| Forfatter |
|
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Min rækkefølge for at finde problemet er:
- Prøv et andet, gerne kobber signalkabel af god kvalitet.
- Prøv en anden CD
- Prøv nogle andre højttalerkabler.
Jeg tror nemlig at problemet opstår i CD'en og forværres af
signalkablet. I MIT's kabler ligger et filter som skal bortfiltrere HF,
det kan måske være synderen hvis komponenterne er gamle.
Held og lykke med at finde problemet......
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Lars37,
Du har for så vidt ret, når du siger at rummet ikke skaber disse S-lyde ... men det kan sagtens få disse til at virke ubehagelige ... hvis rummet er hårdt og udæmpet. Jeg tror også mest på signalkablet ... men man skal da aldrig forsømme, at forbedre akustikken.
SATMIT
|
|
|
Nu har jeg haft rigtig mange setup´s i mit liv, og enkelte havde også en tendens til s-lyde. Min erfaring er den, at de primært skabes i højttaleren (prøv evt. at låne et andet sæt) eller i forstærkeren - især hvis denne er for lille til opgaven. Kabler kan efter min mening kun virke forstærkende på denne tendens, og dette område bør have lavere prioritet i forhold til ht. og forstærker, når du undersøger sagen. Held og lykke i "jagten".
Lars
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke de fleste "bare" skifter deres anlægs komponenter ud!! det koster!.. og ikke alle har "bare" råd til detet!??
Mener ikke at der skulle være noget galt i det setpup, tweakin ikke kan klare!..
Der har været langet ud efter densen forstærkeren!
VRØVL!! ganske fin amp!..
Primare er måske lidt til det lyse, men burde IKKE give skærende ssss lyde
Dalis 9700 diskanter har også været nævnt!.. og som en krass en!??????? åbenbart en der slet ikke ved hvad han snakker om!!!!!.. det er den bestemt langt fra1.. den er lidt afslørende men bestemt ikke lys eller kras på nogen måde! og ISÆR! ikke den modeficerede vers. der anvendes i Diva!.. den er nærmest "tæmmet" lidt på Dalis egen måde, ( og dette ikke ment på nogen negativ måde!..) så jeg vil bestemt udelukke denne samt resten af højtaleren..
Kimber kabler bør nu nok udskiftes til noget kobber med en letter blød klang der undertrykker disse tendenser! men på en pen måde uden at ørekægge opløsning og detaljering samt dynamik!..
( her har du lidt af en opgave! god fornøjelse!! )
Højtalerene skal væk fra spikes og monteres på noget absorberende HÅRD!! gummi materiale, noget lignende det traktor dæk eller transport bånd laves af!.. det har jeg ( vi ) gode erfaringer med. ( bruger selv noget der er til at ligge mellem tunge beton ellementer.
Gulvtæppe (r) foran højtalerne kan hjælpe betragteligt, og måske være nok i sig selv!??
Jord forbindelse og andre mindre tweaks tror jeg ikk gør det store her!.. andet end at generelt forbedre enkelte parametre.. ( hvilket jo ikke er så ringe endda!!)
Prøv disse enkle ting før du begynder at tænke på at købe nyt grej!..
Hjælper intet af det?!.. well.. så start med cd. og arbejd vidre der fra..
Men jeg tvivler på det skulle være nødvendigt!..
mvh
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars37
Det er muligt, men alle setup gengiver jo s-lyde der findes på pladerne... Kunsten er vel at holde dem på det korrekte niveau ....
Det sker som du siger, at disse stammer fra højttalerne, og det kan da også være tilfældet her ... jeg synes dog primært det er et problem med metal-membraner. Som KVK også siger, så er det en afslørende højttaler ... og det er både godt og ondt alt efter temperament. Hvis jeg læser om noget udstyr at det er afslørende ... så er jeg straks på vagt, idet dette ofte vil betyde, at imperfektioner i det øvrige udstyr bliver afsløret nådesløst, ligesom dårlige indspilninger, går fra at være dårlige til hæslige! Så kan du så udlægge det som at det er en dårlig højttaler det er sådan set også ok, men når selv dens tilhængere siegr at den er afslørende ... ja så er der jo ligesom problemer i farvandet ... hvis man ikke kan li at høre "hele sandheden" på de dårlige indspilninger.
Grunden til at jeg foreslår de andre ting er at det vel i sidste ende er billigere at skifte et kabel eller rette op på akustikken, end det er at skifte forstærker, højttalere eller andet udstyr.
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Lars37
Det er muligt, men alle setup gengiver jo s-lyde der findes på pladerne... Kunsten er vel at holde dem på det korrekte niveau ....
Det sker som du siger, at disse stammer fra højttalerne, og det kan da også være tilfældet her ... jeg synes dog primært det er et problem med metal-membraner. Som KVK også siger, så er det en afslørende højttaler ... og det er både godt og ondt alt efter temperament. Hvis jeg læser om noget udstyr at det er afslørende ... så er jeg straks på vagt, idet dette ofte vil betyde, at imperfektioner i det øvrige udstyr bliver afsløret nådesløst, ligesom dårlige indspilninger, går fra at være dårlige til hæslige! Så kan du så udlægge det som at det er en dårlig højttaler det er sådan set også ok, men når selv dens tilhængere siegr at den er afslørende ... ja så er der jo ligesom problemer i farvandet ... hvis man ikke kan li at høre "hele sandheden" på de dårlige indspilninger.
Grunden til at jeg foreslår de andre ting er at det vel i sidste ende er billigere at skifte et kabel eller rette op på akustikken, end det er at skifte forstærker, højttalere eller andet udstyr.
SATMIT
|
|
|
Om manden vil udskifte dele af sit anlæg, er jeg egentlig ligeglad med. Først og fremmest er det vel relevant at finde årsagen til problemerne. Her er det bedste sted at starte ved ht. og forstærker. Mange butikker tilbyder, at man kan låne grej ved dem. Denne mulighed kunne han så starte med - den er typisk gratis 
Lars
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Om manden vil udskifte dele af sit anlæg, er jeg egentlig ligeglad med. Først og fremmest er det vel relevant at finde årsagen til problemerne. Her er det bedste sted at starte ved ht. og forstærker. Mange butikker tilbyder, at man kan låne grej ved dem. Denne mulighed kunne han så starte med - den er typisk gratis 
Lars |
|
|
HT og forstærker? Nej det er ikke rigtigt. Det første man skal finde ud af er, om andre har samme problem med den pågældende HT. Derefter skal man finde ud af hvad man gør anderledes. Spikes duer ikke, så hvis de er på, så skal den ned fra dem. Det får ikke sibillancen på plads, det skal findes i elektronikken/kablerne. Så er det bare at gå systematisk til værks. Alternativet er en ulden højttaler eller måske du kunne bruge din metode, det med at sprænge én af dine granater på badeværelset for ham, så er problemet løst én gang for alle.
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
På nær det med håndgranaten, så tror jeg faktisk ikke, at vi denne gang er så totalt uenige, kære knallertdreng. Dejligt at høre, at du er ved at komme til fornuft - der er altså håb...
Lars
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke helt den holder kubik. Lars har altså fat i noget af det rigtige.
1. tendensen til s. stammer primært fra ht. Kik på hten frem for elektronikken i første omgang.
2. En 9700 er altså mere hidsig i det end en 9300, og kan ikke sige sig fri for nogle unoder. Den har bare nogle åbenlyse andre kvaliteter. Implementeringen af den 9700 er rigtig god i den Dali serie.
Jeg foretrækker nu en 9700 frem for 9300 (en 9000) men har været nød til at skifte delefilter kondensatorer ud fra nogle højkvalitets polybåt, til Jensen olie. I en 3ordens (med impedans korrektion), virker det. Det burde sælges som byggesæt sammen 
Så vidt jeg husker sidder der i øvrigt en 9300 i den mahler - så kan der jo anvendes 1 ordens. En 9700 skal altså op i en 3er, og ikke sidde lavere end 2800, og efter min vurdering have impedanskorrektion. Og så de p***e store Jensen delefilter sager på.
Alt det fis med kabler betyder nul og niks ift. ændring af kondensatorerne til diskanten.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjesa Kramer!
Det er jeg ikke enig i. Det kan komme derfra, men 9700 har det ikke. En 9700 gengiver langt strammere end en 9300, som jeg i øvrigt finder decideret glat. Den kører jo også i en oliesuppedas, som skal og må forhindre opløsning, det er som mekaniske FET´s.
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
nikolajb skrev:
Gah, jeg er ved at blive sindssyg.
Efter at det gamle anlæg blev stjålet og jeg er flyttet har jeg stykket mig et nyt sammen. Og det lyder egentlig meget godt... udover at der er noget irriterende hvislen på vokaler - primært s'er.
Er der nogen, som kan hjælpe mig med at lokalisere og løse problemet?
Hardware:
cd: Primare D20
forstærker: Densen DM-10
højttalere: Dali Grand Diva
signalkabel: Kimber KCAG
højttalerkabel: MIT Terminator 2 sw
Jeg har prøvet at dreje højttalerne og flytte dem længere ind i rummet, uden at det ændrede noget. Derudover har jeg forsøgt mig med et andet (ringere) signalkabel, men det hjalp heller ikke noget.
Rummet kan ikke helt udelukkes, men der er alligevel en del oppe på væggene efterhånden.
Hvad ellers?
Alle komponenter er købt brugt, men ingen havde lignende problemer ved køb.
Nåja, jeg har også forsøgt mig med en gang øre-rens. Det har desværre heller ikke hjulpet :( |
|
|
Davs i stuen nikolajb!
Jeg ville nok selv starte med at kigge på kablerne i denne rækkefølge: Højttalerkabler, signalkabler og netkabler.
Jeg er nemlig 99 pct sikker på, at det er kablerne, der er problemet
Dit øvrige setup burde ikke give problemer, og som du også selv er inde på, så var der jo ikke nogen problemer ved købet.
Prøv at skifte kablerne ét af gangen, så får du også et brugbart indtryk af, præcis hvor problemet kan være.
En blanding af visse sølv- og kobberkabler kan også give de nævnte problemer.
Med torsdagshilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali har i mange år vidst at at kvalitet i delefilteret var afgørende for lyden. Nu er selv b&w ved at finde ud af, at der også er et behov for enkle men gode dele her. Der har vel meldt sig en vis form for lyttetræthed eller træthed generelt hos bw lytterne. Det kan man ikke fortænke dem i. Hårde domer med bipolare lytter foran. Mums. Stadigvæk er polyprut ikke det bedste klangmæssigt til en 9700,- den fortjener bedre - også på mange andre leder, for at gøre den mere kropslig i de lave frekvenser. Olie i filtret men ikke i diskanten. Tak - det er jo bare at prøve - og se om det passer ens smag ?
Så kan man bede så meget man vil til sine kabelguder og ringe nok så meget med forskellige klokker - det hjælper måske et ½ år :), og plejer ens indbyggede opgraderingsnarkoman...
|
| Til top |
|
| |
nikolajb Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen, endnu en gang. Jeg er ved at komme frem til, at
højttalerne bærer en stor del af skylden, og går og overvejer, om de
skal udskiftes.
Jeg har prøvet at køre lyden gennem min Cambridge ISO-magic DAC, både
med Kimber-kablet og et gammelt Cambridge Arctic kabel. Her var
problemet nærmest værre - og DAC'en kan I altså ikke beskylde for at
være skinger :)
Når problemet er det samme med Cambridge-kablet og Kimber-kablet tror
jeg heller ikke, at Kimberen kan udråbes som synder - førstnævnte er et
ringe kabel, men det er ikke et sølv-kabel :). Men det kan da være, at
et andet kabel vil mindske problemet.
Det bringer mig så til forstærker og højttaler. Alt tyder på, at det
"rigtige" at gøre vil være at udskifte Divaerne. Problemet er bare, at
det er forbandet bøvlet, og at jeg - udover deres læspen - er glad for
dem. Så jeg lurer lidt på, om den smarte løsning er en "blødere"
forstærker. Måske en gammel Holfi? Eller har I andre bud?
Endnu engang tak for hjælpen, selvom "den nemme løsning" desværre ikke dukkede op :)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din oplevelse vil jeg faktisk mene viser S-lydende opstår før DAC'en dvs. CD'en/drevet. En bedre/mere afslørende DAC vil slippe flere unoder igennem, således højttaleren blot spiller det den får besked på (i dette tilfælde irriterende s-lyde).
Hvis højttaleren tilgengæld havde samme S-lyde uanset udstyret foran var det givet højttaleren der ville være synderen.
Hvis du mener DAC'en kan udelukkes må det være drevet i CD'en der er synderen. Kombinationen kan dog stadig være med til at fremhæve problematikken, men umiddelbart ville jeg se på CD/Drev.
|
| Til top |
|
| |
nikolajb Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg kørte gennem DAC'en var det med en helt anden signal-kilde.
Desuden mener jeg, at DAC'en i Primaren er bedre end den eksterne
Cambridge DAC.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i øvrigt hørt Diva'erne spille med Aragon Palladium ægte blancerede monoblokke og tilhørende forforstærker. Det lød forbandet god.
En anden god oplevelse har været med TACT og rumkorrektion, det var ligeldes en utrolig flot gengivelse af materialet.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
nikolajb skrev:
| Da jeg kørte gennem DAC'en var det med en helt anden signal-kilde. Desuden mener jeg, at DAC'en i Primaren er bedre end den eksterne Cambridge DAC. |
|
|
Ok var ikke klar over signalkilden blev ændret, dte ændre dog stadig ikke ved min konklusion. Højttaleren skifter tydelig klang når signalkilden ændres, og dette opfatter jeg som en positiv egenskab ved højttaleren (hvis man kan lide monitoregenskaber).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
nikolajb skrev:
Tak for hjælpen, endnu en gang. Jeg er ved at komme frem til, at højttalerne bærer en stor del af skylden, og går og overvejer, om de skal udskiftes.
Jeg har prøvet at køre lyden gennem min Cambridge ISO-magic DAC, både med Kimber-kablet og et gammelt Cambridge Arctic kabel. Her var problemet nærmest værre - og DAC'en kan I altså ikke beskylde for at være skinger :)
Når problemet er det samme med Cambridge-kablet og Kimber-kablet tror jeg heller ikke, at Kimberen kan udråbes som synder - førstnævnte er et ringe kabel, men det er ikke et sølv-kabel :). Men det kan da være, at et andet kabel vil mindske problemet.
Det bringer mig så til forstærker og højttaler. Alt tyder på, at det "rigtige" at gøre vil være at udskifte Divaerne. Problemet er bare, at det er forbandet bøvlet, og at jeg - udover deres læspen - er glad for dem. Så jeg lurer lidt på, om den smarte løsning er en "blødere" forstærker. Måske en gammel Holfi? Eller har I andre bud?
Endnu engang tak for hjælpen, selvom "den nemme løsning" desværre ikke dukkede op :)
|
|
|
Tak skal du have! Cambridge DACérne er nok noget af det værste digitale isenkram verden endnu har set. Dem må du ikke bruge til at vurdere en Diva. Den befinder sig i en noget anden liga end det.
|
| Til top |
|
| |
nikolajb Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Ok var ikke klar over signalkilden blev ændret, dte ændre dog stadig
ikke ved min konklusion. Højttaleren skifter tydelig klang når
signalkilden ændres, og dette opfatter jeg som en positiv egenskab ved
højttaleren (hvis man kan lide monitoregenskaber). |
|
|
Æh, jeg tror at vi taler forbi hinanden. Problemet var jo det samme
(fortsat hvislen) selvom jeg skiftede signal-kilden ud. Ergo kan
problemet ikke (udelukkende) skyldes den ene signal-kilde. Enten den
ene, eller dem begge to.
|
| Til top |
|
| |
nikolajb Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Tak skal du have! Cambridge DACérne er
nok noget af det værste digitale isenkram verden endnu har set. Dem må
du ikke bruge til at vurdere en Diva. Den befinder sig i en noget anden liga end det.
|
|
|
Den umiddelbare kvalitet har ikke noget med sagen at gøre. Der var
nogle stykker, som beskyldte Primaren for at være skinger og årsagen
til problemet. Derfor satte jeg en anden signal-kilde til, som er alt
andet en skinger. Og problemet var det samme.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 20 Februar 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=kramer71]
Jeg synes ikke helt den holder kubik. Lars har altså fat i noget af det rigtige.
1. tendensen til s. stammer primært fra ht. Kik på hten frem for elektronikken i første omgang.
Wrong!!!
2. En 9700 er altså mere hidsig i det end en 9300, og kan ikke sige sig fri for nogle unoder. Den har bare nogle åbenlyse andre kvaliteter. Implementeringen af den 9700 er rigtig god i den Dali serie.
9700 er bestemt ikke hidsig!.. den er blot mere vel opløst og frekvens udstrakt end 9300 og derfor lidt mere afslørende! men hidsig!? NEJ!
Jeg foretrækker nu en 9700 frem for 9300 (en 9000) men har været nød til at skifte delefilter kondensatorer ud fra nogle højkvalitets polybåt, til Jensen olie. I en 3ordens (med impedans korrektion), virker det. Det burde sælges som byggesæt sammen 
Hvad angår kondensatore ( samt modstande) har du lidt ret i! samme gælder kabelføring internt! her er den ganske afslørende og derfor kritisk og følsom her for! ( der er dog gode poly der IKKE! er hidsige eller skarpe i lyden! ) jeg selv anvender M-Cap Supreme silver/oil.
Der behøves ingen impedansk korektion af nogenart med mindre man bruger 1 orden!.. ( hvilket ikke anbefales!) den fungere ganske fornemt med et relativ simpelt 2 ordens LR. filter!
Så vidt jeg husker sidder der i øvrigt en 9300 i den mahler - så kan der jo anvendes 1 ordens. En 9700 skal altså op i en 3er, og ikke sidde lavere end 2800, og efter min vurdering have impedanskorrektion. Og så de p***e store Jensen delefilter sager på.
2800 Hz. er alt for højt medmindre man anvender en 4" eller mindre til mid.!! det går ikke godt at dele så højt til de fleste 5 &6½"
9700 har det helt fint og spiller uproblemetisk og uden at blive presset eller lyde klemt på nogen måde helt ned til 2kHz. optimalt er dog omkring 2,5 kHz. og her kan de flsete gode 5 & 6½" være nogenlunde med!
Deler selv ved 2,2 kHz. og det går fint!..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |