REF og Capitole, Accuphase DP-67/77/78??

mvh

Jeg må tilstå, at jeg er lidt forudfattet på det punkt.
Jeg har hørt rør i f.eks. Audio Note her på matriklen, jeg fandt det mildt sagt uinteressant, så hvis nogen titter forbi med rørdac der sparker klunker er jag da til at snakke med, men lad det nu ske først.
Accuphase er nok den største skuffelse jeg til dato er løbet ind i. Svanen var forbi med sin DP65 for en måneds tid siden eller deromkring. Forventningerne var store, idet den gør brug af ikke mindre end 8 stk PCM1702K DACs, og det er vanvittigt tæt på at være min yndlingsdacchip. Men så har de fusentaster spændt en analogdel til 10 kr. efter den flotte DAC besætning. Jeg fatter 0 og en dyt, der sidder for 200$ DAC chips, der er optokoblere fra HP - de koster. Og meget mere, så sluttes det hele af med et par opamps til 2 kr. stykket - NE5534 kopier fra JRC - og så med 8V strømforsyning. Den lyder simpelthen så klatøjet den maskine, at selv ejeren blev chokeret. Den manglede blot at lugte af våd hund og så lige brække sig på gulvet, så var den blevet aflivet ASAP.
Efter det jeg selv har kunnet studere, så gør det fuldstændigt det samme i alle nyere modeller, så tak for mad.
Faktisk mener jeg oprigtigt, at det var chokerende ringe, og at det ikke vil koste mange basører at voldbanke sådan en grumset skøjte - jeg tror en Sony, Denon eller Pioneer til ganske få tusinde vil gøre livet surt for den.
Men lækker det var den - holy moly hvor er den lækker i design og funktion. Så som løbeværk er den jo oplagt. Der sidder et dyrt Sony løbeværk i den og det dutter.
Det er også prøvet her på matriklen, og det er faktisk meget fint.
I øvrigt kan man godt glemme at køre ballanceret på den, den er uballanceret opbygget og det er de faktisk vist allesammen. Der kommer altså ekstra komponenter i signalvejen i form af flere opamps, når der anvendes ballancerede kabler.

Nå men den skrotbunke gider jeg ikke spilde flere tanker på, men den overraskede mig altså.

Jeg kender faktisk ikke én eneste CD maskine, som lige nu og her skulle friste mig.
Dog kender jeg ikke vældig meget til TEAC Esoteric, men jeg mener de laver en delt fidus, som måske kunne være spændende.
Men det er ikke let, jeg er ganske enkelt allergisk overfor opamplyd.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 September 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Når du nu har varmet loddekolben op og AA'erne er åbnet, har du så mod på denne:

Loopfilteret på receiver kredsen CS8412 er standard 1k og 0,047uF i serie fra pin 20 til stel. Prøv i stedet 470R og 220nF og parallelt med disse 3,3nF

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Sendt: 10 September 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Nu er S/PDIF et signal med både signal data og clock. Kom ikke og bild mig ind at data ("0" og "1" taller) lydder forskellig på kabler. Det vil svare til at en Intel og AMD processor ikke regner ens ud ved 2+2=4. Nej problemet er at få regenereret clock signalet  fra S/PDIF. Det kan både komme fra sender men især fra modtager. Groove har ret i at et loopfilter kan optimeres men det er alt efter kabel og afsender. Det er også kendt at man kan sende en bestemt tone i S/PDIF så at er stort set ingen reclock kredsløb kan regenerere en clock uden jitter. S/PDIF bliver ALDRIG en ideel digital signal overføre. Synkrone signal overføre, data og clock hver for sig, (I2S/I2C) vil kunne gøre det bedre, men heller ikke ideelt. Clock er stadig følsom for kabler.
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Mens I diskuterer solen sort, så må man vel bare købe den cd-spille, som lyder bedst i eget setup - right??

mvh

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 September 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
copman skrev:

,

oki, I vinder!!

Tør I ikke

Sådan en opampbefængt skøjte gad jeg overhovedet ikke eje, end ikke musik på badeværelset med den.
Ret er det en møgøse sådan én. .
Den er præcist lige så interessant som pålægschokolade er under spegesild.
Som løbeværk finder du ikke noget der er mere lækkert lavet end det der sidder i Denon 3560. Det kører bare klatten helt vildt.
DAC´s uden opamps hænger ikke ligefrem på træerne i disse dage, så man er nødt til at være om sig med at finde den slags. Selv AA begyndte at bruge opamps allerede i første produkt efter XDP. Alle forlieber sig hovedløst i de fantastiske data opamps har, når de er modkoblet 110-120 dB. Jeg må sige ellers tak. Den lyd har jeg lidt nok under i tilstrækkeligt lang tid. Aldrig mere opamps, med mindre der sker et jordskred af en slags. Men skal du se, diskrete konstruktioner bliver nok snart forbudt pga. den næsten livagtige dynamik, og det kan vi jo ikke have.
Men ellers kan jeg da tilføje, at jeg efterhånden da har prøvet en hel del DACs og jeg må sige, at der da er gået temmeligt længe imellem, at jeg har fået lyst til at skifte noget ud.
Seneste skud var vist egentlig Benchmark DAC1.

Hvordan mon op-amps med mælk på smager om morgenen? 

Den Benchmark der har da ca. de samme op amps i som i Accuen, om end man kan sige de da vidst er blevet betalt så rigeligt i accuen som kostede ca. 40.000 kr fra ny i midthalvfemserne.

Hvordan var de gamle sony ES maskiner fra samme tid egentlig opbygget i analogdelen?

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 10 September 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Eneste CD/DAC jeg kender med fuld diskret og umodkoblet opbygning i analogtrinnet er Gryphon's Adagio og Mikado - og så endda i kl.A, men der må vel være flere derude, der mestrer den disciplin?  Densen?

Let's face it, op.amps. er en billig genvej til vellyd...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Ja, det er lige det - hvorfor skulle en opamp ikke kunne lyde godt.

Jeg mener da at folk taler om gode eller dårlige opamps, forskellen på dem kan vel være lige så udtalt som forskellen på div. diskrete komponenter... æ'og?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 September 2006 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

SÅ! Hr. Kubik er chancen der atter for BIAMPING!... 

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=24108

PIS! havde jeg da bare lidt gryn i hifi kassen selv?!?.. såååå...

Men ak!.....   

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2006 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

copman skrev:

Jeg mener da at folk taler om gode eller dårlige opamps, forskellen på dem kan vel være lige så udtalt som forskellen på div. diskrete komponenter... æ'og?

Årk jo da!

Der er stor forskel på opamps. De bedste af dem lyder desværre stadig af noget billigt skrammel.
Helt ærligt, hvis I kiggede på diagrammet på sådan en opamp, og lavede den diskret, så ville sandheden komme frem.
Opamps har aldrig været egnet til audio og sådan lyder de nærmest om kap. I forhold til en gedigen diskret af slagsen er de strømsvage, bovlamme, billige og desværre er det kun opamps ingeniørerne nu om dage kan hitte ud af at bruge. Diskrete audiokredsløb er ude af lærebøgerne.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 September 2006 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

LcAudio's The Zap Player har diskret opbygget analogdel og I/V konvertering og kl.A. mm.

Her var intentionerne gode nok... fra Lc's side er kun diskret her godt nok og  IKKE ude af lære bøgerne!...  (men det var der så andet der var!!)

MEN!

Problemet er bare at den ikke laves mere og 2/3 af de fabrikerede var intet mindre end en katastrofe! da de var befængt med en del fejl og problemer med drevet, der iøvrigt var noget rigtig juks! til at begynde med!!!!! så det med et godt stabilt og velfungerende drev! DET! var altså her ude af lærebøgerne.. og med katastrofale følger!! der gjorde at maskinerne forvrængede, ikke ville spille, låste sig, støjede kraftigt, lød og virkede mekanisk som det billigste Bilka / Taiwan skod!... og ikke mindst savnede dynamik, bund, krop og varme i lyden ja kort og godt musikalitet..

MEN! anvendt som ren DAC, og OBS!! VIGTIGT! drevet og alt her tilhørende elektronik disconectet eller helst helt fjrenet! SÅ! har man faktisk en ganske vellydende 24/192 HDCD. DAC med diskret analogdel, og fuld balanceret.

Modeficere man så lidt i strømforsyningen, med andre lytter, samt her og der med andre små kondensatore og lytter af bedre mærke, samt nogle bedre traffoer mm. så får man faktisk en ganske fornuftig DAC..

Det skulle ikke være umuligt at få fat i en til næsten ingen penge, taget alt i betragtning, så burde de ikke "gå" for særlig meget på div. brugt markheder... (selv om det dog er sjældent man ser en??)

Dette er dog kun for de fingernæmme med DIY blod i årene at give sig i kast med...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
copman skrev:

Årk jo da!

Der er stor forskel på opamps. De bedste af dem lyder desværre stadig af noget billigt skrammel.
Helt ærligt, hvis I kiggede på diagrammet på sådan en opamp, og lavede den diskret, så ville sandheden komme frem.
Opamps har aldrig været egnet til audio og sådan lyder de nærmest om kap. I forhold til en gedigen diskret af slagsen er de strømsvage, bovlamme, billige og desværre er det kun opamps ingeniørerne nu om dage kan hitte ud af at bruge. Diskrete audiokredsløb er ude af lærebøgerne.

Ja, Kubik, der må jeg sq nok alligevel give dig ret. Da jeg i sidste årtusinde læste B.SC.E.E inde på Dalgas Avenue, var det eneste vi benyttede transer til kontakter. Al analog signalbehandling foregik med en ene eller anden type op.amp. i filtre, ladningsforstærkere, reguleringsteksniske løsninger osv. Passer ikke helt, vi lavede faktisk en lille diskret effektforstærker - modkoblet selvfølgelig.

Jeg tror på det er svært at lave et vellydende umodkoblet diskret high end forstærkerkredsløb af den ene eller den anden type, men jeg tror til gengæld det er besværet værd.

Mange producenter tager den korte genvej med op.amps., for her er man næsten sikret en form for succes med det samme til 1/100 af udviklingsomkostningerne.

Miju, jeg troede faktisk at LC benyttede AD-op.amps. over hele linjen - så det er da positivt.

Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

@ Miju

Jeg er desværre ikke kyndig udi DIY, så jeg må købe ab fabrik.

Er der slet ikke nogle vellydende cd-spillere uden opamps på markedet??? Hvad med Cayin CDT-17 ??

mvh

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 September 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:
Kurt von Kubik skrev:
copman skrev:

Årk jo da!

Ja, Kubik, der må jeg sq nok alligevel give dig ret. Da jeg i sidste årtusinde læste B.SC.E.E inde på Dalgas Avenue, var det eneste vi benyttede transer til kontakter. Al analog signalbehandling foregik med en ene eller anden type op.amp. i filtre, ladningsforstærkere, reguleringsteksniske løsninger osv. Passer ikke helt, vi lavede faktisk en lille diskret effektforstærker - modkoblet selvfølgelig.

Jeg tror på det er svært at lave et vellydende umodkoblet diskret high end forstærkerkredsløb af den ene eller den anden type, men jeg tror til gengæld det er besværet værd.

Mange producenter tager den korte genvej med op.amps., for her er man næsten sikret en form for succes med det samme til 1/100 af udviklingsomkostningerne.

Miju, jeg troede faktisk at LC benyttede AD-op.amps. over hele linjen - så det er da positivt.

Problemet er et helt andet. Hvorfor skulle en såkandt high-end producent som Accuphase anvende tid og plads på en diskret løsning, når deres nuværende (og tidligere) serier fungere og sælger fint med op-amps?

Reelt set kunne de jo opnå den uønskede effekt at deres kernekunder ikke brød sig om den "nye" lyd og vendte ryggen til produkterne.

I en anden tråd herinde kan man læse om Vienna og deres preferencer omkring frekvens og fase. Og læse om at kunderne (nogle af dem) faktisk foretrækker denne lyd....hvis nu Vienna rent faktisk rettede op på fejlene, så ville de givetvis miste kunder....

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 September 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Eneste CD/DAC jeg kender med fuld diskret og umodkoblet opbygning i analogtrinnet er Gryphon's Adagio og Mikado - og så endda i kl.A, men der må vel være flere derude, der mestrer den disciplin?  Densen?

Har lige fået en Adagio ind ad døren , om det er de manglende opamps der gør det ved jeg ikke, men den spiller herligt ;o)

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Problemet er et helt andet. Hvorfor skulle en såkandt high-end producent som Accuphase anvende tid og plads på en diskret løsning, når deres nuværende (og tidligere) serier fungere og sælger fint med op-amps?

Reelt set kunne de jo opnå den uønskede effekt at deres kernekunder ikke brød sig om den "nye" lyd og vendte ryggen til produkterne.

I en anden tråd herinde kan man læse om Vienna og deres preferencer omkring frekvens og fase. Og læse om at kunderne (nogle af dem) faktisk foretrækker denne lyd....hvis nu Vienna rent faktisk rettede op på fejlene, så ville de givetvis miste kunder....

Det er jo klart!
Bose sælger Boselyd osv.
Det jeg så ikke forstår, er alle de anstrengelser der er gjort i selve den digitale signalbehandling.
Her har de hældt 200$ i indkøbspriser alene i DACsene, altså 12-1400 kr.
HP optokoblere er heller ikke gratis.
Men jeg tolker det derhen, at deres kunder må være enten smådøve, eller nemme at narre.
Al den flotte elektronik, og så vipper man resultatet ud med badevandet. AK AK!
Jeg tror det er lidt den med aludomer, diamantdomer, titaniumdomer osv. all guts - no glory!

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:
MGPProjectS skrev:

Har lige fået en Adagio ind ad døren , om det er de manglende opamps der gør det ved jeg ikke, men den spiller herligt ;o)

Tillykke, jeg er ikke det fjerneste misundelig

Jeg tror bestemt den diskrete opbygning har noget at sige her, og så selvfølgelig andre digitale filtre med upsampling.

Iøvrigt skulle Mikado lammetæve både Adagio og Tabu tilsammen

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 September 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hvad med Holfi Xaurus?

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

<< Forrige Side af 90 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave