Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kubikkens set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

I et normalt lytterum vil placering af højttaleren næppe have indvirkning på impedansforløbet af højttaleren.

En lille simpel test der sikkert kan overbevise dem der tror der må være noget om snakken, nu den pakkes godt ind i teknisk snak, er at stille sig op midt i stuen og sige "Ahhhhhhh".... du holder niveauet og går over i et hjørne mens du stadig siger "Ahhhhhhh" ved samme niveau... selv om lyden ændrer sig, ved du (og kan mærke) at du ikke ændrer energi for at sige "Ahhhhhh".. med andre ord ændres energien ikke, (du bruger samme energi for at sige Ahhhhh) men du hører alligevel en ændring som følge af at reflektionerne kommer tidligere når du står i et hjørne + du får en horn effekt..

Undskyld det ikke var pakket ind i en masse teknisk snak, men tilgengæld er det korrekt

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

I et normalt lytterum vil placering af højttaleren næppe have indvirkning på impedansforløbet af højttaleren.

En lille simpel test der sikkert kan overbevise dem der tror der må være noget om snakken, nu den pakkes godt ind i teknisk snak, er at stille sig op midt i stuen og sige "Ahhhhhhh".... du holder niveauet og går over i et hjørne mens du stadig siger "Ahhhhhhh" ved samme niveau... selv om lyden ændrer sig, ved du (og kan mærke) at du ikke ændrer energi for at sige "Ahhhhhh".. med andre ord ændres energien ikke, (du bruger samme energi for at sige Ahhhhh) men du hører alligevel en ændring som følge af at reflektionerne kommer tidligere når du står i et hjørne + du får en horn effekt..

Undskyld det ikke var pakket ind i en masse teknisk snak, men tilgengæld er det korrekt

Dit ahhhhh eksperiment tager udgangspunkt i én højttaler.

Man kan lave et andet eksperiment:
Spil en ren sinustone i den ene højttaler, der svarer til den kraftigste rumresonans.
Find herefter et sted hvor der er trykmaksimum, ved denne resonans, og placer den anden højttaler dér. Mål belastningen, og gentag eksperimentet hvor højttaler nummer to, nu placeres et sted hvor der er trykminimum ved rumresonansen.

Hvis der er en målbar forskel i belastningen, så er der en forskel.
Ellers ikke.

Mon forstærkeren ser belastningen som større i det ene tilfælde ?
Det vil kunne måles, hvis det er tilfældet.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Spencer, du får bare en ven til at sige ahhh samtidig med dig , og gå hen i det andet hjørne..

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Jo det er ganske korrekt.
Til gengæld er lydtrykket ganske overkommeligt, og det membranareal der afgiver og optager energi er også begrænset i udbredelse. Desuden skal der helst være 2 af slagsen og forskellen er faktisk slående. 1 Sillesen er slemt nok - 2 er da ganske forskrækkeligt .
På samme tid uha uha! Anyways! eksperimentet kan vel næppe for alvor kaldes langhåret.

Prøv f.eks. at gå op i et IHHH sammen med fruen i hver sit hjørne.
Effekten udebliver ikke.
Reflektioner kan man desværre ikke bare ignorere. Rockfon lever f.eks. fint af at eliminere dem.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

2 centrale sætninger i denne debat: Hvis du gik og målte impedanskurven på din højttaler imens du mufler rundt på den i dit lokale, så vil du kunne måle forskel alt efter placeringen. og Hvis den i én position virker mere energifuld (fyldig) end i en anden, så udfører den mere arbejde.

Begge dele modbevises af den simple test med at sige "Ahhhh" med konstant niveau, mens man flytter sig fra midt af stuen til hjørnet.

Længere er den faktisk ikke.

Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

2 centrale sætninger i denne debat: Hvis du gik og målte impedanskurven på din højttaler imens du mufler rundt på den i dit lokale, så vil du kunne måle forskel alt efter placeringen. og Hvis den i én position virker mere energifuld (fyldig) end i en anden, så udfører den mere arbejde.

Begge dele modbevises af den simple test med at sige "Ahhhh" med konstant niveau, mens man flytter sig fra midt af stuen til hjørnet.

Jo!
Fordi der er 2.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Spencer, du får bare en ven til at sige ahhh samtidig med dig , og gå hen i det andet hjørne..

Det berømte ahhhhh eksperiment, har jeg faktisk lavet ved en David Bowie koncert engang.
Der var lydtrykket i bassen så højt, at min stemme blev moduleret.

Så et eller andet kan der ske, når lydtrykket når en vis styrke.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Det berømte ahhhhh eksperiment, har jeg faktisk lavet ved en David Bowie koncert engang.
Der var lydtrykket i bassen så højt, at min stemme blev moduleret.

Så et eller andet kan der ske, når lydtrykket når en vis styrke.

Jep!
Det kan sagtens lade isg gøre.
Og i visse tilfælde er mikrofoni mellem rum/højttaler eller højttaler/højttaler langt større end man tror.

Et mellemstort rum, i solide byggematerialer udgør noget af et kickback til et system, hvor højttaleren går lidt halvdybt.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Jo!
Fordi der er 2.

Så det at der står en højttaler og spiller i den ene ende skulle ændre impedansforløbet af højttaleren i den anden ende af rummet. Verdensklasse humor

Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Jo!
Fordi der er 2.

Så det at der står en højttaler og spiller i den ene ende skulle ændre impedansforløbet af højttaleren i den anden ende af rummet. Verdensklasse humor

Selvfølgeligt gør den det!
med mindre de står pinligt ens og spiller mono.
Derudover tilfører en ekstra højttaler altså 3 dB lydtryk.

Sydvestjydsk lårklasker

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Tjae.. nu har jeg jo adgang til en del måleudstyr, og jeg har faktisk lige efterprøvet det. Måling af een højttalers impedansforløb i 2 situationer:

a) Rummet er stille bortset fra min vejrtrækning

b) I den anden ende af rummet står en anden højttaler og spiller Sex Pistols Holiday in the sun for full power !

Stuen er iøvrigt 72m2, og dørene til rummet er lukkede.

Der var ingen forskel på målingerne. Meeeeen.. jeg havde jo ikke ret, så jeg må bare smide den Audio Precision ud

Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Tjae.. nu har jeg jo adgang til en del måleudstyr, og jeg har faktisk lige efterprøvet det. Måling af een højttalers impedansforløb i 2 situationer:

a) Rummet er stille bortset fra min vejrtrækning

b) I den anden ende af rummet står en anden højttaler og spiller Sex Pistols Holiday in the sun for full power !

Stuen er iøvrigt 72m2, og dørene til rummet er lukkede.

Der var ingen forskel på målingerne. Meeeeen.. jeg havde jo ikke ret, så jeg må bare smide den Audio Precision ud

Du glemte nok at sige ahhhhh.

Sex pistols sætter nok ikke de store resonanser igang.
Det tager jo lidt tid at opbygge en resonans.
Prøv med noget orgelmusik, hvis du overhovedet har noget, der anslår rumresonanserne i det store rum.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Spencer;

Alt for dig  Har lige gentaget den med Mussorgsky: Pictures of an Exhibition på Dorian på fuld skrue. Resultatet var det samme.

Iøvrigt resonerer alt, det eneste der ikke gør er hvis rummet er i totalt vacuum, atomer resonerer helt alene, luftmolekyler over nul grader kelvin gør også da luftmolekylers gnidning/vibration/resonans er proportional med temperaturen, så for bedste Signal støjforhold skal man sidde ved 0K eller -273C og lytte.. næppe behageligt

Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Spencer;

Alt for dig  Har lige gentaget den med Mussorgsky: Pictures of an Exhibition på Dorian på fuld skrue. Resultatet var det samme.

Iøvrigt resonerer alt, det eneste der ikke gør er hvis rummet er i totalt vacuum, atomer resonerer helt alene, luftmolekyler over nul grader kelvin gør også da luftmolekylers gnidning/vibration/resonans er proportional med temperaturen, så for bedste Signal støjforhold skal man sidde ved 0K eller -273C og lytte.. næppe behageligt

Det vigtigste er vist, at dem der har lavet musikken, kan synge og spille.
Hvis du har en dims der kan sørge for det, så skal den nok sælge godt.

Jeg tror at de særlige regler, har noget at gøre med de her løst ophængte enheder på Diva og Duelunds trådophæng.

Jeg kan ikke forestille mig at basenheder med en stram centreringsfjeder, skulle være lige så lette at slå ud af kurs. De finder hurtigt på plads igen.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Spencer,

Jeg målte det på en Duelund, og på en stor Focal. Iøvrigt er en Divas enheder altså på ingen måde løst ophængt i forhold til en Duelund højttaler (eller Focal), det er 2 helt forskellige verdener.

Hvis rummet eller andre højttalere skal influere på en højttalers impedansforløb, skal rummet være mikroskopisk.. eller den anden højttaler stå og spille lige ind i den anden på måske 1-2 cms afstand max. 

Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Spencer,

Jeg målte det på en Duelund, og på en stor Focal. Iøvrigt er en Divas enheder altså på ingen måde løst ophængt i forhold til en Duelund højttaler (eller Focal), det er 2 helt forskellige verdener.

Hvis rummet eller andre højttalere skal influere på en højttalers impedansforløb, skal rummet være mikroskopisk.. eller den anden højttaler stå og spille lige ind i den anden på måske 1-2 cms afstand max. 

Jeg har personligt svært ved at se, at lave impedanser skulle være et problem.
Mine højttalere dykker til 0,9 ohm, og jeg har 4 forskellige forstærkere der kan drive dem.
Man skal bare indkøbe det grej der virker fra start.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Spencer,

Absolut, det kan vi hurtigt blive enige om, men nu var det jo udsagnet om at man ved at flytte på højttalerne i rummet, ændrede deres impedansforløb og det gør de altså ikke.. heller ikke når der er en anden højttaler der spiller i rummet.

Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Spencer,

Absolut, det kan vi hurtigt blive enige om, men nu var det jo udsagnet om at man ved at flytte på højttalerne i rummet, ændrede deres impedansforløb og det gør de altså ikke.. heller ikke når der er en anden højttaler der spiller i rummet.

Der kommer jo nok en videnskabelig forklaring på et tidspunkt, hvis nogen oplever det som et problem.
Men tanken om at forstærkerafbrænding er kundens egen skyld, er nu ikke så tosset, hvis man er forhandler.

EDIT: Det som ikke kan måles, er iøvrigt en enorm industri, indenfor hifi. Man skal bare forholde sig neutral, overfor kunden, og behøver end ikke sige, at man selv tror på det...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jo det gør man såmænd!

Jeg har selv lige med et skod multimeter kunnet få 0,5V ud af en højttaler og 30 mA.
Og det er jo alt for langsomt til at måle den slags med.
Faktisk er det muligt at se bevægelserne på den høttaler der ikke er tilsluttet, og føler man efter er det bare helt tydeligt. at her er en mikrofon.

I øvrigt blev der direkte på udgangen målt et max på 7,8V med sammen musikmateriale og samme lydstyrke,
Jeg formoder at begge værdier er for lave, men at forholdet imellem dem er rimeligt realistisk.
Det betyder at hvis man kalder de samlede påvirkninger en højttaler modtager fra rum, den anden højttaler og forstærkeren for 100%, så står forstærkeren for rundt regnet 94%. Resten kan man så forholde sig til eller lade være. (i mit set-up)

Desuden vil påvirkningen i virkeligheden være større, idet højttaleren påvirker sig selv ved det, at dens egen reflektion skal med i regnestykket.
I virkeligheden burde man måle på en tredie højttaler, som man så flyttede rund med.

Men noget helt andet er, at påvirkningen vil være større på en åben højttaler - elektrostater f.eks.
Men også liniekilder.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Men noget helt andet er, at påvirkningen vil være større på en åben højttaler - elektrostater f.eks.
Men også liniekilder.

Mht. elektrostater, så kræver det et par eksperimenter, men sjovt nok kommer man langt, med den opstilling der er anvist i manualen.

Der er også manual med til andre højttalere, men den smider folk nok ud.
Mange jeg kender, har forlængst kasseret den.

<< Forrige Side af 90 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes