| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hvordan så, med DDE 1.0 + DTI vs. Lavry ? Hvilken vinder her ?
|
|
|
Den konkurrence gik vi ikke helt så hårdt ind i, men det var helt klart, at DDE 1.0 mest ligner XDP. Så her må man træffe et valg - behagelig FETlyd eller en mere bipolar ditto. I mine ører vil man være nødt til at vælge bipolart, såfremt man gerne vil være tro mod materialet. FETérne og dermed Lavry, skal på én eller anden måde først skubbes i gang, før man løfter øjenbrynet. Den fænger ikke før den larmer om man så kan sige. Indtil da har den lidt indbygget træghed. Man kunne kalde fænomenet "et anstrøg af ketchupeffekt" eller måske strandhøjdespring
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
Den konkurrence gik vi ikke helt så hårdt ind i, men det var helt klart, at DDE 1.0 mest ligner XDP. Så her må man træffe et valg - behagelig FETlyd eller en mere bipolar ditto. I mine ører vil man være nødt til at vælge bipolart, såfremt man gerne vil være tro mod materialet. FETérne og dermed Lavry, skal på én eller anden måde først skubbes i gang, før man løfter øjenbrynet. Den fænger ikke før den larmer om man så kan sige. Indtil da har den lidt indbygget træghed. Man kunne kalde fænomenet "et anstrøg af ketchupeffekt" eller måske strandhøjdespring |
|
|
Det er egentligt sjovt, at du foretrækker den "FET-fri" 1.0, frem for Lavry. Helt så FET-fri er den nemlig ikke, idet der sidder sådan én i udgangen: http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/041/AD746. phpCitat: "Description: Dual Precision, 500 NS Settling, BiFET op Amp." Og lidt mere: "1. The AD746 offers exceptional dynamic response for high speed data
acquisition systems. It settles to 0.01% in 500 ns and has a 100%
tested minimum slew rate of 50 V/µs (AD746B). 2. Outstanding dc
precision is provided by a combination of Analog Devices' advanced
processing technology, laser wafer drift trimming and well-matched
ion-implanted JFETs." __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Det er egentligt sjovt, at du foretrækker den "FET-fri" 1.0, frem for Lavry.
Helt så FET-fri er den nemlig ikke, idet der sidder sådan én i udgangen:
http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/041/AD746. php
Citat: "Description: Dual Precision, 500 NS Settling, BiFET op Amp."
Og lidt mere: "1. The AD746 offers exceptional dynamic response for high speed data acquisition systems. It settles to 0.01% in 500 ns and has a 100% tested minimum slew rate of 50 V/µs (AD746B). 2. Outstanding dc precision is provided by a combination of Analog Devices' advanced processing technology, laser wafer drift trimming and well-matched ion-implanted JFETs." |
|
|
Det har du egentlig fuldstændigt ret i, og jeg har ikke forklaringen. Den lyder ganske enkelt ikke af FET den 1.0. Og det må så være beviset for, at helheden kan ende anderledes end de komponenter der indgår ellers ville antyde. Helhedsdesign kunne man kalde det, og det ville være fuldstændigt uegnet for modifikation.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
Og lidt mere: "1. The AD746 offers exceptional dynamic response for high speed data acquisition systems. It settles to 0.01% in 500 ns and has a 100% tested minimum slew rate of 50 V/µs (AD746B). 2. Outstanding dc precision is provided by a combination of Analog Devices' advanced processing technology, laser wafer drift trimming and well-matched ion-implanted JFETs." |
|
|
Det har du egentlig fuldstændigt ret i, og jeg har ikke forklaringen. Den lyder ganske enkelt ikke af FET den 1.0. Og det må så være beviset for, at helheden kan ende anderledes end de komponenter der indgår ellers ville antyde. Helhedsdesign kunne man kalde det, og det ville være fuldstændigt uegnet for modifikation. |
|
|
´
I forhold de mange skrivelser KVK har skrevet om FETs frygtelig indvirkning på lyden, så er det da på det nærmeste skæmmende at læse ovenstående. Det fortæller vel noget om at det er indbildning om man kan høre en FET eller ej. Er der FETS, så er forklaringen altså helhedsdesignet der gør den ikke lyder af FETS. Så kunne man sige at der er ingen som kan tillade sig at kritiserer elektronik med FETS, blot helhedsdesignet tillader det? Jeg kommer sådan til at tænke på om Kurt virkelig kan smage forskel på Pesimax Max og Coke Zero i en sand blindtest....eller han bare vælger rigtigt fordi han har læst på flasken først? Så er det jo nemt at bandlyse FETS, især når man ikke kan høre dem. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
|
I forhold de mange skrivelser KVK har skrevet om FETs frygtelig indvirkning på lyden, så er det da på det nærmeste skæmmende at læse ovenstående. Det fortæller vel noget om at det er indbildning om man kan høre en FET eller ej. Er der FETS, så er forklaringen altså helhedsdesignet der gør den ikke lyder af FETS. Så kunne man sige at der er ingen som kan tillade sig at kritiserer elektronik med FETS, blot helhedsdesignet tillader det? Jeg kommer sådan til at tænke på om Kurt virkelig kan smage forskel på Pesimax Max og Coke Zero i en sand blindtest....eller han bare vælger rigtigt fordi han har læst på flasken først? Så er det jo nemt at bandlyse FETS, især når man ikke kan høre dem. |
|
|
Normalt er det ikke svært at genkende FET lyden. Mht. Lavry, så har jeg skrevet at den lyder fa FETs, men jeg ved faktisk slet ikke om der er FETs i den. FET lyden er jo at betragte som et lydfænomen mere end det alene er lyden fra en FET. Skulle man sammenligne med noget, så er det mest lyden af en kondensator i signalvejen der ligner.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er altså et begreb som hedder "fet-lyd" som altså ikke betinger der sidder FETS i eletronikken? Det er ligesom begrebet "rør-lyd", altså en måde at beskrive lyden på?
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
|
Der er altså et begreb som hedder "fet-lyd" som altså ikke betinger der sidder FETS i eletronikken? Det er ligesom begrebet "rør-lyd", altså en måde at beskrive lyden på?
Mvh
|
|
|
Sådan kan det udtrykes, jeg har dog kun ganske få gange gaft oplevelsen, at FET´sene ikke kunne høres, ligesom det er utroligt sjældent, at man ikke kan genkende rørlyd.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine indtryk af DDE1.0 (min egen) sammen med Kurts DTI: delvist korrekt perspektiv (ikke så veldefineret som XDP, men bedre end Lavry, der virkede ret fladt). Ivrig impulsforarbejdning, lidt for energisk ("hør hvad JEG kan"). Lavry lidt overkontrolleret, XDP nok korrekt kontrolleret. Fælles for XDP og DDE1.0: ingen dis i lydbilledet. Lavry har dis omkring lyde med lavt volumen, når sangeren/instrumentet tager til (crescendoer) forsvinder disen kortvarigt. Det er nok til at genere ved almindelig musiklytning.
Netkabler: disse har helt afgørende betydning for lyden. Med et no-name computerkabel eller et rødt hospitalskabel fra NKT præsterede XDP klart ringere end Lavry. Med et grå uskærmet NKT kabel var XDP meget mere præcis, klangægte, dynamisk, støjfri. Det grå NKT kabel hjalp betydeligt på lyden fra Lavry (mest på perspektivet). Disen, og det lidt overkontrollerede forsvandt ikke.
Digitalkabler: VdH 300 mk. II. Der blev benyttet et med Tiffany/Monacor lignende stik, og et med et stik, jeg ikke lige husker. Kun det førstnævnte fungerede godt lydmæssigt.
En hyggelig aften, tak for vin og nødder
Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Ulrik! Ja det er da utroligt, hvad man sådan skal opleve. Netkablerne bør ikke være tykke til nogen af disse apparater. Digitalkablet med de forskellige stik havde dog også lidt forskellig længde, ellers var de helt ens. Din beskrivelse af de forskellige DACs kan jeg helt tilslutte mig, det var lige sådan det var. Den sidste plade vi hørte kan du se mere om her: http://www.denonclassics.com/sites/denon/detail.asp?Selectio n=78821Den kan fås så længe lager haves - tror jeg.
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har I prøvet (med) nogle af VdH s el-kabler?
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
Den konkurrence gik vi ikke helt så hårdt ind i, men det var helt klart, at DDE 1.0 mest ligner XDP. Så her må man træffe et valg - behagelig FETlyd eller en mere bipolar ditto. I mine ører vil man være nødt til at vælge bipolart, såfremt man gerne vil være tro mod materialet. FETérne og dermed Lavry, skal på én eller anden måde først skubbes i gang, før man løfter øjenbrynet. Den fænger ikke før den larmer om man så kan sige. Indtil da har den lidt indbygget træghed. Man kunne kalde fænomenet "et anstrøg af ketchupeffekt" eller måske strandhøjdespring |
|
|
Og lidt mere: "1. The AD746 offers exceptional dynamic response for high speed data acquisition systems. It settles to 0.01% in 500 ns and has a 100% tested minimum slew rate of 50 V/µs (AD746B). 2. Outstanding dc precision is provided by a combination of Analog Devices' advanced processing technology, laser wafer drift trimming and well-matched ion-implanted JFETs."
|
|
|
Det har du egentlig fuldstændigt ret i, og jeg har ikke forklaringen. Den lyder ganske enkelt ikke af FET den 1.0. Og det må så være beviset for, at helheden kan ende anderledes end de komponenter der indgår ellers ville antyde. Helhedsdesign kunne man kalde det, og det ville være fuldstændigt uegnet for modifikation.
Gl.Jas: Houdini er desuden smurt ind i ketchup
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Gl.Jas: Houdini er desuden smurt ind i ketchup |
|
|
Nu ved jeg nok ikke helt hvad det er du mener med den kommentar, men jeg kan da informere dig om, at jeg faktisk udmærket vidste, at DDE 1.0 havde en FET op-amp indenbords. Og jeg har lyttet til den ved tidligere lejlighed, og besynderligt nok har den ikke FET lyd. Men det sker jo også, at bipolare apparater lyder af noget andet end de er, så det er der vel egentligt ikke noget mærkeligt i som sådan. Lavry lyder som om der er FETs i den, men om det er tilfældet har jeg ikke haft lejlighed til at forvisse mig om, men det lyder sådan. Og når noget gør det, så kommer det ikke ind til mig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
| Har I prøvet (med) nogle af VdH s el-kabler? |
|
|
Nej! Jeg har aldrig helt været tiltalt af dem.
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brugte i PS2 til DDE 1.0? Jeg syntes DDE 1.0 lyder betydeligt mere dynamisk med PS2 i forhold til den lidt mindre strømforsyning som den oprindeligt blev solgt med.
Hos mig virker det desuden som om lyden fra DDE 1.0 er mere "livlig" i forhold til makkerparet XDP/DTI, men det er også med en "umoddet" PS2 og et i2s kabel af tvivlsom kvalitet (sort). __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
|
|
Kan man indføre begrebet "fetchup-lyd" __________________ KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
|
Brugte i PS2 til DDE 1.0? Jeg syntes DDE 1.0 lyder betydeligt mere dynamisk med PS2 i forhold til den lidt mindre strømforsyning som den oprindeligt blev solgt med.
Hos mig virker det desuden som om lyden fra DDE 1.0 er mere "livlig" i forhold til makkerparet XDP/DTI, men det er også med en "umoddet" PS2 og et i2s kabel af tvivlsom kvalitet (sort).
|
|
|
Enig, det var også det vi hørte (prøvede både den basale forsyning og PS2). Lyden med standardforsyningen var faktisk ikke god.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.amazon.com Så find dig en stak. Mange af de andre Shostaér er også vældig fine
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|