Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kubikkens set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Bradman skrev:

Hej Kurt.

, så lad os se giraffen og mændene bag  !

Cheers og hyggelig søndag.

Nope!

Mener du virkelig ikke, at der er skræk og advarsel nok i det der er vist ovenfor.

Skræk og advarsel er vel som man tager det. Kig i spejlet hvis du er i tvivl. Jeg har ikke sæt nogen skønhedskonkurence igang. Blot om du ville dele dit anlæg med andre. 

Angående billedet: Jeg forstillede mig ikke du skal have linedance eller riverdance tøj på, bare dit arbejdsdress eller fritidsbukser er fint. Hother er sikkert blot blevet lidt mere grå end sidst, men ingen skam at gå hen og blive grå.....der sker for selv den bedste, det er også sket for mig. Tegn på modenhed Kurt, ikke noget du skal være bange for, måske er det ligefrem noget at stræbe efter.  

Mvh

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Sådan en højttaler skal faktisk hels lyde ens, uanset om du sidder foran eller bag ved den. Nope, det skal den ikke, for signalet på bagsiden af membranen er i modfase..

Nogle paneler krummer også, så spredningen forlæns og baglæns ikke er symmetrisk rent fase/spredningsmæssigt.

Lidt morsomt er det med Martin Logans centerhøjttalere, hvor de tilsyneladende ikke kan bestemme sig for, om den skal krumme indad eller udad, så de har lavet begge modeller.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Sådan en højttaler skal faktisk hels lyde ens, uanset om du sidder foran eller bag ved den. Nope, det skal den ikke, for signalet på bagsiden af membranen er i modfase..

JEB!
Du har fuldstændig ret, signalet er i modfase, men ellers bør det være der være overensstemmelse så vidt det er muligt.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Nogle paneler krummer også, så spredningen forlæns og baglæns ikke er symmetrisk rent fase/spredningsmæssigt.

Lidt morsomt er det med Martin Logans centerhøjttalere, hvor de tilsyneladende ikke kan bestemme sig for, om den skal krumme indad eller udad, så de har lavet begge modeller.

Helt rigtigt Spencer, også derfor det citat jeg bragte fra KvK ikke var korrekt.

Iøvrigt kan jeg fortælle dig at redaktøren for audio har bekræftet overfor mig at målingen af signal støjforholdet for den Gravity var 65 db A-vejet (du har tidligere spurgt om det var A-vejet).

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Skræk og advarsel er vel som man tager det. Kig i spejlet hvis du er i tvivl. Jeg har ikke sæt nogen skønhedskonkurence igang. Blot om du ville dele dit anlæg med andre. 

Jeg har kigget i spejlet - og vi er nok 30 år for sent på den, så det vil jeg så ikke!

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Spencer skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Helt rigtigt Spencer, også derfor det citat jeg bragte fra KvK ikke var korrekt.

Iøvrigt kan jeg fortælle dig at redaktøren for audio har bekræftet overfor mig at målingen af signal støjforholdet for den Gravity var 65 db A-vejet (du har tidligere spurgt om det var A-vejet).

Det med de 65dB burde man kunne høre, som sus i højttalerne, helt henne ved lyttepladsen, når der er pauset på CD-afspilleren? Enig?

Quad ESL63 og Audiostatic, kører begge med asymmetri i forlæns/baglæns lyden, grundet tidsforsinkerkredsløb.
ESL63 spreder som en punktkilde (!), og Audiostatic som en cylinder.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Spencer,

65 db A-vejet er på niveau med en god båndoptager med Dolby, så det vil man ikke nødvendigvis opfatte som sus på 3 meters afstand. Det kommer helt an på baggrundsstøjen hvor man bor. Men det betyder selvfølgeligt at man på ingen måde kan udnytte CD mediets dynamik område på 96 db.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Det har du ret i, ML for svært ved at give panelet optimale vilkår.
Acoustat lavede vist også nogle buede systemer, der i virkeligheden bestod af flade systemer der var arrangeret i en bue. De vil alt andet lige også opføre sig anderledes. Quad har vel egentlig også lavet deres afvigelse, idet membranbevægelsen her er delt op i en række tidszoner.
Her vil behandlingen af bagsideudstrålingen vel egentlig blive hyperkritisk.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Spencer,

65 db A-vejet er på niveau med en god båndoptager med Dolby, så det vil man ikke nødvendigvis opfatte som sus på 3 meters afstand. Det kommer helt an på baggrundsstøjen hvor man bor. Men det betyder selvfølgeligt at man på ingen måde kan udnytte CD mediets dynamik område på 96 db.

Det er muligt at forstærkeren vil klippe, før man når det ønskede niveau, såfremt højttalerne er så lavfølsomme, at de dæmper baggrundsstøjen ?

Er det den korrekte formulering ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Spencer,

Det er egentlig sjovt, for den støjer faktisk ikke hørbart.
Blæserne gør - og det er der ingen kur for, med mindre man som CVO er parat til at gå til yderligheder.
Jeg lever fint med blæserstøjen, selvom den i ny og næ er generende - det er den indrømmet.
Om muligt ville jeg vælge den fra, men brandvæsenet er dog et dårlige valg i mine øjne.
Ikke desto mindre kan jeg da snildt høre - 80 dB orchestra and piano music på track 48 på min test CD fra Denon CO75046.
Så elektrisk kan der ikke rigtigt være noget om sagen.

Til gengæld kan jeg ikke høre LSB square wave - 93,3 dB ved normalt lytte niveau, men det er jeg heller ikke gået vildt op i. Jeg kan sikkert fange den ved at skrue op, men det interesserer mig ikke rigtigt.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Spencer,

Formuleringen er måske lidt knudret, men som jeg opfatter det, har du ret. Hvis højttaleren har en meget høj drifteffekt, vil man selv ved fuldt niveau ikke høre suset som værende ret kraftigt. (men det må dog være hørbart selv i lyttepositionen). Modsat ville det nok være ulideligt at høre på med en effektiv hornhøjttaler.

Du skal også være opmærksom på at man kan høre et størrere dynamikområde end 65 db, selvom signal støjforholdet er 65 db. Det skyldes at man så og sige "hører igennem noisefloor". Et eksempel herpå kunne være en højttaler der står og siger "sssssssssssssssssssssssssss" konstant. Alligevel kan du godt høre at en person taler, selvom talen måske er mindre i niveau end "sssssssssssssssssssssss" lyden. Således lytter man gennem noisefloor. Men naturligvis er det ikke ønskværdigt. Med CD mediet bør signal støj forhold ligge et godt stykke over 100db for en forstærker, og det gør det vel også på nærmest samtlige forstærkere på markedet idag.

Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Spencer,

Formuleringen er måske lidt knudret, men som jeg opfatter det, har du ret. Hvis højttaleren har en meget høj drifteffekt, vil man selv ved fuldt niveau ikke høre suset som værende ret kraftigt. (men det må dog være hørbart selv i lyttepositionen). Modsat ville det nok være ulideligt at høre på med en effektiv hornhøjttaler.

Du skal også være opmærksom på at man kan høre et størrere dynamikområde end 65 db, selvom signal støjforholdet er 65 db. Det skyldes at man så og sige "hører igennem noisefloor". Et eksempel herpå kunne være en højttaler der står og siger "sssssssssssssssssssssssssss" konstant. Alligevel kan du godt høre at en person taler, selvom talen måske er mindre i niveau end "sssssssssssssssssssssss" lyden. Således lytter man gennem noisefloor. Men naturligvis er det ikke ønskværdigt. Med CD mediet bør signal støj forhold ligge et godt stykke over 100db for en forstærker, og det gør det vel også på nærmest samtlige forstærkere på markedet idag.

Ja, man kan kan høre svagere ting, end støjgulvet, på en analog forstærker.
Spørgsmålet er så, hvis deres måling er korrekt, om støjen er sus, eller måske rent brum ?
Hvis der er brum, så vil det jo nok influere på støjmålingen.
Brum kan somme tider fjernes, men kun hvis man er opmærksom på det.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Brum har selvfølgelig også betydning, men om det er net brum eller decideret sus står der intet om i testen. Under alle omstændigheder er begge dele generende, og altså udtryk for at SNR lander på 65 db A-vejet.

Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Brum har selvfølgelig også betydning, men om det er net brum eller decideret sus står der intet om i testen. Under alle omstændigheder er begge dele generende, og altså udtryk for at SNR lander på 65 db A-vejet.

Det er korrekt, hvis der er tale om permanent brum.

Men hvis testholdet har besluttet at de ikke vil gå gennem ild og vand, for at fjerne brum, som vi andre gør, så kommer det jo med i målingen.

De poster jo nok ikke en 'hjælp, jeg har brum' tråd på hifi4all, i håb om at fjerne det.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Nope, men det er tyskere.. du kan være HELT sikker på de har gjort alt.. de har trods alt mange års erfaring, det var ihvertfald en yderst kompetent anmelder.

Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Nope, men det er tyskere.. du kan være HELT sikker på de har gjort alt.. de har trods alt mange års erfaring, det var ihvertfald en yderst kompetent anmelder.

Hvis der er garanti på forstærkeren, har de mon så bedt om en anden ?
Det gør vi andre jo, når tingene ikke er iorden.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Når det er a-vejet burde man jo ligenetop undertrykke brum og andet i den region mere

http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Når det er a-vejet burde man jo ligenetop undertrykke brum og andet i den region mere

http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

Ja, det er rigtigt, men det kunne jo tænkes, at en af bivirkningerne, ved at bruge en meget stor trafo, af den type, netop kan være en overdreven følsomhed, overfor forskelle i elinstallationen.

Svend P havde en NAD s200 der opførte sig hysterisk, med en hyletone, men kun i Svend P's kælder.
Ikke når den kom andre steder hen.

Altså enten en konstruktionsfejl, og medfødt skavank, eller en fejl, kun på det ene eksemplar.
NAD s200 har jo ikke ellers ry for at være defekt, når man hører andres erfaringer.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Spencer,

Hvis man har lavet sin strømforsyning ordentligt, vil forskelle i kvaliteten på netspændingen, "kun" medføre forskelle i den mekaniske brum fra transformatoren, men IKKE forskelle i den elektriske brum fra forstærkeren.

Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Spencer,

Hvis man har lavet sin strømforsyning ordentligt, vil forskelle i kvaliteten på netspændingen, "kun" medføre forskelle i den mekaniske brum fra forstærkeren, men IKKE forskelle i den elektriske brum.

Der skal nok bare stå en magisk dæmpemus ovenpå forstærkeren.

En defekt elektrolyt kan vel give brum ?
Det lyder på mig, som om forstærkeren var defekt, og testholdet ikke gad returnere den, for at få en anden.

Hvorfor skulle de også det ?
De har jo andet at lave, end at sende ting frem og tilbage...

<< Forrige Side af 90 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes