Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: forbandede s-lyde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ktornbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

ang. s lyde nu er der nok nogle der bliver sure på mig men helt ærlig dali grand om det er den ene eller den anden variant du inviterer selv dine slyde ind i din stue. jeg har ikke hørt et eneste sæt dali grand der har spillet musik den er hård i lyden og en kedelig bas. efter min mening har dali ikke kunnet lave en ordentlig high end højtaler imellem dali 40 og euphopia men hvis du vil ha løst dit problem sælg dem og køb et par elektrostater og du er ud over dit problem der er flere sæt til salg i den lidt billigere ende under 12000-18000 kr.

ktornbo

Til top Vis ktornbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ktornbo

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
[QUOTE=kramer71]

Jeg synes ikke helt den holder kubik. Lars har altså fat i noget af det rigtige.

1. tendensen til s. stammer primært fra ht. Kik på hten frem for elektronikken i første omgang.

Wrong!!!

S og T lyde der ikke hænger naturligt sammen med den mund de forlod er forårsaget af fase/niveau-fejl, og dem finder men oftest i højttalere

2. En 9700 er altså mere hidsig i det end en 9300, og kan ikke sige sig fri for nogle unoder.  Den har bare nogle åbenlyse andre kvaliteter. Implementeringen af den 9700 er rigtig god i den Dali serie.

9700 er bestemt ikke hidsig!.. den er blot mere vel opløst og frekvens udstrakt end 9300 og derfor lidt mere afslørende! men hidsig!? NEJ!

Gu fanden er den hidsig, det fremgår ligefrem af databladet. Det hedder kunstig luft i toppen og indbygges med overlæg

Jeg foretrækker nu en 9700 frem for 9300 (en 9000) men har været nød til at skifte delefilter kondensatorer ud fra nogle højkvalitets polybåt, til Jensen olie. I en 3ordens (med impedans korrektion), virker det. Det burde sælges som byggesæt sammen 

Øh ! 9000 og 9300 er ikke den samme enhed, eller er det en formulerinsfejl

Hvad angår kondensatore ( samt modstande) har du lidt ret i! samme gælder kabelføring internt! her er den ganske afslørende og derfor kritisk og følsom her for! ( der er dog gode poly der IKKE! er hidsige eller skarpe i lyden! )  jeg selv anvender M-Cap Supreme silver/oil.

Der behøves ingen impedansk korektion af nogenart med mindre man bruger 1 orden!.. ( hvilket ikke anbefales!)  den fungere ganske fornemt med et relativ simpelt 2 ordens LR. filter!

Alle enheder skal impedanskorrigeres. Det andet er en gang fedtspilleri for lagkageartister 

Så vidt jeg husker sidder der i øvrigt en 9300 i den mahler - så kan der jo anvendes 1 ordens. En 9700 skal altså op i en 3er, og ikke sidde lavere end 2800, og efter min vurdering have impedanskorrektion. Og så de p***e store Jensen delefilter sager på.

97'erens problemer er opefter. Nedefter skal den impedanskorrigeres "efter bogen" så kan den godt deles omkring 2k uden problemer

2800 Hz. er alt for højt medmindre man anvender en 4" eller mindre til mid.!!  det går ikke godt at dele så højt til de fleste 5 &6½"

9700 har det helt fint og spiller uproblemetisk og uden at blive presset eller lyde klemt på nogen måde helt ned til 2kHz.  optimalt er dog omkring 2,5 kHz.  og her kan de flsete gode 5 & 6½" være nogenlunde med!

Deler selv ved 2,2 kHz. og det går fint!..

mvh.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft Divaen i en små 3 år, før jeg skiftede til Duelunds, og jeg har ikke syntes at diskanten var skarp og hidsig. Niveauet er lidt for højt i den øverste diskant, men det blev klaret med et enkelt eller to blad toilet papir. Det har mange højttalere godt af.

En højttalerenhed der i mine øre er skarp og hidsig er Focals berylium diskant.

Et par tykke sokker i de to basporte er også godt.

Prøv at låne et andet signalkabel. Det kan være at det er løsningen for dig.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Ja, man kan også bare vende højttaleren på hovedet så diskanten kommer nedest, det vil givet tage de værste s- lyde.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

ktornbo skrev:

ang. s lyde nu er der nok nogle der bliver sure på mig men helt ærlig dali grand om det er den ene eller den anden variant du inviterer selv dine slyde ind i din stue. jeg har ikke hørt et eneste sæt dali grand der har spillet musik den er hård i lyden og en kedelig bas. efter min mening har dali ikke kunnet lave en ordentlig high end højtaler imellem dali 40 og euphopia men hvis du vil ha løst dit problem sælg dem og køb et par elektrostater og du er ud over dit problem der er flere sæt til salg i den lidt billigere ende under 12000-18000 kr.

ktornbo

Så sandt som det er sagt. Det har vrimlet med en masse skrammel af ht. fra Dali efter de glade 80ér, hvor de producerede fremragende ht. som 7´og 40´. Så kom vi ind i 90érne, hvor jeg i flæng tænker tilbage på Grand serien (føj for pokker med den diskantDead), Skyline (model 1000 og 2000, hvor jeg hørte 2000, som er et godt bud på dem ringeste ht., der er lavet i historien - føjDead) eller Dacapo med folieideen, som jeg stadigvæk kan tænke tilbage på med et stort grin LOL.  De nye serier som Helicon eller Euphonia - er man atter tilbage på rette spor. Der er håb for gode gamle Dali...Smile

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Fresko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nu er det nok ikke lige så tit at jeg decideret lytter efter fejl i musikken, eller er det bare fordi mine 9300 er nogle taknemmelige enheder... men hvis jeg gerne vil opleve de generende s-lyde der forekommer, er der så noget musik der kan anbefales til formålet?

Gerne hvor optagelsen er så ringe at ssss-lydene skal være der, og noget musik der stiller lidt krav til ens grej

Til top Vis Fresko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fresko

ktornbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

det er rart at jeg ikke er den eneste med den holdning at dali lavede noget skrammel i halvfemserne, jeg har selv eget et par dali 400 jeg lider i dag  tinitus efter mit bekendskab med dem .

så jeg er også glad for at jeg i dag igen kan købe mig et sæt dali højttalere der kan gengi høje toner uden at jeg skal bruge høreværn.

så hvis du vil undgå dine slyde skift dine højttalere ud til nogle firser dali eller køb nogle fra år 2003 og fremefter og lad en anden overtage problemet det gjorde jeg med mine dali 400. så du ikke skal bekymre dig om dine forbandede slyde for lige meget hvad du gør VIL DE ALTID VÆRE DER MED DINE DIVAER

Til top Vis ktornbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ktornbo

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Så sandt som det er sagt. Det har vrimlet med en masse skrammel af ht. fra Dali efter de glade 80ér, hvor de producerede fremragende ht. som 7´og 40´. Så kom vi ind i 90érne, hvor jeg i flæng tænker tilbage på Grand serien (føj for pokker med den diskantDead), Skyline (model 1000 og 2000, hvor jeg hørte 2000, som er et godt bud på dem ringeste ht., der er lavet i historien - føjDead) eller Dacapo med folieideen, som jeg stadigvæk kan tænke tilbage på med et stort grin LOL.  De nye serier som Helicon eller Euphonia - er man atter tilbage på rette spor. Der er håb for gode gamle Dali...Smile

Lars

Tjuhej von Scheissehauer!

Lang tid siden jeg læs på dig .
Det er da nogle frygteligt fine, sårbare og sensitive blomkål du har siddende der på siden af roen .
Du nævner en lang stribe Dali HTér, som du ikke kan lide.
Det er jo da rart med en mand der tager stilling til tingene. Så ved man da hvor du har ørerne siddende .
De 2 første vil jeg ikke kommentere, ud over at det var i særklasse de billigste højttalere i denne verden med det i særklasse dyreste opbud af enheder for den tid. Je mener Dali 7 kostede ca. 2.000 kr. pr. stk og selv en mellemstor HT fabrikant, skulle betale ca. 1.500 kr. for enhederne i indkøb, det var jo tider dengang. Synd et var klubben der gjorde det hva´?

MHT til Skyline HTén, så har jeg ikke sådan én, jeg har aldrig haft sådan én og jeg får aldrig sådan én. Men at du overhovedet ikke har opdaget, hvad det er den kan, som i øvrigt er ganske usædvanligt, anser jeg som en følge af din heroiske dåd i 44, hvor lunten desværre var så kort, at du måtte æde 722dB lydtryk på 4 m afstand, kun beskyttet af et bundt persille i hvert øre. Jeg er ganske enkelt stadig imoneret over dit mod von Scheissenhauer - bukke - bukke.
Dacapo kender jeg slet ikke, måske det er en fejl, men jeg mener den blev bygget af et par gutter, som fik en artikel i HF, hvor så Lyngdorff fik gang i en produktion i slutfirserne engang.
MHT diskanten i Grand, så kan både jeg og adskillige dusin andre forsikre dig, at det nok mere er den korte lunte end det er SS diskanten, som i øvrigt slet ikke er en 9700, men en specielt lavet enhed.
Den har definitivt aldrig haft det problem med s- lydene, som du skriver om. Ssssssss lydene lyder jo også som en lunte med fut i, så måske det er et traume af en slags von Scheissenhauer, det må vi da have undersøgt.
Vi kan jo ikke have dig til at rende og kløjs vel?

PS!
Jeg mener at Mikke har sagt, at man blot bør angribe problemet rektalt, så skulle det være helt overstået.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

ktornbo skrev:

det er rart at jeg ikke er den eneste med den holdning at dali lavede noget skrammel i halvfemserne, jeg har selv eget et par dali 400 jeg lider i dag  tinitus efter mit bekendskab med dem .

så jeg er også glad for at jeg i dag igen kan købe mig et sæt dali højttalere der kan gengi høje toner uden at jeg skal bruge høreværn.

så hvis du vil undgå dine slyde skift dine højttalere ud til nogle firser dali eller køb nogle fra år 2003 og fremefter og lad en anden overtage problemet det gjorde jeg med mine dali 400. så du ikke skal bekymre dig om dine forbandede slyde for lige meget hvad du gør VIL DE ALTID VÆRE DER MED DINE DIVAER

Passer ikke dummy!
Jeg er bange for, at du spiller på en omgang elektronik, som der burde ørles lidt mere i.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Fresko skrev:

Hejsa

Nu er det nok ikke lige så tit at jeg decideret lytter efter fejl i musikken, eller er det bare fordi mine 9300 er nogle taknemmelige enheder... men hvis jeg gerne vil opleve de generende s-lyde der forekommer, er der så noget musik der kan anbefales til formålet?

Gerne hvor optagelsen er så ringe at ssss-lydene skal være der, og noget musik der stiller lidt krav til ens grej

Allerværst af alt er kor.
Mozarts requiem anbefales.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kender også et bredt udvalg af Dali gennem tiden.

Dali 7 og 40 hører absolut ikke til mine favoritter. Især er Dali 7 en af de mest farvende højttalere der er kommet fra Dali. 40'erne var imponerende og man fik rigtig meget for pengene. Men prøv lige at sidde foran den højttaler og så rejs dig op.

Alt sker mere eller mindre i et vindue på 50 cm. i højden.

Dali Skyline har jeg kun de bedste erfaringer med, omend de er sparsomme. En egoisthøjttaler der dog kan kvittere med et åbent og stort lydbillede.

Dali 300, 350, 400, 450 er alle rigtig gode højttaler. Der var ikke så mange eller store enheder som forgængerne. Tilgengæld lød de godt.

Dali Gand har 3 meget forskellige højttalere, der hver især er rigtigt fine. Den lille Coupé har dog en lidt svulstig bas der kan genere i længden (her er 300 serion faktisk mere korrekt), Diva'en er den ultimativt bedste og den store Grand kræver store rum og store forstærkere hvilket jeg desværre ikke har hørt den med.

Jeg har ikke ejet de nævnte højttalere, men hørt dem næsten lige så meget som mine egne. Derfor mener jeg godt jeg kan melde mig i koret der siger at det ikke er Dali'erne der giver den dårlige diskant. Tilgengæld hører jeg det ofte på CD og DVD afspillere, samt på mange forstærkere.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=bjørn

S og T lyde der ikke hænger naturligt sammen med den mund de forlod er forårsaget af fase/niveau-fejl, og dem finder men oftest i højttalere

Det kan være rigtigt ja!!

Gu fanden er den hidsig, det fremgår ligefrem af databladet. Det hedder kunstig luft i toppen og indbygges med overlæg

9700 har et lettere hæv over 10 kHz. men det gør den ikke hidsig!...

( fortrækker dog personligt 9900)

Jeg foretrækker nu en 9700 frem for 9300 (en 9000) men har været nød til at skifte delefilter kondensatorer ud fra nogle højkvalitets polybåt, til Jensen olie. I en 3ordens (med impedans korrektion), virker det. Det burde sælges som byggesæt sammen 

Øh ! 9000 og 9300 er ikke den samme enhed, eller er det en formulerinsfejl

Der er 9000 - 9300 - 9500 - 9700 - 9800 - 9900 i den serie!.. de er alle ret forskellige både mekanisk og elektrisk og deraf resulterende lydmæssigt ( bortset fra at 9700 og 9900 er mekanisk og elektrisk identiske pånær front pladen, der så giver 9900 en lidt anderledes karakter og opførsel )

Der behøves ingen impedansk korektion af nogenart med mindre man bruger 1 orden!.. ( hvilket ikke anbefales!)  den fungere ganske fornemt med et relativ simpelt 2 ordens LR. filter!

Alle enheder skal impedanskorrigeres. Det andet er en gang fedtspilleri for lagkageartister 

Pjat!.. korektion her og der og alle vejne er for amatøre!!!  

Mange gode enheder der anvender flere ordens filtre behøver ikke korektion,   jeg opnår både fornem frekvans liniaritet samt fase liniaritet og især impuls villighed og dynamik samt fin power response mm. UDEN! nogen form for korektion i filtret!...

At højtaleren så impedans mæssigt stiller ogle forstærker krav er noget andet!! men her sætter man bare noget ordentligt på til at trække dem! så er det ikke noget problem!..

97'erens problemer er opefter. Nedefter skal den impedanskorrigeres "efter bogen" så kan den godt deles omkring 2k uden problemer

Deler selv med elektrisk 2 orden Bessel & Linkwiz Riley ( hybrid) ved omkring 2,15 kHz. mellem bas & mid ( akustisk nærmer summeringen sig 4 orden L-R) uden noge form for korektion!

En måling viser at Fs. hæv ved de 545 Hz.er ikke synligt ej helre hørbart!

Har prøvet at dele en 9700 ( og 9900 ) ved 1,8 kHz. uden korektion uden de mindste problemer!!........  med 2 orden! L-R.  uden korektion!.. ( så lav X var den bedste løsning med en 18W/8545 som mid!...  fortrækker dog 8546-00 eller en 18H C-Quence fra AudioTech) det både lød og målte fremragende!!!

Dog finder jeg optimal X ved de 2,2 kHz. ( medmindre man anvender 4" eller mindre der kn magte at overstige 2,5 kHz. uden at lyde nasale og miste sprednings og power response off axis i for høj grad!)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Som tidligere meget tilfreds ejer af Grand Coupé og gennem mange år ihærdig "drømmer" om et sæt Diva, vil jeg tilslutte mig at det må bero på en misforståelse at diskanten i disse skulle være skarp, have ssss lyde osv.

Der er en af de mest dataljerede, mest behagelige og "unodefri" (i hvert fald med Dali's filter) dome'er jeg har hørt. Har selv sikret mig et sæt af den model diskanter for det tilfælde at jeg skulle genoptage DIY karrieren

Jeg nåede at prøve en del forskellig forstærkning på mine Coupé'er, men altid med de samme trofaste lydkilder Denon DCD S10 MKI & DCD 1650AR og jeg har aldrig oplevet de nævnte problemer.

At det kan lade sig gøre at kombinere ellers udemærket udstyr så uheldigt at man opnår decideret ringe gengivelse ER meget let, og erfaringer med sådanne bør ikke ligge de enkelte kompoenter til last.

Er selv fornyligt blevet skræmt af effekten af accumulerede uheldige tendenser i udstyrret. Prøvede Nordost kabler på Denon PMA S10II forstærker, Sony cd (anerkendt ES model) og Avance Sig. 8 MK3. Det lød som om halvdelen af mine cd'er var med BeeGee's (ikke min kop the) . Det kan ikke bebrejdes nogle enkelt komponenter, men må blot tilskrives uheldig kombination af udstyr!

Derfor: Spiller Dali Grand Serien ikke tilfredsstillende bør der efter min mening forsøges andre kabler eller andet udstyr. Det er tvivlsomt at årsagen til problemet ligger i selve højtaleren... men derfor kan det jo godt hjælpe at skifte dem

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

Prøv og tippe din Dali´er en anelse bagover. Så´en ca. en lille cm...... Er ret sikker på Dali´erne er skyld i det S hårde tendens.

Det ik kablerne, da de i sig selv er en anelse klemt i toppen!

CD´en "kan" godt være en tand fin i toppen og sammen med Dali´erne, bliver den finhed lidt for "skarp" i S´erne.

Amp´en spiller tilbagelænet i toppen.

Men prøv det med at tippe dali´erne lidt bagover.

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Nu er det vist gået vidt nok med Grand haderne i denne tråd. I har et horn i siden på Dali af en eller grund, formentlig fordi de er så populære blandt "almindelige" folk, at I ikke synes de er "undergrunds" cool nok.

Under alle omstændigheder må det slås fast med 7 tommers søm, at det IKKE er højttaleren der er kilde til S-lyds problemet. Ingen af dem i denne tråd der rent faktisk har ejet højttalere i Grand serien har haft nogle problemer med det, udover ophavsmanden til tråden. Jeg er selv overfølsom for skarpe diskanter, og er ikke så vild med de fleste metaldomes. Jeg har en Grand Vocal center højttaler som aldrig har haft så meget som antydet S-lyds tendens eller hårdhed i diskanten. Nej den er silkeblød i lyden. Konklusionen må være, at hvis man har sådanne problemer, er det et udstyrs mismatch eller kabelproblem. Eller også er der bare noget galt med ens hørelse.
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Vil nu ik gove dig ret Adam.. Jeg har selv haft flere forskellige modeller fra Dali af. Og synes de er en tand hårde i toppen når de presses lidt. Men det minimalt. Dali´eren er generalt meget afslappet og lytte til og spiller som du selv siger "silke blødt" Men igen, jeg har gode erfaringer med at tippe dem en anelse bagover, det giver højtalere en bedre formidling af musikken. Samt mere ro over lydbilledet.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Halløjsa på løjpen!

MHT Dali´s højttalere og valg af diskantenhed, så har de naturligvis haft mange modeller på programmet gennem ale årene, hvor der har været anvendt mange forskellige diskantenheder.

Da Grand serien i sin tid kom frem, skete der noget af et kvantespring, fordi forvrængning i højttalere normalt ligger pænt oppe i procenterne. Grand serien var banebrydende på det punkt, idet man pludselig bevægede sig på forstærkerniveau.

Det stiller ganske usædvanligt store krav til det tilsluttede udstyr.
Ikke at de kræver meget af effektforstærkeren, for de er stort set impedansliniære over 100Hz. Kurven ligner mest af alt et skud, men de hiver bukserne ned på det tilsluttede udstyr.

Selv Coupé, som er langt den mest tilgivende i Grand serien, er helt usædvanligt kræsen.
De blev i begyndelsen solgt for kr. 4.500 pr. stk. Og det betyder at de ikke typisk finder sammen med veldimensioneret udstyr, fordi kun de færreste ofrer hvad det koster på udstyr, for derefter at købe HTér til 9.000 kr.
Tit ser man Coupé og Diva i sammenhæng med udstyr der ganske enkelt er for billigt. Der får man så råt for usødet og muligvis problemer med S lyde.

Helt sikkert kan jeg tilbagevise 100%, at s lydene ikke er et problem for diskantenheden i de højttalere.
Der har været talt om 9300 som en bedre enhed.
Det er en enhed med magnetisk olie, med de egenskaber der deraf følger. Den er særdeles behagelig og udglattende.
Det ligner overhovedet ikke gengivelsen fra enheder uden olie.
Med olie er det umuligt at omsætte det elektriske input til identisk akustisk output pga oliens træghed. Der kan derfor aldrig blive tale om egentlig reproduktion med den enhed.
Der har været talt om, at 9700 har et løft allerøverst, hvilket skulle fremgå af DST´s egne kurver. Hertil må føjes, at det overhovedet ikke er den enhed der er anvendt i Grand. Desuden er det den implementerede enhed der bør kigges på, ligesom off axis og power response er langt vigtigere end en helt ret nærfelstkurve. Lige netop på det punkt har Grand serien unikke egenskaber.

Netop pga den fine poweresponse, kommmer der ikke så meget ud af, at tippe HTén en kende. Men man kan jo prøve sig frem.
Jeg vil i stedet foreslår, at du forsøger at stille den på noget andet. Spikes må den aldrig stå på, det ødelægger performance.

Men så i øvrigt er Diva ike blot en HT, der bør stå allevegne. For at få den op at synge, så skal forholdene omkring den overvejes nøje. Opstillingen er ikke overkritisk, men at stille den på et bart trægulv, vil helt sikkert tippe klangballancen og sløre HTéns egenskaber.
Man bør stille den op, hvor der er rimelig ro omkring den, uden at dæmpe rummet, så al energi opsluges. Man kan justere lidt med lidt gulv/væg tæpper, og måske enkelte steder med lidt diffusorer. Man bør dog ikke overdrive, det går næsten altid galt med en hvilken som helst HT.
Det er med andre ord ikke en ht, som blot stilles et sted og så go go.
Man er i stedet nødt til at lære den nøje at kende, og derfra prøve sig frem.
Det kaldes også en vaskeægte monitor.
Får du først ørerne op for kvaliteterne i den, så vil du opdage, at den besidder en helt unik evne til at stoppe op og falde helt til ro i et nu, ligesom den får fat i selv de svageste niveauer uden problemer. Det skyldes bl.a. de ultralette membraner i basserne og det kolossale magnetsystem i diskanterne, som har dobbelt størrelse af 9700.

Giver man op overfor sådan en basse, så er det såmænd fint nok. Jeg forstår det godt. Men det er lidt ligesom at skyde budbringeren.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Halløjsa på løjpen!

MHT Dali´s højttalere og valg af diskantenhed, så har de naturligvis haft mange modeller på programmet gennem ale årene, hvor der har været anvendt mange forskellige diskantenheder.

Da Grand serien i sin tid kom frem, skete der noget af et kvantespring, fordi forvrængning i højttalere normalt ligger pænt oppe i procenterne. Grand serien var banebrydende på det punkt, idet man pludselig bevægede sig på forstærkerniveau.

Det stiller ganske usædvanligt store krav til det tilsluttede udstyr.
Ikke at de kræver meget af effektforstærkeren, for de er stort set impedansliniære over 100Hz. Kurven ligner mest af alt et skud, men de hiver bukserne ned på det tilsluttede udstyr.

Selv Coupé, som er langt den mest tilgivende i Grand serien, er helt usædvanligt kræsen.
De blev i begyndelsen solgt for kr. 4.500 pr. stk. Og det betyder at de ikke typisk finder sammen med veldimensioneret udstyr, fordi kun de færreste ofrer hvad det koster på udstyr, for derefter at købe HTér til 9.000 kr.
Tit ser man Coupé og Diva i sammenhæng med udstyr der ganske enkelt er for billigt. Der får man så råt for usødet og muligvis problemer med S lyde.

Helt sikkert kan jeg tilbagevise 100%, at s lydene ikke er et problem for diskantenheden i de højttalere.
Der har været talt om 9300 som en bedre enhed.
Det er en enhed med magnetisk olie, med de egenskaber der deraf følger. Den er særdeles behagelig og udglattende.
Det ligner overhovedet ikke gengivelsen fra enheder uden olie.
Med olie er det umuligt at omsætte det elektriske input til identisk akustisk output pga oliens træghed. Der kan derfor aldrig blive tale om egentlig reproduktion med den enhed.
Der har været talt om, at 9700 har et løft allerøverst, hvilket skulle fremgå af DST´s egne kurver. Hertil må føjes, at det overhovedet ikke er den enhed der er anvendt i Grand. Desuden er det den implementerede enhed der bør kigges på, ligesom off axis og power response er langt vigtigere end en helt ret nærfelstkurve. Lige netop på det punkt har Grand serien unikke egenskaber.

Netop pga den fine poweresponse, kommmer der ikke så meget ud af, at tippe HTén en kende. Men man kan jo prøve sig frem.
Jeg vil i stedet foreslår, at du forsøger at stille den på noget andet. Spikes må den aldrig stå på, det ødelægger performance.

Men så i øvrigt er Diva ike blot en HT, der bør stå allevegne. For at få den op at synge, så skal forholdene omkring den overvejes nøje. Opstillingen er ikke overkritisk, men at stille den på et bart trægulv, vil helt sikkert tippe klangballancen og sløre HTéns egenskaber.
Man bør stille den op, hvor der er rimelig ro omkring den, uden at dæmpe rummet, så al energi opsluges. Man kan justere lidt med lidt gulv/væg tæpper, og måske enkelte steder med lidt diffusorer. Man bør dog ikke overdrive, det går næsten altid galt med en hvilken som helst HT.
Det er med andre ord ikke en ht, som blot stilles et sted og så go go.
Man er i stedet nødt til at lære den nøje at kende, og derfra prøve sig frem.
Det kaldes også en vaskeægte monitor.
Får du først ørerne op for kvaliteterne i den, så vil du opdage, at den besidder en helt unik evne til at stoppe op og falde helt til ro i et nu, ligesom den får fat i selv de svageste niveauer uden problemer. Det skyldes bl.a. de ultralette membraner i basserne og det kolossale magnetsystem i diskanterne, som har dobbelt størrelse af 9700.

Giver man op overfor sådan en basse, så er det såmænd fint nok. Jeg forstår det godt. Men det er lidt ligesom at skyde budbringeren.

Har du nu husket, Knallertdreng, at du skal bede 5 gange om dagen med røven i vejret og med retning mod Nørager ? LOL 

Lars

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Har du nu husket, Knallertdreng, at du skal bede 5 gange om dagen med røven i vejret og med retning mod Nørager ? LOL 

Lars

Halløjsa!
Jeg er sådan set ikke særligt emotionelt involveret i mit udstyr på den måde.
Mit syn er lidt mere nøgternt end det.
Det er også derfor, jeg ikke rigtigt gider hoppe på modedillerne.
Typisk er det en trend der er oppe i tiden, som man har fremelsket på en helt betsemt måde. Det høres så tydeligt og inden længe, så er der ingen der gider høre på det mere.
Min lyd skal såmænd blot være så ærlig som det kan opnås. Ikke alt det andet snask og udglatning. Selvom der faktisk findes en del nyere skiver, der godt kunne bruge lidt tilskud af lidt af hvert.
Men der er jeg helt bevidst ikke med.
Men hvis der kommer én og anden med et helt nede på jorden produkt, som både er logisk bygget og vanskeligt at bruge, så er jeg der som en smed. Og jeg er toalt ligeglad med hvad der står på det. Der må stå Jamo eller Dantax for min skyld. Det sker bare ikke tit, at nogen tør eller får lov til, at gå linen ud i jagten på informationer. Det er dyrt, besværligt og det sælger ikke billetter nu om dage.

Den side du har valgt er jo med al ønskelig tydelighed en helt anden.
Tilsyneladende elsker du lyden fra en oliedæmpet diskant, som jeg dog også må give dig ret i, lyder flot og lækker. Det er der intet galt i. Men det er altså fysisk umuligt for en sådan enhed at arbejde hurtigt, hvilket nemt kan høres.
Du deltager dermed i en noget anden disciplin en jeg.
Jeg er ude efter at finde ud af, hvad produceren har lavet, du vil hellere være medproducer, således at det færdige resultat passer dig bedre.
Det er jo totalt fair, og jeg forstår det så godt. Her vil jeg endda nok bifalde valget af Vienna. Men det er bare ikke min boldgade.

(indlæg rettet af admin 25.02.05 - kl.: 06:25)

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Lad os tage den diskussion om lydpræferencer over en kop kaffe en dag i stedet for at underholde hele forummet med krigens detaljer. Så kan jeg underholde om min ungdom i skyttegravene i i bl.a Normandiet og du kan fortælle mig, hvordan din lille PuckMaxi knallert kan chiptunes til at runde de 27 km/h i god medvind og med næsen hjemad Big smile

Lars

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum