Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 20:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ferguson Hill Højttaler-klon? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme, at jeg har forelsket mig meget i Ferguson Hill, men med et prismærke på kr. 100.000,- rækker min SU ikke langt

Derfor vil jeg høre om der er nogen der har nogen idé til hvordan man kan lave noget lignende. Evt. hvor man kan få formbøjet acryl og hvilken enhed man kunne bruge?

På forhånd tak

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kontakt http://www.horninghybrid.com/ det er dem der importerer Lowther i DK. Jeg tror det bliver svært i akryl. Nemmere er nok glasfiber. Det kræver bare man laver en form.

Held og lykke med projektet.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Kontakt http://www.horninghybrid.com/ det er dem der importerer Lowther i DK. Jeg tror det bliver svært i akryl. Nemmere er nok glasfiber. Det kræver bare man laver en form.

Super... Kan du se præcis hvilken model der er brugt i Fergusen?

Må nok indrømme, om så hornene skal laves i acryl eller glasfiber, så det vil være en opgave jeg ikke selv har ekspertisen til. Det er jo heller ikke en opgave man kan bede sin lokale glarmester om at gi' sig i kast med, men hvor har de så de nødvendige forudsætniger for at kunne arbejde med disse materialer?

Kan glasfiber laves transperant?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Du kontakter blot Scandyna som laver dine Pod speakers. De benytter en dansk producent til fremstilling af kabinetter.

Ellers kan du måske placere en ordre hos en dansk vingmøllefabrikant. Tror godt Vestas kan bruge lidt penge.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Takker for hjælpen, Kjeldsen.

He He... Ja, men mon Vestas er nået til det punkt hvor de er begyndt at tage imod specialbestillinger fra privatpersoner? 

Jeg kunne jo rigtignok lige maile Scandyna og høre om de ville ud med hvem der fremstiller deres kabinetter. Men er det sandsyneligt at de vil det?

Kunne du forøvrigt se hvilken model Lowther-enhed det er der sidder i højttaleren?

tonka
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Producenten af kabinetterne til Mini-pod stod nævnt i artiklen fra JP den anden dag.

C.K. Produktion A/S
Kløvermarken 312
DK-7190 Billund
Tlf.: +45 75 33 88 00
Fax: +45 75 35 32 09
Kontaktperson : Salg og projektchef Alfred Skov Madsen
e-mail:
am@ckp.dk
http://www.ckp.dk

C.K. Produktion A/S er en international anerkendt og erfaren underleverandør, af sprøjtestøbte plastemner og udstansede metalkomponenter.
Med 25 års erfaring, er vi gearet til at gå med i projekter på nøjagtig det niveau som kunden ønsker. Dette fra idé/skitse til færdig produkt.
Med en beliggenhed i Billund (int. lufthavn), er vi nemme at besøge, og lige så nemme at handle med.
Vi har 5500 m2 under tag, og har 42 veluddannede medarbejdere ansat.
Idégrundlag
Som underleverandør at levere:
- sprøjtestøbte plastdele
- udstansede metaldele
- tyndplade bearbejdning
- fremstille/fremskaffe hertil nødvendige produktionsværktøjer og udstyr
- sparringspartner ved emneudformning og materialevalg
- komplette løsninger - færdigt produkt

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes faktisk det er et skide spændende enme dette her.

Det kunne være sjovt at lave nogen små modeller til pc'en i noget glasfiber. Det burde jo ikke være særlig svært, hvis man lige laver en form først.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide lidt om de diskanter der bruges i sådanne horn? Er det bare horn diskanter, som f.eks. der bruges til PA brug.. Eller er der nogen specielt ved dem. Hvad skal man regne med at sådan nogen vil gå ned til?

Spørgsmålet er om man helt kan undvære en mellemtone, og måske lade en subwoofer overtage ved 120-180Hz.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide lidt om de diskanter der bruges i sådanne horn? Er det bare horn diskanter, som f.eks. der bruges til PA brug.. Eller er der nogen specielt ved dem. Hvad skal man regne med at sådan nogen vil gå ned til?

Spørgsmålet er om man helt kan undvære en mellemtone, og måske lade en subwoofer overtage ved 120-180Hz.

Det er Lowther fuldtone-enheder der bruges..

Mvh,

Karsten

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeps, det er fuldtoneenheder, men på Fergusons Hill's hjemmeside er de beskrevet til kun at gå ned til 150 HZ. En sub er derfor nødvendig.

Er der nogen der kan være mig behjælpelig med modelnavnet på Lowther enhederne?

gichael3257 skrev:

Det kunne være sjovt at lave nogen små modeller til pc'en i noget glasfiber. Det burde jo ikke være særlig svært, hvis man lige laver en form først.

Hvordan vil du præcis gribe det an? Hvordan vil du lave formen og kan glasfiber laves transperant?

bamse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

hej ... spændende tråd det her ... handler det ikke om at få lavet en form som udgør den indvendige side af hornet og så sprøjte/spartle uden på den.
Materialet til formen ... ofte er det et plastmateriale der udgør moderformen til glasfiber, men umiddelbart kunne det vel være andre materialer bare de kan opnå en lige  så glat overflade, - det er jo slipmidlet som gør at glasfiberen kan glide af igen. Og selve formen ... nu om dage er det vel en CNC fræser der klarer det hvis du blot laver en lille model som der kan forstørres op efter ... alternativt i hånden må det være en skabelon du skal bruge ... blot lidt svært pga det ovale horn (set forfra)...
Blot et par tanker ...

Ang driverunit ... de skiver på sitet at der er tale om en modificertet Lowther DX3 ...

Bedste hilsener

Til top Vis bamse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bamse

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det vil være svært at lave det i nogen gennemsigtigt.

Jeg tror det nemmeste ville være at lave en form af f.eks. træ.. derefter forme glasfiber hen over, sparte og få malet dem hvide i piano lak.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

FHL123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Til top Vis FHL123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHL123

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Super... Kan du se præcis hvilken model der er brugt i Fergusen?

Må nok indrømme, om så hornene skal laves i acryl eller glasfiber, så det vil være en opgave jeg ikke selv har ekspertisen til. Det er jo heller ikke en opgave man kan bede sin lokale glarmester om at gi' sig i kast med, men hvor har de så de nødvendige forudsætniger for at kunne arbejde med disse materialer?

Kan glasfiber laves transperant?

Et vigtigt grundlæggende spørgsmål: Har du forelsket dig i lyden eller udseendet?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ikke nogen personlig erfaring med glasfiberbyggeri, men jeg har da en kammerat, der bygger dørsider til biler, og han arbejder med glasfiber. I følge ham er det ret nemt at arbejde med. Han laver en form af ler, som han så spartler glasfibermasse ud over. Det hårdeste er slibearbejdet bagefter, for det glasfiber er noget hårdt noget.
Du skal nok bruge en pokkers bunke ler, til at lave en form, men heldigvis er ler jo ikke så dyrt, og man kan lave noget af formen af træ. Det er ikke noget helt nemt projekt, men glæden er jo også størst ved de ting man har arbejdet hårdt for at få, ikke?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Først vil jeg lige sige tak for den gode respons min tråd har fået.

Jeg har lavet lidt undersøgelser vedr. hornhøjttalere og fundet frem til, at hornets størrelse og ikke mindst udmunding er bestemmende for hvor dybt den vil gå. Derfor vil en idé, som den af gichael3257 forslåede -med at lave små modeller - ikke være praktisk funktionel.

Jeg har dog et par spørgsmål, som jeg håber nogen vil være mig behjælpelig med:

• Kan man blot scalere størrelsen på højttaleren op og ned med den efterfølgende virkning, at den vil gengi' henholdsvis dybere og mindre dybe toner?
  • Kan alle fuldtoneenheder benyttes i et sådan fronthorns projekt? 

Jeg har talt med en bekendt der er uddannet industrial designer og han siger det vil koste en halv arm, at få fremstillet en sådan horn form. Dog vil jeg da alligevel lige sende en mail til C.K. Produktion A/S når jeg har fundet af hvilken enhed jeg vil benytte (er jo bestemmende for diameteren på hornets inderste hul), med en forespørgsel på pris.

Med det i baghovedet synes DIY glasfiber løsningen straks mere interessant. Jeg er dog stadig meget i tvivl angående formen, da jeg ingen tidligere erfaring har med glasfiber. Måske kunne det være, at http://www.glasfibercenter.city-map.dk/service.html kunne være mig behjælpelig med at lave et glasfiberhorn?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Som det før også er nævnt, så ville jeg anbefale en Lowther fuldtone enhed. De er ret dyre, men nok også det bedste du kan få.
Hvis det skal være billigt, så prøv at kigge på Tang Bang enheder. Det fås nok næppe billigere, og søger du på nettet, så er der flere der har opnået ret hæderlige resultater med dem http://www.jumon-audio.dk/.

capsule
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

til Zerocool,

Jeg synes også det er et par imponerende og flotte højttalere, disse Ferguson Hill. Jeg har selv kort lagt ører til et sæt hos Speakers Corner, masser af luft men måske lidt for skarp lyd til min smag.

Men nu til fremstillingen:

Hvis du vil have dem transparente, skal du vacuumforme dem.

Du kunne lave en form af spanter ligesom et bådskrog, fx i 6mm MDF. Derefter fylde ud imellem spanterne med styrofoam og så tilsidst pladre gips på, evt. forstærket med et lag glasvæv eller to . Du kan forarbejde gipsen først med rasp, siden med sandpapir. Der skal minimum være 5 cm gips over alt, så det bliver en tung sag! Slut af med et par lag shell- lak, det lukker overfladen.

Jeg har selv flere gange benyttet gipsforme til vacuumformning, de holde som regel til nogle sugninger, hvis bare der er slip nok på formen. Jeg vil dog lige sige at jeg aldrig har kastet mig over at suge over forme oppe i disse dimensioner så du må kun tage dette som et udkast!

Når den ønskede form er opnået, tager du kontakt til en plastvirksomhed med en stor vacuummaskine og får dem til at suge et par tragte til dig. Lav evt. 4-5 sæt, nu du er igang, så er der lidt at sælge ud af Så tager du hjem og saver de overskydende kanter af, og voila!

Husk at hvis de skal være transparente, så skal overfladen på din form være super glat! Sådan et par krabater i 6mm Akryl ell. Polycarbonat kunne se fine ud.

Go' arbejdslyst!

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Som det før også er nævnt, så ville jeg anbefale en Lowther fuldtone enhed. De er ret dyre, men nok også det bedste du kan få.
Hvis det skal være billigt, så prøv at kigge på Tang Bang enheder. Det fås nok næppe billigere, og søger du på nettet, så er der flere der har opnået ret hæderlige resultater med dem http://www.jumon-audio.dk/.

Takker... Ja, nu har jeg læst lidt om Tang Bang enheder og det virker som om man får overraskende meget for pengene.

Mit spørgsmål var nu mere grundlæggende end det. Kan alle fuldtone-højttalerenheder, fra de billigste Tang Bang og diverse andre fuldtoneendheder til de dyreste Lowther enheder anvendes i en fronthornshøjttaler. Eller forholder det sig således, at kun fuldtonehøjttalerenheder konstrueret til fronthorn kan benyttes i sådanne?

Capsule skrev:
til Zerocool,

Jeg synes også det er et par imponerende og flotte højttalere, disse Ferguson Hill. Jeg har selv kort lagt ører til et sæt hos Speakers Corner, masser af luft men måske lidt for skarp lyd til min smag.

Men nu til fremstillingen:

Hvis du vil have dem transparente, skal du vacuumforme dem.

Du kunne lave en form af spanter ligesom et bådskrog, fx i 6mm MDF. Derefter fylde ud imellem spanterne med styrofoam og så tilsidst pladre gips på, evt. forstærket med et lag glasvæv eller to . Du kan forarbejde gipsen først med rasp, siden med sandpapir. Der skal minimum være 5 cm gips over alt, så det bliver en tung sag! Slut af med et par lag shell- lak, det lukker overfladen.

Jeg har selv flere gange benyttet gipsforme til vacuumformning, de holde som regel til nogle sugninger, hvis bare der er slip nok på formen. Jeg vil dog lige sige at jeg aldrig har kastet mig over at suge over forme oppe i disse dimensioner så du må kun tage dette som et udkast!

Når den ønskede form er opnået, tager du kontakt til en plastvirksomhed med en stor vacuummaskine og får dem til at suge et par tragte til dig. Lav evt. 4-5 sæt, nu du er igang, så er der lidt at sælge ud af Så tager du hjem og saver de overskydende kanter af, og voila!

Husk at hvis de skal være transparente, så skal overfladen på din form være super glat! Sådan et par krabater i 6mm Akryl ell. Polycarbonat kunne se fine ud.

Go' arbejdslyst!

Hej og velkommen til

Takker for indputtet, det virker godt nok som et størrer arbejde. Tror det må forblive plan B. Jeg vil nu helst ha' nogen til at fremstille dem til mig, så jeg er sikker på at det bliver gjort ordentligt.

Er der nogen der kender en fræk glarmester med hænderne skruet rigtigt på der kan og vil påtage sig opgaven?

FHL123 skrev:

http://www.diy-systems.com/

Har lige prøvet at kigge lidt derinde for at se om jeg kunne finde noget om Fronthornshøjttaler - formler osv. Synes nu det meste handler om baghorn.

Er der ikke nogen der kan henvise mig til en side om fronthorn, med formler snak om enheder til horn osv. eller er der nogen der vil være mig behjælpelig med det her.

På Ferguson Hill's hjemmeside kan man se højde, bredde og dybde, men hvordan skal kurven være?

Et andet spørgsmål er om hvis man vælger at bruge en anden enhed end den Lowther DX3 der sidder i den orginale FH højttaler, skal man så også til at lave beregninger på hornformen der passer specielt hertil? 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Reelt set kan man vel sætte en hvilken som helst enhed i et horn. Frekvensområdet bestemmes så af enhed, horn og delefilter.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Reelt set kan man vel sætte en hvilken som helst enhed i et horn. Frekvensområdet bestemmes så af enhed, horn og delefilter.

Delefilter...? Troede helt man slap for sådan et, når man benyttede sig af fuldtoneenheder. Er det netop ikke hele idéen?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes