| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kan man se lidt kommentarer omkring impedans og grundene hertil.
The Monitor Audio Silver RS6's estimated voltage sensitivity was 89.5dB(B)/2.83V/m, which, if slightly below the specified 91dB, is still higher than average. Its impedance (fig.1) remains above 6 ohms for almost the entire audioband, with a minimum value of 4.5 ohms at 165Hz. As well as being usefully sensitive, the RS6 is also an easy load for the amplifier to drive: textbook requirements for a speaker that will be used with inexpensive amplification. The small glitch at 20kHz in the impedance plots indicates that the metal-dome tweeter's "oil-can" resonance is a little lower in frequency than usual, and another glitch just below 300Hz implies the existence of some sort of panel resonance.

|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Her kan man se lidt kommentarer omkring impedans og grundene hertil.
The Monitor Audio Silver RS6's estimated voltage sensitivity was 89.5dB(B)/2.83V/m, which, if slightly below the specified 91dB, is still higher than average. Its impedance (fig.1) remains above 6 ohms for almost the entire audioband, with a minimum value of 4.5 ohms at 165Hz. As well as being usefully sensitive, the RS6 is also an easy load for the amplifier to drive: textbook requirements for a speaker that will be used with inexpensive amplification. The small glitch at 20kHz in the impedance plots indicates that the metal-dome tweeter's "oil-can" resonance is a little lower in frequency than usual, and another glitch just below 300Hz implies the existence of some sort of panel resonance.
[IMG]height=295 alt=306MA6FIG1.jpg src="http://stereophile.com/images/archivesart/306MA6FIG1.jp g" width=450>
|
|
|
Det siger da absolut intet omkring forholdet imellem placering i lytterum vs. impedans....
Spencer: har det nu meget hyggeligt her på hifi4all.. og hvorfor ikke bare komme med forklaringen, til ens påstande? Lad nu Kurt von Kubik udøse af sin viden(!).
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
| Spencer: har det nu meget hyggeligt her på hifi4all.. og hvorfor ikke bare komme med forklaringen, til ens påstande? Lad nu Kurt von Kubik udøse af sin viden(!). |
|
|
Emnet er da bestemt interessant, for de der har forstærkere, der ikke kan håndtere skæve impedanser. Singleendet rørgrej f.eks. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Sjoenne skrev:
| Spencer: har det nu meget hyggeligt her på hifi4all.. og hvorfor ikke bare komme med forklaringen, til ens påstande? Lad nu Kurt von Kubik udøse af sin viden(!). |
|
|
Emnet er da bestemt interessant, for de der har forstærkere, der ikke kan håndtere skæve impedanser. Singleendet rørgrej f.eks. |
|
|
Det har du da ret i.. det er så bare et helt andet emne.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen halløjsa da! Prøv at rykke rundt på din ht. Hvis den i én position virker mere energifuld (fyldig) end i en anden, så udfører den mere arbejde. Hvor i verden kommer det mon fra? Der er kun forsærkeren at hente det hos, og det er resultatet af en ændret impedanskurve. Keine hexerie nur behändigheit. Energien opstår ikke ud af ingenting. Den skal hentes et sted. Hvis du lægger hånden på basmembranen imens den spiller, så kan det læses ud af impedanskurven. hvis du stemmer banditten imod den samme basmembran, så vil det i værste fald være usynligt  . Men det er jo bare teori. Sådan virker det fysiske univers.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Spencer skrev:
Sjoenne skrev:
|
|
Emnet er da bestemt interessant, for de der har forstærkere, der ikke kan håndtere skæve impedanser. Singleendet rørgrej f.eks. |
|
|
Det har du da ret i.. det er så bare et helt andet emne. |
|
|
Nej, for du er interesseret i, om det har praktisk betydning. Det har det kun, hvis forstærkeren ikke kan håndtere belastningen. En anden placering af højttaleren i rummet, giver desuden altid en anden lyd. Så jeg har svært ved at se logikken i at vide om impedansen ændres lidt. Så længe forstærkeren ikke brænder af, er der ikke noget at være nervøs for. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jamen halløjsa da!
Prøv at rykke rundt på din ht. Hvis den i én position virker mere energifuld (fyldig) end i en anden, så udfører den mere arbejde. Hvor i verden kommer det mon fra? Der er kun forsærkeren at hente det hos, og det er resultatet af en ændret impedanskurve. Keine hexerie nur behändigheit. Energien opstår ikke ud af ingenting. Den skal hentes et sted. Hvis du lægger hånden på basmembranen imens den spiller, så kan det læses ud af impedanskurven. hvis du stemmer banditten imod den samme basmembran, så vil det i værste fald være usynligt . Men det er jo bare teori.
Sådan virker det fysiske univers. |
|
|
Nu flytter du jo også rundt på rummets resonanser. Så hvis der pludselig er +10dB ved en frekvens, hvor der før var et stort dyk ved lyttepladsen, så mærker du energien.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Sjoenne skrev:
Spencer skrev:
Sjoenne skrev:
|
|
|
|
|
|
Nej, for du er interesseret i, om det har praktisk betydning. Det har det kun, hvis forstærkeren ikke kan håndtere belastningen. En anden placering af højttaleren i rummet, giver desuden altid en anden lyd. Så jeg har svært ved at se logikken i at vide om impedansen ændres lidt. Så længe forstærkeren ikke brænder af, er der ikke noget at være nervøs for.
|
|
|
Hallo! 3 dB betyder dobbelt effekt Jeg vil tro du mageligt kan manipulere mellem 12 og 18 dB i visse afsnit på den konto. Så om det har betydning???? Hvad skulle ellers have betydning?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
Sjoenne skrev:
Spencer skrev:
Sjoenne skrev:
|
|
|
|
|
|
Nej, for du er interesseret i, om det har praktisk betydning. Det har det kun, hvis forstærkeren ikke kan håndtere belastningen. En anden placering af højttaleren i rummet, giver desuden altid en anden lyd. Så jeg har svært ved at se logikken i at vide om impedansen ændres lidt. Så længe forstærkeren ikke brænder af, er der ikke noget at være nervøs for.
|
|
|
Hallo! 3 dB betyder dobbelt effekt Jeg vil tro du mageligt kan manipulere mellem 12 og 18 dB i visse afsnit på den konto. Så om det har betydning???? Hvad skulle ellers have betydning? |
|
|
Det er vist rummets trykmaksimum du flytter rundt på der. Energien ændres ikke så mange dB. Den flyttes måske bare fra at være en halv meter foran lyttepladsen, til at ligge lige i maven. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Jamen halløjsa da!Prøv at rykke rundt på din ht.Hvis den i én position virker mere energifuld (fyldig) end i en anden, så udfører den mere arbejde.Hvor i verden kommer det mon fra?Der er kun forsærkeren at hente det hos, og det er resultatet af en ændret impedanskurve. |
|
|
Det kan jeg overhovedet ikke tage det seriøst. Det kan du umuligt konkludere udfra at HT'eren virker mere "energifuld" i én position fremfor en anden.
Jeg arbejder med rum-akustik i forbindelse med PA(uden at sammenligne med hifi), hvor vi beregner dækningsarealer, STI, RT-60 osv... 2 højttaleres interaktion med hinanden, kan give lydtryks forskelle på mange db i forhold til hinanden, forskellige steder i lyttefeltet.. Så prøv du at mål lydtrykket på en højttaler med fast afsat effekt feks 10W, flyt den rundt i rummet - og der vil næppe være nogen forandringer i det direkte-udstrålede lydtryk.
Det du oplever som store forskelle i energi, er uden tvivl mængden af refleksioner kontra den direkte udstrålede lyd. Jeg ved ikke om du nogensinde har set et lyd "map" over et rum? Hvor man kan se hvordan frekvensgangen ændrer sig på forskellige lytte positioner? Akustikken har alt at sige, og ændringen(som må være MEGET lille) i impedans forløbet, har meget lidt relevans i denne sammenhæng.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Nej, for du er interesseret i, om det har praktisk betydning. |
|
|
Nej... det er jeg altså ikke.. jeg er interesseret i at vide hvad det er Kubikken prøver at bilde os alle ind!
Man kan ikke bare komme med en teori om noget, uden at kunne fortælle eller begrunde lidt for hvordan det fungerer - Citat: "Sådan virker det fysiske univers" - Kurt Von Kubik 2007 - Citat slut
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Spencer skrev:
|
|
Nej... det er jeg altså ikke.. jeg er interesseret i at vide hvad det er Kubikken prøver at bilde os alle ind!
Man kan ikke bare komme med en teori om noget, uden at kunne fortælle eller begrunde lidt for hvordan det fungerer - Citat: "Sådan virker det fysiske univers" - Kurt Von Kubik 2007 - Citat slut |
|
|
Fysikken er ganske interessant. Det kan vi godt blive enige om. Mht. returstrømme fra rumresonanser, er det nok i småtingsafdelingen, sammenlignet med de rumproblemer, man bør løse først. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Sjoenne skrev:
Spencer skrev:
|
|
Man kan ikke bare komme med en teori om noget, uden at kunne fortælle eller begrunde lidt for hvordan det fungerer - Citat: "Sådan virker det fysiske univers" - Kurt Von Kubik 2007 - Citat slut |
|
|
Fysikken er ganske interessant. Det kan vi godt blive enige om.Mht. returstrømme fra rumresonanser, er det nok i småtingsafdelingen, sammenlignet med de rumproblemer, man bør løse først. |
|
|
Tænk sig, jeg tror at vi er enige  - Mon Kurt så kan forklare os hvordan rumpåvirkningen kan ændre impedansforløbet så meget at man decideret oplever energi-forskelle?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Sjoenne! Enhver refleksion er at se på impedanskurven som en pukkel. selv kabinetresonanser kan genfindes i impedansforløbet. Og det behøver jeg ikke bevise, det kan du finde på STEREOPHILE så mange gange du vil. Der skal så lidt til. Men teoretisk vil en højttaler være belastet af den luft der omgiver den. Og den er vel den samme uanset hvor i rummet den befinder sig.
Jeg beklager hvis jeg har udtrykt mig uklart eller forkert. Det jeg mener er, at du kan overhovedet ikke flyte højttaleren foruden at den ændrer elektriske parametre. Alle reflektioner vil afspejle sig ligesom alle udfasninger.
Det der foregår inde i kabinettet vil konstruktøren typisk deale med, resten er noget der forhåbentligt går op i en højere enhed.
I store rum vil påvirkningen være lille, i små rum større og i meget små rum endnu større. For punktkilder vil påvirkningen være mindst, for liniekilder større og for fladmembraner størst.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer..
Er det så svært at forestille sig? Ohmmeter på enhed - dask, nej, pust lidt til membranen og betragt mulitimeteret samtidigt. Det skal famfisemig være en hurtigkarl, hvis det skal kunne følge med. Så lidt skal der til. Spænder vi en amp over enheden, bliver det hele lidt strammere, men det gælder stadig.
Hvor stor lyttemæssig betydning det har, vil afhænge af så mange variabler, at det vil være umuligt at gøre rede for.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jeg beklager hvis jeg har udtrykt mig uklart eller forkert.Det jeg mener er, at du kan overhovedet ikke flyte højttaleren foruden at den ændrer elektriske parametre. Alle reflektioner vil afspejle sig ligesom alle udfasninger.Det der foregår inde i kabinettet vil konstruktøren typisk deale med, resten er noget der forhåbentligt går op i en højere enhed. |
|
|
Jeg er ikke uenig med dig i at der er en påvirkning ligemeget hvad. Men om den har den store elektriske påvirkning at man flytter højttaleren rundt i rummet, har jeg stadig lidt svært ved at se sammenhængen i. Det er ihvertfald ikke den forskel man hører når man roder med opstiling af HT'erne. Påvirkningen af rummets refleksioner på membranerne er så lille(elektrisk set) at det umuligt kan være årsag til at forstærkeren skal levere betydeligt mere strøm(og dermed være skyld i den lyttemæssige forskel).
Så når du fremstiller det som du har gjort, må du da også kunne indse at det ikke var der hunden lå begravet lydmæssigt.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
kibri skrev:
Hej med jer..
Er det så svært at forestille sig? Ohmmeter på enhed - dask, nej, pust lidt til membranen og betragt mulitimeteret samtidigt. Det skal famfisemig være en hurtigkarl, hvis det skal kunne følge med. Så lidt skal der til.Spænder vi en amp over enheden, bliver det hele lidt strammere, men det gælder stadig.
Hvor stor lyttemæssig betydning det har, vil afhænge af så mange variabler, at det vil være umuligt at gøre rede for. |
|
|
Ohm-meteret måler ved DC.. så det er nok ikke så relevant.
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Ohm-meteret måler ved DC.. så det er nok ikke så relevant. |
|
|
Rigtigt at det måler ved DC, men du flytter da dit "nulpunkt" - det kan umuligt betragtes statisk.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
Jeg beklager hvis jeg har udtrykt mig uklart eller forkert.Det jeg mener er, at du kan overhovedet ikke flyte højttaleren foruden at den ændrer elektriske parametre. Alle reflektioner vil afspejle sig ligesom alle udfasninger.Det der foregår inde i kabinettet vil konstruktøren typisk deale med, resten er noget der forhåbentligt går op i en højere enhed. |
|
|
Jeg er ikke uenig med dig i at der er en påvirkning ligemeget hvad. Men om den har den store elektriske påvirkning at man flytter højttaleren rundt i rummet, har jeg stadig lidt svært ved at se sammenhængen i. Det er ihvertfald ikke den forskel man hører når man roder med opstiling af HT'erne. Påvirkningen af rummets refleksioner på membranerne er så lille(elektrisk set) at det umuligt kan være årsag til at forstærkeren skal levere betydeligt mere strøm(og dermed være skyld i den lyttemæssige forskel).
Så når du fremstiller det som du har gjort, må du da også kunne indse at det ikke var der hunden lå begravet lydmæssigt. |
|
|
Tjah det vil så komme an på forstærkeren. Det jeg egentlig mente var, at en højttaler midt i et stort rum, sammenlignet med den samme højttaler op ad en væg i et lille rum udgør 2 forskellige udfordringer. Jeg beklager, hvis jeg fik kommunikeret noget andet, hvilket jeg vist egentlig gjorde. Elektrostaten eller dipolen vil uafhængigt af rummets størrelse ændre impedans efter placering. Bokshøjttaleren, hvor man jo allerede udnytter bagsideudstrålingen fra membranen til ét eller andet formål, vil ikke. Den vil kun ændre karakteristik som følge af indstråling. Til gengæld vil indstrålingen få større effekt på den, idet bagsiden ikke er åben for udligning ud over en evt. refleksafstemning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der med forstærkervalg, er vel egentlig meget enkelt. Enten er forstærkeren lavet ordentligt, til opgaven, eller også er den ikke. Det er nok fåtallet der vælger en, hvor der kan være tvivl. Så hellere lidt overhead, om ikke andet, så for at racket skal stå bedre fast.  Konfirmander har også lidt mere at rutte med, i disse tider.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |