Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kubikkens set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
[

Tjaaaaaaaaa....  de Dali er ik lige min kop the!... der er da nice og spiller ganske fornuftigt!... meeeeen!!!!

Her er det meste af hemmeligheden bag Divaen. 11g svingende masse i hver basenhed inkl. svingspole.

Det i sig selv er ikke nogen ultimativ indikation på hvor godt og dynamisk enheden er!... der er en del andre vigtige faktore der spiller ind!!!..

Har hørt relativ "tunge" enheder spille røven ud af ganske lette og potencielt hurtige enheder!..... det på netop områder så som opløsning og dynamik og ikke mindst KONTROL!!!

Ca. 1/4 af mange andres masse, ophængt så blødt, at membranerne flytter sig synligt, når der åbnes/lukkes en dør.

Ikke lige absolut! ubetinget altid nogen fordel...

Faktisk er det besynderligt at iagttage den membran, den stopper undertiden helt op, når man spiller - og faktisk er det Divaens kendetegn, den kan bare stoppe på pletten.

Det er gode tegn! men andre gør det altså lige en tand bedre! og det endda med både støre membraner og tungere!...  hifi og god lyd er ikke altid logisk!..

Disse enheder er modsat hvad mange tror, en teknisk bedrift.
Det er hverken gjort før eller siden..

Har er vi ik helt enige!!   de er gode men det er nu gjort bedre efterhånden!!!!!!!

Men!.. ellers.... OK! højtalere! men kun ok i min "bog" det gøres klart bedre!.. men så koster det også svine meget mere!! men JMLab & Focal enheder samt AudioTechs nye C-Quence (brugt fornuftigt og rigtigt!!) er da godt nok en del mere dynamiske og hurtige for ikke at tale om velopløste.. Samt liniære og korekte!! 

Diskanten i disse Dali højtalere forstår jeg ikke rigtig hvordan de har formået at pille så meget dynamik & opløsning ud af...  ????????? der må være lavet noget kluder i delefiltret?????? eller også har de i deres modeficering af disse gjort mere skade end gavn!...

Fra at være en sublim Diskant er det blevet en middelmådig... synd!!...

Generelt mangler der detaljer, dynamik, opløsning samt sammenhænge...  homogeniteten og timingen kunne være langt bedre!... disse ting går lidt ud over den musikalske timing! og de perspektivske egenskaber!..

(Her står Dali dog noget stærkere i dag!... men ik helt i mål i forhold til enkelte konkurenter )

Så! disse gamle Dali højtalere udgør efter min mening et svagt led i keden.. synd! for du har så uendeligt meget mere guf at hente ud af det ultra dejlige grej!.. der trods alder stadig er MERE!! end helt med og fremme i "skoene" selv i dag blandt det ALLER! bedste man kan få!!............

MEN!! ok!!... kan man generelt bare godt lide lyden og netop DEN! lyd!... såååååå?!.

Jeg fortrækker dog mere dynamik, luft, opløsning samt især sammenhænge og timing!... og en noget mere kontroleret samt neuanceret bund... med andre ord mere "korekt" og IRL like...  well!! smag & bahag!..

Og ellers RESPEKT for det!!!!!!!!!!!!

Jamen du må da også synes de lyder af henkogte ansjoser for min skyld .
Jeg kan dog slet ikke lade vær emed at more mig lidt - ikke over dig, men fordi:
Granatenwürfer har engang sagt at de har alt for meget diskant, Jeg mener jensen engang sagde de honkede" Du siger de er lettere upræcise og diskanten mangler dynamik.
Jeg kan kort fortælle, at jeg stort set har hørt alle udmeldinger om den speaker.
Jeg medgiver at den er kontroversiel og at den næsten altid vil føre diskussioner med sig, og ser du, det er jo hyggeligt.

Hvis jeg prøver at svare lidt på din kritik, sådan lidt efter bedste evne - jeg har jo ikke selv lavet den - forstås .
Men så lette enheder som der sidder i Diva, med et så blødt ophæng, vil uanset hvad du synes, give los for noget du aldrig får fat i på anden vis.
Både noget godt og noget skidt.
Det gode er impulssvaret, som bliver ultra præcist, hertil en frekvensgang, der får enheden til at ræke meget højere op end det ellers er muligt. Præcissionen ved lave niveauer er "unsurpassed". Den skide ht laver stort set al energi om til lyd, hvilket gør at du hører langt flere informationer - især de svage.
Forstærkeren skal styre en langt mindre svingende masse - og her kan du godt tro mig - der er ikke mange amps der er vilde med store tunge membraner.
Man kalder også disse forhold for lav forvrængning, hvilket lige præcist er det den har.
Men det skal man altså vænne sig til.
Som endnu en provokerende udtalelse, vil jeg påstå, at den egentlig nok kun spiller halvt så meget som de fleste andre enheder. Den tier nemlig stille ind imellem.
De mærker du har nævnt - JM - Lab f.eks. får ihvert tilfælde ikke det ud af deres egne HTér, dem har jeg hørt.
Stilheden er en mærkesag for netop Diva og indrømmet man tænker lige et øjeblik, hvor blev sovsen af Jensen? .
Den er der ikke - like it or not.
Diskantenheden vil jeg lige kommentere lidt også.
Du siger den mangler dynamik.
Elektrisk set deles der vist omkring 2,5 KHz i Diva. og det kan man vel egentlig så småt begynde at kalde diskant. Men når der nu tales om diskant, så vil jeg gerne høre dig ad - hvor i verden har du nogensinde hørt dynamisk diskant?
For jeg må sige det som det er - jeg har KUN HØRT DET FRA HIFI. Virkeligheden er en frygtelig gang rodet mellemtone, med et enkelt bashug i ny og næ.
Jeg vil vove den påstand, at diskant findes ikke hørbart i noget musik instrument.
Bevares der er masser af den, men den kan ikke høres. Det er bare klarheden, spændstigheden og præcissionen den står for. Den indeholder som sådan 0,00 musikalsk information, den ligger langt længere nede i frekvens.
Derfor vil jeg besvare den kritik af diskanten med, at du sikkert har hørt helt rigtigt, der er ingen dynamisk diskant i den. Ak ja! Sådan kan det gå, når membraner lettes og magnetstyrken fordobles. Magten over sagerne bliver så stor, at lyden næsten halveres. Det er nemlig det der er sket - stilheden har fundet vej op igennem registret .

En på alle måder god måde, at teste visse af de forhold omkring diskantenheden på er, at du beder din yndlingshustru om at opføre det allermest beskidte stripnummer hun kan, lige foran set-uppet. På med yndlingsskiven og så hen i lyttepositionen. Hvis du så hele tiden irriteres, når hun vrider sig ind foran den ene af dine HTér, mens hun blotter den ene herlighed efter den anden, fordi perspektivet ryger sig en tur. Ja så har du det der hedder en hifidiskant. Den spiller en hel masse direkte henimod dig, som aldrig har været der.
Når min frue laver sit yndlingsnummer for mig, så kan uldtotten overhovedet ikke ændre på perspektivet, end ikke når den er faretruende nær mine domer. Derimod går det galt, når den kommer tæt på fars ører . Så er der som regel ét eller andet der koger over eller en sikring der springer.

VdH Clearwater???

Disse er afprøvet og forkastet...  mangler micro detaljer i toppen og den sidste opløsning.. giver istedet for en lettere peaky gengivelse der af nogle kan lige ved første lytning opfattes fejlagtigt som luft og opløsning i toppen.. lidt for grov kornede gennem mid. og en lidt ukontroleret knap så neuanceret bas..  igen lidt grov kornet i lyden.. men ganske dynamisk og højt råbende af sig ellers...

Det er nok rigtigt, når du bruger det enkelt, sjovt nok virker det ikke særligt overbevisende ved enkelt træk. Det skal lægges dobbelt, så minder det faktisk ikke så lidt om en 3020. Men man skal ikke forvente sig noget pænt, det gør det ikke i.
Jeg mener det er et fremragende kabel, når det bruges som jeg nævner det. Jeg ville dog meget gerne finde noget der virkelig trækker fra det, for selv om jeg er ret glad for det, så er det ikke helt uden egenlyd.

Signalkablerne er Van den hul D501 anvendt som Coax i stedet for semiballanceret.

Har ikke det store kendskab til netop disse... 

Men har selv nogle MC-Silver liggende.. de er aldeles fremragende på det rette udstyr.. lidt lyse i klangen, men ganske velkontrolerede og fantastisk vel opløste og detaljerede, samt ganske smooth og uden den "kantethed" / grovkornethed,  jeg snakkede om på Clearwater højtalerkablerne..  De er i allerhøjeste grad uden kanter, Silver er lidt pænt.

Mistænker at dine højtalere sammen med signal kablerne masker højtalerkablernes fejl.. og til sammen giver en og anden ud balancering der lyder nogenlunde fornuftigt... men der må alt andet lige gå noget tabt...??!!... Så tror jeg du skal smække Clearwater på igen. Der er 0 udglatning over det, D501 er endnu værre.
Du vil med sikkerhed få chokerende tilbagemeldinger på disse kabler.
Jeg har set flere mennesker stå med strittende hår og gelé i knæene efter at have sat D501 på deres set-up.
Det er bare ikke for børn.
Halvdelen af lyden forsvinder simpelthen og det stille bliver s stille som aldrig før.
Det er som at tabe bukserne foran 9A på en pigeskole, og samtidig blive afsløret som indehaver af den uigendriveligt mindste bandit i universet .

Har hørt en del andre VdH signal kabler, disse svinger fra meget kornede, lukkede og grå. til stik modsat!.. meget peaky og lyse.. D501 ?? well har ik hørt dem eller så husker jeg det bare ik??... eller og har de ik gjort noget særligt indtryk!? ( så som MC-Silver gjorde det!! ) Det peaky og lyse har jeg nu aldrig rigtigt hørt fra ham. MC Gold gjalder lidt, Silver er lidt bamset, Thunderline er måske lidt tør og ikke helt ren, men lyse og peaky kabler har jeg aldrig hørt med det mærke på.

Hygge Hejsa herfra

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 20 Januar 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Kurt skrev:

Faktisk er det besynderligt at iagttage den membran, den stopper undertiden helt op, når man spiller - og faktisk er det Divaens kendetegn, den kan bare stoppe på pletten.

Milu skrev:

Det er gode tegn! men andre gør det altså lige en tand bedre! og det endda med både støre membraner og tungere!...  hifi og god lyd er ikke altid logisk!..

Hvilke enheder?

Kurt skrev:

Milu skrev:

Har er vi ik helt enige!! de er gode men det er nu gjort bedre efterhånden!!!!!!!

Men!.. ellers.... OK! højtalere! men kun ok i min "bog" det gøres klart bedre!.. men så koster det også svine meget mere!! men JMLab & Focal enheder samt AudioTechs nye C-Quence (brugt fornuftigt og rigtigt!!) er da godt nok en del mere dynamiske og hurtige for ikke at tale om velopløste.. Samt liniære og korekte!! 

Har du nogensinde hørt den ”m18wo-77-09 dali” eller hvad det nu lige er den hedder sådan i løs vægt? Jeg har altså svært ved at tro på den lyder specielt langsomt opimod det du nævner.

Milu skrev:

Diskanten i disse Dali højtalere forstår jeg ikke rigtig hvordan de har formået at pille så meget dynamik & opløsning ud af...  ????????? der må være lavet noget kluder i delefiltret?????? eller også har de i deres modeficering af disse gjort mere skade end gavn!...

Lyt en diva diskanten direkte opimod en 9700, og du må æde dine ord i dig igen. Den er faktisk ret fed. Jeg ved ikke hvilken dome fra fx Scan Speak der kan konkurrere med denne? De dyre 7100 og 7000 mener jeg ihvertfald ikke kan.

Milu skrev:

Generelt mangler der detaljer, dynamik, opløsning samt sammenhænge...  homogeniteten og timingen kunne være langt bedre!... disse ting går lidt ud over den musikalske timing! og de perspektivske egenskaber!..

Vil du beskrive dine højttalere som værende hældende til den lyse side?

Milu skrev:

MEN!! ok!!... kan man generelt bare godt lide lyden og netop DEN! lyd!... såååååå?!.

Spørgsmålet er om der virkelig er så meget lyd at holde af. Egenlyd er jo et af de her emner man kan have en mere eller mindre kritisk tilgang til bevidst eller ubevidst. Kurt du skriver ikke så meget om hvorvidt du holder af lyden af dit anlæg, og det er der måske en grund til? Èn ting er teknik snak, men hvilken egenlyd synes du egentlig dette unikke dali anlæg har? Får man virkelig ingen lyd for pengene? Og hvorfor er dette eventuelt lækkert?

Milu skrev:

Jeg fortrækker dog mere dynamik, luft, opløsning samt især sammenhænge og timing!... og en noget mere kontroleret samt neuanceret bund... med andre ord mere "korekt" og IRL like...  well!! smag & bahag!..

Du må have nogle ret lyse højtalere?

Milu skrev:

VdH Clearwater???

Disse er afprøvet og forkastet...  mangler micro detaljer i toppen og den sidste opløsning.. giver istedet for en lettere peaky gengivelse der af nogle kan lige ved første lytning opfattes fejlagtigt som luft og opløsning i toppen.. lidt for grov kornede gennem mid. og en lidt ukontroleret knap så neuanceret bas..  igen lidt grov kornet i lyden.. men ganske dynamisk og højt råbende af sig ellers...

Jeg kan ikke lige genkende at clearwater skulle være specielt peaky. Sikker på du ikke har problemer i anlægget? Hvad mener du er bedre?

Kurt skrev:

Signalkablerne er Van den hul D501 anvendt som Coax i stedet for semiballanceret.

Milu skrev:

Men har selv nogle MC-Silver liggende.. de er aldeles fremragende på det rette udstyr.. lidt lyse i klangen, men ganske velkontrolerede og fantastisk vel opløste og detaljerede, samt ganske smooth og uden den "kantethed" / grovkornethed,  jeg snakkede om på Clearwater højtalerkablerne.. 

Silver, smooth: mja, top: narj.
Silver har en sound som de fleste kan lide – gad vide hvorfor?
Jeg mener Silver fjerner de hårde kanter, og det gør clearwater ikke i samme grad, 501 heller ej. Jeg er sikker på de kanter du oplever fra clearwater siger mere om anlægget end kablet.

Kurt skrev:

Netledningerne er til Gravity NKT PKA 2X1,0 og 2X1,5 kvmm.

Milu skrev:

Ganske fornuftigt!! bruger det selv nu fra måler til net udtag og fra udtag til stik dåse, hvor efter det går gennem noget lidt bedre og meget specielt net kabel der er skærmet med en fortindet kobber skærm og en bly / metal holdig plastik inderkappe.. de lukker ALT! inde & ude!!...  og giver den reneste strøm...  ved desverre bare ik hvad de er?? de er af ældre dato og jeg fik 20 m. af en pensioneret elektronik inginør, han husker ik hvad det heder, men det blev brugt til EKSTREM! følsomt måle udstyr!...  dette spiller bedre end noget net kabel jeg har hørt til selv langt over 10kg.kr... Kurt har en stump liggende!... og syntes godt om det!..

Ja det har jeg jo lånt. Fik aldrig fortalt om lyden af det til dig. Men jeg synes faktisk ikke det kan hamle op med pka. Det er kort i lyden, og har ikke rigtigt nogen top eller bund.  

Husk at lytte efter lyden – ikke efter ingeniørene eller farven på kablet ;)

Milu skrev:

Hvordan går det med det ?????????

Ja det ligger så og sunder sig her hos mig. Ryger tilbage til Kurt i weekenden.

Kurt skrev:

Men så lette enheder som der sidder i Diva, med et så blødt ophæng, vil uanset hvad du synes, give los for noget du aldrig får fat i på anden vis.
Det gode er impulssvaret, som bliver ultra præcist, hertil en frekvensgang, der får enheden til at ræke meget højere op end det ellers er muligt.

Hvor præcist impulssvaret er har vel også noget gøre med dæmpningen af systemet (er det overdæmpet, kritiskdæmpet, eller springer enheden i luften pga selvsving når man slår på den?). Et let system vil vel tit være mindre dæmpet. Spørgsmålet er så om kompromisset er lagt smart i Diva bassen – det er jo ikke givet på forhånd – men de påstår ihvertfald de har været beviste omkring valget af disse ting.

Kurt skrev:

En på alle måder god måde, at teste visse af de forhold omkring diskantenheden på er, at du beder din yndlingshustru om at opføre det allermest beskidte stripnummer hun kan, lige foran set-uppet. På med yndlingsskiven og så hen i lyttepositionen. Hvis du så hele tiden irriteres, når hun vrider sig ind foran den ene af dine HTér, mens hun blotter den ene herlighed efter den anden, fordi perspektivet ryger sig en tur. Ja så har du det der hedder en hifidiskant. Den spiller en hel masse direkte henimod dig, som aldrig har været der.
Når min frue laver sit yndlingsnummer for mig, så kan uldtotten overhovedet ikke ændre på perspektivet, end ikke når den er faretruende nær mine domer. Derimod går det galt, når den kommer tæt på fars ører
. Så er der som regel ét eller andet der koger over eller en sikring der springer.

Sjovt – jeg missede fuldstændigt det med uldtotten? Var det det kluns hun kastede ud til højre allerede da hun trådte ind af døren? Eller snakker vi om den under navlen? Eller var det yndlingshustru nummer 7?
Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Januar 2005 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Jamen du må da også synes de lyder af henkogte ansjoser for min skyld .
Jeg kan dog slet ikke lade vær emed at more mig lidt - ikke over dig, men fordi:
Granatenwürfer har engang sagt at de har alt for meget diskant, Jeg mener jensen engang sagde de honkede"

Der er ikke for meget diskant og de honker bestemt ikke... der mangler bare lidt luft.. på en og anden måde!...  svært at sætte en precis finger på! da som du siger1 diskanten skal netop ikke decideret høres men bare være der!  og det er den bare ikke helt nok...

Du siger de er lettere upræcise og diskanten mangler dynamik.
Jeg kan kort fortælle, at jeg stort set har hørt alle udmeldinger om den speaker.

Det dynamiske ligger i den nedre del af diskantens arbejdes område.. fra  de 2 til 5 -6 kHz. her over er der ikke særlig dynamik!.. men kun ambiance og micro detaljer.. ( det er lidt af denne der mangler denne lidt uhåndterlige ambiance) og så er dynamikken eller kropsligheden ikke helt så god som den kunne og burde være.. hvilket giver et "slip" i forhold til mid. de to enheder smælter ikke 100% sammen og helt uhørbart!... det er det jeg mener!...

MEN!! her snakker vi dog om marginaler! og ikke graverende fejl og mangler! MISFORSTÅ MIG NU IKKE!!  dine ht. er bedre end det meste andet man ser og høre!! jo vist så klart er de så! ja der er!! og fuldt på højde med meget af det bedste!..

Det er dog på nogle af de områder jeg nævner hørt bedre!...( lidt bedre! men nok til at mit valg ville falde lidt anderledse ud!!)

Jeg medgiver at den er kontroversiel og at den næsten altid vil føre diskussioner med sig, og ser du, det er jo hyggeligt.

Egentlig ikke! den er da ik så slem som andre jeg har hørt!... men helt pine neutral og korekt samt 100% optimal ( inden for hvad der er muligt med dynamiske højtalere) er de da bestemt ikke helt!... 

Af den grund bliver de lidt af en smags sag!.. enten finder man dem gode og kan lide dem eller ikke..  de farver dog MEGET! mindre end mange andre!..

Hvis jeg prøver at svare lidt på din kritik, sådan lidt efter bedste evne - jeg har jo ikke selv lavet den - forstås .

Se det ikke som decideret kritik!! men kun min personlige betragtning og erfaring med hvad jeg har ef kendskab og erfaring med det grej.. og se nu! jeg har jo ikke hørt netop den konstelation DU! har sat sammen der!!!.. men kun komponenterne i det hørt i forskelleige andre sammenhænge, noget næsten samme som dit er menes amps & cd. MEN! IKE! med samme kabel sammensætning og samme højtalere..  altså min bedømning bliver lidt subjektiv.. og af gode grunde et gæt hvordan netop dit kan lyde..

Muligvis kan din kombi, rette op og glatte ud og kompencere for noget af de anke punkter jeg har på noget af det! og give dig en symbiose der er lige rigtig!??? måske vil jeg selv hvis jeg høre det mene det samme!???

Men umidelbart er det jeg siger mine indtryk af nogle af de ting ( højtalere og kabler ) du har, dannet hørt hver for sig!... 

Det gode er impulssvaret, som bliver ultra præcist, hertil en frekvensgang, der får enheden til at ræke meget højere op end det ellers er muligt. Præcissionen ved lave niveauer er "unsurpassed". Den skide ht laver stort set al energi om til lyd, hvilket gør at du hører langt flere informationer - især de svage.
Forstærkeren skal styre en langt mindre svingende masse - og her kan du godt tro mig - der er ikke mange amps der er vilde med store tunge membraner.
Man kalder også disse forhold for lav forvrængning, hvilket lige præcist er det den har.
Men det skal man altså vænne sig til.
Som endnu en provokerende udtalelse, vil jeg påstå, at den egentlig nok kun spiller halvt så meget som de fleste andre enheder. Den tier nemlig stille ind imellem.

Det skal en god højtaler også! og jeg siger jo ik at de ik er gode!...   og her nogle forcer!.. for DET! har de!!

De mærker du har nævnt - JM - Lab f.eks. får ihvert tilfælde ikke det ud af deres egne HTér, dem har jeg hørt.

Utopia serien gør det nu godt!!!

Stilheden er en mærkesag for netop Diva og indrømmet man tænker lige et øjeblik, hvor blev sovsen af Jensen? .
Den er der ikke - like it or not.

Det skal jeg ikke nægte at disse højtalere magter!...  hvilket klart er et posetivt træk!! men det er jo ikke ALT!...  dog noget tilstræbt i mine egne..

Disse har dog ik helt så let membran.. ( 18 gr) men meget stiv og alligevel hurtig og godt styret! dette grundet ekstrem "motor kraft" eller med andre ord stor magnet! og mine modeficeret med dobbel magnet!.. ( her taler jeg om mid.) her opnås en voldsom acelerations faktor!..  og et godt styr i enheden!...

Stilheden når påkrævet! eller den intertrancitiere stilhed som dette begræb nu hedder er vigtig !! men dog ikke noget Dalierne har helt eneret på!!..

( jeg har dog måtte bygge selv for at kunne opnå de samlede egenskaber optimeret korekt og som det skal være!.. her under nogle af de egenskaber du der nævner!! det til penge der kan realistisk opnås!...  så joooo en sjældenhed er det at finde i de fleste tilgængelige højtalere!!)

Diskantenheden vil jeg lige kommentere lidt også.
Du siger den mangler dynamik.
Elektrisk set deles der vist omkring 2,5 KHz i Diva. ( hvilket er ganske fornuftigt! og passer fint til den diskant og de mellemtoners  akustiske opførsel og frekvensmæssige begrænsninger!) og det kan man vel egentlig så småt begynde at kalde diskant.

Det de fleste opfatter ( høre) som diskant ligger mellem 2 og 10 kHz.  resten høres ikke og SKAL! ikke høres men fornæmmes!!! det skal bare være der!..

Men når der nu tales om diskant, så vil jeg gerne høre dig ad - hvor i verden har du nogensinde hørt dynamisk diskant?

Jeg snakker om diskantens nedre arbejdes område! altså fra en oktav over og under delefrekvensen!...  ( her mellem 1,25 og 5 kHz. med center ved de 2,5 kHz. ) dette er meget vigtigt for samspillet med en given mellemtone.. og her er der jo i høj grad dynamik!..

I dette område før omtalt altså fra godt den absolut nedre hørbare frekvens grænse for diskanten omkring 1,25 kHz. og op til omkring de 5 kHz. skal der gengives dynamisk, og med den rette krop og fylde for at matche mellemtonen.. dette på en så neutral måde som muligt!.. altså ufarvet og rent!.. og DET! er et kunststykke at lave en diskant der gør dette godt nok!... en hver kan sgu lave noget der pifter der ud af over 10 kHz.... og endda op til 50 kHz...  mm.. MEN! det er ikke der "humlen" ligger!..

Selvfølgelig skal der være en grad af frekvens udstrakthed! og luft i toppen...  men dette gør praktisktaget alle nye gode diskanter i dag fuldt ud!!... men kun få magter at gøre noget rigtigt under 5 kHz... ( og det skal de altså kunne med mindre man vil dele sån ca. 10 orden!!!) 

For jeg må sige det som det er - jeg har KUN HØRT DET FRA HIFI. Virkeligheden er en frygtelig gang rodet mellemtone, med et enkelt bashug i ny og næ.

Det eneste sted man høre musik som hjemme IRL. er i et studie!!! IRL er somregel noget rod!...

Jeg vil vove den påstand, at diskant findes ikke hørbart i noget musik instrument.
Bevares der er masser af den, men den kan ikke høres.

Det her du ret i!!..  diskant er hved der sker over 5 kHz. og især over 10 kHz...  og det skal ikke høres men blot være der!!... og fornæmmes!..  høre man diskanten er der noget galt!!...

Dog er det sådan at diskanter spiller ANDET END REN DISKANT!! jevnfør det jeg sage lige før!!  sådan er det af sagens natur!...  da man ikke deler så stejlt at både mid og diskant ikke overlapper mindst en oktav hørbart...

Det er HER! problemerne opstår og kunsten ligger!!

Det er bare klarheden, spændstigheden og præcissionen den står for. Den indeholder som sådan 0,00 musikalsk information, den ligger langt længere nede i frekvens.
Derfor vil jeg besvare den kritik af diskanten med, at du sikkert har hørt helt rigtigt, der er ingen dynamisk diskant i den. Ak ja! Sådan kan det gå, når membraner lettes og magnetstyrken fordobles. Magten over sagerne bliver så stor, at lyden næsten halveres. Det er nemlig det der er sket - stilheden har fundet vej op igennem registret .

Når min frue laver sit yndlingsnummer for mig, så kan uldtotten overhovedet ikke ændre på perspektivet, end ikke når den er faretruende nær mine domer. Derimod går det galt, når den kommer tæt på fars ører . Så er der som regel ét eller andet der koger over eller en sikring der springer.

Her i har du helt ret!!...  her i er vi da ikke uenige!!...  spredning er et nøgle ord!! for hvad gør instrumenter og lyd IRL... spreder i aller retninger!.. samme skal en ht. og enhederne i denne.. her under også diskanten!... 

Dette er også en kunst!... for få diskanter spreder godt nok!...  ( se bare de nye ring radiatore! de har næsten ingen off axis spredning over 10kHz.)

Her styre ScanSpeak 9000 serie især 9700 & 9900 ( og det er vist nok en afart af netop 9700 Dali anvender!! de har dog rodet gevaldigt med den! hvilket også til en hvis grad er nødvendigt!... )

Der er bare noget der ik rigtigt er som det skal være ved disse i Dalien!??... lidt synd når man ved hvad den formår...

Men igen trøst dig! det er flue knæpperi!!! vi her taler om!...

VDH kabler.............

Så tror jeg du skal smække Clearwater på igen. Der er 0 udglatning over det, D501 er endnu værre.
Du vil med sikkerhed få chokerende tilbagemeldinger på disse kabler.
Jeg har set flere mennesker stå med strittende hår og gelé i knæene efter at have sat D501 på deres set-up.
Det er bare ikke for børn.
Halvdelen af lyden forsvinder simpelthen og det stille bliver s stille som aldrig før.
Det er som at tabe bukserne foran 9A på en pigeskole, og samtidig blive afsløret som indehaver af den uigendriveligt mindste bandit i universet .

Som du dog kan sige det!!!!!!!!!  jeg må prøve dem!!!!!!

Men Clearwater!!!  har hørt dem flere gange og endda haft dem selv i biwire konfiguration... der er bare ikke nok hul igennem, og der er for uprecis bund og for "kantet" lyd... ( og det på det meste udstyr de er prøvet på!!)

Har hørt en del andre VdH signal kabler, disse svinger fra meget kornede, lukkede og grå. til stik modsat!.. meget peaky og lyse.. D501 ?? well har ik hørt dem eller så husker jeg det bare ik??... eller og har de ik gjort noget særligt indtryk!? ( så som MC-Silver gjorde det!! ) Det peaky og lyse har jeg nu aldrig rigtigt hørt fra ham. MC Gold gjalder lidt, Lige netop!!  og her mener jeg især Ht. kablerne! så som Clearwather, Magnum mf...

Signal kablerne kan være lige modsat!... ( især de flop af Kulfiber kabler!! der engang blev lavet!!)

Silver er lidt bamset, ( det vil jeg nu ik sige! den er da meget velkontroleret!..)

Thunderline er måske lidt tør og ikke helt ren, ( netop igen det der lidt grumsede og kantede!! uden at være uldent dog!!)

men lyse og peaky kabler har jeg aldrig hørt med det mærke på.

The Sorce var lidt grim i det!! samt ht, kablerne jo vist så!!...

Hygge Hejsa herfra

Ditto!!

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Januar 2005 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:

Kurt skrev:

Milu skrev:

Hvilke enheder?

C-Quence - Focal - Eton - Thill, enkelte ScanSpeak & Vifa...

Kurt skrev:

Milu skrev:

Har er vi ik helt enige!! de er gode men det er nu gjort bedre efterhånden!!!!!!!

Har du nogensinde hørt den ”m18wo-77-09 dali” eller hvad det nu lige er den hedder sådan i løs vægt? Jeg har altså svært ved at tro på den lyder specielt langsomt opimod det du nævner.

Har haft nogle.. har faktisk prøvet langt de fleste Vifa enheder!! også de modd. anvendt af forskellige mærker! ( det er godt at have forbindelser!!)

M18 er ikke særligt hurtige!.. der er andre Vifa enheder der er hurtigere!.. ( men ikke nødvendigvis bedre lydende dog!!)

Milu skrev:

Lyt en diva diskanten direkte opimod en 9700, og du må æde dine ord i dig igen. Den er faktisk ret fed. Jeg ved ikke hvilken dome fra fx Scan Speak der kan konkurrere med denne? De dyre 7100 og 7000 mener jeg ihvertfald ikke kan.

Det er en SanSpeak der sidder i Divaerne!!!! modeficeret dog!!

Milu skrev:

NEJ! heller ikke mørke!...  de er faktisk så liniære som teknisk muligt!.. og ganake neutrale.. en måling vil ryste dig!!!!!!!!  prøver at få en lavet til så denkan smides ind her under indslaget om mine højtalere...  DET! vil nok løfte et par øjenbryn rundt omkring!..

Og hvordan er det så opnået???   tjaaaaaaaaa.. se DET! er DET! der er kunsten!..

Milu skrev:

Spørgsmålet er om der virkelig er så meget lyd at holde af. Egenlyd er jo et af de her emner man kan have en mere eller mindre kritisk tilgang til bevidst eller ubevidst. Kurt du skriver ikke så meget om hvorvidt du holder af lyden af dit anlæg, og det er der måske en grund til? Èn ting er teknik snak, men hvilken egenlyd synes du egentlig dette unikke dali anlæg har? Får man virkelig ingen lyd for pengene? Og hvorfor er dette eventuelt lækkert?

Har ikke hørt det fulde setup Kurt har!! MEN! tingene mere eller mindre hver for sig!... nogle var gode andre knap så ok!..

Forstærker sættet samt cd. siden kender jeg endda rigtig godt under flere forskellige forhold! og her har de været posetivt bekendskab hver gang uden undtagelse!!

Milu skrev:

Nope!! blot pinlig liniære og neutrale...  de ligger nydeligt indenfor +/- 1,5 fra 41 til 24000 Hz... 

Milu skrev:

VdH Clearwater???

Jeg kan ikke lige genkende at clearwater skulle være specielt peaky. Sikker på du ikke har problemer i anlægget? Hvad mener du er bedre?

peaky er måske så meget sagt! rettere kantede i det!... lidt grov kornede..  og grundet en lidt ukontroleret mid og bund..  kan de somme tider virke subjektiv peaky..  og dette ikke kun på mit udstyr!... 

hvad der er bedre??

Furukawa PCOCC (7/9`s) eller Taralabs RSC. Decade Gen2... måske nogle af Bertrams...

Kurt skrev:

Milu skrev:

Men har selv nogle MC-Silver liggende.. de er aldeles fremragende på det rette udstyr.. lidt lyse i klangen, men ganske velkontrolerede og fantastisk vel opløste og detaljerede, samt ganske smooth og uden den "kantethed" / grovkornethed,  jeg snakkede om på Clearwater højtalerkablerne.. 

Jeg mener Silver fjerner de hårde kanter, og det gør clearwater ikke i samme grad, 501 heller ej. Jeg er sikker på de kanter du oplever fra clearwater siger mere om anlægget end kablet.

Well så er der noget galt med både ML. Audiolab, Densen, Holfi, Accuphase, Jeff Rowland,  Electrocompaniet, Bladelius, Treshold, Gamut, Cambridge, Denon og mine egne Lc..... ( for at nævne nogle der indgår i "vores" lille gruppe...

Kurt skrev:

Netledningerne er til Gravity NKT PKA 2X1,0 og 2X1,5 kvmm.

Milu skrev:

Ganske fornuftigt!! bruger det selv nu fra måler til net udtag og fra udtag til stik dåse, hvor efter det går gennem noget lidt bedre og meget specielt net kabel der er skærmet med en fortindet kobber skærm og en bly / metal holdig plastik inderkappe.. de lukker ALT! inde & ude!!...  og giver den reneste strøm...  ved desverre bare ik hvad de er?? de er af ældre dato og jeg fik 20 m. af en pensioneret elektronik inginør, han husker ik hvad det heder, men det blev brugt til EKSTREM! følsomt måle udstyr!...  dette spiller bedre end noget net kabel jeg har hørt til selv langt over 10kg.kr... Kurt har en stump liggende!... og syntes godt om det!..

Ja det har jeg jo lånt. Fik aldrig fortalt om lyden af det til dig. Men jeg synes faktisk ikke det kan hamle op med pka. Det er kort i lyden, og har ikke rigtigt nogen top eller bund.  

Ingen bund & top!...  har ik hørt noget med mere hul igennem..  har sammenlignet med p***e dyre kabler så som Nordost mf..  og ikke mindst PKA som jeg jo selv har riglige mængder liggende af!!! foruden hul igennem der mærkes som nærmest ubegrænset dynamik! er det DET MEST USYNLIGE net kabel! og det er jo netop det der er "humlen"!!  kabler skal principielt  ikke lyde af noget!... især ikke net kablerne!...  så er der jo noget HELT galt!!...

Der mangler ikke top & bund! der er jo bare lige DET DER SKAL være!.. for at det hele er i balance!...  og man  faktisk IKKE! høre kablet!.. men musikken..

Milu skrev:

Hvordan går det med det ?????????

Ja det ligger så og sunder sig her hos mig. Ryger tilbage til Kurt i weekenden.

[QUOTE=Kurt]

Det gode er impulssvaret, som bliver ultra præcist, hertil en frekvensgang, der får enheden til at ræke meget højere op end det ellers er muligt.

Hvor præcist impulssvaret er har vel også noget gøre med dæmpningen af systemet (er det overdæmpet, kritiskdæmpet, eller springer enheden i luften pga selvsving når man slår på den?). Et let system vil vel tit være mindre dæmpet. Spørgsmålet er så om kompromisset er lagt smart i Diva bassen – det er jo ikke givet på forhånd – men de påstår ihvertfald de har været beviste omkring valget af disse ting.

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 20 Januar 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Det med blåt

Hvilke enheder?

C-Quence kender jeg ikke, men det der kommer ud af Eben og Peak indikere ikke overfor mig at der er tale om hurtige/specielt båndredde enheder op efter. Har hørt en enkelt kvelar Focal enhed, og den er nu slet ikke ringe. Synes bare at når vi taler 6½" har kvelar en mere i ørefaldende egenlyd end pap. Det synes jeg nok også om plastic. Thiel ringer i mine øre, men har ikke hørt dem i løs vægt. Scanspeak har tit god vægt og dynamik, men hvad med båndbredde og egenlyd? De nye lyder overdæmpede opefter, og man skal ihvertfald en tommer ned i størrelse før vi nærmer os farten fra diva bassen. De lidt ældre scanspeak har jeg også hørt i løs vægt, og jeg synes ihvertfald ikke de har større båndbredde, end Diva bassen hvis det er det vi taler om her. Af Vifa har jeg hørt pl18wo, og m18wh og de lyder bare mere forvrængede end diva bassen.
Kan du ikke hjælpe mig lidt mere her?

Har haft nogle.. har faktisk prøvet langt de fleste Vifa enheder!! også de modd. anvendt af forskellige mærker! ( det er godt at have forbindelser!!)

M18 er ikke særligt hurtige!.. der er andre Vifa enheder der er hurtigere!.. ( men ikke nødvendigvis bedre lydende dog!!)

Det er en SanSpeak der sidder i Divaerne!!!! modeficeret dog!!

Jeps, og jeg kan ikke få øje på nogen afløser fra scanspeak's hylde.

NEJ! heller ikke mørke!...  de er faktisk så liniære som teknisk muligt!.. og ganake neutrale.. en måling vil ryste dig!!!!!!!!  prøver at få en lavet til så denkan smides ind her under indslaget om mine højtalere...  DET! vil nok løfte et par øjenbryn rundt omkring!..

Og hvordan er det så opnået???   tjaaaaaaaaa.. se DET! er DET! der er kunsten!..

En ting er om noget måler som en streg. Tag fx revelator 6½" bassen. Går fint op til flere kilohertz, men lyder den sådan? Jeg kan ikke se hvordan den enhed skal kunne fungere i en tovejs med 1" dome efter at have lyttet på den. Men man vil da sikkert kunne lave en ganske lineær højttaler med den.
Noget andet er hvad der sker rent dynamisk med klangen.
Derfor når jeg spørger til klangen kan jeg ikke bruge dine målinger til så forfærdeligt meget. Jeg vil hellere have en lytte respons?

Nope!! blot pinlig liniære og neutrale...  de ligger nydeligt indenfor +/- 1,5 fra 41 til 24000 Hz...
Men hvordan lyder de?

VdH Clearwater???

peaky er måske så meget sagt! rettere kantede i det!... lidt grov kornede..  og grundet en lidt ukontroleret mid og bund..  kan de somme tider virke subjektiv peaky..  og dette ikke kun på mit udstyr!...

hvad der er bedre??

Furukawa PCOCC (7/9`s) eller Taralabs RSC. Decade Gen2... måske nogle af Bertrams...

Well så er der noget galt med både ML. Audiolab, Densen, Holfi, Accuphase, Jeff Rowland,  Electrocompaniet, Bladelius, Treshold, Gamut, Cambridge, Denon og mine egne Lc..... ( for at nævne nogle der indgår i "vores" lille gruppe...

Lyder det ikke også ret sandsynligt?
Jeg mener - synes du ikke det er lidt interessant det her? Eller er du bare helt overbevist om at silver er guld og clearwater er halv grumset?

Ingen bund & top!...  har ik hørt noget med mere hul igennem..  har sammenlignet med p***e dyre kabler så som Nordost mf..  og ikke mindst PKA som jeg jo selv har riglige mængder liggende af!!! foruden hul igennem der mærkes som nærmest ubegrænset dynamik! er det DET MEST USYNLIGE net kabel! og det er jo netop det der er "humlen"!!  kabler skal principielt  ikke lyde af noget!... især ikke net kablerne!...  så er der jo noget HELT galt!!...

Der mangler ikke top & bund! der er jo bare lige DET DER SKAL være!.. for at det hele er i balance!...  og man  faktisk IKKE! høre kablet!.. men musikken..

Well. Jeg mener at det du hører som hul igennem er forvrægning. Der er noget blåt over det kabel, og jo det virker som en slags klarhed.  Men der er jo sort baggrund med det samme. Hvordan kan du få mig til at sige det kabel er udstrakt så? Mener slet ikke det kabel hænger sammen. Vil opfordre til at prøve pka igen.

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 20 Januar 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:
miju skrev:

Det med blåt

Hvilke enheder?

C-Quence kender jeg ikke, men det der kommer ud af Eben og Peak indikere ikke overfor mig at der er tale om hurtige/specielt båndredde enheder op efter.

C-Quence er ekstremt hurtige!.. langt hurtigere end det der anvendes i dali eller nogen af ScanSpeaks enheder.. ( her taler jeg dog om deres 5" der ligger lige på grænsen til at være en 6" reelt!...   deres 6" er nærmest en 7".. de har nogle lidt skæve mål i forhold til eks. SS & Vifa)

Eben og Peak Consult her ik rigtig styr over det!.. spørg mig ik hvorfor??? se bare Ebens frekvensgang der ligger og svinger +/- 3 db. og nogle steder over i så vigtigt område som 1,5 til 5 kHz... hvilket gør dem noget gjaldende og fokucerende i dette område!...  noget som af nogle fejlagtigt opfattes som fin opløsning og dynamik! men slet og ret ikke er andet en farvning af værste skuffe!... ( husker indslaget om Eben & "Båttet" her inde!.. og ser man på en måling er det ik så sært at der kan være noget af et båt i lyden?? hvad meninger er med dette står jeg lidt uforstående over for!.. for dette er ikke enhedernes skyld!!

Enhederne i denne højtaler har potencielle for snore lige frekvensgang, og er MEGET! frekvens udstragte!!

Har hørt en enkelt kvelar Focal enhed, og den er nu slet ikke ringe.

Her er det 6W43  der er interasant! de andre er ikke så spændende..

Synes bare at når vi taler 6½" har kvelar en mere i ørefaldende egenlyd end pap.

ikke nødvendigvis!! Scanspeaks 18W/8546-00 er nok en af de mest neutrale enheder man kan finde!!!!!!!!

Desverre er den i dag sagtet lidt agterude hvad angår opløsning og dynamik!...  den er også relativ stor! 150cm2 hvor de fleste andre ligger mellem 135 og 140 cm2...

MEN! på neutralitet er den blandt de ypperste!... selv bedre end C-Quencerne!... der dog er ganske neutrale brugt rigtigt! ( Det er de IKKE! i EBEN! se blot måling på disse  et kæmpe hæv mellem 1,5 og 5 kHz.. der giver alt andet end en neutral gengiver og alt for meget precens i dette område!!)

C-Quence er lidt hurtigere og opløste!... men ikke helt så nautrale...

Jeg har svært ved at finde nogen afløser der både er hurtigere og bedre opløst samt besider samme neutralitet!...  lidt af et dilema!..

Focal enheden er dog tæt på...  men der er nogle små anker ved denne dog........

Det synes jeg nok også om plastic.

Her er vi lidt enige! men også her er der en del undtagelser! eks. før omtalte C-Quence! samt ScanSpeaks 18W/8543...

Thiel ringer i mine øre, men har ikke hørt dem i løs vægt.

Disse og de fleste alu. / metal og magnesium enheder kræver meget korektion og stejle filtre der giver en total summering der er ganske klinisk! derfor er ingen af disse helt min "kop the"

Scanspeak har tit god vægt og dynamik, men hvad med båndbredde og egenlyd?

egenlyd er der ingen af i 8546!!

8545 samt de nye modeller har lidt for meget dog!! de er bedst som ren bas!!...

De nye lyder overdæmpede opefter,

Lige netop!...  disse er prøvede og duer ikke!!

og man skal ihvertfald en tommer ned i størrelse før vi nærmer os farten fra diva bassen.

Yep!

De lidt ældre scanspeak har jeg også hørt i løs vægt, og jeg synes ihvertfald ikke de har større båndbredde, end Diva bassen hvis det er det vi taler om her.

Båndbræden er lige meget! her!... INGEN! mellemtoner af denne størelse skal over 2,5 kHz. her har de absolut ingen power, krop eller fyldes amt dynamaik..  så selv om Divas Vifa enheder går op til nær 10 kHz. uden at bryde op!.. så kan de IKKE! spille over 2,5 kHz. med noget brugbart!.. og off axis sprædningen er her det vigtigste at se på!... den sætter grænsen!.. og den siger klart og tydeligt MAX. 2,5 kHz...  hvorfor Dali så strækker den til 3 kHz.. ved jeg ikke!...  ik smart! men de slipper nogenlunde fra det!...  det går dog lidt ud over homogeniteten off axis..

Af Vifa har jeg hørt pl18wo, og m18wh og de lyder bare mere forvrængede end diva bassen.
Kan du ikke hjælpe mig lidt mere her?

I bassen er 6½2 enheder ganske uinterasante! de formår ikke at gengive rigtig brugbar bas!...   kun hvor man som her deler ganske højt er de nødvendige..

Og deles optimalt har hastigheden ikke den store betydning!...  man bør ikke dele over 200 Hz. til en bas!... 100 til 150 hz.. så bliver samspillet optimalt! samt alt den snak og store vs. mindre enheder og hurtighed er uden betydning!.. bassen er her nede ikke hurtigere end selv den største enhed med den tungeste membran kan følge med!...

Dali Diva deler ved 450 Hz.. det er ALT! for højt! det går galt! og det høres som mindre optimal homogenitet i dette område!... man bør aldrig dele over 200 hz. helst så lavt som 150 hz...    husk man høre jo klart en oktav over og under...  det går ud over homogeniteten.. B&W laver samme fadece dog trods alt en smúle lavere ca. 300 hz.. dog en tand for højt! og det høres også negativt!.. mindre klarhed og renhed samt neuancering i området og ca. en okt. over... 

450 hz. som deling til bas... gør det nødvendigt at bruge små bas enheder!.. store magter ikke at følge med over 200 Hz..  her under er det uden reel betydning!...   B&W kvejer sig med 801 og en 15" der delse bover 300 hz.. DET KAN KUN GÅ GALT!!  det hænger bare ikke sammen.. her klare dali det lidt bedre med sine små!.. men de kan tilgengæld ikke flytte luft nok og række dybt nok til at spille noget brugbart dybde under 40 hz.. ej helre noget troværdigt og brugbart under 100 hz..

derfor ikke særligt interasant!!......  alt under 12" eller min 2 stk 10" gør det bare ikke!...

Men uanset hvad så fungere en deling så højt som omkring 400 hz. bare ikke!....  det går galt!...

at anvende basrefleks til mellemtonen også! er også lidt dumt!! det fungere bare heller ikke!... ok til bassen.. sånnn!?.. til nød! dog aldrig optimalt her duer kun lukket!! men!.. men det kan lyde rimeligt..  i mellemtonen går det bare slet ikke!...  big mistake og det høres også!..

Det er en SanSpeak der sidder i Divaerne!!!! modeficeret dog!! ( og desvere ikke til det bedre!)

Jeps, og jeg kan ikke få øje på nogen afløser fra scanspeak's hylde.

9900 er en tand bedre!! helt klart! hvis man kan finde ud af at bruge den ret!... og tæmme den ( lure den af!)

ellers måske 7100??

De nye Ringradiatore duer bare ikke!!.. de fungere kun med mellemtoner omkring 4" max5" men selv de er lidt for store!!... de kan ikke spille ordentligt under 4 - 5 kHz.. og skal derfor deles alt for højt!...  de har også for dårlig off axis spredning.. og er for retnings bestemte..  ( man får ego højtalere... )

De eneste konstelationer med Ringradiatore jeg har hørt fungere ordentligt, er med 4" mellemtoner.. og en deling omkring 4 khz..

At kombinere en sådan med mange 5" og praktisktaget alle 6½" enheder går galt! øvre mid bliver tynd og udynamisk.. der mangler krop & fylds samt homogeniteten bliver redselsfuld!..

Her er SS.9700 & 9900 Revelator stadig KONGERNE!!

Bare man ikke ødelægger dem!! ved at pille for mege..

En ting er om noget måler som en streg. Tag fx revelator 6½" bassen. Går fint op til flere kilohertz, men lyder den sådan?

NEJ! de er ikke brugbare i mid!...

Jeg kan ikke se hvordan den enhed skal kunne fungere i en tovejs med 1" dome efter at have lyttet på den. Men man vil da sikkert kunne lave en ganske lineær højttaler med den.

Det kan den heller ikke!!  jo man kan lave en liniær højtaler! men der for meget farve i dem!...

Noget andet er hvad der sker rent dynamisk med klangen.
Derfor når jeg spørger til klangen kan jeg ikke bruge dine målinger til så forfærdeligt meget. Jeg vil hellere have en lytte respons?´

Forståligt!!

generelt må der ikke være nogen "klang"!!!!  der skal være tonal balance ogikke noget der stikker ud!.. eller lades tilbage!..

Ingen toneområder man bemærker men kun en helhed!!

En god og "RIGTIG" eller korekt højtaler lyder ikke af noget som helst!.. den lyder af den musik der sendes ind i den!..

Det lever eks Diva ikke helt op til... få højtalere gør dette... JMLab gør det til dels! men kun de dyreste af dem!..( Utopia!! og her skal vi op i de 3 største modeller! de små mangler krop og fylde og bliver en for tynd gang sjask!!  

B&W lige så!.. god top og mid..  meget neutral og rigtig, men her knækker "filmen" i nedre mid / øvre bas... og ned efter!.. SYND!... dette får hele balancen til at tilte... og gør det hele noget rodet.

Bedste jeg har hørt fra B&W er faktisk B&W 805 N delt ved 200 hz. 6 orden med en Tact2,2 pre amp. til Tacts Sub.. her var der sublim kontrol, dybde og fylde, liniaritet og samtidig renhed og homogenitet!.. virkelig vellykket og langt alle andre støre modeller overlegent!.. ( uden Tact & sub?? glem det!..)

De nye Dali gør et hederligt bud!!.. men også her er der afvigelser.. sammenhænge mellem mid og diskant samt især super tweeteren er lidt af et problem!...  bunden er også lidt fed!..  jeg kalder det "Dali" bund... lidt fremhævet, fed i områder 150 til 75 Hz.. og knap så neuanceret.. men ganske imponerdende og kraftfuld samt ikke mindst dynamisk..  men noget kikser alligevel.. og roder lidt...

Megaline er kanon!.. nok det mest rigtige de har lavet!.. men her er der mindre problemer i overgang fra det store bånd til basserne.. dog ganske marginalt..  her er der et bud på en optimal højtaler.. en af mine klare favoritter om end ikke helt liniær og korekt! ...men ok! det er heller ikke alt!!! selv om det er noget jeg personligt vægter ekstremt højt!! i det jeg selv skal have stående!..

Det er nok derfor jeg selv har bygget!... for faktisk intet jeg kunne få fat i rent økonomisk realistisk har kunne leve op til mine ønsker og krav!...  der er altid for meget kompromis.. dette besuler endda selv ekstrem dyre konstruktioner!.. 

Kun meget få er korekte! eller rettere der hend af!...

Jeg går efter Dynamik, opløsning, troværdig bund,( skal føles rent fysisk!) sammenhænge og timing samt klanglig neutralitet..

Hvad er det mest rigtige jeg har hørt!???

JO! ... lad mig gi en top 5... ( når jeg skriver bedste menes KOREKT gengivende!!)

nr 1 : DIY: med SS9900Revelator. to stk 3" ATC mid.( i MTM)  10" Flex unit mid. bas. og 15" flex unit sub bas. 4 vejs fuld aktiv deling. (4 orden.)

(At realisere denne kombi med passiv deling ?? glem det!!...  prøvet og prøvet og opgivet af mange!...  men aktivt!!  da virker det... )

Her til kræves 4 stk amps. i dette tilfælde 4 stk ML 333 power. trin.. + ML 380s pre. og Accuphace DP77 cd. - Audioquest kabler.

Næst bedste : JMLab Grande Utopia, drevet af to brokoblede Accuphase A-60 - Tact2,2 pre. og Bladelius Gondul cd. - Bertram kabler.

3 Bedste :  SS 9900 Revelator og to stk 5" Eton mellemtoner (MTM konfiguration).. 15" JBL bas. ( delt ved 100Hz.) også her fuld aktiv deling.. med 3 LC. Zapzolute trin.. ( LC pre. og S.A.T. cd. Nordost kabler.)

4 Bedste : Dali megaline, to stk Dali Gravety power. - Dali Detail pre. - Denon DCD3560. - Taralabs Decade kabler ( Kurt V. Kubik ville nok elske dette?!!!)

Det er nu en 12 år gammel opsætning men den spiller stadig og rykker stadig!!

5 Bedste? mit eget!!!.........

Måske det giver en ide om hvad jeg finder det rette!!... og det bedste!...

Hvad var så det måske ikke mest korekte men est vellydende????

Tjaaa... den er svær!! men  nr. 1 = opsætning 2 og nr. to tæt efter og nærmest side om side opsætning nr. 4..  det er det jeg selv nok helst ville have stående og nyde... ( også selv om 4 er knap så korekt!!.........)

Jeg fortrækker dog mere dynamik, luft, opløsning samt især sammenhænge og timing!... og en noget mere kontroleret samt neuanceret bund... med andre ord mere "korekt" og IRL like...  og så LINIARITET og neutralitet.. klanglig neutralitet well!! smag & bahag!..

Men hvordan lyder de?

Ikke af noget!! OG DET ER DET DER ER MENINGEN!.. 

De lyder i højgrad af hvad man "hælder" i dem!... ( i så stort omfang som nu teknisk muligt med den teknik vi i dag har i de enheder der laves / dynamiske enheder)

Dali Diva her vi målt på, og målinger viser klat at fra 800 Hz. er der et langsomt drop ned til omkring 2,5 khz..  hvor bunden på - 4,5 db. under 0 linien ( 87 db.) nås... hvor efter der hæves op mod 4 khz. med et peak på 2,5 db. over 0. hvor efter der igen kommer et drop efter 6 khz. der når ned på - 4 db. ved 6 kHz. og så hæver den igen op mod 8 khz. hvor frekvensganhgen stabiliceres.. og ser fornuftig ud (on axis) op efter.. off axis 30 grader falder diskanten tidligt af  allerede ret stejlt efter 11 khz. meget stejlere end 9700 normalt gør!???

hvilket vidner om ret dårlig off axis response..

Dali anbefaler også en del "toe" in af denne højtaler hvilket bevidener en knap så optimal sprædning og begrænset lyttevindue!

Bassen hæver også mellem 70 & 150 hz. med op mod 2,5 db. hvilket giver klar precens i dette område...  og in room med dets indvirkning bliver dette bestemt ikke bedre med mindre de placeres i over 25 - 30 m2... og langt fra bagvægen.. godt 2 m mindst!!.. dette kan liniaricere lidt... 

en anden ting målinger afsløre er en klar og ganske hørbar orgelpibe resonans fra bas porten ( mellemtonens) ved mellem 800 hz. & 1 kHz. det ses også på frekvens kurven og giver en del uro her omkring... det høres som dårligere neuanvering her.. og uro..  ( måske endda precens i dette område der kan mistolkes som ekstra tydlighed her.. men det er farvning og ikke ren lyd!!)

Den før omtalte bakke dal fra 800hz. til 2,5 kHz. er bestemt ikke lig med neutralitet eller korekthed! men en klar og tydelig farvning af lyden... ( smag & bahag!! men ikke noget med korekt gengivelse af hvad der kommer ind over terminalerne!) dette samt hævet i bunden og den tidelige off axis afruldning.. gør ikke Diva til en korekt formidler...

den lyder ganske god og besnærende, dynamisk og hurtig mm.. men den farver for meget og har nogle alvorlige mangler..

det er ikke nogen dårlig højtaler den har mange gode sider og spiller godt! men ikke korekt!.. det er synligt med det blotte øje på en målin!... og ikke noget man kan argumentere sig fra!.. FACT!!

Droppet giver så vidt jeg kan se og dette underbygges også ved lytning en behageligheds faktor...  den spiller lidt ørevenligt og maler med lidt breder pensel..

Måske er det DET! der gør at Clearwater kablerne fungere med disse!??? de kompencere lidt for dette... men rigtigt bliver det jo ikke..

VdH Clearwater???

hvad der er bedre??

Lyder det ikke også ret sandsynligt?
Jeg mener - synes du ikke det er lidt interessant det her? Eller er du bare helt overbevist om at silver er guld og clearwater er halv grumset?

Grumset er Silver IKKE!..  det er et godt kabel siger jeg!!.. Gold er lidt for uprecist! og clearwater lige så... for kantet og uprecist!! mangler kontrol og klarhed... peaky er det ikke decideret.. men kan virke sån på en del grej grundet den manglende kontrol..

Well. Jeg mener at det du hører som hul igennem er forvrægning.

Hul igennem betyder opløsning og dynamik!...  klarhed af detaljer og en kul sort ren baggrund hvor på krævet!..

Der er noget blåt over det kabel, ??????????

og jo det virker som en slags klarhed.  Men der er jo sort baggrund med det samme. Hvordan kan du få mig til at sige det kabel er udstrakt så? Mener slet ikke det kabel hænger sammen. Vil opfordre til at prøve pka igen.

Prøvet og dette kabel vinder hvergang!...  mindre støj, grums, forvrængning og støre precisition og klarhed amt intertrancitier stilhed!!..  klart bedre...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa da!
Sikke nogle enormt lange indlæg efterhånden.
Det er jo en hel dødehavsrulle .

Mht. Divaerne, som åbenbart er et diskussionsemne af de hotte, så synes jeg det er ret fedt at det forholder sig således.
Miju hører en hel masse problemer i den speaker.
Sjovt nok kan man slet ikke høre dem hos mig.
Faktisk så er den speaker bare lydmæssigt væk, hvilket vidner om meget lav forvrængning, hvilket igen også er hvad Dali påstår den har.
Som den eneste ved siden af en Megaline ligger den på linie med forvrængningsstørrelser fra forstærkere.
Miju nævner alle betragtningerne omkring hvor der deles og andre konstruktionsovervejelser.
Hvad der derimod ikke snakkes om, er de lidt mere specielle detaljer.
Membranen er meget let og helt usædvanligt blødt ophængt.
Det bløde ophæng giver mulighed for at omsætte meget små signaler til lyd, helt uden at kræve noget umuligt fra ampen.
Det er en særdeles væsentlig detalje i den konstruktion og faktisk findes der overhovedet ikke andre enheder, der har samme grundidé.
Hele højttaleren er så impedansliniær som det lader sig gøre, over 100Hz er der ikke en krusning på kurven, hvilket er en stærkt undervurderet egenskab.

Ophænget har, når det er så blødt, også den egenskab, at det giver mikrofoni i HTén, som skal dæmpes. Det stiller krav til forstærkeren, hvilke det i øvrigt altid gør. Men med det bløde ophæng, vil der være lidt mere af det og dermed lidt større krav til elektrisk dæmpning. Andre tilfører dæmpningen vha. kabinet og stive ophæng.

Miju nævner at enheden går langt højere op end de 2,5KHz den skal, og forstår ikke helt den prioritering?? Hertil må man vel sige, that´s just what it is all about.
En HT enhed skal arbejde så langt væk fra sine resonanser og opbrydningstendenser som det overhovedet er muligt.
Megaline´s bånd er et skoleeksempel. Resonansen ligger vel ved 1/10Hz eller lavere. De spiller så rent, at man en tid har svært ved at vænne sig til det og så endda p***ehøjt samtidig.
Idéen med den udstrakthed er, at filtreringen bliver noget nemmere, idet man slet ikke behøver vise hensyn til opbrydninger og andet snask, bare stille og rolig afrulning. Derfor er afrulningen da også ganske let i divaéns bassystem, jeg mener det kunne ligne et 1. ordens filter med lidt god vilje.
Det giver en frisk impuls gengivelse.
Det åbne princip anser jeg som en livsnødvendighed i ethvert system. Komprimeret luft bag enheden tager dynamikken og giver et forfærdeligt mumleri. selv diskantenheder fremstilles med meget åben struktur, således at kompression undgås.
I stedet er det smartere at gribe godt fat i enhederne og bremse dem elektrisk.
Insisterer man så på det åbne princip, så har du 3 muligheder: Køb en forstærker der bare kan holde fast så det batter og som kan kortslutte returstrømmene fra HTén uden at reagere eller  find dig i, at du ikke kan kontrollere membranerne eller lad være med at insistere på det åbne princip.
Den sidste har du jo allerede valgt, så det er sikkert fint nok, men jeg ville ikke kunne leve med det.
I øvrigt vil jeg lige nævne, at hvis du synes det lukkede kabinet er bedre pga. præcissionen, så er det ikke rigtigt. Man skal bare have ordentlig fat, så kan et par Divaér klaske bund så hurtigt, at du slet ikke opdager at hatten har været oppe i loftet. Man skal bare bruge en amp der insisterer, det ændrer i øvrigt meget på mange af de ting man troede på. Som f.eks. at refleks er upræcis - det behøver den ikke være, men princippet er sværer at forstå og få til at virke end et lukket ditto.
Kablerne står jeg fast på.
Det er Silver der er pyntesyg, Cleawater er ikke.
Clearwater er ikke 100% neutralt, men det er overall et fint kabel med udmærkede monitoregenskaber, om det lægges dobbelt.
Enkelt er det noget ordinært.
De egenskaber du tillægger det er ikke kablets.
Dillermand har i øvrigt lånt et sæt af mig, og hans beskrivelse af det er i mine øjne utroligt Holfiagtig. Og gæt hvad han spiller på?
Kan det næsten blive nemmere?
At han så ikke vil bruge CW forstår jeg da fint, jeg ville da også hellere finde noget andet i den situation. Han bruger såmænd Duelund, og jeg tror næppe jeg selv kunne have fundet på noget der efter min hukommer passer bedre (efter det jeg kender til Duens kabler).
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Kurt von Kubik]Hejsa da!
Sikke nogle enormt lange indlæg efterhånden.
Det er jo en hel dødehavsrulle .

Mht. Divaerne, som åbenbart er et diskussionsemne af de hotte, så synes jeg det er ret fedt at det forholder sig således.

Miju hører en hel masse problemer i den speaker.

Misforstå mig nu ikke! Diva er en FREMRAGENDE! højtaler!... dog langt fra så gude agtig perfekt som du har en lille tendens til at ophøje den til!..

Jeg ville personligt hellere have end Diva stående end eks. Linn, Audiovector, B&W`s billigere modeller, ja! faktisk langt de fleste højtalere under 20 - 30000 kr!..

Som værende lidt af en højtaler freak. hvad angår teknikken ibag mm påpeger jeg bare nogle ting der ikke er helt optimalt!..

MEN LAD MIG SLÅ FAST AT DETTE VIL JEG KUNNE FINDE, OG SIGE OM 99,9% AF DE HØJTALERE DER FINDES UANSET PRIS!!!...

Selv mine normale "købe" højtaler referancer så som eks. JMLab, AudioData, B&W Nautilus 800 Signature, mf. kan jeg finde mange ting at sætte en finger på!.. 

Dette er en af grundene til jeg GØR DET SELV!...   og selv her er der da meget der kan gøres bedre!.. derfor bliver man aldrig helt færdig!..

Men det bliver dog så optimalt som jeg har råd til med de midler jeg har! og det er langt mere og bedre end hvis jeg skulle købe færdigt!!

Så tag det ikke som nogen bestemt kritik eller nedgøren af dali Diva!!...

DALI DIVA ER MEGET FINE OG VELSPILLENDE HØJTALERE, en fryd for øjet og ikke mindst øret!.. 

De er dynamiske, rimelig precise, frekvens udstragte nok til langt det meste 16/44 afspillet musik! relativ nemme at trække ( hvilket giver et stor overskud! selv for kraftige forstærkere og dette er ALTID! en fordel uanset hvad !!) de har et flot perspektiv!.. alt i alt RIGTIG gode højtalere til prisen !..

Og at sammenligne dem med JMLab Grande Utopia BE eks. ( eller andet i samme prisklasse og størelse!!) vil være helt hend i skoven!... 

For sin størelse og de begrænsninger de har er det en fin højtaler..

SÅ ER DET SAGT OG PÅ PLADS!..

Resten er mere tekniske og teoretiske betragtninger!..

OG er den kære hr. Kurt V. Kubik stærkt tilfredse med sine Divaer!? så er det kanon! og så har han en højtaler der er lige den rette for ham!.. respekt for det!..

Sjovt nok kan man slet ikke høre dem hos mig.

Når og eller hvis man ikke ved hvad man skal lytte efter høre man det heller ikke! og især ikke hvis man i høj grad er præget af tilfredshed og betagelse af produktet!..

Faktisk så er den speaker bare lydmæssigt væk,

Det kan jeg ikke give ret i!!.. den har klart sin egen specielle lyd, og endda umiskendelige Dali præg... jeg kan altid genkende Dali lyden!..

Også lyden far de anvendet enheden!..  typisk Vifa & Scanspesk ( dog er der lavet en del om på disse! men jeg kan sagtens kende disse enheder igen!)

hvilket vidner om meget lav forvrængning, hvilket igen også er hvad Dali påstår den har.

Det skal jeg på ingen måde bestride! og DET ER EN POSETIV TING! helt sikkert!

Som den eneste ved siden af en Megaline ligger den på linie med forvrængningsstørrelser fra forstærkere.

Når vi nu snakker megaline..  så må du dog på ingen måde stille den i samme klasse som denne!...  for det er der ikke mange højtalere i denner verden der er!!.. de kan tælles på få hænder og koster stor ste det samme eller mere!..

Miju nævner alle betragtningerne omkring hvor der deles og andre konstruktionsovervejelser.

Well det er teknik snak! og  noget af det forklare enkelte af de små fejl der er!.. men som de deler med 99% af alle højtalere som sagt!!

Lyder den godt og rigtig i dine øre! er den det!!... men den ER! ikke helt korekt spillende i forhold til hvordan det SKAL! være og de referancer der er!..  her til er der nogle afvigelser!...  så usynlig i forhold til musikken er den IKKE! og en helt neutral gengiver er den heller ikke! et godt stykke fra! den har SIN! måde at gøre det på! og det er så ET! bud på en løsning! som man individuelt enten finder godt og troværdigt eller ej.. eller i mindre grad!.. her under høre jeg ( i mindre grad!)

Hvad der derimod ikke snakkes om, er de lidt mere specielle detaljer.
Membranen er meget let og helt usædvanligt blødt ophængt.
Det bløde ophæng giver mulighed for at omsætte meget små signaler til lyd, helt uden at kræve noget umuligt fra ampen.
Det er en særdeles væsentlig detalje i den konstruktion og faktisk findes der overhovedet ikke andre enheder, der har samme grundidé.
Hele højttaleren er så impedansliniær som det lader sig gøre, over 100Hz er der ikke en krusning på kurven, hvilket er en stærkt undervurderet egenskab.

her i har du ganske ret!.. der er mange fine løsninger og posetive egenskaber!.. som sagt en fin højtaler med god lyd!.. lad ingen tvivl stå tilbage om det!!

Ophænget har, når det er så blødt, også den egenskab, at det giver mikrofoni i HTén, som skal dæmpes. Det stiller krav til forstærkeren, hvilke det i øvrigt altid gør. Men med det bløde ophæng, vil der være lidt mere af det og dermed lidt større krav til elektrisk dæmpning. Andre tilfører dæmpningen vha. kabinet og stive ophæng.

Miju nævner at enheden går langt højere op end de 2,5KHz den skal, og forstår ikke helt den prioritering?? Hertil må man vel sige, that´s just what it is all about.
En HT enhed skal arbejde så langt væk fra sine resonanser og opbrydningstendenser som det overhovedet er muligt.

Dalierne deler ved omkring 3Khz..  det er lige i overkanten, men de slipper nogenlunde fra det!.. dog burde det af off axis sprednings grunde ligge nærmer 2,2 kHz.. men det er dog trodst alt i små tings afdelingen.. og her i ligger heller ikke de store anker fra min side!... ( overgangen KUNNE! dog være gjort ganske lidt bedre!..)

Megaline´s bånd er et skoleeksempel. Resonansen ligger vel ved 1/10Hz eller lavere. De spiller så rent, at man en tid har svært ved at vænne sig til det og så endda p***ehøjt samtidig.

Disse højtalere ER! et skole eks!! helt korekt!! ( Megaline)

Idéen med den udstrakthed er, at filtreringen bliver noget nemmere, idet man slet ikke behøver vise hensyn til opbrydninger og andet snask, bare stille og rolig afrulning. Derfor er afrulningen da også ganske let i divaéns bassystem, jeg mener det kunne ligne et 1. ordens filter med lidt god vilje.

Mener det er 2 orden..

Det giver en frisk impuls gengivelse.

1 & 2 orden er det eneste der duer! til passiv deling!! 1 orden er desverre somregel ikke eller for det meste ikke praktisk realiserbart! det uden en masse korigeringer og ekstra kredsløb!... 

Derfor er 2 orden faktisk reelt det mest simple filter og mest vellydende..

Det åbne princip anser jeg som en livsnødvendighed i ethvert system. Komprimeret luft bag enheden tager dynamikken og giver et forfærdeligt mumleri. selv diskantenheder fremstilles med meget åben struktur, således at kompression undgås.

Her i har du ret!... det er en nødvendighed at eks. fjerne bag kammeret på 9700 eller 9900 diskanterne eller lave en ventilering ud i et MEGET støre kammer.. ellers lyder de lidt Klemt!..

bas / mellemtoner skal have fri udluftning til svingspolen.. ( dette har de fleste gode enheder dog alle sammen i dag!)

Luften skal også ledes væk inde i kabinetterne.. derfor er det nødvendigt med en strømlinie formet konstrukrion bag enhederne ( her er B&W inde på noget af det rette!!) samt der skal dæmpes med materiale for at holde luften væk her.. 

Et lukket princip er det bedste! men der kræves ventilering.. = kontroleret luft udledning hvilket betyder AKUSTISKE VENTILER!..

I stedet er det smartere at gribe godt fat i enhederne og bremse dem elektrisk.
Insisterer man så på det åbne princip, så har du 3 muligheder: Køb en forstærker der bare kan holde fast så det batter og som kan kortslutte returstrømmene fra HTén uden at reagere eller  find dig i, at du ikke kan kontrollere membranerne eller lad være med at insistere på det åbne princip.
Den sidste har du jo allerede valgt, så det er sikkert fint nok, men jeg ville ikke kunne leve med det.

Mine systemer er faktisk ganske åbene!! da der anvendes et næsten åbent kabinet bag til.. stor Ø 12cm. hul i bag... De akustiske ventiler jeg anvender, er blot et gitter.. 

MEN! det er kontroleret med dæmpemateriale af forskellig densitet for at kontrolere udluftning, og forbedre impuls villigheden og kontrollen.. hviulket er et helt åbent system langt overlegent!..

Dalierne er basrefleks!!  det her jo intet med "åbent system at gøre" så jeg ser ikke rigtig hvor du vil hen med dette??

basrefleks er også en åben hed i kabinetterne og beregnet til at kontrolere den utæthed.. det er dog et mindre godt system!.. der har nogle begrænsninger og bagsider..

I øvrigt vil jeg lige nævne, at hvis du synes det lukkede kabinet er bedre pga. præcissionen, så er det ikke rigtigt. Man skal bare have ordentlig fat, så kan et par Divaér klaske bund så hurtigt, at du slet ikke opdager at hatten har været oppe i loftet. Man skal bare bruge en amp der insisterer, det ændrer i øvrigt meget på mange af de ting man troede på. Som f.eks. at refleks er upræcis - det behøver den ikke være, men princippet er sværer at forstå og få til at virke end et lukket ditto.

Basrefleks kan bringes til at fungere ganske godt! JA! men det lukkede system ( med kontroleret ventilation) er stadig langt overlegent! men har en plads / størelsels mæssig bagside!.. 

Et helt lukket system kan være ganske svært at afstemme lige så!.. og meget kan gå galt!..   ventilerede systemer er meget mere praktiske og bedre at anvende!..

Kablerne står jeg fast på.
Det er Silver der er pyntesyg, Cleawater er ikke.
Clearwater er ikke 100% neutralt, men det er overall et fint kabel med udmærkede monitoregenskaber, om det lægges dobbelt.
Enkelt er det noget ordinært.

Måske må jeg atter prøve disse på den måde bu beskriver.. har jo trodsalt kun prøvet dem single.. så måske er min bedømmelse ikke helt fair over for måden DU! har lavet det på!...  DET MÅ EFTERPRØVES!

De egenskaber du tillægger det er ikke kablets.

Det får vi jo at se!

Vil gå ud i skuret og fiske et par længder frem.. har 4 x 3,5 m. liggende utermineret i "orme gården" ( kabel rode kassen )

Dillermand har i øvrigt lånt et sæt af mig, og hans beskrivelse af det er i mine øjne utroligt Holfiagtig. Og gæt hvad han spiller på?
Kan det næsten blive nemmere?

At han så ikke vil bruge CW forstår jeg da fint, jeg ville da også hellere finde noget andet i den situation. Han bruger såmænd Duelund, og jeg tror næppe jeg selv kunne have fundet på noget der efter min hukommer passer bedre (efter det jeg kender til Duens kabler).

Duelunds kabler er ikke lige min kop the.. der mangler sgu noget i toppen og noget kontrol.. de virker lidt begrænsende..  det er som om de lukker alt igennem lige godt!.. neutrale er de IKKE!..

Har iøvrigt lige fået en "stump" D501 ind af døren til låns fra en bekendt der faktisk havde noget liggende i sin rode kasse....( hele to par! af 75 cm. ) det skal prøves...   vender tilbage med en mælding.. lækre!! endda termineret med WBT next gen.. ser lovende ud!!

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

prøver i at lave det længste indlæg eller hvad ?

et indlæg, en side

det er en spændene diskution, men møg svært at se hvad der er svar, hvad der er spørgsmål... især når der er begge del fra 3 indlæg tilbage

bare i selv kan finde rundt i det

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Fedt med det 501. Nu står der vel ikke Hybrid på det?
Det er nemlig lidt en anden historie.
Bedst er det, at der blot står MC D501 og ikke mere. Der kom også en udgave der var Halogenfree og så senere hybrid udgaven.
Endnu senere kom hybrid silver.
de kabler skal nok volde dig en masse kvaler. Tro mig der kommer til at gå en rum tid, førend du kommer til at sætte pris på dem.
Jeg er bange for du må i gang med en revurdering af den opfattelse du havde af en hel del komponenter. Men tro mig, det kabel kviterer med tæt på total mangel på egenlyd.
CW i dobbeltudgave må nok hellere komme på ved samme lejlighed - husk dog kun at ændre på én ting ad gangen.
Sidst en jeg kender hev sit D501 ud af sit set-up og satte et Argento ref. kabel på til en halv bondegård, da gik det pludselig op for ham hvorfor han egentlig havde de D501ére

Nå men i øvrigt forsvarer jeg egentlig ikke Divaén eller mit valg af den, for jeg er sådan set ret ligeglad med hvad folk synes om den.
Eller jeg må hellere rette lidt, jo flere problemer folk har med den jo bedre - forstår du?
Et par store bamsede kasser som et par JMLab Utopia spiller altid tyk og fed lyd krydret med læssevis af sovs. De er da så bravt snaskede som det næsten kan lykkes at gøre dem, uden at de ligesom spiller med drivvåde membraner.
Det er lyttevenlig lyd, som selv min gamle moster Olga ville blive søvnig af. Hun ville slukke for sin digitale høresnegl og spørge om jeg var træt af hende. Hun vil have kul på, når Hendrix spiller med tænderne .
B&W topserierne er heller ikke noget at sammenligne med, de er bygget ud fra principbeslutninger der ikke har noget med reproduktion at gøre. Du tror da ikke selv på, at tunge kevlar membraner, aluminiumsdomer og et filter der forsøger at kompensere for alle de unoder det laver, nogensinde kommer til at fungere som en generator der er tro mod det input den får?
Nixen! det er da sikkert fin underholdning for dem der har den smag, men reproduktion - glem det. Det kan man ikke på den måde og har heller aldrig været meningen.

Jeg mener oprigtigt at det eneste Diva har til fælles med de 2 mærker er, punktafgiften på højttalere med fast baffel. Og da heldigvis for det.
Der ligger et helt andet arbejde til grund for en speaker som Diva.
Der har alene været truffet en beslutning om størrelsen, da man gik igang.
Filter - filterteknik - enheder - membranmaterialer - ophæng - compliance - og meget mere er frembragt med kun ét eneste mål. Tro reproduktion af input. Og det kan man så også godt høre på godt og ondt - efterhånden mest ondt, og Derfor har den heller aldrig fået en afløser. Helicon er en anden historie, ligesom Euphonia også er det. Her er man gået efter lækker lyd - helt bevidst.
Derfor kan man ikke rigtigt samenligne Diva med ret mange andre HTér og man kan slet ikke sammenligne enhederne i den med standardenheder fra DST´s program. I øvrigt tror jeg nok de kasserer rigtig mange af de enheder. Og de havner ikke som i f.eks. en B&W bare i en billigere HT, idet enhederne slet ikke kan bruges i andre sammenhænge. Det er bare i kloakken med dem.

Prisen på en HT, har ikke rigtigt noget at gøre med, om man kan sammenligne den med dit eller dat.
Megaline er et system, der på en ny måde udfordrer de grænser der normalt sættes for reproduceret lyd.
Lydtrykspotentialet og forvrængning er på nye niveauer i forhold til alt andet. Membranerne bevæger sig næsten ikke, selv når det går så vildt for sig, at du overhovedet ikke kan tale med sidemanden.
Så det er helt rigtigt noget andet.
Jeg mener dog godt, at man i en håndevending kan sadle om og blive næsten ligeså glad for en Diva (kun næsten). Bl.a. pga. af dens umanerligt nøgterne spillestil. Ret mig bare, men jeg har altså aldrig kunnet konstatere den samme evne til at tie fuldstændigt stille i et nu. Det er faktisk lidt overraskende, når man f.eks. skifter nummer på en CD. Vupti væk er lyden på et splitsekund. Man kan faktisk meget nemt karakterisere rummet på den måde. Det kender jeg ikke andre speakers der gør. Og slet ikke en B&W eller JMLab. De spiller videre langt ind i næste nummer.
Jeg mener du i Diva finder et produkt, der kan sidestilles lidt med løbeværket i din egen 3560. Vaskeægte neutralitet, men til en så lav pris, at ikke et øre opdager det, fordi de bliver sat til at spille med meget af det forkerte udstyr og de bliver sammenlignet de forkerte konkurrenter.
Jeg har luret egenskber på HTér der kostede 25 gange Divaens pris og jeg ville aldrig bytte ligegyldigt hvad.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

prøver i at lave det længste indlæg eller hvad ?

et indlæg, en side

det er en spændene diskution, men møg svært at se hvad der er svar, hvad der er spørgsmål... især når der er begge del fra 3 indlæg tilbage

bare i selv kan finde rundt i det

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

Ret mig bare, men jeg har altså aldrig kunnet konstatere den samme evne til at tie fuldstændigt stille i et nu. Det er faktisk lidt overraskende, når man f.eks. skifter nummer på en CD. Vupti væk er lyden på et splitsekund. Man kan faktisk meget nemt karakterisere rummet på den måde. Det kender jeg ikke andre speakers der gør.

Mine Tannoyer stopper sku også på et splitsekund skulle jeg hilse og sige.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

Ret mig bare, men jeg har altså aldrig kunnet konstatere den samme evne til at tie fuldstændigt stille i et nu. Det er faktisk lidt overraskende, når man f.eks. skifter nummer på en CD. Vupti væk er lyden på et splitsekund. Man kan faktisk meget nemt karakterisere rummet på den måde. Det kender jeg ikke andre speakers der gør.

Mine Tannoyer stopper sku også på et splitsekund skulle jeg hilse og sige.
Det er vist rigtigt, men er det ikke noget med, at man næsten ikke kan få dem i gang

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Der står kun Mc D-501 på....  de er nok over 10 - 12 år gamle..

Ligner de på billedet af dit udstyr.. lidt tynde og ynklige at se på ved siden af mine tomme tykke Taralabs..

Men der er monteret WBT nextgen på  lækkert!!! 

Det er lidt uvant at køre ubalanceret!..

Har smidt dem på mellem DCD3560 & pre. samt fra pre. til "top" ampen...

Lyttet lidt til det her til middag og eftermiddag..

1. indtryk : meget stramme og kontrolerede i lyden...  meget luft op af til, svag tendens mod det lyse.... men ik dårligt!.. ikke decideret generende eller formeget..

Lidt lysere end Furukawaerne jeg bruger til ubal.  men praktisktaget lige så "usynligt"  dog lidt tyndere i bunden.

faktisk vil jeg sige at de er lidt slankere i grund klangen end Furukawa FA11S. (og en del i forhold til Taralabs Master Gen2 Balanceret.. der giver lidt mere krop og pondus uden at der ofres opløsning eller kontrol samt neuancering)

MEN!! f**k!! snak om detaljering og micro detaljer.. her er HUL igennem!!

De har dog ikke helt den samme autoritet og ro over lydbilledet eller rettere totale STABILITET!.. som i Furukawa!

De mangler også lidt af den krop og organiske musikalske gengivelse Taralabs giver ( som er en svag farvende tendens jeg er ganske klar over og som bevist er valgt!.. da det gør dem mere musikalske og medrivende!´og lige tager toppen af den sidste rest af lys tendens der er tilbage i mine Lc. trin efter modeficering mm. her provokere D501 lidt!! )

I første omgang kan jeg sige at jeg nok godt kunne leve med de kabler!... ville nok beholde Furukawa eller Taralabs mellem for & effekt.. men mellem pre. og DCD3560.. FREMRAGENDE!!!!

Du har ingen problemer i D501..  men jeg vil mene de er en smule til det lyse.. uden at blive peaky eller tynd!.. de er faktisk ganske neutrale fra nedre diskant og ned efter.. måske ganske lidt tynde i nedre bas område..

Tror faktisk dette er LIGE! egenskaber der klæder dine Divaer!!.. det strammer op nede og lukker lidt op i øverste top.. på en nænsom og god måde.. der giver en fin balance vil jeg tro... 

Skal bytte lidt mere rundt! og prøve lidt mere her i aften og så skal Clerwater lige prøves...

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Der står kun Mc D-501 på....  de er nok over 10 - 12 år gamle..
Så er det de rigtige.

Ligner de på billedet af dit udstyr.. lidt tynde og ynklige at se på ved siden af mine tomme tykke Taralabs..
Ja det er vist ikke godset der gør det i de kabler.

Men der er monteret WBT nextgen på  lækkert!!! 
Check lige om de er konfigureret rigtigt.
De fleste fører signalet frem i én leder og retur i en anden. Hertil skærmen, der så forbindes i afsenderens ende.
Sådan skal det ikke bruges.
Lod begge inderledere på centertappen i begge ender og brug skærmen som returleder. Så kører det.

Det er lidt uvant at køre ubalanceret!..

Har smidt dem på mellem DCD3560 & pre. samt fra pre. til "top" ampen...

Lyttet lidt til det her til middag og eftermiddag..

1. indtryk : meget stramme og kontrolerede i lyden...  Ja meget stramme. meget luft op af til, svag tendens mod det lyse.... men ik dårligt!.. ikke decideret generende eller formeget.. De er altså ikke rigtigt lyse, Furukawa er i stedet lidt mørke. Det kan du nemt teste nu, ved at smide Furukawa ind i kæden.

Lidt lysere end Furukawaerne jeg bruger til ubal.  men praktisktaget lige så "usynligt"  dog lidt tyndere i bunden. Prøv igen, de går dybere end Furukawa, men de er betydeligt mere faste.

faktisk vil jeg sige at de er lidt slankere i grund klangen end Furukawa FA11S. Well! det kunne være sådan - bob bob, men læg nu mærke til den helt uhørlige top, som bare strækker sig opad oktav efter oktav.(og en del i forhold til Taralabs Master Gen2 Balanceret.. der giver lidt mere krop og pondus uden at der ofres opløsning eller kontrol samt neuancering) Hvis de Tara kommer bare tæt på D501 på nogen måde, så æder jeg min stråhat. du kan næppe kende pladerne igen.

MEN!! f**k!! snak om detaljering og micro detaljer.. her er HUL igennem!! Yep! Men læg mærke til sammenhængen. Jeg kan ikke sige om du kan observere den endnu, men den detaljering fortsætter hele vejen ned i bunden også.

De har dog ikke helt den samme autoritet og ro over lydbilledet eller rettere totale STABILITET!.. som i Furukawa! Næh det er nok rigtigt, når der kommer hul igennem så forsvinder roen. Læg i øvrigt mærke til hvor meget snask der forsvinder.

De mangler også lidt af den krop og organiske musikalske gengivelse Taralabs giver ( som er en svag farvende tendens jeg er ganske klar over og som bevist er valgt!.. da det gør dem mere musikalske og medrivende!´og lige tager toppen af den sidste rest af lys tendens der er tilbage i mine Lc. trin efter modeficering mm. her provokere D501 lidt!! ) Well! Der er ingen smagsstoffer i 501.

I første omgang kan jeg sige at jeg nok godt kunne leve med de kabler!... ville nok beholde Furukawa eller Taralabs mellem for & effekt.. men mellem pre. og DCD3560.. FREMRAGENDE!!!! Jeg tror du bør kyle de dersens LC amps i Østersøen. Prøv da med en 3020 bare for sjov skyld.

Du har ingen problemer i D501..  men jeg vil mene de er en smule til det lyse.. uden at blive peaky eller tynd!.. de er faktisk ganske neutrale fra nedre diskant og ned efter.. måske ganske lidt tynde i nedre bas område.. Mest neutrale kabel jeg kender overhovedet. samtidig afdækker de et lag af information, som simpekthen er tildækket på mange andre kabler inkl. Silver.

Tror faktisk dette er LIGE! egenskaber der klæder dine Divaer!!.. det strammer op nede og lukker lidt op i øverste top.. på en nænsom og god måde.. der giver en fin balance vil jeg tro...  Aaaarghh Nej! Det tror jeg ikke.
Prøv evt. at sætte det ind i kæden, så finder du ud af hvor forsvindende lille den påvirkning fra D501 er. Det er ikke noget du kan bruge til at pynte på noget.
Hvis du prøver at flytte opmærksomheden fra klangfarven et øjeblik, så prøv at lægge mærke til mængden af informationer, specielt i mellemregistret.

Skal bytte lidt mere rundt! og prøve lidt mere her i aften og så skal Clerwater lige prøves... bliver nok lidt sjovt, men du skal altså regne med mere af det du fik fra 501. Mit gæt er dog noget i retning af det her:
En ekstra oktav i bunden helt gratis.
Et forrygende nært bekendtskab med f.eks. Sara K på Chesky.
Du rykker 5 sæderækker tættere på, helt uden at give mere for biletten.
Husk i øvrigt, at det dobbelte CW skal ligge helt tæt ved hinanden + ved + og - ved -. Ikke noget med at bytte om på det. Giv enderne lidt tin, men regn ikke med at lyden er sådan helt på plads før efter et døgns tid.
Spil i skriftens retning på det hele, det gør det lidt nemmere i begyndelsen.

I øvrigt lige en kommentar:
Hvis du bruger biamping med forskellige signalkabler, så prøv det af med singleamping i stedet. Det giver dig et bedre helhedsindtryk af sagerne.

I øvrigt er jeg kommet noget i tvivl om værdien af biamping/biwiring i det hele taget.
Jeg ved udmærket hvad der vindes, men jeg mener også der fortabes særdeles værdifuld information på den konto.
Prøv at se om du kan be eller afkræfte det.

Gute Vergnügung

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Biwiring er fis i en horn lygte!! og kun nødvendigt hvis man skal bi ampe, hvilket igen kun er nødvendigt til støre bas systemer eller aktiv drift!!

Mellem diskant og bas/mid er bi wiring til mere skade end gavn!!.. det ødelægger homogeniteten i lyden!

Kun mellem top og bas ( under 200 Hz. ) er biwiring tilrådeligt og til tider en fordel.. har man dog en god potent forstærker er det dog som oftest heller ikke nødvendigt!..

Sakl man gøre det SKAL!!! kablerne være de samme begge steder!.. ellers er det noget snavs og rod!.. det kan sgu ikke blive andet!..

Jeg selv køre bi wiring og bi amping, da jeg for det første køre aktiv deling mellem mellemtone og bas ( 6 orden ved 150 Hz.) samt  Q. equalizering og frekvens hæv mellem 40 & 20 Hz. så f-3 falder ved 20 Hz. i stedet for 40 Hz. altså + 3 i området 20 til 20 Hz. ( spejling og reversering af afruldningen fra de 40 Hz. og ned )

Dette kræver dog så en fordobling af effekten i bunden, for mit vedkommende 240W. da jeg har 120W. på top systemerne, bassen tåler snilt 300W. og har +/- 12mm.  linier excursion ( X-max) og max exc på 50 mm, så NO PROBLEM!

Der er BUUUUUUUND!!.. så man næsten får kvalme ved høje lydtryk!!  he he.. og samtidig  precis, neuanceret og fast! og for en 12" lynende hurtig!!

( Dobbel magnet system med modeficeret svingspole styr og der af følgende accelerations factor på 305 faktisk højre end flere gode 10"  ja endda 8" og til bas under 100Hz. MERE! end hurtig nok! der er slam! så løse tænder og hår flyver af!

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12509&P N=1&TPN=1

( PS: Så`n laves en højraler!  )

I sådanne tilfælde er biwiring og amping jo nødvendigt!..

Men NORMALT! gør det mere skade end gavn hvis delingen mellem de områder hver kabel og amp. vartager ligger for højt! ( over 200 Hz. )

Så eks. i dine Divaer der deler ved 450 Hz. til bassen vil jeg BESTEMT! ikke tilråde biwiring.. og med det monster af en amp. er bi amp også latterligt unødvendigt! samtidig er Diva belastnings/impedans mæssigt, "A walk in the park" for en nogenlunde stabil og god forstærker, og her under må man nok henføre din Gravety!   ...

Ingen tvivl om at D501 er et godt kabel!!  nu får vi se hvordan det lyder forbundet på "din" måde..

Forbindelsen du anbefaler afprøves herved!... er igeng med at svinge lodde kolben!!

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

har nu prøvet de D501 forbundet som du anviste..  DET HJALP!

den lyse tendens og tynde grund klang er nu pist væk! det hele faldt på plads!! IKKE! dårligt!..

meget ren og klar, samt udstragt gengivelse med fin dynamik!!

de er RIGTIG! gode!!

De har dog ikke helt samme renhed og pondus samt opløsning og overblik som RSC. Decade!!... men tæt på!...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

har nu prøvet de D501 forbundet som du anviste..  DET HJALP!

den lyse tendens og tynde grund klang er nu pist væk! det hele faldt på plads!! IKKE! dårligt!..

meget ren og klar, samt udstragt gengivelse med fin dynamik!!

de er RIGTIG! gode!!

De har dog ikke helt samme renhed og pondus samt opløsning og overblik som RSC. Decade!!... men tæt på!...

Hej Miju!

Prøv igen!
RSC nogetsomhelst har 0 chancer .
Du er far beyond de Tara fis.
Smæk noget CW på og lyt nok engang.
Jeg har prøvet tara og det uldne fis har bare slet ikke noget at gøre i selskab med 501. Hvis du finder det anderledes er der ét eller andet der er gået galt i undfangelsen.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Har du haft og prøvt Taralabs RSC. Decade Gen2 interconect kabler  og deres højtaler kabl ditto? og prøvet dem indgående?

Eller bare nogle Taralabs modeller?????????

RSC. Master Gen2 og Decade Gen2 er kabler i en helt anden klasse med noget andet billigere de laver!.. du kan ikke sammenligne med Prime, Prisem eller endda Reference mf... decade er endda bedre end de nye Air!! selv Air 1!!!

RSC. Decade Gen2 er nok det bedste kabel de nogensinde har lavet!!!..

De er i en klasse HELT for sig selv!!..........  

Decade har TOTAL! hul igennem!...  at overhoved nævne uld i denne sammenhænge er helt ude i skoven!!!

De har en såden grad hul igennem og afsløring!. at meget udstyr slet ikke tåler det!!!!!!!!

Har du ikke hørt DEM!! har du ikke hørt det ypperste fra Taralabs!!..

( Og gerne Balanceret! da det højner det hele 110%!!)

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Januar 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg må indrømme, at jeg slet ikke kan huske hvad de dersens Taraér hed???
De hed noget med master fidus eller ét eller andet.
De var ret aflange i det .
Men det helt højtidelige kunne jeg ganske enkelt ikke gå op i.
De lød lidt i retning af andre Tara jeg har lyttet på.
Bum bummelum og så slukkede jeg vist.

<< Forrige Side af 90 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes