Emne: Kubikkens set-up ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 30 April 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Det virker næsten som om den Halo-fætter ligefrem får ros ? . Til 25k er den en skrap herre at have med til bords, sjovt du nævner det med at den bare smider alle watt'en på en gang - helt enig, men det er især i bunden hvor den gør det ret så kontant . En rigtig nice "lille" amp der er til at betale uden at man nødvendigvis skal ud i et nedsparingslån |
|
|
Jeps! Jeg tror det bliver svært at finde noget der bare er meget bedre end den. Og egentlig synes jeg det gode ved den er, at den ikke umiddelbart gør noget "især godt". Den virker ganske rimeligt homogen. I bakspejlet kunne jeg fristes til at tro, at modkoblingen i den er begrænset. Hvis man stiller den op i bias, så tror jeg på, at den får noget ekstra villighed, som vil give ekstra kvaliteter i de øvre oktaver og forbedrede 3D egenskaber. Men det må man jo prøve. En downside på den stunt kunne være, at homogeniteten måtte vige lidt. Jeg tror dog at den grundlæggende karakter vil være uigendrivelig, den vil altid være den den nu engang er. En rigmands NAD eller hvad man nu skal kalde den.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Maj 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som en lille sjov ting, så kan det undertiden være nyttigt at kigge lidt efter hvordan HIFI egentlig er bygget. Hvis man skulle falde over noget spændende en dag, så kunne det være man efterhånden kunne finde én eller anden fællesnævner for det gode udstyr. Som enkelte måske har opdaget, så kan det også bruges den anden vej rundt - hvad gider man ikke høre på og er der en fællesnævner, så man lynhurtigt kan samle sig om det interessante i stedet for at spilde tiden.
Måske er der osse nogen der har opdaget, at jeg ikke er ret vild med nogen af nedenstående ting:
- SMPSér
- FET´s
- Op-amps
- Polypropylenemembraner
Og enkelte andre ting.
Omvendt er der en enkelt ting jeg har bidt lidt mærke i går igen i alt det rigtig gode udstyr. Det er nemlig oftest boltet sammen simpelthen. Det være sig AGI511, Detal, Gravity, 3560 osv. Det er simpelthen skruet rigtig godt sammen. Og det er ikke kabinetterne jeg mener, det er al elektronikken er simpelthen befæstiget med et utal af skruer, der igen sidder i solide flanger, som igen sidder fast i et solidt og velbygget kabinet. Mht. Gravity giver det sig selv, ellers vilde den jo blive vind og skæv, mht. Detal så er den nærmest utroligt bygget, den er skruet sammen, så jeg helst ikke vil være den der skal skille den ad. Denon 3560 er om ikke på linie hermed, så da i hvert tilfælde rimelig. Det eneste jeg har, som ikke følger den linie er Alchemy. Her sidder elektronikken nærmest og rasler i kabinettet. Printene er blot skubbet på plads i en rille i en aluminiumsprofil, hvortil forplade og bagplade er skruet fast. Det er ærligt talt ikke helt betryggende. Den er da osse så placeringsfølsom, som jeg nogensinde har oplevet elektronik være. Man kan skubbe rundt med den og høre resultatet med det samme. Man behøver ikke engang sætte sig på lyttepladsen, det er gedigent tydeligt. Men idéen kom så, at hvor skal den egentlig sidde der og rasle i sit kabinet, kunne det være at der også her ville være en idé i at sidde fast på en ordentlig måde? Jeg fik fat i nogle små gummiben, som er magen til dem der sidder på undersiden af printet i PS2. Nogle små runde gummifødder der nogle millimeter tykke og på størrelse med en 25 øre eller lidt mindre. Sådan én midt under printet på XDP og DTI. Det sætter printet en lille smule i spænd og jeg skal godt nok mene det kan høres. Prøv selv! Jeg er vildt spændt på om nogen har kommentarer til det. Men jeg er ikke så meget i tvivl om hvad jeg foretrækker. Virkningen er i mine ører klart størst på XDP, men det undrer mig nu heller ikke alverden. Men vigtigst af alt, så virker som om, at det med at et godt apparat bør være skruet godt sammen, måske også i denne sammenhæng har noget på sig.
Ændringen tager blot 2 minutter og koster mindre end en tier, hvis man ellers har "inch" umbraconøgler, ellers må de jo med i indkøbsvognen.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 03 Maj 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he he.... Det skulle vel aldrig være inspireret af vores snak ude i radio-skuret??? Men du har ret. Det er lidt en mærkeliug måde AA produkterne er samlet på, og det er næppe noget de har gjort ud fra en lyttemæssig betragtning. Til gegæld er det jo genialt rent produktionsmæssigt, specielt i de styktal som AA har lavet, hvor man trods alt laver for mange til at det kan være rent håndlavet, men alligevel for lidt til at lave masseproduktion i stil med SONY. Et eller andet sted kan jeg godt følge dem, men lidt bedre fastgørelse af printene havde nok været muligt.
Det kunne være sjovt at montere en AA i en rigtig solidt kabinet... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Maj 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
He he he.... Det skulle vel aldrig være inspireret af vores snak ude i radio-skuret??? Men du har ret. Det er lidt en mærkeliug måde AA produkterne er samlet på, og det er næppe noget de har gjort ud fra en lyttemæssig betragtning. Til gegæld er det jo genialt rent produktionsmæssigt, specielt i de styktal som AA har lavet, hvor man trods alt laver for mange til at det kan være rent håndlavet, men alligevel for lidt til at lave masseproduktion i stil med SONY. Et eller andet sted kan jeg godt følge dem, men lidt bedre fastgørelse af printene havde nok været muligt.
Det kunne være sjovt at montere en AA i en rigtig solidt kabinet... |
|
|
Jebs! Jeg lagde ikke så meget mærket til hvor inspirationen kom fra, men mon ikke du har ret  . Sikkert er dte i hvert tilfælde, at man ikke kan negligere den slags uden at bøde for det.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 05 Maj 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Maj 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEB! Har både set og hørt den. Ham der ejede den, er også den tidligere ejer af min Gravity og Detal. På daværende vidste han ikke helt hvilken han ville sælge, men det blev altså sættet jeg gik med. Lectron har den helt rigtige størrelse, mens nogen nok vil sige "75 watt? Er det en stille leg eller hvad?  ". Jeg synes helt klart 75 watt er alt rigeligt. Og så er der jo det med lyden   .
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 05 Maj 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde fint besøg i aftes her i casa cm3  . Ulrik kiggede forbi med sin Behringer DAC. Jeg ved ikke lige hvad det var for én, men der rigtigt mange lamper på den, og den havde up-sampling til 96KHz 24 bit. Apparatet er et prof apparat, som er ganske billigt. Men de digitale kredse i den skulle egentlig være ganske langt fremme i skoene. Både jeg og Ulrik kunne faktisk godt tænke os, at få hørt hvor i verden det dersens Behringer egentlig står, og som sagt så gjort. Lad det være sagt med det samme, en Behringer er ikke ligefrem et hig-end apparat, og det er lyden heller ikke. Den lider af en noget ensfarvet diskantgengivelse og en vis kradsbørstighed. Der mangler også dybde på den, ligesom den har en tendens til at lade netop det der er i fokus, overdøve alt andet. Det er sådan lidt i retning af "den der råber højest princippet". Noget der også er aldeles påfaldende ved den er, at det næsten er umuligt at finde det rigtige niveau at afspille på. Først er det for højt, så er det for lavt, og det har bestemt ikke noget med dynamik at gøre. Det er som om, at hvis niveauet kommer over en bestemt grænse, så ryger kontrollen fuldstændig og så larmer det bare løs. Mine oplevelser med opamps kommer her lidt ind i billedet, for de har nemlig også den tendens. Det er faktisk en lidt interessant oplevelse af forstærkergrej, og jeg tror måske en klokke vil ringe hos nogle, der sidder og fumler med en fjernbetjening hele tiden for enten at skrue op eller ned. Jeg har i hvert tilfælde observeret folk praktisere netop dette. Men som sagt var dte bare på denneher DAC meget tydeligt, at forstærkningen ganske enkelt ikke er under kontrol det meste af tiden. Nogen gange går det fint, men over et bestemt niveau, så går der ketchup effekt i den - eller turbotøven eller hvad man nu skal kalde det. Senere på aftenen blev den også afprøvet med Alchemy´s DTI foran, hvilket hjalp en del på nuanceringen, uden dog at løse de øvrige problemer. Men DTI´s bidrag til en mere naturlig klangballance var overordentlig tydelig. Det undrede mig virkeligt, men jeg har faktisk hørt det før på en Alchemy 1.0. Lyden bliver meget mere nuanceret og en hel del mere kødelig. Så den er klart mere interessant med DTI foran. Med både DTI og XDP på, kan man ikke længere tale om fælles karaktertræk mellem Behringer og AA, Der er en verden til forskel, hvilket da må undre her efter 15 år. XDP blev designet i 1992, og jeg har dem mistænkt for at have været heldige - enten med selve konstruktionen, eller med valget af konstruktør af audiodelen, som var Bascom King på XDP og DDE 1.0. Som altid var det i øvrigt ekstremt hyggeligt at møde Ulrik, som jeg stadig er lidt misundelig på, fordi han ejer en vaskeægte AGI 511
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var det denneher?
| ULTRAMATCH PRO SRC2496 |
Ultra High-Resolution 24-Bit/96 kHz A/D-D/A & Sample Rate Converter
|
| < name=>>
< = src="/_js/marketavailability.js" =text/>
|
|
| The ULTRAMATCH PRO SRC2496 is the successor of the renowned SRC2000, and enables you to transfer digital audio signals between devices with different sample rates, formats or interfaces and remove dropouts or jitter from digital media. Simultaneously operable outputs offer splitter functionality. The 24-bit/96 kHz compatible SRC2496 now offers high-quality 24-bit/96 kHz A/D and D/A conversion. The ULTRAMATCH PRO SRC2496 is as such perfectly suitable for studio work. Format conversion between AES/EBU and S/PDIF (coaxial or optical) is provided for, with high-quality signal output with 16-, 20- or 24-bit resolution. Universal sample rate synchronization is done via wordclock or digital input. XLR, RCA and optical outputs are simultaneously operational with separately selectable inputs, turning this unit into a digital patch bay. |
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
just precis. NB: Den har en lille EI kerne trafo, og noget jeg synes ligner en standard strømforsyning indeni.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
| just precis. NB: Den har en lille EI kerne trafo, og noget jeg synes ligner en standard strømforsyning indeni. |
|
|
AHA! Du kan kende en SMPS ved at den har spoler i i udgangen. Men jeg kan ganske ærligt ikke se, hvad sådan en fætter skulle lave inden i en DAC. Det er det klart mest åndssvage sted sådan en kan placeres. Så mon ikke det er en liniær PSU der sidder i den.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
En nørds bekendelser!
Jeg brokkede mig for leden over, at jeg nok manglede lidt kabler snart. Fruen sagde så "jeg mener jeg har set nogle et sted"

Det blev der denne parade ud af.

Her kan man så se lidt af hvad der var på lager. Fra højre er det først et kabeleksperiment, som er et hjemmestrikket kabel til brug mellem Garvity og Detal. Det er et 6 polet XLR der er i begge ender. resultatet var nedslående. Herefter 7 stk specialkabler til I2S mellem Alchemy DTI og XDP. Det først eer et 80 cm originalt med støbte stik, der lyder ganske forfærdeligt Så Belden 9535. Det næste sorte er et 5 ledet skærmet audiokabel, som der blev forsøgt med. Herefter CEE´s pendent til 9535 med techflex på. 2X lapp ditto Så Belden 9536 Herefter en adapter, så PS4 kan bruges til DTI. 1 sæt originale strømkabler til PS2/DTI/XDP 1 sæt hjemmestrikede korte strømkabler til PS2/DTI/XDP
Så kommer mine digitalkabler: VdH Videoline med SME stik VdH D300S med nogle gamle 2R stik på. VdH The digicoupler med Tiffany stik 2XD300MKII med Tiffany stik D300MKII med SME stik D300MKII med Bullet

Efter D300MKII bullet er det: Belden 1694A Canare LVS 77
Sinalkabler Fletcher Èt eler andet jeg har lavet engang - duede ikke 2 Sæt VdH MC Silver coaxial 3 sæt D501 af den gode gamle slags først med SME stik, Så Tiffany og til sidst Bullet. Så kommer såsandelig D501 Hybrid Silver med SME stik.

Efter 501 Hybrid Silver kommer: Primare 928 - og det er virkeligt sandt. Herefter adskillige sæt Canare LV 77 Belden 1505F i festlige farver Og Belden 89259, som er et teflon isoleret kabel på linie med 1694A Og til sidst 8 X 2,85 meter SCS6 13 kvmm forsølvet kobberkabel med teflon isolering. Jeg tror der er flere kilo. Baskontrol der vipper med hatten der .
Og så er det jeg blier nødt til at tilstå, at dre også sidder en del komplette kabelsæt på mit set-up, dem har jeg ikke rørt ved. Så det her kører lidt i tomgang for tiden, indtil jeg måske finder på noget snyrre rundt en dag.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da vist værre end kvinder og sko, det der Kurt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Det er da vist værre end kvinder og sko, det der Kurt  |
|
|

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der jo det med netkablerne

En lille bunke her:
I nederste højre hjørne er det et jeg fik fra Miju. Der er lidt Supra LoRad. Lidt hospitalskabler i adskillige udgaver Liycy PKA gammel udgave PKA Ny udgave Begge dele i mange tværsnit. Der er et par Hirakawa´er Merkodan, og et læs af andre. Og så er der alle dem der ikke kom med på billedet. Jeg kommer vist ikke til at mangle den slags foreløbig.

Så er der det der ikke lige er blevet til så meget og som venter på bedre tider
Det meste er VdH SCS eller CS typer i forskellige tværsnit.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halleluja!
-Hvordan går det ellers med Dac-projektet? Er det færdigt, eller driller det?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Halleluja!
-Hvordan går det ellers med Dac-projektet? Er det færdigt, eller driller det?
|
|
|
Det er noget på prøvebænken endnu da
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
God fornøjelse med det så!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt set-up skud!
Som det ser ud i disse dage.
Også fra den anden side
Gravity i al sin magt og vælde
Bagsiden af Alchemy og DCD 3560
Pladen du her kigger på er ca. 1 cm tyk. Selvom tykke forplader ikke nødvendigvis imponerer mig, så er der noget paskram over det her. Tolerencerne er nærmest forsvindende og så er godset OK.
 Lidt PSU´er til Alchemy

Detal set fra siden
 Klasse A betyder varme - aflæsningen er ca. 55 grader celcius. Og der sidder altså 2 stk Papst blæsere og tvangskonvektionerer flere hundrede kubikmeter forbi i timen. men der er ikke noget at gøre - 55 grader eller næsten 30 grader over ambient.

Her ser du lidt af bagsiden af Detal. Den har pænt med ind/udgange, f.eks. har den tilslutning for 2 stk båndoptagere ligesom der er 2 udgange til poweramps. Alle udgange kan aflyttes samtidig med at der båndes fra´en kilde, der ikke lyttes på. Alle ind/udgange er forsynet med de fineste lufttætte relæer der kan opdrives. Så vidt jeg husker sidder der hen ad 24-26 stykker i den, for at sikre en kort signalvej. Ampen er bygget i 2 etager i næsten hele kabinetets bredde. Der er lavet specielle køleprofiler, der er monteret hen over de aktive transistorer - det er hammerflot lavet. I selve signalvejen er der ingen kondensatorer, og et behersket antal transistorer. Der er ikke anvendt modkobling og den nedre grænsefrekvens på servoerne er helt ekstremt lav. Faktisk regulerer de egentlig nødigt, i stedet afbrydes signalet, hvis det kommer for tæt på DC. Jeg har faktisk et par skiver, der godt kan trigge sikringskredsløbene i Gravity. Volumen reguleres selvfølgelig med P&G hvad ellers. Alle omskiftere er ELNA, endda selvom de ikke bærer signal, de styrer blot relæerne. Kabinetarbejdet skal man have i hånden for at få et begreb om.

Hewr har vi et billede af en lidt overset ting. Skuffen på en 3560 er måske den mest geniale der nogensinde er lavet. Løbeværket er nemlig en toploader men med skuffe. Skeffen glider ind, og den plade CDén hviler på, presses ned af nogle lasker. Og vupti - cd´en lægges ned ovenpå spindelen. Ned kommer en magnetisk puk, og der ligger den så. Ikke noget løbeværk der bevæges op under CD´en, som så er hængslet og hvad ved jeg. Den her løsning har jeg aldrig set i andre end Denons CD´er, hvilket kan undre lidt. Princippet er så enkelt, så man betages af det. Resultatet er så, at man får et puristværk med betjeningskomfort og hurtighed. Alle stumperne i løbeværket er state of the art, og af langt højere kvalitet end der kan købes d.d. Af lækre detaljer kan nævnes: Gearløs svævende laser, Hall motor, bæreramme af "Bulk moulded compound", som er noget tungt og dødt stads, kabinet i tyk aluplade, kontravægte i højre side, så der er balance i kabinettet, helt separate indkapslede trafoer og strømforsyninger til digital - og analogdel, helt separate og afskærmede analog - og digitalprint. Det er faktisk en herrelækkert opbygget CD maskine, som er uopslidelig. Den danner tydeligvis forbillede rent mekanisk for S1 serien i øvrigt.

Så en anden der havde serienummer 3 - min er altså en 2 ér
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|