Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 11:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hørenedsættelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige fået fortaget en høreundersøgelse, og de sagde at jeg havde svært ved at høre 6 khz. Det var normalt fordi man kunne lide at høre høj musik.

Jeg er kun 18, så jeg tænkte på om jeg måske skulle lægge Hifi'en på hylden eller ihvertfald skrue lidt ned. Er der andre musikglade mennesker herinde der har haft samme oplevelse?

Hilsen
Mikkel

Til top Vis tChAd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tChAd

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

bare skru lidt ned.

Og husk ørepropper til koncerter

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Ak, ja, man må lide for skønheden, som i dette tilfælde er den dejlige musik. Det er nu ikke bare at skrue ned, som NriK skriver. Det er ligeså væsentligt, at det lyder rigtigt. Det har jeg fra mine børns ørelæge da de var små, og døjede med mellemørebetændelse. Vi kom ind på det med koncerter, for vi slæbte dem med, hvor vi kunne, så deres ører har lagt lyd til både 5-øren, Langeland og Roskilde.

Ørelægen gjorde opmærksom på, at ører jo er beregnet til at lytte med og at de ikke tager skade af, at blive brugt - tværtimod er det god gymnastik for membranen. Altså: Vores organer tager ikke skade, sålænge vi behandler dem ordentligt. I tilfældet med lyd er der jo så tale om at det er forvrænget lyd der skader ikke nødvendigvis høj lyd. Selv lyd ved lavt niveau kan skade øret, hvis de er forvrængede. Ren lyd, spillet højt burde derfor være "uskadeligt".

Der må være nogen lydeksperter, der kan supplere her. Har ørelægen ret?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

De fleste unge bliver høreskadet af walkman, discman mv. eller anden brug af hovedtelefoner. Mange er ikke klar over hvor stort resulterende lydtryk man kan opnå uden forvrængning på denne måde. Da øret prøver på at "skrue ned" ved sådanne påvirkninger, kompencerer mange ved at skrue yderligere op og så er det at det går galt ved langtidspåvirkning.

Mvh,

Karsten

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Da jeg tog min uddannelse, prøvede vi også i klassen at måle vores høregrænse med en signal generator ;-) Og der var milevid forskel på hvad folk kunne høre, nogle kunne som du kun høre op til de omkring 7-8Khz.

Men synes da aligevel man må være lidt handikappet hvis man ikke kan høre højere... i mit eget tilfælde kunne jeg høre op mod 16Khz. og det er eftersigende ret godt, men jeg har nu heller ikke gået og passet specielt på min hørelse, jeg har sku også hørt højt musik på walkman, og gået hjem fra diskotek med tinitus osv...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Det er et sørgeligt faktum at flere og flere helt unge mennesker udvikler varige høreskader, men det er vel egentligt ikke så mærkeligt.

Lydtrykket på diskoteker og til koncerter er idag så vanvittigt højt, at selv korte ophold sådanne steder kan give høreskader. Selv går jeg aldrig til koncert eller på diskotek uden at bruge ørepropper. For det ikke skal være løgn så bruger jeg også høreværn når jeg bruger en vinkelsliber o.s.v.

Pas på jer selv mens I kan. Der er ikke meget ved at have hifi som hobby, hvis man ikke kan høre et klap!

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er "gammel" dj gennem 25 år.. ( og er det stadig)   og har ofte kommet hjem med "tinitus!... og har været udsat for meget høje lydtryk i mange timer ret ofte i mange år!.. samt en periode på 5 år + nogle perioder her efter on & off  inden for forsvaret, hvor der har været incidents med en del voldsom støj, der gav både periodisk tinitus og lettere høre nedsettelse.. men det kom da igen og der var ikke sket permanent skade, viste undersøgelse.

Jeg hørte stadig fint op til lige over 16 - 17 kHz..  her sidste år hvor jeg fik testet dette..

Har en lille smule susen for ørene især højre øre, når der er total stille.. men ikke noget reelt generende.. og så skal det være TOTAL stille før jeg overhoved bemærker det.

Har fået at vide at mine øre faktisk godt nok er lige under 6 db. mindre følsomme end "normalt" ( det mærkes ved at hvor jeg finder lydtrykket på anlæget passende så finder en del det ret højt!.. ) men frekvensmæssigt høre jeg fint godt op i høj frekvensen stadig!.. og har ingen frekvens huller..

Så man er nok sluppet ganske godt fra det trods alt!..

Kan sgu da stadig høre forskel på hvis der skiftes kabler, ( selv net kabler) hvilke stik der sidder på disse eller hvilke spoler & kondensatore der anvendes i delefiltre!! og ikke mindst om loddningerne er ok eller ej mm..  så helt døv er man da ik blevet endnu..

Men der er ingen tvivl om at det påvirker sgu ørene med høj musik / lydtyk, på den ene eller anden måde med tiden! og nogle er mere uhældige end andre! flere dj. kolegaer har kraftig tinitus nu efter bare få år!!

Jeg er da også gået over til helt lukkede hoved telefoner, der lukker lyden ude så man ikke behøver at skrue så højt op for disse! og kan tage dem på med passende lyd styrke der er til at holde ud, når og hvis det begynder at blive for højt og øre trættende!..

Jeg gider ikke at komme hjem med tinitus der ikke er væk næste dag!..  og har som følge af de lukkede høret telefoner ikke haft det længe.

( Er også blevet mere OBS på hvor højt jeg spiller kontra hvor højt nødvendigt, både for publikum og min egen samt ansattes skyld!)

Der hjemme lytter jeg sjældent så højt at det skulle blive noget problem! og når det er "realistiske" lydtryk så er det meget korte perioder!

Man skal passe på! alle reagere forskelligt og nogle får hurtigt og nemt høre skader andre kan tåle en del mere!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hej tChAd,

Jeg synes bestemt ikke du skal opgive HiFi, det er jo en ting man kommer til at holde meget af. Men jeg må tilslutte mig de andre indlæg, man skal passe på...

Jeg er selv 24 og har arrangeret koncerter, festival og været DJ på diskotek, jeg har desværre fået konstateret tinnitus. Det er SUR RØV, jeg ved ikke hvordan din nedsættelse fungerer, men jeg har en konstant hyletone i begge mine ører og det er bestemt ikke sjovt. I hverdagen er det ikke altid jeg bemærker det, men når der er helt stille (f.eks. når jeg skal sove) så er tonen der...

Jeg vil bestemt ikke spille bedrevidende da jeg selv hører høj musik indimellem, men jeg er opmærksom på at bruge "propper" når jeg går til koncert...

Mvh
Scherer

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

nu er det ikke for at prale men har faktisk altid fået at vide af lægerne jeg har en rigtig god hørelse vilket nok er lidt utroligt da jeg er smed og nok ikke altid er den første som tager høreværn på plus jeg da vil mene jeg også ar lagt øre til en del høj musik gennem tiden.

men jeg må da indrømme at denne tråd for mig til at tænke måske man skulle til at passe lidt på lytte grejet ellers for jeg jo ikke megen gavn af de penge jeg bruger på anlæg i fremtiden.

Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode indlæg.

Lige for en ordens skyld var det altså de 6 khz jeg ikke reagerede på, men frekvenser derover kan jeg godt høre. Han nævnte noget om støj.

Jeg har ikke brugt walkman og mp3 afspilleren i særlig lang tid, så jeg tror ikke det er det. Det er nok nærmere diskotek og sådan. Jeg har tit haft en summen for ørene når jeg er kommet hjem. Man kan jo ikke rigtig tage ørepropper i når man skal tale med damer og vennerne 

Er der nogen der ved om nogen toner er farligere end andre, med hensyn til tinitus. Dybe toner kan man jo tit mærke mere fysisk og til koncert kan der ligefrem komme en frisk brise når trommerslageren rør stortrommen. Er bas ligeså farligt som høje toner?

Hilsen
Mikkel

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

Ak, ja, man må lide for skønheden, som i dette tilfælde er den dejlige musik. Det er nu ikke bare at skrue ned, som NriK skriver. Det er ligeså væsentligt, at det lyder rigtigt. Det har jeg fra mine børns ørelæge da de var små, og døjede med mellemørebetændelse. Vi kom ind på det med koncerter, for vi slæbte dem med, hvor vi kunne, så deres ører har lagt lyd til både 5-øren, Langeland og Roskilde.

Ørelægen gjorde opmærksom på, at ører jo er beregnet til at lytte med og at de ikke tager skade af, at blive brugt - tværtimod er det god gymnastik for membranen. Altså: Vores organer tager ikke skade, sålænge vi behandler dem ordentligt. I tilfældet med lyd er der jo så tale om at det er forvrænget lyd der skader ikke nødvendigvis høj lyd. Selv lyd ved lavt niveau kan skade øret, hvis de er forvrængede. Ren lyd, spillet højt burde derfor være "uskadeligt".

Der må være nogen lydeksperter, der kan supplere her. Har ørelægen ret?

Nu ved jeg ikke hvor meget af det ovenstående din ørelæge har sagt, men høj lyd er IKKE uskadeligt. Der står ikke noget i min fysiologibog omkring forvrænget lyd og som udgangspunkt mener jeg det er et falsum. Der er imidlertid en sammenhæng mellem muligheden for at opfatte støj og rene toner og det er muligvis denne sammenhæng der henvises til. Da støj dermed kan maskeres og derved ikke opfattes. Det er dog ikke det samme som at lyden ikke når øret.

Faktum er: Lyd > 100 db kan skade øret. Lyd > 120 db medfører smerte.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:

Nu ved jeg ikke hvor meget af det ovenstående din ørelæge har sagt ...

Det kom fra ørelægen, ganske vist. Men dengang som nu, er jeg i tvivl om hun havde ret - det må være logisk at relatere udtalelsen til andre faktorer som varighed, niveau, type, afstand (til HT) osv. Sund fornuft fortæller ihvertilfælde mig, at et ordentligt lydtryk nok skal gøre sit og at forvrængning ikke ligefrem forbedrer situationen. Omvendt kan hun vel have ret derhen, at lyd uden forvrængning ikke sætter så store krav til øret og at man kan strække den længere (højere ...!) end hvis lyden er forvrænget.

Sådn helt nede på jorden, ser jeg det som en temmelig kontroversiel udtalelse fra en ørelæge. Omvendt lyder det logisk, "at ører er da til for at blive brugt".

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

Det kom fra ørelægen, ganske vist.

Det var nu ikke for at lyde besk, jeg kunne bare ikke gennemskue hvor meget der var citat

hrmand skrev:

det må være logisk at relatere udtalelsen til andre faktorer som varighed, niveau, type, afstand (til HT) osv.

Det er rigtigt. En høj lyd der kommer pludseligt er farligere end en ventet, eller kontinuerlig påvirkning. Grunden er at man spænder nogle ganske små muskler (jeg skal gerne kaste mig ud i en længere anatomisk forelæsning, men det er der vel ikke grund til ) i øret og på denne måde "står" imod lydtrykket, hvis de er ventet.

Afstand. Nemlig, men det er jo bare fald i db over afstand.

Niveau og type må du lige forklare

hrmand skrev:

Omvendt kan hun vel have ret derhen, at lyd uden forvrængning ikke sætter så store krav til øret og at man kan strække den længere (højere ...!) end hvis lyden er forvrænget.

Hvad er forvrænget lyd. Er det ikke bare en lyd der ikke lyder som det er meningen den skal gøre? I såfald har det ingen betydning.

hrmand skrev:

Omvendt lyder det logisk, "at ører er da til for at blive brugt".

Jeps, det er der ikke noget mærkeligt i

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:

Jeg tænker på niveau i form af volumen - type i form af om det er bas- eller diskant toner. Skal nok være mere opmærksom på, at relatere til de korrekte termer. 

Forvrænget lyd? Jeg kan ikke definere det teknisk, men i mit univers er en forvrængning når jeg oplever at lyden ikke er til at holde ud ... dvs. når jeg "mærker" at en guitar eller andet instrument lyder forkert - kan det være overstyring eller det der sker, hvis volumen er for kraftig i forhold til anlæggets formåen. Og så giver det hylen i ørerne!

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

znefi skrev:

nu er det ikke for at prale men har faktisk altid fået at vide af lægerne jeg har en rigtig god hørelse vilket nok er lidt utroligt da jeg er smed og nok ikke altid er den første som tager høreværn på plus jeg da vil mene jeg også ar lagt øre til en del høj musik gennem tiden.

men jeg må da indrømme at denne tråd for mig til at tænke måske man skulle til at passe lidt på lytte grejet ellers for jeg jo ikke megen gavn af de penge jeg bruger på anlæg i fremtiden.

Ja det er sjvot på nogle er det lige meget hvad job de har , jeg er til kontrol godt hvert år på grund at mit job .

Men kan sige man bruger høreværn helt af sig selv med det job for ellers får man ondt i de to små lapper .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:
Clifton skrev:

Jeg tænker på niveau i form af volumen - type i form af om det er bas- eller diskant toner. Skal nok være mere opmærksom på, at relatere til de korrekte termer. 

OK, volumen er jo udtryk for db i en eller anden forstand. > 100 db ved øret er skadeligt.

Jeg må indrømme jeg ikke kan huske om der er forskel på hvilken frekevnser der er skadelige. Men, jeg mener at kunne huske at de høje toner er mest skadelige. Jeg kan prøve at slå det op, hvis det er ønskværdigt

hrmand skrev:

Forvrænget lyd? Jeg kan ikke definere det teknisk, men i mit univers er en forvrængning når jeg oplever at lyden ikke er til at holde ud ... dvs. når jeg "mærker" at en guitar eller andet instrument lyder forkert - kan det være overstyring eller det der sker, hvis volumen er for kraftig i forhold til anlæggets formåen. Og så giver det hylen i ørerne!

Det jeg forstår, ved det du skriver er:
at skadelig forvrængningen er, når et lydtryk (eller en lyd) forekommer der overstiger smertegrænsen. Det er i overenstemmelse med min opfattelse og forklarer derfor hvorfor forvrængning kan medføre høreskade, nemlig hvis man udsættes for en smertende lyd. Som jeg skrev ovenfor kan man få høreskade ved lyd over 100 db, mens smerte først optræder ved 120 db. Dette vindue på 20 db er formegentlig grunden til at så mange unge mennesker får høreskader. Det virker som om det havde været snedigere indrettet hvis forholdene havde været omvendt.

Forvrængning under 100 db giver efter min opfattelse ikke høreskade.

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hvis i har koblet jeres anlæg på pc'en, eller har andet godt lydgrej til den, kan i for sjov prøve dette lille tonegeneratorprogram for at teste jeres egen hørelse: http://www.nch.com.au/action/tnsetup.exe

I følge dette, kan jeg høre op til 16kHz, hvilket jo skulle være udemærket...

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Clifton - tak for de informative indlæg, jeg har fået en klarere opfattelse af sammenhængen. Det er faktisk lidt luskeri, det med lyden - når man kan risikere at blive høreskadet uden reelt at opdage det i gerningsøjeblikket, da det ikke nødvendigvis er ensbetydende med smerte.

Så har vi vel kun den sunde fornuft tilbage som advarselssignal?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Det er blevet nævnt her, men det er nok værd at understrege, at øret har en slags tilpasnings-mekanik, som justerer og beskytter, hvis det bare får lov til at vænne sig til larmen langsomt. Det var derfor, de engang så populære klik-frøer blev forbudt. Lige ud for øret var klikket så højt og så kortvarigt at det kunne give permanente skader uden at man nåede at registrere, hvor voldsom lyden egentlig var. Så meget korte knald er værre end en lang koncert. Jeg vil også mene at dybe toner er mindre skadelige end høje, men har ikke læst faglitteratur, som nævner det. Det virker bare sådan rent subjektivt. Det med forvrænget lyd kan måske stamme fra det faktum, at forvrængning jo normalt danner kraftige overtoner, så energien forskydes opad i frekvens. Hvis høje frekvenser altså virkelig er mere skadelige.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes