Forfatter |
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
he he, ja, i teorien.... jeg må indrømme at den slags hifi korrekte ting nok er noget af det sidste jeg ligger mærke til, og musik skal jo være i stereo, så det har jeg desværre ikke så mange kommentarer til.
så er der sikkert nogle der vil begynde at snakke om dvd koncerter og lign, men der må jeg på mine grædende knæ tilstå at alt hvad jeg har hørt af den slags altid har været på kalibrerede systemer med korrektion og den slags digitale herligheder....
men tilbage til kabel problemet, så har jeg set en del anlæg herinde, faktisk også i stereo sektioene hvor folk har det i skjulte lister langsrummet, og jeg husker endda en enkelt der havde lavet en falsk væg /liste hele vejen rundt for at skjule kablerne.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Opklarende til Acer: Jeg har IKKE sagt at lampeledning kan substituere noget som helst (andet end anden lampeledning) - men at man, når kabelprisen overstiger fx. 100.-/m på et tidspunkt må overveje, om de opfattede lydmæssige forskelle er indbildte eller reelle. Dette opfattes tilsyneladende som meget stødende (ikke tilsigtet fra min side) - men alle, der til daglig beskæftiger sig med sansepsykologi, vil fortælle dig, at forventningen farver oplevelsen.
Det er derfor, at jeg slår til lyd for blindtests. Er det meget anstødeligt, synes I?
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Opklarende til Acer: Jeg har IKKE sagt at lampeledning kan substituere noget som helst (andet end anden lampeledning) - men at man, når kabelprisen overstiger fx. 100.-/m på et tidspunkt må overveje, om de opfattede lydmæssige forskelle er indbildte eller reelle. Dette opfattes tilsyneladende som meget stødende (ikke tilsigtet fra min side) - men alle, der til daglig beskæftiger sig med sansepsykologi, vil fortælle dig, at forventningen farver oplevelsen.
Det er derfor, at jeg slår til lyd for blindtests. Er det meget anstødeligt, synes I?
|
|
|
Nææ, det er muligt du har ret i nogle af dine antagelser, men hvordan vil du egentlig så forklare at et kabel man ikke forventer sig noget af pludselig slår et andet kabel man mener skulle være klart bedre.Jeg kan nemlig sagtens følge dig i at man køber et kabel til 10000 kroner og forventer en hel masse af det. Her kan sanserne temlig sikkert godt spille et puds.
Men når det modsatte så er tilfældet, så er det vel et udtryk for at der er nogen af os der rent faktisk godt kan høre eller hvad.?
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
SteenS Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)
Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
|
|
Jeg syntes det er et fint input og klart noget der bør med i alle seriøse overvejelser. Alt andet er selvbedrag...
Har du nogle guldkorn omkring relevante emner?
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak til Slips for at konkludere, at vi sikkert er enige om en del. Især hvis Slips kan gætte rigtigt flere gange i træk. For, som jeg har skrevet, selvfølgelig kan der være forskel. Og jeg har aldrig betvivlet hans hørelse. Men jeg har deltaget i en del blindtests af whisky, og er selv blevet snydt, så vandet drev :-(
Osse tak til SteenS for støtten i disse oprørte tider. Jeg er lidt i tvivl om "guldkornene" - mener du links og litteratur?
Inden vi slutter diskussionen om sansebedrag og virkelighed vil jeg igen spørge Acer, hvor meget hans ven skal give til kabler i et 2-kanals anlæg til 20.000 kr.
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
tak til Slips for at konkludere, at vi sikkert er enige om en del. Især hvis Slips kan gætte rigtigt flere gange i træk. For, som jeg har skrevet, selvfølgelig kan der være forskel. Og jeg har aldrig betvivlet hans hørelse. Men jeg har deltaget i en del blindtests af whisky, og er selv blevet snydt, så vandet drev :-(
Osse tak til SteenS for støtten i disse oprørte tider. Jeg er lidt i tvivl om "guldkornene" - mener du links og litteratur?
Inden vi slutter diskussionen om sansebedrag og virkelighed vil jeg igen spørge Acer, hvor meget hans ven skal give til kabler i et 2-kanals anlæg til 20.000 kr.
|
|
|
Jeg er glad for at du ikke betvivler min hørelse, den skulle også være ok efter 25 år som musiker og hifientusiast. .
Om jeg kan gætte rigtigt flere gange i træk,aner jeg ikke noget om, men jeg har aldrig været bange for blindtest, så du kan bare invitere. .
Men hvis du vil have at jeg skal høre forskel på et dyrt og et billigt kabel må jeg nok stå af eftersom pris og kvalitet ikke nødvendigvis hænger sammen, der findes gode bililge kabler ligsom der trods alt også findes gode dyre kabler. Om de dyre så er for dyre er en hel anden diskussion. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
Jeg hører til stadighed mere og mere om hvor meget div. kabler betyder. Da jeg i sin tid købte mit surround udstyr fokuserede jeg ikke så meget på højttalerkabler og måtte derfor, af økonomiske (læs nærige) årsager, nøjes med Experts højttalerkabel til 20 kr/m. Nu overvejer jeg så at købe noget der er bare lidt bedre. Kan det lade sig gøre for ca. 50 kr/m? Jeg ved godt det ikke er mange penge, men der er så meget andet jeg også gerne vile ha', og der er ikke råd til det hele. Det er vel bedst, at have samme længde på de enkelte stykker kabel?! Men ville man kunne høre det, hvis de ikke have samme længde? Det har jeg nu, men det var også lidt mere overkommeligt til en tyver meteren; nu skal jeg så gerne have noget nyt, og det bliver, på trods af ca. 50 kr/m en større udskrivning, når jeg skal have 5 x 9 meter. Kan i hjælpe?! |
|
|
Lidt afhænig af kvaliten af det øvrige udstyr vil der nok være en forskel og med ret lange kabler er en god kvalitet nok endnu vigtigere.Syntes man så at forskellen er til det bedre er du selv den rigtige til at afgøre det er jo dig der skal bruge det.Du kunne måske også få rabat når du skal bruge så meget kabel. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kaizer Kablerne bør, som skrevet ovenfor, være parvist lige lange, men kan sagtens væer længere til fx. baghøjttalerne. Den ekstra tidsforsinkelse i 8m kabel=27 milliardedele sekund - det går nok! Men modstanden er større. Derfor skal man - uanset mærke eller smag - bruge et relativt tykt kabel med lav modstand, hvis man vil trække fx. 8 m. Ellers kan forstærkeren ikke kontrollere højttaleren ordentligt, med blød bas til følge, og diskanten risikerer at blive dæmpet. 2 x 4 kvadratmillimeter kan fås til under en halvtredser pr. m og skulle kunne dække dit behov. Good luck!
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver ikke noget om den lyd eller karakteren af den du fortrækker hver kabel er lidt forskellig her men det gør det nok endnu mere forvirrende.Nogle kabler er lidt tilbageholdende og kedelige og andre lukker op begge typer har nok deres tilhængere.
__________________ Hilsen JRGW
|
Til top |
|
|
akerman Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer også meget an på hvor du køber det, hvor meget du får for
pengene - har lige købt et subwoofer kabel over nettet til 200kr som
står til 999 hos en kendt dansk webshop :)
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du besluttet dig????
Det er da lidt rart med tilbagemelding. __________________ Hilsen JRGW
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Nimda Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 30 April 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har købt supra 2.0 da det kun var til bagHT og jeg må sige det
virkeig har givet et løft, det er nu rigtigt hul igennem og ikke mindst
er diskanten blevet renere og bassen mere præcis, men hele lyd
spectra'et er generalt blevet løftet
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
I would enjoy watching people A/B $15versus $90 speaker cables in their homes if they didn't know which was which.
Stereo Review did an expose' of so-called "golden" ears" who were sure they could A/B differences between speaker cable. The magazine editors rigged one system with identical components (excellent speakers, superb amplification) save speaker wire. One setup got 20 year old rusty 14gauge wire from someones garage and the other got the "highest quality" OFC availible ($100's per foot). Surprise, Surprise, no one (including some of the editors of Audio and Stereophile, IIRC) could A/B the difference by ear.
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=jazzman]I would enjoy watching people A/B $15versus $90 speaker cables in their homes if they didn't know which was which. Stereo Review did an expose' of so-called "golden" ears" who were sure they could A/B differences between speaker cable. The magazine editors rigged one system with identical components (excellent speakers, superb amplification) save speaker wire. One setup got 20 year old rusty 14gauge wire from someones garage and the other got the "highest quality" OFC availible ($100's per foot). Surprise, Surprise, no one (including some of the editors of Audio and Stereophile, IIRC) could A/B the difference by ear. Ja undskyld jeg blander mig i jeres diskussion Jazzman, men en af de ting jeg har lært om hifi og lyd er, at hvis noget virker i MIT setup, så kan det være fløjtende ligegyldigt hvordan det virker andre steder. Sagt med andre ord, så er der kabler man kan høre forskel på og kabler som man ikke kan høre forskel på. Der er visse faktorer indenfor hifi som ganske simpelt ikke kan forklares. F.eks. har jeg tit og ofte hørt sagkyndige personer påstå, at der ingen forskel rent videnskabsmæssigt er på netkabler, men at man alligevel kan opnå store forskelle rent lydmæssigt ved at skifte standardkablet ud.
Dit citat er interessant, men bestemt ingen sandhed. Som jeg ser det beviser det ikke noget som helst, hvis det da er din hensigt.__________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
Spurnaldo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
I would enjoy watching people A/B $15versus $90 speaker cables in their homes if they didn't know which was which.
Stereo Review did an expose' of so-called "golden" ears" who were sure they could A/B differences between speaker cable. The magazine editors rigged one system with identical components (excellent speakers, superb amplification) save speaker wire. One setup got 20 year old rusty 14gauge wire from someones garage and the other got the "highest quality" OFC availible ($100's per foot). Surprise, Surprise, no one (including some of the editors of Audio and Stereophile, IIRC) could A/B the difference by ear. |
|
|
At de ikke kunne høre forskel er mig en gåde. Selv på mit middelmådige anlæg er det rimeligt tydeligt at høre forskel når der skiftes kabel i kæden. At man ikke kan høre hvilket der er dyrest, giver mere mening for mig, for der syntes jeg det handler om smag og behag, især med diskantgengivelse. Dog er der kabler man kan sige, at på ingen områder er denne bedre end et andet man sammenligner med.
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ik hvad du har af udstyr, men vil gætte på du ik vil opleve nogen
forskel overhovedet.. og hvis der er en forskel er det ik nødvendigvis
til det bedre, med de antal meter du skal bruge kan det kun blive et
tvivlsomt måske men på ingen måde pengene værd.
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad jeg prøver at kaste ind i vor herlige hobby med mine små nålestik er at alle kan og vil narres. Derfor testes fx. alle lægemidler blindt, og derfor bør osse nyt hifiudstyr testes blindt, gerne med en ABX test: her er A: spille spille. Her er B: (do). (rode rasle): Nu er det X. Er X = A eller X = B ? Gentages 20 gange. Det er jo meget nemt, men tager lidt tid. Jeg ville gerne se sådan en test med netkabler. Og tro mig: jeg ville virkelig tage de dyre netkabler til mig, hvis tre velgennemførte ABX tests viste at der var noget om det. Jeg har bare ikke set tre af den slags test endnu. Men det er ikke fordi jeg ikke vil overbevises.
Der er mulige forklaringer på at dyre netkabler virker: de kunne fx udstråle mindre støj til øvrigt udstyr. Med signal- og højtalerkabler er der 4 ting, der gælder: L, C og ikke mindst R, og samlekvaliteten. Alt andet er humbug. At nogen fx. taler om retningsbestemte kabler (vi taler vekselstrøm) siger noget om, hvor lavt man sigter for at sælge.
Nogen skifter kabel i deres tonearm. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget mere lyd de kunne få, havde de brugt pengene på en dyr pick-up.
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
jazzman skrev:
|
|
|
Jeg er glad for at du ikke betvivler min hørelse, den skulle også være ok efter 25 år som musiker og hifientusiast. .
Om jeg kan gætte rigtigt flere gange i træk,aner jeg ikke noget om, men jeg har aldrig været bange for blindtest, så du kan bare invitere. .
Men hvis du vil have at jeg skal høre forskel på et dyrt og et billigt kabel må jeg nok stå af eftersom pris og kvalitet ikke nødvendigvis hænger sammen, der findes gode bililge kabler ligsom der trods alt også findes gode dyre kabler. Om de dyre så er for dyre er en hel anden diskussion.
|
|
|
Hæhæ, de musikere jeg kender er halvdøve på begge ører, så jeg ved ikke rigtigt om den beskæftigelse, i sig selv, borger for god hørelse. 
"...too much sex, drugs and rock ´n roll, I guess"
Men i øvrigt er jeg enig: Pris og kvalitet, især på kabler, hænger ikke nødvendigvis sammen.
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Hvad jeg prøver at kaste ind i vor herlige hobby med mine små nålestik er at alle kan og vil narres. Derfor testes fx. alle lægemidler blindt, og derfor bør osse nyt hifiudstyr testes blindt, gerne med en ABX test: her er A: spille spille. Her er B: (do). (rode rasle): Nu er det X. Er X = A eller X = B ? Gentages 20 gange. Det er jo meget nemt, men tager lidt tid. Jeg ville gerne se sådan en test med netkabler. Og tro mig: jeg ville virkelig tage de dyre netkabler til mig, hvis tre velgennemførte ABX tests viste at der var noget om det. Jeg har bare ikke set tre af den slags test endnu. Men det er ikke fordi jeg ikke vil overbevises.
Der er mulige forklaringer på at dyre netkabler virker: de kunne fx udstråle mindre støj til øvrigt udstyr. Med signal- og højtalerkabler er der 4 ting, der gælder: L, C og ikke mindst R, og samlekvaliteten. Alt andet er humbug. At nogen fx. taler om retningsbestemte kabler (vi taler vekselstrøm) siger noget om, hvor lavt man sigter for at sælge.
Nogen skifter kabel i deres tonearm. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget mere lyd de kunne få, havde de brugt pengene på en dyr pick-up.
|
|
|
Jamen, det er du da velkommen til at udføre hjemme på dit eget setup. Blindtest kræver at man virkeligt kender sit setup til bunds - jeg kunne indtil jeg skiftede højttalerne ud høre tydelig forskel på højttalerkabler, netkabler, signalkabler og om cd'en var kopieret eller ej. Så blindtest handler i høj grad om at man kender sit setups egenlyd og kan høre når noget i kæden skiftes ud. Sådan en som Kurt von Kubik kender sit setup til fingerspidserne og kan høre alt der udskiftes i kæden . Men jazzman, tag nogle eks. nogle netkabler hjem til demo og prøv dem og kan du ikke høre forskel så bare retur med dem igen  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|