Sendt: 02 Juli 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har opdateret side 1 med billeder af min nye Z4 projektor. Skiftet til Z4 har betydet at jeg kunne få den helt tilbage til bagvæggen, hvilket har betydet mindre støj samt at mit 4M DVI>HDMI kabel nu kan nå 
Mine indtryk af Z4 kontra Z3 er indtil videre:
- Støjen er ca. den samme som Z3. Havde forventet mindre støjniveau af Z4

- Sort virker umidelbart ikke mere sort end på Z3. Jeg har dog mistanke om, at det ikke er muligt at få bedre i min stue med hvide vægge m.m.

- Det første jeg bemærkede var at farverne virker til at være meget bedre end Z3. I hvert fald ved PC brug. Om dette skyldes kalibrering eller en forbedring af projektoren ved jeg ikke.

- Kalibrering: Jeg havde store problemer med at indstille Z4'eren til nogle farver m.m. som jeg syntes ser korrekt ud. Fandt dog en tråd på avsforum, som har været et rigtig godt udgangspunkt og er nu godt tilfreds.

- Lågen, der selv kører frem og tilbage foran linsen er en rigtig fed funktion med stor blæreværdi

- Lens-shift: Mere jævn skarphed over hele billedet på trods af kraftig brug af lens-shift. Skyldes måske delvis at lens-shift ikke er kørt helt ud til kanten som ved Z3.

- Zoom: Væsentlig større zoom område, så man nu kan placere den længere væk fra lærredet end Z3. Min er ca. 5-5,5 meter fra lærrede (2,1m bredt billede) og kunne formegentlig komme 0,5-1m længere tilbage hvis nødvendigt.

Mange har spurgt hvorfor jeg har opgraderet i stedet for at vente. Det er der flere årsager til:
- Pæren i Z3'eren havde kørt 1400 timer og skulle jeg have lidt for den, så skulle det snart være. I stedet for snart at risikere at skulle bruge 2000+kr på en ny pære, så ville jeg hellere putte dem i ny model.
- Større zoom har betydet at jeg kunne hænge den helt tilbage i lokalet. Derved har jeg skiftet fra VGA til HDMI kabel, samt mindsket støjen en smule.
- Bedre sort. Jeg havde en forventning om et bedre sortniveau. Dette er dog ikke blevet indfriet, men jeg har dog ikke afsluttet min "legen" med kalibreringen endnu.
- Mere lys: Min stue er ikke ordenlig mørklagt og det er et problem om sommeren. Jeg håbede lidt mere lyd ville hjælpe lidt på billedet. Det gør det også delvis.
Mit næste projekt bliver total mørklægning af vinduerne. Jeg laver simpelt hen nogle plader, der lige kan smækkes foran vinduerne og holdes fast vha. et par stykker velcro. Mere om det senere. __________________ Min hjemmebio
|