Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kubikkens set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Men noget helt andet er, at påvirkningen vil være større på en åben højttaler - elektrostater f.eks.
Men også liniekilder.

Mht. elektrostater, så kræver det et par eksperimenter, men sjovt nok kommer man langt, med den opstilling der er anvist i manualen.

Der er også manual med til andre højttalere, men den smider folk nok ud.
Mange jeg kender, har forlængst kasseret den.

Jeg tror du har temmeligt ret.
Kunne du f.eks. ikke hjælpe ham her lidt på vej.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Men noget helt andet er, at påvirkningen vil være større på en åben højttaler - elektrostater f.eks.
Men også liniekilder.

Mht. elektrostater, så kræver det et par eksperimenter, men sjovt nok kommer man langt, med den opstilling der er anvist i manualen.

Der er da et fint trægulv dér.

Hvordan vil du danse square dance på et gulvtæppe ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Sorry! Det havde jeg ganske enkelt glemt at tænke på.
Well! Man må kende sine begrænsninger.
Jeg bøjer mig helt klart for kompromiset: max sound quality + max square dance in one room.

Har du i øvrigt forholdt dig til EAR rørforstærkernes placering der på plankerne?
Tror du ikke det kræver lidt ekstra service i forhold til angivet i servicemanualen?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:

Sorry! Det havde jeg ganske enkelt glemt at tænke på.
Well! Man må kende sine begrænsninger.
Jeg bøjer mig helt klart for kompromiset: max sound quality + max square dance in one room.

Har du i øvrigt forholdt dig til EAR rørforstærkernes placering der på plankerne?
Tror du ikke det kræver lidt ekstra service i forhold til angivet i servicemanualen?

Tjae, man ved aldrig hvad sådan noget kan holde til.
Hvis det er noget pro gear, kan det nok tåle at være monteret i en PMV, kørt af nogle fulde hjemmeværnsfolk.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hvis det er noget pro gear, kan det nok tåle at være monteret i en PMV, kørt af nogle fulde hjemmeværnsfolk.

Apropos milli!
Det er jo en skandale at basmembranerne klart skinner mere end støvlerne.
Der er jo endda en hund, der i de kåde tider kan blanke dem

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:

Apropos milli!
Det er jo en skandale at basmembranerne klart skinner mere end støvlerne.
Der er jo endda en hund, der i de kåde tider kan blanke dem

Sjovt - jeg syntes ligesom den ene højttaler kigger lidt bedende op på én ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Sjovt - jeg syntes ligesom den ene højttaler kigger lidt bedende op på én ?

Mon den føler sig i en udsat position måske?

Diskanten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

dobbeltprofil!

Bruger siden: 16 Marts 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Men også liniekilder.

Poul er nu god nok, han er en rigtig rar fyr med mod nok til, at står frem på billeder og ikke mindst, han tør stå ved det han skriver og har ikke en eneste gang beskyldt "Folmer hund" for, at misbruge sin profil til at skrive grimme ting om nogen .

Til top Vis Diskanten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diskanten

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Diskanten skrev:

Poul er nu god nok, han er en rigtig rar fyr med mod nok til, at står frem på billeder og ikke mindst, han tør stå ved det han skriver og har ikke en eneste gang beskyldt "Folmer hund" for, at misbruge sin profil til at skrive grimme ting om nogen .

Nu er det vist også placeringen af de elektrostater debatten kører på.
Jeg kunne vildt godt tænke mig at høre argumentationen for den placering.
Og fri mig venligst for argumenter som pladshensyn.

Kan Folmer i øvrigt skrive?

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Men noget helt andet er, at påvirkningen vil være større på en åben højttaler - elektrostater f.eks. Men også liniekilder.

Undskyld jeg forstyrrer igen.. men hvorfor skulle liniekilder være specielt udsatte?
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Diskanten skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Men også liniekilder.

Hej Kurt.

Nu hedder tråden "kubikkens setup". Kunne vi ikke få et billede af dit setup kubik uden at det der tøsse noget om din forsikring og alt det der med Thomas Sillesen? Du er forsikringsmand, så selv det tophemlig konverter-projekt kan sikkert dækkes over din fritids/ulykke standard police. Der er alligevel ingen som gider løbe med noget gammelt AA-udstyr....så er det nok nogle efterlønnere som er gået i det forkerte hus!  

Har du forresten ikke et foto med både dig og Hother Bak? Der er nogle år siden jeg havde en snak med Hother, så et billede vil bringe minder frem! Hother er jo en flink mand. Jeg forstår godt du har hvilet dig op ad ham alle årene.

Det ville være helt kanoons.

Nu hedder tråden jo Kubikkenssetup, så lad os se giraffen og mændene bag  !

Cheers og hyggelig søndag.

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Selfølgelig kan en højttalerenhed fungere som en mikrofon og sættes i bevægelse af lyd og tryk i rummet. En dårlig mikrofon ganskevist og kun tilbøjelig til at levere signal ved den lave rosonasfrekvens. Der er jo derfor den den har en impedans pukklen ved port resonansen. Men set i forhold til de lokale forhold i kabinetet vil en ændring i højttalerens ydre arbejdesbetingelser være i promiller og ikke betyde en ændrede driftsbetingelser set fra forstærkerens side. Til gengæld sker der meget i rummet onkring højttaleren. Rummets dimensioner dikterer nogle resonanser og udfasninger som anslåes forskelligt ved forskellige højttaler placering. Nogle går så vidt som til at behandle rummet med DSP baserede løsninger som korrigerer for frekvensgangen i rummet. Nogle synes at det er den helt rigtige vej, mens andre afskyr det.

mvh

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Men noget helt andet er, at påvirkningen vil være større på en åben højttaler - elektrostater f.eks. Men også liniekilder.

Undskyld jeg forstyrrer igen.. men hvorfor skulle liniekilder være specielt udsatte?

Fordi lydens intensitet ikke aftager på samme måde som en punktkilde, hvilket så muliggør høje lydtryk på større afstand, og fordi membranarealet ofte er meget stort.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Hej Kurt.

, så lad os se giraffen og mændene bag  !

Cheers og hyggelig søndag.

Nope!

Mener du virkelig ikke, at der er skræk og advarsel nok i det der er vist ovenfor.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Sjoenne skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Fordi lydens intensitet ikke aftager på samme måde som en punktkilde, og fordi membranarealet ofte er meget stort.

Det skulle vel ikke gøre liniekildere mere udsatte for reflekteret lyd, da denne er kaotisk, og ikke påvirker det direkte signal over hele membranfladen, i samme fase.

Så vinder den direkte lyd over den diffuse, med klar fordel, da den diffuse aftager hurtigere.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Din målen med voltmeter er vist ikke af særlig høj videnskabelig standard, og beviser stadig ikke de to sætninger du fyrede af: Hvis du gik og målte impedanskurven på din højttaler imens du mufler rundt på den i dit lokale, så vil du kunne måle forskel alt efter placeringen. og Hvis den i én position virker mere energifuld (fyldig) end i en anden, så udfører den mere arbejde.

Jeg glæder mig iøvrigt personligt til den sidste.. at en højttaler skulle udføre mere arbejde ved at blive flyttet rundt i et rum... jeg som altid har troet at det var forstærkerens udgangseffekt der afgjorde hvor meget arbejde en højttaler laver

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Det skulle vel ikke gøre liniekildere mere udsatte for reflekteret lyd, da denne er kaotisk, og ikke påvirker det direkte signal over hele membranfladen, i samme fase.

Så vinder den direkte lyd over den diffuse, med klar fordel, da den diffuse aftager hurtigere.

I princippet har det ikke nødvendigvis noget med liniekilder at gøre, men med stormembraner.
Store membraner påvirkes naturligvis mere end små ville blive.

Helt åbne systemer som f.eks. elektrostater vil påvirkes helt ekstremt af reflekteret lyd.
Derfor er man nødt til at placere den på "neutral" grund. Nemlig det sted i rummet, hvor forskellen på tryk mellem for og bagside er mindst. Tilfældigvis er det osse det sted hvor hastigheden er højest.
Sådan en højttaler skal faktisk hels lyde ens, uanset om du sidder foran eller bag ved den.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:

I princippet har det ikke nødvendigvis noget med liniekilder at gøre, men med stormembraner.
Store membraner påvirkes naturligvis mere end små ville blive.

Helt åbne systemer som f.eks. elektrostater vil påvirkes helt ekstremt af reflekteret lyd.
Derfor er man nødt til at placere den på "neutral" grund. Nemlig det sted i rummet, hvor forskellen på tryk mellem for og bagside er mindst. Tilfældigvis er det osse det sted hvor hastigheden er højest.
Sådan en højttaler skal faktisk hels lyde ens, uanset om du sidder foran eller bag ved den.

Det meget høje lydtryk inde i en konventionel højttaler, skal sandelig også nok finde vej ud igennem membranen igen. Her er det langt mere tydeligt, med membranpåvirkninger. Når du lige har lyttet til sang fra en elektrostat/magnestat, og hører det samme fra en boxhøjttaler, så lyder det som om der synges igennem et paprør, fra den konventionelle. Det tager tid at vænne sig til kasselyden igen, bagefter.

Med elektrostater kan du sørge for at lyden fra bagsiden, ikke rammer vinkelret tilbage, men først kommer igen, når den har mistet en masse energi.

Bassen fra en hybrid er placeret i nullzonen, hvor påvirkningen er minimal.
Stiller du subber bag paneler, så kan du se membranen blafre på panelet.
Det har jeg prøvet, og kan ikke anbefale det.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Din målen med voltmeter er vist ikke af særlig høj videnskabelig standard, og beviser stadig ikke de to sætninger du fyrede af: Hvis du gik og målte impedanskurven på din højttaler imens du mufler rundt på den i dit lokale, så vil du kunne måle forskel alt efter placeringen. og Hvis den i én position virker mere energifuld (fyldig) end i en anden, så udfører den mere arbejde.

Jeg glæder mig iøvrigt personligt til den sidste.. at en højttaler skulle udføre mere arbejde ved at blive flyttet rundt i et rum... jeg som altid har troet at det var forstærkerens udgangseffekt der afgjorde hvor meget arbejde en højttaler laver

Hvem har bedyret at det forsøg var videnskabeligt?
Det var en måling for at vise, at der faktisk er noget om snakken - og det er der sørme.

Hvis man blot for at illustrere sagen, sætter 2 højttalere lige overfor hinanden med et ganske lille mellemrum. Så kan man jo prøve at se hvad der sker.
Lidt mindre ekstremt er det, at stille dem et sted, hvor de kobler til rummet.
Det vil for bokshøjttalere være i nærheden af en eller flere vægge.
Herefter ryger der mere energi imod den anden højttaler, hvis man da spiller stereo, ligesom trykket stiger omkring højtaleren, med mindre rummets efterklangstid er 0 ved alle frekvenser.
Prøv evt. at stille højttaleren helt inde i et hjørne, så al energi dirigeres fremad, og trykket i netop det hjørne bliver højest mulgt. Så får den da lidt at slås mod.

Jeg tror ikke jeg kan forklare det bedre.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Tjae.. Du skrev:

Hvis du gik og målte impedanskurven på din højttaler imens du mufler rundt på den i dit lokale, så vil du kunne måle forskel alt efter placeringen.  Det kan man så ikke måle med f.eks en Audio Precision...

Hvis den i én position virker mere energifuld (fyldig) end i en anden, så udfører den mere arbejde. Tjae.. "mon" ikke der i virkeligheden er tale om at du får mere af energien sendt mod dit øre, f.eks fordi den er nærmere bagvægge..

Iøvrigt har du da lige fyret en ny af:

Sådan en højttaler skal faktisk hels lyde ens, uanset om du sidder foran eller bag ved den. Nope, det skal den ikke, for signalet på bagsiden af membranen er i modfase..

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

<< Forrige Side af 90 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes