Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 15:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kappa Sub frekvensmåling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 August 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

"Under alle omstændigheder er du nødt til at hjemlåne mindst 3 forskellige Sub's før du "forelsker dig" og træffer dit endelige valg, fordi ingen Sub's lyder ens."

Nej jeg bliver nød til at prøve en lidt forskelligt, helt enig, som det er nu må jeg nok indrømme at jeg var lidt hurtig på aftrækkeren da jeg købte min asw600. Jeg tror man kan få meget, for de samme penge! dog må jeg indrømme at jeg har et godt øje til kappa'en og det er da snart et år sidden jeg hørte den, den har bare hele tiden ligget i baghovedet! 

"Lige til sidst, overdoser aldrig din subber med for meget volumen, de skal integreres dvs. spille med samme niveau som dine andre ht'er."

Ja det er jeg sådan nogen lunde med på, og jeg synes faktisk jeg har opnået et okay tilfredsstillende resultat med asw600 trods alt. Dermed ikke sagt at det ikke kan gøres mere optimalt, og når jeg alligevel gerne ville have to subber kan jeg lige så godt sprede viften af muligheder lidt....

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 August 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

De virker altså også godt de Infinity subs og til prisen ganske fortræffelige, faktisk overordentlige fortræffelige. Og equlizer systemet er udviklet af Revel i USA...det er faktisk samme system som i deres egne sub B15, bare kun med 1 bånd i stedet for 3. Super...

Jeg er sindsyg glad for mine 2

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 August 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg hadde tidligere en Kappa Sub, og var meget fornøjd med den. Kort tid efter at jeg hadde købt den kom jeg over en tråd på www.avforum.no der omhandlet SVS. For at gøre en lang historie kort bestemte jeg mig til slutt for at gamble, og bestille en.

Det er nå et ½ år siden (det lengste jeg nogensinde har haft en sub), og jeg har ikke angret en gang.

Kappaen er god, og ikke noget dårlig valg, men spesielt til film er PB10 bedre. Om romkorrektion skulle være et krav, og du er villig til at bruge nogle flere penger er PB12 Plus udstyret med en PEQ.

Der findes også bedre romkorrektioner, feks Behringer DSP1124 der er en 2x12 bånds PEQ, den koster 737kr. Snart kommer også Velodyne SMS1 der er en 8 bånds PEQ med autoopset, og grafisk grænsesnidt (tilkobles fjernsynsapparatet), den skal vistnok koste 3-4000kr.

www.svsubwoofers.com

http://www.thomann.de/thoiw12_behringer_dsp1100p_feedback_de stroyer_prodinfo.html

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 August 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

He he,

Har vi en kommende SVS "agent" herinde

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 August 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Mik112: Så langt er jeg alene, men her følger et uddrag fra et indlegg på norske avforum :

Det er ikke til å komme unna at SVS imponerer stort, men det er også et faktum at de "hypes" for mye her på forumet. Ikke ufortjent, men det er likevel ødeleggende, siden den voldsomme optimismen gjerne fører til mistro. Til alle skeptikere kan jeg berolige med at en finner ikke lignende ytelser prisen tatt i betraktning

Den kom fra en som er moderator på forumet, og journalist i DVD&Hjemmekino efter at vi hadde hatt (nok en) diskussion om SVS VS resten af verden  Dette er ikke et unikt fenomen for Norge, så mulighederne er gode for at det samme vil komme til at ske her også

Om du kikker nærmere på trådene på www.avforum.no, vil du få en ide om hvad der er undervejs, på godt og vondt

Og jeg beklager om jeg blir lidt for ivrig nogle ganger, det er et velkendt symptom blandt SVS ejere, og kan i ekstreme tildfelder udvikle sig til SVS fundamentalisme, og efterfølgende jihad

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 August 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hej ManicMiner

De ser også ganske nydelige ud disse SVS. Jeg valgte kun mine Kappa`er ud fra anbefalinger og pris. Havde ikke hørt dem før.....men lånte den af min forhandler...fuld returret...lånte 1 først....og 6 mdr. efter nr. 2....og så blev det rigtig sjovt....så lidt tilfældigt....men det endte godt. Jeg lytter primært kun til 2-kanal musik, men har dog projektor og når jeg ser film skruer jeg lidt op for niveauet på subberne.....

Mvh

Dr. Lyd

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 August 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Den gang jeg købte min var det kun ud ifra tests, men jeg blev ikke skuffet, den var en voldsom opgradering fra min Ace Bass 2. Jeg skruer volumet op mer enn lidt når jeg ser film, ifra +3 til +6db sammenlignet med musikindstillingen, jeg har det som bedst når sofaen ryster

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hold da op der kom gang i tråden.

ManicMiner:

jamen mange tak for bidraget og bliv da endelig ved(siger ham der udnytter en andens tråd). Jeg vil da tage SVS med i mine overvejelser og gi dem et lyt!

270961:

Ja jeg kan godt huske der er noget med at der er Revel der har en stor finger med i spillet, faktsik generelt med Infinitys højttalere. Jeg mener at de mere eller mindre ejer hinanden, Revel, Infinity, JBL, Harman/Kardon og hvem der har købt hvem må du ikke spørge mig om!

Der er ingen tvivl om at jeg skal hører på den kappa sub eller de jeg vil også gerne have to! Det var også lige præcis R.A.B.O.S systemet forhandleren reklameret med og altså i butikken var den god nok! Samtidig snakkede han også meget om membranen vist var en sandwich membran af flere lag(jeg kan ikke huske hvad matrialle, men jeg mener det lignede alu), der skulle være meget let og meget stærkt. Ret mig endelig hvis jeg er helt galt på den....

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hm.. Altså, de der nordmænd  Jeg har kørt mindst 150000km i Norge siden 1970, fra syd til nord og øst til vest, og mødt og boet hos mange mange dejlige mennesker deroppe. Eet har de dog for det meste tilfælles; deres fyrretræsmøbler og afbarkede træstammer og trolde og lignende. Det er helt ok med mig, men det passer bare ikke lige ind her hvor jeg bor.

Jeg har desværre min egen mening om tingene, prøver at vælge seriøst her i tilværelsen - efter bedste evne, og den dag der står to afbarkede 5 meter høje lakerede fyrretræs splinter med knaster i mit indgangsparti her på ejendommen flytter jeg. Der går grænsen, uanset 5 millioner nordmænd ikke kan leve uden.

Uanset hvordan ovennævnte opfattes er der intet ondt ment i det herfra.

Lige en Quiz fra sommerferien i norge: en nordmand skal gætte noget fodbold fra 80'erne, får stikordet: Vi er røde, vi er...? og svarer tyttebær!!

Nå, - blot et lille sidespring herfra, tilbage til emnet.

Mvh/Mik112

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 August 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Mine Kappaer står på level 4 til musik og skrues op på 7 når jeg ser film...det giver lige nok spark og rysten nok til film.....jeg har ikke surround og klarer mig fint med 2 + 2 kanaler Min kappaer er tilsluttet via paralleludgangen på min forforstærker og med y-connectorer på subberne. Jeg rører ikke ved signalet til højtalere eller effektforstærker...så derfor siger de ikke så meget..men giver lige nok tilskud til lyden, at den opfattes som meget rummelig og med større slagkraft end hvis hovedhøjtalerene spiller alene. Der skærer opadtil ved 55 hz på subberne. Der er målebart output til 20-25 hz

Mvh

Dr. Lyd

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 August 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=CRC1]

Hold da op der kom gang i tråden.

ManicMiner:

jamen mange tak for bidraget og bliv da endelig ved(siger ham der udnytter en andens tråd). Jeg vil da tage SVS med i mine overvejelser og gi dem et lyt!

270961:

Ja jeg kan godt huske der er noget med at der er Revel der har en stor finger med i spillet, faktsik generelt med Infinitys højttalere. Jeg mener at de mere eller mindre ejer hinanden, Revel, Infinity, JBL, Harman/Kardon og hvem der har købt hvem må du ikke spørge mig om!

Der er ingen tvivl om at jeg skal hører på den kappa sub eller de jeg vil også gerne have to! Det var også lige præcis R.A.B.O.S systemet forhandleren reklameret med og altså i butikken var den god nok! Samtidig snakkede han også meget om membranen vist var en sandwich membran af flere lag(jeg kan ikke huske hvad matrialle, men jeg mener det lignede alu), der skulle være meget let og meget stærkt. Ret mig endelig hvis jeg er helt galt på den....

-----------------------------

Hej

Det er bare helt rigtig. Til prisen er de fantastiske. og meget flotte, hvis det også betyder noget....rigtigt fineret. RABOS systemet var jeg også lidt ude efter, da bulderbas er meget generende..dette fjerner RABOS fuldstændigt. I mit hoved giver det en større placeringsvenlighed. Jeg ved ikke hvad næste level hedder og til hvilken pris.

Mhv

Dr. Lyd

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hej 270961,

Du nævner parallel udgangen, vil det sige du kører mono ud til v/h sub?

Hvis du kører stereo ud skal du fjerne dine Y-kabler (bruges kun ved 1 stk. sub og hæver niveauet 6dB) og nøjes med tilslutning på f.eks. v/ind på begge sub's og skrue volumen op til ca. pos. 6-7.

Mvh/Mik112

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 August 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Mik112]

Hej 270961,

Du nævner parallel udgangen, vil det sige du kører mono ud til v/h sub?

Hvis du kører stereo ud skal du fjerne dine Y-kabler (bruges kun ved 1 stk. sub og hæver niveauet 6dB) og nøjes med tilslutning på f.eks. v/ind på begge sub's og skrue volumen op til ca. pos. 6-7.

Mvh/Mik112

--------------

Okay forstået...det vil jeg forsøge. Fordele ? Jeg har kun prøvet som før nævnt, dvs en kanal pr sub...med y-con da subben ikke er i besiddelse af et enkelt stik og derfor lægges signalet til subben ud i dennes højre og venstre kanal....forstår du ?

Mvh

Dr. Lyd

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hej 270961

Jeps,

Du skal tilslutte venstre sub out-signal fra din forstærker til venstre line-indgang på venstre Kappa, og højre sub out-signal fra din forstærker til venstre line-indgang på højre Kappa, du skal ikke benytte Y-kabler. Ved brug af Y-kablet får du + 6dB på hver sub, derfor er din indstilling kun i pos. 4. Uden Y-kabel får du renere lyd og bedre justeringsmuligheder (gætter på området pos.6-7-8)

Mvh/Mik112  

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 August 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Ja...jeg syntes også volumen står lidt lavt, men det virker glimrende....renere lyd siger du....det må prøves i næremest fremtid. Men hvad med RABOS systemet ? Skal det også justeres om eller er det blot volumen ?

Mvh

Dr. Lyd

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Mik 112 og 270961; jeg er selv meget interesseret i en sub, og Kappa er meget med inde i overvejelserne, men har lige et par spm; hvor kraftig føles den int. forstærker i Kappa'en ? - for synes ikke at den - på papiret - virker specielt kraftfuld ( taget i betragtning at det er en sub som skal drives ) - har du/I oplevet at den har måtte "give op", og er begyndt at klippe v. høj lydstyrke ?

Og HVOR stor er forskellen på een og to stk Kappa ? ( tænker i stereo-brug )

- og til ManicMiner; hvor stor , eller rettere HVAD er forskellen på Kappa'ens kvaliterer kontra SVS'en du nu har - tænker også her primært på stereo-brug ?

mvh

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 August 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

hej

Jeg har 2 stk Intermetzo subs og de virker kanon. Jeg deler frekvensen i min Meridian 568 Processor så alt under 80hz går til sub og resten til front. så når jeg spiller stereo spiller begge subber bas i henholdsvis venstre og højre kanal og fronterne det der ligger over.
Når jeg spiller flerkanal "DTS, DD osv" vil alt bas under de 80hz gå i begge suber og resten fordeles på de 5 kanaler.

Der er dermed brugt 5 linieudgange til de 5 højtalere og 2 til sub, der er 8 i alt på en Meridian processor. Men det er selvfølgelig specielt for en sådan processor, men på den måde er der ingen højtalere der får et signal de ikke skal gengive og der er ingen overlap, kun de overtoner der vil være fra f.eks. en tone på 80hz.

Processoren kan ligeledes styre time delay afhængigt af afstanden til de enkelte højtalere, så man hører ikke at de ikke står samme sted, jeg har dog kun ca 1 meters forskel i forhold til lyttepositionen.

Rabos er stillet ind så frekvensen max varierer 7db fra 20hz til 100hz. de giver en maget detaljeret og definerbar basgengivelse. alle højtalere er lukkede så der kommer ingen forstyrelser fra nogen basport.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Det spørgmålet har jeg besvaret en gang tidligere, så her følger en copy&paste

"Skulle jeg glemt å si det fortrekker jeg PB10 fremfor Kappa pga dens dynamikk, og kontante tyngde. Kappaen var litt lettere i det, og man fikk ikke helt det samme inntrykket av fysikk, og kropp som PB10en har. Skal jeg virkelig flyte ut i poesi vil jeg beskrive PB10en som engasjert, man får inntrykk av at det ligger et dypt personlig engasjement bakom hvert eneste slag, mens Kappaen ikke helt gadd å legge alvor bak."

Kappaens største fortrinn er PEQ'en (eller RABOS som Infinity kaller der), dog kan man så købe den før nevnte Behringer med 2x12 bånd for 737kr om romkorrektion skulle være nødvendig.

For musikbrug tror jeg du vil blive fornøjd uansett hvilken du vælger, hvilken der vil være best vil afhenge af din smag, og vilje til at jobbe med integrationen af subben. Kappaen har der et fortrinn pga PEQ'en, men køber du en Behringer vil jeg sige at PB10 vil være det beste valget da den også i tillegg har trindløs fasejustering, noget jeg har fundet svært nyttig.

Forskellen de 2 i mellem i stereo er ikke stor, det er når et LFE spor skal afspilles at PB10 med sin lange slaglengde (50mm) begynder at flytte mere luft enn andre subs i prisklassen. Du kan få et Fun Fact med på vejen, ved et konstant 20hz signal spiller PB10 nøyaktig så mange db som en Velodyne DD18 til 28.000kr. Lengre op i frekvens, og også med kortere signaler vil DD18 selvfølgelig dra i fra, men sjov er det nu uanset

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

ManicMiner:

Nu har jeg kigget lidt hos lsound, som du anbefalede og jeg må jo indrømme at SVS PB10 ser meget atrktiv ud til prisen. Jeg tror det var under 4000 Dkr hvilket jeg synes er ret billigt!

Men ang. Behringer-modulet, jeg synes det virker meget uoverskueligt at indstille dette, og har egentlig ikke fanget hvad det præcis gør? og hvad finder du frem ved at tilslutte denne?

Samtigig ville det for mig være noget der skulle gemmes lidt væk.... Det er alt for PA-agtigt at se på til mig!

Og sidst men ikke mindst, jeg mangler en dansk forhandler eller lign. så man kan få en demo hjemme i stuen som jeg kan med kappa'en.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Om subben skal bruges mest til musik er Kappaen uanset ikke noget dumt valg

At købe en SVS er et "leap of faith", og jeg baserede den gang mit valg på utallige forum indleg fra fornøjde kunder i mange forskellige land. Helt enkelt fordi at hvis alle sa det samme måtte der være noget i det.

Har du muligheden for at komme til Århus skal du være hjertelig velkommen til at prøve min.

Jeg kan godt følge dig i at Behringeren virker noget uoverskuelig, prinsippet er det samme som RABOS, bare at der er 2x12 i stedet for 1 bånd. men det er valgfridt hvor mange man vil bruge

Det var Kappaen der introduserede mig for PEQ, og jeg blev dermed tvunget til at lære mig hvordan det fungerede, noget jeg i eftertid er glad for.

Men nå er en gang ikke romkorrektion noget krav, jeg har selv ikke købt en Behringer fordi jeg har klaret at løse problemene vha pladsering, og justering af fase.

Prisen for PB10en er desverre ikke 4000kr, men efter at frakt, moms og told er lagt til kommer det på 5400 ferdig leveret på døren. Dog foretar Lsound alt det praktiske vedrørende betaling af frakt/told/moms.

Om du er interesseret i at lese mere om Behringeren findes der flere guides til den, jeg skal se om jeg ikke kan finne en.

Mitt tip ville være at købe en PB10 og et Radioshack SPL (jeg har et selv, og kan ikke helt forstå hvordan jeg før klarede mig uden), måle, lese og lære stille og rolig om hvordan man setter op en subwoofer, også når det er overstået afgøre om hvorvidt du behøver en Behringer. Der findes også et full automatisk alternativ fra Velodyne der heder SMS1, men den vil komme til at koste 3-4000kr.

Men skulle valget falde på Kappaen er det nok ingen krise, jeg var godt tilfreds med min, og bare du passer på at undgå høre en PB10 tror jeg også du vil blive det

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes