Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 19:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kappa Sub frekvensmåling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 August 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej 270961,

Nej - du behøver ikke omjustering af din RABOS, kun din volumen på begge sub's, og da du jo har den medfølgende SPLM er det jo nemt nok.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper andersen,

Kappaerne har som du nævner ikke så megen effekt på papiret, konstruktionen er en 250W RMS klasse A/B forstærker med SMPS. Benytter du 2 i et stereo setup garanterer jeg at du har lydtryk nok til et 50-60m2 lokale.

Er du som andre her i forum mere interesseret i frekvenser under 20Hz og SS, skal du måske finde andre løsninger. Mener selv Kappa er bedst til musik, derfor blev det mit valg.

Mvh/Mik112

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 August 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Ang forstærker effekt, og subwoofere. Det er diskuteret side op, og side ned tidligere, og jeg kan hurtigt opsummere:

-Nogle produsenter opgiver kontinuerlig effekt, andre dynamisk eller peak

-Watt i sig selv er ikke noget kvalitetsmål for en subwoofer, det er hvad den kan gøre med de wattene den har som teller

-En sub med et stort kabinet, og bassreflex behøver ikke like meget effekt som en lille lukket

Kappaen er på ingen måde undermotoriseret. Det som setter en stopper for Kappaen er lavfrekvente lyde. Jeg tror den mangler en afskæring nedover sådan at hvis du spiller højt og der kommer en lavfrekvent lyd i en film risikerer du at bundstykket slår i. Det hendte mig 2 ganger, og var medvirkende til at jeg valgte at sælge den. Men som Mik siger, en meget god musiksub.

Når det gelder forvrængning er PB10 idiotsikker, den har en limiter der forhindrer den i at spille højere om der skulle være antydninger til forvrængning. Jeg har testet den, og den fungerer meget godt.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

D'herrer ; Tak for jeres svar - tror på sin vis at jeg er begyndt at hælde mere og mere til Kappa'en. Jeg er om ikke ligeglad, så mindre interesseret, i at den kan gå ned til 20 hz i SS mode - subben er primært beregnet til stereo.

Grunden til at jeg spurgte til Kappaens forstærkerdel, er at jeg godt kan spille temmelig højt  , og jeg hader når man kan mærke at forvrængningen "presser på", derfor ønsker jeg så meget headroom som muligt - og det forstår jeg at Kappaen/Kappaerne kan leve op til.

mvh

Jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Det er ikke bare det at den kan gå ned til 20hz og under der skiller Kappaen, og PB10 ad. Jeg vil gette på at PB10 har et højere output fra ca 30hz og nedover. men dog, for musikbrug vil ikke det gøre nogen stor forskell.

Så er spørgsmålet om du behøver en, eller 2 Kappaer, og det jeg da vil vide er hvor stort værelset er (også loftshøjde), og om der er åbninger til andre værelser?

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej alle Sub fans,

Er det muligt at opdele SUB debatten?, eksv. som følgende:

1) Forum for subs til SS, bulder, brag og rystende møbler og lydtryk over 100dB. og hvor det er vigtigt at 5-20Hz kan gengives.

2) Forum for subs til stereo, hvor det mere går på neutral lyd, hvor eksv. en kontrabas lyder som en kontrabas live (den laver alligevel ikke noget under 30Hz og et kirkeorgel kan på en god dag ramme 20Hz)

Synes vi kører for meget selvsving, og det er synd for nye og gamle brugere der blot vil opdatere deres bestående anlæg.

Mvh/Mik112

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Mik112: Det kan jeg ikke se nogen grund for, da den ene egenskaben ikke udelukker den andre. Det er heller fullstendig motsatt, mange af de subwooferene der drar ned under 20hz, og kan levere over 100db er også nogen af de bedre for musik

Hifi4all ville da også blive det eneste af de 8 forum jeg leser der har en sådan opdeling

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 August 2005 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Jesper Andersen]

Mik 112 og 270961; jeg er selv meget interesseret i en sub, og Kappa er meget med inde i overvejelserne, men har lige et par spm; hvor kraftig føles den int. forstærker i Kappa'en ? - for synes ikke at den - på papiret - virker specielt kraftfuld ( taget i betragtning at det er en sub som skal drives ) - har du/I oplevet at den har måtte "give op", og er begyndt at klippe v. høj lydstyrke ?

Og HVOR stor er forskellen på een og to stk Kappa ? ( tænker i stereo-brug )

- og til ManicMiner; hvor stor , eller rettere HVAD er forskellen på Kappa'ens kvaliterer kontra SVS'en du nu har - tænker også her primært på stereo-brug ?

mvh

Jesper/Oldhifinut

-------------------------------------

Forskellen er absolut hørbar. Jeg kørte i nogle måneder med 1 sub og var meget glad for det, indtil en ven fortalte med hvad der kunne opnås med 2. Jeg lånte en til og blev så positivt overrasket, at den blev stående. Det giver en utrolig fornemmelse af rum i bas og mellemtone, at jeg ikke kan gå tilbage til kun at lytte til mine hovedhøjtalere alene. Jeg kan kun anbefale at prøve...hvilken sub det skal være må være et personligt valg, både økonomisk som kvalitetmæssigt.

Mht effekt skal det selvfølgelig siges, at de 220 w er rigeligt i mit tilfælde og med den tilslutning jeg har....det er muligt andre skal bruge mere og så må de lede andet steds, men mine siger ikke så meget, da hovedhøjtaleren stadig får tilført det fulde signal fra effektforstærken og subberne der er tilsluttet forforstærkerens paralleudgang kun "brummer" lidt med....men det er skønsang i højeste klasse. Og så er de meget flotte...fejlfri ægte finer med lidt Revel-look (man kan godt se hvem der har udviklet dem).

Kappaen sælges jo fordelagtigt i øjeblikket da fabrikken i nordjylland er lukket og lageret skulle tømmes. Produktioen er overført til Mexico.

Mine bliver stående og byttes ikke.

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 August 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

- er der nogen som kan fortælle hvor i KBH/Sjælland man kan købe disse Kappa'er til "spotpriser" ? ( har ladet mig fortælle at man kan købe et sæt/ 2 stk for kr. 10.000...men HVOR ? )

mvh

Jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 August 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

www.audiovision er de eneste jeg kender til.

Den koster dog 5999,-. Den samlede prisen for 2 stk ville fået mig til at vurdere en PB12 Plus i stedet. Både i lydkvalitet, og kvantitet vil den være et steg op fra PB10. I rene tall vil den flydte ca dobbelt så meget luft som en PB10. Den kan som Kappaen fåes i ægte træfinish, og den leveres med 1 bånds PEQ.

Prisen for den er jeg ikke 100% på, men den kommer i følge hjemmesiden neste uge. Men om jeg skal gette vil jeg sige ca. 10.000kr for en i ægte træ.

Og for det ultimate i evnen til at fylde op et værelse med bass findes der også /2 modellen som leverer ca 100% mere for 40% mere penger. Jeg mistenker at PB12 Plus/2 nok er den subwooferen i verden der leverer mest bass pr. krone

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes