Emne: Er du til B&O, men ikke 100%? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
millemis Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 06 December 2015 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hannibals søn skrev:
Der er ikke mere med til det nye setup.
Fjernbetjeningen er standard Samsung.
Hubben programmeres til de tre funktioner med den. |
|
|
Hvordan klarer du dig/i jer uden en centerkanal?
MM __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 06 December 2015 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis
At få centerkanal, er kun et spørgsmål om måden DIN bøsningen til centerhøjttaleren bliver connected på. Men det er vel for nogen lige meget, bare det hele spiller rigtigt, i højre venstre kanaler, og mono på centerkanalen.
Men Dolby digital 5,1 kan man ikke få, uden dekoder. Heller ikke muligheden for via fjernbetjeningen at ændre på højttaler valget. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2015 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Peter Pan
Et PowerLink-signal har 'kun' en højre og en venstre kanal.
Hvordan vil du få en centerkanal ud af det?
Enten er en center-kanal diskret dvs en selvstændig kanal eller også er den genereret af et stereo-signal.
B&O har i årtier gjordt det sidste i deres tv, når der er eksterne h/v højtalere tilsluttet.
Her er (som default ved videokilder) tv'ets højtalere omdannet til en centerkanal.
Det er noget, som tv'et audio-motor har sørget for (kaldes Speaker 3).
Hvis man tilslutter eksterne h/v højtalere til et 'almindeligt' stereo-tv, kan man højest få nogle små stereo-pip fra tv'ets egne højtalere,
som man måske tror er en center-kanal - men som langt fra er at sammenligne med den generede centerkanal i et B&O-tv.
Personligt ville jeg - ved et non-B&O tv og en hub - foretrække at bruge en hojtaler som f.eks BeoLab 7.2.
Her er risikoen for at lydbilledet ikke skrider (til højre eller venstre) alt efter, hvor man sidder, langt mindre.
MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 07 December 2015 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej millemis
Det er klart at fravælges en BeoMaster eller et BeoVision TV med PowerLink tilslutning, fratages alle de justerings muligheder der følger med. Og det bliver aldrig det samme.
Vælges en BeoPlay Connection Hub og et non-b&o TV løsning, med aktive BeoLab højttaler - Front - Rear - Center, vil der opstå lydstyrke varianter, som jeg ikke kan se hvordan man kan justerer. Så det er nok samme type BeoLab højttaler der skal vælges hele vejen rundt, hvis man skal have nogenlunde held med at gøre det på den måde.
Et ander spørgsmål: Sender BeoPlay Connection Hub overhoved et
trigger signal med i RJ45 Powerlink udgangen ?.
------------------------------------------------------------ ------------
Jeg skrev ca.: At få centerkanal med, er kun et spørgsmål om måden
DIN adapter kablet til centerhøjttaleren bliver connected på. Her kan
du se hvordan en PowerLink adapter til dette formål er connected.
Måden har jeg diskuteret meget, men det er sådan de gør i det firma du og jeg ofte handler. I deres verden er udgangspunktet bare en PRE-OUT forstærker med 12V trigger strøm, så adapter kablet har indbygget step down, og anvender et eller flere Phono stik - til et 8 polet DIN (hun) stik. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 07 December 2015 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mentallapse Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 07 December 2015 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Vedrørende BeoPlay Connection Hub.
Har selv anskaffet en BeoPlay Connection Hub og det fungerer rigtig godt som beskrevet ovenfor af Hannibals søn.
Eneste hage ved løsningen er at man ikke kan regulere lydbilledet (bas/diskant). Men løsningen er super enkel i det daglige.
PS. Jeg har observeret at når jeg skifter kilde på Samsung-tv'et kommer der et kortvarigt klik i højtalerne. Ikke noget som ka'
ødelægge højtalerne men blot noget man ikke normalt ser fra B&O. Har I andre også dette problem?
__________________ mvh
mental
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 07 December 2015 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mentallapse
På div. forstærkere sidder der 2 stk. hurtigt virkende beskyttelse relæer bag højttaler udgangene, for at forhindre jævnstrøms belastning af højttaler enhederne. De forhindre det større eller mindre knald man kan opleve når man slukker. I sin tid da jeg startede med at trække et PowerLink signal fra mit BeoVision tv, for at aktivere min ICEpower stereo forstærker, skete det samme. Et stort knald i mine passive BeoVox Penta. Det blev løst med dette relæ "Hurtig" lavede til mig.
Læs evt.mere om emnet på indlæg af 14 August 2006 - Tryk her.
Tilsvarende relæer er indbygger i B&O's aktive BeoLab højttaler.
Hvad er det for højttaler du benytter ? __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
mentallapse Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2015 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter Pan.
Det er Beolab 8000.
Det er overhovedet ikke noget som jeg vil gøre noget ved. Det skratter lidt ved skift af video kilde. Men det er dæmpet.
Nævner det blot for at høre om andre ejere af BeoPlay Connection Hub som oplever tilsvarende
I øvrigt tak Peter for dit store arbejde omkring denne og andre B&O-tråde.
__________________ mvh
mental
|
| Til top |
|
| |
Hannibals søn Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 07 December 2015 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mentallapse og andre: Jeg oplever de små klik således:
Ved skift af kanaler klikker hubben 2 gange: Når kanalen forsvinder og når den nye kanal kommer på. Det må bestemt være en Samsung-fejl. Man hører det bare ikke på de indbyggede højttalere - jeg gør ikke. Eller det er en fejl der opstår på toslink-siden. Bruger du også toslinket?
Jeg skal montere lidt videre og have mit Beosystem 6500 sæt sat til - så vil jeg kunne høre, om det også er det samme ved radiokanal-skift eller source skift.
Mangler bare lige at få lavet det RJ45 til Power Link kabel. Peter har du et billede af enderne?
Begge Beolab 8000 tænder & slukker via hubben, men jeg oplever, at der måske ingen lyd er, før end jeg bruger volume op eller ned - har du det også sådan?
En anden ting jeg har bemærket: Bruger man tv off, slukker både tv & hub - alt ok. Bruger man så tv off til at tænde tv med, mangler hubbens funktion. Jeg går ud fra, den tror den skal være slukket, selvom tv tænder på pre-canal - hvilket var det ønskede. Den funktion ligger også i Canal up & Down, så den bruges fremover.
Når radioen er sat til, og hvis der stadig er klik, vil jeg kontakte min B&O mand med det. Nævner det jo nok alligevel.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 07 December 2015 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2015 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
At få centerkanal, er kun et spørgsmål om måden DIN bøsningen til centerhøjttaleren bliver connected på.Men det er vel for
nogen lige meget, bare det hele spiller rigtigt, i højre venstre kanaler, og mono på centerkanalen.
|
|
|
En centerkanal er lang fra kun en sammenkobling af venstre/højre kanal, som Peter Pan altså synes at mene.
Og som hans tegninger (og råd) viser.
Husk at der er to former for centerkanal.
Den ene er den, som bliver genereret/matrixed af højre og venstre kanal (fra stereo-signalet).
Det er imidlertid ikke blot en 'sammenkobling' af disse kanaler, men opnås
ved hjælp af en algoritme, som tv'ets/receiverens/dekoderens audiomotor benytter sig af.
Der er flere forskellige måder at gøre dette på.
Basalt bliver de andele, der er ens i begge kanaler og som oftest har med dialogen at gøre, 'filtreret'ud.
Det frekvensområde, som den menneskelige stemme har hjemme i, forstærkes en smule/boostes,
så det opleves højere end resten af lydsignalet.
Dette medfører, at dialogen ved tv/video-lytning opleves tydeligere og som kommende fra midten (dér hvor skærmen er).
Lydbilledet er endvidere mindre afhængigt af, hvor man sidder i forhold til midten.
Den anden er en dedikeret center-kanal, som f.eks kan være i Dolby Digital-lydspor.
Vil man gengive et lydspor, som indeholder et eget center-signal kun gennem højre/venstre/stereo-højtalere,
skal dette nedmixes til et stereo-signal inden gengivelsen.
Sådan gøres det internt i næsten alle tv.
Trækker man signalet ud via et digitalt signal-kabel, og lader lydbehandlingenforegå i en receiver
eller lignende (vha en indbygget dekoder - f.eks Dolby Digital), kan man, hvis man altså har en centerhøjtaler,
få glæde af det ægte centersignal.
Gengiver man dette signal blot som et rent højre/venstre kanal-stereosignal, vil man ofte have fornemmelsen af
at dialogen er for svag/forsvinder i lydbilledet.
(S8-hub'en har ingen indbygget multi-kanal-dekoder og kan kun gengive stereo-signaler).
Dette var i øvrigt grunden til at visse tv-kanaler igen droppede det digitale flerkanal-signal.
Folk med et almindeligt tv havde simpelthen problemer med at forstå/høre talen fra det down-mixede stereo-signal.
Vil man have god lyd fra tv-udsendelser og film, er der ingen vej uden om de dekodere,
der kan håndtere et center-signal - og så selvfølgelig en fornuftig center-højtaler.
S8-hub'en kan være et udemærket alternativ til en 'rigtig' dekoder/receiver-løsning, da den (frem for alt) gør tingene nemmere.
Det er muligt at bruge én fjernbetjening og man kan nemt tilslutte en ekstra lyd-kilde til sine eksisterende BeoLab-højtalere.
Er man typen, der oftest hører musik (som jo er stereo), vil dette være en rigtig god løsning.
Forventer man imidlertid god lyd fra tv/film, er der ingen vej uden om en flerkanals-løsning vha af en 5.1/7.1 receiver...
....eller endnu bedre et B&O-tv, som jo har disse funktioner indbygget.
Det nyeste tv fra B&O - Avant 55/75/85 - har en egen centerkanal indbygget i tillæg til stereo-løsningen.
Hvis man er interessereti at høre, hvilken forskel det kan gøre, kan man se (eller gense) denne præsentation af Avant'en:
HER
Scrol ned for at finde linket til videoen.
MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 08 December 2015 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Et spørgsmål: Sender BeoPlay Connection Hub overhoved et trigger signal ud på RJ45 Powerlink udgangen ?.
|
|
|
Steve fra Sounds Heavenly skriver -
Baseret på en begrænsede test af BeoPlay Connection Hub, som jeg har været i stand til at gøre indtil nu, syntes jeg at Hub'en er temmelig mærkelig .....
Når der ikke er noget tilsluttet til Powerlink (RJ45) input af Hub, udsendes et korrekt Powerlink signal, dvs.. udløser spænding (trigger strøm) og stereolyd, når lydsignal er til stede på den optiske eller analoge indgange.
Så snart en Powerlink enhed (BV TV) er sluttet til Powerlink input, skiftes der til "Line" mode og der kommer kun lyd (ingen Powerlink trigger signal) på udgang.
Hvis kun er lyd tilsluttet på Powerlink indgang (dvs. intet trigger signal) så ignorerer Hub'en simpelthen dette.
Derfor bør Hub'en kunne give en normal Powerlink output til dine højtalere, så længe ingen andre B&O produkt er tilsluttet Powerlink In-stikket.
Jeg håber virkelig, at nogen fra B&O Teknisk kan svare på, forklare ræsonnementet bag dette, fordi jeg kæmper med at se en logisk årsag til Hub slukke Powerlink trigger strømmen på outputtet når en B&O-enheden er tilsluttet til Powerlink indgangsstik.
Baseret på denne undersøgelser, og hvad der har været at få fra forhandlere og B&O hidtil, er dette det springende punkt, der gør Hub'en langt mindre fleksible, end den ellers kunne have være. Nogen ideer ?
Med venlig hilsen, Steve. -------------- Læst her.
Hannibals søn / mentallapse -- Har i noget i kan/vil tilføje her. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
HeloWorld Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 08 December 2015 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Beklager hvis det er forkert tråd, jeg kan ikke gennemskue hvor jeg skal placere dette - jeg håber at Peter Pan eller andre kan hjælpe.
Jeg har forsøgt at få Sonos forbundet til min fars B&O system, og jeg er ved at give op. Jeg forstår simpelthen ikke B&O navigeringen.
Vi har købt en Sonos Connect, og opsætningen af denne er ligetil, det fungerede på 5 minutter.
Jeg har købt et digitalt coaxialt kabel, som jeg slutter fra Sonos til SPDIF stik 1 i Beovision 10 - så langt så godt, nu troede jeg alt fungerede, men nej.
Beovision 10 er tilsluttet B&O surround i stuen, radio og CD, højtalere i køkken, kontor og et andet rum, hvilket i følge mine studier gør TV'et til
"hjernen" i hele systemet, og derfor der hvor en ekstern lydkilde skal tilsluttes.
På andre musik systemer findes en knap til hver indgang (CD knap afspiller hvad der er sat i CD stik osv.)
På B&O fjernbetjeningen er det anderledes. Efter nogen trykken frem og tilbage, vælger jeg A.MEM (jeg gætter på det er noget med Audio).
Her kan man via menu konfigurere og vælge input. Det gør vi, og man kan vælge DVD og 2 andre punkter. Længere nede kan man så vælge SPDIF,
og når dette gøres, kvitteres med, at SPDIF 1 er i brug. Det antager jeg betyder, at der er noget i stikket - men det kan jo også indikere den er
optaget, dvs. ikke kan benyttes.
Efter valg af SPDIF skal vi definere hvilken set-top box vi har - ??? det annullerer vi, men bliver så foreslået video udstyr, som vi går bort fra, og
vælger ukendt udstyr.
Men intet lyd kommer ud.
Vi har i løbet af nu 2 aftener forsøgt alt vi kan komme i tanke om, andre indgange, alm. phone kabel i analog indgang, som i følge manualen så er
AV3 - men der er ingen AV 3 knap på fjernbetjeningen. Igen kan vi gå i A.MEM og vælge indgang, her vælges AV3, men igen kan der kun vælges DVD
og 2 andre ting, ikke noget med lyd. Stadig kommer ingen lyd ud.
Vi har prøvet via V.MEM og alt hvad vi finder kan være muligheder, men intet får Sonos Connect til at spille musik via TV.
Vi havde håbet at kunne streame Sonos i hele B&O systemet, og jeg kan se andre er lykkes med det, men jeg kan ikke hitte ud af hvad de har gjort.
Vi har spurgt i Fona, og de mente vi skulle købe 2 "dimser" til 3-4.000 kr. stk. før det fungerede, det kan ikke være rigtigt. Det er jo bare lyd via
digitalt kabel, det skal da bare fungere.
Hvad er det vi ikke fatter?
Er der nogen der kan hjælpe?
Eller kommer det aldrig til at lykkes for os?
På forhånd tak for råd og hjælp.
|
| Til top |
|
| |
mentallapse Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2015 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hannibals Søn.
Pt har jeg kun tilsluttet mit Samsung TV (mit Beosound 4 står i en anden stue)
På dine spørgamål:
Ja - der er Toslink mellem tv'et (Samsung 8005) og BeoPlay Connection Hub. Jeg synes lyden kommer Beolab 8000. Jeg har
frakoblet tv'ets indbyggede højtaler, men kommer i tvivl nu du nævner det. Må hjem og checke efter.
Mine Beolab 8000 tænder via hub'en. Jeg har ikke problemer med at lyden ikke kommer med det samme. Det som du beskriver
med at skulle regulere på lyden før den kommer har jeg ikke oplevet.
Ej heller oplever jeg det du skriver om tv-off. Hvad mener du mere præcist? Slukker du på selve tv'et ? Det gør jeg aldrig.
Hannibals søn skrev:
Ved skift af kanaler klikker hubben 2 gange: Når kanalen forsvinder og når den nye kanal kommer på. Det må bestemt være en
Samsung-fejl. Man hører det bare ikke på de indbyggede højttalere - jeg gør ikke. Eller det er en fejl der opstår på toslink-siden.
Bruger du også toslinket?
Jeg skal montere lidt videre og have mit Beosystem 6500 sæt sat til - så vil jeg kunne høre, om det også er det samme ved
radiokanal-skift eller source skift.
Mangler bare lige at få lavet det RJ45 til Power Link kabel. Peter har du et billede af enderne?
Begge Beolab 8000 tænder & slukker via hubben, men jeg oplever, at der måske ingen lyd er, før end jeg bruger volume op eller
ned - har du det også sådan?
En anden ting jeg har bemærket: Bruger man tv off, slukker både tv & hub - alt ok. Bruger man så tv off til at tænde tv med,
mangler hubbens funktion. Jeg går ud fra, den tror den skal være slukket, selvom tv tænder på pre-canal - hvilket var det ønskede.
Den funktion ligger også i Canal up & Down, så den bruges fremover.
Når radioen er sat til, og hvis der stadig er klik, vil jeg kontakte min B&O mand med det. Nævner det jo nok alligevel.
|
|
|
__________________ mvh
mental
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2015 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Det ser ud, til vi har samme setup D8005 og BL8000 (pudsigt).
Når jeg skriver tv-off, er det på remoten - bruger kun den.
Klikkene kommer i BL8000 - jeg har valgt eksterne højtalere i lyd-menuen.
Jeg får nok mit kabel i morgen, så ser vi, hvad der sker.
Mvh, Leif
mentallapse skrev:
Hej Hannibals Søn.
Pt har jeg kun tilsluttet mit Samsung TV (mit Beosound 4 står i en anden stue)
På dine spørgamål:
Ja - der er Toslink mellem tv'et (Samsung 8005) og BeoPlay Connection Hub. Jeg synes lyden kommer Beolab 8000. Jeg har
frakoblet tv'ets indbyggede højtaler, men kommer i tvivl nu du nævner det. Må hjem og checke efter.
Mine Beolab 8000 tænder via hub'en. Jeg har ikke problemer med at lyden ikke kommer med det samme. Det som du beskriver
med at skulle regulere på lyden før den kommer har jeg ikke oplevet.
Ej heller oplever jeg det du skriver om tv-off. Hvad mener du mere præcist? Slukker du på selve tv'et ? Det gør jeg aldrig.
Hannibals søn skrev:
Ved skift af kanaler klikker hubben 2 gange: Når kanalen forsvinder og når den nye kanal kommer på. Det må bestemt være en
Samsung-fejl. Man hører det bare ikke på de indbyggede højttalere - jeg gør ikke. Eller det er en fejl der opstår på toslink-siden.
Bruger du også toslinket?
Jeg skal montere lidt videre og have mit Beosystem 6500 sæt sat til - så vil jeg kunne høre, om det også er det samme ved
radiokanal-skift eller source skift.
Begge Beolab 8000 tænder & slukker via hubben, men jeg oplever, at der måske ingen lyd er, før end jeg bruger volume op eller
ned - har du det også sådan?
En anden ting jeg har bemærket: Bruger man tv off, slukker både tv & hub - alt ok. Bruger man så tv off til at tænde tv med,
mangler hubbens funktion. Jeg går ud fra, den tror den skal være slukket, selvom tv tænder på pre-canal - hvilket var det ønskede.
Den funktion ligger også i Canal up & Down, så den bruges fremover.
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 08 December 2015 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeloWorld skrev:
Hej alle. Beklager hvis det er forkert tråd, jeg kan ikke gennemskue hvor jeg skal placere dette - jeg håber at Peter Pan eller andre kan hjælpe.
Jeg har forsøgt at få Sonos forbundet til min fars B&O system, og jeg er ved at give op. Jeg forstår simpelthen ikke B&O navigeringen. Vi har købt en Sonos Connect, og opsætningen af denne er ligetil, det fungerede på 5 minutter. Jeg har købt et digitalt coaxialt kabel, som jeg slutter fra Sonos til SPDIF stik 1 i Beovision 10 - så langt så godt, nu troede jeg alt fungerede, men nej. Beovision 10 er tilsluttet B&O surround i stuen, radio og CD, højtalere i køkken, kontor og et andet rum, hvilket i følge mine studier gør TV'et til "hjernen" i hele systemet, og derfor der hvor en ekstern lydkilde skal tilsluttes.
På andre musik systemer findes en knap til hver indgang (CD knap afspiller hvad der er sat i CD stik osv.) På B&O fjernbetjeningen er det anderledes. Efter nogen trykken frem og tilbage, vælger jeg A.MEM (jeg gætter på det er noget med Audio).
Her kan man via menu konfigurere og vælge input. Det gør vi, og man kan vælge DVD og 2 andre punkter. Længere nede kan man så vælge SPDIF, og når dette gøres, kvitteres med, at SPDIF 1 er i brug. Det antager jeg betyder, at der er noget i stikket - men det kan jo også indikere den er optaget, dvs. ikke kan benyttes. Efter valg af SPDIF skal vi definere hvilken set-top box vi har - ??? det annullerer vi, men bliver så foreslået video udstyr, som vi går bort fra, og vælger ukendt udstyr. Men intet lyd kommer ud.
Vi har i løbet af nu 2 aftener forsøgt alt vi kan komme i tanke om, andre indgange, alm. phone kabel i analog indgang, som i følge manualen så er AV3 - men der er ingen AV 3 knap på fjernbetjeningen. Igen kan vi gå i A.MEM og vælge indgang, her vælges AV3, men igen kan der kun vælges DVD og 2 andre ting, ikke noget med lyd. Stadig kommer ingen lyd ud. Vi har prøvet via V.MEM og alt hvad vi finder kan være muligheder, men intet får Sonos Connect til at spille musik via TV.
Vi havde håbet at kunne streame Sonos i hele B&O systemet, og jeg kan se andre er lykkes med det, men jeg kan ikke hitte ud af hvad de har gjort. Vi har spurgt i Fona, og de mente vi skulle købe 2 "dimser" til 3-4.000 kr. stk. før det fungerede, det kan ikke være rigtigt. Det er jo bare lyd via digitalt kabel, det skal da bare fungere.
Hvad er det vi ikke fatter? Er der nogen der kan hjælpe?
Eller kommer det aldrig til at lykkes for os?
På forhånd tak for råd og hjælp.
|
|
|
Hej HeloWorld og velkommen. 
Her løsningen der virker. Læs nu godt på tegningen. 

__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2015 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst Beoworld siderne igen, der var ikke kommet meget nyt.
Men med henvisning til Steve info om den mærkelige opførsel med PL indgangen,
har jeg en bøn, så det kan undersøges, hvad der sker:
Hvem kommer først op med et diagram / service manual til en S8 Connection Box?
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2015 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HelWorld,
ved et B&O-tv skal du vælge indgangstikket og de optioner, du ønsker samt tilordne denne indgang en knap på fjernbetjeningen.
På Beo4'eren - tryk på 'Menu'. Hvis der er en digital tuner i tv'et trykker du to gange på 'Menu'-knappen
for at komme til selve tv'et opsætningsmenu.
Vælg i skærmmenuen: 'Tilslutninger'.
Her skal du så vælge et frit stik. Måske har din far intet tilsluttet endnu?
Brug et phono-kabel højre/venstre, hvis lyden skal fordeles i linksystem.
Vælg en af 'knap-mulighederne' dér (DVD or whatever...), så indgangen kan vælges direkte fra Beo4'eren bagefter.
Husk at gemme dine valg.
I Sonos Connect'ens indstillinger skal du sætte udgangs-signalet til 'fixed output (eller fixed line-out....'), fordi al lydregulering
efter tilslutningen ordnes via tv'et og via eventuelle linkrums-produkter (med Beo4'eren).
Connect-boksen kan herefter bare gemmes af vejen.
Når du trykker på den valgte knap (DVD or whatever...) er der hul igennem, og i skulle kunne høre lyd.
Da det er en video-kilde, der er aktiveret (det er jo en indgang på tv'et!), vil skærmen også tændes.
Dette kan undgås ved at vælge 'AV' på Beo4'eren umiddelbart før selve kildevalget (DVD or whatever...).
Måske er der (hvis det er en ældre Beo4) en 'AV'-knap på din fars Beo4. Ellers skal denne 'knap' hentes frem via 'List'-funktionen.
Spørg gerne, hvis du (eller din far) ikke ved, hvordan det gøres.
Du skriver ikke, om der er linkrum - men hvis, skal man (på Beo'eren) blot trykke på den valgte knap (DVD.....),
når man er i det rum.
N.B.
Der er ikke nogen 'AV3-knap' på en B&O-fjernbetjening, fordi man selv kan vælge hvilken kilde-knap, der er tilordnet
til en pågældende indgang!
Har din far da ikke også et B&O-audioanlæg tilsluttet?
I det tilfælde ville det nok være smartere, at tilslutte Sonos'en til det.
Hvis ja, skriv gerne igen - men husk at skrive hvilket audio-anlæg, det så er.
P.S. Hold hovedet koldt!
Det er altså ikke så svært
MM __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
HeloWorld Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 08 December 2015 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for respons - med tegninger og det hele.
Peter Pan /millemis : Vi har forsøgt at tilslutte via analogt L / R signal til AV3, men kunne ikke få noget lyd igennem. Dog forsøgte vi mest intenst med
den digitale kilde, vi må give den analoge tilslutning endnu et forsøg.
Jeg så helst den digitale tilslutning fungerede, da det så er B&O decoderen der anvendes, og den er bedre end Sonos. Men er eneste farbare vej
analogt, så er det den vi går efter. Jeg må prøve efter millemis vejledningen næste gang vi gør et forsøg (jeg har ikke selv B&O).
Der er link system, men som jeg forstår det, er det et analogt et etableret for ca. 9 år siden i hele huset. B&O anbefaler at skifte til et digitalt system
og udskiftning af kabler, boks og styrings enheder, hvilket ikke er billigt. Desuden vil B&O anbefale Beosound Moment til 16.995. Jeg håbede en enkelt
Sonos til 3.000 kunne klare det, og bringe systemet up-to-date, streame musik og høre internet radio.
Der er tilsluttet en ældre B&O radio, den der med CD, hvor glaslågen åbner når hånden føres foran den. Der er ikke alm. indgange på den, men godt
nok 2 B&O stik. Kommer Sonos til at fungere på TV indgang, kan radioen sløjfes.
Fjernbetjeningen er en BEO4 (hvis ikke jeg tager fejl).
Der er ikke en AV knap, så jeg må prøve at finde ud af det med list og AV. Skal jeg via list angive en bestemt knap (f.eks. A.MEM), som fungerer som
"AV" knap? Så at man trykker på denne knap (A.MEM) og derefter kilden (DVD) for at høre Sonos uden skærmen tænder?
NB. Vi har i søndags tilsluttet Apple TV4 via HDMI til samme TV, der var ingen dikkedarer, det spillede 100% lige fra starten. Jeg overvejede at denne
kunne bruges til at streame radio og musik, men det vil ikke være lige så smart som Sonos. F.eks. skal man klare betjening via TV og Apple
fjernbetjeningen modsat Sonos, hvor du kan administrere det hele via en app hvor som helst fra i huset - bare der er WiFi forbindelse.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 08 December 2015 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeloWorld - Valget er jeres. 
Som du ser det på min tegning, har min svigersøn og jeg tilføget en analog kilde på hans BeoVision 10 for ca. en måned siden. Arbejdet tog ca. 5 min, så køre det. Ved at tilslutte analog audio, vil lyden også kunne håndteres i det MasterLink (ML) system du omtaler. Det vil digital audio der imod ikke kunne.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|