Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Er du til B&O, men ikke 100%? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 443
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hannibals søn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 April 2016 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Har du programmeret den korrekt? Både lyd op & ned samt sluk?

Man skal holde tungen lige i munden og se på LED signalet, når der programmeres.
Til top Vis Hannibals søn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hannibals søn

Despoint
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2009
Sendt: 02 April 2016 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hannibals søn skrev:

Man skal holde tungen lige i munden og se på LED signalet, når der programmeres.

Lyd op og ned har jeg i hvert fald programmeret korrekt.
Som jeg læser manualen skal man kode:
1. Lyd op
2. Lyd ned
3. Mute

Men nr. 3 er måske tænd/sluk kommendoen? Grunden til jeg læser det som "mute" er fordi der i manualen står "sluk lyd"?

Har du ændret indstillinger på dit Samsung TV, efter du har koblet dine BL'er på gennem din Connection Hub?

Til top Vis Despoint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Despoint Besøg Despoint's Websted

Despoint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2016 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Hej Despoint

Jeg kan ikke få dit link til at virke. Men benytter du B&O's RJ45 til 8 polet (hun) DIN kabel --> en 8 pol DIN Y adapter, og herfra et PowerLink MK
III kabet ud til hver BL 8000, så virker det, hvis der ikke er andre fejl f.eks på dine højttaler.

Så prøver vi lige med et billede i stedet.
Har købt dette kable til at forbinde BL8000'erne med Hubben.

Til top Vis Despoint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Despoint Besøg Despoint's Websted

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 April 2016 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Despoint

Følger B&O's RJ45 til 8 polet (hun) DIN kabel med Hubben. ?

Hvis adapteren på dit billede er fuld loddet er den ok.
Så fra de to hun bøsninger to stk. PowerLink kabler Mk II eller
Mk III, ud til hver BeoLab 8000.

Despoint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2016 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Despoint

Følger B&O's RJ45 til 8 polet (hun) DIN kabel med Hubben. ?

Hvis adapteren på dit billede er fuld loddet er den ok. Så fra de to hun bøsninger to stk. PowerLink kabler Mk II eller Mk III, ud
til hver BeoLab 8000.

Nej, det eneste der følger med Hubben er strømkablet. PowerLink kablerne til de to BL8000 er originale B&O kabler, så dem regner
jeg ikke med der fejler noget.
Kan jeg på nogen måde tjekke om RJ45-8DIN er fuld loddet?
BL8000'erne er tændte Hubben lyser hvidt (aktiv), men også når den går på standby og lyser rødt, forbliver BL8000'erne tændte,
så der må gå en strøm i gennem. Det er først når den går fra standby til slukket, at BL8000'erne går på standby.

Hannibals søn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2016 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Despoint skrev:
Hannibals søn skrev:

1. Lyd op
2. Lyd ned
3. Mute

Men nr. 3 er måske tænd/sluk kommendoen? Grunden til jeg læser det som "mute" er fordi der i manualen står "sluk lyd"?

Har du ændret indstillinger på dit Samsung TV, efter du har koblet dine BL'er på gennem din Connection Hub?

3) Er sluk funktionen, der kodes til det signal din remote sender til tv, når du trykker på sluktasten. og du må IKKE bruge denne taste til at tænde tvet med, brug en programtast i stedet. Jeg har en ide om at den slukker / blokerer hubben, hvis den også bruges til tænd.

Jeg har ikke ændret noget fra starten. Siden har jeg leget lidt med: Slukke for tvets højtaler (kun eksterne tilsluttet), finde et niveau for hubben. Måske ønsker du også tvets højtalere med som center, så finder du tvets niveau, slukker dem, holder remoten tæt på hubben (så tvet ikke regulerer volume) finder niveau for Beolab og tænder igen for tvets højtaler - så kører de sammen om lyden.

Lidt snøvlet skrevet, men jeg håber du forstår, hvad jeg mener.......

En anden ting jeg skal have testet: Fjerne hubbens kode til sluk, lade den være tændt altid, og se om ikke Beolab går ud når tvet slukkes. Det burde fungere, da hubben trigger på signaler på en af de 3 indgang.

Bruger org. B&O kabler med RJ45 fra hubben til et Y-splitter til de 2 PowerLink kabler.
Til top Vis Hannibals søn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hannibals søn

Hannibals søn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2016 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

En Y-splitter med 3x RJ45 stik, så også RJ45 på powerlink kablerne.
(Jeg fik det hele i en samlet pakke i bytte med en Beogram 3300 med MMC2)

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 April 2016 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Despoint - PowerLink kablerne til de to BL 8000 er originale B&O kabler

Nu har du købt ind så dette er nok mere til glæde for andre. Udover genbrug
af originale B&O PowerLink kabler, kan denne adapter købes i B&O butikken.

Så er der hvad der er nødvendigt til BL 8000, som ikke kan videresende et PL
signal, som f.eks BL 4000 kan.

Despoint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2016 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hannibals søn skrev:
Despoint skrev:
Hannibals søn skrev:
Har du programmeret den korrekt? Både lyd op & ned samt
sluk?

1. Lyd op
2. Lyd ned
3. Mute

3) Er sluk funktionen, der kodes til det signal din remote sender til tv, når du trykker på sluktasten. og du må IKKE bruge denne
taste til at tænde tvet med, brug en programtast i stedet. Jeg har en ide om at den slukker / blokerer hubben, hvis den også bruges
til tænd.

Jeg har ikke ændret noget fra starten. Siden har jeg leget lidt med: Slukke for tvets højtaler (kun eksterne tilsluttet), finde et
niveau for hubben. Måske ønsker du også tvets højtalere med som center, så finder du tvets niveau, slukker dem, holder remoten
tæt på hubben (så tvet ikke regulerer volume) finder niveau for Beolab og tænder igen for tvets højtaler - så kører de sammen om
lyden.

Lidt snøvlet skrevet, men jeg håber du forstår, hvad jeg mener.......

En anden ting jeg skal have testet: Fjerne hubbens kode til sluk, lade den være tændt altid, og se om ikke Beolab går ud når tvet
slukkes. Det burde fungere, da hubben trigger på signaler på en af de 3 indgang.

Bruger org. B&O kabler med RJ45 fra hubben til et Y-splitter til de 2 PowerLink kabler.

Hvordan ser din Connection Hub ud når du slukker for TV'et/Hubben? Skifter den med det samme fra hvid til rød, eller forbliver den
hvid noget tid?

Jeg har lige prøvet at omprogrammere hubben til sluk, men synes ikke det gør nogen forskel - hubben går i hvert fald ikke på
standby.

Kan du forklarer dit kabel setup lidt nærmere? Som jeg forstår det bruger du ikke Powerlink kabler med 8DIN i hver ende, men kun
i den ene ende, hvor der så i stedet er en RJ45. Ligesom den her? http://www.av-connection.dk/?PGr=6687

Uha, synes godt nok det er lidt bøvlet, men omvendt er der heller ikke nogle der har lovet det skulle være let

Despoint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2016 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Despoint - PowerLink kablerne til de to BL 8000 er originale B&O kabler

Nu har du købt ind så dette er nok mere til glæde for andre. Udover genbrug af originale B&O PowerLink kabler, kan denne
adapter købes i B&O butikken.

Så er der hvad der er nødvendigt til BL 8000, som ikke kan videresende et PL signal, som f.eks BL 4000 kan.

Jeg kontaktede B&O i Aarhus for at høre om de forhandlede sådan en adapter/splitter, men fik at vide de kun havde IHC-
>Powerlink, da de ikke forhandler ikke-godkendt B&O dele, hvilket naturligvis er meget forståeligt.
Forstår bare ikke hvis du siger man godt kan få et?

Hannibals søn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2016 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Det er alligevel ganske let at sætte op. Her spillede det i første huk.

Jeg bruger optisk fra tv til hub.

Mine kabler ligner dem, du henviser til, men jeg ved ikke om B&O tråder RJ45 stikkene på samme måde.

Der kan fås en Y-splitter med 3 Power link stik, så skal der bare bruges en enkelt RJ45 til Powerlink fra hubben.

Beolabene slukker efter forholdsvis kort tid. Så der trigges ikke efter tv sluk.......

Jeg checker lige LED farven, når det bliver køjetid

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 April 2016 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Her finder du adapteren hvis B&O ikke vil tage den hjem - PowerLink Y-adapter til RJ45 - Click her.

Hannibals søn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2016 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

LED er slukket med slukket hub, det er kun Beolab, der lyser rødt.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 April 2016 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:
Hej Peter
Er der ikke noget med at ATV laver al lyd om til 48KHz eller er det "kun" ATV1/2?

Hej FLarsen

Det er rigtigt, at også Apple TV (version 2 og 3) konverterer audio til 48kHz
Jeg kan ikke vudere om det har nogen betydning, når jeg streamer via iPad /ATV 3.

Her data på en typisk Flac fil på Nas-serveren.

Hvad betydning det har, vil jeg da gerne have en forklaring på, hvis her er en der har styr på det.

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 April 2016 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Der er delte meninger om dette - specielt om den praktiske (!) betydning i hverdagen.
Se f.eks her.     

Et ATV er beregnet til video-gengivelse (med lyd selvfølgelig) og bruger derfor den gængse standart for videolyd: 48kHz.
Drejer det sig om streaming/airplaying af lyd (i det gængse redbook-format:16/44.1) er det nok snarere en AirPort Express,
man skal bruge (se f.eks her,
hvis man vil være på den sikre side.
Dette gælder forøvrigt for alle (tredjeparts/audio) indbyggede AirPlay-chips.

Personlig har jeg (næsten) aldrig brugt mit ATV til musik-streaming, men derimod (bortset fra en AirPort Express i gamle dage) min Playmaker,
som så nu er afløst af min Essence (2nd gen).

Som sagt indledningsvis er det dog nok mere et spørgsmål om det har megen betydning i det daglige.
Folk tenderer til at 'kunne høre forskel', når de nu ved at et ATV konverterer fra 44.1 til 48 kHz.

Peter Pan - den store forfægter af 'ren lyd' - har f.eks aldrig ladet sig sig forstyrre af 'lyd-kvaliteten' på et ATV til sin airplaying

MM

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 April 2016 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

@ millemis

Nej egentligt ikke, fordi jeg allene benytter denne mulighed til baggrunds musik.
Men emnet er da interessant. Så tak for første indlæg.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 April 2016 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Sendt: 13 April 2016 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Tilbage i 60'erne gjorde Dirch Passer sit til at gøre Fona landskendt, da han lagde stemme til kædens slogan »Ih, de er så flinke hos Fona«. Det er den slags PR, der kan være farligt, for har forbrugeren så en enkelt gang oplevet, at det flinke manglede, så huskes det bedre.
Hvem kender ikke navnet Fona, så det er lige før, det bliver et kulturtab med gader uden Fona. Og som denne overtagelse er skruet sammen, er det formentlig udelukket, at navnet bliver genbrugt.
Der bliver stadig færre muligheder for at "ose" B&O og andet, og derpå bestille det billigere på nettet. Så vi er selv ude om det. Men hvad gør vi, når nogle byer (engang) kommer til at mangle et levende handelsliv i gaderne.
Det er heller ikke nok at være flink. Uanset om det er Fona eller de andre skal medarbejderne være klædt på til at vide noget om branchen og produkterne, - selv om det indrømmet er noget af en udfordring med den meget hurtige udskiftning af modeller. Men hvis man ikke er i stand til at vejlede den vidende entusiastkunde, bliver vejledningen vel også utilstrækkelig for den "uvidende" kunde. Er det måske en del af årsagen til, at B&O foretrækker egne butikker?
Men måske ligger der en god handel og venter frem til 21. maj?
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 April 2016 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

aristona - kulturtab med gader uden Fona.

Om denne følelse kun rammer mænd, og specielt mænd af den lidt ældre årgang,
kan jeg ikke lige finde ud af . Personligt mener jeg det er et kæmpe tab. Men når
jeg så tænker på, hvor lidt hi-fi butikkerne de sidste mange år har haft at byde på,
står jeg tilbage ned en følelse af at tilhøre en uddøende rase.

Når mange unge idag mener dynamisk i lyd, lyder helt forkert, vil jeg mene det kun
kan gå en vej. De sidste butikker for os med hi-fi interesse vil snart gå over i historien
sammen med Fona. Netbutikkerne vil med tiden lide samme skæbne. For hvem skal/
vil holde dem i live. ?

Det er jo nemt at streame alt den musik vi gider høre via en iPhone. Har man så ingen 
referencer til hvor godt musikken kunne lyde, er han/hun jo tilfreds. 

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 April 2016 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

... og specielt mænd af den lidt ældre årgang,kan jeg ikke lige finde ud af .

Prøv og spørg hos Ældresagen, om de ikke skulle tilbyde psykolog-hjælp

MM

<< Forrige Side af 443 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum