Forfatter |
|
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hører til stadighed mere og mere om hvor meget div. kabler betyder. Da jeg i sin tid købte mit surround udstyr fokuserede jeg ikke så meget på højttalerkabler og måtte derfor, af økonomiske (læs nærige) årsager, nøjes med Experts højttalerkabel til 20 kr/m. Nu overvejer jeg så at købe noget der er bare lidt bedre. Kan det lade sig gøre for ca. 50 kr/m? Jeg ved godt det ikke er mange penge, men der er så meget andet jeg også gerne vile ha', og der er ikke råd til det hele. Det er vel bedst, at have samme længde på de enkelte stykker kabel?! Men ville man kunne høre det, hvis de ikke have samme længde? Det har jeg nu, men det var også lidt mere overkommeligt til en tyver meteren; nu skal jeg så gerne have noget nyt, og det bliver, på trods af ca. 50 kr/m en større udskrivning, når jeg skal have 5 x 9 meter. Kan i hjælpe?!
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg mene at det kan.
Jeg skiftede i sin tid fra et kabel der svare meget godt til det 20 kr/meter du har fra Expert, og så til Supra Ply 3,4S. Det gav et løft på alle parametre, sådan som jeg husker det.
Nu har jeg så taget næste trin, og opdaget at opløsningen kan blive endnu bedre, og derudover lyder dt som om at højttalerne går en oktav dybere end før.
Men andre mener ikke de kan høre forskel, så det skulle du næsten lade komme an på en prøve. __________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er helt klart forskel, og mon ikke monster cables eller supra har noget der passer dig?
hele kabel snakken, strøm, signal, højttaler, munder, for mig, ud i en enkelt konklusion. det handler ikke om at skifte ud med noget der er vildt dyrt, men om at skifte det standard kabel man har ud med noget af en god og ordentlig kvalitet. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. længden - skal det være samme længde til alle 5 højttalere? Se indledende spørgsmål.
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja og nej.. optimalt skal de være, men fordi det ene mangler lidt, det kan du næppe hører forskel på...
men forsøg med samme længde på dem alle! __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen.
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke mene at du skal forsøge at få kablerne lige lange til alle 5. jeg har lavet mine parvis lige lange.
F.eks. front 2 x 3 m bag 2 x 10 m center 1 m
Det sparer penge og plads. desuden er der jo alligevel delay på bagkanalerne så den der med at kablerne skal være lige lange så lyder kommer ud til HT. samtidig holder ikke
__________________ I reject your reality and substitute my own
|
Til top |
|
|
webster Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til sjorslev.
Jeg har selv supra 3,4 og kunne godt tænke mig at høre, hvad det er for et kabel du har skiftet til?
Det lyder som noget jeg kunne bruge.
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også mene, at supra ply 3,4s vil give en god forbedring på dit anlæg. Du kan jo starte kun med at skifte kablet på fronterne og centeren inden du skifter til bag-ht __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk på at selv det bedste kabel bliver ikke bedre af at blive længere,tværtimod så måske skulle du også tænke på opsætningen så kunne du evt. spare på længderne.Det afhænger selvfølgelig af omstændighederne om det er muligt.
Ligeledes pris og kvalitet hænger ikke nødvendivis sammen. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Ligeledes pris og kvalitet hænger ikke nødvendivis sammen.
|
|
|
Helt korrekt, blot skal man huske på at visse kombinationer af udstyr og kabler kan have en negativ indvirkning på hinanden - det spiller bare ikke sammen. Så et dyrt kabel er ikke nødvendigvis noget crap bare fordi det ikke fungerer på det ene anlæg det bliver bedømt på. Men med Supra's har jeg kun hørt værende positivt omtalt, og det skulle fungere godt på stort set alle anlæg. __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
kære venner I tråden "Modstand i højttalerkabel" har Aceh fundet et kabel fra Rudolf Schmidt a/s til 20 kr/m med meget lav modstand. Det lyder som et kup. Spar penge på dyre kabler, og køb bedre hardware. Kunne jeg henlede jeres opmærksomhed på mine indlæg i tråden "Ht kabel Chord Carnival Silver Bi-Wire" ?
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
kære venner I tråden "Modstand i højttalerkabel" har Aceh fundet et kabel fra Rudolf Schmidt a/s til 20 kr/m med meget lav modstand. Det lyder som et kup. Spar penge på dyre kabler, og køb bedre hardware. Kunne jeg henlede jeres opmærksomhed på mine indlæg i tråden "Ht kabel Chord Carnival Silver Bi-Wire" ? |
|
|
Du gør dig da bemærket med dine udtalelser må man sige, og det er vel egentlig hovedformålet med dine indlæg, ikke ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
SteenS Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)
Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
ja og nej.. optimalt skal de være, men fordi det ene mangler lidt, det kan du næppe hører forskel på...
men forsøg med samme længde på dem alle!
|
|
|
HVad skulle argumentet være for at lave samme længde på alle?
Hvis man har 2m til frontet og 1m til center og 10m til bag, vil du så anbefale 10m til alle? 
Nej, parvis ens for bedst perspektiv, og så korte så de ikke ligger i ruller elelr bundter...
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev: "Du gør dig da bemærket med dine udtalelser må man sige, og det er vel egentlig hovedformålet med dine indlæg, ikke ? "
Jo, hvis ideen med at skrive på hifi4all var at blive overset, kunne man jo bare lade være, ikke? Men jeg håber, at folk læser hvad jeg skriver. Indlæggene kan måske virke provokerende, men de er seriøst ment.
Din ven har fx. 20.000 kr. til et nyt anlæg. Han spørger dig til råds. Hvor meget vil du råde ham til at give for kabler - og hvad har du at have det i?
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Din ven har fx. 20.000 kr. til et nyt anlæg. Han spørger dig til råds. Hvor meget vil du råde ham til at give for kabler - og hvad har du at have det i?
|
|
|
Interessant diskussion, men så længe du proklamerer at lampeledning sagtens kan substituere højttalerkabel til over 500 kr/m. ser jeg ingen grund til at gå længere ind i denne diskussion __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
SteenS, at lyden når frem samtidigt.. men hvis vi snakker 2 vs 3 meter er der ingen forskel, og jeg må indrømme at (sålænge det er parvis) så er der med al den digitale korrektion ikke længere behov for samme længder... men i teorien er det vel det mest korrekt... men i praksis har man jo ikke en hjemme biograf for at det skal være korrekt, men for at det skal være sjovt (det ville jeg da have..)
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de længder du skal bruge kan du nok ikke finde noget på brugtmarkedet.Nu er Supra nævnt men hvad med VDH Clearwater eller det der er derunder?
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
SteenS Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)
Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
SteenS, at lyden når frem samtidigt.. men hvis vi snakker 2 vs 3 meter er der ingen forskel, og jeg må indrømme at (sålænge det er parvis) så er der med al den digitale korrektion ikke længere behov for samme længder... men i teorien er det vel det mest korrekt... men i praksis har man jo ikke en hjemme biograf for at det skal være korrekt, men for at det skal være sjovt (det ville jeg da have..) |
|
|
Hvis du mener at tidsforskellen (delay) på kabler fra 2-10m betyder mere en at have 2x8 meter "overskudskabel" liggende et sted bagved i en bunke?
Hvad er dine erfaringer med lydmæssige forskelle, tidsmæssigt? Teoretisk kan man jo forstille sig alverdens ting
|
Til top |
|
|