Emne: Nyt højttalerkabel - kan det høres?! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 19 September 2005 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Kurt von Kubik skrev:
A prøwer igen!
Tilspilning af metaller - Nope! Tilspilning af isolation - nope!  |
|
|
Daw-daw i kabelladen hr. Auspufff, Nåååhogdada, har der igen været komzusammen i Flat Earth Society, gnæk-gnæk? Tag i stedet hellere en tur om til hovedstaden sammen med Sürhlingen. Deromme har de sådden en slags klinik, hvor man kan holde Skt. Hans hver eneste aften, året rundt. Eller osse er det stedet, der hedder sådden. Og så er de piller man får efter den gratis frokost også lidt sjovere, end dem i Risskov, specielt hvis man også kan nå at gafle sidemandens før man skal om og prøve dametøj i Illum. Og hvis man er rigtig, rigtig slem, så sørger de også for, at man kommer ordenligt i stødet Nuvelsådasse, nu synes det jo ikke ligefrem at vælte ud med info fra Aarhus Rollator Racing Club, så jeg vil her tillade mig at komme med et mindre skvulp fra den ydre verden: "...Electromigration is the mass transportation of a metal resulting from the momentum transfer between conducting electrons and diffusing metal atoms, and exists where ever current flows through metal wires. This provides another scientific and physical basis for cable conductor break-in effects. (Jim Lloy og David Overhauser: "Electromigration wreaks havoc on IC design", EDN magazine (Electronic Design News), 25 marts, 1998, pp145-148)..." In pørsån har jeg fra andre sammenhænge kendt til begrebet siden ca 1995, andre noget længere, så der er for så vidt ikke noget nyt i det stads. Der er også en interesting artikel på Stereofejl Det interessante vil jo være at vide, hvad der præcist sker, specielt set i lyset af en efterhånden pæn bunke statistisk reference, der vidner om konstaterede lydforandringer over en givet tidsramme. Personligt har jeg nemmerlig efterhånden en ret god idé om, at sandheden ligger et sted midt imellem. Så kom frisk med et bud, hr. Auspufff Med ægte rollatorracinghilsen G&S |
|
|
Båt der! Alt & Sauer!Nice indlæg!Jeg er desværre ikke længere medlem af FES, der var ét af medlemmerne, som så min globus ,så cm3 er persona non grata, på trods af alle hans selverkendte universelle kvaliteter . Men jeg er nyligen blevet optaget i TMIMOGSC, en herreforening med et godt formål, forkortelsen står naturligt nok for den indlysende sanhed: The Moon Is Made Of Green Soft Cheese - hvad ellers? Det der med Skt. Hans hver dag, giver jo fremragende motion til ukrudtsbrænderen. Har de noget ordentligbrænde derovre - ligger det tæt på SA og AV eller hvad? Mht. det der småkravl inde i ledningerne, så har jeg herset lidt med dem der er i mine.Mine tanker lyder lidt i denneher retning.Når man sender ladning gennem en leder, så sker der det sjove, at elektronerne inde i ledningen ligesom giver sig til at arbejde i takt, forestil dig at de sjipper i et langt sjippetov - hopla- hopla osv. De hopper altså lidt på stedet. Alligevel stepper de lidt fremad,men hvad vej er fremad, når det er AC vi kigger på?Ikke desto mindre er der næsten altid lidt DC til stede, som forårsager elektronvandring i lederen. Elektroner fiser afsted i et mildt sagt adstadigt tempo, faktisk er en rolator en ren racer i sammenligning.Elektronvandringen sker gennem hele kredsløbet, som jo skal være sluttet for at virke - man behøver altså ikke slukke alle ubenyttede stikkontakter i huset, for at strømmen ikke skal løbe ud på gulvet - Så på ét eller andet tidspunkt, så er elektronen tilbaws igen hvor den blev født, men det tager altså lidt tid.Sjipperiet inde i lederen fører normalt heller ikke til, at kablerne bliver tykkere i den ene ende end i den anden.Det man måske kunne synes, er nok at de kære små kræ, jo ligesom skal føle sig hjemme først, ligesom de skal finde sammen med nogle andre elektroner de godt kan lide, så der kan opstå sød musik, og måske enda små elektrosiner , eller what do I know?Selvfølgelig kan mine betragtninger vel nærmest kun være subjektive, idet jeg da ikke endnu i hvert tilfælde, har følt det umagen værd at læse atomfysik for at undersøge fænomenet nærmere.Men det forekommer mig også, at de betragtninger der ligger til grund for teorierne om kabel break in også er subjektive.Og når jeg så skal være rigtig møg subjektiv og måske endda subjektiv i anden potens, set ud fra en ren objektiv vinkel, så er det jeg påstår: Kobber og sølv bliver kun ringere og mere sanvset efter det er renset, formet og indgår i et færdigt produkt. Jeg tror simpelthen det er lidt ligesom øl, der er absolut bedst 24 timer efter tapning, herfra går det ned ad bakke.Det var lidt strøtanker fra rolatorbremsen, giv mig en god anledning til at ændre mit synspunkt, f.eks. hvor meget AB hælder du på mig, for at få mig til at sige noget andet? PS!Jeg kanikkefinde det sted hvor der omtales break in i the Essex Echoe. |
|
|
Båt i rødvinslagen!
Nu må Hubraum ikke forvirre ligheden (eller manglen på samme) mellem et billede på væggen af Christopher C's søvej til Indien og så en ægte, uforfalsket globus. Billedet er jo stadig fladt, hvis man lægger det ned på bordet - prøw sæl
Jow-jow, ovenstående er jeg skam helt med på (+ en hel del mere, som vi ikke her skal komme nærmere ind på), men det er jo langt fra det eneste, der foregår i et kawel, ikk'?
Å' så var'ed sådden fra EDN magazine det dær klip var fra, ikke fra Essex Echoe. Husk også på, at selv om de berømte tre bogstaver indgår, betyder det ikke nødvendigvis, at man får noget 5+1
Sådan en lillebittesmule seriøst, så må den logiske følge af dit udsagn nødvendigvis være, at intet kabel besidder nogen former for propreitære egenskaber. Er det dét, du lissom forsøger at mane til forståelse for
Jazzmanden synes jeg efterhånden skylder en forklaring på hvorfor ikke, i stedet for blot hele tiden at sige næææj som en anden husmor, der for tredje gang nægter fatter en ellers velfortjent Arnbitter
Det kunne være ganske huldt, at høre lidt om f.eks. TEM bølger og disses afhængigheder. Bare sådden som en begyndelse... Det kunne også være interessant at høre lidt om phononer, som f.eks. Albert E var inde på for manne, manne, år siden. Jeg mener, gnæk-gnæk, det må da være dækket af det uniforme pensum, ikk'?
Nu da undertegnede rollatorracer har lettet lidt på låget til kagedåsen, kan jazzmanden så ikke finde i sig selv at dele en småkage, hvis ellers gebisset rækker til det???
Og sådden for en ordens skyld; ting som selvbedrag, "vil gerne høre", placebo effekt, etc. er ikke gyldige termer her på borgen. Til gengæld stoles der på specielt egen hørelse udfra den betragtning, at hvis der høres en forskel, så er den ikke nødvendigvis positiv, medmindre den bidrager til et mere troværdigt billede af en ko, der ligner. Sagt på en anden måde, så handler det om, om et komponent kan tegne et billede af en ko, så det ligner. Hvis ikke, så ryger det sq i skralderen. Og det uanset hvor godt det end måtte se ud.
Men det ligger jo til den menneskelige natur at fornægte og afvise det, man ikke umiddelbart forstår eller kender til. De fleste nyopdagelser gøres netop også på et grundlag af enten tilfældigheder (f.eks. oversete parametre i en ellers kontrolleret forsøgsopstilling, der således får et uventet udfald) eller måske endda ved en strittende langemand til den etablerede viden - også kendt som nysgerrighed
En sand naturvidenskabelig holdning må være at foretrække, såfremt vi ønsker fænomenet "tilspilning af kabler" belyst i tilstrækkeligt omfang. Umiddelbar fornægtelse er nemmerlig ikke en døjt bedre end forskellige woodoo tiltag.
Med velopdraget søndagsskolehilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 19 September 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen trut i roekulen .
Du nævner én vigtig ting - eller jeg mener 2 - ud over Arnbitter er der nemlig én ting der osse er vigtig.
Den glemte parameter og den skjulte virkning
Det er noget rigtigt forbistret noget, hvis man tænker forbi en mulig årsag til forskelle i en given opstilling. F.eks. kan man jo tage den betragtning, at et signalkabel skal transmittere et analogt signal fra A til B så vidt det er muligt, uden at påvirke det og hertil beskytte det mod andre udefra kommende påvirkninger. Det ville være logisk at slutte her. Men! og jeg gentager lige MÆÆÆÆÆN! Der er en hage ved det. Apparaterne ser gennem RCA kabler andet end blot signalet. De ser faktisk hinandens stelveje gennem signalkablet. De mærker også hinandens potentiale i forhold til jord, hvilket de tilfældigvis også gør gennem primærsiden af trafoerne og gennem netledningerne. Alle disse forhold skal ligesom udballanceres først. Oven i det snask, kommer så først signalet. Når det så kommer susende, så skal det helst opsluges totalt i modtagerenden. Det er ikke altid tilfældet, idet karakteristisk impedans ikke er standardiseret i RCA ledninger og stik. Derfor kan der godt stå reflektioner i kablet ved ikke hørbare frekvenser. Det er dog nok ikke det allerstørste problem vi ser, men det er der.
I højttalerkabler har vi et andet univers af problemer. Her skal der afsættes effekt i højttaleren og ikke andre steder. Det kræver tværsnit og lav DC modstand at drive højttaleren, men at drive den er ikke nok, man skal også være klar over, at sådan et bæst spytter en hel del energi tilbage til forstærkeren, som den bare skal sluge, også her kræves der tværsnit og lav DC modstand, såfremt forstærkerens udgang kan sluge effekten, i modsat fald kan det sagtens være attraktivt med en høj DC modstand. Kablet skal helst tage hensyn til de magnetiske forhold også, så transmissionen ikke ender med at blive voldsomt induktiv. Store tværsnit med mange korer har også sine problemer, som tråden vist har været inde på. Få men mere massive korer kan bedre forsvares, men også her støder man på det nødvendige kompromis onde ansigt. Kapaciteter er som udgangspunkt heller ikke ønskværdige. Noget helt andet der øger uforudsigeligheden af virkningen af et kabel i et givent system, er højttaler belastningen. Her kan der ikke slås nok på tromme for, at belastningen skal være liniær. alt for ofte ser man amatøragtigt sammenklattede højttalersystemer, som er impedansmæssige katastrofer. Ved snart den ene frekvens løber der store strømme i kablet, mens der typisk omkring delefrekvensen, slet ikke er brug for ret megen effekt - højttaleren spiller af sig selv mao. Moralen ved det kan være, at hvis man tilfører dæmpning i form af en lav udgangsimpedans over et bredt frekvensområde, så har det ikke nødvendigvis samme virkning ude ved højttaleren, hvilket kan få problemerne til at fremstå endnu tydeligere end de ellers ville, når der sættes fornuftige kabler på.
Der er i mine øjne mange steder, hvor man kan komme til at gøre noget forkert, blot fordi man har været for lidt holistisk i sine betragtninger af problemstillingen. Kabler binder systemet sammen, men de gør altså også en hel masse andet, som man ikke nødvendigvis med det samme kan vide. Gode fornuftige kabler kan således meget nemt, få et givent system til at fremstå dårligere rent lydmæssigt end tilsvarende mindre gode kabler kan.
Et sjovt eksempel på det, kunne være Linns HT kabel. Jeg har prøvet det som et biwire kabel. Det er noget af de sjoveste jeg nogensinde er løbet på, for lyden af det kabel er simpelthen så rodet, plump og mudret, at jeg da simpelthen blev forbavset. Det er et grovkoret kobberkabel med en hulens masse PVC rundt om, og sjovt nok synes jeg det lyder som et grovkoret kobberkabel med en hulens masse PVC rundt om. Jeg har prøvet at hive det af set-ups flere gange, og hver gang har resultatet været det samme - det er simpelthen et umuligt kabel. Linn derimod siger det er det der skal bruges - det har fået mig til, at spekulere lidt over, hvordan de mon klarer det med de aktive højttalere, hvor det ikke naturligt indgår? De må lyde ikke så lidt anderledes.
Nå men det jeg gerne lige vil sige er, at hvis man kan høre forskel på kabler, så respekterer jeg sådan set det som OK! Forskellene kan dog ofte være begrundet i noget andet, end at man bare har fundet et godt kabel. For én millionte gang, vil jeg derfor lige nævne indsætningsmetoden igen igen. Prøv at sætte kablet ind i kæden, uden at fjerne noget først. Det giver et godt fingerpeg om hvad der er i vente, uden dog at man på forhånd kan afvise, at kablet netop kan indgå i den sammenhæng man ønsker. Men det er så ikke på basis af egentlig kvalitet, snarere mangel på samme.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 September 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurlumhejsa i kabeltromlen,
En ganske nysselig beskrivelse af de elektriske parametre, må jeg sige!  - Tomos'en fik måske lov at køre for fulde omdrejninger i går?
Vedrørende Eders lidt tvivlsomme eksklusion som medlem af Flat Earth Society, så kan undertegnede tilbyde Eder et prøvemedlemskab i Foreningen af Amatørproktologer i Danmark, i daglig tale FAD (jæs, det var wos, der fandt ud af at bruge gærsvamp til noget fornuftigt: fad-øl). Den sædvanlige reaktion efter det første klubmøde er normalt "sh*t, hvor var det sjovt!"
Jowda, holisme er en nødvendig anskuelsesvinkel, hvis man vil gøre sig håb om gode resultater og observationer. Mens holisme reelt ikke øger antallet af parametre, så øger det bestemt bevidstheden om, hvor mange ting og hvor mange steder, det i virkeligheden kan (og ofte også vil) gå galt.
Linn kablet har jeg desværre ikke været "udsat" for  Men jeg har oplevet noget lignende med nogle andre kawler. Og det er jo bare SÅ grimt at få bekræftet, at et kabel lyder lige så skidt, som konstruktionen antyder. Men heldigvis har vi jo begge osse haft nogle postive, men strengt forbudte oplevelser på området
Nuveldaså, det er dæwlerme blevet spørgetime igen:
"Den skjulte virkning" - er det tømmermænderne, der altid kommer dagen efter for meget Arnbitter?
Med "den glemte parameter", mener du da stelforbindelsens påvirkning af det samlede resultat (lyden), eller hur?
Der blev af undertegnede ghamling også opkastet følgende bold: "...så må den logiske følge af dit udsagn nødvendigvis være, at intet kabel besidder nogen former for propreitære egenskaber?..."
Specielt det sidste synes jeg i al wæmmerlig ubeskedenhed er et ret så væsentligt spørgsmål at stille i denne sammenhæng.
Og hvorfor så det?
Jow, for hvis og såfremt og i fald, at fænomenet "tilspilning af kabler" er ikke-eksisterende, så kan kabler jo heller ikke have nogen egenlyd, da en tilstedeværelse af fænomenet "tilspilning af kabler" netop ville fordre en samtidig tilstedeværelse af egenlyd i et kabel.
Så hwa' ær'et egentlig, der foregår...?
- Har kawler en egenlyd?
- Kan der føres videnskabeligt bevis for, at kabler har en egenlyd og blandt andet derfor skal tilspilles?
- Skal vi i stedet se på også de mekaniske parametre, sammenholdt med de elektriske?
- Eller skyldes hele faldballaden ren og skær individuelle, elektriske egenskaber i et givet kawel?
Med rollatorracinghilsen
G&S
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 September 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Hurlumhejsa i kabeltromlen,
"Den skjulte virkning" - er det tømmermænderne, der altid kommer dagen efter for meget Arnbitter? Godt eksempel G&S. Kunne dog også være de lækre glatte ben man får af, at få rigtig gang i ukrudtsbrænderen . Ret beset er det jo bivirkninger af principperne.
Med "den glemte parameter", mener du da stelforbindelsens påvirkning af det samlede resultat (lyden), eller hur? F.eks. ja, men også det faktum at opamps ofte slet ikke har nogen jævn udgangsimpedans, sammenmed et kabelog en indgang, kunnedet godt være noget snask.
Der blev af undertegnede ghamling også opkastet følgende bold: "...så må den logiske følge af dit udsagn nødvendigvis være, at intet kabel besidder nogen former for propreitære egenskaber?..." Hvis du med proprietære egenskaber mener inkompatibilitet eller et lukket system af en slags, så plejer stikkene da at passe om ikke andet . Men seriøst, så har jeg da hørt kabler bevirke det samme fænomen hver gang. Et godt eksempel er NO, andre kabler gør lige så. Men om det så er kablerne der præcist gør sig gældende eller om defår apparaterne til at opføre sig på en bestemt måde, kan kun afgøres ved sætte ind testen. Men ellers er et kabel generelt set et filter med definerbare flanker i forskellige situationer. Flankerne vil påvirkes af de elektriske egenskaber i de forbundne apparater af længden og omgivelserne. Ud over dette mener jeg ikke, at man kan proppe lyd ind i kabler.
Specielt det sidste synes jeg i al wæmmerlig ubeskedenhed er et ret så væsentligt spørgsmål at stille i denne sammenhæng.
Og hvorfor så det?
Jow, for hvis og såfremt og i fald, at fænomenet "tilspilning af kabler" er ikke-eksisterende, så kan kabler jo heller ikke have nogen egenlyd, da en tilstedeværelse af fænomenet "tilspilning af kabler" netop ville fordre en samtidig tilstedeværelse af egenlyd i et kabel. Hvorfordet da? Er det ikke lidt Arnbitter logik vi her er ude i? Kabler kan da udmærket præstere filtervirkning fra dag 1 til dag 1000. Der kan også opstå resonanser imellem 2 apparater som følge af LC&R, hertil er karakteristisk impedans undertiden vigtig for effektivt at opsluge energien i modtager enden.
Så hwa' ær'et egentlig, der foregår...?
- Har kawler en egenlyd? I form af filtrering - jæb! I form af resonans jæb! I digitalekredsløb som følge af mistilpasning JÆBBER!
- Kan der føres videnskabeligt bevis for, at kabler har en egenlyd og blandt andet derfor skal tilspilles? Hmmm! Monstro?
- Skal vi i stedet se på også de mekaniske parametre, sammenholdt med de elektriske? Tror jeg!
- Eller skyldes hele faldballaden ren og skær individuelle, elektriske egenskaber i et givet kawel? Tror jeg!
Med rollatorracinghilsen G&S
|
|
|
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 19 September 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jazzmanden synes jeg efterhånden skylder en forklaring på hvorfor ikke"
Må jeg høfligst gøre opmærksom på, at jeg IKKE har skrevet eller sagt, at der ikke er forskel på kabler! Jeg HAR sagt, at der er forskel. Og at disse forskelle baserer sig på forskelle i
impedans
induktion
kapacitans (incl. isolationens dielektriske egenskaber)
samlekvalitet (incl. diodevirkning i rådne lodninger, mikrofoni og vaharvi)
Og så har jeg osse sagt, at retningsbestemte kabler ifm. vekselstrøm er det rene nonsens - også selv om der skulle være en lillebitte DC-komponent i signalet.
Så det er ikke fordi kabler ikke kan høres. Dog mener jeg ikke at have hørt nogen audioholikere klage over nye isolatorer på højspændingsmasterne 22km fra deres bolig ;-|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 September 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Må jeg høfligst gøre opmærksom på, at jeg IKKE har skrevet eller sagt, at der ikke er forskel på kabler! Jeg HAR sagt, at der er forskel. Og at disse forskelle baserer sig på forskelle i
impedans
induktion
Og så har jeg osse sagt, at retningsbestemte kabler ifm. vekselstrøm er det rene nonsens - også selv om der skulle være en lillebitte DC-komponent i signalet.
Så det er ikke fordi kabler ikke kan høres. Dog mener jeg ikke at have hørt nogen audioholikere klage over nye isolatorer på højspændingsmasterne 22km fra deres bolig ;-|
|
|
|
* Jeg mener der er endnu en parameter, som godt nok leder hen til én af dem du nævner. Nemlig mekaniske egenskaber, som skal forstås som resonansdæmpning af materialerne. Der er også den ting med geometrien i korerne. Er der tale om multicore kabel, så vil der dannes overgange mellem korerne, fordi den korteste vej gennem et snoet kabel ikke er langs én enkelt kore, men den lige vej. Har den lavest modstand ved den pågældende frekvens, så skifter strømmen kore undervejs. Så er der propagation, som jeg nu ikke tillægger for megen betydning.
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 20 September 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja så ok da. Men netkabler? Altså helt ærligt...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 September 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
ja så ok da. Men netkabler? Altså helt ærligt... |
|
|
Tjah! Man kan prøve om det gør en forskel. Jeg har hørt grej der er helt ligeglad.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 September 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
impedans
induktion
Så det er ikke fordi kabler ikke kan høres. Dog mener jeg ikke at have hørt nogen audioholikere klage over nye isolatorer på højspændingsmasterne 22km fra deres bolig ;-| |
|
|
Halløj hr. jazzman,
Det var skisme ikke min hensigt at træde dig over fusserne.
Men nu jeg alligevel har din opmærksomhed, så vil jeg alligevel og helt beskedent vove den komplet uhyrlige påstand, at såfremt du med din uddannelsesmæssige værktøjskasse havde gravet en smule dybere, så var der nok ikke valgt blot at vade over, hvor gærdet er gravet ned
Dertil skal også udkvababbes, at specielt i punkt 4 rammer du en (desværre) ofte overset parameter. Der kan dæmpes endda ganske megen uønsket vibreren ved en ordentlig terminering.
Kunne dette evt. skyldes, at der er andre parametre, end lige impedans, induktion og kapacitans, som kunne være influerende på lydkvaliteten?
Kunne man tænke sig, at der også er nogle rent mekaniske parametre, som er afgørende, sådden bare måske?
Og hvorfor sidder jeg stadig med en tanke om, at jazzmanden har tilranet sig en flaske Arnbitter, men nægter at dele den med Sürhlingen? (og dét er slemt!)
Med kvantehilsen
G&S
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 22 September 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
jazzman skrev:
|
|
|
Tjah!
Man kan prøve om det gør en forskel. Jeg har hørt grej der er helt ligeglad. |
|
|
....mon ikke det er noget fra Bilka's hylder ?
__________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Hurlumhejsa i kabeltromlen, "Den skjulte virkning" - er det tømmermænderne, der altid kommer dagen efter for meget Arnbitter? Godt eksempel G&S. Kunne dog også være de lækre glatte ben man får af, at få rigtig gang i ukrudtsbrænderen .Ret beset er det jo bivirkninger af principperne.Med "den glemte parameter", mener du da stelforbindelsens påvirkning af det samlede resultat (lyden), eller hur? F.eks. ja, men også det faktum at opamps ofte slet ikke har nogen jævn udgangsimpedans, sammenmed et kabelog en indgang, kunnedet godt være noget snask.Der blev af undertegnede ghamling også opkastet følgende bold: "...så må den logiske følge af dit udsagn nødvendigvis være, at intet kabel besidder nogen former for propreitære egenskaber?..." Hvis du med proprietære egenskaber mener inkompatibilitet eller et lukket system af en slags, så plejer stikkene da at passe om ikke andet .Men seriøst, så har jeg da hørt kabler bevirke det samme fænomen hver gang. Et godt eksempel er NO, andre kabler gør lige så. Men om det så er kablerne der præcist gør sig gældende eller om defår apparaterne til at opføre sig på en bestemt måde, kan kun afgøres ved sætte ind testen.Men ellers er et kabel generelt set et filter med definerbare flanker i forskellige situationer. Flankerne vil påvirkes af de elektriske egenskaber i de forbundne apparater af længden og omgivelserne.Ud over dette mener jeg ikke, at man kan proppe lyd ind i kabler.Specielt det sidste synes jeg i al wæmmerlig ubeskedenhed er et ret så væsentligt spørgsmål at stille i denne sammenhæng. Og hvorfor så det? Jow, for hvis og såfremt og i fald, at fænomenet "tilspilning af kabler" er ikke-eksisterende, så kan kabler jo heller ikke have nogen egenlyd, da en tilstedeværelse af fænomenet "tilspilning af kabler" netop ville fordre en samtidig tilstedeværelse af egenlyd i et kabel. Hvorfordet da? Er det ikke lidt Arnbitter logik vi her er ude i? Kabler kan da udmærket præstere filtervirkning fra dag 1 til dag 1000. Der kan også opstå resonanser imellem 2 apparater som følge af LC&R, hertil er karakteristisk impedans undertiden vigtig for effektivt at opsluge energien i modtager enden.Så hwa' ær'et egentlig, der foregår...? - Har kawler en egenlyd? I form af filtrering - jæb! I form af resonans jæb! I digitalekredsløb som følge af mistilpasning JÆBBER!- Kan der føres videnskabeligt bevis for, at kabler har en egenlyd og blandt andet derfor skal tilspilles? Hmmm! Monstro?- Skal vi i stedet se på også de mekaniske parametre, sammenholdt med de elektriske? Tror jeg!- Eller skyldes hele faldballaden ren og skær individuelle, elektriske egenskaber i et givet kawel? Tror jeg!Med rollatorracinghilsen G&S |
|
|
|
|
|
Daw-daw i Bjæwermosen
Nu synes jeg nok, der springes let og elefant hen over "den glemte parameter" - så: What mener you?
Når jeg taler om, at de samme ting opleves gang efter gang, så mener jeg ikke specifikke elektriske egenskaber ved et kawel - så mener jeg i tilspilningsperioden.
Og bemærk allerwæmmeligst, at "gåseøjnenene" nu er væk. Det har sin årsag, og den vil jeg grundigt belyse i den kommende uges tid, ja jeg vil så
"...Jow, for hvis og såfremt og i fald, at fænomenet "tilspilning af kabler" er ikke-eksisterende, så kan kabler jo heller ikke have nogen egenlyd, da en tilstedeværelse af fænomenet "tilspilning af kabler" netop ville fordre en samtidig tilstedeværelse af egenlyd i et kabel..."
Næh-næj, der er ikke Arnbitter med i spillet her, desværre
Prøw at lade "din indre Archimedes" tygge lidt på den. Det kunne eksempelvis have noget at gøre med, at egenlyd er betinget af faktorer, som er det enkelte kawel specifikt, og som samtidig ændrer på kawlets propreitære egnskaber ved påvirkning af strøm gennem en givet tidsperiode? Båt?
Jeg kan allerydmygst aflæse, at man også i kartoffelkælderen er kommet frem til, at time smearing kan skyldes et utilstrækkeligt kawel interface, yæs?
Og nu kommer det slemme, slemme spørgsmål:
Hvodden i alwhærden kan du på samme tid forene en tro på både en sammenholdt mekanisk og elektrisk synsvinkel, og så en ren elektrisk synsvinkel? Båt?
Nå, og alt sådden noget, nu skal der også være plads til en smule eklatant alvor.
Vi bevæger os på det molekylære niveau, og dette viser, at der er nogle helt specifikke årsager til, at et kawel skal tilspilles. Også et stykke ud over den gængse "religion" på området
Indtil videre har der indover været: En specialist i organisk kemi, en molekylær bilolog (forsker i udlandet), samt en metallurgist (PhD) + diverse ingeniører i familien.
Og de siger dæwlerme allesammen noget, som har en rigtig wæmmerlig fællesnæwner.
Denne fællesnævner kommer jeg ind på i den kommende uges tid eller så, da der er nogle lissom quantum-orienterede ting, der først skal være på plads
Indtil da: god fornøjelse med TILSPILNING AF KABLER!
Med særdeles uopdragen hilsen
G&S
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
jazzman skrev:
|
|
|
Tjah!Man kan prøve om det gør en forskel.Jeg har hørt grej der er helt ligeglad. |
|
|
|
|
|
Howdy Acer,
Jeg kan godt se, hvad du mener, men det er nu ikke helt tilfældet.
Det er typisk grej med en ordentlig konstrueret strømforsyning, der er ligeglad med netkawlet.
Min preamp er f.eks. flintrende ligeglad med, hvilket netkawel den får smækket i måsen - mine power amps er (dog lidt mindre) også.
Synderen er noget bagudsent snavs, sådden lidt ligesom når vi bare skal
Med høflig hilsen
G&S
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Acer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
jazzman skrev:
|
|
|
Tjah!Man kan prøve om det gør en forskel.Jeg har hørt grej der er helt ligeglad. |
|
|
|
|
|
Howdy Acer,
Jeg kan godt se, hvad du mener, men det er nu ikke helt tilfældet.
Det er typisk grej med en ordentlig konstrueret strømforsyning, der er ligeglad med netkawlet.
Min preamp er f.eks. flintrende ligeglad med, hvilket netkawel den får smækket i måsen - mine power amps er (dog lidt mindre) også.
Synderen er noget bagudsent snavs, sådden lidt ligesom når vi bare skal
Med høflig hilsen G&S
|
|
|
hmmm.....det vil sige jo dårligere grej man har jo mere hørbart er en udskiftning af netkablet ?  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 24 September 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som hr von Auspuff nævner på side 7, så er A/B-test ikke optimalt. Kabler skal falde til ro og der kan godt gå dage med det, så det bliver en lang test! 
14 dage er dog, ifølge min ydmyge mening, slet ikke nok til at bedømme kabler og slet ikke helt nye kabler. Jeg bruger normalt et lille kvartal pr. "forbedring"/forsøg; mange plader skal gennemhøres, også de førhen kedelige!
Jeg har aldrig oplevet at alt blev godt, bare en smule bedre! Vejen til "hifi-valhalla" er lang og snoet! 
At kubikken kan høre "gjalden og tænders gnidsel", når anlægget hedder Primare, Nordost, SA og så gudhjælpemig står på spikes er da ingenting. Det kan selv de døve høre! 
Men kan han høre det hvis anlægget hedder (jeg nævner lige noget andet end mit eget anlæg og nok også en del bedre) Musical Fidelity, Nordost og Proac på SD-fødder? Nej han kan ikke og måske han endda blev glædeligt overrasket! Måske!
Nordost er efter min mening blevet markedsført med helt forkert udstyr; SAS-audio og Raidho er heller ikke lige min kop te, pænt sagt!
Propagation eller mangel på samme, er hamrende vigtigt når det gælder impuls-bearbejdning. Det er her at jeg ser Nordost som en klar vinder!
Et kabel ledeevne bliver jo nedsat ved mekanisk påvirkning, så et stabilt mekanisk miljø er værd at udforske! Selv bruger jeg (fattig-ØV) kork-slibeklodser og det batter ved højere lydtryk!
Impedans, induktans og kapicitans i et kabel skal vel, som skrevet mange gange før, medregnes i hele afspillekæden og da vi ikke har helt elektrisk ens afspillekæder, vil den oplevede lyd (objektivt og subjektivt) være forskellig! Gode råd om dette eller hint kabel kan altså ikke bruges til en " "!
Snoet, flettet, fladt, PVC, PE, PTFE, OCC eller ej, cryogenbehandlet, guld, sølv eller kobber er essentielt for et kabels egenlyd. Ligeså kan dårlige stik ødelægge et ellers "fornuftigt" kabel!
Med i mine "beregninger" over ting, som man intet kan gøre ved er: Gravitationen, den stærke og den svage kernekraft og (hold fast) elektromagnetisme! Den stærke kernekraft er alfa og omega for at lave atomer og partikel-spring! Det kunne ikke lade sig gøre i det tidligste univers, grundet baggrundsstrålingen og den dermed meget kraftige elektromagnetisme. Det har så gået nogenlunde med at lave atomer de sidste små 10 milliarder år, men det er måske forklaringen på det mere rolige lydbillede ved brug af skærmede (net)kabler, måske en lille smule da!
Om natten er der mindre baggrundsstråling, da vi ikke modtager så megen solvind. Er det derfor at lyden er bedre i de stille timer?
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
Sendt: 24 September 2005 kl. 05:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians
Helt udmærkede betragtninger, som bringer en bredere forståelse hvis man har prøvet nok og i rigelige mængder - kanon skrevet.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 24 September 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Kabler skal falde til ro"
Måske er det vores ører, der skal falde til ro. Der er ikke andet end temperatur i et kabel til at "falde til ro" og hvis den stiger ved normalt lytteniveau, er impedansen alt for høj.
Åbent sind er godt. Kritisk sans kan heller ikke undværes.
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt sjovt er det at ringe kabler høres med det samme, gode kabler høres sjældent og i særdeleshed kun når de skiftes ud fordi de ikke gav noget løft  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 27 September 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nah; hr Jørgen Toftdahl, mit indlæg kan opdeles i to dele:
1: Generelle betragtninger om anvendt kabel-teori og praksis; dette er et velbelyst område.
2: Generelle betragninger om fysikken bag vores univers; dette område er stort set kun formuleret igennem teser og forslag til "den grandforenede formel" og der er lang vej igen, inden "sandheden" er en realitet!
Note: Man diskuterer stadig protonhenfaldstiden, hvis der overhovedet er noget sådant. Fylder man et kar op med 10^32 protoner og venter et år på at se et protonhenfald (som børnedødelighed) kan man forvente maximum eet henfald og følgelig må protonhenfaldstiden være 10^32år (1 med 32 nuller bagefter), men indtil nu er ingen protonhenfald sket, såeh! Universet er idag 10^10år, så der går et stykke tid endnu!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 September 2005 kl. 06:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daws i tråden og BÅT til Hubraum og jazzmanden
Nu da vejret er ved at blive lidt køligere, og vi alle sidder indefor og skutter os til god musik og cask strength whipsky og/eller slotsaftapninger, er der vel ikke noget, som en beskeden, lille, ganske ubetydelig og komplet uvæsentlig fodnote, der kan varme temperementet op til kogepunktet, wæl?
Jamensådaosse, indledningsvis skal der herfra fremtures med diverse dims om, at siden divergerende og ensrettede folkefærd med iboende kikkertsyn har vovet den statiske og læsterligt løse påstand, at kabler ikke skal tilspilles, har undertegnede lettere aldersanløbne personage i al ubeskedenhed tilladt sig den frihed, at dykke en smule ned i, hvad man indenfor den videnskabelige verden kalder for "cross dressing" - og næææj, Hubraum, det er ikke nu, du skal finde håndjernenene og den nihalede frem
Næmmerli', udover at dække at fænomen, som kan bibringe det enkelte individ nogle personlige glæder af den unævnelige slags  , så dækker begrebet også over en forening af to eller flere videnskabsgrene. Altså der, hvor videnskab(er) for alvor bliver interessant(e).
Dette er ikke lige populært hos alle videnskabsfolk, skal lige siges. Nogle finder desværre, at denne indfaldsvinkel underminerer netop deres videnskabsgren. Dem om deres egen utilstrækkelighed, siger jeg bare
Heldigvis findes der også en del forskere i store sko, som gerne deler deres viden på kryds og tværs, så en velrettet tak til dem - de ved selv, hvem de er.
Nå, mæææn, lidt som forventet, placerer årsagen til benævnte tilspilning sig egentlig ganske nydeligt imellem "Standard Modellen" (modellen, der synes underligt fri for egen tankes ubehagelige kraft, gnæk-gnæk) og så en del andre videnskabsgrene, samt ej at forglemme: Den Sunde Fornuft(TM).
I den forløbne uges tid er der også afventet et tilbagekald fra en af de mest >kapacitante< personer på området, men dette lader vente en smule på sig, grundet travl optagethed med nøjagtigt at placere tidspunktet for Big Bang og den slags ubetydelige småtterier
Derfor en foreløbig, temporær situationsrapport, førend vi kommer helt ned i insektrigets parringsrigdom
På underfundig vis skulle der gåes omtrentligt den omvendte vej, for at finde den relevante info, således at først kom den nødvendige info tilveje, og derefter kunne denne fra flere kilder bekræftes, bl.a. via Indernettet og de nu tilvejebragte stikord.
Nuvel, ikke mere pølsesnak, vi skal ha' svedsken på disken, skal vi:
Allerede i 2002 dokumenterede John Curl via målinger en individuel specifik og samtidig ulineær forvrængning i forskellige kabler. For de sædvanlige tvivlere henvises der til audioasylum.com, hvor der er behørig dokumentation, bl.a. i form af oplagte målekurver. Målingerne blev foretaget indenfor det normalt benyttede område i audiosignaler, 0.03-0.5V, i modsætning til de normalt anvendte målinger ved 1V.
Dette beviser i sig selv, at kabler har en egenlyd.
Og hvorfor så det?
Jow, fordi skal man se helt nøgternt på lyd som begreb, så kommer vi nemmerlig ikke uden om, at hovedkontribunatoren til egenlyd netop er forvrængning, omend vi her taler om relativt små mængder - men de er der skisme, og de giver deres bidrag, hvadenten vi ønsker det, eller ej. Uden nogen former for forvrængning ville alt hifi og andet tilnærmet slemmeri nemmerlig lyde fuldstændig ens, og dét ville jo være rent føj, for ikke at tale om noget fælt pu-ha!
Nuvel, kabler skal som bekendt tilspilles  og årsagen til dette er, at metaller - uanset deres respektive renhed - indeholder bl.a. kulstof i én eller flere former.
Den typiske form for kulstofrester i f.eks. sølv og kobber, er i form af CO2, altså kuldioxid. Andre forbindelser kan også forekomme i variendende mængder.
Når et stykke kabel, f.eks. kobber, tilføres strøm, så vil kulstofatomerne blive tvunget indenfor i kobberets molekylære gitter og dermed lette elektronernes vandring. Altså ganske enkel og go', gammeldaws mekanik - kør nogle cyklister ned, og det bliver straks nemmere, at være billist!
Renheden i lyden bestemmes således blandt andet af, hvor meget "kulsnavs", der måtte være i et givet kabel. Derfor er rent kobber alt andet lige at foretrække.
Og jow, der er en kabelprofessor omme i Holland, der laver kabler af kul. Men det er en helt anden slags kul, end der her er tale om. Derfor!
Men glem alt om renheder over 4N (99.99 pct), da disse for det meste kun er teoretiske, da man i teoretiske modeller arbejder udfra ideelle betingelser - altså ikke "real world" modeller. Spørg blot en teoretisk fysiker
Da dette, båt, nu ligesom, båt, er blevet sat, båt-båt, på plads ;-) så vil undertegnede gnavling gerne føje yderligere til, at hidtil påførte observationer i egen hybel såvel som halvløse rygter ude i samfundet omkring, at kabler skal "gentilspilles", efter at have været aftaget stereotypanlægget i en rum tid, også holder ganske habilt på vandet
Og hvodden' så det?
Jowda, metaller har skam (blandt mange andre ting) den egenskab, at de besidder en propreitær hukommelse. Sagt på en anden måde, så har hvert metal sin egen, molekylære hukommelse, som igen er medbestemmende for metallets opførsel.
Dette har indenfor nanoteknologi været en "hurdle" i en del år, indtil man fandt ud af, at "jamen, så lawer vi sq da bare wores egne metaller, do!" Og det gjorde man så.
Forarbejdet kobber (læs: metal) har eksempelvis en restitution, der aftager omvendt omvendt eksponentielt og med halveringstider derindenfor. Forarbejdningen fra det rå metal er dermed fra naturens hånd reversibel
Sagt på nogenlunde helt almindeligt dansk betyder dette, at i løbet af forholdsvis kort tid vil materialet søge tilbage til sin oprindelige form med en halveringsfaktor over en givet tidsperiode. Men da der i en givet tidsperiode kun nåes halvdelen af vejen og halveringstiden samtidigt er omvendt eksponentiel, så vil den oprindelige form i virkeligheden aldrig kunne genopnåes (dette siger fysikkens love, men mon ikke naturen i sidste ende har en divergerende mening, jvf. Hawking?)
Altså går processen hurtigst i starten, for derefter gradvist at aftage.
Dette hukommelsesnoget indbefatter bl.a. en naturlig rotation af metallets krystaller, som igen fører kulatomerne udaf kobberets molekylegitre, etc. Og sølv er på dette område en lille smule værre end kobber, da det af natur er mere "flydende".
Altså igen taler vi om helt mekaniske ting. Helt lissom når vi med (høflig) henvisning til Jydske Lov gør krav på vores ægteskabelige opfyldelse hver onsdag og lørdag
Dermed også en helt naturlig forklaring på, at kawler kortvarigt skal gentilspilles, efter at de i en periode har været henvist til et hjørne i stuen.
Regulær tilspilning er imidlertid ikke den eneste måde, at få et kawel til at arte sig fornuftigt på.
Der findes på markedet en håndfuld alternativer, der (groft sagt) alle har den samme virkning.
Kabelbrændere er en af dem.
Nu kan undertegnede ghamling af uransagelige årsager godt li' ting, der sådden lissom kan bruges til at brænde andre ting af med. Men det er nu ikke helt det, der her er tale om, selv om blot tanken herom bør kunne gøre selv den mest distancerede amatørpyroman ganske hed i kadaweret
Eksempelvis skal den forskellige virkning af forskellige "kabelbrændere" ses i lyset af, at disse udfører opgaven forskelligt - f.eks. med forskellig strømstyrke. Altså vil resultatet også være individuelt, selv om målet er det samme.
Det nok mest spændende alternativ er kryogenbehandling.
Ved en kryogenbehandling (dyb-dyb-frysning) sker der nemmerlig fysisk nøjagtigt det samme, som der sker ved tilspilning af et kabel, omend den umiddelbare effekt er mere radikal - dvs. grundig, og også hørbart tydeligere. Dog er processen stadig reversibel, jvf. den molekylære hukommelse i metaller, hvorfor virkningen stadig blot er midlertidig. Taler man eksempelvis om kyrogenbehandlet værktøj til specielle formål, så er tidshorisonten før genbehandling typisk omkring 6 måneder, og nogle gange helt nede på 4 måneder eller endda mindre.
Og nu skal vi altså en tur til Omvendtslev: Effekten af kryogenbehandlingen forekommer ikke ved nedfrysningen, som man umiddelbart skulle tro, men derimod ved en kontrolleret optøning - som altså i virkeligheden er en kontrolleret opvarmning fra under -200 grader Celsius, og op til alm. stuetemperatur!
Netop derfor virker såkaldt "udglødning" af metal også, selvom det her kun er en del af forklaringen.
Opvarmning synes derfor at være en væsentlig del af forklaringen, såfremt man medanskuer tidsfaktoren.
Således er der ikke særlig meget "religion" eller mystik i, om kawler skal tilspilles, eller ej - just pure, combined science.
Med andre ord fører alle veje stadig til Rom
Med tilspillet kabelsalathilsen
G&S
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 September 2005 kl. 06:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
hmmm.....det vil sige jo dårligere grej man har jo mere hørbart er en udskiftning af netkablet ?  |
|
|
Høh-høh, ja, som en meget grov tommelfingerregel. Der er nu en del andre faktorer, der også spiller ind, såsom lokale strømforhold o.l.
Men jo, til specielle formål anvendes der en del ressourcer på emnet.
Med høflig morgenhilsen
G&S
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|