Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nyt højttalerkabel - kan det høres?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 September 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
jazzman skrev:

"Al den snak om fysikens love og dine tunge teorier - glem dem i forbindelse med HiFi"

Nå ja, lad os ty til planetkonstellationer og kaffegrums istedet...

Planetkonstellationen skal man vel ikke kimse ad.  Den er i høj grad betinget af fysikkens love, helt fra den spæde start til nuet, plus en del andre naturvidenskabelige afdelinger.
Hvad kaffegrums angår, har det som affald til trods, fundet ære og værdighed i bekæmpelse af mangt en plage, så dette produkt bør ikke helt negligeres.
Lidt hollisme er vi vel alle underlagt. Hvem kan sige sig fri...?

Mht. kabler generelt, kender vi vel ikke 100% hver en detalje i samspillet mellem elektronikken og kablerne. Fx. er der mig bekendt endnu ikke fremkommet en særdeles skudsikker og fyldestgørende forklaring på årsagssammenhænge vdr. netkablernes indflydelse på lyd og elektronik. Og dette alle fysikkens/elektronikkens  love/opdagelser til trods...Måske ingen har forsøgt fra den rette vinkel endnu.

Mht. kablers tilspilning eller ej. Lån et sprit nyt kabel, og sammenlign med det du har der hjemme. (Det forudsætter naturligvis 100% "lighed" kablerne imellem)..
Prøv med et nyt kabel, som er rengjort med det samme opløsningsmiddel som du bruger på det gamle.Motioner dem begge lidt, og jeg tror næppe du vil kunne pege den ene ud frem for den anden. Efter en times tid burde det være helt umuligt.

Men i øvrigt!
Jeg er meget sikker på, at alle forskelle på kabler, apparater og andet habengut, som nørder kan høre, kan forklares ud fra de naturlove vi allerede kender.
En sund og fornuftig tilgang til problemstillingerne præmieres ofte med lidt ekstra forståelse. Miraklernes tid venter jeg på endnu

Uden at det egentlig skal forurene denne tråd, så prøv at læse de skråsikre udtalelser fra Linn om deres nye Chakra forstærkere.
Til orientering, kanjeg lige oplyse, at den "monolitiske" opbygning der omtales inyhedsbrevet, såmænd blot er en anden benævnelse for opamps- måske poweropamps hvilket betyder, at man kan forvente sig opamplyd fra en sådan fidus, hvilket igen vil sige 100dB eller mere modkobling - tak for mad bøvs!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 September 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
gl.jas skrev:
jazzman skrev:

"Al den snak om fysikens love og dine tunge teorier - glem dem i forbindelse med HiFi"

Nå ja, lad os ty til planetkonstellationer og kaffegrums istedet...

Planetkonstellationen skal man vel ikke kimse ad.  Den er i høj grad betinget af fysikkens love, helt fra den spæde start til nuet, plus en del andre naturvidenskabelige afdelinger.
Hvad kaffegrums angår, har det som affald til trods, fundet ære og værdighed i bekæmpelse af mangt en plage, så dette produkt bør ikke helt negligeres.
Lidt hollisme er vi vel alle underlagt. Hvem kan sige sig fri...?

Mht. kabler generelt, kender vi vel ikke 100% hver en detalje i samspillet mellem elektronikken og kablerne. Fx. er der mig bekendt endnu ikke fremkommet en særdeles skudsikker og fyldestgørende forklaring på årsagssammenhænge vdr. netkablernes indflydelse på lyd og elektronik. Og dette alle fysikkens/elektronikkens  love/opdagelser til trods...Måske ingen har forsøgt fra den rette vinkel endnu.
Måske er dit måske årsagen, men også kun måske!
Hvor starter vi...

Mht. kablers tilspilning eller ej. Lån et sprit nyt kabel, og sammenlign med det du har der hjemme. (Det forudsætter naturligvis 100% "lighed" kablerne imellem)..
Prøv med et nyt kabel, som er rengjort med det samme opløsningsmiddel som du bruger på det gamle.Motioner dem begge lidt, og jeg tror næppe du vil kunne pege den ene ud frem for den anden. Efter en times tid burde det være helt umuligt.
Hvorfor burde det være umuligt? Min erfaring siger, at man bestemt kan høre forskel ved en  sammenligning mellem nyt og "tilspillet". Og det gælder ligeledes med interconnect og i særdeleshed med netkabler...Har du på noget tidspunkt foretaget en sammenligning?
Jeg kender ikke den tekniske forklaring, men at der er hørbar forskel er uomtvisteligt. Det er afprøvet mere end EN gang her på slottet, skal lige tilføjes...

Men i øvrigt!
Jeg er meget sikker på, at alle forskelle på kabler, apparater og andet habengut, som nørder kan høre, kan forklares ud fra de naturlove vi allerede kender.
Som inkarneret naturvidenskabelig baseret hifinørd, med fortid i det fysiske fakultet i Århus, er min indstilling tilsvarende. Men jeg må konstatere at der endu ikke foreligger fyldestgørende forklaring på fx. netkablernes indvirkning! 
Den hørbare er immervæk ganske betydende...

En sund og fornuftig tilgang til problemstillingerne præmieres ofte med lidt ekstra forståelse.Jeg afventer gerne lidt oplysning 

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2005 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Hvorfor burde det være umuligt? Min erfaring siger, at man bestemt kan høre forskel ved en  sammenligning mellem nyt og "tilspillet". Og det gælder ligeledes med interconnect og i særdeleshed med netkabler...Har du på noget tidspunkt foretaget en sammenligning?
Jeg kender ikke den tekniske forklaring, men at der er hørbar forskel er uomtvisteligt. Det er afprøvet mere end EN gang her på slottet, skal lige tilføjes...

Men i øvrigt!
Som inkarneret naturvidenskabelig baseret hifinørd, med fortid i det fysiske fakultet i Århus, er min indstilling tilsvarende. Men jeg må konstatere at der endu ikke foreligger fyldestgørende forklaring på fx. netkablernes indvirkning! 

for at kunne sammenligne et "tilspillet" og nyt kabel burde man jo tilslutte begge, men kun benytte det ene. nok ikke nemt med netkabler, men signal kabler og HT kabler er det muligt.

på den måde fjerner man jo muligheden for at det er stikmontagen der gør forskellen.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

gl.jas skrev:

Men i øvrigt!

for at kunne sammenligne et "tilspillet" og nyt kabel burde man jo tilslutte begge, men kun benytte det ene. nok ikke nemt med netkabler, men signal kabler og HT kabler er det muligt.

på den måde fjerner man jo muligheden for at det er stikmontagen der gør forskellen.

Nej!  stikmontagen er negligibel i denne sammenhænge. Man afprøver a ved velkendt stykke musik, herefter b, og tilbage og retur igen. Så må man for min skyld yde alt det "kaninmassage" man har behov for, resultatet er det samme: Der er forskel.

Når man så er igang, prøver man med a-netkabler på ampen i 1-2 uger. Herefter prøver man ditto b-netkabel(som er nyt forståes) på ampen, og vupti !!  Hvad var lige det der skete  Prøv det.......................

Slutteligt er det min erfaring at der er "mindst forskel" på signalkablerne. Om det skyldes de svage strømme, kan ikke udelukkes...

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 September 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

gl.jas

Jeg er meget enig med det du skriver, der er meget stor forskel på et nyt og gammelt kabel, af helt samme type og model. Jeg har erfaret det ofte, og det gælder selvfølgelig både signal og højtaler kabel, da de erfaringsvis, lydmæssigt har lige stor betydning for et ordentligt resultat.

Jeg mener det er meget vigtigt at lytte som du beskriver det, lytte over længere tid og så skifte ud igen. Men det er jo det som jeg selv så ofte skriver - man kan ikke kaste kabler og grej på og fra i et væk, altså skifte hurtigt efter hinanden og kun lytte kort tid, og så tro man kan danne sig et endegyldigt lytte resultat af tingenes reelle tilstand.
Forhaster man sig ved ddisse hurtig skift, ved man i realiteten ikke hvad det er man lytter til / hører - min påstand er, når tingene har været adskildt og sat sammen igen, spiller det anderledes og skal spille et par timer før det er faldet på plads igen, og derfra kan man så vurdere tingene.
Og netkablerne, ja de er jo også nogle underlige fisk som alt det andet elektronik og strøm halløj.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Sendt: 09 September 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Blot lige et indspark i det med de parvise kabellængder. Lad os sige at elektronerne bevæger sig med mindst 10% af lysets hastighed som er 3e8 m/s (et 3-tal efterfulgt af 8 nuller). Skal vi være rigtig forsigtige så lad os sige 1% - det giver at elektronerne bevæger sig med 3e6 m/s (3 millioner meter i sekundet).

Til sammenligning bevæger lyden sig med ca. 340m/s - her regner jeg med 300m/s fordi det er nemt. Det er et forhold tp 3e6/3e2 = 1e4 - altså 10.000 gange. Det betyder at en at bliver det ene kabel 10 meter længere end det andet vil det give en forsinkelse i lyden fra den ene højtaler som svarer til at du flytter dig så meget at afstanden til den ene højtalere øges med 1mm i forhold til den anden højtaler.

Med andre ord: Glem det! Brug den længde der er nødvendig, og som passer i din stue. Forskellen i modstand ved de to længder er også ubetydelig - insisterer man på at have samme længde skal man bare til at rulle det ene kabel op hvorved man skaber en spole (der sikkert også er ubetydelig ved de relevante frekvenser)....

Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 September 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Milunds konklusion mhp. tidsforskel er rigtig (selvom præmisserne måske ikke helt er det) - men stor forskel i kabellængde kombineret med lav dæmpningsfaktor v. forstærkeren kan give frekvensafvigelser, hvis højttalerens impedans varierer. Noget, som rør-elskere kan snakke med om.

Elektronernes hastighed har intet med strømmens hastighed at gøre. Sidstnævnte er en impuls, der forplanter sig med lysets hastighed. Elektronerne selv bevæger sig kun med ca. 0.1m/s, og da vi snakker vekselstrøm, står de praktisk taget stille!
Kom så og snak om retningsbestemte kabler en gang til!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

bird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 09 September 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Det kunne også være jeg havde glemt at rense mine ører for ørevoks den pågældende dag, eller at mit hår var blevet en smule for langt, og dækkede halvdelen af min øreindgang.

Jeg er selv en hardwarenørd, der har har bakset meget med computere, og har grebet mig selv i at være mere fokuseret på hardware og ydelse, end selve outputtet (eg. spillet). Hvis gameplayet er elendigt, hvad nytter det så at have en perfekt maskine (og ved PC-ydelse kan hastighed og ydelse endda måles, hvilket ikke er tilfældet ved musik/hifi).

Min pointe - lyt til musikken og nyd den. Jeg bliver aldrig en person der vil ofre betydelige summer på kabler, da jeg ikke er overbevist om, at det giver en bedre lyd.

Personligt har jeg netop købt 2,5 kvadrant solid-core installationskabel i kobber, fremstillet i Italien i 2000 meters højde, og endda i trykkammer.

Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 September 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Båt der!

Tjah adskilt og samlet igen, har jeg jo også argumenteret lidt for.
Jeg tror lidt på, at det er microskopiske mekaniske forhold, der påvirker de elektrisk overgange mellem materialerne.
Men tilspilning af selve kablerne, ud over at multikore kabler kan danne overgange mellem korerne internt (og gør det på ny hver gang man roder med dem), tror jeg ikke en dyt på. Og jeg er stensikker på, at ikke et øje vil kunne udpege det gamle fra det nye.
Så et kabel der får lov at sidde helt stille uden signal på i et par dage, side om side med et der bærer signal, burde efter meget kort tid, ikke kunne adskilles fra hverandre lydmæssigt.

Et andet eksempel kunne være et multicore kabel, som har spillet, men hvor alle kontaktflader renses og kablet motioneres. Det bør heller ikke kunne adskilles lydmæssigt fra et nyt kabel af samme slags.

Metallerne som sådan ændrer kun meget langsomt mekanisk karakter pga. galvaniske processer og forurening, det samme kan siges om nedbrydningen af isolationen.

I samme øjeblek man skal fjerne kabler og sætte nye ind, for at sammenligne, så kræver det, at man gør det mange gange, så stik og bøsninger motioneres.

Efterhånden ar jeg gjort den slags en million gange.
F.eks. har jeg 2 helt ens digikabler, hvor jeg så lige valgte at switche imellem dem - holy Tolino en forskel, tilbage igen og igen og igen, det kan ikke gentages.
Når man har gjort det en del gange, er de ganske ens, men ikke nødvendigvis op til deres bedste, der går lidt tid med det.

Alligevel er jeg totalt uenig i, at man skal lade det sidde længe og så evaluere, dernæst skifte og lade det sidde længe og så evaluere. Det er der ikke ret mange mennesker der er i stand til. Hvis man ønsker det, så skal man som det mindste kunne pladsere kablerne evt. via en switchbox, lade dem sidde så længe som ønskeligt, og så dernæst man kan lave instant compare. Alt andet er alt for usikkert, idet mange andre ting kan spille ind. Tør man blot nævne temperatur og luftfugtighed i lytterummet, "state of mind", støj fra omgivelserne både akustisk og elektrisk m.m.m.
Skal man sammenligne så er det on the spot, ellers glem det.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 September 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Elektronernes hastighed har intet med strømmens hastighed at gøre. Sidstnævnte er en impuls, der forplanter sig med lysets hastighed. Elektronerne selv bevæger sig kun med ca. 0.1m/s, og da vi snakker vekselstrøm, står de praktisk taget stille!

Hvis der står lidt DC på udgangen, bliver kablet så efterhånden tykkere i den ene ende?

Kunne man ikke tænke sig at retningsbetemme kablet, fordi nogle elektroner kommer for sent, andre går for tidligt, hvilket kan føre til sammenstød, som så skaber støj?

OK! Spøg til side, retningsbestemthed kan vel kun retfærdiggøres i pseudoballancerede signalkabler og evt. kabler med forskellige typer stik i hver ende.
Som eksempel herpå har jeg et "ampkiller kabel". Det er forsynet med et Furutech Shuko netstik i den ene ende og et RCA Phonostik i den anden.
Det forgyldte Furutech Shuko stik giver lækker sprød knas i én kanal af gangen.
Kablet fås også i en stereo udgave

Det lokale jeg testede om kablet var rigtigt forbundet i, kaldes forresten "ground zero"

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 09 September 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

milund skrev:

Blot lige et indspark i det med de parvise kabellængder. Lad os sige at elektronerne bevæger sig med mindst 10% af lysets hastighed som er 3e8 m/s (et 3-tal efterfulgt af 8 nuller). Skal vi være rigtig forsigtige så lad os sige 1% - det giver at elektronerne bevæger sig med 3e6 m/s (3 millioner meter i sekundet).

Til sammenligning bevæger lyden sig med ca. 340m/s - her regner jeg med 300m/s fordi det er nemt. Det er et forhold tp 3e6/3e2 = 1e4 - altså 10.000 gange. Det betyder at en at bliver det ene kabel 10 meter længere end det andet vil det give en forsinkelse i lyden fra den ene højtaler som svarer til at du flytter dig så meget at afstanden til den ene højtalere øges med 1mm i forhold til den anden højtaler.

Med andre ord: Glem det! Brug den længde der er nødvendig, og som passer i din stue. Forskellen i modstand ved de to længder er også ubetydelig - insisterer man på at have samme længde skal man bare til at rulle det ene kabel op hvorved man skaber en spole (der sikkert også er ubetydelig ved de relevante frekvenser)....

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Sendt: 09 September 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Milunds konklusion mhp. tidsforskel er rigtig (selvom præmisserne måske ikke helt er det) - men stor forskel i kabellængde kombineret med lav dæmpningsfaktor v. forstærkeren kan give frekvensafvigelser, hvis højttalerens impedans varierer. Noget, som rør-elskere kan snakke med om.

Mht præmisserne kan jeg kun sige at, det er længe siden jeg har beskæftiget mig med det, men jeg mente nu også det var præcist nok til at forklare, hvor lidt det betyder. Du har selvfølgelig ret med hensyn til rør-forstærkere... i min verden har en god forstærker udgangsimpedans på højst 0.1 ohm, hvilket typisk indikere at vi snakker om transistor forstærkere. Jeg foretrækker at en forstærker er lavet sådan at den bare spiller uden at lade sig påvirke af de komponenter der omkring den. Det vil sige stor (nok) dæmpningsfaktor og masser af overskud på effektsiden.

En af de ting jeg havde lykkelig glemt - grunden til at jeg snakker om procenter af lyshastighed er at jeg har set en eller anden kabelproducent opgive kablets hastighed i procent af lyshastighed. Havde jeg ikke set det ville jeg også selv mene at det blot var lyshastighed - og i givet fald bliver min konklussion jo 100 gange mere korrekt

Ja, det må de selv om...

Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Båt der!

Men tilspilning af selve kablerne, ud over at multikore kabler kan danne overgange mellem korerne internt (og gør det på ny hver gang man roder med dem), tror jeg ikke en dyt på.

TRO har intet at gøre i denne sammenhænge. Kaffegrums og kattegrus hører hjemme andet sted.

I samme øjeblek man skal fjerne kabler og sætte nye ind, for at sammenligne, så kræver det, at man gør det mange gange, så stik og bøsninger motioneres.

Som tidligere nævnt bør man skifte flere gange mellem a og b, og har man brug for lidt "motion" så tag bare et par ekstra gange...

F.eks. har jeg 2 helt ens digikabler, hvor jeg så lige valgte at switche imellem dem.

Eftersom du kun nævner digikabler, har du åbenbart ikke afprøvet et skifte mellem a og b(ikke switche naturligvis). Prøv det og lad høre....Og prøv endelig netkabler når du er i gang, og lad os se om du stadig TROR

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 September 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Båt der!

Men tilspilning af selve kablerne, ud over at multikore kabler kan danne overgange mellem korerne internt (og gør det på ny hver gang man roder med dem), tror jeg ikke en dyt på.

TRO har intet at gøre i denne sammenhænge. Kaffegrums og kattegrus hører hjemme andet sted.

Som tidligere nævnt bør man skifte flere gange mellem a og b, og har man brug for lidt "motion" så tag bare et par ekstra gange...

F.eks. har jeg 2 helt ens digikabler, hvor jeg så lige valgte at switche imellem dem.

Eftersom du kun nævner digikabler, har du åbenbart ikke afprøvet et skifte mellem a og b(ikke switche naturligvis). Prøv det og lad høre....Og prøv endelig netkabler når du er i gang, og lad os se om du stadig TROR

Jow det var skifte, altså af med det ene og på med det andet.
Og fakta er nok rettere, at jeg er sikker. Tilspilning af ledermateriale og isolation er i min verden noget sludder.
Kontaktflader af alle typer inkl. korer internt - ja! Her er der forskel.

I øvrigt vil jeg da lige tilføje, at man da kan stå på hovedet undervejs, forskellene kan altid forklares ud fra ganske almindelig kendt videnskab. Det eneste det nogen gange kniber med, er overblik over hvad der egentlig kan forårsage fænomenerne.
Men blot at tilskrive dette til uforklarlige sammenhænge og synergier bringer ikke visdom til denne verden.
Der ligger altid et brugbart rationale bag, som bare venter på at blive sat i rette sammenhæng.
Tilspilning af metaller - Nope!
Tilspilning af isolation - Nope!
Galvanisk tilsmudsning af kontakter, hvor der står DC - Ja.
Mikromekaniske ændringer af kontaktflader ved bevægelse - Ja!
Ændringer i intercoreanske  relationer og overgange som følge af mekanisk eller akustiske påvirkninger af kablet - Ja

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 September 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Tilspilning af metaller - Nope! Tilspilning af isolation - Nope!

Båt dær i vinkælderen

Jeg havde sidste år en sjov oplevelse sammen med en udstiller på KT radio's messe.

En kuffertfuld netkawler af egenhændig oprindelse havde fundet vej til et større setup, og de var lige så dugfriske som en pils fra køleskabet. Dog havde de ligget passivt med strøm på natten over.

Erfaringsvis ved jeg, at den primære "tilspilning" tager 12-14 minutter, hvorefter en hel masse ting falder på plads foran én i løbet af ganske få minutter, så udstillerens sunde skepsis tog jeg med et stille, smålummert smil

Og ganske rigtigt. Ca. et halvt minuts tid inde i det tredje stykke musik faldt snorene på plads.

Jeg nåede lige at få sat den tomme kabelkuffert under udstillerens underkæbe inden den ramte gulvet. Well, måske det tykke gulvtæppe havde været lidt at foretrække, fremfor en solid metalkuffert

Det samme er i øvrigt oplevet adskillige gange både før og efter.

Mine signalkawlwer begynder f.eks. først at arte sig efter 5 dage, hvor de inden da lyder rigtig wæmmerligt og indeklemte. Ja, første gang var jeg sq i kælderen efter ukrudtsbrænderen

HT kawlerne tager ca. 180 minutter, sagde stopuret hver gang.

Erfaringsmæssigt kan jeg altså nærmest stille uret efter, hvornår "begivenheden" indtræffer. Og det er uanset om det foregår ude eller hjemme.

Hvodden vil du så lissom forklare dette fænomen, hvis ikke der er tale om tilspilning?

Det skal lige nævnes, at vores tahitianske nabo flyttede for lang tid siden, han havde vidst noget imod ild

Med fredawshilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 September 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

"Hvodden vil du så lissom forklare dette fænomen, hvis ikke der er tale om tilspilning?"

Det er jo hvad vi i den hårde forskning kalder en anekdotisk beretning. Der skal kontrollerede forsøg til, før den slags kan ophøjes til viden på bjerget.

Kan ingen af jer huske stavepladesagen? Masser af svært handicappede, som ikke havde kræfter til at flytte en finger, berettede om overgreb, når pædagogen flyttede deres hænder derhen, hvor pædagogerne "mente" at hånden trak. Desværre var det pædagogerne, der stavede. Verden er fyldt med den slags beretninger - mennesket vil bedrages. Kynisk måske, men ikke desto mindre sandt.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 September 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Tilspilning af metaller - Nope! Tilspilning af isolation - Nope!

Båt dær i vinkælderen

Jeg havde sidste år en sjov oplevelse sammen med en udstiller på KT radio's messe.

En kuffertfuld netkawler af egenhændig oprindelse havde fundet vej til et større setup, og de var lige så dugfriske som en pils fra køleskabet. Dog havde de ligget passivt med strøm på natten over.

Erfaringsvis ved jeg, at den primære "tilspilning" tager 12-14 minutter, hvorefter en hel masse ting falder på plads foran én i løbet af ganske få minutter, så udstillerens sunde skepsis tog jeg med et stille, smålummert smil

Og ganske rigtigt. Ca. et halvt minuts tid inde i det tredje stykke musik faldt snorene på plads.

Jeg nåede lige at få sat den tomme kabelkuffert under udstillerens underkæbe inden den ramte gulvet. Well, måske det tykke gulvtæppe havde været lidt at foretrække, fremfor en solid metalkuffert

Det samme er i øvrigt oplevet adskillige gange både før og efter.

Mine signalkawlwer begynder f.eks. først at arte sig efter 5 dage, hvor de inden da lyder rigtig wæmmerligt og indeklemte. Ja, første gang var jeg sq i kælderen efter ukrudtsbrænderen

HT kawlerne tager ca. 180 minutter, sagde stopuret hver gang.

Erfaringsmæssigt kan jeg altså nærmest stille uret efter, hvornår "begivenheden" indtræffer. Og det er uanset om det foregår ude eller hjemme.

Hvodden vil du så lissom forklare dette fænomen, hvis ikke der er tale om tilspilning?

Det skal lige nævnes, at vores tahitianske nabo flyttede for lang tid siden, han havde vidst noget imod ild

Med fredawshilsen
G&S

Jeg skulle mene, at det kan forklares via kontaktfladerne G&S.
Det er lidt ligesom med fruen på borgen, creme kontakt, ril kontakt og dippedut kontakt, alt har sin lyd forstår du. Synes i øvrigt din er mest charmerende med dupper,når nu sandheden skal frem i lyset.
Mæn og jeg siger det lige igen igen MÆÆHHHHN- ingenting er som den rene skinbarlige, gennemført uhygiejniske og fuldstændigt gennemhumske direkte kontakt.
Nul dikkedarer (OK! lidt måske) men så da næsten 0 dikkedarer er det bedste.

Det med tiden tager i øvrigt til med alderen, men ved siden af det, så mener jeg at kunne sige, at kontakt er der lige med det samme,  nærkontakt tager lidt længere tid - og mere simpelt kan jeg nok ikke forklare det overfor den samlede fynske alderdom

PS!
Det med de 180 minuttermener jeg er totalt ude i sneen, i casa Hubraum går det meget hurtigere, 176 min. er rekorden 

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 September 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Findes der noget snask, man kan smøre på kabelender, så de ikke oxiderer med tiden?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 September 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Findes der noget snask, man kan smøre på kabelender, så de ikke oxiderer med tiden?

Bananmos er suverænt godt til formålet.
Hvis det skal være elektrisk ledende, må du nok ty til loddetin.
VdH siger hans "The solution" gør jobbet, jeg tror knofedt er bedre.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 September 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Bananmos? Ih altså, sp. var seriøst ment. Hvad med Kontak?

http://www.soundorg.com/kontak.php

(med fare for at blive beskyldt for selv at ligge under for voodoo....)

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes